lolclub schreef:de symptomen die Brella geeft worden ook wel in verband gebracht met een ernstig overschot aan vitamine A,
de symptomen van de andere pony (WMD of YMD) kunnen ontstaan door een ernstig vitamine E/Selenium tekort.
Hebben jullie dit nog laten testen in het bloed ?
Ja beiden IJslanders, paard met de YMD was een oudje die we hier hebben opgevangen, met haar hebben we de beste dierenarts gehad die we ons konden wensen, hij had er zelf onderzoek naar gedaan bij promotie. Het was metabool disease, ik schreef even yellow muscle disease omdat dat vaak wel gekend wordt. Zij kon geen onverzadigde vetzuren omzetten en idd een Sel en E tekort, dat ging mis in haar systeem. Zelfs gras was vergif voor haar omdat daar ook onverzadigde vetzuren in zitten, daardoor werd haar vetweefsel 'ranzig' zeg maar. Toen zij hier kwam had ze al hele platen verkalkt weefsel.
Bij Bret was het de dunne darm die steeds de blinde darm inschoot. Daar ontstond uiteindelijk wel littekenweefsel dat was ook te voelen door DA. Waarom ze haar bloed afbrak is niet duidelijk geworden, ze had echt raar bloed. Rode bloedcellen werden niet groot genoeg om zuurstof te kunnen vervoeren.
Citaat:
Hier heb je een punt, alleen denk ik dat we wel rekening moet houden dat in een topic als dit de (meeste) eigenaren niet medisch of wetenschappelijk onderlegd zijn.
Het is al zo moeilijk te begrijpen wat uberhaupt alleen al HB IR/EMS inhoud, de enige houvast die we elkaar hier kunnen bieden is hulp bij de nazorg als het leed inmiddels al geschied is en het paard ziek is verklaard.
Het is ook prima toch dat je elkaar helpt, Ik vind alleen maar dat er meerdere oorzaken kunnen zijn van HB.
Citaat:
Juist een topic als dit geeft de mensen houvast, hoe doet een ander het en wat voor gevolgen heeft dat gehad.
Ieder heeft zijn specialiteit, jij bent goed op het gebied van plantkunde, een ander weet weer veel van hoefschoenen en ga zo maar door.
)[/quote]
Ik denk dat je verkeerd heb opgevat wat ik schreef, het is juist prima dat er ervaring word uitgewisseld, maar daar kunnen dus ook andere oorzaken bij horen. Plus dat er steeds meer inzicht komt en steeds meer theorieën met name op het metabool gebied, en dat stukje heeft mijn meeste interesse.
Zo vind ik ook wel dat sommige termen beter zouden kunnen, bijvoorbeeld bij pasture related laminitis zou je het verschil kenne maken pasture related + IR + HB of pasture related +HB het zou dan iets duidelijker worden. Bij EMS vind ik bijvoorbeeld de vergelijking met diabetes type 2 niet echt opgaan, bij diabetes type 2 is het insuline gehalte laag. Bij EMS is dat hoog. Wel is er bij beide insulineresistentie.
Of het door dat hoge insuline nu slim is om magnesium te geven omdat het bij mensen met diabetes type 2 zou werken om de aanmaak van insuline te ondersteunen is dan ook een terechte vraag of dat nu wel verstandig is. Echt kwaad zal het niet kunnen, proberen kan altijd maar of het echt zin heeft? Natuurlijk heeft het wel zin als er daadwerkelijk een tekort is.