[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:30

Die van mij loopt ook alleen op zachte grond, ik wacht nog liever een half jaar met langs de weg wandelen dan dat er ijzers onder moeten. Hoefschoenen ga ik ook niet proberen, ben bang dat dat toch gaat knellen en wil dat risico niet lopen. We blijven dus gewoon in de bak en de paddock zolang het nodig is. We hebben straks nog járen voor de boeg om langs de weg te lopen!
Maar goed, dat is een afweging die ieder moet maken in overleg met de smid en kijkend naar de situatie van de hoeven. Soms kán het niet zonder een ijzertje, dat kan tijdelijk soms erg nuttig zijn. Voor ons was dat gelukkig niet nodig!

Miepmiept

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 03:28

Bo heeft alleen achter ijzers. Kon helaas niet meer anders.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 11:12

Ik heb die afspraak voor dat open teenijzer afgebeld.
Dat stond me toch helemaal niet aan.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 12:07

Het openteen ijzer werkte voor Indiana in eerste instantie prima. Tot na een dag of 3 het weer helemaal bergafwaarts ging. Op mijn verzoek heeft toen de hoefsmid samen met de dierenarts de ijzers er weer afgehaald.

Jesito: Ik weet dat Isapaardje enorm aan het experimenteren is geweest met hoefschoenen en met stukken ondervloer(bedekking), dat groene spul.
Kun je niet iets fabriceren wat zacht is, Nigito daar op zetten, hoefomtrek aftekenen en uitsnijden en dan met ducktape vastzetten? Of met die plakkende bandages?
Ik heb bij Indiana destijds rolletjes verband op en naast de straal gelegd en dat verbonden. Ze liep toen al zoveel lekkerder.
Maar zoals ik al eerder schreef, het was hartje zomer en Indiana stond gewoon lekker in het mulle zand en dat alleen is al prettiger voor zere voeten.

Wat ik persoonlijk beter vind dan koelen zijn wisselbaden, of warme en koude pakkings.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 15:13

Het vervelende is als je de hoef in gaat pakken kan vocht er ook niet goed bij en koelt de hoef niet zo goed en dat was volgens mijn dierenarts ook heel belangrijk.
Ik heb nu contact met een smid die wil hem wel behandelen maar alleen naar aanleiding van de foto's dus ik ben aan het wachten daarop.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 17:27

Mijn shetter staat nu veel in de stal of op het verharde. Daar koelt het ook niet hard, dus ik zie de nadelen van een hoefschoen niet in. En continu vochtig en koeling zijn ook niet goed. Je zou er ook voor kunnen kiezen om een gedeelte van de dag de schoenen af te laten zodat de hoeven dan kunnen koelen enz.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:43

Nigito staat snachts binnen, zodat hij toch ook zijn rust heeft.
Dus hij staat niet 24 uur buiten.

Vandaag vond ik het ietsje beter gaan dan afgelopen weekend.
Ik het weekend kreeg hij 1,5 zakje buut en wilde zijn stal niet uit van de pijn.
Hij krijgt nu smorgens nog maar alleen een half zakje en gaat graag mee naar buiten en ook met binnen halen vond ik dat hij goed en dapper mee stapte.
Goed is het nog lang niet, maar ik zie wel een kleine verbetering.
Wie weet gaat deze dramatische spiraal eindelijk eens omhoog.
Krijg morgen de foto's binnen als het goed is.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 10:40

Easyboot hoefschoenen zijn ideaal voor 'dit soort gevallen'.
De schoen zit onder de kroonrand, knelt daarmee niet (op zachte delen), geen schuurplekken.
Ik heb inderdaad zelf zolen gemaakt van vilten ondertapijt (zwart spul :o) en daar in het midden een uitsparing gemaakt toen zodat de druk wat van de zool was en bij de hielen weer ietsje verhoogd, zodat de druk wat van de hoefbeenbuiger af was. Je kunt zo direct zelf aanpassingen aanbrengen, de hoeven goed verzorgen en de vilten zolen kun je vochtig maken, of met bijv. betadine doordrenken of hoof en zool reiniger, afhankelijk van hoe je wilt behandelen. Lang of kort ... je kunt het zelf totaal naar wens aanpakken ... en de zool is beschermd tegen verdere kneuzingen.
Schoenen kunnen makkelijk langere tijd aan (ik heb ze ook deze winter een aantal dagen 24 uur aan gedaan).

Hoefijzers met zolen sla je onder en dan is het 5 tot 7 weken wachten tot je weer wat aan de hoeven kunt doen ... ik kijk liever dagelijks even hoe het er voor staat.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 11:20

Isapaardje schreef:
Hoefijzers met zolen sla je onder en dan is het 5 tot 7 weken wachten tot je weer wat aan de hoeven kunt doen ... ik kijk liever dagelijks even hoe het er voor staat.

