Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:15

Jotoma schreef:
Dank voor jullie uitgebreide toelichtingen! Mijn vragen zijn objectief en zijn echt om kennis op te doen en zelf een beter beeld te kunnen vormen vwb smeden.

In ned duurt de opleiding 3 jaar zag ik :)

Tradionele opleiding? ben wel benieuwd wat ze in die tijd leren :')

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:18

Marjo89 schreef:
Jotoma schreef:
Dank voor jullie uitgebreide toelichtingen! Mijn vragen zijn objectief en zijn echt om kennis op te doen en zelf een beter beeld te kunnen vormen vwb smeden.

In ned duurt de opleiding 3 jaar zag ik :)

Tradionele opleiding? ben wel benieuwd wat ze in die tijd leren :')

Ja, ik had even gegoogled. En praktisch alles wat in deurne en ik dacht zwolle wordt opgeleid zit er drie jaar. Daarom klonk het best logisch dat je eerder genoemde punten ook leert.

Ik vind het sowieso raar. Als chirurg voor mensen leer je alles toch ook eerst in theorie en ga je daarna pas oefenen?
Toch gek dat een smid het kort mee krijgt en verder maar in de praktijk moet leren. Geen wonder dat het zo ingewikkeld is om het kaf van het koren te onderscheiden, zo ligt de waarheid altijd een beetje in het midden :')

Bwor

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:25

Kan het niet laten om ook even de voeten van mijn merrie te posten hier :D
Zag gisteren ook pas hoeveel vooruitgang de hoeven hadden geboekt van mijn ruin die ik gisteren gepost had (stiekem nogal trots ;) )
Afbeelding

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:28

3 jaar is wel al wat langer. Weet ook niet wat ze daar allemaal wel leren natuurlijk. Ik kon bij ons ook een langere opleiding kiezen maar dan krijg je hetzelfde, je gaat gewoon minder dagen per week naar school :P Ofwel omdat je tussendoor een job hebt, of anders kan je vaker mee met smid.

Chirurg is wel net even wat anders dan hoefsmid :p
In theorie mogen we als gediplomeerd hoefsmid zelfs geen zweer uitsnijden, maar iedereen doet het want de DA's doen dat gedeelte niet echt beter. Smid ziet elke dag hoeven langs alle kanten, dierenarts minder maar die moet andere dingen kunnen.

Van degenen die met mij afgestudeerd zijn, zijn er bij die wel echt geïnteresseerd zijn en zelf ook naar lezingen en praktijkdagen gaan, of interessante stukjes delen. Er zijn er ook bij die dat helemaal niet doen en nooit gaan doen vrees ik :/ Uiteindelijke bekappen van de afgestudeerde studenten verschilt ook enorm heb ik willen zien...

Daarbij hoeft niet iedereen een diploma hebben... Er zijn er ook hele goeie zonder diploma...
Je zult toch echt zelf van hoeven moeten leren om dan te beslissen of je je smid/bekapper wel een goede vind, sorry :')
Theorie alleen is sowieso ook niet genoeg...

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:37

Bwor die scheur is wss zeer oppervlakkig. Heb je die al is uitgeraspt? Ben benieuwd wat het effect daarvan gaat zijn :P

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:39

Chirurg vs hoefsmid.. Ik mag graag een beetje dramatiseren haha 8-)
Nee gekheid, je snapt vast ik bedoel met mn opmerking. Ander vb. Je kan ook gaan paardrijden zonder enige kennis, maar dan leer je paardrijden en niet een paard trainen.
Praktijk is zéker belangrijk, máár theoriekennis lijkt me wel de basis.

Ik blijf lekker meelezen in dit topic om verder te leren een een dag cursus voor NB zit zeker in mn achterhoofd. Maar dat neemt niet weg dat ik het dan lastig vind om het te kunnen vergelijken met mijn huidige TB. Iets met appels en peren.

