[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wuswa

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:09

Ik zeg niets meer......

Vwb de vraag waarom Metacam en geen bute heb ik mijn dierenarts horen zeggen dat het protocol hoefbevangenheid in principe voorschrijft dat er begonnen moet worden met Metacam en dat er pas overgestapt wordt op bute als de Metacam onvoldoende werkt.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:19

Jah je blijft de veearts erbij halen zo....

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:26

Ik kan me helaas ook weer melden hier... :\

Ik heb mijn paard Max ruim 5 maanden geleden verhuist zodat hij in een zandpaddock kan overdag ipv gras omdat hij begin maart alweer stijf begon te lopen en vanaf die tijd ging het zó goed!
Hij is in die 5 maanden behandeld door een holistisch da, chiropractor, accupunctuur en het ging beter en beter, liep lekker door zijn lijf alles prima.
Geen warme hoeven meer helemaal niks, hij was blij zag er goed uit. Zijn hoeven gingen zo goed dat ik met de smid overleg heb gehad hem van zijn voorijzers af te halen als hij terug van vakantie was omdat Max nogal vaak een ijzer aftrapt wilde ik dat graag weer proberen.
In de smid zijn vakantie, afgelopen week dus raakte zijn terug gezette ijzer los, afspraak was als dat gebeurde ik zijn beide ijzers zou verwijderen en verder niks aan de hoef zou doen maar hem pas laten bekappen als de smid weer terug was. Woensdag ijzers netjes verwijderd.
Hij liep natuurlijk meteen gevoelig op het harde, in het zand niet dus niks aan de hand nog. Donderdagochtend warme hoeven en lichte pols en hij liep slechter op het harde. Ik twijfelde, een vervangende smid gebeld en mocht hij savonds nog zo slecht lopen zou hij er savonds nog ijzers onder zetten. Dat heeft hij gedaan maar bij het beslaan toonde Max al veel pijn in zijn voeten..hij liep wel iets beter weg met de ijzers er weer onder.
Vrijdagochtend imo duidelijk hb, da erbij en zelfde conclusie, Max staat nu weer op de pijnstillers en bloedverdunners en heeft vrijdagochtend een injectie pijnstiller gehad. Vrijdagavond minder warme hoeven en veel minder pols.
Ik ga zo naar hem toe en weer koelen en meds geven. Baal ontzettend natuurlijk en hoop dat hij er weer zonder schade afkomt dit keer daar doe ik mijn best voor...
Over 10 dagen heb ik een afspraak staan op de kliniek voor foto's van de hoeven en ik wil hem nog uitgebreider laten onderzoeken op ziektes, dit was ook het advies van de va van vrijdag omdat hij ook niet begreep hoe en waarom dit zo snel is ontstaan weer.

Sorry voor het lange verhaal en ik ben vast nog veel vergeten op te schrijven. Ik lees altijd mee in dit topic en heb er al veel aan gehad dus vond dat ik mijn verhaal hier wel kwijt kon en hoop hier nog veel te leren en nog meer inzicht te krijgen in die rottige hb die al minstens 3 jaar mijn (paarden))leven beheerst...

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:33

Misspk: jeej wat balen zeg, zowel voor jouw als je paardje.
Wat appart dat ie het toch ook krijgt op de paddock, dan zal er inderdaad een andere oorzaak moeten zijn dan gras, want daar heb je hem vanafgehaald als ik goed lees? Goed dat je dat laat onderzoeken, succes komende dagen

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 08:43

Miniloe ik heb hem idd van het gras af gehaald omdat dat een enorme onzekere/onstabiele factor is met groei enzo maar hij krijgt natuurlijk wel veel ruwvoer en dat is ook rijk aan stoffen...en ja hij krijgt rijk ruwvoer omdat hij anders enorm invalt, slecht er uit gaat zien en suf wordt.
Wat ik voornamelijk niet begrijp is dat hij het al 5 maanden prima doet op zijn dieet en met de minste verandering aan zijn voeten en niks aan voer veranderd meteen weer bevangen staat.
Zijn voeten zijn op de foto geweest en er is niks mis mee, nooit een gekanteld hoefbeen gehad niks!
Ik begrijp het gewoon niet...

