[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 20:16

MissPK schreef:
Nee bij dat doormeten kwam alleen een darmprobleem uit, verder helemaal niks...zijn krachtvoer is niet doorgemeten maar omdat hij geen 'suikerverwerkings probleem' zou hebben was dat ook niet echt noodzakelijk...
De middelen weet ik niet zo nu ff meer bij naam te noemen maar 1 was voor zijn bloed te zuiveren en de ander om de darm te zuiveren/weer in balans te krijgen.
Daarna heeft hij nog een spieropbouwend supplement gehad omdat ik zijn training weer zou gaan uitbreiden.

oké..
is het dan wel hoefbevangenheid nu? (vooral omdat er op foto's ook nooit kantelingen gezien zijn?)
Dat vind ik altijd zo moeilijk te diagnostiseren (ook voor een da of hoefsmid) Bij gevoeligheid op voorbenen komt altijd HB eruit bij ernaar kijken, maar op foto's is er dan niets waar te nemen.
Is hij het typje "binnenvetter?"

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 20:46

_Elaine_ schreef:
ik kom even jullie raad vragen
wat zou genoeg zijn aan hooi voor een shetje nu ?

tango krijgt nu 1 plak hooi verdeeld over 4 x over de dag.
ik vind dit voldoende ( misschien nog wel wat weinig)
maar andere zijn van mening dat t het teveel is voor hem

het gaat om hooi van 2010 en een plak van een 15 kg baal

Hier krijgen ze 2 plakken verdeeld over 2 x per dag. Hier moeten ze samen van eten dus ik zeg ook ieder 1 plak.Wij hebben het ooit gewogen en een volle mand is ongeveer 2 kg.

Weet je hoeveel een plak ongeveer weegt?
Wat hij krijgt hij nog meer te eten?
Dus nee ik vind het voldoende. Ze moeten ook geen honger gaan lijden.

@ jp: veel sterkte weer.
@ miniloe: wat een leuk beestje. Hopelijk knapt ze snel op.

@ hier: vrijdag is de smid weer geweest. Sams hoeven weer oke. Luuks hoeven waren oke, witte lijn mooi rustig. Alleen vond hij dat ze wel heel lang waren. Dus het was weer echt nodig dat hij kwam.

Er staan nu ineens paddestoelen in de wei,dus even zoeken hoe en wat.
Mijn vader haalt ze voor de zekerheid eruit, getest of ze ze zouden eten. :j hoor ze wou hem aanpakken of ze een snoepje kreeg. Je bent shet of niet :Y)

Nu weer een hele discussie met tante/neven over stro in het stalletje. Ze willen stoppen met stro in het stalletje want is het wel nodig? Het een stenen (stoeptegels) vloer met een afvoergootje.
Wij vinden van wel, Bob (smid) raadde het ook aan om gewoon stro erin te gooien. Ze hebben wat te knabbelen en Sam ligt `s nachts erin.
De reden: :$. Ik snap best dat je met je AOWtje niet al te breed hebt maar beesten kosten nu eenmaal geld.
Als het stro op is gaan we gewoon weer halen hoor, dan betalen wij het wel.

_Elaine_

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 20:56

colinneke: groot gelijk hoor, ben ook zeker voor stro in de stal.
en hoe het zit met paddestoelen zou ik eigenlijk niet weten

wat een plak weegt zou ik niet weten, kan hem wel wegen uiteraard.
voor de rest krijgt hij 2x perdag een beetje zemelen
that's it
overdag staat hij in de paddock.
en snachts op stal dus dan eet hij wel stro nu.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:46

nou dit was me mn avondje wel, tweede schrik van mn leven gehad.
Zo zit je gezellig te eten met de famillie van je vriend in arnhem en zo rij je zo snel mogelijk naar loo naar stal omdat je een telefoontje krijgt dat je pony niet meer wilt opstaan en in het land op de grond ligt.....

stalgenootje belde me dat mamaloe in het land lag, ze wou niet meer opstaan ook niet na hardere dwang.
toen ze wel opstond liep ze een paar passen en ging weer liggen..... met twee man kregen ze dr niet overeind.

