[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 20:47

Ziet er appart uit dit beslag, met die weggevijlde teen.
Maar fijn als het helpt.

Mijn pony loopt vandaag weer iets moeilijker en heb de da nog eens gebeld, hij zei dat het niet van de een op de andere dag over is en dat ik geduld moet hebben.
Dat lees ik ook op veel sites, dat geduld toch een schone zaak is.
Maar die arme ziel staat in zijn uppie in een binnenstal en wil er niet uit omdat de grond daar te hard is.
Daarom ben ik blij dat het gaat dooien.
Daarbij zeggen sommige mensen, niet teveel bewegen en andere zeggen hem juist wel laten bewegen maar zonder dwang.
Er gaan zoveel verhalen en geen idee wat nou goed en fout is.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 21:12

marco zijn voeten zien er al een tijd zo uit, dat de wittelijn zo goed zichtbaar is en een stuk losse wand dus het was voor ons geen schok, alleen heeft van Nassau nu nog meer weggehaald.
Ik moet de losse wand nu 2x per week insmeren met honing.

@isapaardje: ja rechts is het slechts, de dierenarts had dat inderdaad ook al vertelt.

@ Janouk: van Nassau vond dat hij dat achter niet nodig had, hij is daar wel bevangen geweest maar lang niet zo erg. Hij vond dat de achter hoeven er juist best mooi uitzagen.

@ Geerke: Marco moet nu elke 10 weken naar de smid. op advies van Van Nassau, hij ging elke 6 weken maar dit was niet nodig.

Binnenkort ga ik marco zijn bloed laten onderzoeken, hebben jullie hier ervaring mee?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:06

fancylover schreef:
marco zijn voeten zien er al een tijd zo uit, dat de wittelijn zo goed zichtbaar is en een stuk losse wand dus het was voor ons geen schok, alleen heeft van Nassau nu nog meer weggehaald.
Ik moet de losse wand nu 2x per week insmeren met honing.

@isapaardje: ja rechts is het slechts, de dierenarts had dat inderdaad ook al vertelt.

@ Janouk: van Nassau vond dat hij dat achter niet nodig had, hij is daar wel bevangen geweest maar lang niet zo erg. Hij vond dat de achter hoeven er juist best mooi uitzagen.

@ Geerke: Marco moet nu elke 10 weken naar de smid. op advies van Van Nassau, hij ging elke 6 weken maar dit was niet nodig.

Binnenkort ga ik marco zijn bloed laten onderzoeken, hebben jullie hier ervaring mee?

Waarom wil je hem precies bloed laten onderzoeken?
Gewoon om te kijken of alles goed is, want hoefbevangenheid kun je niet vinden in het bloed is mij verteld.

Mijn pony loopt heeeel slecht vandaag, eigenlijk sinds dinsdag dat de smid is geweest.
Wat ik me nou af vraag is, nu de grond weer wat zachter word is buiten staan dan niet beter?
Hij staat al sinds zondag binnen.
Ik ben alleen bang dat hij in zijn groepje niet goed onder de voeten uit komt.
Misschien dat ik daar zowiezo een paar dagen mee moet wachten maar eens moet die toch weer naar buiten.
Help me eens even met jullie raad en wijsheid.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:55

tja, wat is wijsheid.
Ik geloof dat ik hem pas weer buiten zou zetten als blijkt dat hij weer redelijk kan lopen en dan in eerste instantie niet bij de anderen zodat hij niet opgejaagd kan worden.
Het prettigst voor de voetjes van HB paarden is een lekkere mulle ondergrond, dan krijgt het hoefbeen tegendruk. Ik weet niet hoe het in Posterholt (nog nooit van gehoord) is maar hier is de grond toch nog flink hard.
Het komt vaak voor dat HB paarden na het bekappen slechter lopen. Mijn hoefsmid haalt echt het minimale aan de onderkant van de hoeven af.
Hoe is het ook maar weer, zijn er foto's gemaakt van de hoeven?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:28

romeorowan schreef:
tja, wat is wijsheid.
Ik geloof dat ik hem pas weer buiten zou zetten als blijkt dat hij weer redelijk kan lopen en dan in eerste instantie niet bij de anderen zodat hij niet opgejaagd kan worden.
Het prettigst voor de voetjes van HB paarden is een lekkere mulle ondergrond, dan krijgt het hoefbeen tegendruk. Ik weet niet hoe het in Posterholt (nog nooit van gehoord) is maar hier is de grond toch nog flink hard.
Het komt vaak voor dat HB paarden na het bekappen slechter lopen. Mijn hoefsmid haalt echt het minimale aan de onderkant van de hoeven af.
Hoe is het ook maar weer, zijn er foto's gemaakt van de hoeven?

