[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:15

bij mij is hij toen thuisgekomen met z'on mobiel ding....ver voor het digitale tijdperk...
Capopjekop@waarom ben je tegen ijzers?
Heb je het weleens geprobeert?
Zonder ijzers is inderdaad beter,maar als een paard duidelijk pijn heeft vindt ik het onnodig om hem op blote voeten te laten lopen.
Hoefschoenen is een goed alternatief maar kun je die altijd aandoen,ik bedoel onafgebroken?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:19

shettie1978 schreef:
ik heb helaas mijn pony 6 weken geleden in moeten laten slapen.
Hij kreeg in november ineens acute hoefbevangenheid, ik had nooit wat aan hem gemerkt, hij stond gewoon normaal, hij was speels, levendig en noem alles maar op, hij had geen overgewicht, was juist keurig op gewicht.
Totdat ik 's ochtends een keer op stal kwam en hij niet wilde gaan staan, da erbij gehaald en ja hoor, hoefbevangen aan zijn 2 voor voetjes, mijn nachtmerrie werd werkelijkheid, ik had er al veel over gehoord (vooral bij shetjes).
De nodige pijnstillers en ontstekingsremmer gehad en ik dacht dat het beter ging, hij barste ineens van de energie en ik merkte verder niks aan hem.
Maar ja het ging niet over, hij bleef pijn houden en wees eerlijk je pony volstoppen met pijnstillers is ook niet goed.
Foto's laten maken en ja hoor, hoefbeen gekanteld en niet zo'n klein beetje ook, ik snap nog steeds niet hoe dat kon, ik heb nooit wat aan hem gemerkt.
Ik naar Van Nassau gegaan in Roosendaal, speciale schoentjes eronder laten zetten en ja hoor hij liep geweldig, maar ik mocht hem geen pijnstillers meer geven.
Nou dat heb ik 4 dagen volgehouden, hij barste van de pijn, het was gewoon zielig.
Ik weer pijnstillers gegeven, maar het schoot niet op.
Hij had na 4 weken het schoentje eraf getrapt en kon bijna niet lopen, toen brak ik.
Ik moest niet egoistisch zijn en aan hem denken, het ging zo niet meer.
Volstoppen met pijnstillers is ook niet goed voor zo'n beest.
Dus dierenarts maar gebeld.
Ik heb nog een pony en die mist hem net als ik verschrikkelijk, maar diep in mijn hart weet ik dat ik de juiste keus heb gemaakt.

Ik begrijp je heel goed, wat een hel.
Als ik mijn pony zie lopen draai ik me het liefst om.
En je voelt je zo machteloos omdat je niks kunt doen waardoor hij gewoon echt geen pijn meer heeft.
En dan heb je nog van die domme mensen die je dan vertellen dat je niet zo veel moet voeren, maar HB heeft niet altijd alleen maar met voer te maken.
Ieder jaar vinden ze hem allemaal dik en ieder jaar rond april laat ik hem scheren en dan valt het ineens mee hoe dik of dat die is.
Ik doe mijn best, maar ik kan geen ijzer met mijn handen breken.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:20

Ik ben niet per definitie tegen ijzers, maar als het zonder ijzers kan worden opgelost dan ben ik daar meer voor. Daarbij begon die nieuwe smid over het open teen ijzer en dat zie ik al helemaal niet zitten. Mijn oude smid vertrouw ik door en door en als hij zegt dat er orthopedisch beslag nodig is dan zal ik dat advies ook zeker aannemen.

De hoefschoenen heeft ze niet de hele dag aan. Ik doe ze iedere dag een uurtje of 1/2 af en zet haar dan in de modder. De hoef moet wel kunnen luchten en vocht binnen kunnen krijgen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:20

Trouwens ik heb mobiel foto's laten maken maar die dierenarts had ook een vrij nieuwe.
En die maakte erg goede foto's.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:23

capopjekop schreef:
Wie heeft er hier foto's laten maken van het hoefbeen? Ik vraag me af of dit voor ons handig kan zijn. Dan weet de smid mss beter hoe hij moet kappen?

Ja natuurlijk, en meermalen zelfs. Alleen dan weet je werkelijk voor 100% wat er aan de hand is en is het bekappen geen 'gok' meer.
Ook bij de laatste ijzerwissel zijn er opnieuw foto's gemaakt - dat gaf in ons geval ook meteen te zien dat de manier waarop mijn paard bekapt en beslagen was, prima resultaat opgeleverd heeft en dat die lijn ook doorgezet kon worden.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:27

Trouwens...... hoe bereiden jullie je voor op het aanstaande voorjaar? Ik heb voor mezelf al een soort van plan de campagne gemaakt: te beginnen met het wennen van de paarden aan graasmaskers. Dat zal nog een feestje worden! Daarnaast: ik heb besloten dat onze weilanden omgeploegd gaan worden en ik ga met Horsemaster inzaaien. Dat is speciaal paarden-graszaad met laag fructaan en laag eiwit en uitermate geschikt voor HB-paarden.

