Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:34

Bekap jij dan veel hoeven Koper?
Ik vind het nog steeds moeilijk voorspellen. Dan heb je poedersuiker en doe je er een stuk af, lopen ze helemaal goed, soms zien de voeten er goed uit en lopen ze gewoon poedersuiker. Als gij er een patroon in vind mag je het mij vertellen :P
Als ik paard niet zou kennen en 1e keer doe bekap ik wel conservatiever. Als dat goed gaat, volgende keer wat meer.

Die hoeven van sloffiee vind ik ook niets best. De sterke kant van dat paard is de hoefwand, die lijkt vrij stevig. Gewoon recht, weinig ribbels, niet echt flare. Zit vooral veel rommel onder, steunsels zullen ook niet zo gewoon afslijten bij dit paard...
Pak die rotstraal maar stevig aan hoor! En wat je er ook opsmeert, zorg dat het DIEP genoeg geraakt. Volgens mij kan ik mijn vinger er in kwijt :P
Wanneer was hij laatst beslagen of las ik daar over? Denk dat je, zonder iets aan de stand te veranderen al een centimeter of 2 van die hoeven kan afhalen, rondom rond :P

De vorm/stand veranderen gaat vaak mee als je ze regelmatig onderhoudt, ze raken vaak ook meer in balans. Soms moet je wat helpen... Lange tenen zou ik sterker afronden al bv zodat ze een iets normalere vorm krijgen. Met iets zoals zwemvliezen wil je imo niet constant rondlopen, lijkt mij niet leuk voor pezen ed.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:37

sloffiee ben erg geschrokken van die hoeven :o Straalkanker denk ik persoonlijk nog niet (al is dit nooit vanaf je beeldscherm te beoordelen), sowieso wel rotstraal in vergevorderd stadium, grote vergissing is dat rotstraal moet stinken volgens iedereen, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn!

De straal is zo geïnfecteerd dat krijg je niet meer snel goed met een huis-tuin-keukenmiddeltje. Ben bang dat je hiervoor toch echt naar een mengsel van betadine/formaline moet grijpen (kun je navragen bij je dierenarts of bij een kundige smid). Formaline (sterk water) is echt een noodoplossing, het staat op de lijst met kankerverwekkende stoffen en is ook schadelijk voor het milieu, geen fijn goedje dus, maar soms is het even kiezen tussen 2 kwaden. In Cavalor Dry Feet zit ook een kleine dosis formaline, waarschijnlijk dat het product daarom ook zo goed werkt, is naar mijn mening ook een aanrader. Op de dagen dat je geen formaline product gebruik kan je koudgeslagen honing gebruiken, recept daarvoor vind je op mijn blog (linkje in mijn onderschrift)

Teer sowieso laten staan totdat je gezonde hoeven hebt (en eigenlijk dan ook nog :+ ). Met teer sluit je de boel op en dat wil je absoluut niet, bacteriën en schimmels in de hoef zijn namelijk dol op een zuurstofarme omgeving dus die hebben dan feest.

In dit topic zitten veel tegenstanders van ijzers, dus om die reden zul je ook veel het advies krijgen om ijzer er onderweg te halen. Zonder ijzers is inderdaad het meest ideaal, maar helaas heb ik ervaren dat dit bij zulke hoeven ook niet altijd direct mogelijk is,maar iets waar naar toe gewerkt moet worden.
Hoe de hoeven er nu uitzien qua vorm/stand is gewoon mismaakt :x of daar nou wel of niet een ijzer onder getikt wordt, in de fase van het bekappen gaat er al iets goed mis.

Voor een gezonde straal en een goed doorbloedde hoef is er hoefmechanisme nodig, om dit te krijgen is het noodzakelijk dat de straal de grond raakt, dat is in dit filmpje goed te zien; https://www.youtube.com/watch?v=EL_45ml-TlI

Nadeel van het ijzer is dat de de straal dan automatisch van de grond komt, dus eigenlijk kan een ijzer alleen i.c.m. met 'frog pads' die de druk doorgeven aan de straal, zoiets http://cdn.content.compendiumblog.com/u ... 0d2541.jpg maar dit kan alleen toegepast worden door iemand met veel ervaring en kunde hierin. Een gewoon zooltje tussen het ijzer werkt averechts!

