[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 20:04

http://www.pavo.nl/images/stories/Media ... aard-1.pdf

Zie de pdf. Lijkt mee te vallen fancylover! 13 valt mee, boven de 20 (icm een verhoogde bloesuiker) is het echt IR. De glucose is binnen de norm, de insuline doet dus wat het doen moet en de cellen zijn er niet resistent voor. DAn zie je namelijk én een hoge bloedsuiker én een hoge insuline spiegel. Lichaam maakt dan weliswaar extra insuline aan, maar de cellen kunnen er helaas niks mee: gevolg dus én hoge glucose én hoge insulinewaarden.
Bij Vash mocht ik trouwens wel gewoon zijn graszaadhooi geven, hij mocht alleen geen gras en geen krachtvoer/wortels etc.

fancylover

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:41

Bij ons hebben ze voor de test niets gehad, we waren om 8.30 op de kliniek. Ze hebben natuurlijk wel wat stro en hooitjes gegeten wat nog in de stal lag maar geen krachtvoer en wortels. (dat bedoel ik dus met nuchter)

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 21:52

mmm mag ik hier ook binnenvallen ???????????

mijn hoogdrachtige merrie ( eind maart ) is ook ineens hoefbevangen, het hoe en waarom is de DA druk mee, pijnstillers zijn voor haar helaas dun bezaaid, tot maandag krijgt ze quadrisol. even het bloedonderzoek afwachten

wat een ellende

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 22:56

Sassefras, dat lijkt me idd vervelend als je merrie draagt.
Dan kun je weinig met pijnstilling.
Er lijken meer paardjes ineens bevangen te staan de laatste tijd.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 13:39

he sas jij ook hier

ben ik hier nog heel weinig (toppa gaat gelukig heel goed )
ben jij hier

voor de duidelijkheid , ik sta bij sas op stal .

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:09

Jeetje... dat lijkt me een nog lastiger probleem, de combinatie met drachtigheid en HB.... aan één kant zul je je merrie van goede voedingstoffen moeten voorzien, anderzijds moet je terugnemen in voedselrijkdom. Hoe lang moet de merrie nog voordat ze uitgeteld is?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:12

hoe komt een drachtige merrie hoefbevangen?
Misschien een hele domme vraag...(aangezien er veel voedingstoffen naar het ongeboren jong gaan...)

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:14

geerke schreef:
Misschien een hele domme vraag...(aangezien er veel voedingstoffen naar het ongeboren jong gaan...)

sja das een goeie, het hoort ook niet te kunnen dacht ik, voor woensdag is de uitslag van het bloed binnen hoop ik, ze hoeft nog maar een week of drie, hoop ik tenminste

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 14:16

Ik dacht dat dat alleen bij het bevallen kon optreden. Maar weer iets geleerd. Maar wel lastig zeg. Het is zo al een rotziekte, zonder dat er een veulentje in zit.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 15:25

geerke schreef:

Stres kan bijv. ook een oorzaak zijn van HB.
Hoeft niet helemaal perse voeding te zijn.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 16:11

jeejte wat vervelend! vaak hoor je juist dat als merries drachtig worden ze vaak niet meer bevangen zijn..

Is er verder nog iemand die mij iets kan vertellen over de insuline uitslag die ik heb gehad?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 16:23

jesito schreef:
geerke schreef:

je bedoelt door het hoge cortisolhormoon wat ze dan aanmaken?
Dan moet het wel hele erge stress zijn....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 16:30

fancylover schreef:
jeejte wat vervelend! vaak hoor je juist dat als merries drachtig worden ze vaak niet meer bevangen zijn..

Is er verder nog iemand die mij iets kan vertellen over de insuline uitslag die ik heb gehad?

ik niet....ik heb pablo daar niet op laten testen,wel het glucose gehalte in het bloed,dat was goed....dat is toch niet hetzelfde neem ik aan?
Het is op pablo's uiterlijke kenmerken en steeds maar zonder reden en te dik zijn hoefbevangen te worden,zelf de diagnose IR gestelt.

Zijn schildklier was wel te traag,volgens mij gaat dat vaak samen maar wordt niet getest.

konientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 16:56

Graag jullie mening....ZIELIG VERHAAL!

