[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Centraal Topic voor Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:06

Heeft ie niet op een steentje of iets hard gestaan kunnen hebben?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:17

Hij is de paddock niet uit geweest afgelopen dagen. Het zou wel heel bijzonder zijn dat hij met alle 2 zijn voorvoeten tegelijk op iets scherps is gaan staan en dat 2 ochtenden achter elkaar.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:22

Dat is zo idd. Als er geen steentjes in de paddock liggen dan is dat idd de oorzaak niet. Grietje reageerde toen wel gevoelig op 2 benen. Maar dat komt gewoon omdat haar zolen door de hb niet meer zo dik worden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-12 21:29

Heb beide ochtenden z'n voeten uitgekrapt, kwam ook alleen wat zand uit. Hij draafde afgelopen maanden ook probleemloos over los grind, maar nu even niet....

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 10:46

En als je hoefschoenen aandoet?
Scheelt dat bij Dennis?

Isa met haar slechte voeten kan ook soms gewoon normaal over het harde lopen en dan 'ineens' is een klein hobbeltje op het zachte al een probleem. Begrijp dat ook nooit, en zal het in haar geval ook nooit gaan begrijpen denk ik zo :+

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 11:46

Hij heeft een hekel aan geklooi aan z'n voeten, dus heb nog geen schoenen aan gedaan omdat hij alleen 's ochtends wat twijfelachtig is.

Vanmorgen was hij beter dan voorgaande ochtenden. Maar minder dan de middagen.

Ik heb Equi-MSM van Equipharma gekregen, vandaag voor het eerst voeren, dus ben benieuwd.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 12:32

Ik meld me maar weer even hoewel het hier niet veel beter gaat. Het is zo wisselend: de ene dag loopt ze goed en de volgende dag moet er weer buut in.. geen peil op te trekken.
Vrijdag is bloed afgenomen voor nader onderzoek: dat wordt bij een lab in Duitsland gedaan en ik verwacht pas aanhet eind van de week de uitslagen. De DA zei: hé, het gaat een stuk beter! Dat was vrijdag. Een dag later stond ze weer stijf van de pijn... :( ik krijg er wat van..
Intussen rommelen we maar wat aan: de voeten blijven warm, maar er is geen heftig stuwende pols..
De hoefsmid laat ik liever nu niet komen omdat zijn werkgebied veel Rhino-gevallen heeft. En er is een waarschuwing tegen vervoeren. Grrr..

Ik heb overigens 'nieuw' voer ontdekt dat erg laag in suiker|zetmeel is: Spillers Happy Hoof ( 8%)en Winery Equilibrium Low Energy (7,5%) . Het zijn ruwvoervervangers, ziet eruit als Safe & Sound ( maar is lager in suiker|zetmeel) en bevat alle nodige vit|mins. In NL alleen verkrijgbaar via Zeldenrust Haystack (Driebruggen) ( die zijn overigens deze week ook gesloten vanwege Rhino in hun regio)..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:34

Die Rhino daar baal ik van, zou 2 weken geleden al naar Visdonk gaan. Twijfel nog steeds of ik het donderdag weer zal verzetten aangezien het vervoer nog steeds afgeraden wordt. Grietje loopt nog goed, maar dit moet geen weken duren want dan gaat ze kreupel lopen ben ik bang.

Wat ontzettend balen JP. Hoop voor je dat het bloed jullie meer duidelijkheid geeft.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:36

Jammer dat Pauli nog niet veel beter gaat.
Maar ik herken dat wel (helaas), die ups en downs waar je geen vinger op kunt leggen.

Spillers van Happy Hoof is geen nieuw voer overigens. Dat is hier al veel vaker voorbij gekomen.
Ik heb het, volgens mij al weer paar jaar geleden, van Romeorowan gekregen om uit te proberen voor Isa.
Hoewel het beviel, ben ik het vanwege de toegevoegde BHT als anti oxidant niet gaan voeren (is lever belastend en juist die was in die tijd erg slecht bij Isabella).

