[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 11:30

kellykeuhh schreef:
Haha, bedankt :)

probleem is dat ik verder niets meer van zijn randsoen kan afdoen.. en hij is nog steeds vet in mijn ogen..
veel bewegen vind ik na alles wat ik heb gelezen nu ook moeilijk.. Was vanplan hem in te spannen binnen enkele weken maar lees net dat dat niet zo goed zou zijn voor pony's die snel hoefbevangen raken.. Of ligt dat toch nog anders?

Binnen enkele weken is wellicht wat te snel.. maar na een tijdje kan aan de hand wandelen zeker, en dan stevig doorstappen hé !
Staat de pony op ijzers? Ik ben geen menexpert maar er zijn hier wel anderen die met hun paard of pony mennen, die weten zeker wel raad.

@ Geerke: dan kun je toch Vitamine E + Selenium geven?
http://www.dochorse.nl/EQUISTROSUPERE/p ... detail(561).aspx

geerke

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:35

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:43

doorstappen zal geen probleem zijn..
Was van plan hem op ijzers te zetten daar hij toch best gevoelige hoefjes heeft en hij nu toch zou ingespannen worden.. Maar weet dus ook niet of dat nog zo'n goed idee is..

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:54

Voor degenen die hier graszaadhooi voeren, mag ik weten welke leveranciers jullie hebben en in welke hoeveelheden deze leveren ? (mag ook per PB). Ik heb net gehoord dat mijn vaste hooiboer dit jaar geen graszaadhooi meer binnen gaat krijgen en daarna ook niet meer. Nu heb ik gelukkig vorig jaar de hele oogst opgekocht en heb ik nog een baaltje of 200-300 (van 10-12 kg) liggen bij hem dus ik heb nog even om wat nieuws te vinden. Maar dat lijkt nog een stuk moeilijker te zijn dan ik dacht. Dus alle hulp en tips zijn welkom!

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:59

Apart dat in de link van B12 staat dat het door de maag zou worden opgenomen bij mens en dier! Ik heb het zelf niet gelezen maar zag dat Zammie dat schreef...

Ik heb zelf een chronische darmziekte waardoor ik bij voldoende inname toch tekort oploop van B12 omdat het gedeelte in mijn darm wat voor B12 opname zorgt dat niet meer opneemt door onherstelbare beschadigingen van de wand door ontstekingen. Ik moet dus ook altijd B12 direct in mijn bloed krijgen.
Het zou misschien zo maar kunnen dat bij paarden die kampen met een stofwisselingprobleem ook dat stuk darm niet(meer) goed funktioneert? Dat zou betekenen dat supplementen ook niet helpen..

Nou Max gaat aardig, hij loopt goed op het harde en staat nu lekker een paar uur in een natte zandpaddock. Rechtsvoor is nog ietsje warmer aan de kroonrand maar verder koude hoeven...vanaf morgen ga ik de medicijnen afbouwen, ik vind dat wel heel spannend!

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 13:25

Dennis schreef:
Dennis loopt iets beter dan gister. Niet dramatisch dus, maar ook niet goed. Voeten zijn weer koel (gister was er 1 warm en 1 lauw) en hij staat lekker in een laag bagger met deze regen. Hij komt ook heel wijs bijna niet op het harde. En vind zich zelf heel zielig. Ik moet maar naar hem toe komen (heeft hij altijd al een handje van, meneer is liever lui dan moe), maar als hij door heeft dat ik dat niet doe komt hij toch naar mij toe.

Wat kan ik nu nog meer voor hem doen?
Hij staat nu in de paddock, krijgt geweekt hooi en vanaf vanavond Metacam.
Afwachten (wat ik gruwelijk moeilijk vind als ik mijn ventje zo zie) of wel een supplement oid geven.

wat krijgt hij verder voor voer of krijgt hij al alleen maar hooi?
Ik denk dat je het verder prima doet.