Mijn smid past trouwens wel een mustangrol toe. Deden de vorige niet, heeft echt een positief effect op het tegen gaan van scheuren en haakjes (er zijn vaktermen voor, ik heb ze gelezen, maar niet onthouden :')).
Ik vind dat de smid de straal wel behoorlijk ver bijsnijdt, volgens nb komt hij dan niet op de grond en stimuleert dat de hoef ook niet om te groeien. Ervaringsdeskundige?
Mijn paard zn hoeven groeien namelijk erg traag, zou toch grappig zijn als dit de oorzaak is.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:44

Volgens mij ben je bij een goede NB'er juist aan het goede adres wat betreft hoefproblemen zoals hoefzweren,hoefbevangenheid en artrose..Als ik zie hoe sommige opgegeven paarden die er dramatisch aan toe zijn dankzij een smid die het in plaats van beter erger maakte opknappen als ze door een goede NB'er bekapt worden..Ze krijgen die paarden vaak weer goed op de rails,echt super..

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:46

Ja klopt die scheur van de laatste foto's is heel oppervlakkig (is ook mijn andere paard) hou nou de wand overal kort en hij groeit nu uit en scheurt gelukkig niet meer door, bij haar waren het scheuren vanwege teveel druk.
Die van mijn ruin was wel echt een schimmel ;) die heb ik dus wel uitgesneden

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:48

Ik houd het liefst de straal 2 a 3 mm boven de grond zodat ie met bewegen wel de grond raakt maar niet pijnlijk in de hoef kan drukken als ik eens op het harde loop..

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 17:36

Ik hou de straal wel bij, dat geen verwildering is van. Mijn middelste pony is bij de achterhoevne erg geneigd met de straal heel breed over de straalgroeves te groeien. Waar vervolgens dan allemaal zooi onder gaat zitten broeien..
Vind ook dat je hoop leert van je paard door naar de hoeven te kijken.

Zo had ik van de week een paard, die had bij 3 van de 4 hoeven op dezelfde punten ongeveer rode plekken in de wand. Kan duiden op een kneuzing. Maar baasje wist niet. Snap ook wel weer dat niet iedereen het boeiend vind :)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 17:41

Marjo89 schreef:
Ik hou de straal wel bij, dat geen verwildering is van. Mijn middelste pony is bij de achterhoevne erg geneigd met de straal heel breed over de straalgroeves te groeien. Waar vervolgens dan allemaal zooi onder gaat zitten broeien..

Zo had ik van de week een paard, die had bij 3 van de 4 hoeven op dezelfde punten ongeveer rode plekken in de wand. Kan duiden op een kneuzing. Maar baasje wist niet. Snap ook wel weer dat niet iedereen het boeiend vind :)

Ja, dat heeft mijn paard dus ook. Die heeft met natte seizoenen ook nog wel eens rotstraal, dus ik vroeg me al af hoe praktisch het is om helemaal niets aan die straal te doen.

Ik ga morgen proberen even foto's maken. Ik denk dat het nu zo'n 4-5 weken geleden is dat hij is bekapt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 17:50

Jotoma schreef:
Tot in hoeverre heeft de gemiddeld natuurlijk bekapper kennis van zweren, kantelingen bij HB, schimmels, atrose en kreupelheden die voor kunnen komen d.m.v. stand vd hoeven?
Ik heb geen flauw idee hoor, maar ik vraag me af als je overstapt naar NB en je krijgt te maken met een van bovenstaande zaken, tot in hoeverre een NB'er daarin dan geschoold is.

Waarom wil je een gemiddelde bekapper? Je woont in een regio waar een heel goede werkt.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 17:51

Nog even over die scheur met schimmel he, ik zou die inderdaad ook helemaal openleggen zodat alle schimmel weg is.. als het gewoon een scheur is zonder schimmels dan de optie die Marjo aankaart, maar als je dat toepast wanneer er een schimmel zit, dan verdwijnt die schimmel toch niet? en groeit de scheur ook nooit uit omdat de schimmel het blijft aantasten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:40

Jotoma schreef:
Tot in hoeverre heeft de gemiddeld natuurlijk bekapper kennis van zweren, kantelingen bij HB, schimmels, atrose en kreupelheden die voor kunnen komen d.m.v. stand vd hoeven?
Ik heb geen flauw idee hoor, maar ik vraag me af als je overstapt naar NB en je krijgt te maken met een van bovenstaande zaken, tot in hoeverre een NB'er daarin dan geschoold is.

