[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Victory-Boy

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 14:13

Kymalin schreef:
Tjonge jonge, dat klinkt erg drastisch! Nog nooit eerder gehoord dat ze dat op die manier behandelen! En ook weer typisch dat deze dierenarts weer zei dat je onbeperkt wortels mocht voeren Verward Ik weet niet..... maar als ik jouw verhaal zo lees dan spreekt de manier waarop ze je paard hebben behandeld niet aan. Open teenijzers zijn volgens mij ook achterhaald, ik zou ze in ieder geval weigeren... Maar goed, da's wat ik er persoonlijk bij voel hoor, ook niet aanvallend naar jou bedoeld ofzo.

Ik ben wel benieuwd hoe het verhaal verder gaat, jammer dat je computer je er steeds uitgooit als je zo'n lang verhaal hebt getypt Ach gut

Zo drastisch was het bij Vick niet, hoor, als ik de foto's van de hoef van Image zie. Bloos Poeh, dat ziet er een stuk erger uit, zo diep is het bij Victor gelukkig niet weggesneden.
Tja...die Duitse DA, hij bedoelde alles natuurlijk goed, maar achteraf (jaren later) ben ik het ook niet eens met die behandeling. Vandaar dat ik Victor bij de tweede hoefbevangenheid ook niet meer naar die kliniek heb gestuurd, maar naar een andere. En ook een beetje omdat ik me doodschaamde dat ie toch weer hoefbevangen was geworden. Bloos
Dat van die wortels kwam ik ook jaren later achter, die krijgt ie ook niet meer en de openteenijzers zijn idd weer achterhaald.
Victor krijgt sowieso geen ijzers meer, hij geneest beter en sneller zonder.

Tja...ik heb veel fouten gemaakt met de eerste hoefbevangenheid, juist omdat ik niet naar mijn gevoel (intuïtie) luisterde maar naar de DA's. Naarmate ik meer en meer met DA's te maken kreeg (en eigenwijze hoefsmeden) ben ik meer naar m'n eigen gevoel gaan luisteren en daar kom ik toch een stuk verder mee. Af en toe heb ik natuurlijk wel de hulp van een DA nodig en sommige zijn ook wel goed, maar ik vertrouw ze niet klakkeloos meer. Mede daarom wil ik hier ook het volledige verhaal van Vick vertellen, zodat andere niet dezelfde fouten maken als ik toendertijd maakte.
Hoefbevangenheid is wel degelijk goed te genezen, ookal geloven veel mensen (ook DA's en hoefsmeden) er niet in.
Maar goed, deel 2 van Victor's verhaal is nog veel dramatischer dan deel 1, maar dat komt nog wel. Ik moet weer werken.
Ik kan jullie al wel verklappen dat Victor nog steeds leeft! Clown

@Isapaardje: Bedankt voor de tip! Dat zal me iig veel ergenis besparen. Haha!

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-07 18:34

Isabella werd in 1999 voor het eerst bevangen. Verkeerde injectie dierenarts. Mijn enige schuldgevoel was toen dat ik die niet had moeten laten toedienen. Ik beloofde haar dat zoiets nooit meer zou gebeuren. Hmmm ... ook hier is van de belofte niet veel terecht gekomen. Hoe voorzichtiger ik werd, hoe vaker ze bevangen leek. De laatste jaren iedere keer weer, maar heel vaak heel licht. Tot het dit jaar dus bijna echt misging, terwijl ik juist dacht zo voorzichtig te zijn en met alles rekening te houden.
En ja dan schaam je je best wel dat het weer is gebeurd. Hoewel in mijn kennissenkring maar een paar woorden eraan besteed werden ... "tja shetlander he?".

Hoewel ik dit jaar weer veel heb geleerd, weer behoorlijk wat dingen heb gewijzigd in vooral voeding, ga ik niet meer zeggen dat het nooit zal gebeuren. Het kan er zomaar zijn kennelijk. Alleen ben ik daar nu te bang voor zoals al vaker gezegd hier, en dat is ook niet leuk. Dit drukt een bepaalde stempel op het plezier van en met je paard ...
Hopelijk komt dit ook ooit weer goed Haha!

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 09:56

Volgens mij hoeven jullie je niet te schamen hoor. Hoefbevangenheid is nu eenmaal een rotziekte die ieder moment weer de kop kan opsteken. Er zijn ook een heleboel paarden/pony's die het niet overleven... Je moet je volgens mij alleen schamen als je na de eerste keer niets veranderd met voeren en weidegang, en ze gewoon in een vette weide zet en flink veel biks blijft voeren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 11:36

zelfs al verander je alles,weide,voeding,het kan zomaar weer gebeuren

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:00

Dat is waar, maar dan heb je in ieder geval wel maatregelen getroffen en er wat aan gedaan..

