[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rozemissiej

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 21:26

@ Jesito, misschien dat ik het verkeerd begrijp hoor, maar komt hij op een weilandje te staan? Want dat zou ik persoonlijk nu niet doen i.v.m. het hoge fructraan in het gras rond deze periode. Wel heel fijn voor hem dat hij appart buiten met je andere pony kan staan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 09:53

rozemissiej schreef:
@ Jesito, misschien dat ik het verkeerd begrijp hoor, maar komt hij op een weilandje te staan? Want dat zou ik persoonlijk nu niet doen i.v.m. het hoge fructraan in het gras rond deze periode. Wel heel fijn voor hem dat hij appart buiten met je andere pony kan staan.

Nee er word nu eerst een stuk afgezet voor de stal een soort paddock, prikpalen zijn er al.
Dat voorste stuk is zowiezo kapot gelopen met het slepen met vanalles en nog wat.
Het gras wat er nog staat is heel slecht dor gras, maar dat durf ik niet aan.
Mocht er toch nog wat gras staan laat ik eerst die grote een dag op dat stuk rond lopen die ruimt dat wel even op :D of ik steek het met de schep weg.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 12:16

Hopelijk loopt het allemaal los Jesito.

Fijn nieuws JP.

Grietje gaat nog steeds hetzelfde. Ze staat nu wel buiten. Naast het verharde ligt allemaal hooi, dat nu koud is door de vorst. Daar staat ze veel in. Ze kan ook in de stal, maar blijkbaar vindt ze het buiten toch fijner. Helaas reageren die mensen van de soft-ride schoenen niet op mijn mail. Ik had gehoopt dat ik die schoenen nu wel ongeveer in huis zou hebben. En ik zoek nu ook een andere smid. Mijn smid is echt goed met mijn pony's, maar ik wacht nu al 3 weken op reactie. En juist nu is het belangrijk dat ze regelmatig bekapt wordt.Ik vind het nu wel eng om over te stappen.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 12:21

capopjekop schreef:
Mijn smid is echt goed met mijn pony's, maar ik wacht nu al 3 weken op reactie. En juist nu is het belangrijk dat ze regelmatig bekapt wordt.

Sorry, maar dan is het helaas géén goede smid als hij je zo lang laat wachten in deze situatie. Je hebt gelijk dat het zo belangrijk is nu dat ze regelmatig bekapt wordt! Ik ben ook 4 maanden na het ontstaan van de HB overgestapt, maar geen dag spijt van gehad!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 12:25

Nou hij is een goede smid in de zin van dat hij mijn dieren rustig behandeld, hij heeft Grietje over haar angst voor de hoefsmid geholpen en hij heeft heel veel verstand van wat hij doet. Alleen dat hij me laat wachten is dus idd niet goed. Maar om hem dan geen goede smid te noemen gaat me wat ver. Ik ben 7 jaar met goede ervaring klant geweest :)

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 18:38

Nou, ik meld me ook na een tijdje maar weer eens..
Heb even wat pagina's teruggelezen(niet alles) en zie nog steeds dezelfde namen voorbijkomen en ook weer nieuwe namen met HB pony's.. Fijn om te lezen dat het goed gaat bij sommigen en veel sterkte gewenst voor degene bij wie het minder gaat..

Met mijn shet ging het eigenlijk prima, liep weer helemaal goed, kleine uk van 8 er weer eens lekker opgezet en veel gewandeld..
Ben heel voorzichtig haar af en toe enkel uurtje op de wei gaan zetten, en op een gegeven moment kleine halve dag. 's ochtend op paddock met (flink) hooi, zodat ze 's middags even lekker de wei op kon.. Er staat echt bijna niks meer in de wei, maar heb haar afhankelijk van de fructaanindex(ja handig ding) er langer of korter, of helemaal niet op gehad.. Ik wandel iedere dag minimaal een half uur met haar, maar vaak kom ik wel aan een uur wandelen.

Nu vond ik haar toch deze week weer wat stijver lopen en waren de hoefjes ook weer beetje warm.. :(
Hup, dus maar weer gelijk op paddock met alleen hooi en zoveel mogelijk proberen te blijven bewegen, want als ik eenmaal met haar wandel, gaat ze wel vlotter lopen en draaft zelf ook stukjes aan..

Is ze nu sneller gevoeliger omdat het nog redelijk kort geleden is (ong. half december) of speelt leeftijd sowieso een rol in het steeds gevoeliger worden voor HB?
Heb haar de afgelopen 10 jaar altijd hele dagen op gras gehad (wel beperkt door opschuifdraad sinds een paar jaar), laatste jaren 's nachts wel op paddock met hooi. Ze heeft 's winters altijd zonder problemen kuilvoer gehad (ook ivm met luchtwegen) en heb haar nog nooit een graasmasker omgehad.. Dit ging altijd prima, nooit meer HB geweest, als ik maar genoeg met haar deed qua beweging..

