Hoefkatrolontsteking

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

laulau85

Re: centraal topic voor hoefkatrolonsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 17:59

Nou ik kom ook maar weer eens binnen vallen.
Had zes weken terug gezegd dat hij 3 weken enkel mocht stappen en daarna 3 weken opbouwen voordat ik weer met de DA moest bellen.
Nou de 6 weken zijn nu dus om maar hij is nog steeds niet recht. Los zie ik er nagenoeg niks aan als hij zelf speelt maar met rijden waar hij heel graag wil werken en teveel wil merk ik het echt aan hem..
Moet morgen weer de DA bellen maar heb er eigenlijk een hard hoofd in.

LetsgoKelly ik zou uit eigen ervaring zeggen dat je toch heel erg op moet passen. De mijne heeft namelijk met springen ook nooit kreupel gelopen. Met dressuur wel. Dit kwam doordat hij springen zo leuk vind dat hij dan dwars door de pijn heen liep. in het bos is hij ook nooit kreupel geweest.

Ik weet zeker dat als ik nu, ondanks dat hij al 6 weken niet lekker loopt, een sprong in de bak zou zetten dat hij er zelf overheen zou gaan. Ook weet ik zeker dat ik er dan niks aan zou zien. Dit is wat het bij Toy zo moeilijk maakt. Hij vind dingen te leuk waardoor hij niet stopt.

Zwieke hoe oud is jou paardje?

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:25

Toen Loes pas mank liep en dan daarna met haar hoefijzers heeft de DA gezegd dat ik zowizo niet meer zwaar met haar mocht werken. Dus heb ik met haar in den bos wat gaan wandelen, vond ze echt super. Loes herleefd helemaal. Ik dacht, kom we gaan even is zien of ze nog wat in de piste kan lopen... Nja, ze deed haar best, maar je voelde toch dat het niet juist zat. Dan maar verder den bos in, totdat ze uiteindelijk op was qua rijden. Sinds ze op de wei staat lijkt ze ook weer helemaal herboren, ze krost soms nog rond alsof ze een veulentje is, ze breekt nog vaak uit en loopt als ze zin heeft je gewoon omver Clown Nu is ze 21, dus eigelijk niet zó oud, maar wel versleten Verdrietig

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 18:45

hoefkatrol ontsteking is dus einlijk het botje dat ruw is aan de oppervlakte,
en dat de pees er dus met beweging overheen schuurt, en ontstoken/geirriteerd wordt.
of er daadwerkelijk een behandeling voor is die doeltreffent werk betwijfel ik,
want je zou eigenlijk dus het botje met operatie moeten afvlakken,
en dat kan nu eenmaal niet....
ik heb wel gelezen van ene antoin de bodt oid... dat het een rijtechnisch probleem zou zijn,
ben benieuwd of mensen ervaring met zijn methoden hebben!
als dat daadwerkelijk zo zou zijn... dan zou ik een hoop paarden van de dood kunnen redden!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 19:55

de botbeschadiging is een gevolg van pijn in de hoef, niet de oorzaak van de pijn in de hoef. De botbeschadiging treedt pas op na lange tijd van pijn in achterste delen van de hoef.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:06

san72. Je kan een paard wel rechtrichten waardoor het allemaal minder belast wordt maar als er al botslijtage is gaat dat er echt niet mee weg.

Zwieke vind 21 toch best een mooie leeftijd Toy is 12 1/2...

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 20:09

laulau85 schreef:
Zwieke vind 21 toch best een mooie leeftijd Toy is 12 1/2...

Eigelijk wel, maar had altijd gedacht dat ze ouder zou worden Nagelbijten / Gniffelen Zou niet weten wat te doen als ze er ineens niet meer zou zijn. De DA zei dat ik me er toch op moest voorbereiden. Nu ja, we zien wel Lachen

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 21:55

Ik denk dat je je daar nooit echt op kan voorbereiden. Das gewoon niet mogelijk. En wie weet gaat ze nog makkelijk 10 jaar mee lekker op de wei aan het genieten...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 22:10

laulau85 schreef:
LetsgoKelly ik zou uit eigen ervaring zeggen dat je toch heel erg op moet passen. De mijne heeft namelijk met springen ook nooit kreupel gelopen. Met dressuur wel. Dit kwam doordat hij springen zo leuk vind dat hij dan dwars door de pijn heen liep. in het bos is hij ook nooit kreupel geweest.

