[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:12

mimiloe: fijn dat het weer beter gaat met dr
en de enige koeken die ik ken zijn die van pavo.

Dennis: helaas welkom hier, het gevoel herken ik heel goed helaas.

Met tango gaat het op het moment ook goed, medicatie doet goed zn werk, maar moet morgen alweer afbouwen, dus hopen dat het dan ook goed blijft gaan.
hij wordt alleen enorm wel wat zuur van op de paddock staan alleen ipv op t land met vriendjes.
Heel de dag maar hinniken.
maarja het is wel het beste voor hem, dus zal even hard voor m wezen, maar het is even niet anders

flavlip

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:38

Dilemma en daar wil ik graag jullie mening over!!

Flavio staat nu op een pensionstal met 8 paarden, zomers in de wei en 's winters in de paddock. Buitenbak om in te rijden en een grote paddock. Super plekje voor Flavio. Het probleem is dat er veel (zeg maar alles..) zelf gedaan moet worden en dat word me teveel. Ik ben meer bezig met alles eromheen dan met m'n paard zelf.

Nu heb ik een andere stal op het oog, 30 paarden, waar alles gedaan wordt en het hele jaar door worden ze in de paddock gezet (met 2-4 paarden) en er weer uitgehaald. Grote hele mooie buitenbak om in te rijden, waar weinig gebruik van wordt gemaakt, want je kunt zo het bos in rijden. Verschillende paddocks, deze zijn wel redelijk nat na regen. Probleem : geen weidegang...Ze hebben weides, in het bos, maar dat is echt ver lopen. Ook hebben ze een stukje aan de rand van hun terrein waar ze kunnen 'struinen'. Soort bospad, met hier en daar een plukje gras (hier kun je ze zelf inzetten en weer uithalen).

Ik wil gewoon zo graag een stal waar het fijn is voor Flavio, maar ook voor mij en dat lijkt onmogelijk te vinden...

Nu is dus mijn grote dilemma : kan ik Flavio de weidegang ontzeggen (of in elk geval heel erg beperken). Hij is dec/jan bevangen geworden en hij is zo goed opgeknapt, ik heb er zo hard aan gewerkt om hem juist wel weer op het land te kunnen laten lopen (hij is afgevallen en op conditie). Zelfs speciaal daarvoor hem verhuist, dus de stal waar hij nu staat is sinds kort (2mnd) en het gaat echt geweldig. Flavio gaat gewoon hele dagen het land op :) Toen hij kreupel was een paar uurtjes en de rest in de paddock, maar toen hij weer opgeknapt was en ik weer rustigaan het werk kon opbouwen heb ik dit ook weer met het weiland gedaan. De stallen zijn ongeveer hetzelfde, bij beiden stallen kan hij met zijn hoofd eroverheen en met zijn buren snuffelen.

Ik zet mijn vraag hier neer en niet in een apart topic, omdat ik vooral graag wil weten hoe de mensen met een (ex) HBer er over denken en de meeste hier zijn redelijk op de hoogte van Flavio, het verloop van zijn hoefbevangenheid en mijn (uitgesproken) mening over weidegang.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 18:50

@flavlip
ik zou voor de 2e stal gaan. Onbeperkt weidegang is toch niet meer echt geweldig voor (ex) hoefbevangen paarden. Het geeft de baas in ieder geval een hoop rust en dat is ook veel waard. Paard gaat lekker de paddock op. Niets mis mee.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:03

ik zou denk ik ook voor de 2de gaan.
ze komen in groepen buiten en of dat nou op gras of zand is, ?
ze hebben elkaar iig :)

Ik vroeg me eigenlijk af of jullie nog iets van een suplement ofzo geven aan je paard wbt de HB

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 19:15

Flavlip: Tja.. daar sta je dan met je principes! ;) Jij zegt dat je paard zonder probleem weer op de wei kan - moet je hem dat dan ontzeggen omdat jij zelf de bijkomende verzorging moet doen? Terwijl hij lekker op de wei knabbelt, kun jij toch je stalklussen doen? Zoveel werk is dat toch ook niet?
Aan grote stallen zijn ook haken en ogen verbonden en het niet zelf voor je dier zorgen heeft imo nog meer nadelen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 19:17

Janouk is wel het mooiste meisje van de klas - wat ziet die er goed uit zeg!
Compliment hoor, je lange weg is niet voor niets afgelegd!

