Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sloffiee

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:12

Hou jullie op de hoogte morgen

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 23:15

Jeetje. Ik schrik echt wel van deze hoeven.
Zou beginnen met ijzers eraf. Hielen stap voor stap lager. Wat arabesk ook al schreef.

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:29

Voor straalkanker kan je beter bij een goede hoefsmid terecht dan DA. Je komt er alleen achter door de straal goed bij te snijden of er ook woekerend weefsel zit. Zo van buitenaf is dat niet te beoordelen. Hier ook een paard op stal gehad met straal kanker en is na twee weken iedere dag behandeld te zijn geweest op de kliniek en intensieve nazorg er weer goed bovenop gekomen. Maar na dat meegemaakt te hebben onderhoud ik de hoeven en stralen met regelmaat ter voorkoming van rotstraal.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:34

Straalkanker denk ik nu niet.
Dan zouden er nieuwe dingen moeten uit groeien, in verschillende vormen. Bloemkool, sponzen, of gewoon sprieten met hoorn op die soms op boomwortels lijken, of spaghetti, don't forget the spaghetti.. Hier kan je waarschijnlijk nog heel wat stukjes af halen zonder dat het gaat bloeden, hier doet straal precies voor zijn best om hoorn te produceren maar wordt tussen door aangevreten. Er komt ook vocht uit en stinkt. Bij hoefkanker gaat het meestal heel snel bloeden, is het niet zo vochtig en stinkt het normaal ook niet zo. Tenzij je een combinatie hebt van beide dat kan ook nog.

Met dingen er enkel op spuiten gaat het niet gaan, dat zit heel diep en er tussen de laagjes ook nog.. Beter zou zijn als je hem tijdje kan laten staan in iets en dan zorgen dat het overal aan kan...Dat echt alles uitgespoeld wordt en zoveel mogelijk laagjes met rot tussen eraf halen...

Verder weet ik niet wanneer die laatst gedaan is er maar er is veel steunsel aanwezig en ook hoge hielen. Stel dat je ijzers eraf haalt en die hielen verlaagt gaat paard dat ook niet echt leuk vinden om op een pijnlijke straal te lopen, hij zou dan ook snel terug hoge hielen groeien want die gaan niet slijten als hij er niet op wil lopen :P

Soms is het een beetje en vicieuze cirkel..

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 00:36

Ik denk dat de straal ook flink kaalgesneden moet worden, gecombineerd met de hielen verlagen. En echt alle flappen, gaten, spleten en kieren behandelen, minimaal eenmaal daags.

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:00

Het ziet er een stuk rustiger uit

Linksvoor

Afbeelding

Rechtsvoor

Afbeelding

Afbeelding

Voorhoeven samen

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:17

Ik geloof dat mijn paarden 4 cm lager op de hoeven staan :oo

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:29

Kan je paarden met steile hoeven/bokhoeven zonder problemen laag op de hielen zetten, wanneer de bokhoeven aangeboren zijn en dus niet het gevolg van een bepaalde bekapping? Bij het paard op bovenstaande foto's kan er natuurlijk wel een deel van de hielen af, maar kan je het ideaal van een perfecte hoefvorm wel nastreven wanneer het paard geen perfecte hoefvorm heeft? Ik ben daar altijd zo huiverig voor: uiterlijk kan je het paard dan misschien wel volgens het plaatje bekappen, maar ik vraag me af wat er dan in de hoef gebeurt?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:50

Sowieso niet in één keer, maar het is ook kijken hoe het paard gaat lopen. Soms kan het wel, soms kan het niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 15:58

Mizora schreef:
Sowieso niet in één keer, maar het is ook kijken hoe het paard gaat lopen. Soms kan het wel, soms kan het niet.

Hier krijg ik toch een beetje een raar gevoel bij. Aankijken hoe het paard gaat lopen... als je van tevoren niet weet wat je bekapping gaat doen dan weet je toch niet waar je mee bezig bent?

Niet naar jou persoonlijk overigens hoor. Ik zie deze opmerking vaak zat voorbij komen en ik verbaas me er elke keer over.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:02

Djeez…wat een hakken. Waarom staat dat paard op zulke enorm hoge hoeven?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:47

Auch, dat moet echt niet lekker lopen... ijzers eraf en millimeter voor millimeter de hielen verlagen, dat moet toch een optie zijn? Met zulke hoge hakken is het niet gek
dat de hoeven er verder zo dramatisch uitzien denk ik...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:49

Niet alleen de hielen moeten lager, er mag ook wel een flink stuk van de hoefwand af. Maar dat is wel het eindplaatje en zou ik ook zeker niet in 1x doen.
Hopelijk worden de hoeven dan ook wat breder, wat dat i nu ook ver te zoeken.

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:51

Ik weet ook totaal niet wat er gebeurt is
Hij is uit een 1 jarige geboren dus zal wel flink vitamine te kort hebben gehad
Hij heeft er overigens echt geen last van met lopen etc
Hij weet ook niet beter dan dit natuurlijk

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:53

Ook mischien intressant dit is links achter( rechts vergeten op foto te zetten)
Dit hoefje heb ik niet schoongemaakt zoals al die andere er zitten dus hier en daar nog wat tappijt snippers en zand

Afbeelding

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:55

Zulke hoeven zijn volgens mij een ideale broedplaats voor bacteriën

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:56

Koper schreef:
Mizora schreef:

Hier krijg ik toch een beetje een raar gevoel bij. Aankijken hoe het paard gaat lopen... als je van tevoren niet weet wat je bekapping gaat doen dan weet je toch niet waar je mee bezig bent?

