[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:55

Even een vraagje tussendoor: waar laten jullie het hooi/voordroog/kuil analyseren? :) Ik wil vier verschillende soorten laten analyseren, dus ik moet er meerdere op kunnen sturen of langs kunnen brengen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 12:57

_Rusty schreef:
@francis

Waar heb jij die hoefschoenen vandaan?

Marktplaats. Eerst leenschoenen van een vriendin kunnen passen, die heeft 3 maten en deze via MP gekocht. Heb nu dus 2 paar in gebruik, die van die vriendin mag ik nog even langer lenen, zodat ik bij nat weer kan wisselen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:05

@Ayla, als je een volledige analyse wilt zou ik het naar Amerika sturen, daar heb ik het vorig jaar laten doen. Nu alleen de quickscan van Pavo omdat ik nu vooral het suikergehalte wil weten, de rest vind ik minder spannend omdat ik hoe dan ook een goed en volledig vitaminepreparaat bij voer en omdat ik altijd meerdere partijen per jaar moet voeren omdat ik geen eigen opslag heb. Kun je een jaarvoorraad inslaan dan heeft volledige analyse meer zin.
Ik heb dat hier laten doen http://equi-analytical.com/ stukken voordeliger dan in Nederland en heel compleet. Je moet vanuit Nederland wel even via hun dairy site een douane verklaring aanvragen, kost niks maar is een formulier wat ze je mailen waarin staat dat het materiaal voor onderzoek is. Normaal mag je geen plantaardige spullen versturen nl.
Als je er niet uit komt, vraag gewoon even wat je moet doen, ze zijn heel behulpzaam en leggen je het helemaal uit. Ik heb de 601 test laten doen ($28,-) , die is goedkoop en volledig genoeg, maar je kunt nog veel uitgebreider als je wilt.
Ik had 1 monster en mocht iets minder gewicht opsturen, in een grote diepvrieszipbag van IKEA kon ik het vacuum in een enveloppe doen, dat scheelde porto. Maar met meerdere monsters wordt het sowieso een pakketje maar ook dan ben je nog steeds een stuk goedkoper uit dan in Nederland.

Ah, gevonden... Voor internationale verzendinstructies kun je naar deze link: http://dairyone.com/analytical-services ... formation/
Je hoeft niet naar die prijzen te kijken, ze hanteren gewoon die van de Equi-Analytical site maar je hebt de formulieren van hier nodig. Je moet eerst een permit aanvragen, dus klik op Request Copy ...enz en vraag dat aan, dat krijg je per mail toegestuurd.
Verder zie je bij de shipping instructions hoe je alles moet doen. Ik heb gewoon het sample formulier van de paardensite gebruikt maar ik had maar 1 sample, ik zou ze dus even vragen of je per sample een paardenformulier kunt gebruiken of een multi sample formulier van de Dairy site moet gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Francis op 15-02-18 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:14

Bedankt voor de tip en de link! Wordt me wss wel wat te veel gedoe, daarom dacht ik inderdaad zelf ook al aan de quickscan van Pavo. Ik wil de resultaten liever ook niet over te lange tijd binnen hebben. Ik ga het eens rustig bekijken allemaal :)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:23

Resultaten komen heel snel binnen, shipping duurt langer dan het testresultaat, resultaten krijg je per mail.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 13:49

Zo even bij gelezen,duurde even, zo druk was het hier nooit!

Fijn dennis dat 't zo goed gaat.

En gelukkig weer wat beter met zhuf!
Wat een geld hé die spuiten, triest gewoon.

Yanaa,ik heb er 12 euro voor betaald!, 90 capsules, 5 per dag, maar dat was een vriendendienst hé, je kan het alleen op recept krijgen, dus je kan naar de huisarts gaan en zeggen dat je maagpijn hebt :+ !

Hij gaf trouwens de tip dat Zantax hetzelfde zou zijn, is verkrijgbaar bij de drogist, vanmiddag komen ze voor foto's dus ga ik maar eens vragen of dat ook kan, want dat zal ook een stuk goedkoper zijn dan het spul wat jullie gaan bestellen.

Hier ietsie pietsie beter, gisteren niet gelegen, vandaag zelf de stal uit en weer in,niet om aan te zien hoe, maar toch, ze deed het. Gisteren de Metacam vroeger gegeven, en 's avonds nog een zakje buut, vanmiddag maar weer even verder overleggen.
Ze eet ook beter, dus heb toch het idee dat de Omeprazol iets doet, even aanzien dus maar.