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:18

Dankjewel voor jullie reactie! Het zou mij rust geven, dat klopt, maarja, ik vind eigenlijk dat ieder paard weidegang zou moeten krijgen (HB of geen HB, kijkend naar de mogelijkheden). Het weiland waar Flavio nu op loopt kan hij gewoon aan. Is niet zo een groot stuk en ze hebben het lekker afgegrazen. Het gaat gewoon super en om hem niet meer op het land te zetten gaat dan erg tegen mijn gevoel in, maar verder is die andere stal gewoon nagenoeg perfect. Het is echt dat ik het nu gewoon niet red...Ik wil gewoon fijn met m'n paardje bezig kunnen zijn, zonder alle klusjes er omheen. Helaas is het of het 1 of het ander, het heeft voor,- en nadelen en ik vind het een hele moeilijke keuze.

Het contact met andere paarden vind ik inderdaad heel erg belangrijk :) Dat is voor mij echt een voorwaarde!

Ik geef Flavio geen supplementen, heb wel een zout/mineralensteen in z'n voerbak liggen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:20

Ik zou ook voor de 2e stal gaan. Buiten in groepen vind ik belangrijker dan weidegang, en als de stal verder je gewoon veel meer aan staat, waarom niet?

VA is geweest. Die wees in eerste instantie Roos als schuldige aan ('is die kapot?' wijzend naar m'n dikke propje op hoefschoenen).
Tja, die is ook een soort van kapot, heeft vrijdag haar ijzer afgetrapt en haar halve hoefwand mee genomen, dus niet helemaal rad op het harde en het ijzer is er niet onder te krijgen omdat ze amper voet over heeft.
Maar zodra Dennis een stapje deed was het voor hem ook duidelijk. Dus ontstekingsremmers, pijnstillers en voor komende week een potje metacam.
Met de complimenten voor mijn snelle handelen. Vanmorgen was hij gewoon nog goed, vanmiddag hoopte ik eerst nog op een hoefzweertje omdat het 1 voetje was, maar even later waren het duidelijk 2 voeten.

Ze hebben nu geweekt hooi gekregen (kan voor Roos ook geen kwaad). Heb een van de hooibakken in het zand gezet. Dennis stond echt heel zielig te kijken op de overgang van zand naar stenen van 'ja maar, baas, zo kan ik er toch niet bij'. Hij is dus wel zelf zo slim om op het zachte te blijven.

Beter dan de bevangen pony van een kennis die ik vorig jaar had (die ik bij hun uit het land haalde en maar bij mij op het zand gezet had), die vloog in draf zo de stenen op om daar te lopen alsof hij z'n benen gebroken had.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:27

Ja JP daar heb je helemaal gelijk, dat is precies waar mijn 'schuldgevoel' vandaan komt. Het gaat er meer om dat ik niet altijd de tijd/energie heb om en alle stalklussen te doen (stal uitmesten, drollen uit het land halen, water bijvullen, paarden binnenhalen/voeren) en dan ook nog een Flavio de nodige beweging te geven. Dat beweging is eigenlijk ook weer een voorwaarde voor het land en ik vind het fijn om dan lekker af te wisselen, rijden in de bak, werken in de paddock, balkjes, keertje naar buiten....en de laatste tijd kies ik dan de makkelijke weg : 2 paarden tegelijk in de paddock laten lopen :) maarja, dat gaat ook vervelen. Van de winter wordt dat dan drollen scheppen uit de paddock en heb ik helemaal 2 paarden om beweging te geven en 2 stallen om uit te mesten. Dit omdat ik dan ook het paard van mijn zus doe (@ Luv-roses Dat is het andere paard van de foto, zij is inderdaad meeverhuist, vroeg je een tijd geleden ;) )

@ Dennis Tja, alleen staan mijn principes dat in de weg, zoals JP mooi zei...Ik vind het inderdaad erg belangrijk dat Flavio elke dag uit stal komt en bij de stal waar hij nu staat komt hij dat ook, maar in de winter alleen als ik elke dag kom (om hem weer uit de paddock te halen en de paddock drolvrij te maken en het water bij te vullen). De zomer valt me nu al zwaar, dus ik zie nu al op tegen de winter...daarentegen geniet ik er wel ontzettend van m'n paardje op het land te zien en ben ik er trots op dat dit gewoon gelukt is.

