[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 17:49

Ok zich heb je soms een rigoreuse bekapping nodig om het hoefbeen weer in positie te krijgen.
Meestal kan het in etappes maar soms is het voor het proces en vanwege de pijn beter om het dan maar in één keer te doen. (overigens is er eigenlijk geen sprake van 'hoefbeenkanteling'.. het hoefbeen blijft op z'n plek, de hoefschoen verandert van positie ten opzichte van het hoefbeen. Als je er op die manier naar kijkt is het ook veel 'begrijpelijker' dat je die hoef dus ook weer zo kunt bekappen dat'ie weer in de juiste positie ten opzichte van het hoefbeen gaat groeien. Je zet dus het hoefbeen niet terug in de hoef, je bekapt de hoef zo, dat die weer in de juist richting gaat groeien...
Maar goed.. die 'realignment-bekapping' is bij ernstiger kanteling dus idd vaak nodig. Wat ik niet snap is waarom er daarna een ijzer onder geslagen is. Je beperkt de doorbloeding en dús gezonde groei van de hoef daar zo mee... Ik ben er jaren geleden bij geweest dat mijn zeer ervaren oude smid een tinkertje die al heel lang flink bevangen was ging behandelen. Dame was ten einde raad, had er dure 'orthopedische' smeden bij gehad, vanalles gedaan maar dier liep nog steeds zo kreupel als maar kan (even ter zijde... er bestaat niet zoiets als een orthopedisch smid of bekapper er is geen aparte 'orthopedische' opleiding dus dit zijn allemaal 'zelfbenoemde experts'. Ik durf te zeggen dat die oude smid van mij meer kennis en kunde in z'n duim had dan menig 'orthopedisch smid' in z'n hele lijf. )
Hij heeft haar eerst uitgelegd wat hij ging doen en waarom en dat dat er heftig uit zou zien en dat er misschien zelfs bloed aan te pas zou komen (oude bloeduitstortingen van de bevangenheid, geen levend weefsel). Ze ging akkoord, hoefsmid aan het werk en ik stond er met geknepen billen bij want het was idd wel rigoureus wat hij deed. Paardje zou waarschijnlijk door de standsverandering wel even kreupel en stijf lopen maar dat was van de pezen en banden zei hij... Hij kreeg gelijk. paardje heeft 2 dagen nogal stram gelopen maar een week later kon ze al boswandelingen stappen met hem, paard was binnen een paar dagen 100% rad. Echt bizar.

Wat ik hiermee maar wil zeggen... misschien is een second opinion geen gek idee...

Ik had niet echt een discussie met de dierenarts maar ze wilde toch maandag graag even langs komen voor ze meer bute zou geven. Ik mag wel nu door met 4 zakjes per dag in plaats van afbouwen, maar ze komt maandag kijken zodat ze ook voor zichzelf kan verantwoorden dat ze extra bute voorschrijft. Ze gelooft mijn verhaal op zich wel maar wil het even zelf zien. Nou ja, daar kan ik op zich wel inkomen dus vooruit maar. Geld kost het toch al... Raya had kennelijk vannacht weer lekker in stal gelegen, is tevreden dat er weer eetbaar hooi is en heeft weer even op blote voeten ge'lopen'... daarna schoentjes weer aan, deze keer zooltjes van actionmat er in, die veren goed maar zijn net wat steviger en duurzamer.. ze loopt zo achterop de voet dat er in de dunne zooltjes gaatjes zaten waar de punt van het steunsel zit (waar hoefwand overgaat in steunsel).

