[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 19:22

Aso, ze hebben natuurlijk kosten gemaakt om het als diergeneesmiddel te laten registreren (wat op zich ook al aso is) die willen ze er driedubbel uit hebben. Bij mijn dierenarts is 't trouwens 1.75

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 19:49

Dat 'twee keer' was meer 'bij wijze van spreken' aangezien ik het nog niet geef en dus ook geen prijzen weet. Maar dat is idd wel héél asociaal duur. Voor nu ga ik het wel even 'gewoon' geven maar als ze door de HB heen is/komt heb ik ook wel weer m'n homeopathie, waardoor ze in bijna alle gevallen in ieder geval naar een veel lagere dosis kunnen. Maar eerst maar zien da'k haar hier doorheen krijg, daar ben ik nog láng niet gerust op en lijkt hoe langer hoe lastiger te worden.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 20:26

Niet te hoog beginnen hoor, eerste tijd kunnen er bijwerkingen optreden (verlies van eetlust, lethargie) Viel hier mee, ik heb een dag of vier een kwart tabletje gegeven en ben toen al naar een halve gegaan. Op die halve bleven haar waardes goed, en liep ze in no time normaal. Helaas na vier maanden een terugval, hoewel de waarden in december nog goed waren.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 20:33

Ik was idd van plan om met een kwart te beginnen.
Wat was bij jou 'in no time' en hoe slecht was ze er aan toe?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 20:47

Ze had de meest acute fase achter de rug maar liep nog verre van normaal en dat was al maanden het geval.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 22:37

Bij Roos ben ik met 1/8e begonnen, nu een halfje. Wel kwa zweten (enige symptoom bij testen) beter geworden, maar voor haar voeten heeft het niets gedaan (4,5 maand later nog op een zakje buut).

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 08:11

Ik ben ook begonnen met 1/8 en opgebouwd naar 1/4. In oktober zat hij qua waarde netjes op 28. Maar in december toch HB geworden en het vermoeden is dat het toch wel met de cushing te maken heeft. Hij staat nu sinds 5 weken op 1/2. Ik weet dat prascend pas na een week of zes werkt, maar als je de dosering verhoogd, zou je dan ook pas na zes weken resultaat zien?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 08:19

Aukelizzy schreef:
Wat ik vooral heel erg moeilijk vind is dat iedereen in mijn omgeving loopt te roepen dat ik haar in moet laten slapen. Alleen mijn naasten (vader,moeder,vriend) vinden dat ik allee uit de kast moet trekken om haar er boven op te krijgen. Verder loopt iedereen te gillen waarom ik niet gewoon de spuit erin zet. Niet omdat ze denken dat ze er njet meer bovenop komt maar omdat ze toch geen doel meer heeft, kost alleen maar geld en de sport kan ze toch niet meer in.

Ik kan me voorstellen dat het heel moeilijk is om dit van mensen te horen. Maar ze weten echt niet waar ze het over hebben. De een vind dat een paard alleen een doel heeft als je er op kan rijden en wedstrijden rijden. Maar heel veel mensen vergeten dat je met een paard en band hebt. Het is je maatje. Die ga je toch niet laten inslapen omdat hij het even moeilijk heeft en je er vermoedelijk niet meer op kan rijden. Ik heb mijn shet in eerste instantie als gezelschapspaardje gekocht voor mijn grote paard en ik heb er mee gemend. Maar zolang hij wil vechten, gaan we door.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 11:37

Ik heb een partij hooi/voordroog laten testen (1 van de 2 partijtjes) en de voedingswaarde is gelukkig geschikt voor dit paard. Hoef ik me daar in elk geval even geen zorgen om te maken. (energie laag/eiwit gemiddeld/suiker laag)

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 13:14

Ik moest toen met mijn KWPN'er wel gelijk met 1 tablet Prascend beginnen van de DA. Heeft hier een bijna een jaar op gestaan. Ze had continu dunne mest hiervan en is vervolgens vorige winter zoveel afgevallen hierdoor, de voeding had niet goed de tijd om op genomen te worden. Daarna terug naar 1/2e tablet, waarden waren toen en zijn nu nog steeds prima.