Hey,

Hij vind je brokjes lekker, hij heeft er maar 5 gehad ofzo, ik durf hem nu echt niet teveel te geven.
In posterholt (limboland) is het vandaag op plekken 8 graden geweest en de grond dus goed gedooit.
Lekker wat modder hier en daar.
Er zijn geen foto's gemaakt, de da vond dat nog niet noodzakelijk.
Ik moest dit weekend even aankijken.
Maar geduldjes hebben en je pony deze pijn zien lijden is gewoon kl*te.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:52

Ja, geduld hebben is sowieso al moeilijk (voor mij in ieder geval), maar afwachten en geduld hebben in zo'n geval, als je ziet dat 1 van je beestjes of kindjes pijn heeft, is bijna ondraaglijk.
Fijn dat hij de Formula4Feet lekker vindt, hier zit alles in, in de juiste verhouding, die een HB paard nodig heeft.
Als ik me niet vergis zit er geen selenium in, zodat je nooit te veel geeft mocht je nog een vit.E en selenium supplement bij willen geven.
Volgens mij heeft bij Indiana de magnesium ook een grote rol gespeeld in het beter worden en afvallen, maar dat kan ik niet met 100% zekerheid zeggen.

Modder is wel goed voor de voetjes.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:05

Zo... vandaag een lange dag gehad met een reisje Roosendaal en staat Pauli weer keurig opnieuwe breakover-voorijzers. Ditmaal zonder de balk achteraan die zij bij het eerste beslag wel kreeg. De hoeven zijn prima - de nieuwe hoefgroei is perfect: er zit al zo'n drie centimeter nieuwe groei. De witte lijn was nog wat verbreed maar dat is de 'uitgroei' van de bevangenheid. Er zijn ook foto's gemaakt om te controleren hoe e.e.a. inwendig geheeld was. Alleen maar super-goed nieuws! De hoefbenen zijn allebei alweer keurig parallel aan de hoefwand - da's een ongelooflijk snel herstel. Rob trots en blij, de arts Maarten blij en wij natuurlijk ook! Als de vorst nu uit de grond gaat mag ik weer voorzichtig aan beginnen met 'werk', dwz meer lopen, meer bewegen. Verder mag ze alles weer: gras, hooi, brok, noem maar op. Nou zal ik dat laatste zeker niet onbeperkt doen: de paarden doen het nu allebei prima op heel goed, geurig hooi, ze mogen wel op de wei en als exra voertje geef ik Sound&Safe.
Ik ben hartstikke blij *\o/* - Rob en de DA's van Visdonk zijn hun gewicht in goud waard (Rob wil geen goud, die heeft liever 5 kilo chocolade!).

gemske

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:06

Dat is mooi om te horen JannePauli! Fijn dat zo'n lange reis het ook echt waard is!

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:08

Jannepauli dat is goed nieuws, wat zal uw paard en u opgelucht zijn.
Niet alleen vrouwen lusten chocolade, mannen lusten maar al te graag chocolade (met nootjes).

rozemissiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:17

Ik meld me hier ook met me hoefbevangen pony, ik heb dit toppic altijd stiekem stil meegelezen dus ik stel me ook maar netjes voor.

Ik ben nu samen met me pony Misty 13 maanden bezig tegen de hoefbevangenheid. Het gaat nu gelukkig super goed met haar en zijn er eindelijk uit de rot tijd aan het klimmen.

