[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:52

Mooi foto Janouk! Ziet er mooi uit, goed op gewicht ook zo te zien! Rij je dagelijks?

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:55

MiniLoe schreef:
wat me opviel:

tijdens de autorit van schoonouders naar huis zag ik overal paarden in hun weide staan grazen.
Kijk daar nu toch heel anders tegen aan dan eerst, leek zo vanzelf sprekend paarden op de weide.
Nu kijk ik er min of meer jaloers naar.... waarom de een wel en de ander raakt er HB van

Dat heb ik ook inderdaad, ik word ook jaloers, wat wil ik toch graag mijn pony weer beter zien.
Natuurlijk alle pony's en paarden wil je gezond en blij in de wei zien.
Ik denk dat ik altijd bezorgd zal zijn als Fellow de wei weer op mag...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:58

paars schreef:
Mooi foto Janouk! Ziet er mooi uit, goed op gewicht ook zo te zien! Rij je dagelijks?

Ik zou wel willen, maar ze heeft nog steeds last van de losse hoefwand, die ontstaan is door de sneeuwringen deze winter. Het is voor haar humeur ook beter als ze weer aan het werk kan :D Dus ze doet helemaal niets nog. Een beetje grondwerken en aan de hand in stap werken.

Maar ik vind ook dat ze voor haar 21 jaar er nog prima uitziet.
Laatst bijgewerkt door janouk op 07-08-11 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:00

_Chendo_ schreef:
MiniLoe schreef:
wat me opviel:

tijdens de autorit van schoonouders naar huis zag ik overal paarden in hun weide staan grazen.
Kijk daar nu toch heel anders tegen aan dan eerst, leek zo vanzelf sprekend paarden op de weide.
Nu kijk ik er min of meer jaloers naar.... waarom de een wel en de ander raakt er HB van

Dat heb ik ook inderdaad, ik word ook jaloers, wat wil ik toch graag mijn pony weer beter zien.
Natuurlijk alle pony's en paarden wil je gezond en blij in de wei zien.
Ik denk dat ik altijd bezorgd zal zijn als Fellow de wei weer op mag...

Hetzelfde gevoel hier. Waarom kunnen al die paarden 24 uur per dag op de wei en is voor Image een half uur echt maximum? Soms voelt het heel oneerlijk.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:00

janouk;mooie kleur zeg, ziet er goed uit, zeker ook verhouding spieren en vet. ongetraint oog daarin maar het ziet er goed uit in iedergeval zover ik kan beoordelen.

_chendo_ en Janouk; ah dan ben ik niet de enige die dat dus voelt... idd onbezorgt de wei in denk dat je dat nooit meer zou hebben al gaat het goed, las hier laatst iemand die zich melde nadat haar paard negen jaar HB vrij was en het ineens weer kreeg.... met alles wat ik nu aan dr geef of kwa wormenkuur enzo vraag ik me al af mag ze dat.... kan dat....

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:13

Precies, dit is de eerste keer voor Fellow dat hij HB is.
En ook voor mij dat ik een pony heb die het heeft.
Ik heb er nooit bij stil gestaan, ik dacht als ik hem nou goed in conditie hou en mooi slank, dan zal het ons niet overkomen.

Helaas... hij is in goede conditie en mooi slank, maar toch HB....

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:18

ik kom ook weer even binnen vallen na een korte vakantie...

janouk, ziet er super uit zeg!
wat voer je nu?

miniloe, jeetje wat een schrik zeg...
sterkte ermee!

chendo, hier hetzelfde, schraal paard en toch HB... -O-

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:19

Nouvel: Wat is bij jou paard de oorzaak?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:36

dat weten we helaas niet precies, waarschijnlijk een samenkomst van operatie, medicatie, koorts, verhuizing, weidegang, stress, etc...

Gelukkig doet ze 't op 't moment weer steeds beter!
Ze is nu 6 dagen van de pijnstillers af en ze lijkt goed te blijven lopen, dus we houden hoop!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:46

:o janouk: 21!!! Dat zie je er niet aan af!

Ja, al die paarden 24/7 in de wei... en vaak (veel) te dik.... Je hebt de neiging om iedereen te waarschuwen....

Hier hadden ze net met z'n 4-en de dolle 5 minuten. Dat is al weken niet meer gebeurd. Postzegel wei waar ze op liepen volledig aan gort getrapt. Bokken, steigeren op de plaats & pirouettes, neerploffen en rollen, al bokkend weer opstaan, grote neusgaten en verdere maffigheden. Enerzijds was ik blij door het plezier wat ze samen uitstraalden maar anderzijds denk ik dan meteen: oei als dat maar goed gaat; wat tref ik morgen aan...

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:48

Oh goed zeg, hoop het ook!

Hier geen stress verder, ook geen medicatie.
Wel veel regen natuurlijk geweest, misschien een te veel aan suiker in het gras.

Wuswa: Had ik laatst ook met Fellow, had een goede dag, was erg druk aan het spelen en ontsnapte uit de paddock en rende over de kiezels... oliebol! Volgende dag was het natuurlijk afzien voor het arme dier.
Alleen tsja, dat waren echt de kiezels.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:49

Ik lees uit beroeps interesse wel al een tijd mee. Ik weet de grote lijnen en weet dat bijna ieder bevangen paard anders is.

Maar mag me nu ook melden met een eigen pony....
Op het zachte stapt hij goed, draaft hij een fractie kort, op het harde zet hij zijn voorbenen wat naar voor weg. Hij loopt nog wel graag met me mee en draaft zonder twijfel aan als je iets te vlot voor hem uit loop.

