[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:29

Dennis, fijn dat hij beter toont. Het zou best mee kunnen spelen die castratie, als ruin hebben ze toch nog weer minder nodig dan als hengst.

Graszaadhooi zou ik ook wel wat willen.

Wuswa, klopt wel hoor. Alleen is het paar uitersten. Als ze nog minder krijgt staat ze met opgetrokken buik en ribben zichtbaar. En dat is geen gezicht. :o Het is ook wel beetje type pony.
Op deze manier zijn de ribben goed voelbaar. Dat wil ik zo houden, ribben zichtbaar wil ik voorkomen.
In beweging actuele foto

Even ter vergelijk als 3-jarige net bij mij.
Afbeelding

Nog eentje

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 17:54

Als hengst was hij niet op gewicht te houden. Niet dat hij de hele dag op en neer liep ofzo hoor, hij was al heel relext. Maar hij zag wel altijd alles, en dat heeft hij nog steeds wel. Hij heeft juist een enorme klap van zijn castratie gehad, hij is van super slank(zomers) tot gewoon netjes('s winters naar echt schraal gegaan. En nu weer gewoon netjes.

Hij was echt helemaal weer een beetje stout vanmiddag. Aandacht vragen, veulentje pesten, Roos in haar billen bijten enzo. Dingen die hij doet als hij zich verveeld (hij staat nu heel saai op zand, alleen samen met Roos ipv in een groep op het gras).
Hij is alleen extreem gefocust op eten nu hij minder krijgt, hij heeft nog nooit op dieet gestaan. Zal ook wel beter worden zodra hij z'n draai gevonden heeft.

_Elaine_

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 18:54

Dennis: fijn dat hij wat meer bezig is met andere dingen, en wat beter loopt :)

helaas hier met tango nog niet helemaal top, ben de medicatie aan het afbouwen, maar hij loopt nog steeds niet lekker, en had vanochtend rechts een warme voet, en vanmiddag links.
van de week toch nog even de DA bellen voor overleg

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:08

@ Dyonne Er is dus wel gras, helemaal ontzeggen kan ik het Flavio ook echt niet, gaat tegen mijn gevoel en principes in ;) . Ik heb al het mogelijke gedaan om hem op de wei te kunnen houden en hij loopt nu (bij goed weer) de hele dag op het land (van 8u tot 20u). Het zal wel een stuk beperkter worden, het stukje waar ze op gezet worden is een soort bospad zeg maar, dus is ook wel fijn, hier en daar wat gras en ook schaduw. Ik ben blij dat ik dit heb kunnen regelen, anders zouden ze elke dag in de paddock komen en dan wanneer ik er zelf ben en er tijd voor is op het land/'struinstukje'. 30 km is zeker ver, ik zou het ook liever anders zien, maar heb liever een goede stal iets verder weg, dan een minder goede stal dichtbij. Het is een klein half uurtje rijden, ik hoef dan niet meer elke dag, dus dan is het te overzien.
Wat een mooi merrie heb jij! En echt super om te zien hoe ze is opgeknapt, als 3 jarige was ze echt dik, nu is ze wel stevig, maar vind ik meer haar bouw en hoort denk ook echt bij haar en wat zit ze mooi in haar vacht :)

@ Joyce B Dankjewel!

@ Lolclub Het is donderdag nog even overleggen met de staleigenaar waar we nu staan, maar denk wel dat we einde van de maand weg kunnen. En dat is inderdaad precies m'n doel, ik wil de tijd en energie die ik heb aan Flavio besteden, hem aandacht en beweging geven :)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:22

Ik heb gebeld naar Ponne.

Roodzwenk is inmiddels voldoende aanwezig en doet momenteel 170 euro de ton (nog steeds stevig aan de prijs dus ), de kwaliteit is mooi en de structuur is fijn
Engels raai is beperkt aanwezig maar door het natte weer houd de kwaliteit niet over en is het voor paarden niet mooi genoeg (te muf en stoffig).
Veldbeemd is er nu (nog) niet omdat zij de Nederlandse kwaliteit niet goed genoeg vonden om als voer door het leven te mogen gaan (ook door het weer).

wat de laatste twee soorten betreft is het afwachten hoe de kwaliteit uit het buitenland is.

Romeorowan heb je Souman toevallig al gesproken ?