de paddock lag in puin, paaltjes los en draad overal en mamaloe in het gras.
Heb stalgenootje gezegt de veearts meteen te bellen en dat ik eraan zou komen, ondertussen heeft ze de andere binnen gezet waarop mamaloe overeind kwam en de stal heeft bereikt

op stal is ze weer gaan liggen en rollen en flemen, zeer snelle ademhaling en steeds staan en liggen.
durfde niet met haar te lopen ivm dr hoeven. Heeft samen met mij overlegt en de paddock begaanbaar gemaakt en daar met haar gaan lopen.

toen ik aankwam was mamaloe nog erg wiebelig en hangerig maar ze liep.
was bezweet aan dr achterkant en had idd snelle ademhaling, heb gelijk dr voeten en benen gevoeld maar die voelde oke, achter liep ze te zwabberen maar ook achter voelde oke.

veearts kwam, behoorlijk dreug figuur, andere dienstdoende arts dan vorige keer, wel van zelfde kliniek.
hij heeft een tijdje staan kijken en ondertussen knapte ze op, werd rustiger en alerter.

Ik had het idee dat hij niet zo goed wist wat hij moest doen, madelon had ook zoiets van moet ik blijven lopen of ga je dr onderzoeken.... Hij heeft dr mest wat bekeken in de paddock en heeft haar medicatie gegeven tegen koliek, ze heeft twee spuiten gehad. ze wou ook direct weer gras eten en bleef goed staan maar dat ging dus mooi ff niet door.

op stal is ze weer rustig.... dr hoeven voelen nogsteeds oke en de veearts heeft ze nog gecontroleerd, ook van de onderkant en vond alles netjes eruit zien, ze stond er goed op ze liep zelfs op het verharde oke. volgens hem geen reden tot zorgen dat het gaan liggen door de HB zou komen.

Hij vroeg wel of we dr zand zien eten.... heb ik nooit gezien, zo ook mn stalgenoten niet en ze heeft altijd nog hooi liggen als ze naar binnen gaat.... zet morgen wel haar mest in de week om te zien of er zand naar de bodem zakt.....

aangezien de paddock kapot is weet ik niet of ze koliek heeft gekregen in de paddock.... erna is uitgebroken of dat ze koliek heeft gekregen omdat ze was uitgebroken en zich vol heeft gepropt met gras.

morgen zetten we alles weer goed en extra draad gaan we spannen, van de week zetten we houten palen neer ipv de plastic paaltjes en komende dagen goed in de gaten houden want een ding is zeker, gras heeft ze gehad. minime had wel striemen van het draad, kan dat hij alles heeft gesloopt of toen mamaloe uitbrak hij erin verstrikt is geraakt, dandy had ook nog gerolt in het zand haha

zelf voel ik nu de wond wel extra, autorijden sturen en schakelen erg pijnlijk en alle stress werkt ook niet goed, maarja we zullen de veearts rekening wel weer tegemoet zien, belangrijkste is dat ze weer staat.

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:54

jeetje wat is dat schrikken zeg.
gelukkig dat ze wel weer wat beter lijkt te gaan

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 21:58

@Minilou, jeetje dat is zeker schrikken, het klinkt wel naar koliek. Voor zand kun je zelf ook een klein testje doen, pak wat mestballen en doe dat in een plastic handschoen of plastic zakje ( ik heb het van de dierenarts afgekeken, hij deed dat met zo'n dierenartsenhandschoen) Na een tijdje kun je zien of er in de vingers van die handschoen ( of op bodem zakje) zand ligt.
Volgens mij is bij Shetlanders opvoelen eigenlijk best een probleem, dat is eigenlijk wat er normaal wel bij koliekonderzoek standaard hoort.
Balen ook dat je nu je eigen wond ook weer extra voelt, het zit je echt niet mee he.
Ik denk dat de dierenarts haar buscopan heeft gespoten, bij koliek is het heel belangrijk om te kijken of het nu weg blijft. Zo'n spuit werkt maar een paar uur. Als ze weer koliek laat zien wel bellen hoor!!
Verdorie ik heb echt met jullie te doen.