Misty is bij mij al 2 keer eerder hoefbevangen geweest, maar vorig jaar eind januari haalde ik haar kreupel uit de bak, ze was heel licht kreupel linksvoor, zo minimaal dat eigenlijk alleen ik het zag en andere mensen me voor gek verklaarde. Het wisselde per dag en het ging na 2 weken eigenlijk heel goed met haar. Maar opeens ging ze steeds slechter en slechter lopen. Toen heb ik mijn DA erbij gehaald en die heeft haar onderbeen uitverdoofd en liep voor 80 % goed, omdat ze het niet allemaal zeker wist moest ik naar de praktijk foto's laten maken ( ondertussen stond ze op de metacam en de bloedverdunners, preciese naam weet ik even niet ) alsnog liep ze zeer kreupel ondanks de metacam. Uit de foto's bleek dat haar beide voor hoefbeentjes gekanteld waren en linksvoor ook gezonken, maar daar hoefde ik me niet druk over te maken, want ze had een losse wand en dat moest en zal helemaal verwijderd worden. Mijn smid moest het doen maar die was er niet mee eens. En dan ja naar wie moet je luisteren, mijn smid die ik al jaren heb en veel van hoeven weet of mijn DA die DA is natuurlijk. Toch voor de DA keus gekozen en hij heeft zelf de losse wand eraf gehaald. Er moest een open teen ijzer onder met een leertje en siliconen en het gat moest met een ''kunsthars'' gedicht worden. Zo gezegd zo gedaan. Maar ze ging maar niet beter lopen. Ik vertrouwde het maar niet, maar mijn DA zei dat het allemaal normaal was. Maar nee na 2,5 maand niet beter lopen begon de DA maar toch te twijfelen over of het toch niet HB was. Ondertussen was ik zelf altijd al bang voor HB, en toen wist ik genoeg. Op internet had ik al de site van Hoofcare gelezen, en dus Rob van Nassau opgebeld, het verhaal uitgelegd en hij zei dat hij waarschijnelijk wel wat voor haar kon beteken. Ik kon gelijk die donderdag daar al terecht.

Eenmaal op de Kliniek Visdonk gingen Mark van den Harst en Rob naar haar kijken, 1 keer heen en weer lopen, drukken op de kroonrand, onder kant geknepen en ja hoor binnen 10 minuten wisten hun dat ze HB was ( waar mijn DA na 4 maanden het nog niet wist ) En ze was niet zo klein beetje HB ook, het was een 50/50 kans. Rob zou haar alleen behandelen als ik haar af zou laten vallen. En nu 8 maanden later gaat ze zo verschrikkelijk goed. Haar zool is niet meer bol en der hoef is weer gezonder. Ze is een zeer ernstige patient zoals Rob het zegt, en wonderbaarlijk hoe ze opknapt. Jeetje wat een top vakmensen zijn dat zeg!

Ze staat nu op een break-over beslag en bij linksvoor een balkje en ''Hoofpack'' eronder.

Ik ben trouwens de overbuurvrouw van Janouk :D

Nou dit is mijn verhaal met me HB schat.
Hier foto's van Misty door het jaar heen:
http://www.mijnalbum.nl/Album=YGYQU7BN

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 23:25

Fijn om te lezen dat het met jullie paardjes goed gaat.. maar heel stiekem doet het ook pijn .. pijn omdat mijn pony het niet mocht halen..

Wees aub zo zuinig op je lieveling en wat doen jullie zo je best om hem/haar te genezen..

Ik lees vanf nu niet meer het topic het doet zo veel pijn maar ik wens jullie en jullie paarden zo veel sterkte en herstel...

En hopelijk een pijnvrije toekomst !

Groeten "tootje"

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 10:41

Pfff, tijd geleden dat ik hier gereageerd heb. Maar ik moet het toch even kwijt.
Heros is nu sinds 3 maanden hoefbevangen. Er is zeker verbetering, maar het gaat allemaal zo langzaam.
De eerste paar weken van haar HB heeft ze medicijnen gehad, verder zijn we ook gestopt met het voeren van brokken. Het enige wat ze nog krijgt is hooi..Maar wat is het lastig, het is zo moeilijk om je pony te zien lijden. En je staat zelf zo machteloos...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:27

Jannepauli schreef:
Zo... vandaag een lange dag gehad met een reisje Roosendaal en staat Pauli weer keurig opnieuwe breakover-voorijzers. Ditmaal zonder de balk achteraan die zij bij het eerste beslag wel kreeg. De hoeven zijn prima - de nieuwe hoefgroei is perfect: er zit al zo'n drie centimeter nieuwe groei. De witte lijn was nog wat verbreed maar dat is de 'uitgroei' van de bevangenheid. Er zijn ook foto's gemaakt om te controleren hoe e.e.a. inwendig geheeld was. Alleen maar super-goed nieuws! De hoefbenen zijn allebei alweer keurig parallel aan de hoefwand - da's een ongelooflijk snel herstel. Rob trots en blij, de arts Maarten blij en wij natuurlijk ook! Als de vorst nu uit de grond gaat mag ik weer voorzichtig aan beginnen met 'werk', dwz meer lopen, meer bewegen. Verder mag ze alles weer: gras, hooi, brok, noem maar op. Nou zal ik dat laatste zeker niet onbeperkt doen: de paarden doen het nu allebei prima op heel goed, geurig hooi, ze mogen wel op de wei en als exra voertje geef ik Sound&Safe.
Ik ben hartstikke blij *\o/* - Rob en de DA's van Visdonk zijn hun gewicht in goud waard (Rob wil geen goud, die heeft liever 5 kilo chocolade!).

|( :D hier toch wel wat traantjes van geluk. Wat een super goed nieuws. Helemaal dat de hoeven er van binnen ook al zo goed uit zien.
Toen ik Image naar huis haalde uit de kliniek, had ik met TPG een chocolade telegram laten sturen met de woorden: "Bedankt, Image". En dat werd zeer op prijs gesteld. :D
En Rob zijn gewicht in chocolade :D haha mocht hij willen dat het 5kg is. :D

@tootje 71
Ik begrijp dat je niet meer in dit topic wil lezen. Te pijnlijk. Heel veel geluk met je paardjes.

@ rozemissiej
Welkom in het topic. Onze paarden zijn inderdaad overburen, daar kwamen wij een paar weken terug achter. Daarom kunnen wij nu samen een Hoofcare hoefsmid laten komen.

@ dagmar 1995
Het is inderdaad heel lastig om je paardje met zoveel pijn te zien. Ik hoop dat je paardje zich snel beter voelt.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 12:33

Ah, wat een superleuk idee zo'n chocolade telegram! Ik heb net een grote doos gevuld met een kilo paaseitjes in alle smaken ingepakt en die gaat richting Oud-Gastel!

Een van de dingen die ik ook zo fijn vind van Visdonk: je krijgt iedere keer als ze wat doen/onderzoeken achteraf ook een keurige brief mee met het verslag van hun bevindingen. Zo begon het verslag van Pauli "het paard is klinisch zeer sterk verbeterd" met uitroeptekens! Je snapt dat ik die ga inlijsten! :)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 20:50

Wat een goed nieuws JP! Super. En dat ze alles weer mág! Super. Bij ons was ook de DA op stal en die keek even met naar Vash, ze vond hem zo goed afgevallen dat ze zei: kan in de zomer gerust gewoon de wei op hoor, zoals hij er nu uitziet loopt hij geen risico! ..... Nou....dat durf ik toch echt nog niet hoor...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 20:58

Maandag komt de dierenarts smorgens foto's maken, maar de assistente zei al dat ze het niet zo rooskleurig zag.
Ik heb een tijd met haar aan de telefoon gehangen en ze zei dat als het hoefbeen te ver gekanteld was ik me goed moest bedenken of ik dan wel verder wilde gaan.
Wat dus wil zeggen dat ik hem in moet laten slapen.
Ik weet dat een ernstig chronisch bevangen pony heel erg moeilijk is om die goed aan het lopen te houden.
Zijn pijnstilling voor dit weekend is verdubbeld, maar ik ben zo bang dat het beeld op de foto's zo slecht is.
Hij is nu sinds twee weken bevangen en gaat alleen maar slechter ipv beter.
Nu ligt hij ook veel en bijt soms op dingen puur uit pijn.
Ze komen op stal foto's maken want op de trailer is helemaal een kwelling.
Op dit moment ben ik alleen maar heel erg verdrietig |( omdat ik weet hoeveel pijn hij heeft en wat zijn vooruitzicht zal zijn.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-10 23:48

@Jesito
De mijne heeft redelijke kanteling en loopt nu pijnvrij rond (vandaag weer het eerste ritje van dit jaar gemaakt).
Geef niet snel op, kijk naar je paardje (foto's zijn leuk, maar niet doorslaggevend!).

Sterkte en hopelijk slaan de medicijnen snel aan!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 01:58

paars schreef:
Wat een goed nieuws JP! Super. En dat ze alles weer mág! Super. Bij ons was ook de DA op stal en die keek even met naar Vash, ze vond hem zo goed afgevallen dat ze zei: kan in de zomer gerust gewoon de wei op hoor, zoals hij er nu uitziet loopt hij geen risico! ..... Nou....dat durf ik toch echt nog niet hoor...

Da's wat Van Nassau en de DA bij Visdonk ook zeiden. Maar... ze zeiden er wél nog iets bij: goed naar je paard kijken, te veel is te veel. In de gaten houden dat er geen grammetje bijkomt. En zodra je twijfelt: beperken! Daarbij moet het paard ook véél bewegen - dat verbrandt in eerste instantie een overload aan suikers.
Een heel stuk terug in dit topic heb ik 's wat gepost van de Sound&Safe mensen m.b.t. omvangsindex van het paard; zij raden aan om het paard om de 14 dagen op alle belangrijke plekken te meten en daar een schema van bij te houden op stal. Ik vind dat een goed idee - zo hou je met cijfers in de gaten of het goed blijft gaan - op het oog zie je het soms niet zo snel. Ik heb me daar ook gruwelijk in vergist en er zat zo maar zeker 150 kg te veel op 't beestje.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 08:13

Brainless schreef:
@Jesito
De mijne heeft redelijke kanteling en loopt nu pijnvrij rond (vandaag weer het eerste ritje van dit jaar gemaakt).
Geef niet snel op, kijk naar je paardje (foto's zijn leuk, maar niet doorslaggevend!).

Sterkte en hopelijk slaan de medicijnen snel aan!

Mijn paard, Image, heeft ook een forse hoefbeenkanteling en loopt ook weer super pijnvrij rond. En foto's zeggen veel, maar zeker niet alles.
Sterkte, wij kennen hier allemaal het gevoel van machteloosheid, verdriet en onzekerheid. Het is een lange weg naar herstel. En ieder geval is anders, sommige paarden redden het en sommigen niet.
:(:)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 09:13

Hebben jullie paarden na de foto's een ijzertje gekregen of juist niet.
Ik moet dadelijk in ieder geval een smid hebben die samen werkt met de da via zijn foto's.
Ik hoop dat het goed komt met die kleine knul.
Ga er nu naar toe om zien hoe het gaat en zijn pijnstiller te geven.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:29

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 12:52

Hier ook hoefbeenkanteling die 'fors' genoemd werd. Wel ijzers gehad, ook een poos openteen, d.w.a. omgekeerde ijzers, wordt door velen verguisd maar werkte hier wel.

Paard is inmiddels al weer een jaar onder het zadel zonder een centje pijn.

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 13:01

Mijn fjordje is helaas gronische hoefbevangen. Op dit moment is het weer "actief" maar het rare is je merkt echt helemaal niks aan haar. Ze heeft wel wat overgewicht en we zijn bezig met dit naar een normaal gewicht te krijgen. En verder weet ik eigenlijk niet meer wat ik er mee moet |(

De witte lijn was laatst weer wat verbreedt, de zool staat wat bol en ik weet het gewoon niet meer.
Ze is altijd heel gevoelig op dr hoefjes geweest.

Ze heeft geen aangepast beslag zoals zooltjes ofzo ze loopt super! En is gewoon vrolijk, verplaatst haar gewicht enz niet dr hoefjes zijn niet warm enz. Je ziet het werkelijk alleen aan haar witte lijn.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 13:49

@ Jesito: ik denk dat je niet te snel moet opgeven, Marco heeft ook een zeer ernstige kanteling en verzakking maar hij loopt weer zonder pijnstillers!! hij loopt nog niet geweldig maar hij loopt iig zonder pijnstilling dus al een hele grote stap vooruit.
Ik moet zeggen dat de rit naar Roosendaal het dubbel en dwars waard was, ondanks dat we er toch 3 uur over deden. Met pijnstillers de kar op, het was even niet anders....

wat ik wil zeggen, zoek een hele goede smid en dierenarts die goed samenwerken zodat ze je paardje weer op de been kunnen krijgen, zonder deze samenwerking zal het niet zomaar lukken

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 19:57

Vandaag liep hij iets beter, maar hij had ook best veel pijnstilling gehad.
Ik ga het zeker niet zomaar opgeven, maar het ziet er wel een beetje uit als een gebed zonder einde.
Volgende week gaan we naar een weitje waar ik alles zelf kan doen.
Hem op dit moment terug in de groep zetten is bijna onmogelijk en daar kan hij fijn rond lopen op zijn eigen tempo, samen met mijn andere pony.
Vandaag de tweede lading hooi gebracht en stro, morgen het draad afmaken.
Stroomapparaat testen enz.