Mijn paard staat bij een vriendin van mij op stal, dit is een omgeving van 4 hectare weiland , 2 ruime paddocks en grote schuilstal. Wij staan hier normaal met zijn 3en. Momenteel staan we met z'n 2en, de pony die erbij stond is zwaar maar dan ook zwaar hoefbevangen. Die fijne dame heeft de boel bij ons bedonderd en betaald haar stalling niet. Het viel mij ook op dat die pony slecht ging lopen, eten etc.Hij is al eerder bevangen geweest dus ik dacht direct aan het zelfde probleem. Het heeft weken geduurd voordat ze een arts belde. En ja hoor stok en stok kreupel, hoge polsslag etc. Nu moest ze van ons een andere stal gaan zoeken omdat ze niet betaalde etc. Enfin.. ze mocht blijven totdat pony weer wat kon lopen, beestje kan zo de trailer niet in. Nu zou ze vorige week een stal hebben en weg gaan, maar i.p.v. dat had ze wederom gelogen en heeft ze hem in een stal gezet bij ons op het terrein van de leegstaande boerderij die erbij hoort. Wij maken hier geen gebruik van, is niet van ons! Zij heeft er lak aan en heeft die pony in zijn 1tje daar neergezet!!!

Maar nu komt het...hij hoort die 2 merries van ons, dus gilt de boel bij elkaar. Hij staat nu al een ruime week in een donkere stal, helemaal alleen en stok en stok kreupel. Nu is die arts de pony al ruim een maand aan het behandelen maar ik zie geen resultaat. Er is nog geen foto genomen van dat been alleen maar medicijnen. Ik vind dit in en in triest en dierenmishandeling. Ik werk zelf in een asiel en naaste collega's is inspectiedienst dierenbescherming. Voordat ik hun in ga lichten.....wie o wie weet na welke tijd hoefbevangheid beter moet worden? Het is nu al ruim 2 maanden aan de gang!!!

Ik wil mijn collega's inlichten maar weet dat er een hoop kan en mag in nederland...helaas. Hij krijgt eten/drinken en heeft onderdak. De arts komt maar geen resultaat. Ik heb arts ook gebeld, zij kunnen alleen tips geven en behandelen wat er nog te behandelen valt...die uiteindelijke keuze ligt bij eigenaar. Volgens mij is het nogmaals mishandeling om zo'n pony door te laten leven. Een pony met voordurend pijn, donkere stal, geen beweging of maatjes om hem heen!!!!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 16:57

Citaat:
geerke schreef:

Dan moet het wel hele erge stress zijn....[/quote]

Geen idee hoe of wat precies maar het bestaat wel en er zijn meerdere oorzaken van HB vaak is dat dan de druppel die de emmer doet overlopen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 17:02

nienkepienke schreef:

Mijn paard staat bij een vriendin van mij op stal, dit is een omgeving van 4 hectare weiland , 2 ruime paddocks en grote schuilstal. Wij staan hier normaal met zijn 3en. Momenteel staan we met z'n 2en, de pony die erbij stond is zwaar maar dan ook zwaar hoefbevangen. Die fijne dame heeft de boel bij ons bedonderd en betaald haar stalling niet. Het viel mij ook op dat die pony slecht ging lopen, eten etc.Hij is al eerder bevangen geweest dus ik dacht direct aan het zelfde probleem. Het heeft weken geduurd voordat ze een arts belde. En ja hoor stok en stok kreupel, hoge polsslag etc. Nu moest ze van ons een andere stal gaan zoeken omdat ze niet betaalde etc. Enfin.. ze mocht blijven totdat pony weer wat kon lopen, beestje kan zo de trailer niet in. Nu zou ze vorige week een stal hebben en weg gaan, maar i.p.v. dat had ze wederom gelogen en heeft ze hem in een stal gezet bij ons op het terrein van de leegstaande boerderij die erbij hoort. Wij maken hier geen gebruik van, is niet van ons! Zij heeft er lak aan en heeft die pony in zijn 1tje daar neergezet!!!

