[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Aukelizzy

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 15:28

Klopt als een bus wanderes! Het loopt bij zhuf totaal niet als verwacht. Ze is nu gewoon echt heel slecht geworden. Ben net ff wezen kijken op stal en gelukkig stond ze nog wel. Ze staat nu wel op de metacam dus kan wbt medicatie in ieder geval iets doen. Vanuit Visdonk was de prognose: gunstig. Weet niet als ze haar zien of ze er nog steeds zo over denken... Ook heeft anton gezegd dat na een keer of drie bekappen we op een röntgenfoto geen afwijking meer zouden vinden. Ik ben benieuwd. Hopelijk kan ze nog steeds zo goed herstellen ondanks deze (enorme) terugval.

Wat ik vooral heel erg moeilijk vind is dat iedereen in mijn omgeving loopt te roepen dat ik haar in moet laten slapen. Alleen mijn naasten (vader,moeder,vriend) vinden dat ik allee uit de kast moet trekken om haar er boven op te krijgen. Verder loopt iedereen te gillen waarom ik niet gewoon de spuit erin zet. Niet omdat ze denken dat ze er njet meer bovenop komt maar omdat ze toch geen doel meer heeft, kost alleen maar geld en de sport kan ze toch niet meer in. (Ik ben parttime prof ruiter, verdien er oa m'n brood mee) Onder andere op m'n werk, bij mij op stal, de thuis smid etc roepen dit. Terwijl ze niet beseffen hoe veel dit paard mij waard is. Het is mijn allerbeste maatje, ik kan echt niet zonder haar. Wat kan mij het nou schelen dat ze geld kost en dat ik haar niet meer kan rijden... Als ze maar pijnvrij kan leven, mag ze 100 worden bij mij. Ik weet wel dat ik gewoon schijt moet hebben aan de gene die dat zeggen. Maar toch raakt het me stiekem wel heel erg. Ik heb hartstikke verdriet omdat ze nu zo slecht gaat, en hun roepen dit zomaar rond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 15:33

Tja Aukelizzy, veel mensen hebben geen idee van wat ze roepen..... Het zegt in ieder geval meer over die mensen dan over jou.

Ik heb hier ook 2 grasmaaiende, geldverslindende, (in ogen van anderen) totaal waardeloze dieren staan. Er is al zo vaak tegen mij gezegd dat ik ze "op moet ruimen". Ik zucht dan maar eens diep en geef geeneens antwoord. Zo dom, dat soort mensen :j :j :j .

Hopelijk knapt jouw Zhuf, toch weer op en probeer je alsjeblieft niet zo te laten raken door domme opmerkingen van domme mensen.

Sterkte :(:) :(:) :(:)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 15:34

Aukelizzy schreef:
Klopt als een bus wanderes! Het loopt bij zhuf totaal niet als verwacht. Ze is nu gewoon echt heel slecht geworden. Ben net ff wezen kijken op stal en gelukkig stond ze nog wel. Ze staat nu wel op de metacam dus kan wbt medicatie in ieder geval iets doen. Vanuit Visdonk was de prognose: gunstig. Weet niet als ze haar zien of ze er nog steeds zo over denken... Ook heeft anton gezegd dat na een keer of drie bekappen we op een röntgenfoto geen afwijking meer zouden vinden. Ik ben benieuwd. Hopelijk kan ze nog steeds zo goed herstellen ondanks deze (enorme) terugval.