En Joyce en RR, hoeveel balen denken jullie zelf nodig te hebben ?
ik heb er slechts 4 of 5 nodig, daar doe ik een jaar mee.
Ik voer het namelijk alleen "erbij" om volume te kweken en niet als hoofdvoer.

ook even een waarschuwing voor allen (namens mijn voerboer):
Iedereen die nog hooi moet scoren moet opschieten, de kans dat er nu nog nieuw hooi komt is inmiddels heel klein geworden,
de ondergrond wordt al te nat en de dagen te kort.
het moet al zeker een week aaneengesloten droog zijn om de ondergrond te laten drogen en te kunnen maaien en dan vervolgens nog 5 dagen zon en wind erdoor om fatsoenlijk spul te krijgen.
Het meeste wat nog gemaaid gaat worden vanaf nu wordt dus kuil of (met een beetje mazzel) voordroog...

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:45

@Dennis (collegaatje), jeetje wat naar dat jouw pony nu ook bevangen staat! Gelukkig knapt ie al wat op. Is de hoef waar het ijzer vanaf getrapt is het ergste? Heeft Dennis overgewicht? Heb je niet het idee dat het misschien getriggerd is door het aftrappen, dat het wellicht een flinke klap heeft gegeven aan de hoef (qua kneuzing zoollederhuid oid)?

@Flavio, stal 2 klinkt goed. Alleen 30 km, poeh! Die van mij en Leedebee staan voor mij op nog geen 7 km afstand, voor haar is het 2 km. Ver zat :+ Wij moeten ook alles zelf doen en hebben geen rijbak/paddocks. Onze vorige stalletje had dat wel maar daar kregen we ofwel oud stoffig beschimmeld hooi of een hoop zure koeienkuil, daar zijn we gelukkig alweer 2 1/2 jaar weg nu.

Pablo van Leedebee gaat nu heel erg goed gelukkig met z'n graaskorfie nog steeds om. Is een beetje het type pony van Dyonne (prachtige pony trouwens!), alleen een slag kleiner. Je ziet nu voor het eerst in tijden licht zijn ribben en de vetopslag in zijn nek is leeg (die van mij is zelfs dikker zeg maar, haha). Ik ga donderdag zijn hoeven weer wat bijwerken, doe dit nu elke 4 weken zo'n beetje, in het begin (vorig jaar toen Pablo in de gevarenzone zat) zelfs om de week.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 19:54

wuswa schreef:
@ LC: mooie dame is het toch! Ergens las ik dat de gangen van een HB-paard niet meer hetzelfde worden als voor de HB. Hittie is vast de uitzondering die de regel bevestigt.

Thanks <3 ,
Ze is zeker niet minder gaan lopen als voorheen, maar ik besef me ook dat ik daarmee ronduit mazzel heb gehad en dat ditzelfde voor heel veel anderen niet opgaat.
Waar ik me ook van bewust ben is dat -mocht ze ooit weer een aanval krijgen- de uitkomst en restschade wel eens heel anders zou kunnen zijn.
Vandaar dat ik nog steeds stevig de vinger aan de pols blijf houden wat weidegang, voeding en beweging betreft.
In mijn directe omgeving vinden ze mijn beleid maar streng en sommigen vinden het zelfs lachwekkend,
de tijd dat ze de weide opgaat wordt namelijk opgeschreven op een schoolbord en exact 1 1/2 uur later gaat ze er weer af.
ook dat ik het hooi nog steeds secuur afweeg blijven sommige mensen maar vreemd en overdreven vinden...
ach, ik voel me er lekkerder (en vooral zekerder) bij dus ik ga er lekker mee door :o

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:00

Ik word ook wel eens een beetje uitgelachen met m'n vaste tijden en afgewogen rantsoen, 't is niet anders...... En idd, Hittie's bewegingen hebben er absoluut niet onder geleden, ik hoor wel vaker trouwens van ex-hb paarden die toch weer in de sport (dressuur/springen) terugkomen. Even vraagje tussendoor: een bevriende manegehoudster heeft afgelopen weekend m'n paarden gevoerd/gemest/gecontroleerd, heb van te voren gezegd dat ik gewoon een vergoeding betaal, maar ze zegt niet wat ik haar schuldig ben......ze is vijf keer geweest, in drie dagen, wat vinden jullie redelijk?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:11

SpikyBlue schreef:
@Dennis (collegaatje), jeetje wat naar dat jouw pony nu ook bevangen staat! Gelukkig knapt ie al wat op. Is de hoef waar het ijzer vanaf getrapt is het ergste? Heeft Dennis overgewicht? Heb je niet het idee dat het misschien getriggerd is door het aftrappen, dat het wellicht een flinke klap heeft gegeven aan de hoef (qua kneuzing zoollederhuid oid)?

