[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

capopjekop

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:44

Ik heb ze in Amerika besteld Wendy :j Ik heb alleen geen creditcard dus ik heb het via de bank betaald. Alleen had ik de verkeerde codes gebruikt, dus ik had de schoenen al binnen voordat zij het geld hadden ontvangen. Dus ik heb goede ervaringen met het bedrijf en Nado ook volgens mij. Maar voor het geld kun je wellicht beter in Nederland bestellen, want met de kosten van de betaling, bezorgkosten enzo was ik nog best wel wat kwijt (ik heb ze met spoed laten verzenden).

Dat zijn mooie schoenen die isabella aanheeft.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:45

Isapaardje schreef:
Afbeelding

Dit zijn werkelijk hele mooie schoentjes ;) (staan ook deftig bij mijn bruine tuig )

Dit zijn Cavallo's ?
Zulke schoenen zie ik ook wel zitten voor Hittie voor als de grond bevroren is.

waar heb jij deze besteld ?
en hoe zijn jouw ervaring met het onderhoud van de schoenen, ze lijken van leer klopt dat ?
Gaan ze makkelijk aan en uit ?

Wat steekt er nou uit aan de voorkant, een plastic zakje ?

En hoe zijn jouw ervaringen met het dragen, blijven de hoefballen heel ?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:49

Jannepauli schreef:
Oefff.. wat akelig Esther..
Jij maakt wel nare dingen mee - herinner ik me goed dat je een aantal jaren geleden ook al eens met een IJsje zo'n moeizaam proces hebt meegemaakt?

Ja dat paard had yellow muscle disease.
Wat ik bedoel met aandacht voor andere zaken is dat men niet per definitie uit kan gaan van IR of pasture related laminitis. Wij maakten in eerste instantie ook die fout omdat ze ineens onder het oedeem zat. Begon bij haar uier. Niet dat het voor de afloop iets had uitgemaakt, maar stel dat het wel IR was geweest dan hadden we wel kunnen behandelen met een goed dieet en veel beweging. Het is natuurlijk wel de reden geweest waarom we haar glucose en insuline waarden kennen. We hebben gelijk ook het PPID paard laten testen en die is gelukkig ook (nog) niet IR, zij loopt wel verhoogd risico vandaar mijn interesse in dit gebied en in grassen en voeding etc. Dat maakt toch ook een groot verschil bij PPID paarden omdat die ook snel rare vetverdeling hebben. Haar houden we echt vrij intensief aan het werk, zowiezo goed voor de conditie.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 11:50

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 11:57

Die zijn super tof :D Al zou bruin wel mooi bij mijn kar en tuig passen. Maar ze zijn er niet in hele kleine maten denk ik? Welke maat heb jij voor Isabella Ingrid?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 12:01

Jannepauli schreef:
Haha, je kunt ze ook in het roze krijgen die Cavallo's !!
http://www.equixantosbarefoot.nl/c-4527 ... fschoenen/ Lekker penny!

Ik wil rode <3 <3

Misschien echt een overweging waard voor van de winter. Maar ze loopt al op Van Nassau's. Die kosten al genoeg.

Ik heb haar net binnengehaald om te plassen; de dames plassen alleen binnen :o ze zijn niet verwend. Ijzer zit er nog onder, maar de ducktape is verdwenen. }>

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 12:28

Toch vraag ik me af of die Cavallo's wel geschikt zijn voor paarden met ijzers. De soft-ride informatie noemt het wél voor beslagen paarden en het filmpje van Cavallo zelf spreekt ook alleen maar over barefoot.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 14:55

EstherHegt schreef:
Haar kolieken zaten altijd in de verbinding dunne darm naar blinde darm, haar bloed was ook erg vreemd. Ze brak haar eigen bloed af.
We hadden nog leverbiopt en ruggenmergpunctie kunnen laten doen, maar ze holde ineens erg achteruit, het was niet meer eerlijk naar haar, ze kon niet meer goed lopen zonder bute maar ook dat ze het licht vermeed en koos voor de schuilstal met harde bodem en haar vel losliet van haar neus. Dat ging snel maar het was genoeg. Haar tong was zo geel als een citroen en ze ging ondanks haar pijn wel op harde staan als ze maar uit de zon was. Ze at ook wanhopig mest van haar maatje.

