tja....daar zijn de meningen ook erg over verdeelt. Ik vindt het 'eng'....de diepe buiger krijgt op z'n donder zo en kan door de andere stand juist weer aan het hoefbeen gaan trekken....maar ik ben gelukkig ook maar een leek,dus misschien is het wel niet waar...
Het ligt er natuurlijk aan hoe de verzenen waren vóór de ingreep en hoe het inwendige van de hoef er uit ziet. Rob zal zeker niet 'zomaar' de boel verlagen. Als de verzenen te hoog(te dik) zijn dan kan dat natuurlijk ook ongewenste druk uitoefenen op het inwendige..?
Goeie actie van jouw smid om uit eigen initiatief met Rob contact te zoeken - dan snap ik wel dat hij bereid is om zijn visie te delen.
Kent iemand van jullie Hans van Maurik? Die is verbonden als hoefsmid aan de kliniek in Emmeloord.
Fijn dat je tevreden bent, Fancy! En dat je weer zoveel hoop gekregen hebt dat het goed komt.
Ik zou nog foto's laten zien van Nado zijn schoenen. Het gaat steeds beter, woensdag even een terugval vanwege de sneeuw, maar gisteren was hij al weer zo vlot ter been dat hij het hek uitglipte toen ik net even niet aan het opletten was
Op de foto staat hij inderdaad op de wei. Hij werd heel neerslachtig van het alleen maar op zijn eigen paddock staan, ik heb hem toen een keer bij de anderen gelaten en dat heeft hem toen veel goed gedaan. Ook het feit dat hij een behoorlijk eind moet lopen om achterin de wei te komen, wat weer goed is voor zijn beweging. Dus hij mag nu dagelijks 5 min zonder en een half uurtje met graasmasker in de kudde. Ik snap dat anderen dat risico niet zouden nemen, maar omdat hij nu niet bevangen is geworden van suikers etc maar echt van de kou, doe ik het dus wel vanwege zijn gemoedstoestand.
romeorowan
Geplaatst: 13-02-10 10:29
Nado: wat een geweldig gezicht die enorme kniekousen tot in zijn oksels en de schoenen zijn ook mooi. Fijn dat het weer goed gaat.
Even een vraagje: heeft een warme deken op de rug ook invloed op de doorbloeding in de benen? Bij mensen in ieder geval niet want ik kan het flink warm hebben en toch koude voeten, maar hoe zit dat bij paarden. Als je het artikel wat eerder geplaatst is mag geloven zou dat wel het geval zijn. Ik probeer een verklaring te vinden waarom Indiana het in sneeuw,vorst en hobbelige ondergrond zo ontzettend goed doet. Ik heb haar al vroeg in de herfst eerst 's nachts en later dag en nacht onder een dekentje gezet (i.v.m. kolieken eerdere jaren). Ook stond zij in de herfst 's nachts al op stal terwijl de anderen nog in de paddock liepen. Nu heeft ze een 300 grams deken op en loopt van 's ochtends 8.00 uur tot ca. 18.00 uur buiten.
geerke
Geplaatst: 13-02-10 11:35
het zou kunnen dat een deken helpt. Maar ik denk dat s'nacht op stal ook wel helpt....als de stal tenminste schoon en droog is. Twee dagen geleden sneeuwde het hier,in de middag pablo toch maar binnen gezet.....met zijn beide voorbenen in twee emmers warm water
Nado@ Mooie beenwarmers hoor! Nado doet mj altijd aan pablo denken in het klein...
Jannepauli
Geplaatst: 13-02-10 11:50
Toch zit er een lastig punt tussen 'koelen' en 'verwarmen' ...
In het geval van 'kou' trekken de bloedvaten zich samen. Dat zou pijn kunnen veroorzaken, en eventueel klontervorming van het bloed dat in de fijne haarvaatjes, wat ook pijn veroorzaakt. In het geval van 'verwarmen' echter zetten de bloedvaten uit. Dat kan ook pijn veroorzaken en druk op beschadigd weefsel.
Met de gedachte dat klontervorming niet zo snel voorkomt en veel te maken heeft met de bloedsamenstelling en tijdsduur van het blootstellen aan heftige kou, vraag ik me af wat nu beter is. Immers, bij pijn wordt altijd 'koelen' aangeraden....
Ik vind die sokken wel heel creatief - je zou ook wollen bandages kunnen gebruiken. Die 'soft rides'... zijn dat nou die schoenen waar je zelf een soort imulsie moet vormen onder de hoef als steunpad?