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:21

Ik weet inmiddels wel dat het een vervelende ziekte is waar je niet zomaar doorheen komt en waar je altijd rekening mee moet houden in de toekomst.

Volgens bekappers, hoefsmeden en dierenartsen is mijn pony gewoon een tikkende tijdbom en bij 1 scheef radartje kan ze al weer bevangen worden.
Moeilijke is om al die radartjes dus op hun plek te houden, om maar in die termen te blijven ... Verdrietig
En dat veroorzaakt bij mij nog altijd wat stress/angst ... want weet hoe snel het (om ogenschijnlijk niets) mis kan gaan.
Hopelijk komt ze nu door de homeopatische aanpak waar ik nog altijd mee bezig ben uiteindelijk van het stempel "tikkende tijdbom" af.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:25

het is gewoon een rotziekte met vreselijke gevolgen,ook voor de baasjes van de paarden,het is gewoon heel erg om je beest zo ziek te zien,en misschien is het in een hoop gevallen onwetenheid,maar ik geloof niet dat ook maar iemand hier met opzet zijn paard ziek maakt.
Helemaal erg is het als het door een dierenarts komt,je hebt alle vertrouwen in z'on man,en je paard eindigt doodziek(in mijn geval,injecties met corticosteroiden....)veel zieker dan hij was voordat je de da liet komen,dat is toch zuur......
isapaardje heb je zijn schilklier weleens laten controleren ?je weet maar nooit.....

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:42

Wat ik mij afvraag: hoe is dat toen gegaan met bijv. Poetin, dat hele dure dressuurpaard. En laatst nog een dressuurpaard Mariola (of zo iets), die hebben ze laten inslapen toen hoefbevangenheid werd geconstateerd.

Hebben die het dan erger gehad dan onze paardjes (kan volgens mij niet)? "Klungelen" wij langer door?
Dat ze nooit meer op het hoogste niveau dressuur kunnen lopen is volgens mij wel duidelijk, maar toch ...

Als ik zie hoe Indiana het doet op dit moment, dan kan ik alleen maar erg blij zijn dat we (Indiana, mijn man en ik) toen hebben doorgezet.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:53

Dat heb ik me dus ook al meerdere keren afgevraagd! Maar ik geloof aan de ene kant niet dat ze sneller op hebben gegeven, want ook als was ze niet meer rad en dus niet uit te brengen in de sport, dan hadden ze haar volgens mij toch echt wel voor de fokkerij willen behouden. Maar goed, dat is mijn theorie.

Aan de andere kant houdt me dat ook met beide benen aan de grond. Als dat soort kapitale paarden niet gered kan worden dan blijkt maar weer eens des te meer dat het gewoon een hele moelijke ziekte is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:54

het is maar net wat je van een paard vraagt,een vriendin heeft een paard naar belgie gebracht,kreeg op transport hoefbevangen heid met lichte hoefbeen kanteling,en ze is er heilig van overtuigt dat hij de springsport in kan,1.60 hoog springen,ik heb het hier wel over een zogenaamde topper,maar ik geloof er dus niet in,helemaal springen....
Dressuur kun je misschien nog wel doen op middel nivo maar dan houd het toch op voor wedstrijdsport,de gangen zijn niet meer zoals ze waren ,.
de paarden lopen korter
ach recreatie rijden is toch ook leuk,en dat door doorzettings vermogen van het paard en baasje,is toch ook wat waard vind ik.....

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 12:58

geerke schreef:
het is maar net wat je van een paard vraagt,een vriendin heeft een paard naar belgie gebracht,kreeg op transport hoefbevangen heid met lichte hoefbeen kanteling,en ze is er heilig van overtuigt dat hij de springsport in kan,1.60 hoog springen,ik heb het hier wel over een zogenaamde topper,maar ik geloof er dus niet in,helemaal springen....
Dressuur kun je misschien nog wel doen op middel nivo maar dan houd het toch op voor wedstrijdsport,de gangen zijn niet meer zoals ze waren ,.
de paarden lopen korter
ach recreatie rijden is toch ook leuk,en dat door doorzettings vermogen van het paard en baasje,is toch ook wat waard vind ik.....