Ik heb gisteren (met fruhshoppen :+ ) de DA gesproken, en hebben een akkoord gekregen om door te mogen behandelen ipv een keuze te maken! *\%/*
Ondertussen ook het nummer van een vrouw uit de buurt hier gekregen die aan cranio sacraal therapie doet, zij heeft me aangeboden om mijn pony (als hij hier straks aan toe is) gratis te behandelen om de afvalstoffen af te laten voeren!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 14:16

Even een positief ego berichtje:
Roos stapte vanmorgen na het stappen op het land over het harde terug naar de paddock!
Ze kan het gras op duiken, maar deed dit niet. Ze liep natuurlijk wel langzamer en minder ruim dan op het zachte, maar was er wel blij mee dat ze niet zelf meteen het gras op duikt.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 16:47

Pfff... ze gaat alleen maar achteruit :( Vanmorgen nog weer slechter, kan bijna niet meer lopen, stond zowel voor als achter continu van been te wisselen en bij de paar pasjes naar de waterbak trillen haar achterbenen van de inspanning/vermoeidheid. Zó zielig... Dit kan echt niet al te lang meer duren...
Gelukkig ging ze in stal liggen net toen ik weg ging, dat is nu beter voor haar...

Ze at vandaag ook bijna niet toen ik er was, wel d'r vitaminenprutje vlot naar binnen maar weinig hooi. Word gek van dit hooi waarvan ik per baal moet afwachten of ze het eten, geloof dat ik nu van 4 balen een stapeltje in de schuilstal heb liggen :roll: Quicktestformulier is gelukkig binnen dus zo naar het postkantoor om ander hooi te testen, hopelijk is dat laag genoeg in suiker zodat ik kan switchen.
Ik ben gisteren al voor de zekerheid weer gestopt met de drie kruiden, die kreeg ze sinds vrijdagavond, heeft ze dus maar 1,5 dag gehad, maar voor de zekerheid toch weer gestopt, ook om straks een helder beeld te krijgen van wat de Prascend gaat doen.

Dierenarts is vanmorgen ook langs geweest, bloed afgenomen voor PPIC, algemene bloedwaardes en ook gelijk maar vit/mineralen om te zien of er nergens tekorten of onbalans is. Als we dan toch bezig zijn....
Uitslag van de PPID verwacht ze morgen eind van de middag en dan ligt Prascend voor me klaar. Haar ervaring is ook dat ze - als ze het idd nodig hebben - vlot opknappen als ze eenmaal Prascend krijgen.
Weer bute gekregen en ook zij vond de hoeven an sich niet verontrustend, ze heeft geklopt op wand en zool en vond de reactie niet heel heftig, geen zachte zool of rare dingen te zien, geen digitale pols (heeft ze ook niet gehad), geen overdreven warmte. Als je sec naar de voeten kijkt 'valt het mee' maar m'n paard heeft duidelijk heel erg veel pijn.
Ik wacht nu met smart op de bekapper, die gaat kijken of hij deze week nog een gaatje kan maken (anders zou hij sowieso volgende week dinsdag komen). Ik wil eerst zijn oordeel afwachten en kijken of hij wat kan doen om de druk weg te nemen, knapt ze daar ook niet van op dan ga ik foto's maken en een beslissing nemen...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 17:20

Fijn Dennis, rot Francis. (That sums it up) Nou ja, niet helemaal, het kan ook allemaal dramatischer lijken dan het is, Francis. Ik zou toch weer zooltjes/hoefschoenen geven, als je dat al niet weer had gedaan. Dat kan zo veel schelen in pijn met lopen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 17:33