En inderdaad, snel handelen voorkomt veel ellende!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 19:33

Kun je dan de werkzaamheden niet om de dag doen: jij de ene dag, je zus de andere dag? Drollen uit een weiland halen kun je ook eens in de twee, drie dagen doen, een stal uitmesten is een kwartiertje werk..
Paddock schoonhouden doe ik twee maal daags: kruiwagentje, vlasschep en huppekee, 2 x 5 minuten ( met twee veel poepende, grote paarden).

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:35

Ik kom op veel verschillende stallen. Maar merk dat paarden (zolang ze natuurlijk in groepjes buiten komen) weidegang niet missen.

Het is dat ik niet genoeg ruimte heb om alles in paddocks onder te brengen en een bak aan te leggen. Anders was de kans groot dat ik alles in paddocks had staan (nu is het zomers land en 's winters paddock en jeugd op het land, en rij ook op mijn weiland omdat ik geen bak heb).

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 19:49

flavlip: zoals ik dacht te lezen is er wel weide in het bos, maar is een stuk lopen.
je kan ervoor kiezen als je de tijd hebt daar een paar x per week je paardje toch weidegang te geven.

sta zelf ook op een stal waar ik alles zelf moet doen en mij zal het ook meer rust geven als dat zou worden gedaan, maar ik vertik het nou eenmaal om 200 euro per shet te betalen op een grote stal.

wel zou ik bang zijn voor de verhuizing en of dit geen effect brengt op de HB die je zoals ik lees nu goed onder controle hebt, andere paarden, andere omgeving, ander gras en hooi... volgens mij kan dat weer reden geven om de HB actief te krijgen.

Moeilijk keuze, maar als stal 2 wel weide mogelijkheid heeft, al is het een stuk lopen, dan kan je dat misschien een paar keer per week doen en misschien kan je hem naast de fiets erheen brengen? scheelt jou lopen

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 20:02

@ JP We wisselen het al een beetje af, maar het blijft veel tijd kosten. Om de dag kan inderdaad ook, maar dan is het weer meer. Ik ben gewend zo'n 4x per week naar Flavio te gaan en dan lekker met hem te werken. Hij heeft ook heel dichtbij gestaan en toen kwam ik vaak zelfs 2x op een dag (maar dan ook echt alleen voor hem, mesten/voeren werd gedaan, paard uit stal niet..) De stal waar hij nu staat is al ruim 20km van huis, dus niet echt om de hoek. Het liefst zou ik gewoon weer zo'n 4x per week gaan, maar door alle klusjes is dat niet mogelijk, die stapelen zich dan op...De andere stal is nog verder weg, ruim 30km, maar dan weet ik dat Flavio gewoon elke dag met zijn vriendjes buiten komt, een schoon stalletje heeft en z'n hapje en z'n drankje. Als ik dan kom kan ik met hem werken en zo z'n conditie op peil houden en dat houdt hem ook blij :) Wat ik al zei, met de winter komt het allemaal op mij neer en voor nu is het al veel, ik heb m'n werk ernaast (en een vriend die helaas niet om de hoek woont..) en m'n zus heeft haar gezin. We gaan morgen waarschijnlijk wel met de staleigenaar praten, kijken of hij ons iets tegemoet kan komen.

@ Dennis Wel goed te horen dat paarden de weidegang niet missen, ik vind het inderdaad belangrijk dat hij gewoon lekker elke dag buiten komt in een groepje. En het zou fijn zijn als dat niet afhankelijk is van mij, dat als ik niet ga dat ik weet dat Flavio de hele dag binnenstaat, dat kan ik niet en dan ga ik aan mezelf voorbij.

@ Minilou Dat klopt, ik heb de wei nog geeneens gevonden haha En dat was al best ver lopen, ze zeiden 1km, maar het is wel verder. Ik zou dan inderdaad wel m'n best doen hem daar af en toe in te zetten, maar dan voelt het nog als een beperking. Fiets is een goed idee, alleen gaat het om 2 paarden (maar kan ik wel op de fiets terug er weer heen :) ) Ook kunnen we ze dan na het werken neerzetten op het stuk waar ze rond kunnen struinen, zo'n half uurtje per keer ofzo.
Een verhuizing kan Flavio aan :) is 2 maanden geleden ook goed gegaan. Ik neem wat van zijn voer mee om de overgang iets rustiger te doen, maar nu is de overstap zelfs weer naar beter hooi (eerst had hij oud/stengelig echt hooi en 2 maanden geleden overgestapt op tja, droog kuil zullen we maar zeggen) nu zou het naar echt heel droog stengelig kuil zijn, lijkt echt net hooi. Ook verhuist zijn vriendinnetje mee, dus hebben ze steun aan elkaar, wat een boel stress scheelt :)