Maar nu komt het...hij hoort die 2 merries van ons, dus gilt de boel bij elkaar. Hij staat nu al een ruime week in een donkere stal, helemaal alleen en stok en stok kreupel. Nu is die arts de pony al ruim een maand aan het behandelen maar ik zie geen resultaat. Er is nog geen foto genomen van dat been alleen maar medicijnen. Ik vind dit in en in triest en dierenmishandeling. Ik werk zelf in een asiel en naaste collega's is inspectiedienst dierenbescherming. Voordat ik hun in ga lichten.....wie o wie weet na welke tijd hoefbevangheid beter moet worden? Het is nu al ruim 2 maanden aan de gang!!!

Ik wil mijn collega's inlichten maar weet dat er een hoop kan en mag in nederland...helaas. Hij krijgt eten/drinken en heeft onderdak. De arts komt maar geen resultaat. Ik heb arts ook gebeld, zij kunnen alleen tips geven en behandelen wat er nog te behandelen valt...die uiteindelijke keuze ligt bij eigenaar. Volgens mij is het nogmaals mishandeling om zo'n pony door te laten leven. Een pony met voordurend pijn, donkere stal, geen beweging of maatjes om hem heen!!!!

Wat zijn er toch maffe mensen, om zo'n dier alleen te zetten.

Wat de hoefbevangenheid inhoud heeft het ook vaak tijd nodig, maar in een stal is erg slecht voor het beter te krijgen.
Beweging en goede zorg zijn toch heel belangrijk nu.
Het is moeilijk om van hier uit te beoordelen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 17:54

Mijn pony is ook al bijna een maand bevangen (gaat op en neer), wordt behandeld door een smid en dierenarts. Het heeft soms ook gewoon tijd nodig. Al zou ik er niet voor kiezen het dier alleen in een stal te zetten. Paddock is dan toch een stuk fijner en dat bevorderd als het goed is het proces.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 19:14

Mijn DA en hoefsmid zijn van mening dat beweging goed is, maar pas op het moment dat de ontsteking onder controle is. Anders kan het hoefbeen (nog) verder zakken.
De mijne heeft op zand (in de stal) gestaan.

konientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 21:30

Ja maar deze pony heeft al ruim 2 maanden niet normaal kunnen lopen. Staat maar stil op vlas. Nu is dit denk ik wel beter dan stro, maar vind 2 maanden zonder enkele verbetering wel erg lang duren. Nogmaals zijn polsslag verminderd ook maar niet |(

Bedankt voor de reacties tot zo ver en succes met jullie paarden!

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 22:19

Dan moet het wel hele erge stress zijn....[/quote]

Geen idee hoe of wat precies maar het bestaat wel en er zijn meerdere oorzaken van HB vaak is dat dan de druppel die de emmer doet overlopen.[/quote]

sja stress heeft ze op zich niet , of tenminste niet van de omgeving oid, ze loopt al meer dan een jaar in dezelfde groep. drie veulens van vorig jaar en drie volwassen merries, eet goed maar niks te veel, geen brokken. wel de hele dag hooi

wie het weet mag het zeggen, ik weet het niet

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-10 23:30

Mag ik mij ook melden in dit topic?

Onze shetlander is sinds 1,5 week hoefbevangen door een te hoog fructaangehalte op de weide.
1,5 week geleden is onze DA voor het eerst geweest om haar te onderzoeken en al vrij snel was duidelijk dat ze hoefbevangen was.
Afgelopen donderdag is onze DA weer geweest omdat het erg slecht ging met Paulientje, ze lag bijna 24 u.pd en at bijna niks, de pijnstiller/ontstekingremmer werkte ook niet afdoende.
De dag daarna (afgelopen vrijdag) konden we langskomen om foto's te laten maken, de DA had al door laten schermeren dat als de foto's erg slecht uit zouden vallen dat ze ingeslapen moest worden.
Met dit in ons achterhoofd zijn we naar de kliniek gegaan en ergens knaagt het toch dat dit wel eens het einde zou kunnen betekenen van onze eigen gefokte prachtige zwart bonte pas 9 jarige mini merrie.
Maar het gevoel was erg dubbel want wat had onze DA nou gedaan aan behandeling? vrijwel niks behalve pijnstillers.
We hadden besloten dat ook al zou het advies van onze DA negatief zijn dat we toch alles zouden proberen en ons niet lieten afschepen met een pijnstiller, tenzij het hoefbeen dusdanig gekanteld zou zijn dat er echt geen redden meer aan was.