Ik weet zeker dat als ik nu, ondanks dat hij al 6 weken niet lekker loopt, een sprong in de bak zou zetten dat hij er zelf overheen zou gaan. Ook weet ik zeker dat ik er dan niks aan zou zien. Dit is wat het bij Toy zo moeilijk maakt. Hij vind dingen te leuk waardoor hij niet stopt.

Dat is wel zeker waar. Mijn merrie met HKO 3/4 kan uit pure blijheid ook enorm galoperen, bokken en uitgestrekt draven. Prachtig om te zien, maar het doet haar de dag er na geen goed .... maar ze doet het zelf, juist als ze los is, dus ik laat haar gewoon gaan, dat is haar lolletje! Knipoog Mentaal alleen maar goed als ze goed in hun vel blijven zitten, maar je moet het wel aan je paard zelf overlaten vind ik en niet afdwingen of onder het zadel doen.

LetsgoKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 09:12

Uit mijn ervaring met mijn paardje weet ik dat hij perfect laat weten wanneer hij pijn heeft of wanneer er iets niet goed zit.
Ik luister dus goed naar mijn paard en kan zo bepalen of hij het aan kan ja of nee.

Hij is de dag na gekke kuren of springen nog net zo soepel en speels als die dag zelf. Hij heeft er al 2 jaar geen last meer van dus ik denk dat het onder controle is nu.

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 10:21

Das fijn LetsgoKelly!

Radisha55

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-09 16:50

Paard van mij is nog maar 5 en heeft heel zijn leven al hoefkatrolontsteking graad 4(in de opfok al opgelopen)
Loopt zonder ijzers buiten, geen enkel problemen mee.. Lachen Prachtig peerd en we rijden volop bosritten.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 00:01

Radisha55 schreef:
Paard van mij is nog maar 5 en heeft heel zijn leven al hoefkatrolontsteking graad 4(in de opfok al opgelopen)
Loopt zonder ijzers buiten, geen enkel problemen mee.. Lachen Prachtig peerd en we rijden volop bosritten.

hoe zou die dat opgelopen moeten hebben dan? volgens mijn dierenarts is het genetisch namelijk. Zit in zn lijf en het ontwikkelt zich of niet...

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 00:03

Laura HKO kan echt door 100 dingen komen
één daarvan is door DNA/erfelijkheid..
Andere zijn een klap gekregen, verkeerde voeding, verkeerde huisvesting, verkeerd rijden etc etc.
Waar het dus echt door komt is amper te zeggen...

Radisha55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 00:13

Het heeft niets met erfelijkheid te maken, zijn ouders waren toppaarden. Lachen
Hij heeft 3 jaar in de opfok gestaan, toen we hem keurden voor de sport bleek dat hij hoefkatrolontsteking had graad 4. Was voor ons natuurlijk een hele schok!
Volgens onze dierenarts had ie het opgelopen in de opfok, waarschijnlijk een klap.. je kon zien op de foto's zien dat het zich wou herstellen, maar dat dat niet lukte.. Beetje jammer maar goed, paard loopt verder nog heerlijk en blijft lekker hier als recreatiepaard..
Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om dit paard te verkopen!

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 02:51

Laura1982 schreef:
Radisha55 schreef:

hoe zou die dat opgelopen moeten hebben dan? volgens mijn dierenarts is het genetisch namelijk. Zit in zn lijf en het ontwikkelt zich of niet...

vandaar ook mijn vraag hoe zou die het op moeten hebben lopen, ik ben ook met man en macht naar van alles aan het zoeken hoe die van mij er aan zou kunnen komen. En die van mij heeft ook top ouders maar heeft het ook dus volgens mij ligt het daar niet aan maar goed ben iedere pagina op internet aan het uitpluizen en na speuren in de hoop een atwd te vinden...