Wat ik vooral heel erg moeilijk vind is dat iedereen in mijn omgeving loopt te roepen dat ik haar in moet laten slapen. Alleen mijn naasten (vader,moeder,vriend) vinden dat ik allee uit de kast moet trekken om haar er boven op te krijgen. Verder loopt iedereen te gillen waarom ik niet gewoon de spuit erin zet. Niet omdat ze denken dat ze er njet meer bovenop komt maar omdat ze toch geen doel meer heeft, kost alleen maar geld en de sport kan ze toch niet meer in. (Ik ben parttime prof ruiter, verdien er oa m'n brood mee) Onder andere op m'n werk, bij mij op stal, de thuis smid etc roepen dit. Terwijl ze niet beseffen hoe veel dit paard mij waard is. Het is mijn allerbeste maatje, ik kan echt niet zonder haar. Wat kan mij het nou schelen dat ze geld kost en dat ik haar niet meer kan rijden... Als ze maar pijnvrij kan leven, mag ze 100 worden bij mij. Ik weet wel dat ik gewoon schijt moet hebben aan de gene die dat zeggen. Maar toch raakt het me stiekem wel heel erg. Ik heb hartstikke verdriet omdat ze nu zo slecht gaat, en hun roepen dit zomaar rond.

:(:) neem jezelf in bescherming en bespreek het niet meer met mensen van wie je zulke (kost alleen maar geld) reacties kan krijgt. Dat voegt op dit moment niets toe, behalve dat het je kwetst.
Wanderes gaf mij de beste tip: volg je gevoel. En ik denk dat je dat heel duidelijk voor jezelf hebt.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 15:36

mysa schreef:
Francis, je hebt nog niet op ppid getest, toch? Misschien toch maar doen nu? Pijn kan wel wat verhoogde waarde geven maar als ze 't heeft zal die waarde hoger zijn dan een enigszins hoge waarde door de stress/pijn. Mijn pony knapte heel snel op na starten prascend. Helaas werd ze na vier maanden weer bevangen maar zo snel als ze nu opknapt, heb ik nog nooit meegemaakt. Hoop toch dat het door de prascend komt.

Maandag komt de dierenarts, dan wil ik dat idd bespreken, op het ecir-forum wordt idd ook gesteld dat je bij zware verdenking van ppid beter wel eerst met pergolide kunt beginnen bij acute hb. De verdenking is er al. Ook geven ze aan dat paarden die op de grens zitten rond de seasonal rise ook tijdelijk op pergolide kunnen. Je kunt daar dus kennelijk flexibeler mee om gaan dan ik dacht.
Verder gaat m'n hoefsmid proberen wat eerder te komen, hij adviseert om haar zo vlot mogelijk wel weer zonder hoefschoenen te zetten omdat de warmte van de hoefschoenen ook weer niet goed is. Dat was ik al van plan want waar ze eerst heel meewerkend was, wilde ze ze vanmorgen helemaal niet aan. De grond was vanmorgen nog te hard maar vannacht ga ik ze denk ik toch maar uit laten en probeer ik haar op stal op te sluiten zodat haar voeten rust krijgen.
Mijn smid had het trouwens over een humaan geneesmiddel voor diabetes patiënten wat een klant van hem van de dierenarts had gekregen voor haar pony's die erfelijk belast zijm met IR. Twee jarige pony die al hoefbevangen was... Leek goed aan te slaan, vetpockets waren al aan het slinken en pony eet niet meer continu maar lijkt weer een eetrem te krijgen. Krijg nog een link van hem, dan ga ik dat ook es uitzoeken.

Oh bah, natuurlijk trek je je zulke opmerkingen aan, je twijfelt van jezelf al genoeg, daar hoeven mensen helemaal niet aan bij te dragen.
Ik ben het daarin wel met Wanderes eens, als je niet meer twijfelt dan weet je het... Dat houd ik mezelf dus ook maar voor.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 15:41

Metformine waarschijnlijk? Dit opperde mijn DA (niet van de kliniek) ook, dit remt de opname van glucose in de darmen, maar het werkt maar een paar uur. Toen ik naar ervaringen zocht op bokt kwam ik enkel tegen dat dit als kuur gegeven word.. maar veel meer weet ik er niet van moet ik eerlijk zeggen.

Dikke :(:) voor alle paardjes en baasjes die het moeilijk hebben nu.

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 15:53

Sorry dat ik hier zo binnenval.

