Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 20:32

Je kan ook een balancer voeren waar biotine in zit..Bijvoorbeeld your horse trace((pure paardenvoeding)of de balancer van je paard gezond en fit,hier zit geen suiker in :) en ook andere stoffen die zorgen voor sterke hoeven..

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 20:42

Ik voer nu de pavo condition. Hier zit al extra biotine bij in. Ze heeft geen verbrede witte lijn zover ik weet. Ik zal morgen als ik weer op stal ben foto's maken van haar. hoeven. Verder staan ze van 08.00/17.00 buiten in de weide. In de zomer dag en nacht buiten

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:00

In biotine zit geen suiker? Dat is echt dikke bullshit, 1 van de raarste fabels die ik heb gehoord :D . Biotine is namelijk een B-vitamine.

Kan best dat er bepaalde fabrikanten zijn die suiker toevoegen aan een biotine-supplement om het smakelijker te maken.

Maar biotine opzich is gewoon een vitamine en in de juiste dosis juist gezond in plaats van ongezond. Zit verwerkt in veel vitamine/mineralensupplementen en ook in krachtvoer.

Ook een fabel dat paarden uit Nederland op alleen ruwvoer kunnen leven. Gras en ruwvoer is in Nederland van dusdanig matige kwaliteit dat ze hier niet alles wat ze nodig hebben uit kunnen halen. (onderzoek en meerdere ruwvoeranalyse's hebben dit uitgewezen) dus als je alleen ruwvoer voert, is het juist interessant eens te kijken naar een goed vitamine/mineralensupplement voor gezonde hoeven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:02

paarden in frankrijk kunnen ook niet op ruwvoer alleen leven....nou,ja..het kan wel maar je ziet veel verschil tussen paarden die vitamines en mineralen krijgen en paarden die alleen hooi eten

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:13

Als suiker het probleem is dan zou ik een paard nu zeker niet op de wei willen hebben.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:19

Ja in biotine supplementen zitten suikers..

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 22:30

Biotine is toch vitamine B8? Zelfs de chemische naam duidt niet op suikers :)
Zit ook in zonnebloempitten, dat lusten paarden ook.
Mijn pony krijgt het als beloning bij clickertraining.

Dus sla de supplementen over en geef elke dag een handje zonnebloempitjes.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 23:23

Mandy_89 schreef:
de hoefsmid is vandaag weer geweest om te bekappen, en zag dat ze in de rand van dr hoeven veel gaatjes van stenen had, en ook zaten er nog steentjes vast in de hoeven. Nu hebben we op stal overal asfalt gruis liggen, en loopt ze daar dus elke dag overheen naar de weide en stal.

Hij gaf advies om biotine bij te voeren, zodat haar hoeven harder zouden worden, en de steentjes niet meer zo snel in de hoeven kunnen gaan zitten.

Maar als ik hierop zoek, lees ik dat dit wat achterhaalt is, om biotine bij te voeren, en dit weinig tot geen nut heeft.

Nu vraag ik mij af hoe ik haar hoeven dan harder moet gaan krijgen?

Ik rij buiten soms met hoefschoenen, maar vind dit niets waard. Want als je een beetje vlot draaft, dan knalt ze steeds keihard met de achterhoeven tegen de schoenen aan, en met een beetje pech trapt ze ze dan uit (zijn al op maat gemaakte floatingboots, gaan knetter strak aan en de teen is opengewerkt tegen draaien). Zonder hoefschoenen raakt ze niets.

Ik denk eerder aan een te lange hoefwand. MiJn pony had dat ook door een verkeerde bekapping. De hoefwand bleef te lang waardoor de witte lijn (als ik het goed zeg) wat verzwakt raakte en daar veel steentjes in kwamen. Dit veroorzaakte dan weer flares/scheuren en maakte het geheel weer erger.

Nu door een goede afronding van de hoefwand nergens geen last meer van. Ik zou dus in eerste instantie kijken of de bekapping echt in orde is.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 23:28

Ik ben nog zoekende naar een goede hoefsmid. Had eerst Anne Schuite. Maar die kwam op de laatste afspraak niet opdagen, en kreeg ook geen contact met ze. Dus toen verder gekeken, en bij de natural balance smid van een stalgenootje geweest. Deze liet haar teen veeel te lang, onder het mom dat haar voet zo wou zijn, hierdoor een hielscheur ontstaan :( daarna een smid van een andere stalgenoot geprobeerd, en dat is deze dus.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 23:39

Heb je anne gemailt of via fb pb gecontact?

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 23:41

Gebeld en geapt, een half uur na de afgesproken tijd. Later nog een paar keer geprobeerd te bellen maar ze nam niet op,en nog een paar x een appje gestuurd, wel gelezen maar geen bericht terug gehad.

En toen t maar opgegeven en gegaan voor een bekapper / hoefsmid uit de buurt. Mijn paard had al eens een hoefzweer en dan is het fijn als je eigen smid kan komen die je paard kent. Anne woonde eerder in de buurt, maar nu ze in België woont is het veel lastiger om een afspraak te maken

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 23:49

Waar ergens zit je in de buurt ?
Genoeg goede bekappers.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 23:50

In Aalten (achterhoek bij de Duitse grens)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 00:00

Arno gouw?

