[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 23:43

Nee precies, voor elk paard is een IR-dieet gezond dus zo voer ik idd ook al heel lang, vorige paard, wat geen IR had ook, alleen mocht die wel op gras. Raya ben ik steeds strikter gaan voeren, steeds minder gras en steeds meer uitzoeken. Vroeger testte ik m'n hooi niet, voerde gewoon 'op het oog' en zag vanzelf wel als iets niet goed ging en vitaminen nam je gewoon 'wat'ie eten wil'. Marstall meestal want dat was ook lekker goedkoop. Zo begon ik met Raya ook. Wij eten zelf tenslotte ook niet dagelijks volgens de schijf van vijf en krijgen ook niet alles elke dag in de ADH-hoeveelheid binnen.
Maar ondanks een eigenlijk prima dieet werd ze dikker, gevoeliger, jeukeriger in de zomer (dat had ik afgelopen zomer onder controle, gaat er toch íets goed :P ) en nu dus 2 keer in 1 jaar HB... Dus tja.. Dan maar op PPID testen. Maar idd niet nu, pas als ze pijnvrij is, nu heeft geen zin.

GDG, dat heb ik overwogen, maar dan blijven de schoenen niet zitten denk ik, omdat de vetwrap niet echt hecht aan de hoef. Het blijft zitten omdat het plakt... met vetwrap plakt het aan de vetwrap, niet aan de hoef. Met gewone ducktape blijft het bij vorst al niet zitten, ik heb extra sterke 'permanente' tape gebruikt en de 2e versie lag er met een halve dag toch al af.
Ik denk dat je die crocks vooral als noodoplossing moet gebruiken, een paar dagen gaat nog wel maar geen week of weken. Het is puur ter overbrugging tot je een betere oplossing hebt, of het paard weer minder pijn heeft, of als nood voor tijdens de vorst... Maar mijn merrie had al pijn voor de vorst en zal na de vorst ook nog bescherming nodig hebben en dan is een hoefschoen - mits die past natuurlijk - gewoon beter.

Marvel

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 23:50

Toen mijn paard een diepe hoerzweer had die was uitgesneden had ik alleen vetwrap en een hoefzak. Bleef minimaal 24 uur zitten :j

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 23:54

Terwijl je paard 24/7 buiten liep? Knap... Maar een hoefzak zit dan wel weer rond de koot of boven de kogel geknoopt, dat blijft dan ook alweer beter zitten dan iets wat alleen om de hoef zit.
Nou goed, ik vind het sowieso geen permanente optie, dat week worden gebeurt omdat er geen vocht onder dat plastic tape vandaan kan en kennelijk wel binnen komt en dat zal met vetwrap niet veel anders zijn. Die tape ademt niet.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 23:57

Francis schreef:
GDG, dat heb ik overwogen, maar dan blijven de schoenen niet zitten denk ik, omdat de vetwrap niet echt hecht aan de hoef. Het blijft zitten omdat het plakt... met vetwrap plakt het aan de vetwrap, niet aan de hoef. Met gewone ducktape blijft het bij vorst al niet zitten, ik heb extra sterke 'permanente' tape gebruikt en de 2e versie lag er met een halve dag toch al af.
Ik denk dat je die crocks vooral als noodoplossing moet gebruiken, een paar dagen gaat nog wel maar geen week of weken. Het is puur ter overbrugging tot je een betere oplossing hebt, of het paard weer minder pijn heeft, of als nood voor tijdens de vorst... Maar mijn merrie had al pijn voor de vorst en zal na de vorst ook nog bescherming nodig hebben en dan is een hoefschoen - mits die past natuurlijk - gewoon beter.

Maar tape rekt en trekt niet, vetwrap wel. Ondanks dat het niet hecht aan de hoef kan het veel beter de vorm van de hoef volgen én doordat je het op rek aanlegt blijft het in principe wel zitten. Net wat Jotoma ook zegt, een verband om de hoef wordt ook zo aangelegd en blijft ook vrijwel altijd zitten.