Francis, balen zeg dat het maar niet beter gaat.
Is die van jou winter-HB? Beeld komt wel aardig overeen. Veel pijn, geen warme hoeven, geen tot bijna geen verhoogde digitale pols en pijnstillers die weinig tot niets doen. Welke kruiden gaf je? Er zijn adaptogene kruiden die kunnen helpen bij winter-HB, zoals APF (plus). http://www.pardoes-aurora.nl/contents/nl/p443_APF_adaptogene_kruiden.html

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 17:44

Ja, hoefschoenen zijn weer aan hoor, gisteren al. Ze gaat dan toch wat eerder liggen omdat ze weet dat opstaan beter gaat. Heb het idee dat ze zonder schoenen minder snel gaat liggen.
Doe er ook om de dag 'verse' zooltjes in.

@Meert, ik gaf brandnetel (milde zuivering) kleefkruid (vochtafdrijver) en ginkgo als tinctuur, die werkt op de doorbloeding. Een van de werkingen van ginkgo is echter 'vaatverwijding' en dat zou het probleem kunnen zijn als de afvoer niet optimaal is en dat is natuurlijk met weinig lopen sowieso het geval.
Ginkgo heeft nog meer werkingen die allemaal weer wel heel gunstig zijn (ook onderzocht en bewezen, wordt voor mensen ook gebruikt) maar die ene werking kan in Raya's geval net ongunstig zijn. Als ze minder pijn heeft en richting herstel gaat ga ik 'm er zeker weer bij zetten, misschien in iets lagere dosis, maar voor nu laat ik het even, ook omdat ze waarschijnlijk morgen op de prascend komt en ik wil zien wat dat doet.
Dat kruidenmiddel had ik gezien idd... Ik voer liever individuele kruiden dan gemixte tincturen zodat ik specifieker kan voeren. Een heel goed adaptogeen voor IR/PPID paarden is bijv. Jiaogulan, staat ook in het lijstje adaptogenen. Deze heb ik gevoerd, was er alleen al even doorheen maar eigenlijk moet ik die ook weer gaan voeren. https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/na ... gulan.html

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 17:53

Rot Francis,ik ken het, mijn arabier staat sinds vorige week bevangen, balen, het ging al bijna 3 jaar goed.
Ze is IR en er is geprikt op PPID, zat in de 'grijze' zone, dus normaal gesproken niet behandelen, maar omdat ze niet opknapt vandaag toch begonnen met prascend, lage dosering.
Vorige week liep ze nog, wel stijf maar toch, sinds vrijdag is ze erg slecht geworden, ligt veel.
Sinds vorige week 4 !! zakjes buut, maar ging voor 't weekend heel slecht eten, dus ga ik vandaag over op de Metacam,heb ik betere ervaring mee en is volgens mij minder maagbelastend.
Verder heeft ze nog ascal en tranquigel gehad, dit deed niks, dus stop ik mee,wel omeprazol maagbeschermer zolang ze Matacam krijgt.

Donderdag worden er foto's gemaakt en daarna kijken we wat te doen, beslaan en desnoods ijzers, ze staat al jaren zonder, maar als 't haar leven kan redden moet het gewoon.
Mijn smid heeft ook ervaring met de breakovers maar bekapt ook gewoon goed, dus heel spannend van de week, maar we gaan proberen haar er doorheen te sleuren.
Dus ik weet hoe je je voelt, gewoon beroert, zo we ons allemaal voelen,of gevoeld hebben!
Maar kan ook de goeie kant opgaan, dus volhouden, samen ervoor vechten hoor, ik heb ook nog seniorenvoer gehaald, omdat ze zo slecht hooi eet.
Vandaag leek het weer ietsje pietsje beter, schuifelde weer wat,bijna niks maar ik was blij met elk klein stapje/schuivelje, dus we houden moed!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 18:22

