Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:40

Als je dat zou willen doen graag. Dan kan ik eens kijken of hij er hier in of overheen past.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 13:52

Jeej ik ben dolgelukkig ik heb importeur gevonden van hoofjack, die ook de losse standaarden kan bestellen.

xxVon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 15:08

Stille meelezer kruipt weer even onder de steen vandaan. Ik zelf bekap mijn pony niet, maar heb een goede natural balance bekapper die regelmatig komt. Nu vertelde ze mij dat het wekelijks bijraspen van de hoef een must is om de hoefschoenen goed passend te houden. Ze rade mij de Riderrasp aan (https://www.agradi.nl/harrys-horse-orig ... rsrasp.htm), en liet die ook aan me zien, maar eigenlijk vond ik die maar onhandig, met die rare hoek erin en die grote vormen die niet in mijn hand paste.
Nu vond ik deze op het internet na wat zoeken: http://www.equischoen.com/nl/c-323048/hoefgereedschap

en zat te denken aan de SIMPLE RASP ROUGH. heeft iemand ervaringen hiermee? Of een andere simpele rasp waar ik als leek makkelijk de hoeven elke week mee kan afronden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 16:22

Elke week lijkt me nog niet eens nodig, om de 2 a 3 weken wat vijlen zou voldoende moeten zijn.
@xxvon: vraag aan je smid eens een oude vijl. Die is voor jou nog prima om de boel bij te houden.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 16:26

Ik heb al die tools wel eens gehad. Die uiteindelijk in de kast belande en uiteindelijk op marktplaats. Kortom ik kom d'r niet aan wennen. Een goede vijl is enige wat ik gebruik. Oefening baard kunst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 16:51

geen mesjes Marjo??
ik vijl nu nog even met mijn oudje, een gekregen save edge. Die is al roestig dus moet mijn eerste eigen vijl gaan kiezen.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 16:57

Anoniem schreef:
geen mesjes Marjo??
ik vijl nu nog even met mijn oudje, een gekregen save edge. Die is al roestig dus moet mijn eerste eigen vijl gaan kiezen.

Ja hoor mesjes ook, maar als om afronden gaat van de teen, gebruik ik geen mesjes.
Zou een save edge weer kopen als ik jou was, goed voor zorgen (af en toe inspuiten met WD40)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 16:58

Ah nee voor afronden geen mesjes nee. Dacht dat je in t algemeen bedoelde.
twijfel tussen save edge of heller.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:02

Anoniem schreef:
Ah nee voor afronden geen mesjes nee. Dacht dat je in t algemeen bedoelde.
twijfel tussen save edge of heller.

Heller heb je veel soorten in, ik heb de black legend. Maar deze is fijn voor zachte hoeven.
Die kom ik minder vaak tegen dan harde hoeven. Dus meestal gebruik ik de save edge.

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:33

Excuses moi!! Voor het late up to date foto Gister hoefsmid geweest en wat ziet het er super goed uit vergeleken eerst
Rechts voor zoals het was

Afbeelding

Rechts nu
Afbeelding

Links
Afbeelding

En links nu

Afbeelding

Even het verschil voor en na
Afbeelding

En zonder ijzers
Afbeelding

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:37

Wauw dat ziet er veel beter uit!!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:42

Dat is idd al een hele vooruitgang.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 17:45

Mooi! Een hele verbetering! Hoe loopt je paard nu?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 18:43

Die ijzers zaten er zelfs scheef onder ook nog. Stuk beter zo!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 19:50

different1 schreef:
Ik heb een vraag over een vermeende hoefzweer bij een paard.

Laatst stond t paard op 3 benen in stal, da erbij, verdenking van hoefzweer.
Geknepen met tang, hele voet extreem gevoelig.
Zweer kon niet uitgesneden worden, precieze locatie kon niet gevonden worden en da durfde niet nog meer te snijden.
1 nacht in nat verband, volgende dag been weer koel en paard stond er vol op.
Heeft helaas zelf t verband eraf getrapt.
Niets te zien van een doorgebroken zweer.
Paard is nog steeds kreupel, been en hoef wisselend warm.
Paard land op de hiel, de toon is duidelijk langer dan van de andere voet.
Vandaag weer geknepen met een tang door da, geen reactie.

Mijn vraag is, wat zijn jullie ervaringen met een niet uitgesneden/doorgebroken hoefzweer?
Ik kan me niet voorstellen dat een zweer zo kan wisselen qua hoogte/pijn.

Paard gaat op zeer korte termijn naar de kliniek.