EstherHegt schreef:
Ja dat paard had yellow muscle disease.

Je hebt het al aardig op je bordje gehad Esther, waren dit beiden IJslander Paarden ?

Hebben jullie destijds ook grond onderzoek laten doen ?
het klinkt alsof de vitamine/mineralen balans behoorlijk in de war is geweest.

de symptomen die Brella geeft worden ook wel in verband gebracht met een ernstig overschot aan vitamine A,
de symptomen van de andere pony (WMD of YMD) kunnen ontstaan door een ernstig vitamine E/Selenium tekort.
Hebben jullie dit nog laten testen in het bloed ?

EstherHegt schreef:
mijn punt is een beetje dat HB niet altijd voeding is, ook aangeboren problemen en operaties kunnen een oorzaak zijn. Ik zou het fijn vinden als er in de HB draad ook een beetje naar meer oorzaken gekeken kan worden dan enkel voeding

EstherHegt schreef:
Wat ik bedoel met aandacht voor andere zaken is dat men niet per definitie uit kan gaan van IR of pasture related laminitis.

Hier heb je een punt, alleen denk ik dat we wel rekening moet houden dat in een topic als dit de (meeste) eigenaren niet medisch of wetenschappelijk onderlegd zijn.
Het is al zo moeilijk te begrijpen wat uberhaupt alleen al HB IR/EMS inhoud, de enige houvast die we elkaar hier kunnen bieden is hulp bij de nazorg als het leed inmiddels al geschied is en het paard ziek is verklaard.

Een half jaar geleden dacht ook ik nergens bij na, alles kon en alles mocht, nu ben je haast met niks anders meer bezig als voeding en huisvesting.
Het is een schuldgevoel waarschijnlijk om het op deze manier aan te pakken, een soort goedmaker richting mijn paard.
Juist in een topic als dit vind ik lotgenoten en mensen die je begrijpen.
Natuurlijk is het niet de bedoeling dat dit een soort huiskamertopic wordt, maar het voelt als een warme deken,
en als je een pech dag hebt gehad is er in ieder geval iemand die even aandacht aan je geeft.

Juist een topic als dit geeft de mensen houvast, hoe doet een ander het en wat voor gevolgen heeft dat gehad.
Ieder heeft zijn specialiteit, jij bent goed op het gebied van plantkunde, een ander weet weer veel van hoefschoenen en ga zo maar door.
Tesamen zijn we gevormd tot dit topic, een topic met ervaringen en kennis, een vraagbaak voor iedereen die zich meld.
Er is een zeker verloop van mensen, dat is ook logisch, er komen nieuwe mensen en er verdwijnen mensen, soms met een goede afloop en soms ook met een heel verdrietige.
Ook ik hoop dat ik over een jaar hier niks meer te zoeken heb, maar de kennis die ik nu al vergaard heb door dit topic neem ik voor altijd met me mee.

Ik denk dat als er iemand zich meld met een paard welke niet IR of voedings gerelateerd HB is geworden, dat ook diegene met raad (en daad) te woord wordt gestaan.
Vaak zijn dit echter de echte acute (en eenmalige) gevallen met tevens een zeer ernstige mate en verloop van HB, helaas vaak ook met (snelle) dodelijke afloop.

Mocht je echter inbreng hebben over alle andere oorzaken van HB, schroom niet om dit te plaatsen , wij zijn hier om te leren ;)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:00

Citaat:
Ik denk dat als er iemand zich meld met een paard welke niet IR of voedings gerelateerd HB is geworden, dat ook diegene met raad (en daad) te woord wordt gestaan.
Vaak zijn dit echter de echte acute (en eenmalige) gevallen met tevens een zeer ernstige mate en verloop van HB, helaas vaak ook met (snelle) dodelijke afloop.