Kan het zijn dat dit nooit meer zal gaan nu ze het toch na al die tijd weer geweest is..? Ik moet mezelf misschien toch voor bereiden op een masker dit voorjaar vrees ik..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 08:52

Als ze eenmaal bevangen zijn geweest, zijn ze wel gevoeliger idd.
Bij een shet kun je en moet je heel voorzichtig zijn met gras en dan toch kan het zijn dat hb de kop weer opsteekt.
Dat is juist ook zo vervelend, dat ze zo gevoelig blijven.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:38

Fóto's zijn gemaakt vanmorgen en in beiden hoeven is het hoefbeen ietsjes gekanteld.
De da zei dat hij goed op zijn voeten stond en dat hij zo best verder kon zonder ijzers en hij moest in ieder geval naar buiten zowiezo overdag.
Ik mocht hem op een ijzertje laten zetten.
Maar dan het ijzertje anders om met een leren zooltje.
Toen ik net eens wat ging rondkijken op internet, lees ik er niet al te beste dingen over.
Dat het helemaal niet goed is om zo'n ijzer er zo om op te leggen.
Ik vind het zelf ook maar wat raar uitzien en zet er toch mijn ???? bij.
Wie heeft ook de ijzers er zo om onder laten slaan en werkte dat?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:43

Openteenijzer? Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar ik heb er veel negatieve ervaringen over gelezen. Ik zou er zelf iig niet voor gaan.

Grietje is straks achter de andere aan gehobbeld de wei in. Hans en Amber gingen uit hun plaat en Grietje heeft ook mee gerend. Hopelijk heeft ze nu niks geforceerd. Heb haar meteen de wei weer uitgehaald, ze draafde hard voor me uit, kon haar nauwelijks houden. In de zachte wei liep ze best redelijk, op het verharde toch nog niet best. Dus ik heb wel hoop dat hoefschoenen bij haar wel gaan helpen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:44

De ijzers die je DA bedoelde zijn de zgn. open teenijzers. Dat is een nogal ouderwetse methode, maar veel DA's ( en smeden) weten niet beter en denken dat dit de beste oplossing is. Toevallig heb ik het er vorige week nog met Rob van Nassau over gehad en hij is er zeer op tegen. In eerste instantie lijkt het namelijk wel dat de toon ( de voorste punt van de hoef) ontlast wordt, maar dat gaat alleen op als het paard niet loopt. Als het paard gaat lopen dan komt er onvermijdelijk toch meer druk op de toon en dus meer pijn.
Ik zou er zeker niet voor kiezen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:48

Daar was ik al bang voor, raar dat een da zoiets aanraad.
Kan ik hem dan beter blootvoets laten lopen of wat kan ik dan doen?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 20:51

Je hebt wel speciaal beslag voor bevangenheid, dat staat ook op de site van van nassau. Of mss kun je hoefschoenen overwegen? Wat zegt je smid erover?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:05

Mijn smid weet het niet zo goed en de meesten zeggen dat hij ook zonder ijzer kan maar hij loopt wel heel erg pijnlijk.
En naar van nassau dat is me veel te ver weg, er moet toch op meer plekken bekendheid zijn met speciaal beslag voor hoefbevangen paarden.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:08

marco staat op beak-over ijzer, van Van Nassau :)
Werkt super! hij staat weer zonder pijnstsillers en is ontzettend blij!! de oogjes glimmen weer helemaal, ik heb hem ook nauwelijks nog zien liggen.

vandaag met hem gelopen en dat ging best goed, de bermen zijn weer een beetje zacht gelukkig. Op de weg ging ook wel, maar wel moeizamer dan op de weg. Op de terugweg ging hij zelfs draven! toch een teken dat het goed gaat.
We lopen elke dag een stukje met een stukje berm. Nog niet draven op een paar momenten na dat hij het zelf doet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:09

Kun je niet een andere da om advies vragen? Ik doe het op gevoel. In 2007 heb ik Grietje gewoon zonder ijzers of hoefschoenen gehouden. Ze liep wel gevoelig en stijf, maar ze was toen licht bevangen. Nu is ze er wat erger aan toe en wil ik dus hoefschoenen gaan gebruiken. Mijn smid werkt trouwens ook gewoon met orthopedisch beslag, dus mss kun je een smid zoeken die veel ervaring heeft met hoefbevangenheid?