Die met het afgetrapte ijzer was juist de gene waarvan ik bang was dat die bevangen zou raken (waardoor die op dieet staat en heel veel kilometers over het harde maakte en daardoor op ijzers stond). Roos woog ruim 300 kg :o (voor een shet van 100 cm), we waren vorige week terug naar 245 kg, morgen weer wegen. Ze is nog steeds mollig, maar voor de keuring van as weekeind prima (hopelijk doet ze het goed en is het haar laatste keer). Maar die gaat wel mooi mee in het bevangen-paarden-rantsoen van Dennis ;).
Roos kreeg al lange tijd meer werk dan de rest en geen krachtvoer meer (maar minder hooi of weidegang in groepen is gewoon lastig), maar dat bleek dus niet voldoende. Die is nu wel wat gevoelig op het harde op dat voetje met het afgetrapte ijzer, op het zachte is ze wel rad. Ik heb haar uit voorzorg zo veel mogelijk op hoefschoenen ivm deels bestrate paddock en ik haar niet het land in durf te gooien, maar die zijn een halve maat te groot en trapt ze dus regelmatig uit (en 1 maat kleiner zijn een halve maat te klein).

Dennis heeft altijd op blote voeten gelopen, of ik met hem 5x in de week naar buiten ga of 2 maanden niet, zijn voeten zijn altijd mooi en hebben weinig onderhoud nodig (is zelfs 2x jaren terug nationaal kampioen op de HK geworden met voeten die toen nog nooit bekapt waren!). En is zo als nu eindelijk weer op gewicht na zijn castratie van 1,5 jaar terug. Ik heb hem niet extreem bijgevoerd, gewoon lekker in het land met de rest (voornamelijk zogende merries en jeugd) en afhankelijk van zijn werk ongeveer 400 gram muslie. Muslie was nu hij op gewicht was al weer minder geworden.

Dennis is juist altijd probleemloos, nooit kreupel (ja 1x toen hij over 120 sprong en bleef hangen en op z'n schouder lande, niet raar dus ;) ), schommelt nauwelijks in gewicht (alle keren dat ik hem afgelopen 10 jaar gewogen heb zat hij op 180/185 kg) enzo. VA en ik hebben samen toch zo veel mogelijk door genomen, maar kunnen geen duidelijke rede geven behalve het gras waar hij op stond.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 20:13

lolclub schreef:
Ik heb gebeld naar Ponne.

ook even een waarschuwing voor allen (namens mijn voerboer):
Iedereen die nog hooi moet scoren moet opschieten, de kans dat er nu nog nieuw hooi komt is inmiddels heel klein geworden,
de ondergrond wordt al te nat en de dagen te kort.
het moet al zeker een week aaneengesloten droog zijn om de ondergrond te laten drogen en te kunnen maaien en dan vervolgens nog 5 dagen zon en wind erdoor om fatsoenlijk spul te krijgen.
Het meeste wat nog gemaaid gaat worden vanaf nu wordt dus kuil of (met een beetje mazzel) voordroog...

Idd en de prijzen zullen wel de pan uitrijzen.
ben blij dat ik nog hooi heb liggen van verleden jaar dus dit jaar hoefde ik niet te kopen.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:35

Elaine: ik ben ook aan het afbouwen, wil de metacam woensdag stoppen maar nu met afbouw worden ook de hoefjes van mamaloe warmer dan eerst, net als jij omschrijft. Bij mamaloe rechts warmer dan links.... typisch he.
Ga toch proberen de afbouw door te zetten en blijf koelen

Wuswa: bij alles denk ik wel drie x na voor ik het geef.
Idd alles wat je normaal gaf ga ik nu aan twijfelen en twijfel of ik wel alles goed doe enzo.
Vind het zo zielig voor dr maar ze blijft vrolijk gelukkig

Werd vanavond naar stal getrokken, zo een haast had ze.
Heb dr ff op dr nummer gezet, met mn wond kan ik dat nu niet hebben en voor dr hoeven is dat ook niet goed.
Heb fotos gemaakt van dr, vind dr afgevallen en minder hartjes billen, vind dr nog wel wat opgeblazen lijken, zal toch maar eens op suikerziekte laten testen.... dan krijgt ze insuline ofzo? Wat houd het in als ze dat blijkt te zijn?