Edit, dat van zand had jezelf al opgeschreven, ik was iets te snel met lezen en schrikken voor jullie enorme pech

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 22:28

jah ik heb ook weer knallende koppijn van de stress.
ben idd heel erg geschrokken toen ik hoorde dat ze niet meer wou opstaan, was echt bang dat ik dr kwijt zou raken of dat ze een sincker ofzo zou hebben, eerste gedachte ging toch uit naar dr hoeven....

toen mn stalgenoot zei dat ze op stal ging rollen en staan en weer liggen en snelle ademhaling heb ik dr gevraagt te gaan stappen in de paddock en beide dachten we nu koliek.

net nog controle gehad door stalgenootje, dr temp is 37,8 maar ze staat er rustig bij.
verse mest is eraf gekomen en dat ligt nu in een emmer met water, morgen vroeg kan ik zien of er zand op de bodem ligt, helaas geen zakje of handschoen op stal aanwezig......

morgen zullen we dus kunnen zien of het zandkoliek was of gewoon omdat ze doordat ze eruit kon teveel gras heeft gegeten... gelukkig kon ze niet de volle weide in.... hoop dat dat mn geluk bij ongeluk is dat ze op een vrij kale weide uitkwam met veel onkruid en weinig vers gras en dat ze nu geen terug slag krijgt met dr hoeven

als het zandkoliek is en ik tref zand aan moet ze gespoeld worden heb ik me laten vertellen...

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 22:51

MiniLoe schreef:
als het zandkoliek is en ik tref zand aan moet ze gespoeld worden heb ik me laten vertellen...

Ik denk ook dat er als er zandkoliek is er bijvoorbeeld lijnzaad gegeven kan worden of iets van zandclear. http://www.dapmoergestel.nl/artikelen/i ... S46_Ad.pdf
Ik heb zelf met Bret helaas veel ervaring met koliek gehad ( ook operatie) , maar het was en bleven kolieken met onbekende oorzaak. Alles is onderzocht en steeds kwam het terug.
Je hebt pony nog niet zo lang, weet je iets van de ontworming uit verleden? Potverdrie ik vind dit zo erg voor jullie. Ik hoop dat het snel over is.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 23:03

Altijd netjes ontwormt, moet wel nu weer ontwormt worden maar ivm dat. ze nog metacam krijgt heb ik dat uitgesteld.
Kennis van me heeft idd sandclear liggen die ik zo mag krijgen, alleen is ff de vraag of ze dat mag in combi met metacam. En mag ik dat ook uit voorzorg gegeven worden of pas bij aantreffen zand

Lijnzaad is denk ik dan tot een papje gemaakt? Moet speciaal worden klaargemaakt toch?
Mag ze dit ook in combi met hb..... pff bij alles vraag ik me af mag ze dit.... mag ze dat....

Ben echt geschrokken van vanaaf maar ook nu knapt ze weer gauw op van de ingespoten medicatie

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 23:07

lijnzaad lijkt mij niet z'on goed idee nu,stikvol calorieen....wel veel goede dingen ook,maar ik denk dat ze eerst moet afvallen.
Wacht even af of het echt zand is.Normaal hebben ze dan toch diarree?
En weesvoorzichtig met jezelf....die wond klinkt niet echt lekker :(:)

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 23:11

nombrado schreef:
is het dan wel hoefbevangenheid nu? (vooral omdat er op foto's ook nooit kantelingen gezien zijn?)
Dat vind ik altijd zo moeilijk te diagnostiseren (ook voor een da of hoefsmid) Bij gevoeligheid op voorbenen komt altijd HB eruit bij ernaar kijken, maar op foto's is er dan niets waar te nemen.

Nou ja de artsen zeggen van wel en hij vertoont ook alle verschijnselen op het moment van zo'n aanval. Zoals ik al schreef twijfel ik zelf ook wat maar handel wel naar hb omdat ik geen risico durf of wil nemen daarmee.
En ja hij is wel typje binnenvetter zoals veel voorkomt bij dit ras maar hij reageert supergevoelig op van alles in tegenstelling tot de meeste anderen die ik ken en kan erg explosief reageren.
Hoezo??

