[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 02:47

Aukelizzy schreef:
Francis, toch fijn dat er dan iemand is die er even met een frisse blik naar kijkt en je even een figuurlijke schop onder je kont geeft. Dat is soms echt even nodig om er positief in te blijven staan. Het is zo'n slopende k*t aandoening, dat je zelf ook helemaal gek gedraaid wordt in je hoofd. (Tenminste, dat is bij mij het geval)

Nou echt wel hoor... je bent nergens anders meer bezig.

@Yanaa, Raya's spijsverteringsproblemen komen denk ik vooral door het k**hooi wat ik nu heb. Deze nieuwe lichting bevat balen die m'n meiden niet eten. Dat lijkt alleen maar erger geworden. Ik haal elke 2 weken 12 balen en de laatste partij eten ze bijna helemaal niet, heb nu al 4 balen aangebroken om maar te zien welke ze eten. Ik ben nu dus ook echt op zoek naar ander hooi. Want ze heeft nu dus mede door het vele liggen van zondag en maandag ook heel weinig hooi gegeten. Dan gooi ik de bute er in en daarna pas haar hapje waar de masticha in zit.. tja, op een lege maag kan de masticha het dan denk ik ook niet aan (maar omeprazole ook niet denk ik, op een lege maag bute is gewoon sowieso nooit goed, vulling van de maag is altijd een belangrijke bescherming van de maagwand.
Tot zondag ging het wat dat betreft eigenlijk hartstikke goed, niks geen problemen en ik begon zelfs het idee te krijgen dat ze juist minder opgeblazen was dan normaal. Ik geef dus vooral het hooi de schuld van de problemen en dat is wat ik nu eerst wil oplossen, door ergens suikerarm hooi vandaan te toveren, zodat ze weer normaal eet.
Als iemand hier wat dat betreft een tip heeft of een paar baaltjes ter overbrugging tot ik de uitslag van de andere partij binnen heb, dan houd ik me aanbevolen. Ik kan ook echt niet meer dan 12 balen kwijt dus wel graag een beetje rijdbare afstand van Twello (al wil ik morgen best een stukje rijden voor geschikt hooi. Laag in suiker, niet té laag in eiwit, wel laag in energie.

Vopo, wat is de rede dat je de prascend verhoogd hebt? Hoe belangrijk was het om op te hogen en hoe 'erg' is het om weer naar beneden te gaan? Zo min mogelijk zou ik zeggen dus als ze goed deed op een achtste dan zou ik dat lekker zo laten. (lees vaker over 1/8 tablet en vraag me echt af hoe groot die pillen zijn dat je er nog 1/8e van kunt breken/snijden... :? )

Daphne1988

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 08:37

Francis ze zijn klein.. met een pillensnijder of een goed schilmesje kom je een heel eind.

Ik heb nog nagevraagd over het Hooi, als de grote baas terug is krijg ik de papieren ervan. Het komt zoals ik het begrijp uit Frankrijk ?!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 10:03

Yanaa schreef:
Nou echt wel! Kwam het huis binnen gestormd.. Yesss hij zakte niet meer door zijn benen. Me vriend keek me aan en was gelijk van oké.. en nu even inclusief uitleg? :? Haha

Jeetjemina, wat een klap geld zeg voor een medicijn. Dan heb ik nog geluk dat het een shetje is en met halve spuiten mag werken dan volgens de DA :')
Merk je wel degelijk verschil nu je met de Omeprazol bezig bent?
Ik zal de site even opslaan, dan heb ik die iig als ik toch de Omeprazol moet gaan geven.

Ja ik merk zeer zeker heel veel verschil! Zhuf was zo slecht dat ze echt non stop mrt lichte koliekverschijnselen stond, zweten, zware ademhaling en niet willen eten. Paar uur na de eerste toediening begon ze weer te eten, twee dagen later was ze weer de oude. Merk nu nog wel ( nu ze weer op de metacam staat ) dat ze af en toe nog wat gaapt. Verder merk ik niks meer aan haar.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 12:13

Daphne1988 schreef:
ik het begrijp uit Frankrijk ?!

Da's me net wat te ver rijden elke 2 weken :+ maar ik ben wel benieuwd of één aanhangertje een optie zou zijn, al zit jij geloof ik ook verder weg toch?

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 12:15

@ vopo914:
Te maken hebben met HB is idd erg zwaar, merk zelf dat je heel erg per dag gaat leven nu rondom je hb'er.
Gevoeligheid op de voeten omdat de dosering te hoog zou zijn? Of omdat ze op 1/8e het ook goed deed?
Ervaring rondom de Prascend op de hb heb ik niet, heb er een met Prascend staan maar stabiel en de ander is voor het eerst hb.

@ Francis:
Oehh ja, als ze dan al slecht willen eten ervan dan is het natuurlijk wel een grotere belasting voor de maag dan dat er genoeg ruwvoer in zit/komt.
Ik heb toevallig net hooi gehaald, omdat ik door de baaltjes van eigen land heen was.
Na testen blijkt deze gelukkig laag in suiker te zitten. Heb deze uit Winterswijk weg, is denk ik voor jou wel een aardig eindje rijden. En het is een grote rechthoekige baal van 650kg, dus wel lastig om te vervoeren.

