Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
shettie1978 schreef:ik heb helaas mijn pony 6 weken geleden in moeten laten slapen.
Hij kreeg in november ineens acute hoefbevangenheid, ik had nooit wat aan hem gemerkt, hij stond gewoon normaal, hij was speels, levendig en noem alles maar op, hij had geen overgewicht, was juist keurig op gewicht.
Totdat ik 's ochtends een keer op stal kwam en hij niet wilde gaan staan, da erbij gehaald en ja hoor, hoefbevangen aan zijn 2 voor voetjes, mijn nachtmerrie werd werkelijkheid, ik had er al veel over gehoord (vooral bij shetjes).
De nodige pijnstillers en ontstekingsremmer gehad en ik dacht dat het beter ging, hij barste ineens van de energie en ik merkte verder niks aan hem.
Maar ja het ging niet over, hij bleef pijn houden en wees eerlijk je pony volstoppen met pijnstillers is ook niet goed.
Foto's laten maken en ja hoor, hoefbeen gekanteld en niet zo'n klein beetje ook, ik snap nog steeds niet hoe dat kon, ik heb nooit wat aan hem gemerkt.
Ik naar Van Nassau gegaan in Roosendaal, speciale schoentjes eronder laten zetten en ja hoor hij liep geweldig, maar ik mocht hem geen pijnstillers meer geven.
Nou dat heb ik 4 dagen volgehouden, hij barste van de pijn, het was gewoon zielig.
Ik weer pijnstillers gegeven, maar het schoot niet op.
Hij had na 4 weken het schoentje eraf getrapt en kon bijna niet lopen, toen brak ik.
Ik moest niet egoistisch zijn en aan hem denken, het ging zo niet meer.
Volstoppen met pijnstillers is ook niet goed voor zo'n beest.
Dus dierenarts maar gebeld.
Ik heb nog een pony en die mist hem net als ik verschrikkelijk, maar diep in mijn hart weet ik dat ik de juiste keus heb gemaakt.
capopjekop schreef:Wie heeft er hier foto's laten maken van het hoefbeen? Ik vraag me af of dit voor ons handig kan zijn. Dan weet de smid mss beter hoe hij moet kappen?
geerke schreef:ik heb ooit foto's laten maken(15 jaar geleden,zijn spoorloos)
Zo kon de hoefsmid inderdaad beter zien wat er aan de hand was.
Als een hoefbeen flink gekanteld is en ze gaan veel van de zool afhalen dan heb je een probleem.
Doet veel pijn en het paard kan daardoor onnodig gevoelig gaan lopen.
Maar ik vraag mij af hoeveel hoefsmeden er in staat zijn een hoefbevangen hoef goed te re-shapen.
Ik heb vaak het idee,aan de hand van foto's hier op bokt,dat ze wel een poging doen maar niet helemaal weten waar ze mee bezig zijn.
Een goede hoefsmid is heel belangrijk voor een bevanger....hij kan het paard maken en breken.
Die van mij doet het zo ongeveer als van nassua....en dat is best wel bijzonder voor z'on achtergebleven gebied als hier
fancylover schreef:@ Jannepauli, Mijn pony komt niet op het gras, dit jaar wil ik het wel gaan proberen maar dan voor 15 min per dag. Mijn pony is immers niet insulineresistent en mag dus opzich wel gras hebben maar ik ben er nog wat bang voor. verder staat hij ruim 10 uur per dag buiten op het zand, met vriendinnetje. Ik denk niet dat ik zoveel voor hem ga veranderen dus. Het is voor mij meer de vraag hoe ik hem ga voorbereiden op het najaar....
capopjekop schreef:Wie heeft er hier foto's laten maken van het hoefbeen? Ik vraag me af of dit voor ons handig kan zijn. Dan weet de smid mss beter hoe hij moet kappen?
Ash_ schreef:Niet op gras zetten is voor de helft van de dag mogelijk. Andere helft (2 uurtjes) staat hij met een graskorf op het weiland.
Musli moet ik wel geven met oog op andere medicijnen.