Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 19:28

Vind dit op zich een stuk overzichtelijker dan Facebook..

Jotoma misschien wat foto's plaatsen?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 19:30

Ja, ga ik doen. Wilde ze vandaag maken, maar het was te modderig. Daarnaast zit ik thuis met een whiplash en is hoeven nu omhoog houden en voorover buigen een hele pijnlijke opgave.

Foto van elke voet van de voorkant en onderkant? Of zijkant en onderkant?

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 19:51

Bwor schreef:
Sinds mei 2015 hou ik zelf de hoeven bij en sinds september haal ik elke 1 of 2 weken overtollig steunsel materiaal weg, steeds komt het weer terug dus heb het idee dat ik nu 15 jaar steunsel materiaal aan het weghalen ben. Foto is van vandaag, dinsdag steunselen gelijk gemaakt aan de zool, maar op de foto is al weer steunsel materiaal rond de straal te zien. Op de foto van de onderzijde lijken de hielen vrij lang maar dit valt in het echt mee, hoewel er wel een klein stukje af mag (kleine beetjes per keer want hij is herstellende van een dubbele peesblessure)
Wat me dus heel erg opvalt is al dat steunsel materiaal wat er keer op keer weer verwijderd kan worden, zal echt een ophoping zijn geweest :(
[ [url=m/1b6Zye.jpg]Afbeelding[/url] ]

Haha Bwor :P Ik hebt 2 keer meegemaakt. Eens met mijn eigen paard, waarbij ik ooit is 'less is more probeerde' maar voeten werden er lelijker van. Heb dan toch maar is steunsels weggesneden en volgende dag stonden ze er terug, helemaal rondom rond de straal! Ik schrok toen echt zo hard en heb het er meteen weer afgehaald.
Andere keer was bij een tinker, die al 5 maand op dezelfde ijzers liep. Daar kon een gigantisch stuk af, overal. Die had een hoefwand van 2,5 centimeter dik (nog steeds). Die steunsels die vulden elke keer opnieuw direct die zool op....
Maar hmms wat je nog kan proberen, is dat laatste hoekje steunsel ook weghalen.. Wie weet blijft t dan langer weg?
Afbeelding

Heb onlangs een steunsel-bijsnij post gemaakt :') Vond hem zelf wel goed :o weet niet of foto's nog werken... Ok ze werken niet meer. Ga de foto's denk ik ergens anders uploaden en dan nog n laatste keer posten ofzo :')

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 19:58

Dankje voor je uitleg, zal er morgen nog een oog op werpen :)
Ik bedoelde zelf dat rond de punt van de straal. Dat deel wat wit gekleurd is is zool materiaal, en dat gelige is mengsel van steunsel materiaal.

Afbeelding

Voordat we hem kregen heeft hij altijd op ijzers gelopen, en nu 7 jaar al niet meer maar ik vermoed dat de steunselen nooit goed weggehaald zijn en dus naar voren gegroeid zijn en zich daar opgehoopt hebben.
En nu dus elke keer als ik alles schoonmaak weer een stukje naar buiten gewerkt wordt door nieuwe zool
(Dit is mijn theorie, weet niet of dat echt zo is :) )
Laatst bijgewerkt door Bwor op 29-01-16 20:18, in het totaal 1 keer bewerkt

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 20:02

Jotoma schreef:
Ja, ga ik doen. Wilde ze vandaag maken, maar het was te modderig. Daarnaast zit ik thuis met een whiplash en is hoeven nu omhoog houden en voorover buigen een hele pijnlijke opgave.

O dat is vervelend zeg een whiplash!

Voorkant,onderkant en zijkant zowiezo :j

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 20:23

Jotoma schreef:

Welke plaats in drenthe zit je ?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 21:35

DubbelDun schreef:
Het zou jammer zijn als iedereen nu daar naartoe verhuisd. Persoonlijk vind ik het daar veel minder gebruiksvriendelijk posten als hier op bokt.

@bwor: ziet er netjes uit.

