Dat zijn mooie schoenen die isabella aanheeft.
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Isapaardje schreef:
Jannepauli schreef:Oefff.. wat akelig Esther..
Jij maakt wel nare dingen mee - herinner ik me goed dat je een aantal jaren geleden ook al eens met een IJsje zo'n moeizaam proces hebt meegemaakt?
Jannepauli schreef:Haha, je kunt ze ook in het roze krijgen die Cavallo's !!
http://www.equixantosbarefoot.nl/c-4527 ... fschoenen/ Lekker penny!
EstherHegt schreef:Haar kolieken zaten altijd in de verbinding dunne darm naar blinde darm, haar bloed was ook erg vreemd. Ze brak haar eigen bloed af.
We hadden nog leverbiopt en ruggenmergpunctie kunnen laten doen, maar ze holde ineens erg achteruit, het was niet meer eerlijk naar haar, ze kon niet meer goed lopen zonder bute maar ook dat ze het licht vermeed en koos voor de schuilstal met harde bodem en haar vel losliet van haar neus. Dat ging snel maar het was genoeg. Haar tong was zo geel als een citroen en ze ging ondanks haar pijn wel op harde staan als ze maar uit de zon was. Ze at ook wanhopig mest van haar maatje.
EstherHegt schreef:Ja dat paard had yellow muscle disease.
EstherHegt schreef:mijn punt is een beetje dat HB niet altijd voeding is, ook aangeboren problemen en operaties kunnen een oorzaak zijn. Ik zou het fijn vinden als er in de HB draad ook een beetje naar meer oorzaken gekeken kan worden dan enkel voeding
EstherHegt schreef:Wat ik bedoel met aandacht voor andere zaken is dat men niet per definitie uit kan gaan van IR of pasture related laminitis.
Citaat:Ik denk dat als er iemand zich meld met een paard welke niet IR of voedings gerelateerd HB is geworden, dat ook diegene met raad (en daad) te woord wordt gestaan.
Vaak zijn dit echter de echte acute (en eenmalige) gevallen met tevens een zeer ernstige mate en verloop van HB, helaas vaak ook met (snelle) dodelijke afloop.
janouk schreef:Bijvoorbeeld Image haar verhaal. Maar gelukkig met een goede afloop.
Image is hoefbevangen geraakt, na een ontstoken hoefbeen, losgescheurd, gekanteld en door overbelasting is haar andere hoef hoefbevangen geraakt. Geheel andere oorzaak. Maar ik ben in dit topic ook met raad en daad bijgestaan. Daarom hang ik hier ook nog steeds rond; om andere mensen en paarden te helpen.
Maar Image is nu wel gevoelig voor fructanen. Blijkbaar heeft zo'n aanval toch ook grote invloed op de stofwisseling, ondanks dat ze om een andere reden hoefbevangen is geraakt.
lolclub schreef:Dit zijn Cavallo's ? Ja
waar heb jij deze besteld ? bij Equixantos barefoot (zie bovenstaand)
en hoe zijn jouw ervaring met het onderhoud van de schoenen, ze lijken van leer klopt dat ? Van leer inderdaad. Heb ze nog niet schoongemaakt. Verder klittenband sluiting
Gaan ze makkelijk aan en uit ? Ja super eenvoudig
Wat steekt er nou uit aan de voorkant, een plastic zakje ? Ja, deze foto was gemaakt tijdens het passen; met zakje als bescherming; kon ik ze nog ruilen haha
En hoe zijn jouw ervaringen met het dragen, blijven de hoefballen heel ? Tot op heden geen problemen mee gehad
lolclub schreef:de symptomen die Brella geeft worden ook wel in verband gebracht met een ernstig overschot aan vitamine A,
de symptomen van de andere pony (WMD of YMD) kunnen ontstaan door een ernstig vitamine E/Selenium tekort.
Hebben jullie dit nog laten testen in het bloed ?
Citaat:Hier heb je een punt, alleen denk ik dat we wel rekening moet houden dat in een topic als dit de (meeste) eigenaren niet medisch of wetenschappelijk onderlegd zijn.
Het is al zo moeilijk te begrijpen wat uberhaupt alleen al HB IR/EMS inhoud, de enige houvast die we elkaar hier kunnen bieden is hulp bij de nazorg als het leed inmiddels al geschied is en het paard ziek is verklaard.
Citaat:Juist een topic als dit geeft de mensen houvast, hoe doet een ander het en wat voor gevolgen heeft dat gehad.
Ieder heeft zijn specialiteit, jij bent goed op het gebied van plantkunde, een ander weet weer veel van hoefschoenen en ga zo maar door.
colinneke schreef:Ik had een paar pagina`s geleden gevraagd of ik ook foto`s mocht plaatsen. Om te kijken wat jullie van de hoefjes vinden. Toen werden er een aantal hoeffoto`s geplaatst. Dus ik wou ook... maar het gaat zo hard hier.
Zoonlief is idd de zoon van mijn overleden oom.
EstherHegt schreef:Ik denk dat je verkeerd heb opgevat wat ik schreef, het is juist prima dat er ervaring word uitgewisseld, maar daar kunnen dus ook andere oorzaken bij horen. Plus dat er steeds meer inzicht komt en steeds meer theorieën met name op het metabool gebied, en dat stukje heeft mijn meeste interesse.
Zo vind ik ook wel dat sommige termen beter zouden kunnen, bijvoorbeeld bij pasture related laminitis zou je het verschil kenne maken pasture related + IR + HB of pasture related +HB het zou dan iets duidelijker worden. Bij EMS vind ik bijvoorbeeld de vergelijking met diabetes type 2 niet echt opgaan, bij diabetes type 2 is het insuline gehalte laag. Bij EMS is dat hoog. Wel is er bij beide insulineresistentie.
Of het door dat hoge insuline nu slim is om magnesium te geven omdat het bij mensen met diabetes type 2 zou werken om de aanmaak van insuline te ondersteunen is dan ook een terechte vraag of dat nu wel verstandig is. Echt kwaad zal het niet kunnen, proberen kan altijd maar of het echt zin heeft? Natuurlijk heeft het wel zin als er daadwerkelijk een tekort is.
Isapaardje schreef:Heb Cavallo's alleen aan de voorhoeven. Smitjes rondom, maar die passen inmiddels niet meer. Easyboots normaal ook alleen voor, en voor achter een stel epics, maar die heeft ze nog nooit gedragen.
Isapaardje schreef:Maar als je mijn eerlijke mening vraagt over alle hoefschoenen die ik heb, gaat mijn voorkeur uit naar de meest simpele, standaard easyboot (van zo'n 50 euro per stuk). Gaan makkelijk aan, blijven bij normale ritten goed zitten, kunnen nergens schuren, geen drukkingen, goede bescherming, goede levensduur en makkelijk in onderhoud.
janouk schreef:Volgens VA/HS komt het door een blessure van buitenaf; meest waarschijnlijk is dat Image het zelf gedaan heeft. Ze staat namelijk altijd te schrapen met haar rechtervoet tijdens voertijd. Waarschijnlijk te hard het schot geraakt.
Haar linkervoorbeen is een aantal dagen later hoefbevangen geraakt door overbelasting; ze stond helemaal niet meer op rechts.