Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:34

om dit topic een andere draai te geven over wel of geen hoefsmid en wel of geen kwetsende opmerkingen zal ik nu eens hier eenf oto plaatsen van een van mijn paarde hoe wij hem kochten
ik kan zien aan de hand dat mijn partner ook hoefsmid hoe en wat een hoef moet zijn en of een ijzer goed of fout lig
ik lees veel mee heb na dit paard wel wat tegen natuurlijk bekappen gekregen maar niet iedereen doet het zo dus scheer ik niet iedereen over een kam
als je een beetje op let kom ik tot een conclusie een van de hoefsmeden wil zich bewijzen hier en dat is niet nodig mijn man heeft trouwens geen tijd om hier te bokken }>

hier de foto s
Afbeelding

Afbeelding

dit was volgens de bewuste mensen goed en natuurlijk bekappen

ik ga nu zoeken na een foto hoe hij nu is

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:36

Maar dan moet je ook weten hoe breed de gezonde witte lijn is bij je paard... :D
Anders kan ik niet met zekerheid zeggen of deze iets verbreed is. :o

:= Ziet er niet uit zeg. Jeetje.
Meer een kwestie van Niet Bekappen.
Vorige eigenaar mag zich diep schamen. :o

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:37

Dit is gewoonweg niet bekappen. Kan niet geloven dat hier sinds een jaar tijd een bekapper, natuurlijk of niet, z'n gereedschap aan heeft gewaagd. Triest. En makkelijk om een bekapper de schuld van te geven.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:37

Komt het zo vaak voor? De mijne had het dus klein poosje terug ook en alleen nog maar zichtbaar in het onderste stukje van de witte lijn. Met bekappen kon ik het pas goed zien hoe het eruit ziet in de lamellen. Heb het natuurlijk meteen goed behandeld en bij de volgende kapbeurt was het gelukkig alweer weg. Mijn hoefsmid heeft me op dat moment niet gewaarschuwd. Het was dat ik het zelf had gezien en erom vroeg. Nu maak ik de witte lijn dus ook steeds schoon, maar deed dat nog met een hoevenkrabber. Zal in het vervolg het mesje gebruiken.
Ik heb het trouwens nog niet eerder gezien bij 1 van mijn paarden en bekijk dus altijd het stuk wat eraf komt met bekappen zeer nauwkeurig. Dus vandaar dat ik niet wist dat het zo veelduldig voorkomt...

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:38

oke ik begon met type was er net een andere van hou het gezellig

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:41

Hephaistos schreef:
Dit is gewoonweg niet bekappen. Kan niet geloven dat hier sinds een jaar tijd een bekapper, natuurlijk of niet, z'n gereedschap aan heeft gewaagd. Triest. En makkelijk om een bekapper de schuld van te geven.

ik zei toch ook niet voor niets dit was volgens hun natuurlijke houden en onderhouden van de hoeven en zag een klein schrijf foutje
mijn vriend is dus zelf hoefsmid en nu staat hij er echt zo niet meer bij

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:41

Needje: wordt jouw paard door jezelf bekapt of door een bekapper/smid? Als jij of je bekapper de hoef bekapt heeft (met renet) en hij/zij gaat er dan met de rasp overheen, de onderkant van de hoef wordt dan echt helemaal schoon. Hoe ziet de witte lijn er dan uit? Als je zelf de hoeven niet onderhoudt krijg je na een paar weken geheid een ietwat verbrede witte lijn met viezigheid er in. 9 van de 10 x is dat weg te halen met de volgende bekapbeurt, mits dat regelmatig gebeurd.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:44

geertsa schreef:
om dit topic een andere draai te geven over wel of geen hoefsmid en wel of geen kwetsende opmerkingen zal ik nu eens hier eenf oto plaatsen van een van mijn paarde hoe wij hem kochten
ik kan zien aan de hand dat mijn partner ook hoefsmid hoe en wat een hoef moet zijn en of een ijzer goed of fout lig
ik lees veel mee heb na dit paard wel wat tegen natuurlijk bekappen gekregen maar niet iedereen doet het zo dus scheer ik niet iedereen over een kam
als je een beetje op let kom ik tot een conclusie een van de hoefsmeden wil zich bewijzen hier en dat is niet nodig mijn man heeft trouwens geen tijd om hier te bokken }>

Vertel eens Geertsa?

hier de foto s
Afbeelding

Afbeelding

dit was volgens de bewuste mensen goed en natuurlijk bekappen

Dat ziet er schandalig uit, maar om nu natuurlijk bekappen de schuld te geven gaat mij te ver.

ik ga nu zoeken na een foto hoe hij nu is

Ben benieuwd hoe jouw partner bekapt heeft, toch niet beslagen he grapje.