Als het lukt jou paard zonder ijzers te zetten en langzaam weer terug te brengen naar een voor dit paard gezonde hoef zou ik dat aanraden, dan wel in combinatie met hoefschoenen en speciale pads die de straal stimuleren, anders heeft het nog geen nut. De stralen zijn nu namelijk veel de diep gelegen en al zou je de hielen extreem inkorten hebben de stralen nog geen grondcontact. Mocht je paard zonder ijzers stokkreupel gaan, dan zou ik eens kijken naar een smid die zogenaamde frogpads icm ijzers kan toepassen. Ik weet niet in welke regio je zit?

Doorgaan zoals je nu doet maakt het sowieso niet beter en vermoedelijk zelfs slechter. :(:) Heel veel succes! En mocht je vragen hebben, you're welcome!

Edit; loopt je paard trouwens helemaal zuiver in alle gangen met deze hoeven?

GaelleS

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:30

Echt zit er formaline in cavalor dry feet? Daarom mag je het vast niet op je handen krijgen.
Behalve kankerverwekkend fixeert het levend weefsel ook. Huid is dan nog niet zo erg, dat vernieuwt zich, maar als je diep genoeg raakt worden de zenuwen aangetast en die herstellen zich niet.. Dus je kan het gevoel uit je vingers kwijtraken en mss uit paard zijn straal (al is dat soms mss een voordeel? :') ok nee mss niet echt).

Zal ook de reden zijn waarom het zool en straal hard maakt en uitdroogt. Zou straal nu ook niet extreem willen uitdrogen, dan gaat het mss bijna lijken op kloven daar vanbinnen, en lijkt mij ook niet prettig.

NU de straal stimuleren gaat mss wel pijnlijk zijn, zou die liefst eerst iettssss gezonder zien voor je die nog wat extra druk gaat gaan geven... Maar dus.. viscieuze cirkel :P

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:33

Formaline, daar kun je zelfs verrot gehakt mee bacterievrij krijgen............

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:34

sloffiee schreef:
Ook mischien intressant dit is links achter( rechts vergeten op foto te zetten)
Dit hoefje heb ik niet schoongemaakt zoals al die andere er zitten dus hier en daar nog wat tappijt snippers en zand

[ [url=m/cTYm4J.jpg]Afbeelding[/url] ]

Steunsels tot New York zo ongeveer -O-

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:39

Ja precies, maar inderdaad beginnen bij bacterieen en schimmels aanpakken en zodra die straal weer iets meer op een straal gaat lijken de traal stimuleren omdat je anders nooit een gezonde straal gaat krijgen en de rotstraal blijft (of terugkomt).

Dat gevoel kwijtraken door formaline valt wel mee hoor, enkele oudere mannen die ik gesproken heb deden vroeger hun voeten in een formalinebadje tijdens hun verplichte diienstjaren om zo een harde eeltige huid te krijgen 8)7 toen waren de gevaren nog niet bekend. Maar formaline moet je ook niet dagelijks gebruiken! Hetzelfde geld voor cavalor dry feet, tip voor nieuwe gebruikers om zeker eerst even de gebruiksaanwijzing lezen, staat ook wel in dat het een bijtende vloeistof is die niet in contact moet komen met de huid.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:40

Arabesk schreef:

Werkt dus wel :7 }:0

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:42

Jaime_ schreef:
Arabesk schreef:

Werkt dus wel :7 }:0

HAHA :') getest jantine :P

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:44

Ja maar dat gehakt wil je vast niet meer opeten :')

Weten zij veel wat ze wel nog moeten voelen in hun voeten of niet :P Kan hoor.. Dacht dat ze het ook gebruikten tegen trenchfoot en schimmels enzo... Maar idd, formaline heeft even inwerkingstijd nodig. Maar als het bij deze stralen echt zo diep op het levend weefsel zit, zou ik dat persoonlijk niet gebruiken. Dan denk ik dat isobetadine veiliger is.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 20:45

Sloffie, ik ben nu wel erg benieuwd wat jou actie gaat zijn wat betreft deze hoeven.
En als lukt, zou ik erg tof vinden als je ons op de hoogte houdt :D

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 21:02

Tuurlijk hou ik jullie op de hoogte! Hij is echt helemaal rad gelukkig
Maandag komt de smid dit is een andere en die is zich rot geschrokken van deze hoeven hij zij dat er zoiezo wel 1 derde van af kon hij melde dat de vorige hoefsmid de stralen niet goed bijgesneden had en dat zijn hoeven nog veel te lang waren voor dat hij pas 4 weken geleden behandeld is