Niet naar jou persoonlijk overigens hoor. Ik zie deze opmerking vaak zat voorbij komen en ik verbaas me er elke keer over.

Je weet gewoon niet altijd hoe het paard gaat lopen. Als de hoefsmid mijn paard corrigeert met meer dan 2mm loopt mijn paard stokkreupel voor in ieder geval een paar dagen en vaak 2 weken. Dat hebben we proefondervindelijk moeten ontdekken. Maar als ik iedere week er 1mm afhaal, dan loopt het paard niet kreupel maar zakt het wel steeds een stukje. Het resultaat is dat het paard een stukje lager op de hielen is gekomen en daardoor de hoefscheur die hij al 7 jaar had kwijt is geraakt. Op het moment kom ik bijna niet bij het paard en houdt de hoefsmid zijn hoeven bij, dus nu komt hij stukje bij beetje weer hoger op de hielen te staan. Daar kan de smid niks aan doen, maar betekent wel dat ik straks weer wat te corrigeren heb. Het paard staat overigens een aantal uur per dag buiten en wordt 3x per week mee gewerkt door de bijrijdster en van de zomer mag hij op de paddock paradise als deze af is (afspraak met de loonwerker is al gemaakt).

@sloffiee: dit heeft niets te maken met een achterstand maar alles met niet zulk best bekapwerk.

sloffiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:57

Kinke schreef:
Zulke hoeven zijn volgens mij een ideale broedplaats voor bacteriën

Jepp helaas wel vaak mok :(:)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 16:58

Ach gosh, een kerel op hoge hakken.
Is hij wel van de goede kant? :P
Sterkte met de behandeling, ziet er al stuk beter uit :)

Ik zou mij ook graag hier willen melden.
[BEH] Pony met een scheur in de teen & een modderparadijs. , dit speelt er nu bij pony. Omdat Arabesk daar reageerde had ik ineens de inspiratie om hier ook mee te lezen.
Heb de eerste topics al doorgespit, jammer dat er veel foto's niet meer doen en soms de sfeer een beetje grimmig is.
We willen allemaal gezonde paarden en er leiden veel wegen naar Rome.

Goed, van het weekend plaats ik foto's en dan kruip ik nu weer half onder mijn meeleessteen :D

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 17:29

Onvoorstelbaar, dat een hoefsmid dit zo ver heeft laten komen.
Eerlijk dit paard heeft geen bokhoeven, maar is gewoon mega slecht bekapt. & beslagen..
ben al tegen ijzers, maar dit is echt schandalig.

Dit kan prima hersteld worden, stap voor stap.
Misschien wel project van zeker 6 maanden tot een jaar. En dat is best intensief, maar je paard zal erg blij met je zijn.
Wellicht zit Arabesk bij je in de buurt, (maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen)

@ minikatje, ik heb je topic gelezen. MIsschien kun je wat foto,s maken er hier plaatsen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:08

je kan best een eind de stand veranderen, dit is bij mijn paard gedaan.....

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:20

Mizora schreef:
Je weet gewoon niet altijd hoe het paard gaat lopen.

Wel als je je vak verstaat.

Om even op jouw voorbeeld door te gaan: als een standverandering je doel is dan heb je ook totaal het verkeerde uitgangspunt. De stand veranderen alleen maar omdat de vorm van de hoef volgens jou niet zou kloppen vind ik gewoon kul.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:27

Ook gelezen dat in mijn voorbeeld door de standsverandering een zeer langzittende scheur uitgegroeid is? Dat dit gebeurd is, is logisch doordat er minder druk op de toon bij de landing komt en het paard meer vering in het been gekregen heeft. Dat zijn de redenen voor standsverandering en die gelden eigenlijk bij een ieder paard. Het paard staat tegenwoordig ook beter bij zijn voer te eten, vroeger met de ene been ver naar voren en de ander ver naar achter (deze was ook veruit het steilst, met scheur), tegenwoordig staan de voeten net niet naast elkaar.

Sommige paarden zijn veel gevoeliger dan andere paarden. Mijn paard is heel gevoelig voor standsveranderingen en moet het dus heel geleidelijk gebeuren. Andere paarden zijn flexibeler (gemiddeld gesproken ook minimaal 15cm kleiner en met een 100kg lager ideaalgewicht) wat meehelpt. Ik denk inderdaad dat door deze standsverandering ik mijn paard een grotere kans op gezond oud worden gegeven heb.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:29

Dat heb ik gelezen ja. De standsverandering an sich zou nog steeds niet je doel moeten zijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:40

De standsverandering an sich is ook nooit mijn doel geweest. Het verbeteren van het hoefmechanisme en de betere verdeling van belasting van de hoef wel.

De hoef met de ernstige rotstraal heeft duidelijk een zeer verstoord hoefmechanisme, anders zou het gehele plaatje er niet zo uit gezien hebben.