Gelukkig vielen de foto's mee en mocht ze weer mee naar huis, met wederom extra pijnstillers en ontstekingsremmers.
We hebben gevraagd of we de foto's mee konden krijgen omdat we deze aan onze smid wilden laten zien, dat kon gelukkig.
Onze DA raaden aan de smid haar hoeven te laten bekappen zodat de druk wat minder zou worden.
Dezelfde dag is onze smid langs geweest en heeft na het zien van de foto's har bekapt.
Vanmiddag was ze voor het eerst wat beter te pas en ze eet sinds vandaag ook weer normaal en had weer interesse in de andere pony's.

Onze smid was enigzins verbaasd dat hij nu pas door onze DA ingeschakeld was, dit had veel eerder moeten gebeuren zegt hij.
Dat had Paulien veel pijn bespaard en het resultaat en herstel had sneller gegaan.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:29

Bij mijn eerste paard hielp het ontlasten van de toon, door vakkundig hoefsmid ook fantastisch, zij had dan vaak niet eens medicatie nodig. Moet er wel bij vermelden dat de oorzaak van haar bevangenheid lag in het toedienen van cortisoninjecties.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:54

me zus heeft net de dierenarts gebeld en hij vertelde dat de glucose en insuline prima waren, geen insuline resistentie ofzo. wat we nu nog kunnen doen is laten testen op chusing maar wij denken niet dat hij dat heeft (kenmerken) en de test brengt toch wat risico met zich mee. dus dat doen we niet.
De dierenarts wist het ook niet wat het is, waarschijnlijk gewoon chronisch en daar kun je niet veel tegen doen, dus bewegen en letten op het voer.. gaan we vanaf nu nog beter doen!

Marjolijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:22

Dagmar_1995 schreef:
Pfff, tijd geleden dat ik hier gereageerd heb. Maar ik moet het toch even kwijt.
Heros is nu sinds 3 maanden hoefbevangen. Er is zeker verbetering, maar het gaat allemaal zo langzaam.
De eerste paar weken van haar HB heeft ze medicijnen gehad, verder zijn we ook gestopt met het voeren van brokken. Het enige wat ze nog krijgt is hooi..Maar wat is het lastig, het is zo moeilijk om je pony te zien lijden. En je staat zelf zo machteloos...

Drama he... Mijn pony is ook bevangen, sinds januari. Niet voor het eerst overigens, maar het is 2,5 jaar goed gegaan en nu ineens... En dan ook nog midden in de winter! Hij is naar de kliniek geweest, foto's gemaakt (gekanteld hoefbeen en lichte 'sinker'. Hij behandeld door Rob van Nassau, met speciaal beslag enzo, dure Nike Air Max :). Het ging vervolgens met ups en downs. De laatste keer dat ik Rob belde omdat ik me zo'n zorgen maakte ) zei hij dat hij kon garanderen dat mijn pony pijn heeft, en dat dat nog maanden gaat duren. En dat ik me niet te druk moest maken; mijn taak was om mijn pony 'blij' te houden. Dus 'niet alleen maar hooi geven (en zeker geen oud hooi); een winterpeen of appel mag best, als je maar niet overdrijft', zei hij. 'en waag het niet om die wortel te wassen, schillen en in stukjes te snijden!' aldus Rob :) (zand eraf halen mocht nog net).

Het 'blij' houden gaat goed; afgelopen weekend heb ik mijn pony verhuisd naar een stal waar hij weer direct contact heeft met andere paarden (dat was voorheen niet echt goed geregeld) en waar de mensen ervaring hebben met bevangen paarden. En een winterpeen op z'n tijd gaat er best in. Overdag staat hij in een paddock met wit zand en 's avonds gaat hij op stal. Mijn pony is nog lang niet de oude, maar ik zie gelukkig wel vooruitgang en dat maakt mij ook weer een stuk relaxter!

Marjolijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 22:30

nienkepienke schreef:

Het kan lang duren, maar ik zou toch mooi de dierenbescherming inschakelen.....