Yanaa

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 18:05

Dat was inderdaad het avontuur wel weer voor de pony en vriendlief :j Gelukkig is alles goed gekomen!
Verder doet mijn vriend eigenlijk niets met de paarden. Ja als ik voer oid klaar zet en hem vraag of hij dat geven wilt doet hij dat. Of als we bijv kermis of carnaval hebben, dan gaat hij tussendoor naar huis om de hond uit te laten en mijn paarden te voeren O:)

Ik vind wel dat als je de paarden aan huis hebt staan of je eigen stal/weide in beheer hebt, je wel veel drukker bent met hoe is het weer, hoe ligt alles erbij, moeten er aanpassingen komen, heb ik het beste voor de paarden zo. Meer omdat je dit allemaal zelf in de hand hebt dan.
Maar ook wel weer heerlijk, dat moment dat je niet kan slapen en besluit om in je pyjama maar even heerlijk bij de paarden te gaan zitten. 8-)

Nu met de HB is het helemaal drama, continu alles checken op alle app'jes. Telkens internet afstruinen naar tips en ideeën. Inderdaad die herkenbare angst om op stal te komen en te zien wat je aantreft. Nog vaker naar stal gaan om te zien hoe alles gaat, terwijl je inderdaad vaak niets kan doen! 24/7 dwaalt het door je hoofd, slecht slapen, emotionele rollercoaster. Het is hier ook echt of saggerijnig tegen iedereen of weer een jankpartij :Y) mijn vriend heeft te lijden nu! :x
Wat je al niet over hebt voor je beste vrienden!

@ Francis:
Hoe is het afgelopen met de discussie met de DA?

@ Jotoma:
Wat fijn dat het beter gaat! Ik wil morgen eens even de tijd gaan nemen om me in te lezen over de werking van de magneten enzo. Ben er wel erg benieuwd na geworden.

@ Aukelizzy:
Ik snap net als Francis niet zo goed waarom ze toen het ijzer eronder geslagen hebben. Idd vanwege de doorbloeding.
Wel een lastige situatie, je stond idd met je rug tegen de muur.
Ze werkt zelf ook niet zo mee door die gekke buien helaas. Ene kant wel fijn dat ze gek doet, de levenslust is er iig. Alleen jammer dat we ze dan weer niet uit kunnen leggen dat het gevolgen heeft voor de hb.
Als die paarden toch eens konden praten!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 18:22

Yanaa schreef:
Ik vind wel dat als je de paarden aan huis hebt staan of je eigen stal/weide in beheer hebt, je wel veel drukker bent met hoe is het weer, hoe ligt alles erbij, moeten er aanpassingen komen, heb ik het beste voor de paarden zo. Meer omdat je dit allemaal zelf in de hand hebt dan.
Maar ook wel weer heerlijk, dat moment dat je niet kan slapen en besluit om in je pyjama maar even heerlijk bij de paarden te gaan zitten. 8-)

Nu met de HB is het helemaal drama, continu alles checken op alle app'jes. Telkens internet afstruinen naar tips en ideeën. Inderdaad die herkenbare angst om op stal te komen en te zien wat je aantreft. Nog vaker naar stal gaan om te zien hoe alles gaat, terwijl je inderdaad vaak niets kan doen! 24/7 dwaalt het door je hoofd, slecht slapen, emotionele rollercoaster. Het is hier ook echt of saggerijnig tegen iedereen of weer een jankpartij :Y) mijn vriend heeft te lijden nu! :x
Wat je al niet over hebt voor je beste vrienden!

Ik denk dat ik er net zo druk mee ben als jij, alleen heb ik helaas niet de mogelijkheid om aan te passen. Ik heb ze niet aan huis, maar check continu het weer, welke deken, wel/geen hoefschoenen. Ik wou dat ik hem aan huis had, dan had ik een grote inloopschuur volgegooid met rubber matten en een deel stro. Zodat er alle ruimte en keuze is om te gaan liggen of lopen, zonder pijn :o

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 18:36

@ Jotoma:
Ik bedoel ook meer met heb ik alles zoals ik het zou willen hebben rondom de stal, weide, paddock, opslag hooi/voer etc. Als je op een stal staat dan moet je het doen met hoe de staleigenaren het hebben willen. Ik merk dat ik continu nog aan het veranderen en verbeteren ben. Laatst de paddock nog weer veranderd, dat schiet me dan ineens te binnen en dan ga ik maar weer afrasteren en doen haha. Of dan ben ik weer niet tevreden met hoe de de ingang voor de tractor naar de weide is, ga ik die weer veranderen. :x