En die tape ademt inderdaad niet, maar doordat het niet direct op de huid zit (vetwrap + evt. watten) kan het allicht een stuk schelen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 00:04

Zou kunnen... ik betwijfel het, maar ben niet te beroerd om het uit te proberen ;) mocht ze morgen ofzo toch weer even op crocks moeten. Zal het laten weten, of het blijft zitten en zo ja, of het uit maakt qua week worden.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 00:17

Ohhwwww de moed zakt me nu toch zo ver in de schoenen |(

Net de laatste hooi ronde gedaan.
Pony wilt absoluut niet lopen meer, staat als een gek te wiegen, staat nu echt overdreven erg in de typische hb stand.
Borst nat van zweet, durf de deken er nu niet af te laten met die kou die er nog weer op kan slaan. Staat ondertussen wel te rillen.
Waar hij de hele hb tijd nog onder de 37,8C is gebleven zit hij nu op 38,4C.
Ik weet het echt niet meer |(

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 00:20

Hier werd de zool net zo goed week en viel er zelfs een gat uit de zool. Dus daar zal het niet tegen helpen. Maar wellicht helpt het wel om vast te blijven zitten.

Die van mij stond er idd 24/7 mee buiten :j

Oh yana, wat vreselijk naar. Heb erg met je te doen. Er wordt hier zoveel gepraat dat ik even niet kan onthouden wat je wel en niet hebt.
Enige wat ik nog kan bedenken is een warme, droge stal. Met rubber, laag stro of vlas.
Súper lastig, niet fijn om zo achter te laten :(

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 00:24

@ Jotoma:
Hij heeft nu nood schoenen, warmte aan de benen, net nog weer een extra laag stro in zijn stal gedaan. Heb hem afgescheiden van mijn andere paard. Hij staat op de max dosering voor van de bute, waar hij net de 2e dosis van vandaag van heeft gehad.
Ik weet het echt niet meer. DA er weer bij ja of nee? Bang dat de DA gaat zeggen van einde verhaal, aangezien zij gezegd heeft nu geen verbetering is toch nadenken om hem te laten gaan. |(

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 02:08

Yanaa schreef:
@ Jotoma:
Hij heeft nu nood schoenen, warmte aan de benen, net nog weer een extra laag stro in zijn stal gedaan. Heb hem afgescheiden van mijn andere paard. Hij staat op de max dosering voor van de bute, waar hij net de 2e dosis van vandaag van heeft gehad.
Ik weet het echt niet meer. DA er weer bij ja of nee? Bang dat de DA gaat zeggen van einde verhaal, aangezien zij gezegd heeft nu geen verbetering is toch nadenken om hem te laten gaan. |(

Och wat een ellende dat het nu weer zoveel slechter gaat. Misschien toch vannacht op stal opsluiten, waar hij zijn dikke en warme strobed heeft? Zodat hij wel op zachte ondergrond móet staan ipv buiten op de harde stenen kan gaan staan? Normaal gesproken ben ik meer voor wat meer bewegingsvrijheid, maar nu is even dwingen om het zachte te staan (en wellicht daardoor ook eerder even gaan liggen) wellicht beter?

Sterkte!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 03:01

Oh jasses Yanaa... Misschien toch even de dierenarts bellen voor overleg. Ik weet niet of je het in huis hebt maar misschien mag hij er een beetje quadrisol bij tegen de koorts. 't Is dat je zo ver weg zit anders had je hier met alle liefde een homeopathisch middel tegen de koorst op mogen halen. Sterkte meis :(:)

Raya doet inmiddels ook mee op de catwalk, heeft geitewollensokkenbeenwarmers. Eerst had ik de sokken helemaal om de hoef in cavallo's maat 3, maar het zat me toch niet helemaal lekker. De schoenen sloten niet zo mooi aan en de sokken zakten wat af, ook ín de schoen... dus vlak voor ik weg zou gaan toch de boel weer veranderd. Sokken doorgeknipt, schoenen en 'voeten' van de sokken er af en maat 2 weer aan. Die zaten nog mooi, geen rode huid of geschuur toen ik aan kwam dus die toch maar voor de nacht ook aan. Voor de maat 3 moest ik nieuwe inlegjes knippen en die moest ik ook ruimer dan de mal knippen. Toch raar want m'n mal is echt 13 cm. lang en zou volgens de maattabel dus niet in maat 2 moeten passen.