Ik heb ook 'koelschoenen' voor haar gefreubeld, lange koeldingen uit de diepvries, in tricot zwachtel en dan om de hoef/kogel vast zetten, 15 min ongeveer, koelt echt heel goed, afspuiten wou ik in de stal niet doen en ik kreeg haar eerst de stal niet uit.

Eerst vanmiddag maar weer afwachten, ik laat het jullie weten.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 14:03

Ayla schreef:
Even een vraagje tussendoor: waar laten jullie het hooi/voordroog/kuil analyseren? :) Ik wil vier verschillende soorten laten analyseren, dus ik moet er meerdere op kunnen sturen of langs kunnen brengen.

Ik laat het bij de pavo onderzoeken (ruwvoerscan). Kost 2 tientjes en wat postzegels voor je pakketje.

Aukelizzy

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 14:06

Succes damian! Ik hoop dat de foto's meevallen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 14:07

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 18:23

@ assebassie:
Ik ben dat dus op internet op gaan zoeken over de humane Omeprazol, maar kwam bij heel veel dingen tegen dat je toch een behoorlijke hoeveelheid dan moet geven om aan de hoeveelheid van een paard/pony te komen! Vandaar dat ik toch voor de Omeprazol voor de paarden ga.
Kruidvat Omeprazol kost ook al 6euro nog iets voor 14 tabletten.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 18:42

Omeprazol voor mensen is ook niet goedkoop inderdaad

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 18:51

@ Francis:
Wat ik zo snel kon zien bij die bute van abler is dat deze gelijk aan dan de butagran equi.

1 sachet van abler bevat 2,2mg/kg
1 sachet butagran bevat ook 2,2mg/kg

Alleen bij Abler adviseren ze dag 1: 8,8mg/kg bij paarden van 400-650kg
Dag 2 - 5: 4,4mg/kg..
Zij geven dit als gift per dag aan. Moet je dus zelf verdelen over 2x.

En bij de Butagran adviseren ze dag 1: 4,4mg/kg voor elke 450kg lichaamsgewicht
Dag 2-4: 2,2mg/kg
Wordt aangegeven als tweemaal daags geven.

Uiteindelijk dus gelijk aan elkaar met alles, alleen anders omschreven.

Volgens de beide bijsluiters!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 19:08

Ik was er idd achter dat 1 zakje van Abler gelijk is aan 1 zakje van Dopharma, in die zakjes van Dopharma zit 5gram poeder maar maar 200 mg werkzame stof per gram, is dus per zakje 1 gram werkzame stof en dat is wat ook in de zakjes van Abler zit, 1 gram, maar die granules zijn blijkbaar puur werkzame stof (afgezien van de coating) terwijl in die van Dopharma hulpstoffen zitten (o.a. glucosemonohydraad (is dus pure glucose gebonden aan een watermolecuul (5% per zakje) handig voor je IR paard... )
Ik verwacht niet dat ik Raya over 1 a 2 weken (voor dit binnen is) al zonder bute heb dus wil ook daar wel wat van mee bestellen, zal even rekenen en doe je dan een PBtje.
Hoop alleen wel dat ik haar tegen die tijd op een lagere dosis heb want zo lang op 4 zakjes lijkt me toch ook niet de bedoeling... Nog meer mensen hier die hun paard op dubbele dosis hebben of hebben gehad en zo ja, hoe lang?

Nou, uitslag PPID test binnen.. 4 mol op een schaal van 1 tot 9... Ze had vooraf al aangegeven dat een lage uitslag niet perse betekent dat ze het niet heeft omdat we een vertekend beeld kunnen hebben door de hb maar ik had stiekem op een hoge uitslag gehoopt zodat eea tenminste duidelijk is. Nu heb ik een uitslag waarbij je normaal geen prascend zou geven maar ze adviseerde het toch in ieder geval 2 weken te geven omdat Raya door de verschillende kenmerken die ze heeft wel verdacht is van PPID. Ze adviseerde ook om morgen al naar een hele tablet te gaan maar dat ga ik toch niet doen, wil het toch iets langzamer opbouwen want ik ben als de dood dat ze er zo depri van wordt dat ze alsnog niet meer wil... Heb al niet zo'n happy paard...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 19:59

Ik heb 3 weken dubbele dosis buut gegeven. Pas toen hij zichtbaar opknapte ben ik gaan afbouwen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:52

@Francis: een vriendin van me, haar pony is al vaker bevangen geweest. De laatste keer heeft ze 2x2 zakjes bute en 2x2 zakjes Ascal per dag gegeven, pony was er met drie weken door. Haar d.a. is daar schoorvoetend mee akkoord gegaan, pony van ong. 400kg.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 20:59

Ok, dus bij jou duurde het ook zo lang voor hij echt op ging knappen ondanks dubbele dosis, dat is geruststellend om te horen... (niet leuk natuurlijk maar wel fijn te weten dat het dus 'kan'.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:06

Francis schreef:
Ok, dus bij jou duurde het ook zo lang voor hij echt op ging knappen ondanks dubbele dosis, dat is geruststellend om te horen... (niet leuk natuurlijk maar wel fijn te weten dat het dus 'kan'.)