Hier kun je tenminste alles weer terugvinden zeker :j. FB is van het vluchtige snelle daarna nooit meer vindbaar. Maar voor de liefhebber.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 21:42

Nou er worden ook onderzoeken geupload en die zijn altijd voor handen :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 22:20

Ja die blijven wel staan, gelukkig, maar zo mooi gesorteerd als bokt wordt het nooit. Tabbladen, deelonderwerpen, je abonneren op specifieke onderwerpen, waardoor je alleen dát krijgt wat jou interesseert. BEH BEH en BEH :+, oke ik lees ook buitenrijden en medisch en stalling en weidegang, maar dat was het wel zo ongeveer _O-

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 00:22

Bwor dat lijkt mij inderdaad steunsel ja... Ik kan alleen maar zeggen dat je het moet blijven bijhouden :/
Maar das al 7 maand zo precies?
Heeft hij ook last van zijn voeten verder of is dat wel in orde?
En ik zie dat ie een scheur had, is die er ook al uit nu of nog niet?

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 10:21

Sinds september hou ik de steunselen ook goed bij, daarvoor was het alleen maar bijvijlen maar zag dat de steunselen steeds weer flares veroorzaakte. Ik ga zeker door met het verwijderen begin nu het idee te krijgen dat hij sinds 7jaar niet meer gevoelig loopt op de weg, dus vermoed dat het door het overtollige steunsel materiaal komt.
Voor de rest loopt hij super, in juni behandelt aan een flinke peesblessure (twee stukken tussenpezen) en nou landt hij gelukkig weer op zijn hielen. Daarvoor landde hij op zijn toon, als er interesse is wil ik wel een filmpje plaatsen van de toonlanding.
Dat van die scheur klopt idd, zat een schimmel in, had gevraagd aan de hoefsmid of ze hem schoon wilde snijden maar ze haalde het steeds niet helemaal weg, met als gevolg dat het steeds weer in scheurde. Toch zelf maar echt alleen de scheur schoongemaakt en ja hoor toen was hij zo uitgegroeid. Sinds zijn peesblessure is hij heel erg gevoelig geworden voor schimmels helaas, maar ja ook niet gek hij moest zo veel oo stal staan en bijna 0 beweging, kan natuurlijk nooit goed zijn
Dit was nadat zoals op de vorige foto de inkeping/het schoongemaakte gebied weer uitgegroeid was, hierna heb ik het toch maar zelf schoongemaakt
Afbeelding

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 13:48

Tot in hoeverre heeft de gemiddeld natuurlijk bekapper kennis van zweren, kantelingen bij HB, schimmels, atrose en kreupelheden die voor kunnen komen d.m.v. stand vd hoeven?
Ik heb geen flauw idee hoor, maar ik vraag me af als je overstapt naar NB en je krijgt te maken met een van bovenstaande zaken, tot in hoeverre een NB'er daarin dan geschoold is.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:01

De meeste NB-ers die ik ken, zijn zeer geïnteresseerd in de hoeven, maar ook zeker de rest van het paard.

Van voeding tot huisvesting, van rechtrichten tot de veterinaire aspecten.

Ze zijn bloedfanatiek en steeds op zoek naar meer informatie.
Bezoeken lezingen, workshops etc.

Ik heb al zo vaak gehad dat een NB-er mij kon helpen waar dierenarts en smid dat niet konden en echt niet alleen op het gebied van hoefverzorging.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:35

Degene die ik ken doen toch wel hun best om up to date te zijn. Meestal moet het toch van zelfstudie komen hoor, of op nog cursussen gaan of lezingen.
Artrose heb ik minder verstand van moet ik eerlijk zeggen, heb ook geen paard van dichtbij die dat heeft.
Ik zou wel de neiging hebben om 'slechte hoeven' bij artrose te willen verbeteren, maar heb dus geen idee of dat al gedane schade gaat helpen of verergeren. Stel dat het gewoon scheef en vastgegroeid zit ja, laat t dan maar zo staan he :p
Dan wordt er tegenwoordig ook nog geclaimed dat artrose weer kan verdwijnen in bepaalde gevallen omdat t ontstekingen zouden zijn. Daar zou ik precies toch is wat tijd in moeten investeren om dat allemaal is uit te zoeken :)

