[INFO] Spat

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pollewops

Re: Centraal topic over spat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:06

Gek is dat toch he. Al van jongs af aan tussen de paarden en nooit iets geks mee gemaakt. Paarden waren op kleinigheidjes na altijd goed. En nu mijn eerste eigen paardje en hup meteen spat. Ik was toen nog jong mss hebben ze met wel afgeschermd voor alle ellende. Kan natuurlijk ook....

En dan jullie verhalen nog, meerdere paarden, meerdere keren pech. Gelukkig zijn er ook een aantal onder ons die wel een mooi verhaal te vertellen hebben, zoals wedstrijden in de M.. Knipoog

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 21:10

Daarop dan maar aansluitend, heb vandaag mijn 1e echte crosstraining weer gereden en Raimaer ging echt super. Wel veel te enthousiast en we moeten nog heel wat sleutelen aan techniek en controle maar ze sprong weer heel apart. Helaas geen foto's, hopelijk zaterdag wel.

Ik herken het gevoel van pech overigens ook wel. Ons 1e paard Trammelant is 30 geworden zonder noemenswaardige problemen muv 1 * heel erg ernstige Einschuss en sindsdien is het altijd tobben gebleven.

xjessiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-08 22:00

Ben benieuwd naar de foto's Lachen
Haifa vandaag weer in de bak gereden en ze was zo super fijn!
Heb wel alleen maar gestapt omdat bij ons de buitenbak nat was heb ik binnen gereden maar die bak is niet zo heel groot, veel korte draaien, dus daar stap ik alleen maar de verleiding tot een drafje was zeer groot Lachen

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:17

Hallo Allemaal, Ja, ik lees bij anderen ook de teleurstellingen dat dit niet het eerste paardje is waar spat, hoefkatrol, artrose e.d. is bij gekonstateerd. Mijn eerste had ernstige artrose (hadden we nog maar 4 weken) en nu dan de vierjarige. Was van zeer goede komaf (tcn Partout van Anky) en de moeder was van Platini xx (in duitsland m.n. zeer bekend). Hij was als veulen gekeurd en eindigde met zeer hoge punten, zijn benen stonden correct. Ik snap er ook niks van. Rijtechnisch kan ook niet de oorzaak zijn want ik zat er nog niet op.

Ik hoorde laatst van een fokker het verhaal dat hij altijd goede veulens fokte, klinisch en op de foto. Ieder jaar weer. En ineens had hij van dezelfde hengst en merrie een jong paard met 7 ocd's. Snap je ook niet.

Hebben jullie ervaring met voedingssuppl. Ik heb een tijd spiersupport van de groene oss gebruikt voor die knie problemen waar ook veel glucosamine in zat. Nou keek ik laatst bij Radar naar de effecten van glucosamine bij mensen en schrok wel van de berichten dat het niet helpt.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:19

Ik heb superervaringen met glucosamine bij Trammelant die o zijn 25e ook last van artrose kreeg. We hadden hem toen eigenlijk opgegeven, maar na 6 maanden glucosamine was hij weer helemaal opgeknapt en hij is er bijna 30 mee geworden.

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:25

Lielle,

Wat goed te horen dat Trammelant 30 is geworden! Zo'n hoge leeftijd hoor je niet vaak.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-08 13:27

Ach ja, onze Trammelant. Hij kwam bij ons toen 2,5 was, grasgroen en een plaatje van een paard. Dat was in 1980, we hebben hem vorig jaar april laten inslapen toen duidelijk werd dat zijn lichaam hem echt in de steek ging laten. Ik reed er al op toen ik 10 was (en hij 4) en op zijn 16e waren we samen Z dressuur, M spr en L sgw Lovers

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:41

Vandaag het infuus Tildren gehad, wou eerst niet lukken hij zat wel in de ader maar het infuus liep niet dus weer eruit en erin maar nogsteeds niet dus had hij catheter spuit gehaald en toen werkte het. Nu moeten we aan de hand gaan stappen en opbouwen en over 2 weken mogen we er al op, ook het stappen opbouwen beiden op het verharde en later ook stukjes gras. Zelfs een sukkeldrafje op den duur, maar weet niet of ik dat al aandurf. Over 4 weken komt hij een buigproef doen om te kijken of het aanslaat en evt om een foto te maken hij weet precies waar het zit dus dat wordt dan 1 fototje. Moet er wel effies bij vermelden dat tiger het echt in het beginstadium heeft, en dat het de bedoeling is dat het stopt en het beschadigde langzaam weer gaat genezen. Hij mag niet spelen met andere paarden, wel mag hij in zijn eentje in de wei of in de bak mits hij rustig is. Wij hebben echt een heel groot voordeel dat tiger echt een mak en rustig paard is en de boel niet afbreekt of rond gaat crossen etc. Nu maar afwachten en rustig aan stukjes wandelen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:47