Als het aan mij had gelegen had ik mijn stallen ook heel anders haha. Wij hebben hier oude gezamenlijke kalver stallen omgebouwd tot paardenstallen. Heb nog in een ander deel van de schuur hier kalverstallen van 50m2 die ik heeel graag om zou bouwen tot loopstal. Nadeel is alleen dat de eigendom bij mijn schoonouders ligt en niet alles hier paard eigen wil maken haha.
Hebben ook nog een grote loopstal van de koeien hier.. ohh ik heb al wel 50 dromen gehad hoe ik daar een pensionstal van kan maken. Weet al precies hoe en wat met de stallen en waar de ruimte van de zadelkasten enzo zou komen O:)
Laatst bijgewerkt door Yanaa op 09-02-18 18:37, in het totaal 3 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 18:36

Roos was net weer errug lollig. Toen ik thuis kwam stond ze wat met de ruinen te klooien. En stappen was laag vliegen. Zelfs helemaal in de krul gereden aan de lange teugel kon ik haar explosies niet bij mij houden. Volte 5 meter in galop om mij heen, minder subtiele hulpen in haar mond. Bijna op haar mik, land vol gaten. Dus vanavond weer wat buut inleveren voor mevrouw ;) .

Ik heb van de week back on track koot beschermers besteld. Passen natuurlijk nooit om haar koot, maar wel als beschermer om haar been! Ze zijn natuurlijk voor de therapeutische werking, niet als bescherming.
Afbeelding

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 19:21

Wbt ijzers, daar zijn de meningen natuurlijk heel erg over verdeeld. Zool was sowieso heel dun wat haar natuurlijk ook onwijs gevoelig laat lopen. Natuurlijk kan je ook met hoefschoenen ed aan de gang maar dat zie ik zelf niet zitten. Ik zit in Visdonk bij van Nassau en ik ga er vanuit dat hun dusdanig kundig zijn dat ze weten wat ze doen. Mochten hun Zhuf niet kunnen redden dan geef ik het op. Vertrouw blindelings op hun oordeel.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 21:17

Ja van Nassau zijn wel de beste, ik heb ze destijds gelukkig niet nodig gehad en mijn eigen smid heeft prima werk geleverd, ze zitten hier vlakbij dus ik denk dat de smeden hier in de buurt ook wel hun manier van beslaan en bekappen goed kennen en de kennis groter is.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 21:21

Bha, vandaag hier een mindere dag. Ik denk door de koude gure wind maar mijn shet liep vandaag echt beroerd. Voorbeentjes helemaal weer naar voren en strompelen. Ik heb hem ook maar veel op stal gelaten vandaag. Ik hoop dat het snel weer warmer wordt. Of dat in ieder geval die gure koude wind eeg gaat. Van de week toen het zo vroor, maar het windstil was, liep hij veel beter en was ik voorzichtig positief.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 21:27

damian23 schreef:
Bha, vandaag hier een mindere dag. Ik denk door de koude gure wind maar mijn shet liep vandaag echt beroerd. Voorbeentjes helemaal weer naar voren en strompelen. Ik heb hem ook maar veel op stal gelaten vandaag. Ik hoop dat het snel weer warmer wordt. Of dat in ieder geval die gure koude wind eeg gaat. Van de week toen het zo vroor, maar het windstil was, liep hij veel beter en was ik voorzichtig positief.

Oh bah, wat balen! Hopelijk komt hij snel weer op niveau als het weer iets HB-vriendelijker wordt. :(:)

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 23:02

damian23 schreef:

Heb ook het idee dat de kou een grote rol speelt.
Vandaag en rond het middaguur dacht ik eindelijk dat hij iets makkelijker ging lopen, het 'zitten en hupsen' was minder. Nu de kou vanavond weer terug is gekomen gaat hij weer liggen en is het lopen ook weer moeilijker en in zn temperatuur ook alweer opgelopen naar 38C waar hij nu 2 dagen telkens op 37.7 zat.