Gister heeft hij nog super onder het zadel gelopen en er is echt niets veranderd laatste tijd.
Ik weet niet wat ik over het hoofd gezien heb waardoor hij nu in eens bevangen staat. Stond op niet al te lang gras (zoals al jaren, gewoon passend voor een groep shetten) met waar nodig een plukje hooi er bij, is al jaren ong 180 kg en er is helemaal niets veranderd afgelopen weken.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:50

Ach ja, hopelijk valt het eens een keer mee! Ik zie meer op tegen de smid die dinsdagmiddag komt en wat dat voor een effect gaat hebben.......

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:51

@ Dennis: Misschien is het t rare weer? Veel regen, dan zon, hard groeiend gras en dus veel suikers?
Bij ons zijn er 2 bevangen die het nooit hadden en ook niet te dik zijn.
Overal hoor ik dat er steeds meer bijkomen die HB zijn.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 16:56

Ik ben er alleen na die droogte een paar tegen gekomen toen het weer begon te regenen. Toen schoot het gras natuurlijk de grond uit.

Dennis loop z'n hele leven al probleemloos hele zomers in het land. Heeft nooit veel in gewicht geschommeld.
Ik kan er niet zo goed tegen als m'n vriendje wat mankeert.....

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:00

hier hetzelfde hoor. Vind het echt verschrikkelijk.
Maar wie niet?

Ik ben er ook nog niet uit bij Fellow, maar de dierenarts dacht aan de suikers.
Ik weet het zo net nog niet.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:04

mijn veearts dacht het te hoge fructaan door extreme droogte en erna veel regen maar toch broeierig weer.
Moet zeggen sinds mamaloe van het gras af is en alleen hooi krijgt ze duidelijk beter gaat, maarja ze zit nu nog aan de metacam, hoop dat ik hetzelfde kan zeggen als die straks stopt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:09

De mijne staat nu ook weer in de zandpaddock met hoofdzakelijk hooi.
Zij liep ook op zachte bodem eigenlijk steeds vrij goed, maar op het harde kon ze haar ene voet nauwelijks voor de ander zetten...
Ze heeft 5 dagen metacam gehad en in die dagen is ze ook beslagen.
Inmiddels staat ze al bijna een week zonder metacam en stapt ze nog steeds ruim en zuiver op het harde, dus ik denk dat de ijzers ook wel wat eraan meegeholpen hebben...

Te vet was ze absoluut niet, ze was juist op de wei heel mager geworden...

paqune

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:10

@ miniloe:
Ik doe nou 's ochtend haar korfje af en dan rond de avond weer af. Anders wordt ze erg mager.
Ondertussen houden we in de gaten hoe ze blijft lopen :)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:18

ja mamaloe ga ik ook een korfje om doen als voor haar de tijd is aangebroken als ze weer ffies het gras op mag, zeker na de koliek aanval van gisteren toen ze uit haar paddock gebroken was, die propt zich giga snel vol.

paqune

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:22

heeft ze een koliek aanval gehad?! wat erg! dat heeft Pasja gelukkig nooit gehad alleen dat ze slecht liep!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:22

@ Dennis :(:) helaas ook welkom in dit topic. Het is zo'n machteloos gevoel als je paardje zo ziek is.
Wij kennen elkaar gelukkig van leuke dingen (mennen).

@nouvel
Image houd ik verplicht heel schraal (voor mijn doen :o , want ik zie ze liever voller).
Ze krijgt alleen 2 x 1/2 basisbrok van Equiral met Yeasacc schepje en 4 pompjes lijnzonolie.
1 x per maand een kuurtje sandclear.

Ik had eerst F4F, omdat veel hier in het topic goede resultaten mee hadden. Maar die van mij is net weer anders dan de rest. Ze kreeg een volle manenkam van F4F. Daarna Equilin supplement gehaald, omdat ik vind dat een ouder paard (21) toch extra's nodig heeft.
Maar ook daar reageert ze op met zwaardere hals/vetophopingen op schouder en kont.
Verder staat ze een half uur per dag op de wei. Langer gaat echt niet. Helaas.
De hele dag op de zandpaddock met ruim voldoende hooi; ca. 9 kg per dag.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:34

Paqune: ja ze was gisteren uitgebroken uit de paddock, heeft dus toegang gehad tot gras, weten niet hoelang alleen dat het tussen 16:00 en 19:00 is gebeurt, om 19:00 trof mn stalgenootje haar op de grond aan en ze wou niet meer staan, op stal rollen en staan en liggen, gelopen met dr tot veearts kwam en behandeld voor koliek. ;( vandaag gelukkig oke

ik gaf eerders beide shetters van mij een kwart pavo koek a drie keer per week.
nu hoorde ik achteraf dat daar ook veel suikers in zitten, ondanks ze dit voor hoefbevangen en te dikke ponys aanraden..... zijn er ook van dat soort koeken die je kan voeren waar minder suikers inzitten maar wel allerlei mineralen en vitaminen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:37

waarom staat knappe Image in een linkje? ;)

Miniloe@ je kunt gewoon mineralen en vitamines kopen in kleine korreltjes,met een piepklein handje vochtige zemelen eet ze dat wel denk ik.
Ik heb die van Audervard....wel in de gaten houden of het spul bekend is,er zitten ook bij supplementen veel kaf tussen het koren.

paqune

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 17:41

@ mimiloe: fijn dat het weer beter gaat:)