[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:07

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:19

Wat een geweldig leuk paardje! En een duveltje ook gezien de laatste foto van je album!

fancylover

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:28

Met marco gaat het al een stuk beter! hij is ontzettend blij en hij loopt weer wat meer. Vandaag ook weer een stukje met hem gelopen en dat ging best heel goed.

We stoppen nu ook met de buut, nu het zo goed gaat.
Ik ben zo blij dat ik naar van Nassau ben geweest!!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 20:45

tootje71@
Wat een plaatje!
Een bonte! En je fries is er helemaal blij mee!

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 22:16

geerke schreef:
tootje71@
Wat een plaatje!
Een bonte! En je fries is er helemaal blij mee!

Hihi ja hij is leuk he ! en ondeugend ! het is een a welshje en bijna 1 jaar.

Maar nogmaals hij brengt heel veel vreugde maar het gemis om onze guus blijft wel erg hoor zat net foto's te kijken en dan komen de tranen weer ook het topic over overleden paarden kan ik niet lezen dan gaan de waterlanders weer..

ik lees nu ook steeds mee op dit topic ( stille meelezer) en bij sommigen heb ik nu echt zo iets van blijf niet tobben het komt niet goed ..raar he..... maar je herkent veel.

Ik weet dat guus nu pijnloos is en alle gras hierboven lekker weg kan eten maar och jemig wat mis ik haar...( komen de tranen weer |( ).. ik kan me nu druk maken om onze nieuwe puber maar het blijft allemaal wel moeilijk....

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 09:36

Tootje71: wat een plaatje en hij ziet er zo ondeugend uit.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 10:07

Tootje71: leuk paardje hoor. Lijkt me een echte kwajongen.

Denk wel dat je een beetje voorzichtig moet zijn met bovenstaande uitspraak 'blijf niet tobben, het komt toch niet goed'. Er zijn ook paarden bij wie het wel goed komt, al kan dat best een poosje duren. Het is aan de eigenaar en de d.a. om te beoordelen of ze al dan niet doorgaan, ik heb respect voor jouw beslissing maar niet ieder bevangen paard heeft geen enkele kans op herstel. Er zijn er ook die ondanks zware weken of maanden inclusief gekantelde hoefbenen weer op de rit komen.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:28

mysa schreef:
Tootje71: leuk paardje hoor. Lijkt me een echte kwajongen.

Denk wel dat je een beetje voorzichtig moet zijn met bovenstaande uitspraak 'blijf niet tobben, het komt toch niet goed'. Er zijn ook paarden bij wie het wel goed komt, al kan dat best een poosje duren. Het is aan de eigenaar en de d.a. om te beoordelen of ze al dan niet doorgaan, ik heb respect voor jouw beslissing maar niet ieder bevangen paard heeft geen enkele kans op herstel. Er zijn er ook die ondanks zware weken of maanden inclusief gekantelde hoefbenen weer op de rit komen.

Ja ik weet het het klinkt raar..ik bedoel er ook niet mee dat iedereen het maar moet opgeven.

We hebben het zelf op de meest verschrikkele manier meegemaakt en alle vechten lijkt voor niets dus als je dan leest dat iemand al heel lang tobt tja dan komt er een niet zo aardige gedachte naar boven.

Bij deze mijn excuses ik moet er niet zo snel dingen uitflappen omdat ons paard het nu niet gered heeft betekend niet dat een ander het ook niet mag redden..

sorry... :o

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:31

tootje wat een geweldig beestje, die ogen helemaal super.

hier gaat alles goed verder . toppa loopt weer hele dagen buiten en gaat allemaal goed.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:49

Het is je vergeven Tootje - ik kan me best voorstellen dat je vanuit jouw ervaring, soms op zo'n gedachte komt. Mara gelukkig gaat het in heel veel gevallen goed en kan het paard toch nog vele mooie jaren beleven.

Donderdag a.s. ga ik weer Van Nassau- waarts. Heb wel lang getwijfeld en had zelfs al een afspraak met een andere smid in de pen, maar durf het toch niet aan.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 11:55

tootje71 schreef:
ik lees nu ook steeds mee op dit topic ( stille meelezer) en bij sommigen heb ik nu echt zo iets van blijf niet tobben het komt niet goed ..raar he..... maar je herkent veel.

Ik heb heel vaak juist het omgekeerde.
Ga door; het komt goed.

Alleen dat cruciale punt; daar moet je overheen, of je erbij neerleggen.
Ik denk dat het in beide gevallen goed is wat je doet. Want het is uiteindelijk je eigen beslissing.

En die heb je genomen omdat het op dat moment goed voelde !!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 12:01

Ik prijs mezelf gelukkig dat Indiana in het voorjaar/zomer hoefbevangen was, ook al was het een hele vervelende zomer. Ze stond dag en nacht in de paddock met lekker mul zand. Ze had daar schaduw en zon. Als er heel veel dazen of horzels waren dan moest ze 5 meter over de stenen (wat een hele opgave was) om in de relatief koele stal te komen.
Koelen is met dat warme weer geen probleem, is zelfs lekker en ook als ze lag had ik daar geen naar gevoel bij. Als ze liggen in deze vrieskou, daar zou ik helemaal de kriebels van krijgen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 16:45