Net mijn ouders weer op 'ziekenbezoek' gehad. Goed gesprek met ze gehad over de keuzes die ik maken moet enzo.
Daar waar mijn vader normaal heel snel zegt van euhh het blijft een beest en kost een hoop geld dus inslapen.. was mijn vader nu heel anders.
Vertelde hem dat mijn pony zo vrolijk, met opgeheven hoofd, oortjes naar voor blijft staan en zo zijn best blijft doen. Kreeg als antwoord: hij is nog niet klaar om te gaan, hij vecht ervoor. Ga door met behandelen en zie maar waar je gaat komen. Als je het financieel niet meer zou redden dan komt dat ook allemaal wel goed.
Ik heb mijn keuze nu dus gemaakt:
Ik ga geen foto's laten maken.. maar ik ga wel door totdat hij zelf het vechten opgegeven heeft. Ik ga zien waar we gaan belanden. Ook als dat betekend dat het nog een lange tijd op pijnstilling is en het nog maanden gaat duren. Zolang hij vecht, vecht ik ook!

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 23:41

@Dennis, wat een postieve berichten :D

@Auke, bah wat een naar nieuws om te horen dat ze nu zoveel slechter gaat ineens.. dat zal idd te maken hebben met haar gekke geren van de dag ervoor.. ze was niet een dag na het beslag bij van nassau al slechter toch?

@Yanaa, ik ben opgelucht om te lezen dat je nog doorgaat, ik zit nu echt in hetzelfde schuitje met mistral.. zolang zei nog vecht en wil dan doen we het samen!

Wat geven sommige hier veel buut, groot paard bij mij op het werk zo n 580 kilo mag van de Da max 2 zakjes butagran per dag..

Mistral ga ik nu twee dagen wel iets verhogen van 1/3 naar een 1/2 even kijken of dat haar er een beetje extra doorheen kan trekken..

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 23:43

@damian, bah niet leuk om te horen.. voor onze patiënten moet het snel +10 graden worden zonder al te veel regen, het valt op dat ze nu bijna allemaal slechter zijn.. sterkte

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 03:47

Yanaa schreef:
@ Francis:
Hoe is het afgelopen met de discussie met de DA?

Op zich niet echt discussie, ze eil alleen maandag langs komen om zelf te zien hoe Raya is. Ze gelooft mojn verhaal wel maar om de extra bute te verantwoorden wil ze het ook zelf beoordelen. Ze zou dan ook nieuwe zakjes mee nemen. Alleen kwam ik er thuis achter dat ik niet genoeg zakjes heb om het tot maandag te redden dus gebeld en nu kan ik er morgen 10 ophalen. Dat is dan weer meer dan ik nodig had dus hopelijk heb ik daarmee een klein voorraadje (al zal het vast allemaal netjes in de computer staan, ik krijg vast niet 'zomaar' een hoeveelheid zakjes.
Vanmorgen had ik weer een keer action-matjes-zooltjes in de schoenen gedaan omdat de witte wat sneller stuk gaan, maar die blijkt Raya dus echt niet fijn te vinden, ze liep vanavond echt slechter. Dus snel nog witte geknipt en die er weer in gedaan. Hopelijk loopt ze morgen weer beter.

Wel bijgelezen maar het is laat en morgen wel vroeg op dus laat het hier even bij.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 09:33

Aan de ene kant wel goed dat ze zo streng zijn met de bute, aan de andere kant denk ik dat jij zelf het beste kan beoordelen hoeveel pijn je paard heeft.
Bij mijn paard zagen 9 vd 10 mensen niet dat hij pijn had destijds.
Gelukkig hoefde ik alleen met de asisstente te bellen en die zorgde dat het klaar lag, zijn overlegde dan met mijn da.
Andere kant daarvan is dat mijn paard zn buik erg op begon te blazen en bij de derde hb in oktober dit jaar schreef hij zonder hem gezien te hebben bute en probiotica voor. Daar kon ik me op dat moment niet in vinden, vreesde dat bute die buik zou verergeren en ben voor een 2nd opinion gegaan.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 10:00

Hoe gaat het vanmorgen met de patienten? Ik ben niet ontevreden. Na gisteren een slechte dag te hebben gehad haalde ik hem vanmorgen weer op zijn oude niveau van stal. Ik denk dat het of de koude wind is geweest of dat hij donderdag te veel heeft gewandeld in de paddock omdat hij zich goed voelde. Maar zolang hij wil vechten, vechten we samen door. En daar horen dus ook dipjes bij.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 10:22

Dat is goed nieuwe damian! Wat fijn!