Jotoma goed dat het je zelf gelukt is, meeste mensen durven helemaal niks wegsnijden :p Bij schimmel ben ik toch voor echt ALLE schimmel weg te snijden en dat bij te houden zodat er zeker niet nog een nieuw zwart streepje in komt. Dus niet een gat maken dat nog helemaal zwart ziet als je klaar bent. Eventueel ook nog nabehandelen met product naar keuze :P
Die foto is toch nog van de scheur er nog was he, want daar is hij echt niet weg :p Heb even moeite met je laatste zin te begrijpen daarmee :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:42

Wat ik met die scheur zou doen is blootleggen tot alle troep er uit is, maar ook wat meer van de wand af halen zodat er geen druk op die scheur komt en ze meer op de zool staat. En elke dag even de scheur deppen met wat bleekwater om alle bacteriën om zeep te helpen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:48

@gaelle: ik denk dat je de bokker voor mij bedoelt: bwor.

Snelle conclusie uit 2 berichten: bij het scholen tot NB'er zijn mijn genoemde punten dus niet meegenomen?
Reden dat ik het vraag is: stel je loopt tegen een van de genoemde punten aan en bekapt je paard natuurlijk, dan lijkt het me erg vervelend om er alsnog een TB'er bij te halen. Met name omdat er in uitgangspunten best een verschil zit.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 14:52

DubbelDun schreef:
Wat ik met die scheur zou doen is blootleggen tot alle troep er uit is, maar ook wat meer van de wand af halen zodat er geen druk op die scheur komt en ze meer op de zool staat. En elke dag even de scheur deppen met wat bleekwater om alle bacteriën om zeep te helpen.

Zou ik dan weer nooit doen. Dit levert helemaal niets op.
Wat belangrijk is, goed bekappen een mooie mustang rol dit zorgt voor een goede afwikkeling. De scheur moet vanaf bovenaf goed gaan groeien.
Dit zorgt voor een goed management. En zo'n scheur kan met 2 a 3 maand er helemaal wel uit zijn.
En wat je als extra kan doen evt in biotex..

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:00

Jotoma schreef:
@gaelle: ik denk dat je de bokker voor mij bedoelt: bwor.

Snelle conclusie uit 2 berichten: bij het scholen tot NB'er zijn mijn genoemde punten dus niet meegenomen?
Reden dat ik het vraag is: stel je loopt tegen een van de genoemde punten aan en bekapt je paard natuurlijk, dan lijkt het me erg vervelend om er alsnog een TB'er bij te halen. Met name omdat er in uitgangspunten best een verschil zit.

Bij een NB-er die zich verdiept in het hele paard en alles wat daar bij komt kijken, geloof ik niet dat dat zo snel nodig zal zijn.

Daarbij hoor ik van smeden en bekappers die de tradi opleidingen hebben gevolgd dat er maar bar weinig aandacht aan hoefziektes, been en andere problemen wordt besteed.

Net zoals dat er in de meeste opleidingen van dierenartsen ook niet veel wordt gekeken naar de paardenhoef.

Dan beter iemand die door zelfstudie wel dat geheel ziet.
En vergis je ook niet in de groeiende hoeveelheid NB-ers, die ook onderling ervaringen en informatie uitwisselen.

Daarbij vind ik dat het inschakelen van hulp helemaal geen schande is, je kunt nooit alles weten, als je maar weet wat de grenzen van je kennis zijn en niet voorbij die grenzen door blijft modderen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:12

@lbl: maar elk paard kan toch een hoefzweer krijgen, bevangen raken of artrose krijgen? Ik ben dan dus benieuwd of de NB'er daarmee overweg kan.
Ik heb juist begrepen dat dit soort zaken wel bij een TB'er worden meegenomen in de opleiding, mijn bron kan het verkeerd hebben. Maar hoe leert een smid (in welke vorm dan ook) anders hoe om te gaan met dat soort zaken?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:16

Jotoma schreef:
@lbl: maar elk paard kan toch een hoefzweer krijgen, bevangen raken of artrose krijgen? Ik ben dan dus benieuwd of de NB'er daarmee overweg kan.
Ik heb juist begrepen dat dit soort zaken wel bij een TB'er worden meegenomen in de opleiding, mijn bron kan het verkeerd hebben. Maar hoe leert een smid (in welke vorm dan ook) anders hoe om te gaan met dat soort zaken?