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:46

Zammie schreef:
Komt het zo vaak voor? De mijne had het dus klein poosje terug ook en alleen nog maar zichtbaar in het onderste stukje van de witte lijn. Met bekappen kon ik het pas goed zien hoe het eruit ziet in de lamellen. Heb het natuurlijk meteen goed behandeld en bij de volgende kapbeurt was het gelukkig alweer weg. Mijn hoefsmid heeft me op dat moment niet gewaarschuwd. Het was dat ik het zelf had gezien en erom vroeg. Nu maak ik de witte lijn dus ook steeds schoon, maar deed dat nog met een hoevenkrabber. Zal in het vervolg het mesje gebruiken.
Ik heb het trouwens nog niet eerder gezien bij 1 van mijn paarden en bekijk dus altijd het stuk wat eraf komt met bekappen zeer nauwkeurig. Dus vandaar dat ik niet wist dat het zo veelduldig voorkomt...

Als je paard om de 8 - 10 weken bekapt wordt (en je dus zelf niks aan hoefonderhoud doet) zal er altijd een stukje hoef afkomen waarvan de lamellen verwijdt zijn. Dat is geen ramp. Het gaat erom hoe de hoef cq de witte lijn eruit ziet na het bekappen. Bij de foto die ik geplaatst heb van de kruising Fries zie je een enorm verbrede witte lijn en ook de lamellen zie je duidelijk door alle zwarte troep van de bacterie. In een geval wat nog niet zo ver gevorderd is zul je dit niet zo sterk zien. Wacht even, zoek nog even een foto op.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:47

FaberSmid, zou je asjeblieft willen ophouden met die onder de gordel opmerkingen van je. Begin het behoorlijk zat te worden...

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:48

Hephaistos schreef:
. Wacht even, zoek nog even een foto op.

Oh graag!
Erg leerzaam Hephaistos! Thanks!

Knap staaltje hoefsmidwerk overigens, m.n. die shetlander. Mijn complimenten!

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:49

wat vinden jullie van de hoeven van mijn paard?

Afbeelding
LV

Afbeelding
LV, ingezoemd op die wakke plek aan de hoefwand
hier ben ik wel wat ongerust over

Afbeelding
RV
deze hoef stinkt nu wat. (fotos zijn van een -week geleden)

Afbeelding
RA

Afbeelding
LA

Op deze foto's waren de hoeven de dag ervoor bekapt.
Hij wordt natuurlijk bekapt, door een goede smid (vind ik toch)
Laatst bijgewerkt door Hananas op 26-08-09 20:51, in het totaal 2 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:51

Zammie schreef:
FaberSmid, zou je asjeblieft willen ophouden met die onder de gordel opmerkingen van je. Begin het behoorlijk zat te worden...

Wat nu weer, wat heb ik nu weer verkeerd geschreven?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:52

Hephaistos schreef:
Needje: wordt jouw paard door jezelf bekapt of door een bekapper/smid? Als jij of je bekapper de hoef bekapt heeft (met renet) en hij/zij gaat er dan met de rasp overheen, de onderkant van de hoef wordt dan echt helemaal schoon. Hoe ziet de witte lijn er dan uit? Als je zelf de hoeven niet onderhoudt krijg je na een paar weken geheid een ietwat verbrede witte lijn met viezigheid er in. 9 van de 10 x is dat weg te halen met de volgende bekapbeurt, mits dat regelmatig gebeurd.

Ik bekap niet zelf nee. Ik vijl soms de randen rond.
Ik zal er eens op letten.
En als ie nou niet schoon wordt na bekappen, maar ook niet verbreed is?...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:54

He, jammer dat ik geen foto's heb gemaakt van het stuk hoef wat er toen bij die van mij afkwam. Je zag duidelijk zwarte plekjes en de smurrie die daar inzat was korrelig. Kon het er zo uithalen.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 20:57

Dorienn schreef:
Afbeelding
RA

Afbeelding
LA

Op deze foto's waren de hoeven de dag ervoor bekapt.
Hij wordt natuurlijk bekapt, door een goede smid (vind ik toch)

Hier valt ook op het spleetje tussen de hoefballen.
LA heeft geen spleet... de overige hoeven wel.

Hoe is overigens jouw ervaring Hephaistos inzake rotstraal? Kom je dat net zo vaak tegen als WLD?