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 09:12

MissPK, het lijkt erg op het verhaal van mijn paard. Id 1e instantie weten wij het ook aan het gras, tot ze ieder voorjaar, zonder verandering van voer,en alleen pddock gang, weer bevangen raakte, 3 jaar achter elkaar. Ik heb mijn heil gezocht in de osteopatie, die er achter kwam dat de vertering in blinde en dikke darm niet goed ging. Ook mijn paard heeft moeite met een vetlaag behouden.Daar klopt ergens ook iets niet. Sinds de zeer frequente behandeling van de osteopatie, wat wij zgn resetten noemen (en ook voor de osteopaat nieuw was, maar we waren 'uitgekakt') is ze niet meer teruggevallen in een HB aanval.

@JP, geef jij de Faser light nog? Ik geef hem ook, en mijn paard blijft ook sukkelen na de 2 hoefzweren. Ogenschijnlijk is alles rustig, maar ze blijft onzuiver.Die Faser heeft toch iets met darmwerking? Is het misschien zo, dat dat een rol speelt?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-11 10:10

@ LR - ik gaf Marstall Faser Light alleen maar als extra smaakmaker bij de S&S, per paard ongeveer 100 gram per dag. Maar ik ben er inderdaad al weer mee gestopt (ondanks dat de dames het heerlijk vinden) -ze eten de S&S tenslotte ook met smaak en ondanks dat FL meest laag glycemische KH's heeft, blijkt het toch niet verstandig te zijn om in deze fase te experimenteren.

Ik raap de moed maar weer bij elkaar en ga bepalen wat er nu allemaal moet gaan gebeuren:
smid bellen, DA bellen,GD Deventer bellen, bloedtesten organiseren voor IR en PPID, hooi weken, wandelschema opstellen.. en oh ja, hooiboer bellen om te zien waar ik binnenkort eetbaar gzh kan krijgen..

@ Paars: jij mengde toch ook gzh met gewoon hooi? Weekte jij het gewone hooi ook vóór het mengen met gzh?

_Chendo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 10:30

Ook hier een hoefbevangen pony, niet te dik, staat met hooi in de paddock en heeft steeds een " terugval ".
Dan weer koude hoeven, gaat het weer beter, paar uur later, alles weer warm en stok kreupel.
Ik baal baal baal, want dit gebeurd steeds en ik begrijp niet waarom.
Doe zo mijn best, 2 maal daags voeten koelen (hij heeft het aan alle 4!).
Alleen hooi en water en op het zand.

Woensdag komt de smid een ijzertje onder zetten.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 10:53

Ash_ schreef:
Voeren jullie je paard hooi dmv een slowfeeder?
Zo ja met welke?
Groetje

Hooibakken met rooster waar die van mij staat.
Afbeelding

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 10:57

wat een hoop bevangen paarden weer ineens zeg.
lijkt wel een explosie.

MissPK en chendo: sterkte de komende tijd

vanochtend weer naar tango geweest.
liep iets beter dan gister, maar omdat die dus weinig te eten krijgt, heeft die heel veel stro gegeten.
dus nu hopen dat dat goed blijft gaan.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:15

Idd er melden zich er veel zeg.

Mamaloe heeft vanmorgen voor vijftig kilo metacam gehad, dit houd ik morgen ochtend ook nog aan en dan stop ik een dag. Dan geef ik de dag erna nog een keer voor vijftig kilo en dan hoop ik helemaal te stoppen... is dat een nette afbouw?

Ze heeft vandaag echt een mini strookje erbij gekregen om wat te knabelen, ze was helemaal gelukkig en liep van het strookje heen en weer tussen dr hooi. Strookje is amper het woord strookje waard maar ze deed alsof ze een heel veld erbij had haha. Ze had daar al wat zand verschoven en om te voorkomen dat ze zand binnen krijgt heb ik het draad iets opgeschoven.