Dankjulliewel voor het meedenken allemaal!! :)

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:04

nombrado schreef:
Tuurlijk moet je het risico niet nemen, beter het zekere voor het onzekere in dit soort gevallen.
Het typje komt een beetje overeen met een paard die ik ken, en gevoelig is op maag en darmen.
wat bij hem resulteert in spierstijfheid (niet echt bevangen) kan idem ook explosief reageren, maar is in zijn spieren altijd het gevoeligst. (groeit van lucht)
Is zijn buik ook iets opgeblazen?
Misschien kan je zijn voeding ook eens laten doormeten. Hoeft idd niet de suiker te zijn, maar het kan zomaar iets anders zijn waar hij gevoelig op reageert.

Max is gevoelig op zijn darmen, in die zin dat als hij te veel spanning heeft koliekerig kan worden.
Maag nooit iets van gemerkt. Spierstijfheid ook niet, ik heb zijn spierwaardes en nog veel meer laten meten begin maart toen hij stijf/houterig begon te lopen en daar kwam ook niks uit.
Nee zijn buik is niet opgeblazen. Voeding doormeten zou ik nog kunnen doen maar ik ga eerst naar de reguliere kliniek met hem en aan de hand van uitslagen verder kijken wat ik ga of kan doen.

Jannepauli schreef:
Wat een prachtige Quarter heb je MissPK!
Heb je een idee van zijn afstamming?
Er zijn Quarter Horses met een erfelijk genetisch defect ( met name afstammelingen van de hengst Impressive) en die afwijking resulteert in een aandoening genaamd Hyperkalemic Periodic Paralysis , oftewel HYPP.

Paarden die aan deze aandoening lijden reageren met name op een hoog kaliumgehalte in de voeding en dat moet dan zoveel mogelijk vermeden worden.

Dank je voor het compliment :) Ja ik heb wel een idee van zijn afstamming hoor! :D Geen Impressive in ieder geval maar dat zegt ook niet alles helaas.
Ik ben redelijk bekend met de ziektes die bij Quarters voorkomen maar heb nooit aan Hypp gedacht bij hem omdat dat echt andere verschijnselen geeft bij de paarden die het echt hebben en die ik gekend heb.
Wat ik niet wist is dat ze bij een te hoog niveau kalium pijn en stress kunnen krijgen en daardoor een te hoog cortisol kunnen krijgen en uiteindelijk hb kunnen worden...

Hmm nou dank je voor het mee denken en ik ga dit opschrijven, anders vergeet ik het hoe het ook alweer zat :D en zeker mee nemen naar de kliniek waar ik heen ga met hem! :j
Ik heb in maart uitgebreid bloedonderzoek laten doen maar ik weet die uitslagen niet meer, papiertje is ook weg maar in de kliniek hebben ze die nog wel in de computer staan. Geen idee meer of kalium daar ook bij zat maar als dat zo was kunnen we ook vergelijken.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:04

@flavlip: ik kan je alleen vertellen wat ik ervaar. 4 paarden voor mijzellf in de wei en 2 op een pensionstal waarvan er 1 gereden wordt door de eigenaar van de stal (maar ik dus wel poetsen etc.) en de ander 'deel' ik met mijn zus. En dan nog 1-tje op een pensioenadres. Die 4 in de wei (niet eens bij mijn huis) zijn mijn verantwoordelijkheid en 1 daarvan is dus bevangen. Voor mijn gevoel rij ik de hele dag heen en weer, ruim stront, voer, mest uit, repareer etc. Werkelijk echte aandacht voor de paarden schiet er bij in. Zeker voor de weidepaarden nu er 1 bevangen is. Daar baal ik echt van. Laat staan aandacht voor mijn omgeving of voor mijzelf; daar is weinig ruimte voor. En dat is natuurlijk niet goed; maar hoe regel je het? Natuurlijk wil je het 'beste' voor je paard. Maar wat is dat dan??? Is paddock met vriedjes zo fout in vergelijking tot weidegang?? Nee joh! Als ze maar ruim samen buiten komen; dat is wat belangrijk is. Die sprieten tellen niet mee als ze maar allemaal zonder sprieten staan. Dus : kies ook eens een beetje voor jezelf zonder dat je het welzijn van je paard verloochent (en dat doe je niet)!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:12