@ Isapaardje: je kunt buut toch gewoon bij de dierenarts halen? ik kan in iig gewoon naar de apotheek, op de lokatie van honden en katten enz en krijg ik het zo mee.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:12

Hij krijgt geweekt hooi en verder niets.
Ja, wat hij in de paddock vind, wat afgevallen wilgen blaadjes (helaas is de boom net gesnoeit, anders had hij wilg bij gekregen), een heel enkel klein appeltje (omdat we een appelboom op het erf hebben staan).

Normaal krijgt hij een kwart schepje Equifyt muslie als hij werkt. Maar kreupel werkt hij natuurlijk niet.

Ik heb net bij de paardendrogist wel wat Podo complex besteld.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 14:50

Dennis; denk dat je momenteel doet wat je kan.
Mamaloe mocht de eerste dagen nog wel paar uurtjes op het gras van de veearts maar daardoor sloeg de behandeling niet aan, toen ze volledig van het gras af was knapte ze elke dag iets meer op.

wel is kort erna de smid geweest om dr hoeven te raspen en de toon dunner te maken?
er kwam bij haar geen vocht uit maar misschien dat het dennis verlichting kan geven, geloof dat jij dat zelf kan toch?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:27

Zijn er nog mensen in de omgeving Drenthe die interesse hebben in veldbeemd graszaadhooi? Ik heb contact gehad met Souman uit Sint Jansklooster en die gaat proberen een aantal balen te laten komen uit Denemarken.
Echter zou het makkelijker zijn om een volle vracht te laten komen.
Ik dacht: laat ik deze vraag eens in het HB topic gooien.

Voor iedereen met zieke paardjes: heel veel sterkte!

Ik lees nog trouw (bijna) elke dag mee en wat mij opvalt dat vaak wordt gedacht dat het allemaal om voeding/gras draait. Echter Indiana kreeg na 5 jaar haar 2de aanval zonder dat ze maar een sprietje gras had gezien, zonder dat er iets van voeding was verandert. Tijdens haar eerste aanval begin maart 2005 stond ze trouwens ook nog niet op het gras.
Toen ik laatst hoorde dat een dierenarts had gezegd dat bij zulke paarden het al mis kon gaan als (bij wijze van spreken) de wind verkeerd staat, kon ik mij daar goed in vinden.
We willen zo graag een verklaring hebben waarom het goed of slecht gaat, helaas is die er heel vaak niet.
Nu moet ik natuurlijk niet vergeten te vermelden dat Indiana EMS had (Insuline resistentie met hoefbevangenheid).
En oh mijn gut, wat kun je zo'n paard verschrikkelijk missen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:48

Ik had graag ook wat graszaadhooi bij je op gehaald dan, maar Drenthe is toch iets te ver.

Toon heb ik al dunner geveild. Maar op het harde kon hij slecht met 1 voetje omhoog staan. En de paddock is vrijheidsdressuur plaats. Dus z'n voeten gingen alle kanten op (hele truckendoos ging open ondanks dat ik al jaren amper vrijheidsdressuur met hem doe, voetjes, knielen, ik mopperen, hij liggen, ik nog meer mopperen, hij zitten en voetjes geven :') ), behalve even netjes stil zodat ik rustig kon veilen :+.
Humor heeft hij gelukkig nog 8-) .

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 15:56

hihi zolang ze zelf vrolijk blijven is het allemaal dragelijk naar mijn idee :D valt niet mee he boos worden en streng zijn terwijl het best comisch is wat ze doen :P