Tiger spannend hoor Ja
Gaat helemaal goed komen, positief denken Knipoog

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:50

Ja ben ik ook wel, maar durf het niet volledig te zijn er zijn heel veel positief maar best moeilijk hoor Lachen Kijk hij zit in beginstadium natuurlijk dus ben echt blij dat we een foto hebben laten maken terwijl hij maar beetje kreupel was maar wel verdacht maarja hoeveel mensen zullen hier wel niet mee door lopen denk je dan.

Ben pas op bladzijde 18 ofzo met lezen, die paginas zijn echt laaaaang haha.

Hoeveel zijn jullie eigenlijk kwijt aan spatijzers voor 2 hoeven? hij raadde het wel aan zodat zijn spat even kan rusten, en heb van hem een naam gekregen Patrick Hoexum. Uit bergen

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 21:55

Ik betaal niet meer dan normaal vierkant ijzers, maar ik heb geluk met mijn smid. Ik betaal dus 75 euro. Weet wel dat normaal gesproken speciaal beslag duur is. Mijn nichtje heeft bv een paard met hoefkatrolontsteking en die betalen voor alleen ijzers voor 120 euro.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-08 22:01

zo, ik betaal voor gewone ijzers rondom ook 75 euro, alleen hij kan geen spatijzers onder zetten, misschien dat ik hem wel de voorijzers steeds laat doen aangezien hij wel goed is en niet zo duur, maar die hoefsmid die wel spatijzers onder kan doen schijnt wel duur te zijn maarja het moet ook wel goed gedaan worden natuurlijk Lachen Hoop wel dat hij uiteindelijk die ijzers niet meer nodig heeft en gewoon op die manier bekapt kan worden maar dat zien we dan wel en anders niet zolang hij maar geen pijn heeft

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 00:26

TigerBD: En nu duimen dat het aanslaat he!

Ik ben rond de 120 euro kwijt voor rondom met echter spatbeslag. Nou laat ik hem wel door de hoefsmid van Emmeloord beslaan als ik er toch ben, dus dat is misschien iets duurder dan normaal.

pollewops

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 09:47

Tiger, spannend allemaal. Ben benieuwd naar de resultaten.

Ik had een smid uit noord-holland, alleen niemand op stal kon me zijn naam vertellen Clown . Betaalde het zelfde als gewoon ijzers rondom. Maar ik was niet echt te vreden met het resultaat. Ze ging er absoluut niet beter van lopen. Inmiddels sta ik op een andere stal en heb daarmee ook nieuwe smid gekregen. Deze zei dat blote voetjes het beste was en dat hij best wat kon veranderen aan de stand zo dat het makkelijker voor haar wordt. Moet er wel bij zeggen dat ze keiharde hoefjes heeft. Ze liep daarvoor dus ook al op blote voetjes. Vind ik zelf ook prettiger. Mijn nieuwe smid is er een van de gebroeders Zijp uit akersloot.

Succes

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 09:50

Spannend Tiger, hopelijk slaat het aan. En zeker als je er zo vroeg bij bent, maak je wel een goede kans.