Hier vanmorgen Even de nodige tranen weg gepinkt. Zhuf kwam zo slecht van stal. Heb haar nog niet eerder zo slecht gezien. Ze wou wel uit stal maar is echt stok en stok kreupel rechtsvoor. Meteen voeten gekoeld, dat vond ze wel lekker volgens mij. Heb de metacam nu ook opgehoogd van 350 kg naar 550 kg. Voel nog steeds pols rechtsvoor. Heb haar wel in de paddock gezet. Kan me niet voorstellen dat ze gek gaat doen. Zit ook heel erg in dubio. Wil aan de ene kant ascal bij geven voor doorbloeding in die voeten. Alleen is de metacam al
Kantje boord op die maag, en stel dat ze een maagbloeding krijgt bloed ze 100% zeker dood als ze op de ascal staat.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 10:48

Aukelizzy, wat ontzettend balen. Ik wet hoe je je voelt. Ik heb gisteren ook staan huilen. Je voelt je gewoon zo machteloos en het weer zit ook niet mee.

Lastig, maar ik zou zelf wel Ascal en tranquigel met omeprazol geven. Het is kiezen tussen twee kwaden.
Dat heb ik met de bute. Mijn shet staat nu op 1.5 zakje bute per dag (gisteren twee zakjes gegeven). Bute is natuurlijk troep en slecht voor maag en de nieren. Maar wat heeft hij aan zijn nieren als we de HB niet onder controle krijgen. Die ontsteking in die voeten moeten weg. En zonder die berg medicijnen ging dat bij Bennie niet lukken.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 11:26

Auke, als je iets voor de doorbloeding wilt doen zou je bij Pit en Pit ginkgo-tinctuur kunnen bestellen, dat is plantaardig en veilig en doet in ieder geval wat zonder het lichaam verder te belasten. Is niet duur, flesje kost 20 euro, ik geef 2x daags 30 druppel, denk dat jij met 20 toe kunt.
Verder is hb eigenlijk meer een oedeemachtig probleem, het is geen echte ontstekingsreactie waar ontstekinsremmers iets mee doen. Vroeger gaven mensen een hb paard kleefkruid te eten, dat drijft vocht af, helpt ook bij stalbenen. Ik ben dat sinds gisteren ook gaan geven. Ook veilig en bestel je goedkoop en zonder verzendkosten bij Flexhorse, Paardendrogist heeft het ook maar betaal je verzendkosten.
Dit zijn dingen die je ter ondersteuning kunt doen die ook op de oorzaak van hrt probleem werken en niet op onderdrukken van de symptomen, pijnstilling is uiteraard herl hard nodig maar je wilt ook wat aan het proces er achter doen. Dat kan vijlig met deze middelen.
Niet iedereen vindt dat misschien wat, maar ik deel het toch maar even voor wie iets anders / meer wil doen.
Laatst bijgewerkt door Francis op 10-02-18 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 11:27

Het is en blijft gewoon ellende. Juist omdat het zo wisselend is.

Roos kwam vanmorgen gewoon prima haar stal uit. Viel me mee na haar extreem achtelijke gedoe van gister.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 11:38