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 12:37

JP, ik voer al langer Spillers Happyhoof. :D
Maar wat balen van Pauli zeg..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 12:54

Ik weet dat het geen 'nieuw' voer is maar wist niet dat het zo laag in suikers was :)
Halen jullie het ook in Driebruggen, of zijn er nog meer adresjes?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:11

:(:) @jp en Pauli Ik had op beter nieuws gehoopt. Ik duim en bid verder voor Pauli :j

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 13:34

ik meld mij helaas ook.

heb een haflinger merrie van 17. heb haar nu ruim 2 jaar en helaas al bijna 1,5 jaar last van hoefbevangheid. 1e keer was zeer ernstig, is ze thuis op de foto gezet en haar hoefbeen was een 1cm gekanteld, ze heeft toen 3maand op stal gestaan, in die tijd ook op speciaal beslag gekomen en toen ging ze hard vooruit. ik heb haar uiteindelijk weer wat onder het zadel kunnen rijden. helaas heeft ze voor de 2e keer weer een aanval gehad, dit keer lang niet zo erg en was het met druppels al stukken verbetert. nu voor de 3e keer weer bevangen, ze is nu met de 3e week bezig met medicatie.

nu lees ik veel over buut, is dit de Ascal?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 15:00

Jeetje MarimaC. dat is wel pech hebben.
Mag ik je vragen wat je voert en welke medicatie je nu geeft?
Buut is phenylbutazon ( Merken: Equipalazone, Pro Dynam) en Ascal is een aspirine om het boed te verdunnen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:03

Jeetje, MarimaCarona, enig idee waar ze door getriggerd wordt?

Ik heb Spillers via Zeldenrust. :j
Ze zijn wel bezig met meer verkooppunten.

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:03

Ze krijgt alleen een soort graszaadhooi, verder geen kuil, brok, musli ect. ze is waarschijnlijk bevangen geraakt van wortels. ze krijgt nu metacam, tranquigel en ascal

edit: bij de 2e keer heeft ze ook een hoefzweer gehad, kwamen we achteraf pas achter toen ze voor de 2x bekapt werd en de ijzers werden verwisseld. sinds november 2011 stond ze weer zonder ijzers omdat het zo goed ging, dus daardoor is ze msichien ook wel weer wat vatbaarder geworden...
Laatst bijgewerkt door MarimaCarona op 05-03-12 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 15:05

Metacam is een alternatief voor buut, dus met deze medicate zit je goed.
Nooit meer wortels geven!

Ik begrijp van verschillende hoefsmeden dat als het paard zo'n sterke kanteling heeft gehad ( meer dan 10%) het beter is om de hoeven op ijzers te houden.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:11

Ai MC, ellendig hé...zou het kunnen van wortels? Ik heb er ook een beetje gegeven, zo 3à 4 wortels (geen grote)
De kleine hoeveelheid leek me geen kwaad te doen, onze voederbieten waren bevroren en daarom was ik om wortels gegaan. Stom maar ja.
Hier gaat het wat beter, ze krijgt maar 1 keer Equipalazone (vandaag de laatste)
Het stappen is zichtbaar nog pijnlijk maar veel minder, hoelang is de gemiddelde periode dat ze erdoor geraken?
Mijn vriend ziet het positief in en denkt dat ik binnen enkele weken weer kan beginnen?

Hoe ging dat bij jullie?

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:14

ja puur voor de druk.

metacam is of kan schadelijk zijn als je het langere tijd gebruikt? is buut dan een betere alternatief. ben nu namelijk bezig met de 2e groot verpakking van metacam

MarimaCarona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:15

@iana, die paar weken kun je wel vergeten denk ik. bij ons kregen ze ook maar een paar wortels per dag. mischien informeren naar speciaal beslag.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:25

@mc
Ik heet hier net als op het haflingerforum ook Janouk.
Zo balen van Calma.
Image heeft ook een gekanteld hoefbeen en zonder ijzers lopen is er voor haar niet bij. De druk op de zool wordt dan teveel. Mogelijk geldt dat ook voor Calma en geeft ijzers met een dwarsbalk haar veel verbetering. Ik zou het eens overleggen met de hoefsmid en veearts; zij kennen de hoeven van Calma.