Als ze straks van de metacam af is, hoelang moet ik nog wachten met haar bv een kwartiertje te laten grazen....
En kan ik dit het beste doen met maskertje om of is dat voor kwartiertje a tien minuten niet nodig?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:26

@Paars Niet slachten staat in artikel b.2 van de bijlage bij de ontheffingsbeschikking. Het is inderdaad niet te vinden op de website van PVE (of ik kijk er echt overheen, heb wel de zoekfunctie gebruikt) , ik zal er een mail of telefoontje tegenaan gooien naar PVE en vragen of ze die uitzonderingsregel ook op de website willen zetten. Er is helemaal niets terug te vinden op de website over DNA en ontheffing, het mag ook niet meer. Maar de bestaande ontheffingen blijven wel van kracht.
Wat eigenlijk ook best raar is dat toen Bret werd ingeslapen er helemaal niet naar paspoort is gevraagd en ik het paspoort zelf naar het stamboek heb opgestuurd en gevraagd het ongeldig te maken.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:29

Ja, ineens weer nieuwe gevallen en opspelende gevallen. En ik dacht dat het goed ging bij iedereen omdat het zo stil was. Sneu voor iedereen. Het is en blijft een wankel evenwicht.

MiniLoe: stap voor stap hoor! Eerst goed kijken wat dit strookje morgen met haar doet en morgen geen strookje erbij. Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn. Vergeet niet dat ze nog pijnstiller krijgt.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:46

Wuswa: doe ik zeker, ben te bang voor terug val. Denk ook eerst maar eens zien hoe de smit het eruit vind zien en hoe ze zich straks zonder pijnstillers houd. Afbouw metacam van vijftig naar stopdag en dan weer vijftig oke of te groot en moet ik eerst nog terug naar dertig of twintig?

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 11:47

luve_rozes schreef:
Ik heb mijn heil gezocht in de osteopatie, die er achter kwam dat de vertering in blinde en dikke darm niet goed ging. Ook mijn paard heeft moeite met een vetlaag behouden.Daar klopt ergens ook iets niet. Sinds de zeer frequente behandeling van de osteopatie, wat wij zgn resetten noemen (en ook voor de osteopaat nieuw was, maar we waren 'uitgekakt') is ze niet meer teruggevallen in een HB aanval.

Mijn osteo stuurde me begin maart juist door naar een holistisch da en chiropractor omdat die meer zou kunnen doen dan alleen osteopatisch behandelen. En dat klopt hij heeft er erg veel baat bij gehad, hij zou ook last hebben met vertering in de darm en heeft ook allerlei poeders en druppels gehad(fytotherapie) om op te schonen enz en in overleg met haar heb ik zijn rantsoen op gesteld wat ook steeds gecheckt is door haar hoe hij het er op deed.
We zijn daar een paar weken terug nog geweest, het heeft alleen nu de terugval niet kunnen voorkomen helaas vandaar ook dat ik alle reguliere testen nu ga laten uitvoeren die je maar kunt bedenken. Regulier vonden ze dat eerder niet nodig...maar ik moet weten of er iets mis is of toch alleen voer cq beweging is wat dit veroorzaakt.

Max was vanmorgen redelijk oke, kloppende aderen zijn verdwenen en de hoeven waren lauw, op het harde loopt hij al beter en op het natte zand kon ik niks meer zien. Hij oogde tenminste weer helderder in de paddock dan de dagen hiervoor nu hopelijk blijft het zich stabiel voortzetten ook als de medicatie afgebouwd wordt.

Thanks voor de sterkte wensen!Verder wil ik ook iedereen met problemen met hun paardjes sterkte wensen, het valt niet mee :n

edit: Ik heb gemerkt dat Max toen hij last kreeg van zijn voeten van de week ook ineens vocht leek vast te houden, hij leek opeens weer opgeblazen. Eerder ook maar dan had hij dat altijd, sinds hij niet meer op gras staat was dat weg en nu ineens was het er weer.
Iemand enig idee hoe zoiets werkt? Voor mijn idee kwam het namelijk pas nádat hij pijn kreeg maar goed dat weet ik niet 100% zeker..vandaag was het ook een stuk minder weer..

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 13:08

@MissPK, wanneer is Max voor het eerst HB geworden? Ik denk ook dat als een paard eenmaal HB is geweest deze daar gevoelig voor blijft. Aangezien er vele oorzaken zijn van HB komen de gevaren na de eerste aanval m.i. dan ook van alle kanten. Wat vreselijk balen dat het nu gebeurd in de vakantie van je smid....wat voer je nog bij? Is er misschien een nieuwe baal opengegaan? Heeft iemand iets aan hem gegeven?
Jannepauli schreef:
@ Paars: jij mengde toch ook gzh met gewoon hooi? Weekte jij het gewone hooi ook vóór het mengen met gzh?