Nou nigito staat nog steeds binnen, ik probeer hem wel iedere dag eventjes buiten te zetten, maar ik merk aan hem dat hij liever binnen blijft.
Buiten de stal in de grond hem te hard.
Vandaag de smid gebeld en die is meteen vanmiddag gekomen en heeft hem netjes gekapt, het rare is dat zijn witte lijn er kerngezond uitziet.
Niet verbreed niet rood, helemaal niks.
Het enigste symptoom dat hij heeft van de hb is het lopen, maar nog steeds stapt die achter zo raar.
Hij heeft geen warme voeten, je voelt niet dat pulseren in de koot, ook de stand van hb heeft die niet dat hij z'n achterbenen heel erg onder zet, integendeel hij zet ze soms juist ietsjes naar achter.
Mijn hoefsmid riep ook meteen dat het spierbevangen is.
Ik weet het ondertussen echt niet meer en ik heb er twee dierenartsen bij gehad.
Ik kijk het nu weer aan, hoe het na het kappen gaat.
Maar het blijft heel erg raar.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:19

Hoe lang heeft hij dan problemen? Bij mijn paard was er pas na vijf maanden wat aan de witte lijn te zien.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:21

even wat nders tussen door haha
wij gaan vanavond naar faculteit in utrecht , hebben voorlichtings avond ambulante kliniek paard.

het is van 7 tot 10 .
en we hebben plek over m wil er iemand mee ?

19.30 uur hoefverzorging
20.15 uur gebit en spijsvertering
21.15 uur zorg voor merrie en veulen rondom de geboorte.

wij gaan zelf vanauit amersfoort met de auto .
ligt het op de route kunnen we zo iemand op pikken.

misschien kan en wil er iemand mee.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 17:40

mysa schreef:
Hoe lang heeft hij dan problemen? Bij mijn paard was er pas na vijf maanden wat aan de witte lijn te zien.

Mijn smid zegt dat je het in ieder geval kunt zien aan de witte lijn, bij mijn andere pony kan hij dat ook zien voor ze problemen krijgt (zij is ook gevoelig voor hb)
Sinds 1,5 week heeft hij last maar hij liep hier voor in januarie ook stijf en ik denk dat hij toen al last had.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 19:58

als er aan spierbevangen wordt gedacht is het misschien handig om bloed te laten prikken, dan moeten namelijk een aantal waardes veel te hoog zijn.

met marco gaat het nog steeds goed, hij stond vanochtend toen mijn zus om 6 uur kwam, anders lag hij steeds..

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:36

Ik heb twee dierenartsen hier gehad die het niet nodig vonden omdat zij toch meer dachten aan hb.
Dus ben ik me daarop gaan focussen.
Nigito ligt ook niet meer dan normaal, hij ligt meestal snachts en overdag doet hij een dutje en dat doet hij nog nog.
Vanavond liep die iets beter, maar nog lang niet goed.
Ik kijk het even aan op deze manier en anders ga ik toch echt aandringen op een bloedtest en eventueel foto's.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 20:53

Heel wat jaartjes geleden heb ik bij Isa ook wel eens gedacht dat ze HB was, evenals de dierenarts. Maar het leek niet over te gaan. Toen dus foto's laten maken en bleek er niet meer aan de hand te zijn als dat ze hele dunne zolen had.

Dunne zolen met harde bodem, zorgt ook voor 'op eieren lopen'.

Meerdere hoefzweren in de hoeven kan ook vertekend beeld geven, en na langdurig ontzien van hoeven en pijnlijk lopen, kan het sluimerend overgaan in spierbevangenheid.

Spierbevangenheid en hoefbevangenheid heeft met voeren te maken. Dit is niet zomaar 1-2-3 op te lossen; heeft maanden nodig voor herstel.

Te dunne zolen (en/of kneuzingen) is makkelijker te testen; beslag of hoefschoenen zou gelijk een groot deel van de klachten moeten wegnemen, in ieder geval binnen een paar dagen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 21:43

De hoefsmid zegt juist dat hij hele goede hoeven heeft en dan zou die na zijn kapbeurt nog slechter moeten lopen en dat is niet het geval.
Zoals ik al zei, kijk ik het even aan en anders bel ik waarschijnlijk deze week nog de dierenarts voor verder onderzoek om toch zeker te weten dat we goed aan het zoeken zijn.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 14:15

ik zou nog de foto's laten zien van marco, dus bij deze:
voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Album=HN7CEKZJ hier zijn meer foto's te vinden, onder andere de rontgenfoto's.

De smid komt zo om de andere paardjes te doen, hij kijkt meteen even bij marco hoe het precies moet zodat hij het over 9 weken kan doen!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:01

zo loopt pablo er ook bij...en ook op dezelfde plek een stukje 'losse wand' bij pablo door WLD.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:07

oei...ik zie nu pas die foto's op het linkje....
Dat is een finkse kanteling!
Ik heb de indruk dat de smid die de hoeven eerst deed niet echt wist hoe hij het moest doen....is ook niet eenvoudig.

Voeten waren op weg naar knolvoeten,gelukkig ziet het er nu beter uit!
Die weggeraspte witte lijn wen je aan hoor!
Bij pablo ziet het altijd zo eruit....de hoefsmid vijlt zich ongans om er weer een normaal model in te krijgen.
Iedere 6/7 weken...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:47

Zo dat ziet er weer netjes uit bij Marco.
Zuiver uit interesse: waarom heeft Van Nassau je paard achter op een plat ijzer staan zonder breakover?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:06

Was/is rechtsvoor zijn slechtste voet?
Daar is aan de hoefbeenpunt een 'haak' te zien, de zgn. hoedenrand.
Flinke kanteling inderdaad; nieuwe hoefwand groeide ook nog niet parallel aan dat hoefbeen. Als het goed is, gaat dit straks wel gebeuren en zul je uiteindelijk een knik en groeiring gaan zien in de wand. Schrik niet ... dat is juist een goed teken :D