Miniloe wat vreselijk schrikken zeg! Ik hoop ook dat het snel over is en het verder geen gevolgen heeft, sterkte!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 23:33

MiniLoe schreef:
Altijd netjes ontwormt, moet wel nu weer ontwormt worden maar ivm dat. ze nog metacam krijgt heb ik dat uitgesteld.
Kennis van me heeft idd sandclear liggen die ik zo mag krijgen, alleen is ff de vraag of ze dat mag in combi met metacam. En mag ik dat ook uit voorzorg gegeven worden of pas bij aantreffen zand

Lijnzaad is denk ik dan tot een papje gemaakt? Moet speciaal worden klaargemaakt toch?
Mag ze dit ook in combi met hb..... pff bij alles vraag ik me af mag ze dit.... mag ze dat....

Ben echt geschrokken van vanaaf maar ook nu knapt ze weer gauw op van de ingespoten medicatie

Of lijnzaad nu en goed idee is durf ik niet te zeggen, in lijnzaad zit meen ik ook nogal wat energie. ( ik moet het navragen en opzoeken) ik weet ook niet of het invloed heeft op metacam. Lijnzaad moet je een minuut of 20 koken en niet over laten koken want je wilt niet weten wat een troep dat geeft!!
Ontwormen zegt niet altijd dat er geen besmetting is. Ik denk dat een mestonderzoek en bloedonderzoek misschien wel meer kan zeggen. Het is lastig dat die kleine pony's vaak niet opgevoeld kunnen worden. Bij mijn paard waren de kolieken altijd in de overgang dunne darm naar de blinde darm. ( Ook lintwormen waren uitgesloten, die gaan vaak op die plek zitten) Gebitsproblemen waren ook uitgesloten.
De oorzaak van de koliek is gewoon zo lastig te achterhalen zonder opvoelen, waar zit de koliek in de dikke darm, dunne darm, blinde darm etc.
Gaat er vanavond nog even iemand kijken naar Minilou? Het is zo rot voor je, zit je zelf ook in de lappenmand en dan gebeurt dit er nog even bij als extra toetje.
Als ik in de buurt had gewoond dan had ik wat over kunnen nemen voor je, het is wel fijn dat je goede stalgenoten hebt etc. die helpen waar het kan. Ik heb echt respect voor wat je allemaal doet voor de pon!!!

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 00:16

wat schrikken met mamaloe!!
Hopelijk is ze snel weer de oude.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 00:24

Fellow vandaag in de paddock met vriendje. Fellow is de kleine grijze. (moorkopschimmel)

Afbeelding

Afbeelding

Lekker aan het eten :) Op de laatste foto is hij ook aan het eten hoor, haha hij ziet er zo zielig uit, maar hij was daar lekker aan het kauwen op wat hooi, is verder wel levendig en vrolijk, alleen het lopen gaat niet goed.

De paddock is normaal dus geen paddock, deze hebben we even gemaakt op de maandag avond.
Ze staan er opzich prima in, anders moesten ze op stal, wat ze de eerste paar dagen wel hebben gedaan, met zijn 2en in een grote box met zand.
Sinds maandag staan ze hier, we hebben een hoop onkruid weg moeten halen en andere zooi, maar ben blij dat ze zo een plekje hebben en nog wat kunnen bewegen op het zand.
Aangezien wandelen niet mag en kan.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 00:41

_Chendo_ schreef:
Fellow vandaag in de paddock met vriendje. Fellow is de kleine grijze. (moorkopschimmel)
Afbeelding

Wat een prachtige pony!! Goed dat jullie een paddock hebben gemaakt, zou je eens wat meer foto's van zijn nek willen maken? Lijkt een beetje omgeklapt die manenkam? Het lijkt of er een deuk in zit? Het valt me op omdat ie zo'n prachtige bos met manen heeft.

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 00:48

Dankjewel!!

Ja stom he die deuk! Dat viel me ook op bij deze foto, verder eigenlijk in de omgang nooit zo opgevallen. Ik ga het morgen eens beter bekijken. Nou moet ik zeggen, hij is pas gecastreerd en had eerst een hengsten nek die nu minder aan het worden is en zijn manen worden steeds voller en langer. (En dat met licht zomer eczeem)
Daarbij is hij door de hoefbevangenheid en een weekje vakantie nu al 3 weken aan het niksen terwijl we normaal veel doen.
Zal wel te maken hebben met minder bespiering en meer manen. Denk ik? Ga morgen even kijken hoe het echt zit, haha, hard is het in ieder geval nooit geweest, hij heeft een vrij soepele manenkam.