Wil dr toch meer uurtjes met minime samen gaan zetten, als ik ze nu heel ff samen zet gaat minime haar pesten ipv lief doen, normaal was zij aan zij en dikke mik, komt denk ik toch doordat ze nu de kudde wel kan zien maar er niet echt meer een onderdeel van is ondanks dat ze om dr heen lopen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 22:54

Over het graszaadhooi:

ik zal even moeten rekenen, 170 euro per ton, is dat €85,-voor een grote baal? Of wegen die minder?
Ik heb hooi van natuurland op zolder liggen, 87 pakjes, en heb voordroog van eigen land, de eerste snee is prima gelukt, de 2e snee is afwachten. Wordt het nog prachtig dan overweeg ik dat in pakjes te laten persen en op zolder te leggen en deels te verkopen, anders komt het in het plastic. Het graszaadhooi zou dus ook voor erbij zijn. Als extraatje zodat mijn EMS merrie wat meer te knabbelen heeft en ik haar wat minder voordroog kan voeren in de hoop dat ze dan af gaat vallen (heeft peesblessures, dus als haar hoefbevangenheid over is, is het nog steeds alleen stappen). Alternatief zou een baal voederstro zijn, maar vanwege stofallergie twijfel ik nog wat.

Van die grote balen kan ik ook niet heel veel in voorraad hebben, moet ze dan in elk geval los snijden en op zolder leggen in gestapelde plakken. Vandaar ook de vraag of ze per baal evt opgehaald kunnen worden.

Buut is hier trouwens op, dus ben gestopt met de pijnstillers, heb haar gemeten met meetlint en ben begonnen met 2x per dag een schepje gluco-balans. Ga het eerst een maand proberen (na een week 1x per dag) en elke week even meten en kijken hoe het met haar gaat en dan beslis is of ik een nieuwe pot ga bestellen bij de dierenarts.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:21

Hier gaat het ook nog steeds niet zo als het moet, al bijna 2 maanden. De laatste paar weken wordt het niet slechter maar ook niet echt beter. Donderdag maken we weer de rit naar Van Nassau. 1,5 jaar terug zijn we daar ook geweest, dus ben heel benieuwd of hij nog iets voor ons kan betekenen of niet.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:41

Joyce:
85,- euro klopt wel ongeveer, de laatste baal die ik had was 490 kilo.

Heb je nu al genoeg ruwvoer voor al je paarden ?

Ik moet je zeggen dat de roodzwenk mij afgelopen winter ook prima bevallen is, de eerste balen waren fijn van stengel en dit werd prima gegeten,
de laatse baal echter had hele lange en grovere stengels, deze werd wat minder graag opgenomen.
Wat dat betreft hoef ik dus niet perse veldbeemd, maar als we wat kunnen regelen wil ik best meedoen.

Ik heb nog voor max. 1 a 2 weken roodzwenk liggen en dan moet ik nieuw.
Normaal haal ik het bij een bevriende boer die het voor de koeien altijd in voorraad heeft.
Bij Ponne kun je de roodzwenk iig per baal ophalen, dus dat zou je ook kunnen overwegen.

ik wacht even het antwoord van Romeorowan af vwb de prijs van Souman en anders haal ik roodzwenk.

Fancylover
Enig idee wat de oorzaak is ?

Dynamiek
Wees maar blij dat je al je hooi al binnen hebt, hier hangt de vlag ook uit . *\o/*
Vanmiddag is de laatste vracht voordroog gebracht en gelukkig voor een heel schappelijke prijs.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-11 23:55

mysa schreef:
Even vraagje tussendoor: een bevriende manegehoudster heeft afgelopen weekend m'n paarden gevoerd/gemest/gecontroleerd, heb van te voren gezegd dat ik gewoon een vergoeding betaal, maar ze zegt niet wat ik haar schuldig ben......ze is vijf keer geweest, in drie dagen, wat vinden jullie redelijk?

Lastige vraag...
Staat of stond er van jouw kant al een wederdienst tegenover ?
Hoeveel tijd is ze kwijt geweest en hoeveel autokosten heeft ze moeten maken ?
Als ik kijk naar wat mijn buurvrouw verdient (groom/stalhulp op entrainement) denk ik dat een uurtarief van rond de 10 euro schappelijk is.
Maar ik moet je zeggen dat een onbezorgd weekend weg met goede verzorging thuis voor de paarden mij ook wel het dubbele waard is :)

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 06:01

Lolclub gefeliciteerd met je verjaardag

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 07:20

Update Image
6.00 u; zwelling kogel weg, pulsatie weg, nergens warm en ze loopt zelfs redelijk.
Ze stond vanmorgen op haar pijnlijke been en met haar gouden hoef te schrapen }> uit ongeduld. Dus je kan wel zeggen, dat ze haar voet vol durft te belasten. De pijnstillers meteen gehalveerd, want anders doet mevrouw weer meer dan goed voor haar is.
Ze heeft net staan weken met haar hoef in de hoefzak en loopt nu buiten in de bak met haar blonde vriendin. Nu afwachten; het lijkt allemaal niet meer zo heftig als dinsdagavond. :j

@lolclub; gefeliciteerd!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 07:55

Lolclub: van harte gefeliciteerd!