Bijvoorbeeld Image haar verhaal. Maar gelukkig met een goede afloop.
Image is hoefbevangen geraakt, na een ontstoken hoefbeen, losgescheurd, gekanteld en door overbelasting is haar andere hoef hoefbevangen geraakt. Geheel andere oorzaak. Maar ik ben in dit topic ook met raad en daad bijgestaan. Daarom hang ik hier ook nog steeds rond; om andere mensen en paarden te helpen.

Maar Image is nu wel gevoelig voor fructanen. Blijkbaar heeft zo'n aanval toch ook grote invloed op de stofwisseling, ondanks dat ze om een andere reden hoefbevangen is geraakt.

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:10

janouk schreef:
Bijvoorbeeld Image haar verhaal. Maar gelukkig met een goede afloop.
Image is hoefbevangen geraakt, na een ontstoken hoefbeen, losgescheurd, gekanteld en door overbelasting is haar andere hoef hoefbevangen geraakt. Geheel andere oorzaak. Maar ik ben in dit topic ook met raad en daad bijgestaan. Daarom hang ik hier ook nog steeds rond; om andere mensen en paarden te helpen.

Maar Image is nu wel gevoelig voor fructanen. Blijkbaar heeft zo'n aanval toch ook grote invloed op de stofwisseling, ondanks dat ze om een andere reden hoefbevangen is geraakt.

Juist,
ik wilde je nog als voorbeeld noemen in bovenstaand stuk ;)

Waar ik bijvoorbeeld wel weer heel benieuwd naar ben is of hier een wetenschappelijk onderzoek naar is geweest.

Kun jij je nog herinneren of je aparte kenmerken zag bij Image vlak voordat het hoefbeen ontstoken raakte ?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:19

lolclub schreef:
Dit zijn Cavallo's ? Ja
waar heb jij deze besteld ? bij Equixantos barefoot (zie bovenstaand)
en hoe zijn jouw ervaring met het onderhoud van de schoenen, ze lijken van leer klopt dat ? Van leer inderdaad. Heb ze nog niet schoongemaakt. Verder klittenband sluiting
Gaan ze makkelijk aan en uit ? Ja super eenvoudig

Wat steekt er nou uit aan de voorkant, een plastic zakje ? Ja, deze foto was gemaakt tijdens het passen; met zakje als bescherming; kon ik ze nog ruilen haha

En hoe zijn jouw ervaringen met het dragen, blijven de hoefballen heel ? Tot op heden geen problemen mee gehad

Mijn antwoorden staan in bovenstaande quote vetgedrukt.
Verder voor mijn ervaringen met andere schoenen en de voor en nadelen, zie website van Isabella:
http://www.home.versatel.nl/remcodo/isahoef.html

Isabella heeft kleinste maat: 0 (en die zijn dus net te groot); heb er zelf soort inlegzolen in gemaakt:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-BNIOIH4U.jpg

De onderzijde is van erg stevig materiaal; volgens mij is dat wel geschikt voor een beslagen hoef.

Heb Cavallo's alleen aan de voorhoeven. Smitjes rondom, maar die passen inmiddels niet meer. Easyboots normaal ook alleen voor, en voor achter een stel epics, maar die heeft ze nog nooit gedragen.