Raya heeft 2 weken op asperine gestaan (liep toen nog en in juli goed resultaat mee) toen 10 dagen metacam, laatste dagen dubbele dosering, nu sinds een week op 4 zakjes bute per dag. We zijn dus precies een maand onderweg en eigenlijk gaat ze heel langzaam steeds verder achteruit, gisteren en vandaag is 't echt behoorlijk dramatisch en kan ze echt bijna niet meer lopen. Het is dat ik de Prascend nog wil proberen en de bekapper nog niet geweest is (ze was net gedaan toen ze hb werd dus te kort om al gelijk iets van de hoef af te halen), anders trok ik nu de stekker er al uit... Ze was vandaag ook echt zielig en sip en grootste deel van de tijd in zichzelf gekeerd.
Ik wil eerst de mening van m'n bekapper nog horen, hij heeft erg veel ervaring met HB-paarden en zien wat het doet als hij de wand inkort, doet dat te weinig dan ga ik waarschijnlijk toch foto's maken en een beslissing nemen... deze week móet er wat gebeuren want dit wil ik m'n paard geen weken aan doen.

_Rusty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 21:35

Hoi allemaal, ik kwam dit topic tegen en wilde mij eigenlijk ook even melden. Sinds eind December 2017/begin januari 2018 is mijn fjorden merrie hoefbevangen. Ik doe er momenteel alles aan om het haar zo goed mogelijk te maken, maar niks blijkt te helpen. Ze staat momenteel op speciaal aangepaste ijzers met zooltjes en 4 zakje Bute per dag. Ook staat ze grotendeels van de dag op stal. Het doet gewoon pijn om haar zo in pijn te zien. Ook zijn er al foto's gemaakt, waarop duidelijk te zien was dat ze goed hoefbevangen was. Volgende week moet ze weer naar de hoefsmid (Harry Langenburg) en dan weet ik weer meer. Maar ik zie nog totaal geen vooruitgang.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:02

Mijn merrie is hoefbevangen sinds 12 januari (toen werd het zichtbaar) en staat op 4 zakjes bute maar kan sinds gisteren nagenoeg niet meer lopen, ze gast eigenlijk steeds verder achteruit. Ik heb geen foto's maar mijn merrie bepaalt hoe lang ik door ga. Morgen komt de bekapper en ik hoop dat hij haar verlichting kan geven, zo niet, dan ben ik bang dat het einde verhaal is, ik ga haar geen weken met deze pijn laten staan. Gaat ze ook niet redden want vandaag voelde ze al alsof ze aan het 'terugtrekken' was.

Ik zou vooral naar je paard kijken, wat die nog aan kan.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:11

Lastig, ik vind het zóó naar voor jullie. En ik weet waar ik het over heb. Het enige wat ik gelukkig nog niet heb meegemaakt is dat het paard het zelf op gaf. Mijn vorige bevangengevoelige is aan iets anders overleden en de huidige knapt momenteel weer op. Maar als bij haar een keer het moment komt dat ze niet meer lijkt te willen dan zal ik ook die beslissing moeten nemen. Echt afschuwelijk!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:26

Bij Roos vond ik dat ook zo lastig.
Dat ze net een paar dagen bevangen was wou ze niets meer. Liggen, haar hoofd en oog stond raar, niet willen eten. Toen wou/moest ik doorzetten, we waren pas een paar dagen onderweg. Zeker na haar rot jaar.
Begin januari crashte ze compleet, wou niets meer, meer liggen (ook in de stromende regen), ik was overtuigd van een sinker of bijna zoolbreuk. Zondag avond toen met de dierenarts zitten appen en meteen in gepland voor de volgende ochtend(ook ivm wat ziekenhuis bezoekjes van mij die week). Planning gemaakt wanneer ik haar in die week in kon laten slapen. Want ook bij drama had ik in mijn hoofd dat ze gewoon weer mee naar huis zou, op een berg pijnstillers. Dierenarts schrok zich rot toen ze haar zag, maar foto's vielen mee, wel zijn we weer 'opnieuw' begonnen op 2 zakjes buut. Dat is nu 5 weken geleden, en de buut is pas gehalveerd. En dat vind ik prima, niets te snel, kalm aan en ze krijg alle tijd die ze nodig heeft.

