[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 00:13

Jannepauli schreef:
Als je paard rotstraal heeft, dan zou ik zeker de voet niet inpakken! Rotstraal gedijdt juist in afgesloten ruimtes ( daarom snijdt de smid de straal ook zoveel mogelijk open). Of je moet de aangedane plek zodanig afsluiten dat er echt geen spiertje lucht bij kan komen. Dat gaat je niet lukken met tape oid.
Er zijn toch betere middelen om rotstraal te behandelen dan jodium? Ik heb ooit van mijn smid 's een flesje Trush gehad - werkte als een tierelier!

Je kunt ook Rob van Nassau erover vragen - zie zijn site, staat ook een stuk over rotstraal op.

Nee ik pak hem nu ook niet in hoor, had het over voor als de rotstraal verdwenen is.
we hadden zelf al het een en ander weggesneden en de hoefsmid heeft vandaag alleen gekeken, hij kon verder niet veel doen. Het ziet er nu goed droog uit. we moeten het wel nog een week 1x per dag behandelen met equisol. Als het zo blijft mag hij ook weer op het zand, zolang het zand maar niet te nat is. Op dit moment staat hij inderdaad lekker op de stenen zodat alles droog en schoon blijft.
Over 2 weken wordt marco weer opnieuw op ijzers gezet dus dan kan hij er wat meer mee doen. Eigenlijk zijn de 10 weken dan nog niet voorbij maar hij begint al over zijn ijzer heen te groeien en de hoefjes worden alweer wat bol dus hij moet toch maar eerder naar de smid.

Miepmiept

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 01:13

Qua weidegang, Bo'tje gaat niet veel op de wei. Soms even en ja ik ben zo gek geweest om er een Shetlander bij de kopen voor in de paddock... omdat ze niet graag alleen staat en de uitbreek pogingen waren ook direct weg na haar vriendinnetje, maar goed... daar moet je wel de mogelijkheden voor hebben..

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 10:11

De eigenaar van mijn inrijdpony beweert dat de pony hoefbevangen is maar ik heb goed gekeken.. de hoeven zijn een beetje rood achtig... niet helemaal.. zijn ietstje warmer dan de hoeven van een normale pony maar hij loopt niet kreupel en ligt ook niet vaak... loopt niet stijf ofzo... geeft niet makkelijk voetje...
en als hij wel hoefbevangen is dan zou de eigenaar hem op stal moeten zetten maar hij laat hem gewoon in een wei met vers gras staan...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 21:24

Mijn pony krijgt vrijdag alsnog een speciaal beslag.
Hij verbeterd wel iets maar ik wil proberen het iets te verlichten.
Ik haat ijzers en wil het eigenlijk niet maar wil het wel geprobeerd hebben.
Bij mijn andere pony die ook snel bevangen is en daardoor wat gevoelig kon zijn op de zool, heeft een ijzer heel goed geholpen.
Hopelijk bij nigito ook.
Vrijdagmorgen gaat het gebeuren, ben erg benieuwd en hoop dat het tikken hem niet te pijn doet.

Laurenlinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:18

Hoe vaak moet een paard per jaar bekapt worden?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-10 22:25

Laurenlinden schreef:
Hoe vaak moet een paard per jaar bekapt worden?

Dat is heel verschillend, ik laat altijd 1x per 8 weken een smid komen, maar dat ligt er ook aan hoe snel de hoeven van je paard groeien en slijten.
EEn hb-paard heeft een snellere groei en de hoef groeit ook raar.

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 11:02

Niet per definitie.. Perdy haar hoeven groeien niet sneller of anders dan vóór ze hoefbevangen was..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 15:59

Yellowfish schreef:
Niet per definitie.. Perdy haar hoeven groeien niet sneller of anders dan vóór ze hoefbevangen was..

Sorry ik bedoel natuurlijk, meestal.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:00

yellowfish, da's wel bijzonder volgens mij. Hebben de hoeven ook geen groeispurt gehad vlak na de bevangenheid?