Maar als je mijn eerlijke mening vraagt over alle hoefschoenen die ik heb, gaat mijn voorkeur uit naar de meest simpele, standaard easyboot (van zo'n 50 euro per stuk). Gaan makkelijk aan, blijven bij normale ritten goed zitten, kunnen nergens schuren, geen drukkingen, goede bescherming, goede levensduur en makkelijk in onderhoud.
Laatst bijgewerkt door Isapaardje op 31-08-10 15:22, in het totaal 2 keer bewerkt

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:20

Nee, niets vreemds.
Op vrijdag 17 augustus 2007 loopt Image licht onregelmatig rechtsvoor in de les. Ze was de dag ervoor op de wei in een gekke bui weggegleden en ik dacht dat ze zich daarbij misschien verstapt had. Dus een paar dagen alleen stappen aan de hand en afspuiten. Image knapt echter niet op, maar lijkt gevoeliger te worden op haar rechterhoef. Ik bel de veearts om uit te sluiten dat ze niet licht hoefbevangen is, door 3 weken weidegang, al lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk. De veearts komt en doet een aantal testen zoals een buigproef en uitverdoven voet om te bepalen waar de pijn zit. Het blijkt haar hoef te zijn rechtsvoor. Ze wordt steeds gevoeliger op haar hoef. Ze krijgt 2 x der dag Equipalazone als pijnstilling.

Diagnose
Ik vertrouw het niet en laat 28 augustus 2007 foto’s maken op de praktijk. Op de foto is te zien dat Image haar hoefbeen fors is gekanteld. Wij schrikken ons rot. De diagnose is een gekanteld hoefbeen door forse hoefbevangenheid. Ik twijfel verschrikkelijk, want hoe kan dat nu: na 3 weken weidegang van nog geen uurtje per dag.

Maanden later bleek, toen Van Nassau de foto's bestudeerde, dat toen het hoefbeen al ontstoken was, alleen was dat bij het eerste onderzoek over het hoofd gezien.

Volgens VA/HS komt het door een blessure van buitenaf; meest waarschijnlijk is dat Image het zelf gedaan heeft. Ze staat namelijk altijd te schrapen met haar rechtervoet tijdens voertijd. Waarschijnlijk te hard het schot geraakt.

Haar linkervoorbeen is een aantal dagen later hoefbevangen geraakt door overbelasting; ze stond helemaal niet meer op rechts.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 15:49

lolclub schreef:
de symptomen die Brella geeft worden ook wel in verband gebracht met een ernstig overschot aan vitamine A,
de symptomen van de andere pony (WMD of YMD) kunnen ontstaan door een ernstig vitamine E/Selenium tekort.
Hebben jullie dit nog laten testen in het bloed ?

Ja beiden IJslanders, paard met de YMD was een oudje die we hier hebben opgevangen, met haar hebben we de beste dierenarts gehad die we ons konden wensen, hij had er zelf onderzoek naar gedaan bij promotie. Het was metabool disease, ik schreef even yellow muscle disease omdat dat vaak wel gekend wordt. Zij kon geen onverzadigde vetzuren omzetten en idd een Sel en E tekort, dat ging mis in haar systeem. Zelfs gras was vergif voor haar omdat daar ook onverzadigde vetzuren in zitten, daardoor werd haar vetweefsel 'ranzig' zeg maar. Toen zij hier kwam had ze al hele platen verkalkt weefsel.

Bij Bret was het de dunne darm die steeds de blinde darm inschoot. Daar ontstond uiteindelijk wel littekenweefsel dat was ook te voelen door DA. Waarom ze haar bloed afbrak is niet duidelijk geworden, ze had echt raar bloed. Rode bloedcellen werden niet groot genoeg om zuurstof te kunnen vervoeren.

Citaat:
Hier heb je een punt, alleen denk ik dat we wel rekening moet houden dat in een topic als dit de (meeste) eigenaren niet medisch of wetenschappelijk onderlegd zijn.
Het is al zo moeilijk te begrijpen wat uberhaupt alleen al HB IR/EMS inhoud, de enige houvast die we elkaar hier kunnen bieden is hulp bij de nazorg als het leed inmiddels al geschied is en het paard ziek is verklaard.

Het is ook prima toch dat je elkaar helpt, Ik vind alleen maar dat er meerdere oorzaken kunnen zijn van HB.