Zo was hij als hengstje in April (Bezweet van het kennis maken met de andere pony's, hier had ik hem net opgehaald):

http://i285.photobucket.com/albums/ll67 ... 1312670859

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 00:56

MissPK schreef:
nombrado schreef:

Nou ja de artsen zeggen van wel en hij vertoont ook alle verschijnselen op het moment van zo'n aanval. Zoals ik al schreef twijfel ik zelf ook wat maar handel wel naar hb omdat ik geen risico durf of wil nemen daarmee.
En ja hij is wel typje binnenvetter zoals veel voorkomt bij dit ras maar hij reageert supergevoelig op van alles in tegenstelling tot de meeste anderen die ik ken en kan erg explosief reageren.
Hoezo??

Tuurlijk moet je het risico niet nemen, beter het zekere voor het onzekere in dit soort gevallen.
Het typje komt een beetje overeen met een paard die ik ken, en gevoelig is op maag en darmen.
wat bij hem resulteert in spierstijfheid (niet echt bevangen) kan idem ook explosief reageren, maar is in zijn spieren altijd het gevoeligst. (groeit van lucht)
Is zijn buik ook iets opgeblazen?
Misschien kan je zijn voeding ook eens laten doormeten. Hoeft idd niet de suiker te zijn, maar het kan zomaar iets anders zijn waar hij gevoelig op reageert.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 10:27

Wat een prachtige Quarter heb je MissPK!
Heb je een idee van zijn afstamming?
Er zijn Quarter Horses met een erfelijk genetisch defect ( met name afstammelingen van de hengst Impressive) en die afwijking resulteert in een aandoening genaamd Hyperkalemic Periodic Paralysis , oftewel HYPP.

Paarden die aan deze aandoening lijden reageren met name op een hoog kaliumgehalte in de voeding en dat moet dan zoveel mogelijk vermeden worden. Kalium (Potassium) is water-oplosbaar, dus als je dat nog niet doet, dan zou ik je aanraden het dagelijkse hooi te weken. Hooi dat 60 minuten in koud water geweekt is, geeft al een reductie van circa 55% van kalium. Wat deze paarden ook niet mogen hebben is lucerne vanwege het te hoge kaliumgehalte. Grasbrokken zou ik dus ook niet geven, tenzij je aan inhoudsanalyse hebt en kunt zien hoe hoog of laag het kalium is.

Uiteraard zeg ik NIET dat je paard HYPP heeft - je zou wel op kalium kunnen laten testen als je toch van plan bent om bloedtesten te laten doen. HYPP wordt vaak verward met andere aandoeningen zoals tying-up. Een te hoog niveau van kalium kan pijn en stress veroorzaken in het paardenlijf, pijn verhoogt het cortisolgehalte in het bloed en dat kan weer leiden - uiteindelijk - in HB.

Just my two cents.
Sterkte!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-11 10:35

Jemig Miniloe, dat is schrikken!
Hoe is het nu met je mooie paardje? Heb je al kunnen constateren of er teveel zand in de mest zit?
In plaats van lijnzaad of lijnzaadolie, kun je beter Psyllium Zaad gebruiken voor het afvoeren van zand ( dit zit onder andere in Sand Clear) - je kunt Psyllium Zaad los kopen, het is dan ook veel goedkoper dan Sand Clear. Via Isapaardje kreeg ik een adres in Duitsland waar ik het recentelijk besteld heb: Makana Flohsamen Schale: http://www.makana-shop.de/juergen993-p6 ... en-PU.html
Als je het lastig vindt om het zelf in Duitsland te bestellen, mag je ook wel wat van mij overnemen. Ik heb een flinke voorraad en een kilo kan ik wel missen. PB me anders maar even.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 11:27

paqune

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 13:20

MiniLoe schreef:
paqune: mijn shet is juist bevangen geraakt op kort gras, ik dacht het goed te doen....
wat mijn veearts toen zei was dat juist kort gras gevaarlijker is dan wat langer gras, doordat kort gras alle fructaan opslaan in de top van het gras en je paard dus het hele grassprietje opeet bij kort gras, ipv een gedeelte van de spriet bij lang gras...... maar andere hier zullen je vraag nog beter kunnen beantwoorden, ik kom er zelf nog maar net bij kijken, maar dit is wat mijn veearts zei tegen mij

ooh dan zou ik mijn shet weer naar een andere wei moeten brengen?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:26

paqune: dat durf ik zo niet te zeggen, weet niet wat voor weide het is natuurlijk, maar bij mij ging het op kort gras fout, dus dat geeft niet altijd de garantie dat kort gras wel goed is maar wij hadden er ook veel klaver in staan, heb achteraf gelezen dat daar veel fructaan in zit. Al is mamaloe van de drie ponys die er toen stonden de enige die reageerde met HB.