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:12

yellowfish, mijn pony had dat ook niet, ik zag ook geen veranderingen aan zijn hoeven

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:15

Bo d'r hoeven groeien wel sneller.

Ze vliegt nog steeds door de wei, heerlijk.

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:23

Citaat:
Ze vliegt nog steeds door de wei, heerlijk.

mijn pony niet meer, helaas |( |( |(

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:29

:(:)

Een half jaar geleden stond het er voor Bo ook heel slecht voor.... het is nu genieten van het moment, het kan zo weer mis zijn.

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:56

ja ik weet wat je bedoeld, mijn pony heeft nooit laten merken dat ie pijn had, dus op het moment dat ik het ontdekte (toen hij moeilijk ging lopen), was het al te laat eigenlijk.
ik heb ook nooit wat aan hem gemerkt, niks raars met zijn hoeven, hij was niet te dik, hij was gewoon zoals hij altijd was.
vanalles geprobeerd, maar hij kon niet zonder pijnstillers en dan moet je aan hem denken en niet aan jezelf, hoe moeilijk het ook is.
Sterkte met je beessie

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 18:30

Ik ben benieuwd of er dit keer wat te zien is bij mijn pony in de hoeven.
Hij is nu dik een maand bevangen en je kunt het normaal heel goed zien in de witte lijn.
maar de smid is nog een paar keer geweest deze maand maar ziet nog steeeds niks aan zijn witten lijn, ook zijn hoeven groeien niet echt veel sneller.
Ik ben erg benieuwd hoe hij op zijn nieuwe beslag gaat reageren morgen.
Morgen komt tevens een hele grote lading speciaal hooi van een fouragebedrijf.
Hier in de buurt krijg je bijna geen fatsoenlijk hooi meer, wat niet arm zat is of het is meteen weer van die rommel.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:26

Vandaag is de hoefsmid weer gheweest om de hoeven van onze shet door te frezen...........zodat het onstekingsvocht eruit kon.
Maar er kwam geen vocht uit...........ze loopt we ietsjes beter, kan dat?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 21:35

Het kan zo minimaal zijn wat eruit komt, dat je het misschien niet eens hebt gezien.

De witte lijn veranderd alleen maar als er sprake is van hoefbeenkanteling, maar ook dat zie je niet direct. Dat zie je na verloop van tijd (als de hoef uitgroeid).

Hieronder een foto van Isabella's hoef uit ik meen 2004, paar jaar na de hoefbeenkanteling.
Geen verbrede witte lijn, holle zool (ze loopt alleen op straal en voorzijde zool, dat lichte grijze).
Afbeelding

Note:
Op dit moment is haar hoefje niet meer zo mooi na de ellende van dik jaar geleden met bevangenheid en hoefzweren; maar tijd heelt hopelijk ook dit hoefje weer :D

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:41

Mijn paard gaat per dag wat beter met zijn bevangenheid. Sinds gister staat ie buiten op t zand ,en hij geniet er echt weer van om buiten te staan... Hij heeft 2 weken binnen gestaan namelijk..Hij ligt lekker in t zonnetje te doezelen!

Hij heeft al veeel minder de typische bevangenheid houding..Hij zit nog wel aan de metacam..En lamicur 3x per dag..Hij ligt nog wel veel.Maar goed het kan natuurlijk nog wel maanden duren voor het echt over is.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:42

Oke, dank je voor je uitleg.
Mijn pony heeft hoefbeenkanteling want dat is op de foto's te zien.
Ik hoop maar dat hij weer wat makkelijker kan stappen met zijn ijzertjes.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:45

Firegurl schreef:
Mijn paard gaat per dag wat beter met zijn bevangenheid. Sinds gister staat ie buiten op t zand ,en hij geniet er echt weer van om buiten te staan... Hij heeft 2 weken binnen gestaan namelijk..Hij ligt lekker in t zonnetje te doezelen!

Hij heeft al veeel minder de typische bevangenheid houding..Hij zit nog wel aan de metacam..En lamicur 3x per dag..Hij ligt nog wel veel.Maar goed het kan natuurlijk nog wel maanden duren voor het echt over is.