@ Aukelizzy:
Ik houd het even in mijn achterhoofd. DA heeft geen goedkoper alternatief kunnen vinden, dus moet nu de pony in de gaten houden. Zodra ik het vermoeden van heb moet hij gelijk aan de Omeprazol.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 12:27

Nee, zo'n grote baal gaat niet lukken, dan zou ik een eigen aanhanger op het land moeten kunnen laten staan, ik leen voor het ophalen de aanhanger van m'n ouders en heb een klein laag afdakje wat de gemeente gedoogt.

Yanaa, ik overweeg ook een paar spuiten of zakjes granules (even kijken nog wat handiger is) op voorraad te houden 'just in case'. Ik wil wel eerst zorgen dat het hooi beter is, daar zit volgens mij de oorzaak bij ons, maar als ze zo blijft rommelen ga ik er toch in ieder geval een deel van een spuit per dag in drukken...
Aukelizzy, ik had je het per PB gevraagd maar misschien voor anderen ook interessant om te weten: Gaat het goed met de douane met dit spul en hoe lang duurt het voor je de bestelling binnen hebt?

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 12:43

@ Francis:
Oh nee dan word het idd lastig haha.
Ik ben toevallig net een week door mijn eigen mooie kleine baaltjes heen, anders had je er daar zo wat van op mogen halen.

Het duurt 14dagen voordat het binnen is vertelde Aukelizzy gisteren. Dat douane issue is ook wel een goeie ja! Daar ben ik ook wel benieuwd na.
Is wel een goed idee om er wat op voorraad te hebben in geval dat! Denk dat ik daar ook even na ga kijken.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 12:47

Net het filmpje even gekeken op de site om te kijken of je beter granules of spuiten kunt nemen, als je niet weekt en het lang wilt geven zijn de granules ook best handig, maar moet je paard ze wel eten (ze zijn gecoat en smaakloos staat er, maar die van mij kennende is een spuit beter. Preventief geven adviseren zij ook een halve spuit.
Aan het eind van 't filmpje geven ze aan dat ze wereldwijd verzenden en dat het met express delivery in 5 tot 7 werkdagen kan.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:04

Geloof dat Aukelizzy zei dat als je express del wel 25 dollar extra kost weer.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 13:11

Ja, dat zal vast kloppen, da's idd wel weer duurder.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 16:00

Ohh Francis dit zijn balen van 550 kilo dat is dan ook veel te voor jou.. ik woon in drenthe(wapse)

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 16:14

Ohh even een blij berichtje van deze kant!
Net even alles gemest en gedaan, had de tussenlijnen bij de pony en de KWPN'er open gelaten. Ik ga de stal mesten, kom de stal uit en is de pony gewoon zelf het hele stuk over het verharde naar de paddock toe gelopen! Hij liep daar een beetje rond te scharrelen en te doen. Zuiver is hij nog lang niet, maar hij loopt nu ineens wel uit zichzelf rond en in een best wel redelijk tempo!
Heb dus toch maar de tussenlijnen er weg gehaald, zodat de pony ook alle kanten weer op kan en weer lekker op het zand kan gaan staan. Het motiveert hem dan toch meer om te lopen dan als ik hem op een klein stukje laat.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 16:23

Voor de vragen over bestellen bij Abler. Wat ik mij heb laten vertellen is dat de korreltjes droog gevoerd moeten worden. Deze mogen dus niet in de slobber gemengd worden omdat ze dan de werking verliezen. Vandaar dat ik toen zelf voor de spuiten gekozen heb. Dan weet ik 100% zeker dat ze het binnenkrijgt. Wbt de Douane, mijn pakketje hebben ze een dagje vastgehouden ( je kan je pakketje volgen en zie je dat staan) maar daarna heeft het zijn weg vervolgd. Dus wbt douane is het geen probleem en je hoeft ook geen invoerskosten te betalen. Je kunt inderdaad kiezen voor een spoed zending, dan betaal je alleen iets meer.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 16:49

OH, fijn nieuws Yanaa, wat kun je blij zijn met relatief kleine stapjes dan hé!

Thanks Aukelizzy, ik had idd gezien dat zowel de pil als de granules niet nat mogen worden, dus in mijn geweekte Fetura kan dat ook niet. En net wat je zegt, met zo'n spuit weet je het wel zeker. Fijn te horen dat er geen gedoe is bij de douane en geen extra kosten. Wellicht dat ik dan wel een paar spuiten op voorraad wil hebben 'just in case'. Mocht er nog iemand willen bestellen is het misschien slim om samen te doen (bij 30 stuks nu korting. Dat is me te veel maar met een paar man kan dat interessant zijn).

