[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:01

Ash_ schreef:
Nu staat hij ook nog niet op het gras.
Nu staat hij nog lekker in de paddock. Zemelen eet hij helaas niet.
Nog al een eigenwijs ding :P

Eigelijk wil ik hem helemaal niet op het gras van de zomer. Durf het niet aan.
Hij kan wel in de paddock maar dan staat hij alleen wat vinden jullie?

Dat is kiezen uit twee kwaden.
Kun je hem ook niet op de paddock zetten en dan maar even op de wei.
Heb je niet nog een dikkertje die bij hem op de paddock kan :D

Ash_

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 22:03

Helaas is het maatje waar hij altijd mee in de paddock stond 3/4 van de dag overleden aan hoefbevangenheid een paar weken geleden :(
Daarom heb ik nu ook aardig de schrik ervan. Dus het is of het risico lopen door 2 uur op het land te laten en hij wordt bevangen of hij staat de hele dag alleen

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:34

Mag ik in dit topic iets vragen over pijnstilling/onstekingremmers?

Mijn shet is sinds 5 weken hoefbevangen door een tgehoof fructaan gehalte op de weide.
Sinds die tijd gebruikt zij een hoge dosering pro-dynam, maar nu zijn we voorzichtig aan het afbouwen en ze heeft aanzienlijk meer pijn.

Omdat het eventuele herstel een tijd zal gaan duren zijn we aan het bekijken of een alternatieve pijnstiller/ontstekingsremmer niet beter is.
Aangezien we haar liever niet al telang op de pro-dynam laten staan.

Nu heb ik op i-net gezocht naar een waardige vervanger en ik kom momenteel uit op Buteless van de makers van Cortaflex.

BUTELESS:
Een natuurlijk alternatief voor "Bute" (Phenylbutazone) en Corticosteroïden ter ondersteuning van het bewegingsapparaat. Deze dopingvrije pijnstiller op kruidenbasis bezit een sterk ontstekingsremmende werking. Bevat enkele van de meest sterke kruiden uit de natuur.

Uit een onafhankelijk vergelijkend productonderzoek door "Horse Journal" bewees Buteless een echt alternatief voor Bute (phenylbutazone) te zijn! Buteless bleek uitermate effectief en snelwerkend en hierbij erg smakelijk en goed opneembaar te zijn. Buteless werd in dit grootschalige vergelijkende productonderzoek als "Beste Getest" voor natuurlijke behandeling tegen chronische arthrose en ontsteking en had daarbij tevens een onverslaanbare kosten - baten ratio. Brengt verlichting bij tal van problemen aan het bewegingsapparaat

Is er misschien iemand die dit middel kent en/of ervaring mee heeft?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:37

Ash_ schreef:
Niet op gras zetten is voor de helft van de dag mogelijk. Andere helft (2 uurtjes) staat hij met een graskorf op het weiland.
Musli moet ik wel geven met oog op andere medicijnen.

Ik geef Wiesencobs, 1 schep per paard. Die week ik (dan eten ze het beter) en daar gaan evt medicijnen in.

Onduidelijke omschrijving, cissie, kun je de maker van het product niet bellen om naar de precieze ingredienten te vragen? Ik heb ook wel vloeibare Duivelsklauw gebruikt, maar daarvan zijn de ingredienten me ook niet helemaal duidelijk http://www.paardendrogist.nl/product/11 ... ef/101104/

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:48

Laatst bijgewerkt door cissie op 15-03-10 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:50

Ja......... leuk.......... wat zijn dat?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:53

KootMiraDrum schreef:
Ja......... leuk.......... wat zijn dat?

Botanische toestanden weet ik echt niet, dat kan van alles zijn wat mij betreft....Yucca is een plant en op google is daar best veel info over te vinden in relatie tot het werkzamen kruid evenals de duivelsklauw.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 23:56

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 00:04

Dat is erg jammer en idd vaag, iets beter mn best gedaan en via een amerikaanse site wat meer gevonden over Buteless en helaas de toch weer sumiere omschrijving ebt de ingrdienten.

Gemberextract - Zingiber officinale is de botanische naam voor gember, enkele indrukwekkende farmacologische eigenschappen zijn: verhoogde absorptie van onder andere vitaminen en mineralen (maximaal 200%), verhoogde biologische beschikbaarheid van werkzame bestanddelen, protectie maag- en darmslijmvlies, antibacteriële, antivirale en fungicide eigenschappen, ontstekingsremmende werking, pijnstillende werking, antireumatische werking

Yucca Schidigera - Yucca bevat natuurlijke steroïdeachtige saponinen die een doeltreffende ontstekingremmende en spierspanningremmende werking hebben, die bekend zijn de pijn door arthrose te verminderen. Ook ontlast yucca-extract de lever en bevat het natuurlijke antioxidanten voor een bescherming tegen vrije radicalen.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 00:21

Wat paarden ook erg lekker vinden, en wat licht pijnstillend werkt, zijn wilgentakken.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:55

Ash_ schreef:
Helaas is het maatje waar hij altijd mee in de paddock stond 3/4 van de dag overleden aan hoefbevangenheid een paar weken geleden :(
Daarom heb ik nu ook aardig de schrik ervan. Dus het is of het risico lopen door 2 uur op het land te laten en hij wordt bevangen of hij staat de hele dag alleen

Mijn pony staat ook de hele dag in het paddock, overdag met zn vriendinnetje en die gaat rond 4 uur de wei op (zodra het weer langer licht is) dus na 4 uur staat hij alleen. Hij krijgt zn beejte mulsie en hooi. Je hoort hem verder niet. Het voordeel is wel dat zijn paddock vooraan is en daarachter is de wei. hij kan ze dus altijd zien lopen.
Zijn vriendinnetje hoeft eigenlijk helemaal niet in het paddock maar doordat die van mij zo ziek is geweest gaat ze gewoon mee voor gezeldschap en ze worden er echt niet slechter van is mijn idee.
Is er echt niemand van je stal die zn paardje beschikbaar wil stellen? ik vind het toch wel belangrijk dat ze contact hebben met elkaar!