Ja het duurde echt lang..... -O- , daarbij ben ik niet meteen gaan afbouwen toen hij opknapte. Ik heb zeker nog een dag of 4 de dubbele dosis gegeven en ben toen pas gaan afbouwen. Daarna ook geen terugval meer gehad.

In het begin wel een keer snel (te snel) afgebouwd en toen was hij binnen een dag weer een stuk slechter.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:26

Ja, zoiets had ik al ergens gelezen idd, dat ga ik ook zeker niet doen, wil echt dat ze min of meer normaal kan lopen als ik met haar wandel. Dan mag ze wat mij betreft uit zichzelf nog weinig lopen en hoeft ook lang niet rad te zijn, maar 't moet wel 'beter' gaan voor ik ga minderen.
Ik ga nu nog wel proberen wat ze doet als ik er duivelsklauw bij zet. Als ze daar op vooruit gaat kan er misschien een zakje bute af, dat zou al een boel schelen.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:44

Foto's zijn gemaakt, was ondanks injectie pijnstiller nog een drama!, zoals verwacht kanteling, maar nog ruimte genoeg tot de zool volgens DA.
Ik hoop dat het niet verder doorzet want anders....

Ze mag geen buut meer, nooit meer zegt DA, kan daar echt niet tegen, Matacam verhogen, en krachtiger maagbeschermer erbij, heb nu toch het 'paardenmiddel' gastrocard want jullie hebben gelijk, de humane Opmeprazol is inderdaad niet krachtig genoeg, kan ik misschien later wel gebruiken als ze minder last heeft.
Nu maar even dit, wel duur maar ja je moet wat, 20 euro per dag.

Ik vind haar erg slecht, eet weer wel hooi, maar verder ben ik er absoluut niet gerust op dat 't goed komt, duimen maar....

En jullie ook sterkte....

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 21:53

@ assebassie:
Och jeetje, toch een kanteling ja
Wel fijn dat jou nu wel de zekerheid hebt dat er nog ruimte naar de zool toe is en je niet ineens een stinker plots hebt.

We hebben net 30min terug een bestelling met Omeprazol via abler gedaan. Je had zo mee kunnen bestellen met ons. Scheelt echt enorm. Ik heb nu de korrels besteld en ben nu €1,68 per dag voor de Omeprazol kwijt!

Proberen positief te blijven, is heel lastig ik weet. Hier zijn we er ook nog lang niet helaas. Zolang hij niet opgeeft ga ik ook door, hoe moeilijk het is.
Zoals mijn moeder vandaag zei tegen me: kom op.. positief denken.. ga jij met de pakken neer zitten dan heeft je pony ook niks aan jou! Jij moet sterk zijn om er samen doorheen te komen!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 22:05

assebassie schreef:
Foto's zijn gemaakt, was ondanks injectie pijnstiller nog een drama!, zoals verwacht kanteling, maar nog ruimte genoeg tot de zool volgens DA.
Ik hoop dat het niet verder doorzet want anders....

Ze mag geen buut meer, nooit meer zegt DA, kan daar echt niet tegen, Matacam verhogen, en krachtiger maagbeschermer erbij, heb nu toch het 'paardenmiddel' gastrocard want jullie hebben gelijk, de humane Opmeprazol is inderdaad niet krachtig genoeg, kan ik misschien later wel gebruiken als ze minder last heeft.
Nu maar even dit, wel duur maar ja je moet wat, 20 euro per dag.

Ik vind haar erg slecht, eet weer wel hooi, maar verder ben ik er absoluut niet gerust op dat 't goed komt, duimen maar....

En jullie ook sterkte....