Citaat:
Juist een topic als dit geeft de mensen houvast, hoe doet een ander het en wat voor gevolgen heeft dat gehad.
Ieder heeft zijn specialiteit, jij bent goed op het gebied van plantkunde, een ander weet weer veel van hoefschoenen en ga zo maar door.

)[/quote]

Ik denk dat je verkeerd heb opgevat wat ik schreef, het is juist prima dat er ervaring word uitgewisseld, maar daar kunnen dus ook andere oorzaken bij horen. Plus dat er steeds meer inzicht komt en steeds meer theorieën met name op het metabool gebied, en dat stukje heeft mijn meeste interesse.
Zo vind ik ook wel dat sommige termen beter zouden kunnen, bijvoorbeeld bij pasture related laminitis zou je het verschil kenne maken pasture related + IR + HB of pasture related +HB het zou dan iets duidelijker worden. Bij EMS vind ik bijvoorbeeld de vergelijking met diabetes type 2 niet echt opgaan, bij diabetes type 2 is het insuline gehalte laag. Bij EMS is dat hoog. Wel is er bij beide insulineresistentie.
Of het door dat hoge insuline nu slim is om magnesium te geven omdat het bij mensen met diabetes type 2 zou werken om de aanmaak van insuline te ondersteunen is dan ook een terechte vraag of dat nu wel verstandig is. Echt kwaad zal het niet kunnen, proberen kan altijd maar of het echt zin heeft? Natuurlijk heeft het wel zin als er daadwerkelijk een tekort is.

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 16:18

Oke ik kom ook effe spammen

Dit is Lucky. Een dame van 12/13 jaar. Een aantal jaar geleden flink hoefbevangen geweest,nu afgelopen februari weer.
Afbeelding

Linksvoor:

Afbeelding Afbeelding

Sammy;10 jaar oud. Nog nooit echt hb geweest (nooit iets gemerkt, in de witte lijn waren er wel tekenen van ->februari )
Afbeelding

Afbeelding Afbeelding

Hou ook even in gedachten dat het nog maar de 3e keer is dat de hoefsmid is geweest, hiervoor werd er door zoonlief zelf aan gehobbied.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 17:14

Leuke witjes! Maar eh.. zou je je post misschien wat willen toelichten? Het is mij niet duidelijk of je een vraag/probleem hebt?
Wiens 'zoonlief' heeft er aan de voetjes gehobbied? De jouwe? Dan is het wel een erg jonge hoefsmid..als ik je profiel mag geloven :)
Of bedoel je de zoon van jouw overleden oom?

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 17:25

Ik had een paar pagina`s geleden gevraagd of ik ook foto`s mocht plaatsen. Om te kijken wat jullie van de hoefjes vinden. Toen werden er een aantal hoeffoto`s geplaatst. Dus ik wou ook... maar het gaat zo hard hier.
Zoonlief is idd de zoon van mijn overleden oom.

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:06

Mijn paardje is een aantal weken terug hoefbevangen geraakt.
Dankzij medicatie en een streng dieet hebben we haar erdoor gekregen.
Ze moet verder op dieet en de beweging langzaamaan opbouwen.
Ze stapt terug rond en doet al eens uit zichzelf een klein drafje, maar ze loopt erg onregelmatig.
Ik mag van mijn da voorzichtig met haar rijden en een beetje aanvoelen hoe goed het gaat.
Ik vraag mij nu af, omdat ze erg onregelmatig loopt, of ik hier nu wel goed aan doe ... ???
Zet ik haar niet beter nog een tijdje op rust ????

