[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 05:40

Citaat:
Waarom sluiten de DA's eigenlijk geen deal met de humane lab's?

Vorig jaar leek mijn haflinger spierbevangen. De veearts heeft het bloed toen langs gebracht in ons plaatselijk ziekenhuis en daar wist ik met een paar uur wat de bloeduitslagen waren.
Of hij dat altijd doet, weet ik trouwens niet. Maar ik was blij met de snelle uitslagen.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 07:51

Klein vraagje:
Heeft iemand toevallig nog wat zakjes buut liggen ??

Het gaat hier niet slecht hoor; maar heb niets meer 'achter de hand' liggen :o

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 07:59

Hier pas geleden ook bloedonderzoek laten doen en is ook naar IDEXX Vet-Med-Lab gegaan..Wat ik wel weet, is dat het kaliumgehalte vaak wat hoog is bij hun..Maar als dat binnen de waarde is, dan maakt dat niet uit. Bij een te hoog, zou je het nog door een ander lab kunnen laten onderzoeken..En weet dat zij niet moeilijk doen bij invriezen en weer opzoeken van het bloed, wat hier in nederland wel een probleem is en dat je dus opnieuw bloed moet opsturen..En zinkgehalte kan afwijkend zijn bij bepaalde flesjes. maar dat kan je DA je vast wel uitleggen..

B12 is niet met 1 injectie verholpen...was het maar zo..Heb zelf geen aanmaak van B12 en moet met regelmaat een injectie laten zetten...Vraag me wel af waar het dan in voeding zit, want zit meest in vlees enz...

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 08:28

paars schreef:
Zit dat in Duitsland? Want daar stuurt onze praktijk het heen volgens de website van de praktijk?
De planning is dat de DA op vrijdag komt (dan kunnen we de visite delen), maar ik vraag me sowieso ook af of dat wel een handige prikdag is, zo met het weekend voor de deur...
Het iss bedoeld als routine check. Nu is hij de laatste tijd begonnen met knabbelen van zijn eigen mest, dus ik ben erg benieuwd of hij ergens toch een tekort aan heeft. Want helemaal normaal is dat natuurlijk niet voor een volwassen paard!

Het vet med lab heeft in ieder geval wel een NL onderdeel. Het word niet op de post gedaan zoals bij de meeste labs, maar iemand van dat lab komt het ophalen. Dat vind ik zelf wel een veiliger idee en het is er sneller.
Wat betreft de kalium, sorry maar dat zien wij hier niet als extra verschijnsel dat die hoger is hoor.
(En wij zijn pas een jaar geleden overgestapt op de Idexx, dus in principe zouden we dan een verschil moeten zien)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 08:47

Tja, dat is wel de ervaring van meerdere oa op dit forum..Maar ben jij DA of zo? dat je dat weet bedoel ik? Aangezien mijn Da niet eens doorhad, dat zink bij bepaalde buisjes een te hoog gehalte aangeeft..

Jannepauli

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 09:18

Vit B12 wordt bij het paard (waarschijnlijk) aangemaakt in de dikke darm. Hij hoeft dus geen biefstukje te eten om bij te spijkeren. In de meeste supplementen wordt cobalt ( precursor van cobalamine = B12) toegevoegd.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:21

Begrijpt mijn .... ook, dat een paard geen biefstukje eet 8-) Vraag me alleen af in welk voer het dan zou zitten..Niet iedereen geeft supplementen bij..Dus zal ook in het gewone voer moeten voorkomen toch?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:27

paars schreef:
Liksteen is er, type Himalaya. Ik maak me er ook niet grote zorg over, veulens doen dit om hun darmflora aan te vullen, ze eten hun moeders mest. Maar Vash staat alleen. De andere paarden staan in andere paddocks. hij kan dus alleen recyclen en niet op die manier een tekort aanvullen. Voordat ik lukraak wat ga toevoegen wil ik weten of er idd in de mineraal- of vitaminehuishouding een tekort is. Ik ga het onderzoek een dag vervroegen. Wil gewoon 100% zeker weten dat ik geen twijfels hoef te hebben. Het moet al een enorm eind reizen, dat bloed. Waarom sluiten de DA's eigenlijk geen deal met de humane lab's?

:+ Nombrado...als jij dat nou eens uitprobeert :+

moewahh, ik kom niks te kort :o

Het zijn trouwens alleen de hengsten die dit soms doen.(die lopen altijd om drollen te dralen :D , en hun geurvlag neer te planten)
allerlei bloedonderzoeken geven nergens een tekort van aan.
Zolang ze geen complete stal met mest opeten, maak ik me niet zoveel zorgen.
Het is veelal maar een paar keer per jaar, dus het zal allemaal wel meevallen.