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:30

jesito, het is inderdaad een hel ja, je staat gewoon machteloos.
en ik voerde geeneens veel, dat is het stomme nou juist, ze kregen bijna niks aan krachtvoer ofzo, wel hooi natuurlijk.
en weet je wat het rare is, mijn andere pony is te zwaar dus daar zou je het eerder van verwachten.
Toen de da kwam, liep hij ook gelijk naar haar toe, want hij dacht gelijk dat zij er last van had (omdat ze dik is) maar zij heeft juist nergens last van.
en nu probeer ik het dus te voorkomen bij mijn andere pony, maar ja waar doe je goed aan he ??

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:36

Grietje gaat voorlopig helemaal niet op het gras. Eerst maar eens beter worden. Amber krijgt een graasmasker en ik ga aan strookgegrazing doen. Normaal lopen ze 24/7 op de wei. Nu gaan ze 's nachts op het kale stuk met hooi. Verder moet ik nog even nadenken hoe ik dat ga aanpakken.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:39

geerke schreef:
ik heb ooit foto's laten maken(15 jaar geleden,zijn spoorloos)
Zo kon de hoefsmid inderdaad beter zien wat er aan de hand was.
Als een hoefbeen flink gekanteld is en ze gaan veel van de zool afhalen dan heb je een probleem.
Doet veel pijn en het paard kan daardoor onnodig gevoelig gaan lopen.

Maar ik vraag mij af hoeveel hoefsmeden er in staat zijn een hoefbevangen hoef goed te re-shapen.
Ik heb vaak het idee,aan de hand van foto's hier op bokt,dat ze wel een poging doen maar niet helemaal weten waar ze mee bezig zijn.

Een goede hoefsmid is heel belangrijk voor een bevanger....hij kan het paard maken en breken.

Die van mij doet het zo ongeveer als van nassua....en dat is best wel bijzonder voor z'on achtergebleven gebied als hier

Klopt een hoefsmid is zeer belangrijk en maakt of breekt het paard. Ik denk ook niet dat er veel hoefsmeden zijn die precies weten hoe het moet met bevangenheid. Als ik kijk naar mijn smid, weet ontzettend veel en kan ontzettend veel maar het probleem bij marco was voor hem toch te groot. Gelukkig heeft hij dit eerlijk aangegeven en zijn we naar van nassau gegaan. van nassau heeft mijn smid gehee op de hoogte gebracht en nu kan mijn smid het dus zelf.
Het geeft niets als je smid het niet weet met deze moeilijke ziekte, zolang hij dat maar aangeeft en bereid is om van een ander te leren.

Ik heb ook foto's laten maken zodat we goed konden zien wat er nu binnenin aan de gang is.

Hij krijgt op dit moment marstall vito, een klein beetje per dag. Hij eet dit goed en er zitten weinig suikers en zetmeel in. Verder krijgt hij subli lucerne (zonder melasse) en agrobs bij (grassen zonder suikers enz) aangevult met best veel hooi. Helaas bijft hij veel te mager... wat we hier mee moeten weten we nog steeds niet.
ok krijgt hij nog steeds glucosaminecomplex speciaal bij, om zijn spieren en gewrichten toch wat te helpen in zn moeiijke tijd. Dat het op suikerbasis is vind ik niet zo erg, hij is immers getest op insuline en dat was prima. Magnesium krijgt hij omdat dat toch wat laag was toen we een bloedtest hadden gedaan.

@ Jannepauli, Mijn pony komt niet op het gras, dit jaar wil ik het wel gaan proberen maar dan voor 15 min per dag. Mijn pony is immers niet insulineresistent en mag dus opzich wel gras hebben maar ik ben er nog wat bang voor. verder staat hij ruim 10 uur per dag buiten op het zand, met vriendinnetje. Ik denk niet dat ik zoveel voor hem ga veranderen dus. Het is voor mij meer de vraag hoe ik hem ga voorbereiden op het najaar....

@capopjekop: waarom niet op ijzers? op die manier kunnen ze de teen vrij laten liggen zodat de druk ervanaf gaat. Dit kan een hele hoop pijn schelen. Wel is het belangrijk dat je het bij een hele goede smid laat doen. Ik kan alleen maar van nassau aanraden als ik zie wat voor werk hij bij marco heeft gedaan. die liep na 4 dagen zonder pijnstillers en het gaat tot nu toe nog steeds goed. Op het harde gaat het allemaal wat minder hard maar op zachte ondergrond kan hij alweer heel veel!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:45

fancylover schreef:
@ Jannepauli, Mijn pony komt niet op het gras, dit jaar wil ik het wel gaan proberen maar dan voor 15 min per dag. Mijn pony is immers niet insulineresistent en mag dus opzich wel gras hebben maar ik ben er nog wat bang voor. verder staat hij ruim 10 uur per dag buiten op het zand, met vriendinnetje. Ik denk niet dat ik zoveel voor hem ga veranderen dus. Het is voor mij meer de vraag hoe ik hem ga voorbereiden op het najaar....