Onze 2 verzorgshetlanders zijn beide gevoelig voor hoefbevangenheid. De oudste is 4? jaar geleden flink
bevangen geweest.
Na afvallen, hoefsmid en alleen hooi + beetje gras gaat het nu qua bevangenheid goed. Niet meer geweest.
Nu heeft ze 2 weken geleden een verstoppingskoliek gehad. Naar de kliniek geweest en is daar weer opgeknapt. Tandjes zijn bij bede toen ook gelijk gedaan.
Nu hebben we een voeradvies gehad voor ze en daarin staat dat we toch een brokje bij moeten gaan voeren.
De kliniek raad Pavo vital balancer aan. Nu ben ik aan het zoeken gegaan en volgens mij lijkt het niet zo`n verkeerde brok.
Volgens voervergelijk 4.7 % suiker + zetmeel.
Kennen jullie deze brok en wat vinden jullie ervan?

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 15:57

.. héél herkenbaar Auke, roeien & vechten tegen de stroom in ..

Ik hou mezelf altijd voor ogen dat elk leven álle, voor dat leven zijn reële, kansen moet kunnen krijgen die er zijn.
Bij elke behandeling, elke pad die je bent ingeslagen kun je een wijziging instellen .. kun je voor een herkansing gaan.
Het laten afmaken is natuurlijk een allerlaatste, niet terug te draaien, besluit.

Uiteraard moet het belang van het dier altijd voorop blijven staan, maar ik blijf er vanuit gaan dat de eigenaar/hoofdverzorger zelf - alles in ogenschouw nemend - alle afwegingen moet kunnen en mogen maken .. die persoon is de enige persoon die, hooguit in samen/ruggespraak met anderen, uiteindelijk beslist over zijn/haar dier.

Gooi alle kennis en ervaringen die overal te vinden zijn op een hoop, filter daar uit waar jij en Zhuf ( geldt natuurlijk ook voor anderen ..) iets aan hebt of aan zou kunnen hebben.
Blijf observeren, blijf filteren, blijf aanpassen indien nodig .. blijf vooral ook luisteren naar je dier en je eigen gevoel ...
Maar durf ook af & toe even alles ( inclusief jezelf !) de rust en tijd te geven !
Neem even wat afstand, als dat kan, voor de rust an sich maar ook om misschien nét even een iets andere kijk op zaken te krijgen.

Sterkte!

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 16:26

Jeetje wat vervelend dat sommige weer wat slechter te pas zijn :( Zo blijf je toch maar zien dat het echt op en neer gaat qua verloop.

@ Wanderers:
Wil toch wel even benoemen dat ik respect heb voor jouw manier van antwoorden. Vind het heel vriendelijk lezen, met goede info en adviezen en zonder daar ook echt een direct oordeel in te leggen.

Hier gaat het vandaag eigenlijk stiekem wel een beetje beter.. Ondanks dat hij moeilijk blijft lopen lijkt hij toch wat vlotter stappen te kunnen zetten. Hij is ook echt weer zijn strekendoos open aan het trekken. Binnen staldeur moet ik nu toch echt gewoon weer dicht doen als ik even wegloop, meneer strompeld het gangpad stiekem in telkens :')

Heb besloten om ook gewoon carnaval te gaan vieren vanaf morgen, even tijd voor mezelf zoals Wanderers al zei.
Even het hoofd ergens anders op en tussendoor naar huis voor de voer en medicatie rondes uiteraard. Vriendlief is zo lief om elke keer samen even naar huis te fietsen, zodat hij de hond kan verzorgen en uitlaten terwijl ik de paarden dan even doe telkens.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 11:25

Weer even een vraag..

Ik zag vanochtend dat aan het slechte been de bovenste laag van de straal begin los te laten, iemand dit wel een gezien?
Of is dit weer iets los van de hb?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 11:36

Straal kan zomaar eens vervellen. Zeker als er van alles gaande is in een voetje. Kan goed zijn dat er een mooie nieuwe straal onder zit.