Momenteel is trouwens de Elsen bladeren een lekkernij.....( nu ook weer bij alle 4)
de paarse bloemen van de distel laten ze nu staan. Veel distels zijn ook getopt (topjes eruit gesnoept)
Interessant , hoe ze zelf hun behoefte bij elkaar scharrelen vanuit de natuur

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:30

Dennis loopt iets beter dan gister. Niet dramatisch dus, maar ook niet goed. Voeten zijn weer koel (gister was er 1 warm en 1 lauw) en hij staat lekker in een laag bagger met deze regen. Hij komt ook heel wijs bijna niet op het harde. En vind zich zelf heel zielig. Ik moet maar naar hem toe komen (heeft hij altijd al een handje van, meneer is liever lui dan moe), maar als hij door heeft dat ik dat niet doe komt hij toch naar mij toe.

Wat kan ik nu nog meer voor hem doen?
Hij staat nu in de paddock, krijgt geweekt hooi en vanaf vanavond Metacam.
Afwachten (wat ik gruwelijk moeilijk vind als ik mijn ventje zo zie) of wel een supplement oid geven.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:41

Zammie schreef:
B12 is niet met 1 injectie verholpen...was het maar zo..Heb zelf geen aanmaak van B12 en moet met regelmaat een injectie laten zetten...Vraag me wel af waar het dan in voeding zit, want zit meest in vlees enz...

Volgens mij heeft dit bij de mens te maken met de hormoonbalans, en dit komt bij vrouwen dan ook veel voor. (misschien wel door pilgebruik?)
Mijn lijf schreeuwt ook regelmatig om een biefstukje.
http://home.hccnet.nl/michel.post/B12/HOOFD5.HTM

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:48

Zammie schreef:
Begrijpt mijn .... ook, dat een paard geen biefstukje eet 8-) Vraag me alleen af in welk voer het dan zou zitten..Niet iedereen geeft supplementen bij..Dus zal ook in het gewone voer moeten voorkomen toch?

De B12 wordt aangemaakt in de dikke darm door.....bacteriën....en daar gáán we weer. Onze HB / IR paarden hebben wellicht, misschien, ik weet het niet.. door hun suikerarme dieet een andere darmflora??

Is hij zo lusteloos? De langste dag is geweest, cortisolspiegels gaan omhoog, e.e.a. kan mss een verband met elkaar hebben? Ook omdat je pon nooit eerder klachten heeft gehad en toch wat op leeftij komt nu?
Ik hou een slag om de arm, want ik heb daar te weinig kennis over. Maar JP kan je hier vast meer info over geven, of even zoeken in diot topic, er is al meer over cortisol, de functie en de effecten bij een stijgende bloedspiegel hiervan geschreven. Dat slome hoort daarbij.

@Zammie: Chendo is DAassistente.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 09:51

Zammie schreef:

Je moet er van uit gaan dat het paard het zelf kan aanmaken dus is het in principe niet nodig om het in gewoon voer toe te voegen. De behoefte aan B12 neemt toe als een paard zeer zwaar getraind wordt - dus: ga etiketten op voerzakken lezen!
Overigens: in F4F is cobalt toegevoegd.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 09:53

Interessante link nombrado..Opname bij dieren is dus wel zo als bij mensen. In de maag..Dus misschien dat paarden ook op die manier door mest te eten aan B12 komen bij een tekort? Lijkt logisch, als je dat zo leest..
Bij mensen is vaak juist dat er geen opname in de maag plaats vind. vandaar dat tabletten/supplementen vaak niet helpen..en dus via injectie gaat..Of de pil daarmee te maken heeft, heb ik nog niet ergens kunnen vinden, maar zou best kunnen..

Nou JP, dan zou ik die link maar eens lezen..Opname, daar gaat het om, is bij mensen idem dito..

DA ass....Tja, wat moet ik daarmee?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:00

Zammie schreef:
DA ass....Tja, wat moet ik daarmee?
Ja, dat mag jij zelf uitmaken, je vroeg toch of ze DA was?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Cobalamine hier op de wikipedia een stukje over B12, hoe mens en dier eraan komt en wáár het in het lichaam weer wordt opgenomen.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:28

Zammie, als jij dat vraagt, dan word er antwoord gegeven. Ik geef alleen mijn ervaringen met het vetmedlab.

Overigens zijn er ook da's die wel met een humaan lab werken.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:32

Zammie schreef:
Tja, dat is wel de ervaring van meerdere oa op dit forum..Maar ben jij DA of zo? dat je dat weet bedoel ik? Aangezien mijn Da niet eens doorhad, dat zink bij bepaalde buisjes een te hoog gehalte aangeeft..

Gelukkig weten wij dat wel in de kliniek. Dat Jou da dat niet weet, betekend natuurlijk niet dat het zo gaat bij iedere da.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:33

Ik vroeg niets...

Ennuh JP, weet jij precies wat er in je paarden gaat? En weet jij van alles precies hoe het werkt? Ik heb nml. nog op geen 1 etiket van paardenvoer gelezen, dat B12 behoefte groter is bij zware training..Misschien geef ik het verkeerde voer? Geef de S&S. Dus zal het straks nog eens nakijken, of dat erop staat, maar weet het wel zeker van niet..
En in F4F zit geen selenium! Laat dat nou net het tekort zijn wat mijn paard had/heeft..Ben dus blij, dat ik dat dure supl. niet heb gekocht..