JP: thanks *D

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 08:09

Lolclub: Gefeliciteerd :).

Janouk: Fijn dat het beter lijkt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 08:30

mysa schreef:
Ik word ook wel eens een beetje uitgelachen met m'n vaste tijden en afgewogen rantsoen, 't is niet anders...... En idd, Hittie's bewegingen hebben er absoluut niet onder geleden, ik hoor wel vaker trouwens van ex-hb paarden die toch weer in de sport (dressuur/springen) terugkomen. Even vraagje tussendoor: een bevriende manegehoudster heeft afgelopen weekend m'n paarden gevoerd/gemest/gecontroleerd, heb van te voren gezegd dat ik gewoon een vergoeding betaal, maar ze zegt niet wat ik haar schuldig ben......ze is vijf keer geweest, in drie dagen, wat vinden jullie redelijk?

Ik verzorg ook weleens dieren(schapen,paarden,varkens ;) )
Krijg dan per keer 10 euro....eigelijk is dat niet genoeg want ik moet er 7 km voor rijden(en weer terug)en ben toch wel een uurtje bezig.Doe ook dingen die me niet gevraagd worden,zoals hokken schoonmaken enzo.Dus ik kan niet meer vragen :o
Voor mijn schoonmaakwerk krijg ik 15 euro per uur,maar dat is veel minder leuk :D

Daantje nog vele gezonde jaren! *\o/*
En ook nog een *\o/* voor Immetje!

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 09:02

SpikyBlue schreef:
@Flavio, stal 2 klinkt goed. Alleen 30 km, poeh! Die van mij en Leedebee staan voor mij op nog geen 7 km afstand, voor haar is het 2 km. Ver zat :+ Wij moeten ook alles zelf doen en hebben geen rijbak/paddocks. Onze vorige stalletje had dat wel maar daar kregen we ofwel oud stoffig beschimmeld hooi of een hoop zure koeienkuil, daar zijn we gelukkig alweer 2 1/2 jaar weg nu.

Maar 20km of 30km maakt niet zoveel uit toch ;) Het is echt keuzes maken, zo dichtbij als jij zou ik ook wel willen. Dan maakt de afstand het wat makkelijker, nu ben ik al een uur weg als ik ze alleen maar even binnen hoef te halen ofzo. Ik woon in Almere en zo als vaker uit topics blijkt is dat drama met stalling. Toen ik hier nog niet woonde heeft hij 6 jaar op dezelfde stal gestaan (waar hij geboren is, ik heb hem gekocht toen hij 1,5 jaar was), zo'n 3km, dus ik weet helaas wel hoe fijn het is om Flavio in de buurt te hebben. Hier had ik een gerust gevoel en Flavio was blij. Flavio in de buurt hebben, maar weten dat hij het niet fijn vindt (stalling Almere) is nog erger. Een stal ver weg en geen vertrouwen meer hebben is ook niet leuk, maar hier heb ik een goed gevoel bij. Gaandeweg leer je zal ik maar zeggen....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 09:10

Afbeelding Van harte Danielle! (We schelen een week - volgende week ben ik aan de beurt - wij zijn leeuwtjes *\o/* )

Goed te horen dat het al weer wat beter gaat met Image... :j

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 09:16

Dennis schreef:
Roos woog ruim 300 kg :o (voor een shet van 100 cm), we waren vorige week terug naar 245 kg, morgen weer wegen.
Dennis zat op 180/185 kg

Is Dennis net zo groot als Roos? Wat een verschil zeg.
Isabella (103 cm) is onder de 200 kg (heb haar niet meer gewogen, maar toen ze tijd geleden 230 kg was, gewogen op een weegbrug bij een bedrijf in de buurt, was ze echt tonnetje rond; ze dachten daar dat ze hoog drachtig was).
Ik vraag me wel eens af wat Trijntje, mijn leenshet, weegt. Die is 95 cm en megadik (echt dik).
Eens een keer proberen op te meten via de metingen.
Kan iemand die link nog een keertje geven (anders moet ik zo zoeken :o ; mogelijk kan iemand hem zo geven)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 09:41

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 09:44

Vind ik ook wel een goede, ben ook benieuwd wat fellow ongeveer weegt.
Dierenarts schat hem op 150 kg +-
Eigenlijk zou ik de paardenweegschaal eens langs moeten laten komen.