Roosje was weer prima vanmorgen terwijl ze al 2 avonden weer iets minder buut krijgt. Vorst is uit de grond dus weer lekker zonder schoenen naar buiten. Ze was gister een diepe plas ingesprongen dus als ik ze nodig gehad had had ik opzoek gemoeten in de schuur of in mijn auto naar een ander paar :') . Gelukkig heb ik 6 paar staan (zodat ik met compleet 2span kan rijden + extra probeersels).

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 12:02

Je kan merken dat de ergste kou weer uit de lucht is. Bennie is weer verbeterd. Ik zag hem net voor het eerst weer buikschuiven tijdens het rollen. Dan zit hij op zijn kont, voorkant nog omhoog en dan schuift hij met zijn buik over de grond. Zijn voorbeentjes doen hem denk ik minder pijn anders doet hij dit niet,lijkt me.

Mijn logeetje is gisteren naar huis gedaan dus hij staat met slecht weer nu weer in zijn overdekte paddock (grote paardenbox).

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 14:41

Mistral was vandaag ook aanzienlijk beter als de afgelopen dagen! Nog niks niet goed maar wel beter dus dat geeft hoop

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 14:54

Wat ontzettend fijn om te lezen dat er weer verbeteringen te zien zijn

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 16:21

@ Yanaa:
dankjewel :o .. ik doe mijn best om mijn eigen ervaringen en handelswijze te delen in de hoop dat anderen daar misschien iets aan kunnen hebben.
Daarbij/mee wil ik uiteraard en inderdaad geen oordeel vellen over mensen die andere beslissingen nemen, maar in mijn beleving kun je pas een goede en onderbouwde beslissing nemen/afweging maken als je van alle mogelijke opties op de hoogte bent .. mijn persoonlijke ervaring is dat vele behandelaars niet alle eventueel mogelijke opties bespreken of bespreekbaar maken.

Je vraag over loslaten straal :
Yep, precies wat Dennis al schreef .. geen ongewoon verschijnsel, maar potjandorie wél angstaanjagend als je al zo met de gezondheid van je dier bezig bent !

Noah verloor, zo'n 9 weken na vaststelling van de HB vlak na het voor hem foute bekappen/beslag, in 1x de complete RA-straal in z'n geheel !
Ik schrok me helemaal naar!

Mezelf direct weer herpakt en alles goed bekeken .. bleek inderdaad mooie nieuwe straal onder vandaan te komen.
Eigenlijk natuurlijk een logisch, gezond (!) en dus hoopgevend proces : oud/ziek/dood weefsel werd/wordt afgestoten om plek te maken voor nieuw en gezond weefsel/materiaal.
Gebeurt, als het goed is, altijd al met allerlei weefsel/materiaal/cellen en noem maar op, maar in de meeste gevallen niet zo super duidelijk en opvallend als nu ..

Heb toen overigens nieuwe straal ( en de anderen, voor zover ik daarbij kon, ook) wel weer even behandeld met zuivere imker honing (reformzaak) ... better safe than sorry!

~~

Nog even een tip: maak minstens 1 x per dag de hoefzolen vrij en schoon van mest/stalmateriaal.
- Maak hierbij in pijntijd ajb. gebruik van tempex isolatie platen (voor Noah 5cm. dik) om de standvoeten op te zetten terwijl je met andere voet bezig bent .. je dier zal je daar dankbaar voor zijn -
a) elk frutseltje kan al voor ongemak/(extra)pijn zorgen
b) eventuele problemen worden zo snel opgemerkt en kunnen dan direct aangepakt worden

Met daaraan vast een Let Op waarschuwing:
Vaak gaan hoefbevangenheid en hoefzweren hand in hand waarbij het zelfs meer dan eens de vraag is wat nu veroorzaker & wat nu gevolg is.
Die zweren an sich veroorzaken natuurlijk veel pijn, vooral als ontstekingsvocht (nog) niet weg kan.
Soms breekt zo'n zweer aan de onderkant hoef uit, maar vaak ook aan de kroonrand en dat is voor iedereen met een hoefbevangen paard de grootste schrik die je je maar kunt voorstellen want de eerste angst en gedachte is : ontschoening ?!