Wat onwijs vervelend van de kanteling, maar gelukkig weet je nu wel hoe het er van binnen uitziet. Wbt de bute is dus precies hetzelfde vertaal als Zhuf. Die was ook zo slecht, ik heb me daar ook vreselijk zorgen om gemaakt. Maar je zult zien dat ze op dag 2 of 3 van de gastrogard al gigantisch op zal knappen wbt de maag. De HB blijft gewoon altijd spannend, meer dan je best kan je niet doen. We gaan ook voor jou gewoon met z'n alle duimen dat het snel de goed kant op gaat.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 22:11

Ah jasses Assebassie, wat naar dat het zo beroerd gaat. Ik herken je angst en twijfel hoor, hier dacht ik haar dinsdag in te kunnen laten slapen. Maar wat Yanaa ook zegt kreeg ik ook om m'n oren van m'n bekapper dinsdag... Als jij mee gaat in 'acht wat heb je toch een pijn en ach wat ben je toch zielig', dan werk je je paard een depressie in (volgens hem doet 90% van de vrouwen dat :roll: Hij zei ook "Als ik tegen jou ga zeggen 'ach wat ben je toch verdrietig en wat is het toch moeilijk allemaal, (stond met tranen in m'n ogen) dan heb ik je ook binnen 5 minuten aan't huilen en in een depressie". Hij kan het zo schattig brengen... _-:(
Maar hij heeft wel gelijk. We hebben allemaal waarschijnlijk een erg goede band met ons paard dus reken maar dat onze angst en onzekerheid over hun toestand overslaat. Ik heb mezelf een flinke schop moeten geven maar ben bij Raya nu meer de 'overdreven enthousiaste revalidatiecoach' (vandaag met behulp van targettraining gewandeld) en dat werkt wel...
Wat natuurlijk niet weg neemt dat je hier even al je zorgen en angsten kan en mag dumpen en je tranen even de vrije loop mag laten. Zodat je morgen weer fris en fruitig als Emilia Ratelband *\%/* naast je pony kunt staan.
Hang in there meis. En idd, check die site van Abler even, dat scheelt enorm!

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 22:56

assebassie schreef:
Ik heb ook 'koelschoenen' voor haar gefreubeld, lange koeldingen uit de diepvries, in tricot zwachtel en dan om de hoef/kogel vast zetten, 15 min ongeveer, koelt echt heel goed, afspuiten wou ik in de stal niet doen en ik kreeg haar eerst de stal niet uit.

Ook hier zijn behandelaars het niet met elkaar over eens ..
Koeling zorgt voor bloedvatvernauwing en dus slechtere doorbloeding terwijl bij HB juist de doorbloeding al een probleem is, vandaar ook bloedverdunners als Ascal/aspirine.
Nieuwe inzichten hebben het over hooguit in acute beginfase afspoelen met lauw water .. maar ik lees hier meer en meer positieve ervaringen met bv. BOT beenbeschermers om doorbloeding te bevorderen.
Misschien iets om je gedachten over te laten gaan ?

NB., grote afkoeling brengt eerst een verdovende verlichting, bij het opnieuw doorbloedt raken voelt de pijn daardoor echter heftiger aan.
Mijn paard werd daar iig. niet blij van en zelf vind ik dat eigenlijk wel vergelijkbaar met kiespijn: koud water doet eerst héél zeer, dan verdoofd het en daarna komt er een kloppende ( pompend bloed) pijn voor terug.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 23:05

Aangeboden in ander topic ( Maagzweer, ervaringen) KOPIE :
Niello
Nieuw bericht Geplaatst: 13 feb 2018 14:24
Ter overname 50 zakjes abprazole van abler aangeboden. Kan afgehaald (omgeving Zwijndrecht) of opgestuurd worden (op eigen risico).

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-18 23:16

Sterkte assiebassie!

Maat wat fijn om hier voorzichtig positieve berichten van Aukelizzy en Yanaa te horen! En van Roos natuurlijk. :j

Vandaag Modena haar hoefschoenen uitgedaan en laten stappen op het harde. Ze liep gewoon goed! We zijn pas 10 dagen onderweg dus het lijkt erop dat we hier heel goed mee weg gaan komen.
Ik heb de hoefschoenen nu uitgelaten, er kwam steeds vocht in door het natte weer en een niet optimale paddock (net nu grrr) waardoor de boel toch wat week werd. Dus ik durfde ze niet meer terug om te doen. Maar ze heeft er 10 dagen 24/7 op gelopen dus ik mag niet mopperen. Haar stalbandages heeft ze voor de warmte nog wel steeds om. Nu duimen dat de kou aan haar blote voeten haar geen parten gaat spelen vannacht en dat ze morgenochtend nog steeds goed is.