Ik hou jullie op de hoogte thnx voor de tips ik ga dit weekend filmpjes maken hoe hij loopt in de stap en draf op het harde * wil nog wel even heel graag melden dat hij echt een top dier is ondanks zijn hoefjes ik heb voot hem gekozen om hem een kans te geven ook omdat ie zo jong is en zoveel plezier in het rijden heeft bosritjes en alles en bang ben dat hij anders naar de slager ging ben gewoon trots op hem <3
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 23:39

Top dat je alle tips zo oppakt en actie onderneemt, klasse! Het is ook een mooi dier. Ben benieuwd naar de na-foto's als de bekapper is geweest.

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:12

Ff een update!
Het is zooveel rustiger alles is weer hard zoals het hoort ben zo blij met dit resultaat Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En zo was het
Afbeelding
Afbeelding

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:13

Fijn dat het spul werkt!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:27

Fijn dat dit werkt, neemt niet weg dat ik die hoeven nog steeds VRESELIJK zorgelijk vind.
Niet alleen de straal, maar de enorme hielen.

Ik heb van de week paardje gedaan, waar ik al mee bezig was.
In 2 keer gedaan. Deze keer waren de achterhoeven aan de beurt, uur en kwartier later was ik klaar.
Meer kon ik er nu niet van maken. Paardje heeft zo'n grote angst voor de smid. (of in mijn geval bekapper)
Ze wilde niet eens brokjes van mij aannemen. In alle rust toch een heel eind gekomen.

Voor
Afbeelding

Na
Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:33

dit zijn fotos van mijn shet waar in 16 jaar 1x een hoefsmid bij is geweest...10 jaar geleden.
Ze zijn wat lang nu vanwege de blubber.Zomers is de grond veel harder en slijten ze korter.
Afbeelding

Afbeelding

achterhoefje...foutje...voorhoefje
Afbeelding

Binnenkant was niet mogelijk,gevaar voor eigen leven en dat van mijn fototoestel.Zag wel dat ze een halve cm te lang waren

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:37

sloffiee@Heeft hij rotstraal?De steunsel zijn erg hoog bij de voorhoeven.Dat kan een reden zijn van rotstraal.
De hoeven zien er ''beklemd'' uit.Beetje geknepen hielen,dat hoeft niet persee als ze op ijzers staan.

Marjo89@Mooi werk!Ik zag ze op FB ook al voorbij komen...wat een klus,maar wel resultaat!

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:39

Zien er inderdaad nog best netjes uit. Ben wel nieuwgierig naar de binnenkant.
Wat je he qua ondergrond ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:46

Marjo89 schreef:
Zien er inderdaad nog best netjes uit. Ben wel nieuwgierig naar de binnenkant.
Wat je he qua ondergrond ?

binnenkant ziet er netjes uit,de wand stak dus wel een halve cm uit.Er kwamen stukjes zool los.Ik krab ze dus ook nooit uit.Is een hele bevalling :7
Geen rotstraal.
Hier is het rotsgrond,knoerthard(nu beetje modderig).Een beetje gras...met daar meteen onder rots.Sommige stukken zijn gewoon rots zonder grond erop.Pony rent ook veel,al zou je dat aan zijn figuur te zien niet zeggen.Hij krijgt amper eten,beetje hooi sochtend en savonds...handje eten met zijn vitamine/mineralen korrel erin.
S'nachts op stal,omdat de rest ook binnen is,anders is hij zo alleen buiten.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 21:48

Duidelijk andere zomerse omstandigheden dan hier in NL. Mooi om te zien !
Ben wel benieuwd hoe ze van zomer eruit zien als de grond weer harder wordt.

Kasmir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 22:50

Sloffie fijn dat het beter gaat met de rotstraal, ik zou wel echt eens een second opinion vragen van een andere smid. Zelfs met ijzers hoeven de hielen niet zó hoog te zijn. Heb je bewegend beeldmateriaal van jouw paard? Ben inmiddels wel nieuwsgierig geworden naar hoe hij loopt (heel/toestrike) :).

Marjo89 zo van de voorkant/buitenaf ziet het er in ieder geval al een stuk beter uit. Klinkt als engelengeduld.