Gelukkig hoeft dat dus niet het geval te zijn, mogelijk gaat het om een 'simpele' hoefzweer die de zachtere kroonrand heeft gevonden om eindelijk uit te kunnen breken .. om eindelijk het ontstekingsvocht kwijt te kunnen raken.

Mocht je ergens onder de hoef ~ let daarbij inderdaad op de straal(groeven), maar ook bij draagranden en 'snuffel' bij inspectie ook gerust even aan je hoevenkrabber .. rottingsluchtje = behandelen ~ en/of op de kroonrand verdachte/weke plekjes tegenkomen dan is mijn ervaring/advies :

~ plaatselijk schoonmaken met oplossing van sodawater (soda in heet water oplossen, af laten koelen tot lauw voor gebruik, niet koud!) .. menig behandelaar zal adviseren om de totale voet te weken in sodawater, ik zou dat echter bij een HB paard afraden omdat het té week worden van de hele voet nu juist niet gewenst is.
Een mooi hulpmiddel om in de meeste onmogelijkste hoekjes te komen (zeker bij beslagen voeten) is overigens een zgn. 'waterpik' ..

~ plekken droog deppen en behandelen met rauwe/zuivere/koudgeperste of hoe-men-dat-dan-ook-noemt imker honing .. In het kort gezegd: deze doodt de slechte bacteriën zonder de goede bacteriën aan te tasten, zou de laatste zelfs juist helpen/aanvullen.

Maar ook nu weer : op tijd weer ophouden .. schoon, droog en fris ( vertrouw ook nu weer je neus hierbij) = stoppen met behandeling en weer terug in observeer modus.

Zal even een van mijn vele schrik momenten laten zien ..
Was dus géén ontschoening maar 'slechts' een op de kroonrand doorgebroken zweer (plek op kogel was doorligplek)
Vraag me niet waar een zweer ophoudt en ontschoening begint want daar heb ik geen antwoord op, bij Noah is het iig., en gelukkig!, niet ontaard in ontschoening.
Tijdig behandelen heeft iig. mogen zorgen voor snel herstel van kroonrand, na 6 dagen behandeling kunnen stoppen.

3-12-'16 :
Afbeelding

Afbeelding

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 16:40

Nou, hier gaat het helaas helemáál niet beter... Vannacht schoenen uitgelaten omdat ze eigenlijk alleen maar slechter werd en hoefschoenen ook de voet juist weer warm houden. Ze wilde ze ook wel graag uit. Dus dik bed in stal en paddock dicht gezet zodat ze minder zou bewegen, niet meer de hele track over naar alle hooibakken maar alleen op stal en de bak in de paddock (dat zijn 5 stappen vanuit de stal).
Vanmorgen een nog slechter lopend paard, geen sprake meer van 'lopen' maar heel voorzichtig voet plaatsen voor ze een stap neemt. Rechts zit net onder de rand een 'knikje' wat zeer waarschijnlijk op een sinker wijst... Ik hoop dat m'n smid begin van de week kan komen en morgen overleg met de DA over pergolide maar ik zie het heel somber in. Ik ga mijn paard niet een half jaar of langer pijn laten lijden om haar voet weer goed te krijgen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 17:02

Wat ontzettend verdrietig Francis :( heel veel sterkte voor jullie beide :(:)

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 17:14

Francis wat een rot nieuws zeg! Sinds wanneer zit dat knikje er? Ik dacht dat bij een sinker boven de kroonrand een deukje komt?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 17:55

Tja, dat weet ik dus niet Daphne, ik had hem gisteren aan de telefoon en toen kwam dat ter sprake dus vandaag es op gelet en idd een knikje op rechts, links een minimaal 'randje' en achter niks, mooi strakke overgang van kroonrand naar hoef. Misschien zat dat knikje er al en is dat van de HB van juli.. kan ook, maar lijkt me sterk want dan zou het lager zitten na een half jaar. Het zit net onder de 'schilverige' bovenste rand van de hoef.