Vanmiddag lekker een soort aquatraining gedaan, lekker baggeren, oortjes er op. Wel het weer ff te enthousiast geweest (8 minuten bewegen), maar wat was ze tevreden.
Zelfs m'n moeder (die niets met mijn pony's heedt) valt het zelfs op dat Roos na haar rondje stappen tevreden uit haar over gebleven oog kijkt. Vooral als we aan de lange teugel op pad geweest zijn (dan is het volgens Roos echt werk, beter dan dat stomme wandelen).

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 23:45

Francis schreef:
Mijn merrie is hoefbevangen sinds 12 januari (toen werd het zichtbaar) en staat op 4 zakjes bute maar kan sinds gisteren nagenoeg niet meer lopen, ze gast eigenlijk steeds verder achteruit. Ik heb geen foto's maar mijn merrie bepaalt hoe lang ik door ga. Morgen komt de bekapper en ik hoop dat hij haar verlichting kan geven, zo niet, dan ben ik bang dat het einde verhaal is, ik ga haar geen weken met deze pijn laten staan. Gaat ze ook niet redden want vandaag voelde ze al alsof ze aan het 'terugtrekken' was.

Ik zou vooral naar je paard kijken, wat die nog aan kan.

Mijn pony heeft er ook zo bijgestaan dat ze zowat geen stap kon verzetten (met grote moeite een enkel stapje, en dan inderdaad met benen als stokken). Vreselijk om te zien hè :(:) . Maar wat me juist zo verschrikkelijk lijkt van jouw situatie is dat dit pas na een paar weken is en het dus zo erg geworden is ondanks dat je al een behandeling voor de HB hebt ingezet. Bij de mijne was dit juist het 'startpunt' (en dat was erg genoeg) en kon ik gelijk handelen (trigger wegnemen, buut geven, rantsoen aanpassen etc), ik wist gelijk wat ik moest doen. Jij doet al die dingen al, dus wat kun je nog en waarom wordt het slechter? Moeilijk hoor. Misschien dat het in jouw geval slechter geworden is door de kou, of door teveel te kunnen lopen op de track (en daar weer te koud staan) (of was dat Yanaa?), of de harde ondergrond, of door PPID... Ik weet het natuurlijk ook niet, maar ik probeer te zeggen dat het me vreselijk machteloos lijkt dat het zonder duidelijke oorzaak erger wordt en dat ik met je meeleef. Sterkte en ik duim voor jullie :(:) .

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 23:46

@Dennis, het valt me op dat Roos altijd zo onwijs graag wil! Wat een pit zit er in die pony zeg.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 23:49

Klopt GDG, die machteloosheid is killing... De ellende is dat ik haar vanwege haar IR al op een heel schraal en aangepast dieet had en nog wordt ze hb...
Ga er zo heen en probeer telkens positief aan te komen, maar stap met pijn in m'n buik in de auto...
Hoop zo dat morgen de hoefsmid haar een beetje verlichting kan geven zodat ze het weer vol kan houden.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 00:17

:(:) Francis, bij mistral verloopt het toch ook ongeveer zo.. van wat leek iets gevoelig op de zolen naar niet eens meer de stal uit willen.. toen stuk opgeknapt en vorige week maandag ineens weer slecht nu langzaam wordt ze weer wat beter.. ze is ir en heeft ppid en wordt voor lange tijd al correct gevoerd.. ik ken jou paard niet en uiteraard is het jou beslissing maar als ik zie hoe mistral er vandaag bij stond, ben ik blij dat ik 4 weken geleden niet voor inslapen heb gekozen.. want ondanks dat ik het niet aan kon zien had ik het gevoel dat het niet zo moest zijn nog. Dat zegt niet dat het morgen niet anders kan zijn helaas(Kl*te HB) sterkte :(:)