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:03

:(:)
romeorowan schreef:
Ik lees nog trouw (bijna) elke dag mee en wat mij opvalt dat vaak wordt gedacht dat het allemaal om voeding/gras draait. Echter Indiana kreeg na 5 jaar haar 2de aanval zonder dat ze maar een sprietje gras had gezien, zonder dat er iets van voeding was verandert. Tijdens haar eerste aanval begin maart 2005 stond ze trouwens ook nog niet op het gras.
Toen ik laatst hoorde dat een dierenarts had gezegd dat bij zulke paarden het al mis kon gaan als (bij wijze van spreken) de wind verkeerd staat, kon ik mij daar goed in vinden.
We willen zo graag een verklaring hebben waarom het goed of slecht gaat, helaas is die er heel vaak niet.
Nu moet ik natuurlijk niet vergeten te vermelden dat Indiana EMS had (Insuline resistentie met hoefbevangenheid).
En oh mijn gut, wat kun je zo'n paard verschrikkelijk missen.

ja idd je hebt helemaal gelijk, wat ik mij afvraag he bij de jouwe was het de 2e keer bevangen ook mis he? (dom ik zie al dat je dat getypt had)
ook dynamiek werd na 5 jaar tussenpoze weer bevangen mijn da vond het wonderbaarlijk dat de tussenpoos zo lang duurde dat ze het knap vond dat ik mijn paard nog zo lang goed wist te houden, volgens haar komt het bevangenheid veel sneller terug dan 5 jaar.

wij zaten tegelijk met de 1e bevangenheid en ook het einde was erg vlakbij elkaar. :(:)

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 16:56

Dynamiek: inderdaad wij zaten in dezelfde periode, voorjaar/zomer 2005 en winter 2010.
Ik was ook heel 'trots' dat ik Indiana zo lang goed heb kunnen houden. Waardoor het toch is misgegaan zal altijd wel de vraag blijven.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 18:21

romeorowan schreef:
Zijn er nog mensen in de omgeving Drenthe die interesse hebben in veldbeemd graszaadhooi? Ik heb contact gehad met Souman uit Sint Jansklooster en die gaat proberen een aantal balen te laten komen uit Denemarken.
Echter zou het makkelijker zijn om een volle vracht te laten komen.
Ik dacht: laat ik deze vraag eens in het HB topic gooien.

Ja, ikke!!! *\o/* ( Niet in Drenthe, maar ik kan het wel daar vandaan halen)
Als je meer informatie hebt ( formaat balen, prijs, hoeveelheid van één vracht) dan hoor ik het graag!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:09

Sint Jansklooster is Overijssel toch? Ik wil er ook wel eens over denken, maar net als JP meer informatie over formaat/gewicht enzo.

Die gevallen van Indiana en Dynamiek, die geven de burger GEEN moed........hoewel.........er zijn ook paarden die eenmalig hb worden en daarna niet meer. Nou maar hopen dat er ook paarden zijn die twee keer hb worden en daarna nooit meer.........

Ook leuk (not), wij gingen een lang weekend weg, krijgt Tyra donderdagavond koliek, waarsch. zandkoliek, niet heel heftig, maar langdurig genoeg om de d.a. erbij te halen, 's avonds laat nog in de stromende regen, fijn als je de volgende ochtend weg wilt.......enfin, ze is weer o.k.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:16

Isabella was 1999 eerste keer, daarna 2002, daarna 2005, toen 2007, dan 2009, vorig jaar alleen winterperiode eventjes echt minder en dit jaar is het eigenlijk nog helemaal niet echt goed geworden/geweest, hoewel de verdenking nog altijd niet op acuut hoefbevangen ligt, maar meer op de hoefzweren. Het is zo vreemd dat het eerst om de 3 jaar was, en dan lichte aanvallen, en later de zwaardere om de ongeveer 2 jaar, die steeds langer leken te duren, maar nooit echt met oorzaak waren. Uiteraard van alles geprobeerd zoals vaak aangegeven hier ... geen idee wat het is. Langzaam lijkt het te wennen (ze is er zelf nog altijd vrolijk onder), maar een keer houdt het op natuurlijk. :o

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:20

JP: het is de bedoeling dat ik volgende week naar Sint Jansklooster ga om stro te halen en dan had hij meer informatie voor me. Zo gauw ik iets weet laat ik van me horen.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 19:45

Romeorowan

Wat heeft hij voor ton's prijs doorgegeven want hij staat erom bekend dat hij RETE duur is !
houd je dat wel even in de gaten ?