In ieder geval moet Calma volledig van het gras af: in de zandpaddock (geeft ook tegendruk). Geen wortels (teveel suiker). Alleen maar hooi/liksteen en water. Eerst de aanval stoppen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 15:38

MarimaCarona schreef:
ja puur voor de druk.

metacam is of kan schadelijk zijn als je het langere tijd gebruikt? is buut dan een betere alternatief. ben nu namelijk bezig met de 2e groot verpakking van metacam

Nee, buut is zeker niet beter dan Metacam. Wel is Metacam veel duurder. Er zijn van buut (phenylbutazone) meer schadelijke bijwerkingen bekend.
Maar met beide producten loop je op de langere termijn wel risico's.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:42

@CM
Denk ook dat het langer gaat duren, hij heeft nochtans veel ervaring....ofwel is het om mij gerust te stellen dat hij dat zegt. Ik ben eerder een pesimistisch type op dat vlak.
Een speciaal beslag gaat er komen maar deze staan er net onder en ze heeft al niet van de beste hoeven.
Ik heb er nu van die schokdempers op zitten? wel een gedoe met verbanden maar het helpt haar wel gelukkig.

Ben blij dat dit topic er is, een gevoel van niet alleen te zijn in dit geval :(:)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:50

Die van mij heeft toen ook Metacam gehad. :j

Rivano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:20

Iemand vroeg naar een foto hoe het nu zat met de babyluiers... :P

Heb geen duidelijke foto van de losse onderdelen, want ze doen het nu´s ochtends heel vroeg.
Dit is de foto van het eindresultaat, van de zijkant gezien. (paard ligt)
De luiers wordt 1x per dag verschoont.

Afbeelding

De laagjes:
- Onderop zit een harde kunststof schaal, dat dienst doet als breakover-"ijzer". (zodat het zwaartepunt niet op de voorkant ligt) Het is ook iets breder zodat hij makkelijker kan balanceren als hij staat. (heeft het aan 4 hoeven dus als hij staat dan is dat zeer wankel, nu heeft hij stevige brede stappers.)
- In die schaal zit een laag speciaal piepschuim. Dat is makkelijk aan te passen om helemaal zo te vormen dat de zere delen ontzien worden, is een schokdemper, etc.
- In die schaal wordt dan weer een babyluier gelegd. (het witte gedeelte wat er bovenuit steekt) De ballen van de hoef zijn dan de babybilletjes, en de voorkant van de hoef de voorkant van de baby. De luier wordt eerst met tape aan de schaal gemaakt zodat het niet schuift, ook niet met omdoen. De luier dient ervoor om het vocht en bloed op te vangen, en is natuurlijk ook zacht. We zitten in de tropen dus meer kans op vliegen en infecties, vandaar een luier die het vocht/bloed vasthoud en afsluit van de omgeving, gewoon verband doet dat niet.
- Om die reden zit de laatste laag er ook omheen, het tape. (zit niet strak, want die luier zit er nog tussen) is om te zorgen dat alles op de plek blijft, en dat er geen vuil en insecten bij kunnen komen. (zoals ik al zei, de tropen en het is nu zomer) En tenslotte om de hoefwand op zijn plek te houden die bescherming bied voor het tere gedeelte eronder want die begint nu los te laten, de nieuwe hoef groeit al wel. Verder wordt hij regelmatig ingespoten met antivliegenspray, en is er een plafond ventilator in zijn stal die 24/7 aanstaat. Voor verkoeling, maar ook tegen insecten die houden daar niet van.

Wat medicijnen betreft krijgt hij hetzelfde wat ik hier zo lees, met de bloedverdunners, bloedvatspasmes, pijnstillers, spul wat een hoef hoorn doet herstellen, etc.
Deze constructie is waarschijnlijk niet de manier waarop ze het in Nederland doen, maar dat maakt het nog niet meteen fout, en hier spelen nog andere factoren mee. :) De dierenarts heeft op deze manier op een andere stal ook een paard behandeld welke aan 4 benen ernstig hoefbevangen was en deze is weer onder het zadel. (Revalidatie duurde 6 tot 9 maanden om de hoef weer terug te laten groeien.)