[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 08:39

nienkepienke schreef:
Ja maar deze pony heeft al ruim 2 maanden niet normaal kunnen lopen. Staat maar stil op vlas. Nu is dit denk ik wel beter dan stro, maar vind 2 maanden zonder enkele verbetering wel erg lang duren. Nogmaals zijn polsslag verminderd ook maar niet |(

Bedankt voor de reacties tot zo ver en succes met jullie paarden!

Ik kan dat zo niet beoordelen of er sprake is van dierenmishandeling.

Mijn paard heeft hoefbevangen maanden slecht gestaan en dat was heel zielig. Maar uiteindelijk is ze wel verbeterd. Ze heeft zelfs 10 weken stalrust gehad. Heel sneu, maar soms is het niet anders. Het moest, omdat het gevaar op een bloeding in de hoef te groot was na de operatie. En ik heb ook veel reacties gekregen van: zielig, mishandeling, etc. Maar het moest om beter te worden en verdere schade te beperken. Volledig in overleg trouwens met kliniek en hoefsmid.

Ze heeft alleen nooit alleen gestaan. Mijn andere paard heeft veel op stal gestaan uit solidariteit. En als ze naar buiten ging, had ik een stuk afgezet voor het raam van de box van Image, zodat ze haar vriendin toch kon zien.

fancylover

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 16:51

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 20:15

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:04

Vaak is het niet meer dan een 'verkoop'praatje. Er zijn tal van middelen die 'goed zijn' voor het hoefbevangen paard.
Logisch, want ze zijn vaak langdurig op schraal rantsoen gezet en dus komen ze inderdaad wel wat voedingsstoffen te kort.

Maar welke ... dat moet je als eigenaar dan even uitzoeken.
Best is naar mijn idee een complete mineralenbrok (suiker/zetmeelarm). Daar zit alles in wat nodig is.

Podocomplex is meer een mix van soort van homeopatische middelen. Had bij Isabella totaal geen effect.

Ik heb hier trouwens nog een vol flesje peescompositum staan voor de liefhebber. Het is wel open geweest, maar staat goed gesloten bewaard in de koelkast, en is nog tot ergens in 2011 houdbaar. Nieuw kost het ca. 22 euro. Ik vraag er 17 euro inclusief verzenden voor (of 10 euro op halen).
Zit oa ook duivelsklauw in wat ontstekingsremmend is.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 21:09

Isapaardje schreef:
Vaak is het niet meer dan een 'verkoop'praatje. Er zijn tal van middelen die 'goed zijn' voor het hoefbevangen paard.
Logisch, want ze zijn vaak langdurig op schraal rantsoen gezet en dus komen ze inderdaad wel wat voedingsstoffen te kort.

Maar welke ... dat moet je als eigenaar dan even uitzoeken.
Best is naar mijn idee een complete mineralenbrok (suiker/zetmeelarm). Daar zit alles in wat nodig is.

Podocomplex is meer een mix van soort van homeopatische middelen. Had bij Isabella totaal geen effect.

Ik heb hier trouwens nog een vol flesje peescompositum staan voor de liefhebber. Het is wel open geweest, maar staat goed gesloten bewaard in de koelkast, en is nog tot ergens in 2011 houdbaar. Nieuw kost het ca. 22 euro. Ik vraag er 17 euro inclusief verzenden voor (of 10 euro op halen).
Zit oa ook duivelsklauw in wat ontstekingsremmend is.

Weer een illusie armer :D

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 22:57

Het is ook nog altijd de vraag of Isa wel hoefbevangen was, in de periode dat ik het spul gebruikte.
Volgens mij had ze toen ook al meer last van de hoefzweren. :D
Dus dat kan een oorzaak zijn.

Trouwens volgens homeopaten hebben de 'complexen' van groene Os niets met homeopathie te maken. Hoe het precies zit, ben ik nooit helemaal uit gekomen ook :+

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 15:30

Hallo,

Mijn paard heeft sinds wo ook hoefbevangenheid en is op de metacam en tranquigel gezet,tot nu toe zie ik nog niet dat het werkt ,maar bij een eerdere bevangenheid werkte het pas met 10 dagen bij hem...Hij zet sinds vrijdag alleen zijn benen onder zijn lichaam maar doet dit steeds heel snel en gaat dan weer goed staan(typische bevangenheidshouding)De meeste tijd staat hij ,maar gaat wel geregeld liggen....Zijn jullie bekend met lamicur? Dit krijgt hij ook naast de andere medicijnen,alleen lamicur is homeopatisch! Verder is hij wel alert en eet en drinkt goed.Na hoeveel tijd zagen jullie verbetering komen wat betreft de metacam?