Francis schreef:
Auke, als je iets voor de doorbloeding wilt doen zou je bij Pit en Pit ginkgo-tinctuur kunnen bestellen, dat is plantaardig en veilig en doet in ieder geval wat zonder het lichaam verder te belasten. Is niet duur, flesje kost 20 euro, ik geef 2x daags 30 druppel, denk dat jij met 20 toe kunt.
Verder is hb eigenlijk meer een oedeemachtig probleem, het is geen echte ontstekingsreactie waar ontstekinsremmers iets mee doen. Vroeger gaven mensen een hb paard kleefkruid te eten, dat drijft vocht af, helpt ook bij stalbenen. Ik ben dat sinds gisteren ook gaan geven. Ook veilig en bestel je goedkoop en zonder verzendkosten bij Flexhorse, Paardendrogist heeft het ook maar betaal je verzendkosten.
Dit zijn dingen die je ter ondersteuning kunt doen die ook op de oorzaak van hrt probleem werken en niet op onderdrukken van de symptomen, pijnstilling is uiteraard herl hard nodig maar je wilt ook wat aan het proces er achter doen. Dat kan vijlig met deze middelen.
Niet iedereen vindt dat misschien wat, maar ik deel het toch maar even voor wie iets anders / meer wil doen.

Thnx voor deze info! Ik ga er meteen even achteraan!!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 12:06

Ik zou ook gaan voor ascal en Novacam met omeprazol, novacam idd niet te laag doseren.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 12:12

Na overleg met de DA besloten om de novacam op te hogen en nog even met de ascal te wachten. Het is bij Zhuf gewoon constant kiezen tussen twee kwade. Dus we kijken ff per dag. Heb de ascal liggen dus kan starten zodra ik denk dat het echt noodzakelijk is.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 13:08

Pff, tranen en twijfels. Raya lijkt alleen maar heel langzaam achteruit te gaan in plaats van vooruit. Ze heeft wel over de track gelopen vannacht maar wil nu niet naar de schuilstal komen dus maar op de plek waar ze stond gevoerd. Voer niet helemaal opgegeten, eet wel hooi, maar vind haar weer sip... 4 weken onderweg zonder zichtbare vooruitgang en ze lijkt na een dip niet helemaal terug te komen op het niveau van daar voor.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 13:55

Francis, je hebt nog niet op ppid getest, toch? Misschien toch maar doen nu? Pijn kan wel wat verhoogde waarde geven maar als ze 't heeft zal die waarde hoger zijn dan een enigszins hoge waarde door de stress/pijn. Mijn pony knapte heel snel op na starten prascend. Helaas werd ze na vier maanden weer bevangen maar zo snel als ze nu opknapt, heb ik nog nooit meegemaakt. Hoop toch dat het door de prascend komt.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-18 15:07

Ik blíjf het moeilijk vinden om te reageren zonder harde/concrete uitspraken te doen, feit is en blijft namelijk dat er maar weinig eensluidende antwoorden of behandelingswijzen zijn ..

Zoals de vraag wel of geen ijzers?
Ikzelf ben voorstander van zonder ijzers als dat kán en mogelijk is ... maar er zijn situaties dat beslag/ijzers in het belang van het dier zou kunnen zijn, waarbij dan direct de volgende vraag ontstaat: welk beslag voor welk paard in welke situatie?

Ik kan weer alleen mij eigen ervaringen delen:
Noah heeft de eerste periode van zijn HB ( 5-9/2-11-'16) zonder ijzers doorgebracht
Tégen diverse dringende adviezen in maar na me uitgebreid ingelezen te hebben,was ook ík de mening toegedaan dat ik het niet vond kloppen om een dier dat al last heeft van zijn voeten nog eens extra te belasten met beslaan en alle gevolgen van dien.
Vond en vind dat nogal wat, ook al in ogenschouw nemend dat hij zijn hele 20 jarige leven blootvoets had doorgebracht.

Toen echter na zo'n 9 weken bij de 2e x röntgen foto's (2-11-'16) bleek dat er sprake was van ernstige hb-kanteling ( bij opinion nr. zoveel eind 1-'17 bleek er toen ook al sprake te zijn van een sincker ..) liet niemand of niets ook maar enigszins ruimte voor twijfels over : óf direct af laten maken óf direct op ijzers met zooltjes om kleine kans op herstel te pakken.
Wat doe je dan ? .. diezelfde avond nog op geadviseerd beslag laten zetten.

Verbetering bleef uit, opnieuw me overal weer ingelezen en opnieuw ( of eigenlijk : nog steeds ..) wanhopig op zoek naar de juiste hulp.
Dacht die gevonden te hebben ... maar helaas heeft die specifieke manier van bekappen en beslaan ( banana shoes met opgevulde zooltjes ) in combi met het níet alert/adequaat reageren op mijn alarmerende feedback Noah alleen maar meer pijn en achterstand op herstelkans gebracht.