Goede nacht iedereen, hopelijk morgen weer allemaal paardjes die het niet onaardig of zelfs goed doen. Yanaa, nogmaals sterkte, ik denk aan je en stuur wat positive vibes. Ik hoop dat je pony er vlot weer bovenop krabbelt.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 07:28

Jeetje yana wat een ellende! Vreselijk om je beestje zo te zien. Klinkt misschien heel hard wat ik nu ga zeggen maar ik zou wel degelijk de DA contacten. Wellicht dat je niet te horen krijgt wat je wilt maar blijf altijd in het belang van je beestje denken. Ik wil je in ieder geval heel veel sterkte wensen, ik heb echt met je te doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 07:53

Sterkte Yanaa, ik zou toch ook wel even contact opnemen met de da.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 08:02

Hier net Zhufje naar buiten, die heeft na 3 echt goede dagen ( zuiver en vlot naaf buiten) nu een iets minder dagje. Ze ging wel vlot uit stal maar is niet zuiver, met name als ze korter draaid. Denk/hoop dat het komt omdat ze een aantal uur per dag op beton met rubber matten loopt gezien ze de vorst niet in de paddock kan.

Edit; ik ga zo toch even Visdonk contacten. Ze heeft nu linksvoor ook pols. Heeft ze de laatste tijd af en toe vaker, is eigenlijk sinds ze beslagen is.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 08:45

Yanaa, hoe gaat het nu? Ik heb afgelopen dagen meerdere keren zo gestaan met mistral.. maar het wordt ook telkens toch weer iets beter en dan weer slechter dat is voor mij de reden om nog niet op te geven, plus dat ze toch echt nog tegen die hb wil vechten dat zie je aan alles! Probeer door deze koude dagen heen te komen als dat kan.. sterkte ik weet hoe hulpeloos je je voelt :(:)

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 09:13

Yana, ook ik ben benieuwd hoe het nu gaat?

Ik word straks terug gebeld door de dierenarts. Ik vroeg mij af, hoe lang zijn jullie nu al bezig? En voor de gene waarvan de paardjes volledig hersteld zijn, hoelang heeft het van begin tot eind geduurd? Achteraf loopt zhuf al te kwakkelen vanaf april. Maar sinds 3 weken weet ik dat ze een kanteling heeft. De prognose in Visdonk was: gunstig. En ik probeer me daar aan vast te houden. Alleen als ik dan ineens zie en voel dat linksvoor nu ook mee gaat doen schiet ik helemaal in de stress. |(

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 09:22

Ik ben nu meer dan een jaar onderweg, waarbij hij in januari 2017 en juli 2017 bevangen is geweest tgv fructaan en november 2017 winterbevangen.
Sinds januari dit jaar weet ik de oorzaak vd hb, zijn we gericht aan het behandelen en gaat het (voorzichtig aan) ook de goeie kant op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 09:54

Ik haalde de mijne in oktober op 4 benen bevangen van het land en het heeft heel lang geduurd voordat er ookmaar iets van verbetering te zien was. Als ik jullie verhalen zo lees, dan is mijn pony achter gezien heel snel hersteld. Hij loopt nu alweer een week of 6 prima. Dus een maand of 3 echt beroerd geweest en daarna ineens vrij snel opgeknapt.