Mijn paard stond al op ijzers met zooltjes..en die zitten nu nog eronder,hij heeft namelijk dunne zolen.Heb hem op hooi gezet en verder niets.Hij staat op nat zand in zijn stal voor de tegendruk.Want hij wil niet zijn stal uit.

Hebben jullie nog verdere tips?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 21:49

Mijn pony staat nu al bijna een maand bevangen en loopt nog steeds erg slecht.
Het is wel iets verbeterd maar nog steeds niet goed.
Hij staat dag en nacht buiten nu en ik wil liever geen ijzers.

Bij mijn pony is het alleen heel raar er is nog steeds niks te zien aan de witte lijn.
Donderdag komt de smid weer.
Ik moet zeggen dat ik het niet meer weet.

Als ik aankom bij de wei komt hij wel zo vlug hij kan naar me toe en loopt dan ook in een tamelijk achter me aan als ik richting de stal ga.
En dat voor een handje zemelen met 1ml podocomplex. :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 22:00

@Jesito
Het is nu een slechte periode om je paardje 24/7 op het gras te hebben staan.(ivm 's morgens rijp op het gras).
Helemaal als hij op dit moment bevangen is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 23:29

Firegurl schreef:
Hallo,

Mijn paard heeft sinds wo ook hoefbevangenheid en is op de metacam en tranquigel gezet,tot nu toe zie ik nog niet dat het werkt ,maar bij een eerdere bevangenheid werkte het pas met 10 dagen bij hem...Hij zet sinds vrijdag alleen zijn benen onder zijn lichaam maar doet dit steeds heel snel en gaat dan weer goed staan(typische bevangenheidshouding)De meeste tijd staat hij ,maar gaat wel geregeld liggen....Zijn jullie bekend met lamicur? Dit krijgt hij ook naast de andere medicijnen,alleen lamicur is homeopatisch! Verder is hij wel alert en eet en drinkt goed.Na hoeveel tijd zagen jullie verbetering komen wat betreft de metacam?

Mijn paard stond al op ijzers met zooltjes..en die zitten nu nog eronder,hij heeft namelijk dunne zolen.Heb hem op hooi gezet en verder niets.Hij staat op nat zand in zijn stal voor de tegendruk.Want hij wil niet zijn stal uit.

Hebben jullie nog verdere tips?

bedoel je lamicur van Gijsbert van de Marel?
Ik heb dat destijds ook gebruikt en mijn paard reageerde daar goed op...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 09:09

Brainless schreef:
@Jesito
Het is nu een slechte periode om je paardje 24/7 op het gras te hebben staan.(ivm 's morgens rijp op het gras).
Helemaal als hij op dit moment bevangen is.

Sorry ik noem het wei maar je mag gerust komen kijken daar staat niks in :D
Het is bosgrond dus groeien doet er ook niks dan mos.
Dus maak je geen zorgen ik jaag hem echt niet op een mooi groene wei.
Ik zeg altijd: ik ga naar de wei of naar de paarden, snappie.

Firegurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 09:39

Ja klopt die lamicur...Ik merk dat het nu wel wat doet in combinatie met de andere medicijnen,hij heeft wel wat minder pijn nu!

Veloz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 09:59

Welke muesli of bix is geschikt voor paard die bevangen is geweest? Ik voer nu PAVO Natures best, aangezien hier o.a. heel weinig suiker in zit. Ik hoor het graag...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 10:15

Sinds mijn paard bevangen is geweest, krijgt ze geen biks/muesli meer ( vóór die tijd trouwens ook minimaal). Mijn paarden krijgen nu alleen gras en hooi en als dagelijks extra Sound & Safe met vitamine-mineralen aanvulling.
S&S is een soort lucerne-achtig product speciaal geschikt voor HB-paarden. Er zitten vitamine-korrels doorheen gemengd.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 10:19

waar haal je dit voer jannepauli?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 10:29

Da's nog best lastig want het merk Dodson & Horrell is niet overal verkrijgbaar. Ik heb via de hoofdimporteur René Wielens in Haaksbergen een adres van een leverancier in de buurt gevonden. Daar moet ik wel een uurtje voor rijden (heen-terug) maar heb het er voor over: het is fijn spul en de paarden lusten het heel graag. René Wielens even bellen dus; hier is zijn site:
http://www.rwdh.nl
Hij kan het ook bezorgen maar dan komen er verzendkosten bij.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:04

ik voer ook safe and sound aan al mijn pony's. Erg fijn voer. Ik heb ook een tijdje vito van marstall gevoerd, maar daar had ik het idee van dat ze snel dikker werden dan van de s&s dus ik ben weer terug op dit laatste voer.