o_floor_o

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-08 22:04

Ik heb mijn pony vorig jaar twee keer laten behandelen met Tildren. Diverse keren teruggeweest naar de veearts en zowaar op de foto's was verbetering te zien. Heel lang gestapt en langzaam aan weer rijden met goede dagen en slechtere. Ben niet meer terug geweest naar de veearts, heb het voor mezelf en mijn pony een jaar gegeven om aan te kijken wat er gebeurd. Geef wel al een half jaar Cortaflex, heb daar wel een goed gevoel over. Een tijdje geleden ging het goed maar door een misstap in de bak doordat ze schrok van een ander paard liep ze weer kreupel. Jee wat kan je dan balen zeg. Nu ben ik weer aan het rijden en ze loopt geweldig. Veel mensen hadden toen er spat was geconstateerd meteen gezegd dat het niets werd en ik nooit meer kon rijden alleen maar stapritjes buiten. Ik heb veel info over spat gevonden en ben blij dat ik nogal eigenwijs ben aangelegd en niet snel iets van een ander aanneem. Hoor het laatste half jaar veel positieve verhalen over paarden met spat oa van mijn hoefsmid en osteo en natuurlijk ook van de veearts. Mijn pony word alleen bekapt dit in goed overleg met mijn hoefsmid die ook vind dat spatbeslag niet altijd
hoeft.
Mijn pony is nog erg jong 4,5 jaar en zij had botafbraak. Ik heb haar als een mager hoopje ellende gekocht en zij was op 2,5 jarige leeftijd al zadelmak gemaakt. Ze heeft toen ze bij mij kwam zeker een half jaar op het land gestaan om bij te komen, helaas werd ze daarna kreupel en werd er spat gecontateerd.

Gelukkig zijn we nu weer beland in een stijgende lijn en ik hoop dat dat zo blijft.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-08 21:05

oFlooro: Wat fijn dat het nu goed gaat met je pony!! Zoals je misschien al in het topic hebt gelezen, zijn er meer succesverhalen met beginnende spat en Tildren. Terwijl ze bij mij in de kliniek zeiden, dat Tildren toch niet zo goed bleek te werken als gezegd werd. Maar dat is blijkbaar niet in alle gevallen zo. Hopelijk blijft je pony gewoon goed lopen!!!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 05:50

Tildren werkt, behalve op het spatgewricht, ook op alle andere gewrichten. Het is dus niet zo dat die Tildren puur naar het aangetaste gewricht gaat. Mijn paard had ook een beginnende schieffel en daar werkt dat spul ook op. Maar ik denk dat de spat idd in een beginnend stadium moet zitten wil het nut hebben....

o_floor_o

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:56

Ze hadden tegen mij gezegd dat het behandelen inderdaad geen garantie gaf voor verbetering(genezing). Maar op de vraag wanneer ze zouden stoppen met behandelen werd er gezegd dat ze zouden behandelen totdat ze weer helemaal rad zou lopen. Ik had ook al het een en ander gelezen over dat de spat na een tijd zou vergroeien en dat het paard er dan geen last meer van heeft.

Ik denk dat de twee behandelingen met Tildren de botafbraak hebben stopgezet en door de lange revalidatie de rest is goed gekomen.
Ik ben uiteindelijk blij dat ik niet ben blijven behandelen en dit komt zeker ook door de eerdere uitspraak van de veearts dat ze gaan behandelen maar niet weten of het wel verbeterd.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 11:59

Fijn voor je Floor! Ik hoop dat je die stijgende lijn kunt vasthouden Ja

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 19:05

Weer geen foto's maar wel fijn gesprongen vandaag. Twee balkjes in het L door mijn eigen fout, maar ze liep echt fijn.

TigerBD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:19

Ik vind het zo moeilijk om te zien hoe ze lopen. Me dierenarts zag gelijk (3 weken terug) dat hij alleen al kreupel liep in stap, maar ik zag dat echt niet, nu ben ik geen dierenarts maar toch haha. Ik zie het gewoon echt niet, pas in draf kan ik het goed zien en als hij nét zijn stal uitkomt maar verder loopt hij voor mijn oog goed.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:21

Toppie, Leille! Wel een beetje jammer van de foto's Knipoog

Tiger, ik vind het soms ook moeilijk om te zien hoor. Maar in de tijd dat Twister echt kreupel liep leek het of hij een beetje door het been heen zakte. Nu maakt hij, als hij te veel gerend heeft, soms wat kortere passen.

Met Twister gaat het nu trouwens wat minder goed... De hoefsmid heeft te diep in de straal gesneden Boos! , waardoor het ging bloeden. Nu 3 dagen later is de hoef ondanks de sodabadjes nog steeds heet Verdrietig Morgen de veearts maar bellen..
Laatst bijgewerkt door Jennyxx op 02-03-08 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:23

Vervelen Jenny! Dan krijg je het gevoel dat je aan het tobben blijft Ach gut

Foto's binnen vind ik nooit zo'n succes, maar volgende week trainen we weer buiten (ging gisteren niet door ivm storm) en dan zal ik wel voor foto's zorgen.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-08 20:23

Hou ik je aan, Lielle!

Dan zorg ik dat Twister volgende week weer beter is Haha!