Hij vroeg van het voorjaar 230 euro de ton voor veldbeemd (oogst 2010) en 6 euro voor een pakje van net aan 15 kilo.
230 euro de ton was op dat moment de prijs van 1e klas weidehooi .

Als jij de prijs even navraagt bij Souman, doe ik dat bij Ponne in Katlijk.
Ponne is voor jou ook goed te doen qua afstand en die kan het zelf in de opslag houden.
dit in tegenstelling tot Souman die maar een bescheiden loods heeft
Ponne zou iig zorgen dat hij veldbeemd op voorraad krijgt :D
Standaard heeft hij altijd Engels raai en roodzwenk liggen

en op de vraag van JP en Mysa hoe groot de pakken zijn kan ik zo wel antwoord geven.
Het zijn New Holland balen en die zijn 2.40 lang, 1.20 breed en 90 hoog.
het gewicht schommelt rond de 500 kilo de baal !

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:05

whow zulke balen kan ik niet eens kwijt in ons schuurtje hihi.

betreft mamaloe en stalbodembedekking twijfel ik of ik haar beter op vlas kan zetten of niet.
ze eet wel stro, maar niet zo extreem dat dr stal voor de helft of zelfs helemaal leeg is de volgende ochtend.
Zal het veel beter voor dr zijn? en is vlas makkelijker in onderhoud dan stro en staat zoiets ook zachter voor dr hoeven? stro is makkelijk opzij geschoven waardoor ze op de stenen kan komen te staan. en betreft urine opname enzo?

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:15

zou uitkijken met vlas
sommige eten het,
helaas die van mij ook ( vandaag uitgeprobeerd)
anders had ik hem ook op vlas willen hebben

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:19

ohw vlas eten? heb ik nog nooit gehoord, kunnen ze het niet verteren? weet de samensteling niet zo goed.

Momenteel heb ik onderlaag zaagsel en bovenlaag stro, bevalt goed tot nu toe, zolang ik voldoende hooi voer laat ze het stro redelijk met rust. Ze knabbelt er wel van maar niet extreem en alles leeg

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:23

@Isapaardje: Hieris er 1, die is het al meer dan 12 jaar niet meer, en 1, die was het 3 jaar acher elkaar . Dit jaar voor het eerst niet meer, maar dus idd wel sukkelende hoefzweren nu.
Nu wilde ik van nr 1 kunne zeggen waarom niet meer, maar kan niets zinnigs zeggen. Krijgt hetzelfde als de ander

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:24

Had ik maar geen foto geplaatst. ^%%$#$#@
Vanmiddag was Image prima. Net komt ze van de wei: stokkreupel, linksvoor; haar platte hoef. PLOS
Forse pulsatie op de kogel en dikke ader bovenaan pijp. Ze zet haar linkervoorvoet ver naar voren.

Helemaal uit het niets. Gelukkig voel ik nog steeds 2 x per dag :o dus kan ik mezelf geruststellen dat ze vanmorgen nog helemaal oké was.

De veearts is net weg. Bij visiteren gevoelig aan de binnenkant zool. En gecombineerd met de forse pulsatie houdt ze het op forse hoefontsteking. Grrrrrrrrrr
Dus weken 3 x per dag, pijnstillers en over 2 dagen hoefsmid bellen.

Diepe zucht; ik word hier zo moe van.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:27

janouk: wat naar weer zeg, denk je dat het beter gaat.... krijg je dit :(:)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 20:34

he verdorie Janouk, wat klote weer...
ik zag net de foto voorbij komen bij het teruglezen en wilde zeggen dat ze er prima uitziet voor haar leeftijd <3

Veel sterkte maar weer,
kan het door de nattigheid komen dat haar voeten/zolen wat verweekt en extra gevoelig zijn ?