Nado
Geplaatst: 13-02-10 12:08
Het zou best kunnen van die deken, romeorowan, ik heb me dat ook wel eens afgevraagd. Ik denk wel dat het verschil met Indiana en andere paarden die wel last hebben van de kou is dat Indiana maar 1x bevangen is geweest. De kans dat daardoor haar haarvaatjes ernstig beschadigd zijn geraakt is niet zo groot. Nado wordt dit jaar 18 en is zijn leven zeker al 10 keer bevangen geweest, dus die beschadiging is zeker aanwezig.
JannePauli, bij de soft-rides zitten gelzooltjes in verschillende samenstellingen die je kan bestellen. Je hoeft zelf niets te doen dan aantrekken.
Hoe kun je bepalen welke pad voor jouw paard geschikt is.. ik zag op de site inmiddels zoveel variaties..?
Isapaardje
Geplaatst: 13-02-10 16:15
Koelen of warmen ... dit is alleen van belang bij een acute toestand. Bijv. als je paard acuut door iets hoefbevangen is geworden, ga je koelen.
De winterlaminitis waar wij het over hebben, komt alleen voor bij chronisch bevangen paarden. Het is dus niet zo dat een paard zomaar hoefbevangen raakt van de kou.
Daarmee is het in mijn ogen duidelijk dat het iets met eerder opgelopen beschadigingen in de hoef te maken moet hebben. Er is na een hoefbeenkanteling veel weefselschade, en dus ook schade aan de haarvaten. Wellicht minder bloedvaatjes; en als die dan dicht gaan zitten door de kou (denk aan bijv. aan ziekte van Raynaud bij mensen ... dat is dus niet hetzelfde als wintertenen), dan geeft dit gevoelige of nog erger, echt pijnlijke voeten. Warmhouden dus!
Leuk die beenwarmers Nado Let wel op dat ze niet nat worden en dan gaan bevriezen, want dan heb je een stel geweldige 'coldpacks' om zijn benen zitten (en dat is dus niet de bedoeling).
Kinke
Geplaatst: 13-02-10 16:30
Jannepauli schreef:
Kent iemand van jullie Hans van Maurik? Die is verbonden als hoefsmid aan de kliniek in Emmeloord.
Is volgens mij de smid die Kinke destijds heeft beslagen na opname in Emmeloord. Maar kennen....niet echt
jesito
Geplaatst: 13-02-10 17:30
Bij mijn shet helpt de equipalazone (buut) niet echt naar mijn mening. Ik heb alleen nog een voor vanavond en morgen, ik wil hem zolang de grond zo hard is eigenlijk even op een pijnstiller laten, maar is er niks anders wat hem beter helpt.
romeorowan
Geplaatst: 13-02-10 18:28
Er wordt ook wel metacam gegeven, maar dat werkte voor Indiana niet voldoende. Bij een ander paard in dit topic werkte metacam wel goed (als ik het goed heb). Even als wetenswaardigheidje: ik heb voor onze honden Novacam, hiervan is de werkzame stof net als in de Metacam: meloxicam. Novacam is echter goedkoper.
Dat buut niet werkt, kan ook komen omdat het lichaam zelf niet in staat is zich te 'genezen'. Er kan een tekort zijn in iets in de voeding. Maar om dat op te zoeken, is heel lastig weet ik uit ervaring. Toch kun je wel naast de dierenarts pijnstiller, iets 'natuurlijkers' geven wat beter is voor het paardenlijf. Hieronder wat voorbeelden.
Wilgentakken: In de bast zit de stof die ook in aspirine zit.
Of Duivelsklauw; is natuurlijke pijnstiller. Oa verkrijgbaar als drankje voor door het voer, onder de naam No-bute (Jordens) of DevilsRelief paardendrogist.
Brandnetel is goed voor de afvalstoffenafvoer en goede doorbloeding. Mariadistel ondersteunt de lever.
En zo zijn er nog heel veel kruiden die nuttig (kunnen) zijn.
Of Arnica druppels wil ook wel eens helpen, of bij spierpijn traumeeltabletten.
Zelf geef ik nu al weer een tijdje Ginkgo bij (voor doorbloeding van de kleine haarvaten).
Heb ook al een potje MSM door het voer gedaan. Is ook licht ontstekingsremmend.
Olie, bijv. de trias omega olie van Groene Os heeft ook een licht ontstekingsremmende werking.