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:35

_Chendo_ schreef:
Zammie schreef:

Gelukkig weten wij dat wel in de kliniek. Dat Jou da dat niet weet, betekend natuurlijk niet dat het zo gaat bij iedere da.

Ahhh, wil je het over DA's hebben...Denk dat er hier genoeg zitten in dit topic die geheel verkeerde adviezen hebben gekregen van DA's...Ik in ieder geval wel en van meerdere klinieken..Waarom zit jij dan hier? Jij werkt toch tussen DA's, dan zou juist jij ons moeten kunnen helpen, maar zie alleen maar vragen van jouw kant..

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:38

Zammie waar slaat dat op. Ik werk overigens niet met paarden in de kliniek en dus alleen kleine huisdieren.
Daarbij ben ik assistente en dus stel ik geen diagnoses en kan ik dat dus ook niet. Zou je toch moeten weten dat assistentes dat niet doen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 10:41

Zammie, met je verkeerde been uit bed gestapt?
Matig je onvriendelijke toon een beetje alsjeblieft.

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:45

Ik meld me ook als eigenaar van een hoefbevangen shetlandpony..
Pony staat op de weide met mijn haflinger met zeer kort gras.. Dit zou ook de boosdoener zijn van de hoefbevangenheid.. verder krijgt hij gewoon hooi en 1 worteltje per dag.
Toch is hij te dik en krijg ik er precies geen gram af.. ;( Hij krijgt/kreeg nochtans genoeg beweging..
Hij loopt nog rond, maar is wel wat stijf. Zijn manenkam is opgezet en er is pulsatie in zijn benen. Ook probeert hij telkens van been te wisselen om de andere te ondersteunen.

Ik heb tot nu toe totaal geen ervaring met hoefbevangenheid en meld mij echt als leek hierover aan.. Ik heb even de tekst op de beginpagina doorgelezen en enkele oorzaken kunnen dus zijn..
- overgewicht (al weet ik niet hoe dat zou komen)
- vaak wandelen op de harde ondergrond
- te fructaanrijk (kort) gras

De dierenarts is ondertussen al geweest, heeft hem ingespoten en ons voor 6 dagen equipalazone voorgeschreven. Verder moet ik zijn benen 2x per dag gaan koelen.
Daar wij op een privéstal staan hebben wij niet de mogelijkheid hem op een stukje kaal land te zetten met alleen hooi etc.. Wel gaan we de weide in 2 opdelen zodat hij (en mijn haf) nog maar een beetje kunnen grazen daar de weide op dit stuk voor een deel kapot gelopen is..

Nu is mijn vraag aan jullie: Wat kan ik nog meer doen om hem hierdoor te helpen? Waar hebben jullie goede ervaringen mee? Hoe krijg ik mijn pony terug op gewicht?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 10:54

Even in je profiel gespiekt: wat een mooie beestenboel heb je Kelly, alleen die spin vind ik wat minder :D

Tja, wat nog meer te doen.. op dit moment niets - afwachten hoe de hb zich ontwikkeld.
Maar als je paardje weer hersteld is, dan zit er toch niet veel anders op dan a) je aan een dieet houden en b) veel bewegen..

kellykeuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 10:59

Haha, bedankt :)

probleem is dat ik verder niets meer van zijn randsoen kan afdoen.. en hij is nog steeds vet in mijn ogen..
veel bewegen vind ik na alles wat ik heb gelezen nu ook moeilijk.. Was vanplan hem in te spannen binnen enkele weken maar lees net dat dat niet zo goed zou zijn voor pony's die snel hoefbevangen raken.. Of ligt dat toch nog anders?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:00

Nee hoor, niet met het verkeerde been uit bed gestapt.. Maar geef eens antwoord op mijn vragen dames..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 11:25

Zammie schreef:
Ik vroeg niets...

Ennuh JP, weet jij precies wat er in je paarden gaat? En weet jij van alles precies hoe het werkt? Ik heb nml. nog op geen 1 etiket van paardenvoer gelezen, dat B12 behoefte groter is bij zware training..Misschien geef ik het verkeerde voer? Geef de S&S. Dus zal het straks nog eens nakijken, of dat erop staat, maar weet het wel zeker van niet..
En in F4F zit geen selenium! Laat dat nou net het tekort zijn wat mijn paard had/heeft..Ben dus blij, dat ik dat dure supl. niet heb gekocht..

klopt...in f4f zit geen selenium.Omdat paarden dat uit gras halen....Gras????Hoefbevangenheid en gras?
Vreemd eigelijk omdat ex bevangers vaak spierklachten hebben en last van stijfheid.
Daarom heb ik het niet meer besteld na een zak van 20 kilo.
Ook omdat mijn paard zijn spierwaarden niet goed waren in maart,dat kwam uit bloedonderzoek.
En selenium had hij nu wel nodig volgens de da.