Ik heb hem overigens vrij lang op een flinke dosis buut gehouden.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 10:08

Ik heb net de dierenarts gesproken en hij denkt dat het door de standsverandering komt. Dat dat toch een nieuwe HB aanval uitgelokt heeft. Ze liep nu net ook echt wat achterover |( Volgens hem sta ik met m'n rug tegen de muur wbt pijnstilling. Ik zal wel moeten, en dan maar gokken dat haar maag het trekt. Ze blijf nu zolang ze pijnstillers gaat krijgen op de hoogste dosering omeprazole staan om het enigszins in toom te houden. Geen pijnstilling is geen optie, kan dat de HB dan erger wordt doordat ze cortisol aan gaat maken door de pijn is dan te groot. Ik moet nu proberen om equioxx te regelen bij mijn DA. Hebben jullie wel eens van deze pijnstiller gehoord en weten jullie wat het kost? Als m'n DA dat niet heeft of aan kan komen kunnen ze het vanuit Visdonk opsturen en mag ze aan de metacam in de tussentijd. Ik zit zelf op m'n werk maar m'n moeder gaat het zo ophalen voor me.

Als ik jullie reacties lees dan wordt ik wel iets positiever. Heeft dus ook allemaal best een tijd geduurd. Ik vind het zo moeilijk om de moed er in te houden als je ziet dat je beestje pijn heeft. |(

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 10:20

Aukelizzy, is er niet aangeraden om naast pijnstillers ascal (bloedverdunner) te geven, en eventueel ook tranquigel (bloedvatverwijder)? Of gaat dat niet ivm de maagproblemen?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 10:32

Meert, ascal opperde de DA indd ook om te doen, mocht pijnstilling niet voldoende helpen. Is telkens kiezen tussen twee kwade, haar wel helpen maar de maag zo min mogelijk belasten. Ik ben godzijdank al om 14.00 klaar met werken dus ga dan meteen pijnstilling geven. Als ze dan zaterdag nig half bakken is ga ik Ascal bijgeven.

Wendy1708

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 10:41

Hoi allemaal, na 2 weken ofzo weer eens bericht van mij. Ik heb al die tijd meegelezen maar kon het niet opbrengen wat te typen. Net als jullie hier allemaal, zorgen, zorgen, zorgen. Potverdorie, wat een ellende. Het slokt je helemaal op. De lol is er allemaal wel even goed vanaf. Ik zou bijna vergeten dat ik ook nog 5 gezonde pony's heb staan :\
Ik lees nu net de laatste pagina's over de IR-test. Maar eerlijk gezegd begrijp ik niet helemaal wat er bedoeld wordt met de "zin of onzin" ervan. En dan voornamelijk icm de glucosewaarde. Misschien dat iemand me dat kan uitleggen?
Ik heb gelijk de IR-test gedaan, net als de PPID-test. Treble was hiervoor 12 uur nuchter gehouden. De IR-test was dus positief. Haar glucosewaarde viel helemaal binnen de normale norm maar haar insulinewaarde was hoog en niet zo'n beetje ook... dat betekent dus dat zij een waanzinnige hoeveelheid insuline produceert terwijl dat niet nodig is voor de het omzetten van de suikers. Ik heb inmiddels zoveel gelezen erover dat ik begrijp, dat het dus een defect aan de pancreas kan zijn. Ik ben nu al haar hooi aan het weken. Meer dan dat, kan ik eigenlijk niet doen omdat de pony's naast de vitaminebrokjes, verder niets krijgen. Mocht dus uit een nieuwe test, over een maand, blijken dat het de insuline-waarde nog steeds zo torenhoog is, dan heeft dat weken dus eigenlijk helemaal geen zin want dan is er iets heel anders, misschien wel veel ernstigers aan de hand. Tenminste, dat lijkt mij toch?
Verder weet ik eigenlijk helemaal niet of het goed of beter met haar gaat. Je zit er zo elke dag met je neus bovenop dat ik het niet eens meer nuchter kan bekijken. Ze loopt wel zelf de box uit, kiest er ook wel voor om op het harde te staan. Maar als ik dat geschuifel zie, vind ik het maar flut. Ik had haar van de week even het pad mee genomen het bos in. Zo op het zachte zag het er wel goed uit. Ze liep vlijtig en opgewekt zat. Maar ja, dat durf ik ook niet regelmatig te doen. Alhoewel dat passieve staan in de box of paddock, me óók al niet goed lijkt voor de hele doorstroming in dat lijf...
Kortom, ik ben eigenlijk helemaal niet blij :(