Bij Grietje was er vorige week ook niks te zien aan haar witte lijn. Volgens de hoefsmid krijgen we het ergste nog...

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:25

Mijn Fjordenman stond al weer weken met een keiharde manenkam. Voorbode van gevoelige voetjes bij hem, en gevolg van 2x half uurtje op bevroren gras en af en toe een handje kuilgras. Magnesium lukte niet, meneer eet zijn Wiesencobs met schepje M. erdoor niet. Ik had de S&S een tijdje weggelaten omdat daar toch ook melasse in zit.
De site waar ik vorig jaar een pot GlucoBalance heb besteld bestaat niet meer, dus ik heb 2 potten online bij Den Hoek (kliniek Laarakker) besteld. Die verkopen het spul niet zomaar, dus ik werd gebeld door arts Annika van de kliniek. Heb het verhaal uitgelegd, en ook verteld dat Fjordenman vroeger werd behandeld door iemand die met hen heeft samengewerkt. Ik kreeg gelijk dat ik de GlucoBalance wilde aanschaffen, maar ze raadde wel aan om te stoppen met de Glucosaminecomplex die ik hem voor zijn gewrichten gaf. Is namelijk op suikerbasis gemaakt; wist ik wel, maar ik kon geen goed alternatief vinden (peerd wordt 20jr en xrays geven wat artrose in het hoefgewricht). Die pot was net een dag op, dus dat kwam mooi uit. Wel ga ik door met de Omega olie (die de werking van de Glucosaminecomplex zou versterken).
Gisteravond maak ik zijn Wiesencobs, doe er 2 schepjes GlucoBalance doorheen, en hij vond 't heerlijk! Ik voelde de manenkam na, en verrek, DAT spul werkt snel! Hij was al soepelder! :+ (geintje, is al een paar dagen bezig).
Sinds 2 weken rijden we weer, en 't gaat goed! Een keer leek hij wat verzuurd, meneer vond het zelf nodig om veel te draven, maar de spiertjes kwamen daar later op terug. Het is dus een kwestie van rustig opbouwen, maar we zijn er beiden blij mee :)
De 24e komt de Osteopate voor mijn merrie, en dan loopt ze Fjordenman ook weer even na, het is al weer 6 mnd geleden dat ze voor hem is geweest.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:50

Wie heeft er hier foto's laten maken van het hoefbeen? Ik vraag me af of dit voor ons handig kan zijn. Dan weet de smid mss beter hoe hij moet kappen?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:56

Mijn pony heeft nog steeds veel pijn en ik heb al vanalles geprobeerd en er hebben verschillende mensen naar de foto's gekeken en zij vinden dat de kanteling wel mee valt.
Ook de smeden vinden zijn hoef er gezond uitzien, hij is nu bijna een maand bevangen .
En het intreseerd me niet als hij nooit meer voor de kar kan maar ik wil dat hij geen pijn meer heeft.
Maar hoe, ik ben ten einde raad.
Ik koel zijn voetjes iedere dag twee keer in een bak ijswater en geef hem podocomplex en verder krijgt hij hooi en kan dag en nacht bewegen.
Het enige waar ik nog steeds over twijfel is over een ijzer, zal dat toch een oplossing kunnen zijn?
Morgen komt mijn smid weer.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 11:59

Ik heb 3 jr geleden rontgenfoto's laten maken, en afgelopen oktober weer. De kanteling is terug naar nog maar 1 of 2 mm. Hoefbeentjes waren nog wel verzakt. Daardoor heeft Fjordenman een dikkere zool nodig dan voorheen, dus mijn hoefsmidmeisje blijft nu definitief van de zool af.

Bij iedere hoefbevangenheid kreeg hij trouwens ook wel ProBioforte voor de darmflora, en een Drainage kuur zodat de gifstoffen z.s.m. uit de darmen weg gingen.