Esterhegt: Super thnx voor je lieve aanbod, waardeer ik zeer ook al is het niet te doen kwa afstand hihi.
Gisteren is mn vriendin die hun eigen stal op nog geen 5 minuten lopen van onze stallen af een controle gedaan. Ze had gemest en stond er rustig bij, ademhaling ook oke.

Jannepauli: ik stuur je zo even een pb :D

Update van vanmorgen:
Vanmorgen stond mevrouw er goed bij, had nog meer gemest en stond alweer te knorren om hooi wat ze direct aanviel. We hebben de paddock gerepareerd en een extra draadgespannen, nu drie stroomdraden.

We hebben in de andere hoek van de paddock ook nog een houtenkist geplaatst waar we hooi in hebben gedaan, zodat ze aan beide kanten want te knabelen heeft en heen en weer lopen word bevorderd.

Hoeven voelen nog goed, ook loopt ze nog goed zowel op het harde als in de paddock, tot nu toe nog geen terugslag of reactie te zien vanuit dr hoeven. ( veegt opgelucht met de hand over het voorhoofd )

De mest die gisteren avond vers is geproduceert na de koliek, heeft in de week gestaan een nachtje.
Vanmorgen was er geen zand korreltje te zien, dat is een behoorlijke opluchting. Als ze echt zand in dr darmen zou hebben zou ik op zn minst wat zand hebben moeten aantreffen?

ik vermoed dat of mamaloe is uitgebroken gisteren, of een van de andere ponys heeft het gesloopt.
Hierna heeft mamaloe dr gang kunnen gaan in het grasland, ondanks dat er niet veel staat heeft ze natuurlijk een inhaal slag gedaan, stond al twee weken van het gras af. het kan tussen 4 en 7 gebeurd zijn ...

Deze week gaat mn vriend houten palen erin zetten ipv de plastic prikpaaltjes van momenteel zodat het toch wat steviger staat, alles was eruit getrokken en lag door heel de paddock heen

wat me opviel:

tijdens de autorit van schoonouders naar huis zag ik overal paarden in hun weide staan grazen.
Kijk daar nu toch heel anders tegen aan dan eerst, leek zo vanzelf sprekend paarden op de weide.
Nu kijk ik er min of meer jaloers naar.... waarom de een wel en de ander raakt er HB van

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 14:57

MiniLoe....wat een schrik weer. En het ging zo goed! Gelukkig lette je stalteam weer goed op en is alles nu weer oke. Dat wordt klussen van de week, doe je zelf een beetje voorzichtig!?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:02

jah gelukkig houden mn stalgenootjes het ook goed in de gaten, had de pech ook dat de staleigenaar een verjaardag had dus er was ff niemand, gebeurt bijna nooit. Ze heeft wel eerst mij gebeld met symptomen en na mijn toestemming de veearts gebeld, vind dat heel netjes.

Ook durfde ze niet goed met dr te lopen toen ze aan koliek dacht, ivm dr hoefjes.....
heb gezegt dat ze de paddock moet gebruiken, daar loopt ze goed en zacht en die heeft ze puinvrij gemaakt en is ze meteen mee op gaan lopen

zelf was ik helaas niet in de buurt dus was eerst nog dikke twintig minuten onderweg voor ik bij loetje was.
Jah zelf doe ik het rustig aan, moet wel want als ik buk of te zwaar til word ik afgestraft met de pijn.
De palen en draad opnieuw spannen gaat mn vriend doen onder mijn wakend oog hihi

vanmorgen hulp gehad bij paddock mest vrij maken, repareren en stallen doen.
Minime zn staart is gewassen met teershampo door hun verzorgstertje want die begon hij te schuren.... fijn dat er ook bij

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 15:13