Nee, heb nooit geweekt hooi gegeven. Wat balen dat het nog steeds niet lekker gaat :(:) .
@Ash_ hier deze in gebruik:
Afbeelding
Heb 'm voor buiten, daar heb ik 'm vastgemaakt in de gewone ruif en voor 's winters binnen heb ik trailernetten die ik of de SH via een constructietje aan de tralies kan ophangen. Hij is 5 uur zoet met zijn portie van 7 kg (hij smokkelt door het grote gat aan de bovenkant := ).
@chendo, welkom!
MiniLoe schreef:
Mamaloe heeft vanmorgen voor vijftig kilo metacam gehad, dit houd ik morgen ochtend ook nog aan en dan stop ik een dag. Dan geef ik de dag erna nog een keer voor vijftig kilo en dan hoop ik helemaal te stoppen... is dat een nette afbouw?

Keurige afbouw!! Wat betreft gras.....ik durfde hem pas na een klein jaar weer voorzichtig aan de hand wat te laten grazen. Mamaloe moet echt eerst afvallen voordat je het weer zou kunnen proberen. Natuurlijk gaat ze uit haar dakkie ervan, maar mijn idee: níet doen.
EstherHegt schreef:
ik zal er een mail of telefoontje tegenaan gooien naar PVE en vragen of ze die uitzonderingsregel ook op de website willen zetten. Er is helemaal niets terug te vinden op de website over DNA en ontheffing, het mag ook niet meer. Maar de bestaande ontheffingen blijven wel van kracht.
Super! Er zijn toch veel mensen die gebruik hebben gemaakt van die ontheffing, dus het zou idd handig zijn als ze die info ook op de site zetten.
EstherHegt schreef:
Wat eigenlijk ook best raar is dat toen Bret werd ingeslapen er helemaal niet naar paspoort is gevraagd en ik het paspoort zelf naar het stamboek heb opgestuurd en gevraagd het ongeldig te maken.
Hier precies hetzelfde met mijn Ollie. Heb het ook niet ongeldig laten maken....vond ik zónde....
MiniLoe schreef:
Afbouw metacam van vijftig naar stopdag en dan weer vijftig oke of te groot en moet ik eerst nog terug naar dertig of twintig?
Het afbouwen gaat goed zo met de kleine stapjes, ik zou nu om die reden dan ook kiezen voor verder afbouwen naar 40, volgende dag 30 en dan 15 en dan stoppen. Qua effectdosis hoef je er nu al niet veel meer van te verwachten, maar het gaat om de het uitsluipen van effecten die de NSAID overal in het lijf heeft. In ben een groot fan van uitsluipen :D .

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 13:16

een jaar! whow dan moet ze nog heel lang zonder grasjes, nouja het scheelt dat de gras periode nog maar een maandje of drie zal duren hihi met de herfst en winter periode lopen ze alles stuk waardoor er geen grasjes meer zijn.

de metacam zal ik afbouwen naar morgen nog 1x 50... dan 40.... 30 en 15 en stop. dan is ze hopenlijk vanaf donderdag dus metacam vrij. Volgende week komt ook de smit.... pfff wat vind ik dat spannend.

kennismaken ging goed, twas ff paar keer heen en weer in mooie dartel draf en dat was het eigenlijk.
vast houden was niet nodig en de rest was ook met een kwartier rustig.

Ik had het hooi verhoogt naar 4 kg per dag, maar ze krijgt niet al het hooi op.
in de paddock ligt er nog hooi als ze naar binnen gaat savonds en smorgens in stal ligt er nog hooi.
helaas verspreid ze het en word het vies, zal ik terug kunnen naar 3,5 kg hooi per dag?
op stal knabbeld ze ook nog aan het stro....