Door de ontstekingspijn kon die van mij GEEN ijzers hebben, het tikken op de hoefwand deed hem teveel pijn. Kunststof plak"ijzers" waren zijn redding, maar je kunt ook hoefschoenen gebruiken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:01

ik heb ooit foto's laten maken(15 jaar geleden,zijn spoorloos)
Zo kon de hoefsmid inderdaad beter zien wat er aan de hand was.
Als een hoefbeen flink gekanteld is en ze gaan veel van de zool afhalen dan heb je een probleem.
Doet veel pijn en het paard kan daardoor onnodig gevoelig gaan lopen.

Maar ik vraag mij af hoeveel hoefsmeden er in staat zijn een hoefbevangen hoef goed te re-shapen.
Ik heb vaak het idee,aan de hand van foto's hier op bokt,dat ze wel een poging doen maar niet helemaal weten waar ze mee bezig zijn.

Een goede hoefsmid is heel belangrijk voor een bevanger....hij kan het paard maken en breken.

Die van mij doet het zo ongeveer als van nassua....en dat is best wel bijzonder voor z'on achtergebleven gebied als hier

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:06

En hebben jullie dat in de kliniek laten doen of thuis? Want ik wil niet met Griet gaan zeulen in de trailer en ik lees anderzijds wel verhalen dat de mobiele geen goede foto's maken.

Grietje doet het wel oke op haar hoefschoenen. Ze loopt op het beton nu aanzielijk beter dan zonder schoen. Zonder schoen staat ze alleen in haar stal of in de modder. Ze is nu wel van de buut af. De dierenarts vond haar met schoenen goed genoeg lopen en hij is niet zo voor langdurige buut. Van de week ga ik eens kijken of er al brandnetels groeien. Kan ik die gedroogd veilig voeren of zit daar ook veel fructaan in?

Mijn vorige smid vertrouw ik blindelings met mijn pony. Hij heeft Grietje er de vorige keer goed mee opgelapt. Hij is ook niet zo van het vele snijden en grijpt niet meteen naar de ijzers. Dit laatste wilde mijn nieuwe smid wel doen, dus ik ga toch proberen of ik mijn oude smid kan bereiken. Dan bel ik voortaan gewoon 4 weken van te voren voor een afspraak.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:08

Hoefschoenen aan, trailer in, en naar de kliniek toe (10 autominuten).

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:10

ik heb helaas mijn pony 6 weken geleden in moeten laten slapen.
Hij kreeg in november ineens acute hoefbevangenheid, ik had nooit wat aan hem gemerkt, hij stond gewoon normaal, hij was speels, levendig en noem alles maar op, hij had geen overgewicht, was juist keurig op gewicht.
Totdat ik 's ochtends een keer op stal kwam en hij niet wilde gaan staan, da erbij gehaald en ja hoor, hoefbevangen aan zijn 2 voor voetjes, mijn nachtmerrie werd werkelijkheid, ik had er al veel over gehoord (vooral bij shetjes).
De nodige pijnstillers en ontstekingsremmer gehad en ik dacht dat het beter ging, hij barste ineens van de energie en ik merkte verder niks aan hem.
Maar ja het ging niet over, hij bleef pijn houden en wees eerlijk je pony volstoppen met pijnstillers is ook niet goed.
Foto's laten maken en ja hoor, hoefbeen gekanteld en niet zo'n klein beetje ook, ik snap nog steeds niet hoe dat kon, ik heb nooit wat aan hem gemerkt.
Ik naar Van Nassau gegaan in Roosendaal, speciale schoentjes eronder laten zetten en ja hoor hij liep geweldig, maar ik mocht hem geen pijnstillers meer geven.
Nou dat heb ik 4 dagen volgehouden, hij barste van de pijn, het was gewoon zielig.
Ik weer pijnstillers gegeven, maar het schoot niet op.
Hij had na 4 weken het schoentje eraf getrapt en kon bijna niet lopen, toen brak ik.
Ik moest niet egoistisch zijn en aan hem denken, het ging zo niet meer.
Volstoppen met pijnstillers is ook niet goed voor zo'n beest.
Dus dierenarts maar gebeld.
Ik heb nog een pony en die mist hem net als ik verschrikkelijk, maar diep in mijn hart weet ik dat ik de juiste keus heb gemaakt.