Een traditionele smid was bij ons op de basiscursus natuurlijk bekappen en schreef op het formulier na afloop dat hij van deze cursus méér had geleerd over voeding, huisvesting en bekapping dan in zijn hele opleiding als smid.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:51

Hoe oud was die ?? :D want de meeste oudere smeden hebben het gewoon opgepikt door als leerling met iemand mee te lopen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:52

Mijn leeftijd, iets ouder misschien.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:55

Die zouden idd de 'normale' opleiding gedaan moeten hebben :D

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:19

Jotoma schreef:
Marjo89 schreef:

Ja, dat heeft mijn paard dus ook. Die heeft met natte seizoenen ook nog wel eens rotstraal, dus ik vroeg me al af hoe praktisch het is om helemaal niets aan die straal te doen.

Ik ga morgen proberen even foto's maken. Ik denk dat het nu zo'n 4-5 weken geleden is dat hij is bekapt.

Ben benieuwd.. Ik hou de straal wel bij dat niet TE hoog wordt of gaat woekeren.
Maar ik maak dr geen sprietje van. (Zoals 99% van de traditionele smeden)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:27

Stralen kunnen een paar mm uitsteken zonder problemen, maar als de straal hobbelig is of met grote brokken, is het wel zaak deze in model te brengen. Je wilt ook een goede drukverdeling bij de straal.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:54

@koper: ik ben niet op zoek naar de gemiddelde, ik vroeg me af wat er gemiddeld geleerd werd ;) maar ik ben heeeeel benieuwd wie jij mij kan aanbevelen. Mag ook per pb.

@arabesk: dat heb ik ook wel vaker gehoord :)
Vandaar dat ik ook aangeef dat mijn vragen objectief zijn en ik absoluut geen oordeel heb over wie of wat beter is

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:44

ik heb bij otje van de week een hele laag van de straal afgehaald, ik had de zool en steunsels bij gewerkt en alles weer wat ingekort toen kwam de straal echt een heel eind onder de zool uit.
Hij raakt nog steeds met gemak de grond nu, maar hij was wel erg uitstekend

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 00:48

Arabesk schreef:
Stralen kunnen een paar mm uitsteken zonder problemen, maar als de straal hobbelig is of met grote brokken, is het wel zaak deze in model te brengen. Je wilt ook een goede drukverdeling bij de straal.

Jack heeft mij toch aangeraden de straal niet uit te laten steken. Hij zei dat paarden die veel op harde ondergrond komen daar toch meer last van hebben. Paarden die eigenlijk alleen op zachte grond komen niet.

Losse flappen haal ik ook altijd weg, moet eigenlijk sowieso omdat het anders uitsteekt. Maar ook vanwege het vuil dat er anders onder blijft zitten
Ik merk ook meteen, zeker bij mijn haflinger, wanneer de straal te veel uitsteekt. Dan loopt ze echt op eieren. Haal ik er wat af (wel grondcontact) is het geen enkel probleem meer.
En daardoor voorkom ik gewoon dat er rotstraal ontstaat.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 01:24

Hebben jullie het over de hele straal of maar een gedeelte? Het stuk tussen de hielen kan wel wat verdragen maar meer richting apex laat ik het zeker nooit uitsteken... Dan komen er vaak kneuzingen ja of gewoon pijnlijk lopen, daar zit ook bijna geen of minder vet/bindweefselkussen meer boven. Het achterste gedeelte wel :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 01:44

Ook bij de hielen... Dat laat ik soms nog wel iets uitsteken. Maar als ik helemaal niks weghaal daar (bij mn haflinger) steekt er echt een cm uit

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 10:58

Bij de punt houd ik hem graag korter als meer naar achteren. Ik heb nog wel steeds moeite om die volgegroeide hoekjes op het breedste deel netjes weg te snijden. Ben altijd bang dat ik teveel doe :o