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 00:05

Ja die had ik ook al gevonden, nog wel een stukje hier vandaan (70 kilometer, meer dan een uur rijden) maar hopelijk komt die hier wel. Er zijn genoeg goede bekappers, maar echt hier in de buurt zijn ze er niet, of ik heb ze nog niet gevonden

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 00:07

Misschien doet hij wel bekaprondes?

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 00:12

ik heb intussen al een mail gestuurd, beetje laat om te bellen :D

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 00:17

Beetje maar haha! Hij is een keer bij mn vriendin geweest en levert prima werk!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 08:32

Arno is super !! Ben er straks zelf in de buurt heel toevallig. Maar geen tijd.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 10:51

@Mandy_89

Biotine heeft wel effect op de hoefgroei en de kwaliteit van de groei, maar als je er iets van gaat merken ben je al een maand of 8 of zelfs een jaar verder, afhankelijk van hoe snel haar voeten groeien. Moet ook genoeg van gegeven worden en je moet idd zien dat je geen 2 kilo suiker voert met 2 gram biotine in.
Of het jouw probleem gaat oplossen dat weet ik nog zo niet. Er kan vanalles spelen waardoor de verbinding zwak/slecht is. Hoorn van de witte lijn is sowieso zachter dus als ze op steentjes staan ga je wel al is hebben dat er eentje in zit. Hebben de andere paarden er ook last van of alleen de jouwe?
Probeer zo vaak mogelijk de hoeven uit te krabben en de steentjes eruit te halen zodat deze zeker niet naar omhoog geduwd kunnen worden.
De hoefwand kan ook gewoon te lang zijn, er is mss uitgeweken hoefwand, misschien zitten de steentjes zelfs in spleten in de hoefwand zelf? Veroorzaakt door bv. schimmel en dan zit je een beetje in een cirkel :p

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:07

geerke schreef:
paarden in frankrijk kunnen ook niet op ruwvoer alleen leven....nou,ja..het kan wel maar je ziet veel verschil tussen paarden die vitamines en mineralen krijgen en paarden die alleen hooi eten

Wij vonden onze paarden al ingevallen eind van vorige winter, maar de dierenarts die kwam enten vond ze erg goed door de winter gekomen :)
Ze staan hier 24/7 in de wei, met hooi en krijgen alleen wat vitamine bij.

Kwa hoeven heb ik ook geen klagen. Ze slijten aardig met de groei mee dus hoef er weinig aan te doen.

AstraGirlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 12:25

Ik had ook problemen met paardje zijn hoeven sinds er (te) scherpe steentjes en puin op het pad van de PP gegooid werd. Daarvoor nooit niets gehad aan de hoeven... Begon met steentjes die idd in de witte lijn omhoog geduwd werden en zo een steeds groter gat maakten. Elke dag steentjes eruit gehaald en ontsmet, maar was dweilen met de kraan open. Toen kreeg hij nog eens hoefzool kneuzingen en hoeffzweren erbij en toen was de maat vol. Aan het voer kan het nit gelegen hebben, ze kregen enkel super mooi kruidenhooi en liksteen, niets van brok. Jammer genoeg moeten verhuizen naar een andere stal. Sommige paarden hadden er niets van last van, maar de mijne wel helaas. Nu is het gaat langs de zijkant volledig mooi dichtgegroeid en heeft hij weer super hoeven.

Mandy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 12:30

Hier op stal hebben er veel paarden er wel in meer of mindere mate last van. Iedereen is er ook niet zo blij mee dat dit overal gestort is. Wil je naar de bak moet je er overheen. En wil je naar buiten of naar de weide ook.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 15:10

Mandy_89 schreef:
Hier op stal hebben er veel paarden er wel in meer of mindere mate last van. Iedereen is er ook niet zo blij mee dat dit overal gestort is. Wil je naar de bak moet je er overheen. En wil je naar buiten of naar de weide ook.

Ik denk inderdaad dat het niet zo gek is gezien de steentjes die bij jullie gestort zijn. Vanwege het weer zullen de hoeven of de witte lijn ook wel iets zachter zijn.

Komt Tanja Boeve niet bij jou in de buurt?

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:30

Ik zei dus dat ze wel een pedicure kon gebruiken. Nou dat hebben ze gehoord. Ze is van de week bekapt, haha. Onderkant niet kunnen fotograferen helaas maar wel wat fotootjes van de zijkant kunnen nemen.

Zo stond ze toen ik haar de eerste keer bezocht. Erg brokkelen en lang.
Afbeelding

Nu staat ze zo.
Stukken beter al maar nog niet heel erg fantastisch. Vooral de flare (zo heet dat toch?) links voor vind ik erg opvallen.
Ze hebben haar wat langer gelaten omdat ze veel in een natte draswei staat en veel op asfalt loopt.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Meningen en tips zijn welkom.
Over 3 weken komt ze bij mij thuis staan dus dan kan ik er 'zelf' mee aan de slag.