Ik zou met een ex-HB er kiezen voor stal 2, maar dan wel graag dichterbij.....persoonlijk vind ik 30 km wel wat te ver om m'n paard te stallen! Dat zou me teveel reistijd kosten. Als er wat is, dan wil je er snel kunnen zijn, desnoods 3 x op een dag. Dan is 30 km wel een end weg hoor! Is er bij jou in de regio echt niks dichterbij voor jullie te vinden? Wel jammer dat je nu weer moet verhuizen.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:41

@ Wuswa inderdaad, ik kan me helemaal voorstellen hoe jij je voelt. Ze komen ruim buiten, zo ongeveer de halve dag. Ze staan dan allemaal zonder gras en er kan gekozen worden voor wel af en toe weidegang, dus op dat struinstukje zal ik hem zeker weleens zetten, maar de wei heb ik nog niet gezien. Daar wordt niet echt gebruik van gemaakt, dus ben bang dat het gras er hoog is...en ik het dan niet aandurf..Ik vind het zeker heel moeilijk om een beetje voor mezelf te kiezen...Aan de andere kant, de weidegang wordt dan (heel) beperkt, maar daar staan wel bosritten tegenover en ik weet dat Flavio (en ik) dat beiden geweldig vinden :)

@ Paars Het liefst zou ik mijn paard om de hoek hebben, helaas is dat in de hier niet echt mogelijk...Ja, in 'paardengevangenissen' (zal geen namen noemen), heb ik geprobeerd, een half jaar, maar dat was echt verschrikkelijk, sindsdien doet Flavio aan luchtzuigen (is gelukkig al iets minder). Hij was zo op mij gericht dat het niet leuk meer was..Dus toen al de keuze gemaakt om hem verder weg te zetten, zelfs 45km....dit ging anderhalf jaar super. Was ook een stal waar alles werd gedaan, (kwam ik zo'n 2-3x per week) maar inderdaad, toen hij bevangen werd brak dit me dan ook op. Ook was het duidelijk dat het door het voer kwam, dit werd aangepast (maar als de baal op was moest hij maar weer met de rest meedoen...) en de weidegang ging gewoon niet. Daar was het dan een uurtje land en dan in de paddock, maar ik was gewoon het vertrouwen kwijt. Dat is wel heel belangrijk als ik het overlaat aan de ander en ze zagen gewoon niet in dat Flavio (en al hun paarden...) te dik waren en dat beangstigde me, ik kon niet elke dag blijven komen, een half jaar/jaar om hem er bovenop te helpen is te overzien, maar het ging gewoon niet meer. Vandaar de keuze een stal dichterbij (20km), maar heb me erg verkeken op het alles zelf doen. Dus voor de zomer is het super, zeker de weidegang,wel al zwaar, maar dan de winter....Dan liever een stal waar het 'gelijkmatiger' is. Ik ben heel hard aan het zoeken naar een stal dichterbij, maar helaas :n En ik zie er inderdaad tegenop om Flavio dan weer te verhuizen....De eerste stal 4 jaar gestaan, als ik niet verhuist was stonden we daar nog (is 65km), Flavio meeverhuist, weer terugverhuist, weer dichterbij verhuist enz...Wel de laatste keer er heen kunnen rijden :) en dat wil ik nu ook weer. Ik wil nu gewoon niet weer een impulsieve beslissing nemen, een goed besluit nemen en niet weer binnen een jaar Flavio weer verhuizen..Het is heel moeilijk hier in de omgeving een goed plekje te vinden en onmogelijk om een plekje te vinden dat aan al mijn eisen voldoet...dus word keuzes maken...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 22:04

Wat erg dat er niks dichterbij te vinden is. Zou eerst het gesprek met de stalhouder eens afwachten. Misschien valt er iets te regelen? Als je het er verder naar je zin hebt, en voor Flavio een fijne plek is. Kan je wat met andere stalgenoten afspreken, een schema'tje maken?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 22:06

jeetje lastig zo ver weg...
ik heb mijn paard het liefst zo dicht mogelijk in de buurt, maar ja, ze moeten ook wel goed staan...

janouk, ze ziet er echt super uit hoor!
dan is dat toch voldoende qua voer, lijkt mij helemaal prima! :j
Fifi krijgt normaal gesproken aan krachtvoer meestal maar een halve schep per dag...

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 22:38

Iemand hier ervaring met bloedanalyse door het VetMedLab in Duitsland? Ik wil uitgebreid bloedonderzoek van m'n paard laten doen, de praktijk werkt hiervoor samen met dat lab, maar ik hoor over GD Deventer betere berichten?