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:11

ik zou inderdaad opzoek gaan naar een smid die er wel verstand van heeft, het is immers geen makkelijke ziekte dus niet zo raar dat niet elke smid hier kennis van heeft.

Ik keek even in je profiel, de afstand naar roosendaal valt vanaf jou nog wel mee. Dus als je niets anders kan vinden is het toch een overweging waart! je kunt hem anders ook bellen om te vragen wat volgens hem het beste is (ijzers of toch niet) enz.

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:26

ik haalde vrijdag ochtend mijn haflingertje uit de wei,en zag gelijk dat het (weer) foute boel was.

een paar jaar geleden heeft ze het al eens meer gehad gehad,en een jaar of 7 ook al,toen heel ernstig.
wonder boven wonder hersteld ze er steeds goed van,maar baal er zo van dat het nu weer is.....

ze heeft 3 weken op kuilgras gestaan,en mijn schoonvader voert haar s morgens te veel dus!
ze kan daar gewoon dus echt niet tegen,en staat nu sinds vrijdag (weer) op dieet.

ze heeft ook echt vraat zucht,kan haar van af het voorjaar niet meer zomaar laten grazen,dan gaat het zeker fout.

ik heb vrijdag ochtend gelijk mijn veearts gebeld,en daarvan heeft ze een spuit gekregen met een ontstekings remmer,en pijnstillers voor een week.
gelukkig was ik er op tijd bij,ze draaft nu al in de wei, en zie er zelf al niet heel veel meer van ,de smid komt deze week kijken wat de ''schade'' is,ze stond al op speciaal beslag,en loopt regelmatig voor het karretje,maar door het slechte (winter) weer al weken niks meer kunnen doen,en dan nog eens te veel en te rijk voeren krijg je dus problemen.

mijn smid is erg goed,woont in breda,pb maar als je zijn naam en telefoon nummer wilt hebben,hij is echt 1 van de beste. (opleiding gehad bij van nassau en werkt daar nog steeds mee)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:32

fancylover schreef:
ik zou inderdaad opzoek gaan naar een smid die er wel verstand van heeft, het is immers geen makkelijke ziekte dus niet zo raar dat niet elke smid hier kennis van heeft.

Ik keek even in je profiel, de afstand naar roosendaal valt vanaf jou nog wel mee. Dus als je niets anders kan vinden is het toch een overweging waart! je kunt hem anders ook bellen om te vragen wat volgens hem het beste is (ijzers of toch niet) enz.

Maar als je geen trailer en e rijbewijs hebt is het een behoorlijke afstand.
Ik wil gewoon hier een goede smid hebben die hem beslaat, maar ik weet niet welke en met wat voor ijzer.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:39

Mss kun je op bokt rondvragen welke smid bokkers bij jouw in de buurt hebben? En dan even rondbellen om te vragen of hij ervaring heeft met hoefbevangenheid.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 22:51

capopjekop schreef:
Mss kun je op bokt rondvragen welke smid bokkers bij jouw in de buurt hebben? En dan even rondbellen om te vragen of hij ervaring heeft met hoefbevangenheid.

Goed idee!!!

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:13

Mijn paard is ook zonder ijzers behandeld, gaat prima! Ik wil ook liever geen ijzers namelijk.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:15

Ik ben ook niet voor ijzers. Ik heb toen met mijn smid afgesproken dat we het gingen aankijken zonder ijzers, want daar is hij meer voor. Mocht het echt niet anders meer kunnen dan waren we wel op ijzers overgegaan. Vrijdag komt mijn mogelijk nieuwe smid langs. Hij kijkt hoe Grietje ervoor staat en dan bespreekt ie met me wat zijn plan is. Hopelijk gaat dat allemaal goed en heb ik een nieuwe smid gevonden.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:18

Nigito loopt naar mijn mening wel heel erg pijnlijk.
Liepen jullie paarden dan gewoon op blote hoeven.
Ik zou hem ook liever zonder ijzers hebben maar heb het idee dat dat bijna onmogelijk is.
Ik wil gewoon het beste en het fijnste voor de pony zelf.
Maar nogmaals er zijn zoveel meningen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:20

Ja, en ze liep best redelijk toen. Nu loopt ze alleen redelijk op zachte ondergrond en op harde ondergrond loopt ze het liefst niet. Dat is voor mij een teken om hoefschoenen te gaan kopen. Ze heeft nu duidelijk meer last dan toen. Je moet naar je paard kijken. Het ene paard is het andere niet.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 23:26

Ja daarom wil ik hem wel laten beslaan maar dan wel op een goede manier.
Heb van nassau gemaild, kijken wat die zegt.