Update over dit paard.
DA dacht eerst aan sesambeentjes, verdoofd, werd iets beter(niet 100%!) dus voet op de foto.
Botten goed, er zit een soort luchtbel in de hoef (dubbele zool?) dus dat is volgens de DA de oorzaak.
Eigen smid gaat snijden adh de foto.
Ben benieuwd.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:19

Sloffffie, super update! Ziet er idd al pak beter uit, ook de rotstraal. Is een pak afgekomen zeker? :p
Van een gewone smid of NBer ? :P Of nog iets anders? Ga je hem bloothoefs houden ? :p

En een luchtbel Different? Nu ben ik wel heel benieuwd naar foto's :') maar ja als ze niet van jou zijn... Zwarte vlekken kunnen sws zweren (vocht) zijn. (Erge) rotstraal kan je ook op röntgenfoto's zien, dan loopt er een kronkelige lijn over de foto... Maar je hebt niet echt een foto nodig voor rotstraal vast te stellen...

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:26

Wauw die voetjes zijn al flink opgeknapt zeg !!!
ben ook wel benieuwd of je hem nu blootvoets gaat houden

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:37

@gaelleS ja, kon het niet anders omschrijven. Een dikke streep over 3/4 van de zool, vanaf verzenen tot voorbij de straalpunt. Ben heel benieuwd wat de hoefsmid gaat vinden.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:40

Dat is een verbetering zeg!..

DD de diameter aan de binnenkant van mijn hoofjack buizen is 3,1 cm

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 20:47

'Flaky' zool kan ook wel is zwart/wit vlekken geven op RX.. Maar wat flaky zool zouden ze niet mank van mogen lopen denk ik dan :p ben curieus...

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:13

Hallo, Ik ben een stille meelezer en nu heb ik een vraag. Mijn paard is een toontreder, hij heeft jaren zonder ijzers gestaan en al die tijd ging dat goed. Zijn hoeven groeide goed en de smid kon het daardoor bij iedere bekapbeurt goed corrigeren(tot zover het kon natuurlijk). Tot ongeveer 2 jaar geleden, zijn hoeven sleeten harder af dan dat ze groeide dus de smid kon er weinig van af halen. Uiteindelijk begon begon gevoelig tot kreupel te lopen op het harde, niet omdat hij te kort stond, maar omdat zijn colleterale bandjes overbelast waren(dierenarts was toen geweest, hij was uitverdoofd tot aan de kogels en ging gelijk beter lopen, hij was ook op de foto geweest en verder was daar alles goed op). De overbelasting kwam dus doordat hij toontreder is. Volgens de da moest hij op ijzers met siliconen, mijn smid heeft de siliconen afgeraden omdat er dan extra gewicht bij zou komen wat niet bevoordelijk zou zijn voor zijn bandjes, dus heeft hij alleen ijzers eronder gedaan. Hij liep gelijk een stuk beter. Ik was rustig aan gaan opbouwen en daarna was alles weer goed. Een tijdje daarna heb ik weer geprobeerd om het zonder ijzers te doen, maar vrij snel liep hij weer kreupel en had ik hem weer op ijzers moeten zetten. Dankzij de ijzers slijt hij zijn hoeven natuurlijk niet meer scheef af,en loopt hij als een zonnetje, maar het liefst heb ik hem toch zonder ijzers. Nu dus mijn vraag, denken jullie dat ik dat kan bereiken? Kan ik hoeven, die dus sneller slijten dan aangroeien, tussen de bekapbeurten door zelf bijhouden? En dan voornamelijk waar het "te lang" wordt aan de binnenkant van de hoeven. Of is dat gewoon niet haalbaar omdat hij dan te kort komt te staan? Verder is mijn smid een kundige man, en levert echt goed werk. Hij blijft van de zool af(haalt alleen de losse stukken eraf) snijdt de straal niet teveel bij(wat nodig is) en kijkt naar het complete paard. Verder staat mijn paard hele dagen buiten, krijgt onbeperkt hooi en een vitamine korrel van hoeveler.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:17

Heb je foto,s Samantha ? ik denk dat jou paard zeker wel blootvoets kan lopen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:21

@pleiada: super, bedankt. Dan ga ik het morgen hier eens opmeten.
@different1: een luchtbel weet ik niet, maar ik heb wel gehoord van vocht tussen de zool en de rest van de binnenhoef. Dit wordt wel gezien bij erg schuine steunsels/overgroeide zool.

Samantha89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:22

Ik heb net een andere telefoon dus geen foto's :+ ik kan morgen wel foto's maken. Hij heeft er momenteel alleen wel zooltjes onder, dit fungeerde als sneeuwbeslag omdat mijn smid niet de juiste maat sneeuwbeslag had. Over 2 weken wordt hij weer gedaan en gaat het er weer onder vandaan. Is dat heel erg als je de zool en straal nu dus niet kan zien?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 21:33

Samantha89 schreef:
Ik heb net een andere telefoon dus geen foto's :+ ik kan morgen wel foto's maken. Hij heeft er momenteel alleen wel zooltjes onder, dit fungeerde als sneeuwbeslag omdat mijn smid niet de juiste maat sneeuwbeslag had. Over 2 weken wordt hij weer gedaan en gaat het er weer onder vandaan. Is dat heel erg als je de zool en straal nu dus niet kan zien?

Geen probleem, vooral ook foto vanaf achter dus dat je op de hoefballen/hielen kijkt.