Hier ben ik het dus niet helemaal mee eens. Mijn paard heeft een verbrede witte lijn en loopt wedstrijden. Nadat hij over z'n bevangenheid heen was heb ik hem klinisch laten nakeuren bij een goede paardenkliniek en daar is hij voor de sport 100% goedgekeurd. Ik durf zelfs te beweren dat hij nu beter loopt dan vorig jaar. Niet doordat hij bevangen is geweest, maar wel door training.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:05

heeft jou paard ook een hoefbeenkanteling gehad??
als het derde hoefbeen,kantelt,dus naar beneden gaat wijzen dan is de pees die aan het hoefbeenvast zit,ook anders van stand,een verbrede witte lijn,wat alle paarden z'on beetje hebben die hoefbevangen zijn geweest,daar gaan ze niet anders van lopen...

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:10

Raar maar waar: bij Indiana is aan de witte lijn volgens de hoefsmid en de dierenarts niet ze zien dat ze ooit (flink) hoefbevangen is geweest, inclusief hoefbeenkanteling.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:10

@Geerke;Geen idee. Ik had in eerste instantie een afspraak om foto's te laten maken maar de dierenarts wou hem eerst klinisch keuren. Na die keuring vond hij het niet nodig foto's te maken, om zijn woorden te gebruiken; paard loopt goed en is pijnvrij, wat wordt je er wijzer van dat je weet dat er een verkanteling is, als het geen invloed op de beweging heeft? En daar zag ik toen inderdaad het nut ook niet van in. Hij heeft wel van die groeiringen en een iets verbrede witte lijn. Heb ook het idee dat de toon iets langer is nu.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:17

wat raar dat die da ggen foto heeft gemaakt van de hoef,maar je hebt gelijk,als hij goed en pijnvrij loopt heeft dat geen nut nu,ik denk dat je veel geluk hebt gehad,erop tijd bij bent geweest,en dat je dierenarts de goede medicijnen heeft gegeven,waar het paard ook weer goed op heeft gereageerd,ach je kunt ook gewoon heel veel pech hebben,jij hebt gelukkig geen pech gehad....

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:22

Dat zeggen er wel meer ja, dat ik er op tijd bij was en geluk heb gehad. Maar aan de andere kant, hij is nu wel veroordeeld tot een dieet, beperkte weidegang, en als ik iets verander dan beginnen z'n kogels ook zo weer te kloppen, dus was dat betreft... Ach... aan de andere kant... sinds hij die keuring heeft gehad in mei, heeft hij ook nooit weer een pas verkeerd gezet.

En nu ga ik even ZWAAR AFKLOPPEN i.v.m. die laatste zin!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:27

Kymalin: je durft bijna niet te zeggen dat het goed gaat. Ook weer zo herkenbaar.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 13:31

Ja, en dat is dus echt waar! We hebben het er hier al eerder over gehad, maar het zorgeloos met je paard omgaan is er wel door verpest.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-07 20:42

Zo wat gaan jullie hard, maar ik wil wel wat toevoegen over diverse punten.

In mijn kennissenkring is mijn pony niet de enige die bevangen is geraakt. 2 Pony's (haflinger en een fjord) hebben het niet overleefd. Kan niet zeggen dat die mensen er niets voor over hadden, van de fjord zeker niet. Maar die aanpak was heel anders als ik de eerste keer heb gedaan. Ze hadden er juist alles voor over, kliniek, hoefoperatie, maar het mocht niet baten.
De ander had gewoon het geld niet om al die kosten te gaan betalen en ook daar kan ik best inkomen, want het is wel een duur "geintje" om door te zetten. Mede omdat DA en andere experts vaak niet hoopvol zijn voor de toekomst. "wat voor paardje hou je over?" Ik las het hier ook; vaak wordt je verteld dat je paard altijd zichtbaar korter zal lopen. Zelfs in het shetlandboek staat dat een bevangen shet nooit meer een keuringscarriere zal hebben omdat ze korter lopen.