Nou het is gewoon jammer dan er weinig complete opleidingen zijn.
Daarom overweeg ik om in de toekomst opleiding van Jaime Jackson te gaan doen.
Ik ga nu zijn boeken lezen, en ik heb al zoveel gelezen.
Zelf doe ik graag ervaring op. Zo heb ik nu zelf een paard met een hoefzweer, en intussen al heel wat meegemaakt.
Rampen pootjes die groeien tot mooie hoeven.. Hier gaat tijd inzitten en energie en hele hoop liefde.

De meeste natuurlijk bekappers weten beter raad met bevangen paarden. Veel smeden timmeren er ijzers onder. (onder motto opweg naar het einde) zo zie ik dat. Terwijl zo'n paard juist een goede bekapping nodig heeft. Hielen laag en de hoef weer in de juiste vorm laten groeien.

Ik ga wel eens een middagje naar de binnenbak, dat is echt om te huilen.
Weet toevallig van 1 smid hier in de buurt, heb nu aardig wat paarden gezien die hij deed/doet..
Allemaal stonden ze scheef op de hoeven. :(:) De hele nog erger als de andere.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:41

Ik bekap al een poosje en durf heus te zeggen dat ik inmiddels wel wat weet.

Toch had ik pas zelf een merrie met een zweer staan die de kop bleef opsteken.
Dan vraag ik gewoon om raad bij iemand met meer ervaring op dat gebied en met die raad heb ik het op kunnen lossen.

Had ik de dierenarts gebeld, dan was me een smid aangeraden en de smid die ik had deed weinig aan de steunsels.
Met gevolg dat deze helemaal in de zool gesmeerd zaten en dat de laatste restjes (ik kan tenslotte ook niet oneindig gaan graven) steunsel in de zool nu problemen gaven.

Juist met dit probleem was ik beter af bij een NB-er.

Wat bevangenheid betreft, dat wordt uitgebreid behandeld op diverse NB-sites en in diverse NB cursussen en workshop.
Evenals HKO, schimmels, rotstraal etc.

Artrose is op zich wel te noemen, maar ik vind zelf dat je geen standaard kunt geven voor hoe daar mee om te gaan.
Bij elk paard is het anders, de oorzaak is anders, de reactie van het paard er op is anders.
Wat je wil is aangetaste gewrichten zo veel mogelijk ontlasten, maar daarbij niet onnodige belasting in de rest van het lijf veroorzaken.
Dat is bij elk paard kijken wat er werkt.
En juist dan is NB en vooral zelf kunnen bekappen fijn.

Je kunt steeds een klein beetje doen en kijken hoe het paard reageert.
Heb je te veel gedaan, is dat nooit heel veel en ook zo weer uitgegroeid.
Dat kan natuurlijk altijd onder begeleiding van een ervaren bekapper.

Ik ken dat Marjo, dat je op 1 stal alle paarden ondergeschoven zijn.
Ze hebben niets gemeen, verschillende rassen, leeftijden, eigenaren, gebruik etc. op 1 ding na en dat is de smid.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 15:48

LBLGypsyCobs schreef:
Ik ken dat Marjo, dat je op 1 stal alle paarden ondergeschoven zijn.
Ze hebben niets gemeen, verschillende rassen, leeftijden, eigenaren, gebruik etc. op 1 ding na en dat is de smid.

Dat is toch vreselijk triest, gewoon kwalijk, en iedereen maar betalen, en er vanuit gaan dat het goed gedaan wordt.
Ik mag niet echt spreken van een klanten kring, maar ben zelf nu bezig met een kleine kaart.
Als ik sta te bekappen praat ik wel, en vertel ik wat ik zie. Maar de meeste staan mij aan te kijken joh waar heb je het over :')

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:04

Oei sorry Jotoma, was inderdaad voor Bwor...
En even mijzelf corrigeren: sorry ik heb wel 1 paard met artrose (een vlaams paard dan nog hoe kon ik die vergeten) Daar heb ik niks drastisch gedaan, zool aangehouden, teen wel heel sterk afgerond. Ik vraag dan elke keer binnen paar dagen hoe het ermee gaat, dan zegt mevrouw dat ze '2 dagen op eikes heeft gelopen op de kiezels, maar nu stapt ze weer vlotter dan daarvoor' :P