Had de foto en berichtje naar m'n smid gestuurd, die heeft gereageerd zegt dat dit knikje 'niks' is, kennelijk heb ik het dan misschien toch verkeerd begrepen ofzo. Er is ook geen bolle zool of andere symptomen van een sinker.
Morgenochtend komt de dierenarts langs, dat ga ik bloed laten trekken wat ik op PPID en op onstekingsreacties laat controleren maar ga ook overleggen of ze alleen op ernstige verdenking van PPID al op een kleine dosis pergolide zou mogen. Dat is het enige wat ik nog kan bedenken waarom ze na 4 weken en 4 zakjes bute alleen maar achteruit blijft gaan...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 18:09

Dat wat jij omschrijft Francis zou ik me niet te druk om maken hoor. Dat heeft Zhuf heel erg maar ze heeft maar een nihile zakking.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 18:17

.. 'knikje' zou ook achterblijfsel kunnen zijn van al eerdere beschadiging in/van kroonrand, net zoals beschadiging van nagelbed bij mens; in de meeste gevallen blijf je dat terugzien of trekt dat er continue weer in.

Ja, ook bij Noah ervaring mee ..
weet dus exact wat je bedoelt en heb daar ook behoorlijk over in angst gezeten ... maar dat bleek in ons geval ten onrechte te zijn.

Inderdaad zou het beruchte alarmfase rood knikje/deukje waar we het hier over hebben vlak boven de kroonrand waarneembaar moeten zijn ... maar ik begrijp je angst & twijfel maar al te goed, alleen daarom al goed om ook anderen laten kijken en hun mening te laten geven.

Sterkte ..

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 18:27

Loslaten straal gebeurt ook bij gezonde paarden. Vroeger toen de hoefsmid nog deed de hoeven viel het mij ook niet op. Tegenwoordig hou ik de hoeven zelf bij en heb ik eens in de zoveel tijd dat los aan het laten was.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 18:32

Thanks, scheelt alweer dat ik dus een 'verkeerd' knikje heb ;) Dat stelt alweer gerust. Neemt niet weg dat m'n paard qua lopen alleen maar slechter wordt i.p.v. beter... Morgen dus in ieder geval bloed trekken en ik hoop ook alvast pergolide starten, dat wordt op de ECIR groep ook geadviseerd bij verdenking.
Ik ga verder ook de paddock nog kleiner maken, zodat elke kans op voeren door voorbijgangers uitgesloten wordt. Ze hoeft dan ook minder ver te lopen voor de hooibakken want dan zorg ik dat er binnen haar paddock 2 bakken staan. Buiten liggen kan ze dan even niet op haar favo plek maar nu ze al meerdere keren in stal heeft gelegen vind ik dat niet zo erg (die ligplek was eerder de rede dat ik de boel niet wilde afzetten). Er moet nu wel snel verbetering gaan komen, ze was vandaag niet eens heel slecht te pas maar ik kan me heel goed voorstellen dat ze deze pijn niet lang gaat volhouden.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 18:45

Waar haal jij de pergolide vandaan, want ik dacht dat in Nederland alleen nog prascend te verkrijgen was?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 19:01

Prascend is ook pergolide. Prascend is de merknaam, pergolide de werkzame stof. Vroeger werd pergolide voor mensen gebruikt, tot het voor mensen niet meer gebruikt mocht worden, toen kwam er een paardenversie (die uiteraard twee keer zo duur is maar exact dezelfde werkzame stof is).

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-18 19:04

Ik zou willen dat prascend 2x zo duur is als pergolide!
Het verschil is veel groter! 40 cent per pil voor pergolide, tegenover ong 2 euro voor prascend, dus 5x zo veel!