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 23:10

paars schreef:
Iemand hier ervaring met bloedanalyse door het VetMedLab in Duitsland? Ik wil uitgebreid bloedonderzoek van m'n paard laten doen, de praktijk werkt hiervoor samen met dat lab, maar ik hoor over GD Deventer betere berichten?

Wij werken met onze kliniek met het idexx vedmedlab. Gaat gewoon goed hoor.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 23:19

Zit dat in Duitsland? Want daar stuurt onze praktijk het heen volgens de website van de praktijk?
De planning is dat de DA op vrijdag komt (dan kunnen we de visite delen), maar ik vraag me sowieso ook af of dat wel een handige prikdag is, zo met het weekend voor de deur...
Het iss bedoeld als routine check. Nu is hij de laatste tijd begonnen met knabbelen van zijn eigen mest, dus ik ben erg benieuwd of hij ergens toch een tekort aan heeft. Want helemaal normaal is dat natuurlijk niet voor een volwassen paard!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 23:50

paars schreef:
Zit dat in Duitsland? Want daar stuurt onze praktijk het heen volgens de website van de praktijk?
De planning is dat de DA op vrijdag komt (dan kunnen we de visite delen), maar ik vraag me sowieso ook af of dat wel een handige prikdag is, zo met het weekend voor de deur...
Het iss bedoeld als routine check. Nu is hij de laatste tijd begonnen met knabbelen van zijn eigen mest, dus ik ben erg benieuwd of hij ergens toch een tekort aan heeft. Want helemaal normaal is dat natuurlijk niet voor een volwassen paard!

dit doen mijn hengsten ook regelmatig.
mest eten.
Er is een onderzoek geweest bij apen, die dit standaard doen.
Bleek dat ze dit doen om een bepaald vitamine aan te maken (wat ze niet uit hun voeding kunnen halen, het zou B12 kunnen zijn, maar weet ik niet zeker) ze zijn erachter gekomen omdat 1 vrouwtjes aap dit nooit deed, en uiteindelijk uitvalverschijnselen en sloom gedrag ging vertonen.
ze hebben haar toen geinjecteerd met het vitamine, en toen waren de klachten voorbij.

Of dit ook opgaat voor paarden, weet ik niet.
Maar mijn paarden hebben dit altijd (niet altijd, af en toe) gedaan. En dan niet bergen poep, maar een hapje.

haha...misschien moeten wij dat ook wel doen hahahahaha :+

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-11 00:00

Op het amerikaanse forum wordt zeer stellig afgeraden om daags voor het weekend bloed af te laten nemen. Nu gaat het dan meestal wel over PPID| IR en eActh onderzoek wat nogal een speciale handelwijze vergt, en als daar niet aan voldaan wordt krijg je verkeerde waarden. Ik zou me echter kunnen voorstellen dat het met een meer algemeen onderzoek niet veel anders is, want ik denk dat ok dan het bloed gekoeld bewaard ( en getransporteerd) moet worden.
Ik ga morgen in ieder geval informatie verzamelen bij verschillende klinieken en omdat ik wel voor IR\Cushing en de eACTH test ga, breng ik desnoods het bloed zelf naar een lab.

Wat het mest eten betreft: zoals je wellicht wel weet doen veulens dat ook - het doel ervan is om dan bepaalde bacterieën binnen te krijgen om de eigen darmflora op te bouwen. Het is echter ook mogelijk dat er een vitaminetekort is ( B en K) of een mineralentekort. Heeft je paard een liksteen? Zie ook hier http://www.voervergelijk.nl/informatie- ... /mest-eten e.e.a. nader uitgelegd.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-11 00:36

Liksteen is er, type Himalaya. Ik maak me er ook niet grote zorg over, veulens doen dit om hun darmflora aan te vullen, ze eten hun moeders mest. Maar Vash staat alleen. De andere paarden staan in andere paddocks. hij kan dus alleen recyclen en niet op die manier een tekort aanvullen. Voordat ik lukraak wat ga toevoegen wil ik weten of er idd in de mineraal- of vitaminehuishouding een tekort is. Ik ga het onderzoek een dag vervroegen. Wil gewoon 100% zeker weten dat ik geen twijfels hoef te hebben. Het moet al een enorm eind reizen, dat bloed. Waarom sluiten de DA's eigenlijk geen deal met de humane lab's?

:+ Nombrado...als jij dat nou eens uitprobeert :+