Ja, mijn dame mag op het gras omdat ook bij haar IR geen oorzaak bleek te zijn van de bevangenheid. Maar ik ga het wel beperken, dus graasmaskers, strookbegrazen en zeker niet meer 24 uur per dag op de wei. Daarbij toegevoegd dat ik speciaal graszaad ga inzaaien.. ik duim dat we dan voorjaar, zomer en het najaar goed doorkomen.. :)
Ik heb me ook voorgenomen om wekelijks de meet-test te gaan doen: alle belangrijke punten opmeten en dan controleren of ze niet te veel groeit!

fancylover

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:09

kun je uitleggen hoe je dat precies ga doen? is ze wel vaak aan de dikke kant of dat niet?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 14:04

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 18:50

capopjekop schreef:
Wie heeft er hier foto's laten maken van het hoefbeen? Ik vraag me af of dit voor ons handig kan zijn. Dan weet de smid mss beter hoe hij moet kappen?

Bij Image worden ook geregeld hoefbeen foto's gemaakt als wij bij Van Nassau zijn. Tenminste het eerste jaar om te kijken hoeveel Van Nassau van de punt hoef af kon halen. En hoe de ontwikkeling was.
Image had dan ook een ontstoken hoefbeen en was daardoor hoefbevangen geraakt.

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 16:41

Heeft er iemand hier toevallig ervaring met het preventief geven van naf laminaze?

NatasjaM74

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:10

Misschien een domme vraag maar als een pony hoefbevangen wordt door een andere oorzaak dan te veel eten moet je dan toch voorzichtig zijn met fructaan?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-10 23:27

ik ben van mening van wel...de stofwisseling heeft een opdonder gehad en kan in de meeste gevallen niet meer functioneren zoals het hoort,met name de suikerstofwisseling.
Maar dat is mijn idee,en absoluut niet wetenschappelijk bewezen of onderbouwd!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:16

Kan je prefentief iets geven om de kans een beetje meer te verminderen dat ze bevangen worden?
Heb wel eens gehoord van die druppels enzo. Werkt dit?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:25

podocomplex mag ook preventief gegeven worden, krijg je oa bij de paardendrogist.
Ik weet alleen niet of dat veel helpt om iets steeds te geven.
Maar als het homeopatisch is kan het ook verder geen kwaad meestal.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:27

Podocomplex heb ik indd vorig jaar gegeven.
Beviel goed. Maar of het werkt weet je nooit 100% zeker.

Heeft nog iemand hier ervaring mee?

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:29

Wilde ook vragen aan jullie of ik met mijn voer goed zit.
Haf krijgt 1 keer per dag een klein handje musli (suiker en eiwit arm)
Verder alleen maar oud hooi.

Hij is op het moment wel te dik. Hoe kan ik hem tog beter af laten vallen?
Ben zijn conditie op het moment weer aan het opbouwen.

Groetjes

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:39

Dat handje meusli weg laten, het is toch niet genoeg om eventuele vitamine uit te halen.
Dan zou je beter een korrel kunnen geven met alle vitamines in.
Zoals pavo vital (er bestaan meer merken)
En verder idd gewoon bewegen, het is moeilijk om zo'n sober ras slank te houden.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 20:59

En niet op gras zetten.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:30

Niet op gras zetten is voor de helft van de dag mogelijk. Andere helft (2 uurtjes) staat hij met een graskorf op het weiland.

Musli moet ik wel geven met oog op andere medicijnen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:49

Ash_ schreef:
Niet op gras zetten is voor de helft van de dag mogelijk. Andere helft (2 uurtjes) staat hij met een graskorf op het weiland.

Musli moet ik wel geven met oog op andere medicijnen.

Liefst helemaal geen gras zeker nu niet, maar met een graaskorf gaat het wel al minder hard.
Ik weet hoe moeilijk het is.

Geef medicijnen dan met zemelen dat kan minder kwaad.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-10 21:54

Nu staat hij ook nog niet op het gras.
Nu staat hij nog lekker in de paddock. Zemelen eet hij helaas niet.
Nog al een eigenwijs ding :P

Eigelijk wil ik hem helemaal niet op het gras van de zomer. Durf het niet aan.
Hij kan wel in de paddock maar dan staat hij alleen wat vinden jullie?