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 18:17

Yoika: naar mijn idee gaat het veel te snel om het paard nu al weer te gaan berijden.. afhankelijk van de mate van bevangenheid en eventuele kanteling van het hoefbeen zou ik er voor kiezen voorlopig het paard maar even op rust te zetten. Dwz niet in de stal maar haar gewoon zelf haar eigen gang te laten gaan. Zeker als het paard nog steeds onregelmatig loopt dan lijkt het erop dat de aandoening nog niet genezen is.
"Paars" die ook in dit topic schrijft heeft een handig schema, misschien moet je dat even terugzoeken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-10 18:21

colinneke schreef:
Ik had een paar pagina`s geleden gevraagd of ik ook foto`s mocht plaatsen. Om te kijken wat jullie van de hoefjes vinden. Toen werden er een aantal hoeffoto`s geplaatst. Dus ik wou ook... maar het gaat zo hard hier.
Zoonlief is idd de zoon van mijn overleden oom.

Zeg dat wel.. ik was het alweer vergeten!
Ik denk dat onze Lolclub vast wel wat over de hoefjes kan zeggen -- ik zie wel HB ringetjes geloof ik..
Hoe lopen deze dametjes eigenlijk, zijn ze gevoelig of stijf?
Ik ben meer de mevrouw van de héle grote paarden dus vind ik het moeilijk te beoordelen hoe het met de kleintjes zit maar eh.. zijn ze niet behoorlijk dik? En dan bedoel ik niet eens zozeer die buikjes maar meer de schouders en de kontjes..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 18:30

Ze zijn wel iets te dik ja. Zo te zien hebben ze vet op de lenderen. Hans heeft hier ook last van, is volgens mij ook vrij lastig weg te trainen.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:21

:wave:
Ik lees straks even bij, kom net thuis.
Was vandaag eindelijk weer eens goed droog, dus wat geschoven met het werk en naar de vaste wal geweest om het graszaadhooi te halen!! Boot van 3 uur heen en waren om 6 uur weer terug op 't eiland, dus viel nog alles mee! Hebben 16 pakjes, konden er 12 op het aanhangertje en hebben er nog 4 in de auto meegenomen _O-
Het is dus wel van 5 weken terug, maar ouder was er niet meer, maar het zal allicht beter zijn dan gewoon hooi van dit jaar. Is trouwens veel minder grof dan ik had verwacht! Mijn gewone hooi is groffer. Lag ook wel van dat stro achtige hooi, maar volgens die meneer zat daar meer in en was dit wat we nu hebben geschikter. En hij zei dat er laatst ook al iemand was gekomen met een hoefbevangen paard voor dat hooi, dus daar maar op vertrouwen dan :j

Net even gewandeld in het weiland. 2 rondjes is ongeveer 3 minuten, dus kan ik dat mooi aanhouden met het schema (van paars meen ik? :) ). Wat kan ik dan beter doen, om de dag 2 rondjes (dus 3 minuten) erbij, of elke dag 1 rondje erbij doen? En ook 'rustdagen' of dat niet? :)

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:30

EstherHegt schreef:
Ik denk dat je verkeerd heb opgevat wat ik schreef, het is juist prima dat er ervaring word uitgewisseld, maar daar kunnen dus ook andere oorzaken bij horen. Plus dat er steeds meer inzicht komt en steeds meer theorieën met name op het metabool gebied, en dat stukje heeft mijn meeste interesse.
Zo vind ik ook wel dat sommige termen beter zouden kunnen, bijvoorbeeld bij pasture related laminitis zou je het verschil kenne maken pasture related + IR + HB of pasture related +HB het zou dan iets duidelijker worden. Bij EMS vind ik bijvoorbeeld de vergelijking met diabetes type 2 niet echt opgaan, bij diabetes type 2 is het insuline gehalte laag. Bij EMS is dat hoog. Wel is er bij beide insulineresistentie.
Of het door dat hoge insuline nu slim is om magnesium te geven omdat het bij mensen met diabetes type 2 zou werken om de aanmaak van insuline te ondersteunen is dan ook een terechte vraag of dat nu wel verstandig is. Echt kwaad zal het niet kunnen, proberen kan altijd maar of het echt zin heeft? Natuurlijk heeft het wel zin als er daadwerkelijk een tekort is.

Ah oke, die richting wil je op ;)
dan heb ik het inderdaad verkeerd begrepen, excuses hiervoor.