Bij Raya ging het niet slecht vandaag. Verplicht wandeltje over de track gedaan, heb haar niet zo hard opgejaagd als de smid gisteren deed maar wel iets meer gevraagd dan wat ze uit zichzelf zou doen. Dat ging best goed. Daarna schoenen uit en laat haar nu een paar uur met blote voeten. Ga straks een keer extra op en neer, is waardeloos maar 't moet maar even. Dan doen we de schoenen weer aan en lopen we nog een rondje en krijgt ze haar eerste kwartje Prascend, morgen ochtend dan het tweede kwartje en dan gewoon een paar dagen elke ochtend een kwart. Zo krijgt ze nu eerst toch een soort 'boost' zonder in één keer een halve te geven. Uitslag nog steeds niet binnen, dat vind ik dan wel weer waardeloos want die was me gisteren al beloofd...

Ben nu wel echt druk op zoek naar ander hooi, al is het maar om het uit te zingen tot de test van de andere partij binnen is...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 21:28

Zo, eerste kwartje Prascend zit er in. Nog geen uitslag maar kon nu wel vast een paar pillen ophalen, vanavond een kwartje en dan morgenochtend weer en dan gewoon elke ochtend. Heb het gedaan zoals ik hier had gelezen, in een klein spuitje, beetje water opzuigen en hopsa... zo weg. Hapje luzerne er achteraan omdat de Fetura op is (als 't goed is komt die morgen weer binnen).
Nu nog ander hooi... dat blijkt uitdagender.
Ik snap gewoon niet waarom fouragehandelaren niet - net zoals in de US en Canada al veel gebeurt - hun hooi laten analyseren zodat ze gewoon wéten wat ze verkopen en je niet als eigenaar 10 testen hoeft te doen voor je het juiste hooi hebt...
Vanavond een keer extra naar stal geweest om Raya d'r pil te geven, schoenen aan te doen en een rondje te wandelen... Vanavond laat dan nog een rondje... je moet er wel wat voor over hebben natuurlijk ;)
De schoenen die ik voor haar gekocht had waren wat minder ingelopen dan de leenschoenen dus die zaten niet fijn, maar nu haar teen ingekort is zitten ze juist beter dan de leenschoenen...

Afbeelding

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 21:58

@ Francis:
Hopen dat je nu verschilt gaat zien als de Prascend zijn werk begint te doen!
Wat een leuke kleur hoefschoenen! Geweldig!

Ik zit toch te denken om Omeprazol te gaan bestellen op die site die Aukelizzy gaf.
Zag hem vandaag toch een paar keer achter elkaar flink gapen. Ben bang dat ik er dadelijk te laat bij ben en we met maagzweren staan.
Wil dan denk ik alleen wel voor de granulaat korrels of die tabletten gaan, alhoewel de tabletten alleen per 120st verkocht worden :Y)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:11

Oh, ik wilde nog reageren op dat nat worden van de granules of tabletten. Ik vermoed dat het niet zozeer de werking in de weg staat maar meer dat ze het niet eten als ze nat worden. Het zijn gecoate tabletten en granules, dus een smaakloos laagje er om. Spul zelf zal wel niet echt te eten zijn. Daarnaast moet het pas in de maag z'n werk gaan doen.

Yanaa, als jij gaat bestellen wil ik wel een paar spuiten mee bestellen, dan delen we de porto. Vind je dat een idee?

Ik verwacht geen instant verandering van een paar dagen prascend maar ik begreep dat je met twee weken wel goed verschil moet zien, dat zou ik al héél fijn vinden.
Ja, blij met onze schoentjes, voor een prikkie op marktplaats gevonden. Er waren ook wel zwarte te koop maar ja... als je dan toch sneakers moet, dan ook maar meisjessneakers, niet waar ;) Heb de leenschoenen ook nog wel, kan ik afwisselen als ze nat en/of vies worden.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:18

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:21

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:21

Ik wil er ook wel wat, hoeveel geef je ter preventie?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:22

Is Bute, maar niet goedkoper dan hier, toch?

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:27

Preventie is per kg's weer afhankelijk!
Van de granulaat korrels is 1 zakje per 350kg
Bij de pasta is halve spuit tot 567kg

Bij behandeling is dit dubbele dosis.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:28

mysa schreef:
Is Bute, maar niet goedkoper dan hier, toch?

Ik betaal hier 2.04euro per zakje. Op de site zijn ze 1,05 dollar dus zeg maar 1 euro

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:31

Ok, dus als ik een maand ter preventie wil geven aan een pony van ongeveer 370kg, hoeveel zou ik dan moeten bestellen? (discalculie en moe :))
Voor Bute betaal ik veel minder, zal 't morgen even opzoeken.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-18 22:47

Dan zit je op net heel iets meer dan een half zakje of een halve spuit. Ik zou dan denk ik de dosering aanhouden van 350kg dus half zakje of halve spuit. Dus als je dan voor een maand wilt, is 30/2= 15 zakjes of spuiten. Zit alleen wel degelijk verschil in prijs qua korrels en pasta. Korrels is 2.10 per zakje en pasta is 14.95 dollar per spuit.