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 08:44

Nou ik heb gisteren de DA gebeld om te evalueren na 6 weken.

De dierenarts zei dat het enige wat mogelijk nog effect heeft is het inspuiten van ontstekingsremmers direct bij de ontsteking.
Verder zei hij dat Toy een deuk/afwijking in zijn straalbeen heeft waardoor de ontsteking waarschijnlijk al heel lang chronisch is. Dit botje is niet goed van vorm waardoor er altijd last van is op de pees.
Het inspuiten is nu nog een optie en anders zou het geen echt rijpaard meer zijn zei hij.

Zat dus gister aardig in de put ook al voelde ik het eigenlijk wel aankomen. Gisteren met mijn ouders een gesprek gehad (tis ook hun paard) en zij zeiden ook dat het misschien beter is om hem in te laten slapen. Hier schrok ik toch wel even van. Ik zou hem liever op de wei zien.
Maar het probleem is wel dat hij pas 12 is en dus nog makkelijk 15 jaar ouder kan worden. Als het beentje nu al zo slecht is, hoe is het dan na die jaren en wil je hem dat aandoen. Ook zeiden ze dat het dan heel hoog in de kosten zou lopen omdat we hem niet thuis kunnen stallen en dus ergens in pension moeten zetten. En 15 jaar pension voor een paardje waar je niks mee kan vinden ze ook niet helemaal reëel.
Dan is Toy ook beter af op de eeuwige weiden.

Maar we gaan sowieso eerst het inspuiten proberen. Maar de Da zei ook dat deze kans klein is dat het helpt.
Zit er nu dus effe aardig doorheen.

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 14:37

Ach gut knuffel voor Laulau. Mijn fjordje is door het inspuiten opgeknapt echt waar! Hij is wel meerdere keren ingespoten maar hij loopt de sterren weer van de hemel dus geef nog even niet op meis!

Sterkte!

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-09 15:01

Dankje Samantha voor je lieve berichtje. Ik hoop ook echt dat het voor Toy helpt.

Radisha55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:36

laulau85 wat verschrikkelijk voor je!! Ik begrijp dat je er aardig doorheen zit. dit is niet niets.. Ik hoop heel erg dat je paard opknapt..

Is er al meer nieuws?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:50

Mijn paard loopt voorzichtig op de bevroren grond,eigenlijk is het te hard voor zijn hoeven.Maar hier zijn geen weides met een stal er bij,op stal zetten een paar dagen gaat niet want daar komt hij stok kreupel uit.Vind het wel heel erg voor hem,maar ja hier is gewoon niks.Ik ga maar weer eens bij Funda kijken je weet maar nooit?

Radisha55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 16:53

Dat is met alle paarden toch zo? heeft niet zoveel met HKO te maken?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:03

Nou das wel een hele grote opluchting, ik dacht dat het alles met HKO te maken had.

Radisha55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-09 17:12

Ik heb hier 3 paarden buitenstaan, 1 met HKO en de andere 2 zijn kerngezond.. En ze lopen allemaal precies hetzelfde op de bevroren grond (erg bagger!).. Het is erg hard en ongelijk dus dat is niet erg fijn lopen!
Dus denk niet dat je er veel achter moet gaan zoeken Knipoog

laulau85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-09 10:36

Radisha55 Nee nog geen nieuws.
Hij liep gisteren weer redelijk goed alleen heel stijf in het begin door de kou maar dat is ook de artrose.
Verder durf ik met dit weer niet de weg op met een trailer dus wachten even tot volgende week voor we daar heen gaan om hem in te laten spuiten.
Ik hoop echt dat het helpt!

Mresz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 11:32

Mijn paard heeft het ook.. ik kan er gewoon alles mee.. ik moet er alleen niet mee gaan draven op het harde, of gaan springen. dat heb ik ook een tijd gedaan, maar dan stond hij daarna altijd 2 dagen kreupel. verder heb tie een tijd op duivelskruid gestaan, daar reageerde die ook erg goed op. zolang ik er niks geks mee doe, heeft hij er geen last van:)