Even een update over marco:
Het gaat momenteel heel goed,hij draaft ook weer en heeft er ontzettend veel plezier in. Hij straalt van alle kanten en is weer onzettend eigenwijs. Vergeet even het hek goed dicht te doen en hij ontsnapt, heel irritant maar ook een heel goed teken want zo is meneertje gewoon.
Maar we hebben alweer een volgend probleem! hij heeft ontzettend last van rotstraal... hij heeft van de winter op de stenen gestaan omdat het paddock niet begaanbaar was, sinds een tijdje kwam hij weer de hele dag op het paddock en jawel hoor de rotstraal begon weer. Meteen behandeld met jodium maar het was zeer hardnekkig, waardoor hij het aan 3 hoeven heeft waarvan 1 heel erg. Op dit moment is het onder controle en komt de smid vanmiddag langs om even te kijken of hij meer kan wegsnijden of niet. We hebben alleen het idee dat het komt doordat hij op het zand gestaan heeft, misschien dat daar een bacterie in zit ofzo? de anderen hebben overigens nergens last van maar die zijn dan ook in een betere gezondheid dan marco. Mijn idee is dan ook om straks (als de smid zegt dat het er weer rustig uit ziet) om hem wel op het zand te doen maar zn voet elke keer in te pakken, doormiddel van tape of misschien een slipper aan? heeft iemand hier enige ervaring mee of heeft een idee hoe ik dit kan aanpakken?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 10:59

Als je paard rotstraal heeft, dan zou ik zeker de voet niet inpakken! Rotstraal gedijdt juist in afgesloten ruimtes ( daarom snijdt de smid de straal ook zoveel mogelijk open). Of je moet de aangedane plek zodanig afsluiten dat er echt geen spiertje lucht bij kan komen. Dat gaat je niet lukken met tape oid.
Er zijn toch betere middelen om rotstraal te behandelen dan jodium? Ik heb ooit van mijn smid 's een flesje Trush gehad - werkte als een tierelier!

Je kunt ook Rob van Nassau erover vragen - zie zijn site, staat ook een stuk over rotstraal op.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:17

Pijncompositum van Groene Os heeft ook soortgelijke ingrediënten.
Ook heb ik een tijdje nobute gegeven op basis van duivelsklauw.
Dat werkt allemaal niet echt als hoofdpijnstiller, althans niet bij veel pijn.

Zelf heb ik lange tijd duivelsklauw naast de gewone bute gegeven. Dat kan en mag en je kunt de hoeveelheid bute zo iets beperken.

Wilgentakken is ook een alternatief, mits ze die willen eten.
Brandnetels zijn gezond voor de goede afvalstoffen afvoer.

En zorg voor voldoende antioxidanten en bioflavonoïden in het voer. Pas een heel stuk over gelezen en dit hebben 'onze' paarden echt nodig volgens mij. Een HB paard heeft veel vrije radicalen die moeten worden opgevangen. We gaan vaak minder voeren en het lichaam kan uit de beperkte voedingsstoffen zelf minder antioxidanten aanmaken.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:19

bij onze pony met rotstraal hebben we het op deze manier opgelost.
pony op een afgezet stuk gezet op de stenen, dit goed zuiver gehouden en zijn voet ook goed zuiver en droog gehouden.
2x per dag ingesprayd met violetspray. Was er zo vanaf en nu gaat het al lang goed gelukkig.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:42

Heey.

Ik wil graag meer zekerheid over een pony die ik inrijd..
Die eigenaar zegt datie hoefbevangen is maar de pony ligt niet veel en staat gewoon in de wei... ook met lopen doetie normaal.. de hoeven zijn door de hoefsmid wel heel kortbekapt.. de buitenhoef komt zeker een halve cm van de grond waardoor de pony op het binnenste van zijn hoef loopt... maar verder lijkt het er niet op dat hij hoefbevangen is..

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:43

als je echt zekerheid wil zou ik hem door je veearts laten bekijken.

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 12:43

ik verzorg hem net weet dus niet wie de arts is enzo...

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 14:13

De mogelijkheid tot contact is er heleaas niet :(
Zit er al over te denken er miss een shet bij te kopen en samen te zetten. Wat een gedoe.

Waar zijn wilgentakken goed voor?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:20

Er zit een stofje in wat een licht pijnstillende werking heeft.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 15:37

Oke maar ook als je het geeft en een paard is niet bevangen is dat niet erg tog?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:14

Wilde nog iets vragen.
Hoe doen jullie dat met jullie bevangen gevoelig paard in de zomer als alle andere paarden het weiland op gaan.

Zit mij er nu al druk over te maken

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:17

Grietje blijft op haar kale stukje. De andere twee lopen in de wei naast haar. Ik zet de andere regelmatig bij haar in het kale weitje, omdat de andere twee ook aanleg hebben om dik te worden.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 21:55

Wanneer vind je een weiland kaal?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:08

Als er geen tot nauwelijks gras op staat.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-10 22:15

OKe, Ja dat zou voor mijn wel een optie kunnen zijn maar dan moet het eerst leeg gegeten zijn door de andere.
Daar gaan ook wat weken overheen.

Hoelang doen jullie als het niet anders kan een paard op een weide met gemiddeld aantal gras?