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 10:56

Yanaa, wat ontzettend balen! Wat geef je nu aan medicatie? Ik zou ook even contact opnemen met de dierenarts.
Ik trof mijn shet ook een keer zo aan. Wij waren toen te snel met de bute gaan afbouwen. Hij ging van 2 zakjes naar 1 zakje en toen vond ik dus een zielig hoopje shetlander in stal aan. Hijgen, zweten, depressief en niet willen lopen. Ik heb echt staan janken. In overleg met de dierenarts direct weer op 2 zakjes bute (plus Ascal en Tranquigel) gezet. Hij staat nu sinds een week op 1.5 zakje per dag en ik moet zeggen dat ik tevreden ben. Hij verbeterd nog steeds. Zelfs ondanks de kou. Maar mijn paddock is heel vlak getrokken en ik heb van die dikke snippers (all weather tuft) er in.

Maar wat ik lees in dit topic, is om niet te snel op te geven. Soms kan HB gewoon echt heel hardnekkig zijn en moet je ze langer op medicatie hebben.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 12:00

Ik lees dadelijk alles even terug en reageer dan even apart nog.

Het gaat hier alles behalve goed :(
Ik heb de camera beelden van vannacht terug gekeken, hij heeft tot vanmorgen half 9 uit eigen initiatief binnen gestaan. Veel gelegen en de momenten dat hij stond zie je hem echt telkens met zn koppie naar zn hoeven toe gaan.

De temperatuur is wel gezakt, hij zit nu op 37.7. Dus dat is wel positief. Beide hoeven en kroonranden erg warm. Heb de noodschoenen eronderuit gehaald, hij leek hier vanmorgen nog moeilijker door te lopen. Draaien wilt helemaal niet meer, lopen met heel veel moeite en door iedere keer eerst te gaan zitten en dan vooruit te 'hupsen'. Heeft ondertussen een bevroren baard door de waterbak. Hij wilt er amper naar toe lopen en zodra hij er ook maar iets bij kan trekt hij de hele bak om.
Heb overleg met DA gehad net, de bute mag met dit koude weer omhoog naar een dosering voor 500kg. Zij is alleen wel bang voor problemen met de maag. Hij is sinds vannacht ook dun op de mest.
De hoge dosering mag ik geven totdat het van het weekend wat warmer wordt, dan moet ik gaan beslissen.
Heb 2 opties gekregen..
Optie 1: Foto's gaan laten maken, maar de DA gaf al wel aan dat zij het ergste hiervan ging verwachten.
Optie 2: Hem laten gaan.

Weet het even allemaal echt niet meer. Heb vannacht geen oog dicht gedaan, alleen maar malen en malen in me hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 12:12

Oh bah Yanaa, wat een zorgen!

Als ik eerlijk ben, denk ik dat ik hem zou laten gaan..... Helemaal omdat je da al aangeeft erg slechte foto's te verwachten. Aan de andere kant is het wel zo dat je werkelijk weet wat er in de voeten te zien is als je foto's laat maken.

Ik was bij mijn pony ook bang dat het klaar zou zijn (had al een afspraak gemaakt met Rendac) en uit de foto's bleek het allemaal erg mee te vallen. DA vondt het naar aanleiding van de foto's echt niet nodig om hem te laten gaan. Ook de dosis buut verhoogd en die mocht ik pas verlagen als hij minimaal een week goed liep.

Heb er wel een maagbeschermer bij gegeven.

Ayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-18 12:20

Ik zou inderdaad ook foto's laten maken en aan de hand daarvan beslissen wat je doet, dan weet je direct waar jullie staan op dit moment. Als je de buut verhoogt zou ik er een maagbeschermer bij gaan geven. Hoeveel buut krijgt hij nu en hoeveel na de verhoging? Als hij echt heel slecht is zou ik ervoor zorgen dat hij zijn stal niet uit kan. Beweging is goed, maar in de acute fase wordt het vaak juist afgeraden.

Kennis die ik op heb gedaan in dit topic en n.a.v. advies en informatie van de kliniek (Lingehoeve).