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 13:34

Je voert geen graszaadhooi, toch? Ja, als ze het niet op kan, dan terug naar 3,5 kg. de berekening die ik had gemaakt is echt voor de hoeveelheid ruwvoer. Je kan daarbinnen "spelen" met de voedzaamheid ervan. Ik voerde graszaadhooi omdat hij er veel van kon eten, maar evengoed ervan afviel. Misschien is het hooi wat je nu voert toch wat te rijk. Je weekte het wel, toch?
Ze staat nu 14 dagen (toch?) op dieet, zie je mss al iets veranderen? Hoeveel mesthoopjes produceert ze op een dag? Zie je daar verandering in?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:25

nee volgens mij is het geen graszaadhooi, het gras word 1x per jaar gemaait, meestal in augustus.
volgens mij als het zaad erin staat of er al uit is..... geen vers super groen gras in iedergeval wat gemaait word, het is inmiddels ook vrij lang.

ik denk dat ze ongeveer tussen de 5 en 7 hoopjes mest produceert in de paddock, daar staat ze dan zo een 8 tot 9 uur in. op stal moeilijker uit te rekenen, want dan mest ze vaak ook weer op dezelfde hoop.

dr mest is niet anders geweest dan anders, ja nu wat droger en meer balletjes en bruiner.
als ze op het land stond was de mest altijd wel meer groen en vochtiger, geen dunne mest.

Ze staat er nu vandaag een week op. De week ervoor heeft ze noodgedwongen binnen gestaan.
ze is 2,5 week geleden bevangen geraakt. waarvan ze de eerste vier dagen vier uurtjes weide nog had zoals de veearts zei dat wel kon, maar omdat ze niet beter werd heb ik haar helemaal van het land afgehaald en heeft ze een weekje op stal moeten vertoefen

ze krijgt zoveelmogelijk geweekt hooi, smorgens en savonds zoizo.
smiddags krijgt ze gewoon hooi droog omdat ik bang ben dat dat met de hitte gaat broeien als ze het niet snel genoeg opeet en schimmels gaat vormen. Moet het hooi al om zeven uur smorgens in de paddock klaar leggen, dus dat leg ik er droog in. zet dan in een ton met water wel al het hooi in de week wat ze savonds rond zeven uur krijgt. ivm mn werk kan ik niet tussendoor nog voeren of weken en savonds week ik weer wat ze smorgens krijgt op stal

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:39

http://www.safergrass.org/pdf/SoakReport.pdf
Dat ligt wel lang te weken dan, MiniLoe. Je weekt neem ik aan om het suikergehalte te verlagen. Een uur in koud water of een half uur in heet water is dan voldoende. Naast de suikers verliest het hooi dan ook al Kalium. De voedingswaarde neemt verder af als je het langer weekt, ook wat betreft vitamines en mineralen. Geef je een supplement bij?
"Ze staat er een week op"...wáárop, op de paddock? Dus nu 2 weken grasloos?
Probeer achter wat meer info te komen wat betreft het hooi dat je voert. Da's wel belangrijk namelijk. Erg belangrijk zelfs ;-) .

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 14:48

paars schreef:
@MissPK, wanneer is Max voor het eerst HB geworden? Ik denk ook dat als een paard eenmaal HB is geweest deze daar gevoelig voor blijft. Aangezien er vele oorzaken zijn van HB komen de gevaren na de eerste aanval m.i. dan ook van alle kanten. Wat vreselijk balen dat het nu gebeurd in de vakantie van je smid....wat voer je nog bij? Is er misschien een nieuwe baal opengegaan? Heeft iemand iets aan hem gegeven?

Max is voor het eerst hb geworden toen hij 4 was en dat is nu 3 jaar terug.Omdat niemand dacht aan hb , ik ook niet,heb ik hem eerst gewoon op rust gezet in de wei. We hadden toen een 2 daagse clinic gehad het weekend ervoor dus ik dacht overbelast of zoiets en hij liep wat onregelmatig en de smid was net geweest.
Na een paar dagen liep hij helemaal niet meer...hij heeft toen in de kliniek gestaan, een week in verband. Op de foto's was niets te zien daarna. Vorig jaar heeft hij een kleine terugval gehad, weer na een bezoek van een smid en ik ben meteen medicijnen gaan geven, van het gras af, koelen enz. en dat was vrij snel onder controle.Er zijn nog een keer foto's gemaakt maar wederom niets aan de hand.
Maart dit jaar begon hij stijf te lopen dus knoop doorgehakt en hem op zand gezet. Nou ja de rest staat hier al...
Ik moet eerlijk zeggen dat omdat de foto's niks uitwijzen, tot nu toe, ik ernstig twijfel of hij wel hb is, hij toont wel echt hb en zo wordt hij ook behandeld maar toch...ik weet het niet..maar wat is het dan?