Jotoma, ik heb de opleiding hoefsmederij ook gedaan hoor. Een volledig jaar.
Hoefziektes komen in de (te weinig nmm) theorielessen vluchtig aan bod.
Hoefzweren of speciale ziektes komen daar niet echt binnen, we oefenen er op paarden die de mensen zelf willen binnen brengen. We leerden aangepast beslag maken en wat voor hoef erbij hoort. Ze hebben 2 hoeven bekapt als voorbeeld voor als er geen ijzer onder moest (vond die er wel goed uitzien hoor daar niet van) Maar hebben wij zelf nooit gedaan. Meningen tss leerkrachten zelf verschilden ook wat.
Op de hoefsmederijschool heb ik dus geen enkele zweer ofzo van dichtbij gezien. Vnl. bekappen en beslagen, heb 1x een ijzer gemaakt voor een peesprobleem maar dat was op advies van een DA en ik stelde mij daar toen vragen bij, over het peesprobleem zelf hadden we zelf niet echt info gekregen. En ervoor zorgen dat het paard vlak land.
Ervaring ga je toch echt ZELF moeten op doen, met smid/bekapper mee, zolang je wil/kan...

Ik vond het daar wel leuk en gezellig, al begrijpen veel NB'ers dat niet denk ik :')
Ik heb de opleiding gedaan omdat ik een 1dags cursus niet genoeg vond om zelf aan paarden van klanten te beginnen. Ik ben met 3 verschillende personen meegeweest hoefsmid al dan niet bekapper, eentje een mix :P Daar heb ik veel meer van geleerd dan van de opleiding/1 dags cursus.

Weet niet hoe de opleiding in Nl. in elkaar zit en ik kan maar spreken voor 1 opleiding dus.

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:05

GaelleS schreef:
Degene die ik ken doen toch wel hun best om up to date te zijn. Meestal moet het toch van zelfstudie komen hoor, of op nog cursussen gaan of lezingen.
Artrose heb ik minder verstand van moet ik eerlijk zeggen, heb ook geen paard van dichtbij die dat heeft.
Ik zou wel de neiging hebben om 'slechte hoeven' bij artrose te willen verbeteren, maar heb dus geen idee of dat al gedane schade gaat helpen of verergeren. Stel dat het gewoon scheef en vastgegroeid zit ja, laat t dan maar zo staan he :p
Dan wordt er tegenwoordig ook nog geclaimed dat artrose weer kan verdwijnen in bepaalde gevallen omdat t ontstekingen zouden zijn. Daar zou ik precies toch is wat tijd in moeten investeren om dat allemaal is uit te zoeken :)

Jotoma goed dat het je zelf gelukt is, meeste mensen durven helemaal niks wegsnijden :p Bij schimmel ben ik toch voor echt ALLE schimmel weg te snijden en dat bij te houden zodat er zeker niet nog een nieuw zwart streepje in komt. Dus niet een gat maken dat nog helemaal zwart ziet als je klaar bent. Eventueel ook nog nabehandelen met product naar keuze :P
Die foto is toch nog van de scheur er nog was he, want daar is hij echt niet weg :p Heb even moeite met je laatste zin te begrijpen daarmee :')

Die foto is nadat de hoefsmid toen niet genoeg weggehaald had, heb dus idd na deze foto alle rotzooi weg gesneden en alles goed afgerond zoals marjo zegt. Sindsdien is het ook niet meer terug gekomen.
@marjo ik ben idd niet van het wegsnijden van scheuren mijn merrie heeft ze ook, kwam uiteindelijk van de druk van de toonkwartieren, maar deze specifieke scheur kreeg ik niet opgelost als ik hem niet alsnog schoon zou snijden. (Hij was ook al helemaal door tot aan de witte lijn)
Laatst bijgewerkt door Bwor op 30-01-16 16:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 16:06

Dank voor jullie uitgebreide toelichtingen! Mijn vragen zijn objectief en zijn echt om kennis op te doen en zelf een beter beeld te kunnen vormen vwb smeden.

In ned duurt de opleiding 3 jaar zag ik :)