Mijn pony stond straks in de stal, hij had het bloedheet en was helemaal bezweet, maar dat heeft niks met HB te maken.
Hij heeft gewoon een megavacht en ineens is het heel warm en in de stal is het dan het koelste.
iedereen blij dat de zon schijnt behalve nigito :D
Meestal laat ik hem wel scheren maar wel pas in april, maart is nog te onzeker.

Mijn pony heeft helemaal geen typische houding als die stil staat, dan zie je niks aan hem.
Als hij wil beginnen met lopen helt hij even naar achteren om dan te gaan lopen.

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:48

Hoe lang is jou paard nu bevangen?
Van mij nu 2 weken.
En dat naar achteren hellen als ie gaat lopen, dat heeft ie ook een beetje..
Maar goed het gaat stap voor stap langzaam wat beter! Ik hoop dat ze allemaal weer snel opknappen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:55

Mijn pony is nu een maand hoefbevangen en bij hem gaat het de ene dag wat beter en de volgende weer wat minder.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 22:58

Heb net mn moeder even gebeld om te vragen hoe het met onze shet ging, nav het bezoek van de hoefsmid.
Ze mag alleen s'avonds sinds ze bevangen is naar buiten, omdat de grote paarden dan op stal staan.
Toen mijn moeder eventjes ging kijken waar ze was, want ze stond niet in de buurt van de stal, waar ze al weken bijna geen meter vandaan wijkt ivm de pijn.
Bleek ze de in de bak aan de wandel op zoek naar een mooi plekje om te rollen....jippie, een klein lichtpuntje, misschien juichen we tevroeg, maar eindelijk iets positiefs naar 4,5 week geen enkele verbetering.

Nu adviseerde onze hoefsmid om haat wat meer naar buiten tedoen, met een graaskorf.
Zodat ze samen met een andere shet waar ze goed mee overweg kan in de weide te laten.
We hebben een stukje land die van de winter kapot gelopen is en bijna geen gras meer op staat, daar zou ze dan op komen enkele uurtjes per dag, afhankelijk van hoe het gaat.

Wie weet er een goed adresje waar ze graaskorfjes verkopen voor een shetje die tegen de minimaat aan zit? De reguliere shetkorfjes zijn namelijk te groot.........voor haar.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 23:01

cissie schreef:
Heb net mn moeder even gebeld om te vragen hoe het met onze shet ging, nav het bezoek van de hoefsmid.
Ze mag alleen s'avonds sinds ze bevangen is naar buiten, omdat de grote paarden dan op stal staan.
Toen mijn moeder eventjes ging kijken waar ze was, want ze stond niet in de buurt van de stal, waar ze al weken bijna geen meter vandaan wijkt ivm de pijn.
Bleek ze de in de bak aan de wandel op zoek naar een mooi plekje om te rollen....jippie, een klein lichtpuntje, misschien juichen we tevroeg, maar eindelijk iets positiefs naar 4,5 week geen enkele verbetering.

Nu adviseerde onze hoefsmid om haat wat meer naar buiten tedoen, met een graaskorf.
Zodat ze samen met een andere shet waar ze goed mee overweg kan in de weide te laten.
We hebben een stukje land die van de winter kapot gelopen is en bijna geen gras meer op staat, daar zou ze dan op komen enkele uurtjes per dag, afhankelijk van hoe het gaat.

Wie weet er een goed adresje waar ze graaskorfjes verkopen voor een shetje die tegen de minimaat aan zit? De reguliere shetkorfjes zijn namelijk te groot.........voor haar.

Wat fijn dat jullie shet weer wat zin had om rond te lopen, hopelijk gaat het vanaf nu alleen maar beter.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 23:06

Dat is goed nieuws, juich alleen niet te snel. Ik dacht pas ook van jeej het gaat goed, Grietje ging uit haar plaat in de wei. Nu loopt ze weer mwah. Kijk het nog even aan en als het niet verbetert toch maar eens overleggen wat mijn smid denkt over een ijzer of niet.