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:19

Na een reactie van Fabster in het paarden aan huis topic ga ik me hier ook even melden. Ik heb onlangs een trekpaardenmerrie van (bijna) 7 gekocht die in maart bij mij aan huis komt te staan. Zij is mijn eerste paard en ik wil natuurlijk alles graag goed doen. Ze staat momenteel in de zomer op ijzers omdat ze veel over de weg loopt (ze loopt in een showteam), in de winter loopt ze zonder ijzers. Meiske staat 24/7 buiten, momenteel in een vreselijk drassige blub.
Ik heb zelf (nog) weinig verstand van hoeven en hoefonderhoud maar zie wel dat ze niet helemaal gezonde hoefjes (lees soepborden) heeft. Ze heeft behoorlijke flares aan de achterkant en de hoeven brokkelen aan de randen. De stand is voor zover ik kan beoordelen wel goed.
Ik zal zondag eens proberen foto's te maken van de hoeven dat is er met het pokkeweer van de laatste tijd nog niet van gekomen.
Ik heb trouwens ook een blote hoeven smid in de vriendenkring zitten (kwamen we toevallig achter) die ook de hoeven kapt van de manege waar we nu lessen. Die paardjes staan er altijd prachtig bij op blote hoefjes met mooie mustangrolletjes (ja weer wat geleerd!), dus hij mag mij straks komen helpen Rachel haar hoeven op te knappen.
Maar ik wil ook graag zelf wat bijleren zodat ik haar kan bijhouden tussen de hoefsmidafspraken in.
Sorry, lang verhaal. Maar vond dat ik niet zomaar binnen kon vallen zonder iets van een voorstelletje.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 13:30

Welkom! Vind het leuk gezegd 'blote hoeven smid' :D Tof dat een manege daar zo mee bezig is. Ok, natuurlijk niet alle maneges zijn slecht, maar meestal wordt er aan hoeven niet veel bijzonders gedaan.

Het is heel goed mogelijk zelf te leren bijhouden, maar hoe blij je daar om moet zijn bij je trekpaard weet ik niet. Zelf weet ik wel een beetje hoe ik moet afronden maar ik doe het omwille van mijn rug niet meer. En dan heb ik nog D-pony's. Trekpaard hoeven zijn ietsje zwaarder :+

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 19:25

Hahah leuk :D Hoop dat ie goed voetjes kan geven jouw trekpaard, en anders moet je het hem echt leren hoor! Clickertraining is een goeie tip daarvoor, zeker voor zo een kolossen :D Spaart al veel van je rug want als ze braaf zijn is het al zwaar genoeg.. Je kan ze eventueel uit de hand bekappen maar sommigen lijken het leuker te vinden als hun been ergens op kan steunen en niet ligt te wiebelen als je er aan werkt...

Het leukste dat ik tot nu toe gehoord heb is deze 'maréchal-non-ferrant'. De maarschalk die niet be-ijzerd ongeveer.

Edit: Was beetje mis met de gedachte waarom het maarschalk is...

"Le terme de « maréchal » provient de l'ancien français Marhskalk qui provient du germanique commun *markhaz, lui-même issu du celtique "markh" (cheval), et du germanique skalkaz « serviteur », littéralement : le serviteur chargé du soin des chevaux, qui désignait un domestique qui soignait les chevaux"

Keltisch voor paard is blijkbaar 'markh' en Germaans 'skalkaz' is 'dienaar'..De dienaar die voor het paard zorgt.
Samen werd dat dan markhaz / Marhskalk / maarschalk en in het Frans dus maréchal...

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 22:45

Ik heb een vraag over een vermeende hoefzweer bij een paard.

Laatst stond t paard op 3 benen in stal, da erbij, verdenking van hoefzweer.
Geknepen met tang, hele voet extreem gevoelig.
Zweer kon niet uitgesneden worden, precieze locatie kon niet gevonden worden en da durfde niet nog meer te snijden.
1 nacht in nat verband, volgende dag been weer koel en paard stond er vol op.
Heeft helaas zelf t verband eraf getrapt.
Niets te zien van een doorgebroken zweer.
Paard is nog steeds kreupel, been en hoef wisselend warm.
Paard land op de hiel, de toon is duidelijk langer dan van de andere voet.
Vandaag weer geknepen met een tang door da, geen reactie.

Mijn vraag is, wat zijn jullie ervaringen met een niet uitgesneden/doorgebroken hoefzweer?
Ik kan me niet voorstellen dat een zweer zo kan wisselen qua hoogte/pijn.

Paard gaat op zeer korte termijn naar de kliniek.