Hoe bedoel je: " tot je weer wat aan de hoeven kunt doen "?
Een ijzer heeft wel het voordeel dat het 't inwendige van de hoef kan stabiliseren en dat is in geval van kanteling zeker nodig om de lamellen niet nog meer te beschadigen, én de kans te geven een nieuwe aangehechte groei te vormen. Mét ijzers kon ik ook dagelijks de hoeven in de gaten houden, en ik denk dat tussentijds bijschaven en vijlen zoals je dat wellicht met een onbeslagen hoef zou kunnen doen, niet goed is in het geval van HB.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:20

ik begrijp wel wat isapaardje bedoelt....met zolen die vast zitten zie je niet wat er gebeurt onder de zool...of het nat is eronder of juist droog.

Pablo heeft in het verleden van die luchtzolen gehad,dat iedere stap de lucht ververst werd eronder.
En hij heeft ook gewone zolen gehad,daar werd het wel vies eronder,en je kunt er dan gewoon niet bij...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:40

Ik had "gel" tussen de zool en de (goed schoongemaakte!) hoef zitten waardoor er geen vuil tussen kon komen en het ook als extra demping werkte.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 14:44

Volgens mij ben ik af en toe woordblind .. ik had dat hele "met zolen" niet gezien! Ja. dan snap ik wat Isapaardje bedoelt natuurlijk ook. *D

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 18:36

morgen gaan we naar de kliniek om zijn bloed te laten testen, ben heel benieuwd wat hieruit gaat komen...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 19:39

Inderdaad 'met zolen' ... daar doelde ik op en ik sprak weer eens uit ervaring :o.
In het verleden (ergens 2002 meen ik) stond Isa ook op beslag met leren zolen opgevuld met hennep. Idee was leuk, behalve dan dat na zoveel weken beslag, de straal totaal weggeschrompeld leek te zijn. Dat had ik met geen mogelijkheid kunnen zien, laat staan behandelen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 21:37

Maar hennep neemt vocht op en in hennep kunnen bacteriën lekker broeien. In gel niet.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 00:54

Het was hennep in teer gedrenkt.
Hoe dan ook; ik zou nu helemaal niet meer voor die oplossing kiezen. Liever de zolen 'bloot'. :o

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 01:45

Ik denk ook dat het uitmaakt hoe je paardje het doet zonder zool/ijzers. De mijne liep pijnvrij met een zooltje (met gel) zonder dit liep ze absoluut niet pijnvrij.
Nu heeft ze nog wel breakoverbeslag (zonder zool) en doet het daar nu (gelukkig!) super op en ik kan haar weer gewoon gebruiken.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 11:37

En dat is weer een voordeel van hoefschoenen ... je kunt direct zien of het verschil maakt, met of zonder hoefbescherming.
Eerste keer in 1999 heeft Isa ook open teen beslag gehad (omgekeerd ijzer) en zo'n hennep/teer/leer zool erin. Ging prima. Heb met dit beslag nog een minitrektocht voor de wagen gemaakt in die tijd.
Alleen nu ik de voordelen van hoefschoenen heb leren kennen, gaat daar toch mijn voorkeur naar uit.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 20:45

Ik heb mijn soft ride schoen binnen. Ze passen :D Grietje loopt nog een beetje onwennig op de schoentjes rond. Maar toen ze de ene schoen aanhad, gaf ze haar andere voet meteen toen ik het vroeg. Terwijl ze de andere niet wilde geven. Dus het lijkt of het wel oke zit :) Ben benieuwt.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 21:20

ben vandaag met marco naar de bak geweest zodat hij lekker op zachte bodem kon stappen. Hij was ontzettend blij en heeft lekker met zn vriendinnetje gespeeld toen zij klaar was met rijden! een heel fijn gezicht om te zien hoe blij hij weer is!

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 16:59

de bloedwaardes waren allemaal goed, alles doet het dus nog!
alleen de magnesium was 6,9, dit moet 7,0 zijn. een heel klein beetje aan de lage kant maar we voeren hem een beetje magnesium bij dus daar blijf ik maar mee doorgaan.
We wachten nog op de uitslag van de insuline test, dat zal wel na het weekend worden.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 18:04

Tekort aan magnesium in het bloed hoeft niet structureel te zijn; het zegt alleen iets over de laatst genuttigde maaltijd

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:46

Heb net een brief van de GD gehad over de insuline test en dit is de uitslag:

Glucose 5,1 (dit moet tussen de 4,0 en 5,5 zijn dus dit is goed toch?)
Insuline 13,0 (dit moet minder dan 10 zijn, dus is dit veel te hoog?)

Kan iemand mij hier iets meer informatie over geven? Ik snap er namelijk niet zoveel van....
De dierenarts belt mij waarschijnlijk woensdag want hij is er maandag en dinsdag niet. Maar ik hoop dat jullie mij alvast iets hierover kunnen vertellen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 18:55

Heb je een dubbele test gedaan? Dus één keer nuchter en een keer na voeding?

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-10 19:16

Nee alleen nuchter