Wat hij nu nog te eten krijgt is alleen ruwvoer, hij krijgt compactgras zo'n 8 kilo per dag en meer niet.
Normaal krijgt hij 10 kilo daarvan en 2x een half schepje brok en bij zwaarder werk een halve schep extra plus 2 scheppen lucerne. Omdat Max van het gras af ging en geen voordroog meer mocht durfde ik voor compactgras te kiezen. Ik weet dat dit rijk ruwvoer is maar wilde het proberen omdat het stofvrij is en constant van kwaliteit is. Hij is er ook van afgevallen in het begin en was niet meer opgeblazen.

Of iemand hem iets gegeven heeft lijkt me niet, het is niet onmogelijk maar op stal hangt een groot bord dat de paarden beslist niets gevoerd mogen krijgen en daar wordt ook wel op gelet, het kan altijd gebeuren maar die kans is klein imo.
Laatst bijgewerkt door MissPK op 06-08-11 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 15:01

paars schreef:
http://www.safergrass.org/pdf/SoakReport.pdf
Dat ligt wel lang te weken dan, MiniLoe. Je weekt neem ik aan om het suikergehalte te verlagen. Een uur in koud water of een half uur in heet water is dan voldoende. Naast de suikers verliest het hooi dan ook al Kalium. De voedingswaarde neemt verder af als je het langer weekt, ook wat betreft vitamines en mineralen. Geef je een supplement bij?
"Ze staat er een week op"...wáárop, op de paddock? Dus nu 2 weken grasloos?
Probeer achter wat meer info te komen wat betreft het hooi dat je voert. Da's wel belangrijk namelijk. Erg belangrijk zelfs ;-) .

idd weken ben ik mee begonnen omdat ik hier had gelezen dat dat suikers scheelt.
maar een uur weken zou dus voldoende zijn? dan zou ik het hooi wat ze in de aaf op stal krijgt in het water kunnen zetten voor ik aan de stallen enzo begin, erna laten uitlekken en voeren.

Smorgens heb ik alleen niet een uur de tijd om te weken dus dan zal ze om zeven uur een halve kilo droog krijgen. rond elf uur gaat ze de paddock in, dan krijgt ze een kilo droog hooi en in de avond dan twee kilo geweekt hooi, of ik geef in de paddock 1,5 hooi droog en op stal 1,5 kg hooi geweekt, want op stal kan ze ook wat stro knabelen als ze nog trek heeft, krijgt ze trek in de paddock gaat ze zoeken dus kan daar denk ik beter meer voeren en wat minder op stal

ze staat nu idd twee weken van het gras af, voer geen sublementen bij

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 17:45

ik kom even jullie raad vragen
wat zou genoeg zijn aan hooi voor een shetje nu ?

tango krijgt nu 1 plak hooi verdeeld over 4 x over de dag.
ik vind dit voldoende ( misschien nog wel wat weinig)
maar andere zijn van mening dat t het teveel is voor hem

het gaat om hooi van 2010 en een plak van een 15 kg baal

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 18:08

MissPk @ bij dat doormeten , holistisch, kwam er toen wel HB uit?
En wat heb je moeten geven aan middelen om het lijf in balans te krijgen?
Hebben ze ook het voer getest (gemeten?)

MissPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 18:35

Nee bij dat doormeten kwam alleen een darmprobleem uit, verder helemaal niks...zijn krachtvoer is niet doorgemeten maar omdat hij geen 'suikerverwerkings probleem' zou hebben was dat ook niet echt noodzakelijk...
De middelen weet ik niet zo nu ff meer bij naam te noemen maar 1 was voor zijn bloed te zuiveren en de ander om de darm te zuiveren/weer in balans te krijgen.
Daarna heeft hij nog een spieropbouwend supplement gehad omdat ik zijn training weer zou gaan uitbreiden.