Kun je mij ook uitleggen waarom je de diverse termen nog verder zou willen onderverdelen ?

Misschien ben ik maar een simpele ziel hoor, maar zou je niet heel simpel kunnen stellen dat (vrijwel) ieder paard met een langzaam insluipende hoefbevangenheid een IR klant is, zeker als er ook kenmerken zijn als een dikke harde hals en vreemde vetophopingen elders op het lichaam ?

Interessant blijft natuurlijk om te weten of een lichaam eerst in het (pre) stadium van IR komt en hoelang hij dat dan al is voordat er vervolgens een aanval van HB volgt,
of dat er eerst een aanval van HB komt en dat daardoor vervolgens het metabolisme in de war raakt en het paard in het stadium van IR beland.

Wat EMS aangaat geef ik je gelijk, de vergelijking met diabetes 2 gaat op diverse punten nat.

De gehele materie omtrent genoemde ziektes en symptomen is nogal ingewikkeld, ik kan heel goed begrijpen dat veel mensen er geen snars van begrijpen.
Ik moet je ook zeggen dat veel Engelse wetenschappelijke stukken voor mij met mijn huis, tuin en keuken Engels soms ook moeilijk te volgen zijn ;)

Is het voor jou teveel moeite om voor ons eens kort uit de doeken te doen wat je ondertussen aan onderzoeken gelezen hebt en wat je daaruit opgemaakt hebt ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:34

Isapaardje schreef:
Heb Cavallo's alleen aan de voorhoeven. Smitjes rondom, maar die passen inmiddels niet meer. Easyboots normaal ook alleen voor, en voor achter een stel epics, maar die heeft ze nog nooit gedragen.

Jij hebt meer schoenen voor Isabella als dat ik heb voor mezelf :D ,

Ik ga zo even uitgebreid op je site kijken...

Isapaardje schreef:
Maar als je mijn eerlijke mening vraagt over alle hoefschoenen die ik heb, gaat mijn voorkeur uit naar de meest simpele, standaard easyboot (van zo'n 50 euro per stuk). Gaan makkelijk aan, blijven bij normale ritten goed zitten, kunnen nergens schuren, geen drukkingen, goede bescherming, goede levensduur en makkelijk in onderhoud.

Kunnen deze ook over ijzers heen gedragen worden ?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:42

janouk schreef:
Volgens VA/HS komt het door een blessure van buitenaf; meest waarschijnlijk is dat Image het zelf gedaan heeft. Ze staat namelijk altijd te schrapen met haar rechtervoet tijdens voertijd. Waarschijnlijk te hard het schot geraakt.

Haar linkervoorbeen is een aantal dagen later hoefbevangen geraakt door overbelasting; ze stond helemaal niet meer op rechts.

Ik heb wel vaker gehoord dat paarden lelijke bloeduitstortingen kunnen krijgen door het slaan tegen de deuren, maar dat dat ook kan uitmonden in een hoefbevangenheid... allemachtig.

Je zei dat Image nu wel heel fructaan en zetmeel/suiker gevoelig is geworden, kreeg Image ook een stevige hals, vochtophopingen en vreemde vetopslagen ?
kwam dit pas later of heeft Image niks van deze kenmerken ?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-10 19:58

colinneke...leuke pony!
het zou mij niets verbazen als ze IR heeft...

edit...het is inderdaad vreemd...dat vraag ik mij dus al jaren af...hoe het komt dat als een paard eenmaal bevangen is geweest,ongeacht de oorzaak...ze moeite hebben met fructaan.

Ik ken echt niet een paard die na de hoefbevangenheid een gewoon paardenleven op het land kan hebben.
Ook al zijn ze slank.
Ik blijf bij mijn stelling...1x hoefbevangen=levenslang insuline resistent.(met enkele uitzonderingen misschien)
Laatst bijgewerkt door geerke op 31-08-10 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt