[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 12:23

Ik zou hem ook laten gaan denk ik, hij is natuurlijk ook niet de jongste meer, twijfel je hierover zou ik voor jezelf foto's laten maken als je dat nodig hebt om een beslissing te kunnen nemen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 12:26

Yanaa, krijgt hij naast de bute ook ascal en tranquigel?
Ik zou ook foto's laten maken. En wat Ayla zegt, hem opsluiten op stal. Voer en water naast elkaar zetten zodat hij niet hoeft te lopen en dit dan het liefst op knie/borsthoogte. Ligt er in zijn stal een warme dikke laag bodembedekking?
Laatst bijgewerkt door Meert op 08-02-18 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 12:30

Ach wat een narigheid Yanaa. Wat een gedoe ook met die schoenen en zooltjes hè! Je doet zo enorm je best om te bedenken wat zou kunnen helpen en daar gaat veel tijd, moeite en hoofdbrekens inzitten en dan nog heb je eigenlijk geen idee waar je goed aan doet... wat een ellende hè |( .

Staat er wel een waterbak in zijn stal, zodat hij niet over het harde hoeft te lopen? Nu je zo omhoog gaat in de buut zou ik er wel echt een maagbeschermer (omeprazol) bijgeven.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 12:45

Maagbescherming... houd er rekening mee dat omeprazol een maagzuurremmer is en dat een paard permanent maagzuur aan maakt omdat'ie nu eenmaal ook permanent eet. Door maagzuur (te) veel te remmen gooi je de spijsvertering weer overhoop en die spijsvertering speelt bij IR paarden nu juist zo'n belangrijke rol in het verhaal... Ik zeg niet dat je het niet moet gebruiken, soms is het idd kiezen tussen twee kwaden en gaten in de maag van je paard werkt helemaal averechts, maar is misschien wel iets om in je achterhoofd te houden als het om verklaren van issues gaat. Na dit besproken te hebben met een holistisch dierenarts heb ik dus voor een andere vorm van maagbescherming gekozen in de vorm van mastiha. Of dat voldoende bescherming geeft bij langdurige of hoge doses weet ik niet maar voor nu gaat het hier nog goed wat dat betreft.

Yanaa, wat ongelofelijk moeilijk... Ik heb er persoonlijk voor gekozen geen foto's te maken. Nu zit ik niet in zo'n extreem acute situatie als jij, maar ook mijn bekapper vindt foto's niet nodig (en m'n dierenarts was het met zijn redenering eens... Een goede bekapper met ervaring met HB-paarden heeft nl. helemaal geen foto's nodig om te weten wat hij moet doen, hij ziet dat aan de voet en hoef zelf.
En de ellende met foto's is dat het echt een momentopname is en niks zegt over hoe je paard er bij staat. Paarden zonder enige kanteling of met minimale kanteling kunnen liggen van de pijn en anderen met volledig losse hoefschoen kunnen nog op de benen staan. En op de foto kan nu minimale kanteling te zien zijn maar dat kan een dag later ineens heel anders zijn, die kanteling gebeurt niet persé heel langzaam maar kan ook ineens ontstaan. Het zégt dus gewoon niks. Ik doe het daarom niet, omdat mijn merrie zelf de leidende factor is in hoe lang ik door ga. Ook van ernstige kanteling kan een paard herstellen (mits goede bekapper!) maar als mijn paard morgen zegt 'ik wil niet meer' en ik heb op foto's gezien dat het allemaal reuze mee valt... wat doe je dan?! Dan is de neiging om te zeggen 'ah, nog even volhouden' veel groter, terwijl je paard misschien echt niet meer wil... En ik wil niet kost wat kost doorgaan en mijn paard tegen haar wil langdurig pijn laten lijden alleen omdat ik vind dat het kan of moet of nodig is... Zo zit ik niet in elkaar en ga ik niet met mijn dieren om.
Ik vertel je hoe ik hier in sta, dat is natuurlijk voor iedereen anders en ik persoonlijk respecteer dat, ookal zou het niet mijn manier zijn... Ik geef je alleen een overweging waarom je misschien wel of juist niet foto's zou kunnen maken. Maar bedenkt dat de foto's veel geld kosten en dus niet persé iets zeggen over hoe je paard zich voelt en er bij staat. Geld wat je misschien veel liever aan extra behandeling uit geeft. En hoe dan ook... zet hem alsjeblieft niet op de trailer, ik mag aannemen dat er een mogelijkheid is om mobiel foto's te maken, anders zou ik er al helemaal niet eens over nadenken.

Auke, ik ben zelf niet zo van de hoefijzers bij HB, dus kan er misschien niet zo heel goed over oordelen, maar wat mij als eerste te binnen schiet als ik in jouw reactie lees dat ze sinds de ijzers steeds flink voelbare pols heeft, is dat de doorbloeding van de voet te veel beperkt wordt door de ijzers.
En die doorbloeding is nu juist het hele probleem bij hb. Wat is de rede dat je voor ijzers gekozen hebt en zou hoefschoenen of flexibel plakbeslag een optie zijn om te overwegen?
(Let op, ik ben niet 'anti-ijzer' hé.. geen verwijt hier dus ;) maar een oprechte vraag. Ik weet dat er paarden zijn die er wel baat bij hebben en dat het een veelgebruikte optie is, alleen niet de mijne zeg maar ;) )

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 12:46

Aukelizzy schreef:
Ik vroeg mij af, hoe lang zijn jullie nu al bezig? En voor de gene waarvan de paardjes volledig hersteld zijn, hoelang heeft het van begin tot eind geduurd? Achteraf loopt zhuf al te kwakkelen vanaf april. Maar sinds 3 weken weet ik dat ze een kanteling heeft. De prognose in Visdonk was: gunstig. En ik probeer me daar aan vast te houden. Alleen als ik dan ineens zie en voel dat linksvoor nu ook mee gaat doen schiet ik helemaal in de stress. |(

Máánden. Exact weet ik het niet meer en het wisselde ook per aanval (mate van ontsteking/schade). De heftigste aanval heeft ze toch wel weken vrijwel niet gelopen: ze stond vooral stil of lag of stond van het ene op het andere been te wippen (als ze een stap deed zag dat er echt vreselijk uit), ook met buut. Daarna heeft ze heel wat weken heel voorzichtig en vreselijk moeilijk gelopen. En dat alles op heel zachte ondergrond en álles binnen 'handbereik' (ze hoefde dus NIET te lopen voor een droog bed, water en hooi, noch om de andere paarden te kunnen zien).

Vanaf daar ging het héél langzaam steeds iets beter maar dat duurde dus wel maanden. Tergend langzaam dus, maar zo blij met ieder voorzichtig stapje voorwaarts, vooral na het zien van die vreselijke pijnen.

En vanaf daar duurde het ook nog weer maanden voordat alles weer redelijk genormaliseerd was. Zodra ze behoorlijk pijnvrij kon lopen (zeg na 3 maanden?) zette ik er overdag één paard bij (eerst een paar uur, later opbouwend naar de hele dag en uiteindelijk 24/7): goede stimulans om wat meer te lopen en onwijs goed voor het koppie om weer te kunnen kroelen zonder een draadje ertussen.
Voordat ik ze weer met z'n drieën durfde te zetten was ik wel een half jaar verder denk ik.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 13:02

Yanaa, 't zou kunnen dat de kou wel echt extra problemen geeft, ik zou eventjes wachten met beslissen. En inderdaad, wat hierboven gezegd wordt, krijgt hij ook ascal en/of tranquigel? De combinatie met bute werkt bij ons beter dan alleen bute.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 13:09

Ik zit enorm in een dubio nu.
Ene kant van me zegt foto's laten maken om te zien hoe het ervoor staat.
Maar denk daar dan wel weer bij dat ik hem dan met pijn op een trailer moet gaan zetten, en vervolgens 30min moet gaan rijden voordat we daar zijn.
En het risico dat het echt ernstig is en ik dan nog moet gaan beslissen.

Andere kant zegt gezien zijn leeftijd (25) moet ik hem dit niet aan willen doen meer. En ik weet dat ik niet egoïstisch mag zijn, maar ik er niet aan toe ben om hem te laten gaan. Denk dat iedereen dit wel heeft als het moment daar is.
Daar komen dan ook alweer de andere vragen door me hoofd heen. Hoe ga ik het allemaal oplossen. Mijn KWPN'er kan geen moment alleen staan sinds ze vorig jaar blind is geworden aan 1 oog. Hoe pak ik dat op en los ik dat op.

Er staat een waterbak in zn stal en buiten bij hem, maar nog komt hij met moeite bij zijn waterbak. Hooi hetzelfde, 1 net in zn stal en 1 net buiten op borstholte. Hij heeft in zijn stal een stalmat + een hele dikke laag stro liggen.
Maagbeschermer wilde de DA niet geven nog, ivm wat Francis ook al zegt het vermoeden van IR.
Hij krijgt nu 2 zakjes bute per gift en dan nog de aspirine erbij.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 13:13

mysa schreef:
Yanaa, 't zou kunnen dat de kou wel echt extra problemen geeft, ik zou eventjes wachten met beslissen. En inderdaad, wat hierboven gezegd wordt, krijgt hij ook ascal en/of tranquigel? De combinatie met bute werkt bij ons beter dan alleen bute.

Ik wacht ook de wat warmere temperaturen af, maar ben wel bezig al met wat als..
Zodat ik ook meteen kan handelen als het toch zou moeten.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 13:39

Yanaa schreef:
Ik zit enorm in een dubio nu.
Ene kant van me zegt foto's laten maken om te zien hoe het ervoor staat.
Maar denk daar dan wel weer bij dat ik hem dan met pijn op een trailer moet gaan zetten, en vervolgens 30min moet gaan rijden voordat we daar zijn.
En het risico dat het echt ernstig is en ik dan nog moet gaan beslissen.

Nee dat moet je in zijn staat ook zeker niet doen. Maar je kunt gewoon foto's aan huis laten maken hè! Die komen met de apparatuur aan huis en maken ter plekke digitale röntgenfoto's (en de kosten vallen behoorlijk mee vind ik) en die kun je naar je eigen DA laten doorsturen. Echt een uitkomst als je paard zo slecht is dat je het gewoon echt geen trailerrit aan kunt doen.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 13:50

@ GDG:
Aan wat voor kosten moet ik daarbij ongeveer denken dan?
Ik ben helemaal onbekend in de kosten van foto's. Echo's en spul helaas ervaring genoeg mee :Y)

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:00

Ik heb de Piekenhoef (Berghem) eens laten komen voor foto's van de knieën van mijn jonge (verkochte) pony en foto's van mijn pony zijn spronggewrichten, betaalde toen 15 euro per foto excl. voorrijkosten. Op de kliniek betaal ik 50 euro per foto. Om een kanteling/zinker te achterhalen is maar een foto per hoef nodig.

Francis: in de Maagsupport van de Paardendrogist zit geen omeprazol voor zover ik kan lezen, zou ik dit volgens jou wel veilig kunnen geven aan mijn pony met lichte IR (waarde was in december 50 na 6 uur vasten, wel op stro, waar de waarde 20 mag zijn)? Hij krijgt nu een half zakje buut per dag en is in maanden afbouwen van onbeperkt hooi naar 4kg per dag verdeeld over 4 voerbeurten gegaan en krijgt elke dag 3 plakken tot een halve baal stro. Omdat hij dus niet meer onbeperkt hooi krijgt ben ik hem de maagbeschermer gaan geven, toen hij nog onbeperkt hooi kreeg en buut (september/oktober) gaf ik hem dit niet en dat ging goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:03

Ik heb ook foto's aan huis laten maken. Wilde mijn pony absoluut niet vervoeren. Arme beest kon geen 2 stappen lopen.

Ik heb van alle 4 de hoeven foto's laten maken en was in totaal 200,= kwijt.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:05

Yanaa schreef:
@ GDG:
Aan wat voor kosten moet ik daarbij ongeveer denken dan?
Ik ben helemaal onbekend in de kosten van foto's. Echo's en spul helaas ervaring genoeg mee :Y)

Ik weet het zelf niet precies (heb het zelf niet laten doen) maar ben het hier in het topic vaker tegengekomen en dat viel me dus alles mee. Ayla noemt 15 euro per foto, zelf had ik 25 euro per foto in mijn hoofd zitten, en dan nog de voorrijkosten. Je DA rekent dan wellicht nog kosten voor de beoordeling van de foto's.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:15

Wat een ellende bij iedereen. Die kou is echt niet goed.
Hier gelukkig niet meer dan een kleine terugval.

Ik vond het ook verschrikkelijk om Roos op de trailer te moeten zetten voor foto's. Maar die was steeds zo blij dat ze EINDELIJK weer mee mocht (hele zomer rende ze ook de trailer op, ook steeds naar de dierenarts.....).
Begin januari foto's gemaakt als bevestiging om haar in te laten slapen (41 euro per foto, op de kliniek gemaakt). Maar foto's vielen alles mee en ze is weer mee naar huis gegaan. We zijn er nog lang niet, maar ze is blij.
We wachten op een zachtere bodem. Hoop vanmiddag weer te kunnen stappen op het land. Vanmorgen in de voortuin sloeg ze weer eens flink uit met haar voorbenen toen ze van mij geen gras mocht (flauw van mij he). Hoop dat we de meeste vorst hier gehad hebben en we weer verder kunnen waar we het weekeind waren.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:19

Op de trailer voor foto's zou ik idd echt niet doen, dat is hel voor hem nu, dan zou ik idd voor mobiele service kiezen.
De maagbeschermer die ik gebruik heet mastic horse treatment, is niet duur en wordt ook verkocht door Den Hoek en Astrid van Pure paardenvoeding, is een 100% natuurlijk en veilig middel.

Kijk of je via kennissen een pony of paardje te logeren kan krijgen voor je merrie, mocht je toch besluiten afscheid te nemen. Sommige mensen kopen direct een andere pony maar dat is in zo'n emotionele situatie vaak niet zo handig. Vaak komen mensen er dan later achter dat de paarden geen klik hebben, of je besluit later dat je toch een andere oplossing wilt. Met een leenpony heb je de tijd om eerst te rouwen en daarna pas een permanente oplossing te zoeken waarbij je dan ook de tijd kunt nemen.
Heel veel sterkte, ik hoop dat het gewoon een dip van een paar dagen kou was en dat hij nu gewoon weer gaat opkrabbelen, maar ik zou persoonlijk wel ook in de gaten houden hoe eerlijk zijn kansen nog zijn maar vooral hoe de pony zelf is.

Ayla, geloof dat Maagsupport vooral kruiden zijn toch? Zou ik even naar de samenstelling moeten kijken maar ik heb daar niet voor gekozen omdat ik zulke goede ervaringen van de mastiha las, paarden met maagzweren die al met een paar dagen tot weken grote verbetering lieten zien.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:22

~~ alles gelezen .. ga niet meer overal op reageren, al meer dan eens gedaan en in herhaling vallen maakt eea. hier er niet duidelijker op :\
Ik onderschrijf iig. in grote lijnen de woorden en reacties van GDG ~~

Wel nog even een ernstige waarschuwing, puur en alleen gebaseerd op mijn eigen ervaringen
Ik heb het al eerdere aangegeven maar doe dat dus nóg maar eens :

~ de piepschuimen/duct tape noodschoenen absoluut niet langer dan 48 uur achtereen laten zitten ( en zelfs dát kan al te lang zijn )
Deze zijn echt alleen maar voor nood om bv. over verharding te kunnen komen of om een paar uur minder pijn te hebben maar zijn vanwege afsluitende werking NIET geschikt om lang onder te hebben.

Overigens kunnen (opgevulde) zooltjes zelfde effect geven .. helaas daar zelf slechte ervaring mee.
Mocht iemand weke/rottende plekken tegen komen: behandelen met zuivere, pure, rauwe imkerhoning

~ Als je je dier wilt helpen tijdens behandeling/verzorgen van de voeten ( dus ook tijdens behandeling smid) : zet je dier ajb. in zijn belang met het standbeen (zéker bij de voorvoeten) op een dikke piepschuimen isolatieplaat .. kan hét grote verschil maken voor het dier!

~ ik zou zeker geen enkele beenbeschermers 24 uur omhouden .. alles kan ook té zijn, zoek de balans en een middenweg

~ röntgenfoto's (indien gewenst) inderdaad thuis laten maken .. kostte mij in 2016, 2 voeten + visite, 120,-
Overigens werd mij ook toen weer geadviseerd om Noah af te maken .. ik heb dat tamelijke uhh intimiderende, en telkens weer terugkerende, advies niet opgevolgd.
Mocht iemand overigens röntgen willen laten maken: laat het dier dan ajb. recht/plat op voeten staan .. NIET op schuine b(l)okje, dat doet het dier nóg meer pijn en is volstrekt onnodig om goed beeld te krijgen voor stand hoefbeen!

Sterkte allemaal ..
Alles wat ik hier lees hebben ook wij doorstaan, maar ik zeg het nogmaals : álles is maatwerk bij HB paarden, óók het nemen van beslissingen en het maken van keuzes ..

O, en nog iets : vergeet niet dat het dier zijn héle lijf overhoop ligt .. de schade is vaak het meest en duidelijkst zichtbaar aan de voorvoeten, maar de rest van het lichaam heeft direct of indirect ook schade .. is een soort van domino effect, hou ook daarmee rekening waarmee ik vooral wil zeggen dat het andersom ook zo werkt : hou hetgeen goed is ook goed om de klappen op te kunnen vangen ( denk dat de meeste het wel zullen herkennen als ik zeg dat er momenten zijn dat bv. de achterhand slechter lijkt/is dan de voorhand ..)
Laatst bijgewerkt door Wanderers op 08-02-18 14:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 14:28

Raya is goed te pas, zó blij mee. Schoenen zaten nog super en geen geschuur of rode huid. Beenwarmers waren wel afgezakt. Ze loopt nog beroerd, maar heb nu toch heel even de schoenen uit zodat ze kan 'luchten' terwijl ik het werk doe en zelfs op blote voeten scharrelt ze een beetje om me heen (hooi op de bevroren grond en in stal). Dat ze nog steeds bagger loopt is niet leuk maar ik ben zo blij dat ze mentaal weer beter is, weer even wil neuzen en knuffelen uit zichzelf. Dat is voor mij een belangrijker criterium over hoe het met haar gaat dan hoe ze loopt.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 16:22

Mistral vandaag met noodschoenen voor het eerst echt volledig vrijwillig haar stal even uitgeweest <3
Ze liep echt niet goed maar ze genoot er duidelijk van
Afbeelding

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 17:16

Jeetje yana wat een pech.
Ik heb zelf ook een oud shetje die hb was zonder dat het maar beter ging. En toen wij dachten dit is het, hebben we toch foto's laten maken. Gewoon voor iniedergeval mijn gemoets rust dat ik zeker weet dat als ik haar laat gaan: ik 100% weet dat het écht niet anders kon. Echter bleek van onze foto dat het meer met de hoefstand te maken te hebben en was de kanteling gelukkig nihil.
Het vooruitzicht was per direct veel beter en toen hebben we besloten door te zetten.

Voor degene die het hierboven vroeg hoelang wij bezig zijn geweest? Nou... sinds januari 2017 is ze hoefbevangen, september ging het eindelijk echt aanzienelijk een stuk beter. En sinds oktober hebben we het werk heeeel lichtjes opgepakt. Sinds september begon ze ook echt weer gek te doen met andere ponys in het land en was ze gewoon zelf 200% haar oude zelf. We hebben er een leukere pony aan over gehouden :+ Oke maar dat is dan ook het enige positieven haha :Y)

@francis hihi mijn pony heet salsa :):) :D{

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 17:36

Ik lees hier dat maagbeschermers niet veilig zijn voor hb paarden? Ik ben op advies van de da omeprazol van abler gaan geven maar kan dat kwaad dan?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 17:38

Ik baal als een stekker. Zhuf was vanmiddag samen met haar vriendje losgebroken en is als een gek gaan rennen en bokken. Echt niet normaal. Duurde paard minuten voordat ik ze gevangen had. Ze was even zo onwijs blij en gek. Dat was positief natuurlijk. Beetje jammer alleen dat ze daarna meteen op 3 benen stond. Daarna meteen metacam gegeven (voor 250kg, moest daarmee beginnen en kijken hoe dat ging. Goed is beetje minder, slecht is beetje extra. ) Kijken hoe ze vanavond is.

Daphne, ik geef ook omeprazole van Abler. 28 dagen volledige spuit, gevolg door 14 dagen 1/2 spuit en daarna 14 dagen 1/4 spuit. Kon volgens mijn DA geen kwaad voor HB paarden. Gaten in de maag is uiteindelijk nog erger.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 18:06

Daphne1988 schreef:
Ik lees hier dat maagbeschermers niet veilig zijn voor hb paarden? Ik ben op advies van de da omeprazol van abler gaan geven maar kan dat kwaad dan?

hoho, niet verkeerd begrijpen wat er geschreven wordt hé. Er staat nergens dat ze 'niet veilig' zijn. Het is een overweging die je maakt. omeprazol (dus ook middelen als GastroGuard) werken omdat het maagzuurremmers zijn. Dat wil zeggen dat de klieren die de maagzuur in de maag brengen gestopt worden en er werkelijk minder maagzuur geproduceerd wordt. Een paard zit wat dat betreft iets anders in elkaar dan een mens. Bij ons komt er maagzuur in onze maag als we eten. Daar buiten normaal gesproken niet. Een paard heeft een constante aanmaak van maagzuur omdat hij ook gemaakt is voor een constante aanvoer van voeding in de maag. Daarom krijgen paarden die in 'porties' gevoerd worden en veel geconcentreerd krachtvoer maar weinig ruwvoer krijgen, problemen als maagzweren. Minder maagzuur helpt dan wel maar eigenlijk ben je aan't symptoombestrijden en hoor je de voeding en leefomstandigheden aan te passen. (ook dit verhaal vind je uitgebreider in m'n e-book ;) )
Wanneer je paard wel voldoende ruwvoer krijgt heeft hij dat maagzuur ook wel nodig om een goede vertering te hebben. Heeft hij te weinig maagzuur voor de hoeveelheid ruwvoer die binnen komt, dan zal dat dus minder 'voorverteerd' in het darmstelsel terecht komen en heeft dat dus invloed op de hele vertering van z'n voeding. En laat die vertering bij een paard met HB vaak al een deel van de oorzaak zijn. Of door de IR, of door medicijngebruik waardoor darmflora is aangetast, of door te grote hoeveelheden zetmeelhoudende voeding in de dikke darm...
En dan hebben we het nog niet over de bacteriedodende functie van maagzuur gehad... dat dood bacteriën in de voeding die je niet in de darm wilt... minder maagzuur = meer kans op foute bacteriën in de darm = aantasting van goede darmflora....
Maar... maagzweren zijn altijd nog erger dan een grotere kans op verstoring van de spijsvertering, dus is het niet 'slecht' om voor omeprazol te kiezen als maagbeschermer. Soms moet je gewoon wat...

Ik heb alleen voor iets anders gekozen. De spijsvertering van mijn merrie is al niet optimaal, zij heeft bijv. ook een enorme 'plofbuik' waar ik nog altijd de oplossing niet voor gevonden heb... Omdat ik de spijsvertering van mijn merrie dus liever niet wil verstoren, heb ik naar een acceptabel en zo 'zeker' mogelijk alternatief gezocht en meen ik gevonden te hebben in de mastiha. Dit kwam ter sprake toen ik zaterdag op de gezondheidsbeurs in de stand van de Vereniging voor Homeopathie stond, samen met een holistisch dierenarts en zij was het met mijn overweging eens, dat maagzuur remmen bij een paard niet iets is wat je graag doet. Vandaar dat ik dus voor die mastiha gekozen heb. De ervaringen van gebruikers zijn erg positief dus dat durfde ik wel aan.

Aukelizzy schreef:
IGaten in de maag is uiteindelijk nog erger.

Precies.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 18:42

Bedankt Francis voor je uitgebreide reactie, ik ben bekend met maagzweren en hoe alles in zijn werk gaat.. dat mistral hb is geworden is volgens ongeveer iedereen wederom gevolg van de cushing. Inprincipe zou ze het sowieso niet mogen krijgen door de manier waarop ze wordt gevoerd.. en had gras heeft ze ook al heeel lang niet gehad. Ik was even bang dat ze dan door de omeprazol weer slechter was geworden vandaar mijn vraag zo hier.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:01

De PPID zal hoogstwaarschijnlijk idd de onderliggende oorzaak zijn maar wat dan de 'trigger' is... dat kan zeker bij PPID vanalles zijn. Ik weet te weinig van de exacte werking (op stofwisselingsniveau) van omeprazol om daar een conclusie aan te hangen, maar bij PPID is er al vanalles verstoord dus kan een reactie op middelen ook anders dan normaal zijn. Factoren als stress spelen bij PPID zeker ook een rol en eigenlijk alles wat de hormonenbalans kan verstoren. Het hele hormoonstelsel is zo'n delicaat geheel en kleine schommelingen kunnen al grote gevolgen hebben. Ga maar na, hoe weinig hormoon er voor nodig is om voortplanting te voorkomen. De anticonceptiepil bevat maar héél weinig hormoon en toch verandert het heel veel. Dat geldt voor andere hormonen net zo en al die hormonen zijn ook nog es heel nauwkeurig op elkaar afgestemd en hebben invloed op elkaar.
Dat maakt dat een PPID-er soms echt 'van niks' hoefbevangen raakt, terwijl er dus toch factoren kunnen zijn die de hormoonspiegel weer net genoeg uit balans hebben gebracht om een IR-piek te veroorzaken bijvoorbeeld.

Even een vraagje hier... zijn er mensen wiens paard op 4 zakjes bute per dag heeft gestaan (Raya is een stevige pony van 1.44, voor een shet is 2 zakjes per dag dus denk ik vergelijkbaar?) en zo ja, hoe lang en wanneer zag je verbetering? Ik krijg hier te horen dat ze nu echt wel verbeterd had moeten zijn (3 dagen 4 zakjes per dag) en morgen zou ik eigenlijk af moeten bouwen naar 2 zakjes (ga ik uiteraard niet doen).

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 19:35

Hoeveel gram zijn jou zakjes Francis? Ik heb 5 gram zakjes en zag dat Dennis langere dosering had dus vandaar de vraag