Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Bwor schreef:Sinds mei 2015 hou ik zelf de hoeven bij en sinds september haal ik elke 1 of 2 weken overtollig steunsel materiaal weg, steeds komt het weer terug dus heb het idee dat ik nu 15 jaar steunsel materiaal aan het weghalen ben. Foto is van vandaag, dinsdag steunselen gelijk gemaakt aan de zool, maar op de foto is al weer steunsel materiaal rond de straal te zien. Op de foto van de onderzijde lijken de hielen vrij lang maar dit valt in het echt mee, hoewel er wel een klein stukje af mag (kleine beetjes per keer want hij is herstellende van een dubbele peesblessure)
Wat me dus heel erg opvalt is al dat steunsel materiaal wat er keer op keer weer verwijderd kan worden, zal echt een ophoping zijn geweest
[ [url=m/1b6Zye.jpg]Afbeelding[/url] ]
Jotoma schreef:Ja, ga ik doen. Wilde ze vandaag maken, maar het was te modderig. Daarnaast zit ik thuis met een whiplash en is hoeven nu omhoog houden en voorover buigen een hele pijnlijke opgave.
Foto van elke voet van de voorkant en onderkant? Of zijkant en onderkant?
Jotoma schreef:Ja, ga ik doen. Wilde ze vandaag maken, maar het was te modderig. Daarnaast zit ik thuis met een whiplash en is hoeven nu omhoog houden en voorover buigen een hele pijnlijke opgave.
Foto van elke voet van de voorkant en onderkant? Of zijkant en onderkant?
DubbelDun schreef:Het zou jammer zijn als iedereen nu daar naartoe verhuisd. Persoonlijk vind ik het daar veel minder gebruiksvriendelijk posten als hier op bokt.
@bwor: ziet er netjes uit.
DubbelDun schreef:Wat ik met die scheur zou doen is blootleggen tot alle troep er uit is, maar ook wat meer van de wand af halen zodat er geen druk op die scheur komt en ze meer op de zool staat. En elke dag even de scheur deppen met wat bleekwater om alle bacteriën om zeep te helpen.
Jotoma schreef:@gaelle: ik denk dat je de bokker voor mij bedoelt: bwor.
Snelle conclusie uit 2 berichten: bij het scholen tot NB'er zijn mijn genoemde punten dus niet meegenomen?
Reden dat ik het vraag is: stel je loopt tegen een van de genoemde punten aan en bekapt je paard natuurlijk, dan lijkt het me erg vervelend om er alsnog een TB'er bij te halen. Met name omdat er in uitgangspunten best een verschil zit.
Jotoma schreef:@lbl: maar elk paard kan toch een hoefzweer krijgen, bevangen raken of artrose krijgen? Ik ben dan dus benieuwd of de NB'er daarmee overweg kan.
Ik heb juist begrepen dat dit soort zaken wel bij een TB'er worden meegenomen in de opleiding, mijn bron kan het verkeerd hebben. Maar hoe leert een smid (in welke vorm dan ook) anders hoe om te gaan met dat soort zaken?
LBLGypsyCobs schreef:Ik ken dat Marjo, dat je op 1 stal alle paarden ondergeschoven zijn.
Ze hebben niets gemeen, verschillende rassen, leeftijden, eigenaren, gebruik etc. op 1 ding na en dat is de smid.
GaelleS schreef:Degene die ik ken doen toch wel hun best om up to date te zijn. Meestal moet het toch van zelfstudie komen hoor, of op nog cursussen gaan of lezingen.
Artrose heb ik minder verstand van moet ik eerlijk zeggen, heb ook geen paard van dichtbij die dat heeft.
Ik zou wel de neiging hebben om 'slechte hoeven' bij artrose te willen verbeteren, maar heb dus geen idee of dat al gedane schade gaat helpen of verergeren. Stel dat het gewoon scheef en vastgegroeid zit ja, laat t dan maar zo staan he :p
Dan wordt er tegenwoordig ook nog geclaimed dat artrose weer kan verdwijnen in bepaalde gevallen omdat t ontstekingen zouden zijn. Daar zou ik precies toch is wat tijd in moeten investeren om dat allemaal is uit te zoeken![]()
Jotoma goed dat het je zelf gelukt is, meeste mensen durven helemaal niks wegsnijden :p Bij schimmel ben ik toch voor echt ALLE schimmel weg te snijden en dat bij te houden zodat er zeker niet nog een nieuw zwart streepje in komt. Dus niet een gat maken dat nog helemaal zwart ziet als je klaar bent. Eventueel ook nog nabehandelen met product naar keuze![]()
Die foto is toch nog van de scheur er nog was he, want daar is hij echt niet weg :p Heb even moeite met je laatste zin te begrijpen daarmee