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:03

gewoon niets aangedaan }> }> }> ik zeg toch ook ik scheer niet iedereen over een kam ;)

maar goed wat er dus gebeurd is
is het volgende dit paard is dus natuurlijk onderhouden waarbij er een scheef stand onstond tussen de lengte van de linkerkant hoef wand en de rechterkant van de hoefwand
bij de achter voeten was het verschil zo een tien centimeter recht hoefwand de linker achter been was de buiten kant zo een 8 cm langer als de binne kan tvan de hoef
dit kan dus niet in een keer worden gecoriceerd de eerste dag dat hij er was is al het dode er uit gesneden en hoeven terug in model gebracht de straal uit gesneden en een begin gemaakt met de hoeven terug te brengen na de zelfde lengte links en rechts

en ja hij staat nu op een ijzer ik kan alleen geen goed foto vinden van hoe de binnen kant er nu uit ziet hij staat dus op een correcie ijzer
Afbeelding
en hij staat nu niet echt goed maar was toch nog de beste foto

wel gevonden nog een foto van de binnen kant voor voet zag er hetzelfde uit als de achtervoet foto het kuiltje wat te zien is daar wa een heel stuk hoef weg geklapt dit is afgeknip voor de rest was er nog niet voldoende weg gehaald maar was het op dit moment genoeg voor het paard aangezaien hij hier al aan moest wennen
Afbeelding

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:08

Kan me vergissen, maar in de onderste foto kun je volgens mij heel mooi WLD zien...

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:10

Ben nog geen paard tegen gekomen met rotstraal. Wel een klant die wijs was gemaakt dat haar paarden rotstraal hadden. Nog nooit 20 zulke mooie paardenvoeten gezien op één dag! :D En bedankt voor het compliment 8-)

Dorien: kan er weinig van zeggen, hoeven zijn eigenlijk te vies om goed te zien. In ieder geval zien ze er zo niet uit alsof ze pas bekapt zijn, wel mooie brede straal. Heb je een smid die natuurlijk bekapt of een NB-er?

Needje: als de hoef geraspt is, is hij toch schoon? Maak maar eens foto's volgende keer gelijk na het bekappen.

Oké, volgende foto. Weer een Shetlander, was anderhalf jaar geleden hoefbevangen, op ijzertjes etc. etc, zelfde riedeltje weer ;) Heeft prachtige voeten gekregen, je kunt niet eens meer zien dat hij hoefbevangen is geweest. Eigenaresse let goed op, maar was nu voor het mooie twee weken te laat met bekappen, waardoor de hoefwand al wat langer was geworden (ze durft helaas niet zelf onderhoud te plegen). Diertje heeft nu weer een heel klein beginnetje van WLD, is geen probleem, ze smeert er weer een paar weken Hoef & Zool op en met de volgende keer bekappen (over een week of 4) is het er wel weer uitgegroeid. Ik heb heel kunstig pijltjes gezet waar je het begin van de WLD kunt zien:

Afbeelding

Voor de MN-ers (mieren**kers ;) ): deze foto is gemaakt voordat ik de hoefwand afgerond heb, dan kun je het iets duidelijker zien.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:14

ik neem aan dat je dat over mijn foto heb
want in dat geva zit je er naast dit paard heeft geen wld
de zool van dit paard kan nog dieper uitgesneden worden waardoor het nu een vertekend beeld onstaat dit was dus een foto nadat hij voor de eerste keer bekapt was bij ons

Hephaistos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:21

WLD heeft niks te maken met hoe diep je een zool uit kunt snijden. Overigens zou ik nooit een zool diep uitsnijden, dan haal je de eeltlaag weg en is het logisch als een paard gevoelig loopt. Bij een Shire is het belangrijk dat je de hoef zo compact mogelijk houdt, dat voorkomt heel veel ellende zoals scheuren.

Ben benieuwd hoe de hoeven van je Shire er de volgende keer uit zullen zien, graag weer foto's maken dus!

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:27

Hephaistos schreef:
WLD heeft niks te maken met hoe diep je een zool uit kunt snijden. Overigens zou ik nooit een zool diep uitsnijden, dan haal je de eeltlaag weg en is het logisch als een paard gevoelig loopt. Bij een Shire is het belangrijk dat je de hoef zo compact mogelijk houdt, dat voorkomt heel veel ellende zoals scheuren.

Ben benieuwd hoe de hoeven van je Shire er de volgende keer uit zullen zien, graag weer foto's maken dus!

het eerste wat je zeg ben ik niet helemaal mee eens om dan gelijk er al een predikaat op te drukken van wld
maar dat is een mening want waarom heb jij dat zwarte bacterien niet weg gehaald en mij was het onduidelijk of je nu klaar waws met deze hoef aangezien er niets met de straal gedaan was

in dit geval was de zool nog te vol over compact heb je gelijk

ik zal de volgende keer weer eens fotos nemen

hutch84

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:29

o en ik heb ook wel intresse in jou cursus maar vind het wel veel geld hoor een pak zout een euro printen 50 cent
je bent zeker hoefsmid die zijn toch zo duur

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:38

Hephaistos schreef:
Heb je een smid die natuurlijk bekapt of een NB-er?

Is dat niet hetzelfde ;)

Zack

Re: Kijk-en-vergelijk foto's (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 21:40

hier een vraagje van mijn kant.
Hoe kan je zien dat je paard WLD heeft?
Ik word er namelijk niks wijs van..