Daarvan kan ik zeggen dat dit niet waar is. Mijn pony heeft zowel in 1999 als nu een hoefbeenskanteling. Nu zit er ook nog een kleine vergroeiing aan de punt. Maar ik zie langzaam maar zeker de oude, vrij ruimte gang (zeker in draf) weer terugkomen. Ook ik klop dit af, want durf bijna niet meer te zeggen dat het goed gaat, zoals jullie ook wel herkennen Bloos

Een van onze huifbedpony's heeft 3 jaar geleden een ernstige bevangenheid gehad. Niet alleen een hoedenrand aan de punt ,maar ook een horizontaal gezakt hoefbeen; een zgn. sinker. Het zag er slecht uit voor haar. Dierenarts gaf haar weinig hoop, maar omdat ze zo'n waardevolle pony is voor dat gehandicapten rijden is alles op alles gezet om haar te behouden (als ze hiervoor niet gebruikt zou worden, had de eigenaar haar in laten slapen; maar ze was toen ook echt zeer, zeer ziek. Ze had nog een fikse longontsteking erbij, enorm benauwd en die medicijnen hielden de bevangenheid in stand, iedere dag 42 graden koorts ... maw echt ziek).
Als ze nog maar kon blijven stappen onder het huifbed, dan zouden wij al blij zijn.
En nu na 3 jaar ... ze loopt weer blootvoets voor de wagen, over harde bodem. Mooie ruime gang, geen kreupelheid.

Dus het kan, maar het kost tijd en ook geld en vooral doorzettingsvermogen van de eigenaar.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 09:52

Wauw... dat had ik ook niet verwacht, dat ze na een sincker toch uiteindelijk weer goed gaan lopen. Moet wel zeggen dat door dit topic ik toch wel positiever ben geworden dan voor die tijd.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 11:50

een goede hoefsmid is wel het halve werk....hij kan je paard beter maken terwijl een slechte ervoor kan zorgen dat hij juist slechter gaat lopen.
Over het algemeen is na de crisis het de hoefsmid die het moet doen.....

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:30

Kymalin schreef:
Wauw... dat had ik ook niet verwacht, dat ze na een sincker toch uiteindelijk weer goed gaan lopen.

Wedstrijden zal wellicht niet lukken. En ze heeft zichtbaar een fikse klap gehad met haar ziekzijn. Maar de leeftijd van de pony (21) speelt daarmee ook een rol. De hoeven zien er ook langer uit. De bedoeling was toen dat ze behouden kon blijven voor stapwerk onder het huifbed, maar ze kan gewoon weer veel meer. Recreatief voor de kar doet ze het prima dus. En dat is inderdaad iets wat de eigenaar (en dierenarts) ook niet had verwacht.
Bekapping is inderdaad belangrijk; deze pony heeft het zonder ijzers, maar met hoefschoenen gedaan die periode.
Voeding is een ander punt. Ze blijft wel heel gevoelig voor voeding (ook snel koliek), krijgt absoluut geen gras meer (staat op zand). In feite is ze dus niet helemaal 100% als haar soortgenoten die gewoon iedere dag ingespannen worden en de hele dag op het gras staan.

Kymalin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:41

Zeker weten dat goed bekappen belangrijk is. Normaal gesproken natuurlijk ook maar nadat ze hoefbevangen zijn geweest helemaal.

Wel fijn voor de gehandicapten dat dit paard gered kon worden, en voor dat dier natuurlijk ook.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:53

mijn hoefsmid is altijd z'on 1.5 uur bezig mat mijn chronisch hoefbevangen paard(je noemt het chronisch als de hoef dusdanig van vorm is verandert..)
Hij staat jammergenoeg rondom op beslag en dat kan ook niet anders,hij loopt verder goed,ik heb net nog even een buitenritje gemaakt,maar mijn hoefsmid vijlt heel veel van de wal af(de punt?) om de lijn weer recht te krijgen.
Door een hoefbeenkanteling groeit de hoef snavelvormig uit,het is dan aan de hoefsmid om het zo te vijlen dat het bot binnenin de hoef weer evenwijdig loopt met de wand van de hoef...
Bij mijn paard is dat een beetje raar gezicht want je ziet dan de lamellen van de witte verbrede lijn,ik zal er eens een foto van maken(nou maken is niet zo moeilijk,maar erop zetten ahum...)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-07 13:58

Zo is het bij Isabella ook gedaan. Alleen op de een of andere manier zit haar hoefbeen niet grondparallel. Ook dit noemen ze een hoefbeenkanteling, maar dan gezien vanuit een ander gezichtspunt.
Mede daarom kreeg ik hier in maart een kleine "discussie" tussen verschillende dierenartsen en hoefsmeden. Hoefbeen zat wel wandevenwijdig, maar niet bodem evenwijdig. De ene vond het nauwelijks kanteling, de ander vond het een zeer grove kanteling.

Echter hielen inkorten om het hoefbeen grondparallel te zetten, bleek uiteindelijk averechts te werken bij de mijne, want toen is het hoefbeen weer gaan wijken van de wand in de toon Verdrietig