Op woensdag 25-1-'17 via via 'specialist' nummero zoveel hier die de 'foute' ijzers er wel onderuit wilde halen maar verder niets wilde doen.
Bevrijd van fout schoeisel en rottend( ..) hoefmateriaal knapte Noah eerst enorm op ... maar niet lang daarna weer terugval, afscheid nemen was begonnen.
Tot toch nog onverwacht contact met R.Van Nassau : hij was woest om gemaakte fouten & gemiste kansen en hoopte dat hún manier van handelen Noah's leven zou kunnen redden en vooral: daarna zou kunnen verbeteren.
Op donderdag 2-2-'17 is Noah op de door mijn eigen smid gesmede ijzers à la Van Nassau gezet (onder dergelijke omstandigheden was en is transporteren voor mij sowieso geen optie, slechte ervaring mee ..) en de rest is inmiddels geschiedenis.
Eigen smid heeft in tussentijd weleens gedacht dat hij wel weer zonder ijzers kon .. not .. of op ander ijzer .. ook not.
Misschien dus levenslang op breakovers à la Van Nassau, misschien ook niet .. de tijd zal het leren, ik blijf gewoon naar mijn paard kijken.

Nog even dit :
Bij lichte gevallen HB zouden verbeteringen binnen dagen tot weken mogelijk te zien kunnen zijn, bij zwaardere gevallen ( zoals bij HB-kanteling door afsterven lamellen .. dé verbinding tussen het hoefbeen en de hoefschoen) is zichtbare verbetering vaak pas na zo'n 6 maanden zichtbaar ...

Bij Noah was dat dus iig. ook het geval, maar zonder de hulp van het juiste, zónder zooltjes beslag om druk van pijnlijke zool af te halen en druk draagrand te verdelen ... zonder die hulp had hij het echt niet gered.

Maar nogmaals : dat is ónze ervaring onder ónze omstandigheden.

@ Auke : door het noodgedwongen stoppen van medicatie heeft Zhuf natuurlijk ook een hiaat in herstel/genezingsproces/kans .. denk dat eea. ook alleen daardoor al anders dan verwacht loopt .
En stand verandering is absoluut een feit ... blijf ik ook nu terug zien , maar dat hoeft ( uiteindelijk ..) een goed en paardwaardig leven zeker niet in de weg te staan!

En nog iets :
Een eenmaal verzakt/verplaatst/gekanteld hoefbeen komt nooit never meer op de plek terug waar hij gestaan heeft.
Maar in het gunstigste geval maakt de aangroei van nieuwe lamellen het wel mogelijk dat de nieuw te vormen hoefschoen weer een vaste verbinding krijgt met het gekantelde hoefbeen en zorgt de aangroei/verdikking van de hoefzool voor stevigheid aan de onderkant .. nieuw te vormen materiaal past zich zo aan de nieuwe/huidige stand aan.
Kortom : er gebeurd enorm veel, of er móet enorm veel gebeuren voordat eea. zich hersteld of kan herstellen ... en dat kost sowieso tijd.

Overigens zijn er methodes die eea. zouden doen kunnen versnellen, zijn heftige ingrepen en deels ( sterk gedwongen aangepaste stand verandering) is dat bij Noah geprobeerd .. zou ik persoonlijk absoluut niemand aanraden.

Mensen vragen meer dan eens hoe je kunt weten wanneer je door kunt of juist moet stoppen.
Ook daar is weer geen vaste definitie voor.
Iedereen legt de lat voor alles weer ergens anders ..
Ik maak voor elke leven individueel een eigen optelsom en stem daarop mijn beslissingen af, wikken & wegen voor dát dier onder díe omstandigheden op dát moment .. elke keer weer opnieuw.

Wederom kan ik alleen maar weer aangeven hoe ikzelf daarin sta : als ik niet meer twijfel dan weet ik het ...