Gebruik kruiden wel zorgvuldig en met begeleiding. Bij verkeerd gebruik of teveel door elkaar met alle andere suplementen kan het weer een extra belasting zijn. Het lichaam moet al die dingen verwerken en daarin zijn kruiden wel heel erg effectief maar kan in enkele geval weer net teveel zijn. Duivelsklauw is inderdaad erg effectief, ook licht bloedverdunnend naast pijnstillend.
jesito
Geplaatst: 14-02-10 12:16
Het gaat echt niet goed met mijn pony en ik maak mij heel veel zorgen, hij loopt ondanks pijnstiller alleen maar slechter. Ik heb hem na overleg met de pensionhoudster op stal gezet, zij vond ook dat ik dit moest doen. Hij heeft zelf geen stal omdat hij in een groep staat, dus ben al heel blij hiermee. De harde grond is op dit moment echt niet fijn voor hem en hij had vannacht buiten geslapen en was helemaal nat. Normaal slaapt hij toch eigenlijk altijd wel binnen, maar of dit te maken heeft met dat hij moeilijk uit de voeten kan, geen idee.
Alleen zijn de meningen nogal verdeeld over de voeding, ik vind dat hij bijv wel wat hooi mag en iemand anders zegt van niet. De dierenarts vond ook dat hij wat hooi mag, maar niet onbeperkt. Ik bedoel, hij moet toch iets eten.
Hij kan nu in ieder geval droog liggen en hoeft zich niet in een groep te bewegen.
Wat kruiden enzo betreft durf ik nu helemaal niet zelf te gaan experimenteren. Ik hoop alleen maar dat het goed komt met hem.
Als hij geen hooi zou mogen, wat zou je hem dan te eten geven?
paars
Geplaatst: 14-02-10 12:27
Zéker moet bij blijven eten!! Anders loop je kans op vet in zijn bloed en ben je nog verder van huis. Ruwvoer moet je altijd wel blijven aanbieden, als je een arm ruwvoer hebt, zoals graszaadhooi, dan kan je ze daar een hele tijd mee bezig houden, zeker als je dat aanbiedt in een hooinet. Wat voor hooi voer je nu? Een deken opleggen zodat hij niet te koud krijgt en nat wordt. Omdat hij nu minder beweegt heeft hij daar sneller last van. Al je krachtvoer/bix of wat je er ook bij geeft achterwege laten. En geen gras! Zijn er foto's gemaakt van de voetjes (om te kijken naar de mate van verkanteling) en is de smid al langs geweest?
Isapaardje
Geplaatst: 14-02-10 12:31
Het is niet onwaarschijnlijk dat er sprake is van hoefzweren. Daar helpt buut niet tegen.
Hoefzweren komen vaak voor na een bevangenheid. Vaak pas paar maanden erna, het lijkt of er een ernstige terugval plaatsvindt. Kroonrand kan opzwellen en paard wil/kan nauwelijk nog lopen, zeker omdat het aan meerdere hoeven tegelijk voorkomt. Helaas is het niet goed aan te tonen of het HB is, of hoefzweren. Mede ook omdat het geen 'uitkapbare' hoefzweren zijn (ze zitten veel hoger in de hoef, en komen er vaak na een tijd bij de kroonranden uit, vandaar dat opzwellen ... soms zwelt hele onderbeen op).
Onbeperkt hooi is geen goed idee, maar niets voeren natuurlijk ook niet. Probeer wat grof stengelig hooi aan te komen; daar doen ze ook wat langer over en zit over het algemeen wat minder voedingswaarde in.
jesito
Geplaatst: 14-02-10 12:43
We hebben op stal behoorlijk grof hooi, maar wel een goede kwaliteit. Er is geen smid geweest. Hier in Limboland is het carnaval en is tot woensdag alles dicht en ook smeden werken nu niet. Ik probeer hem wel voor woensdag te regelen. Hij staat nu in een stal van 3,5 *4 dus hij kan nog tamelijk rondlopen als hij dat wil.
Ik ga zo meteen nog maar eens kijken en morgen bel ik zowiezo de dierenarts nog even op, kijken wat zijn mening is.
Niet in ieder bier zit suiker. Las laatst ook dat donkerbier weer klonteringen van het bloed voorkomt en veel vitamine B en flavonoïden bevat. Gezond dus, dan maar de suiker (want in donkerbier zit dat wel) voor lief nemen.
Overigens heeft St.Hippolyt een speciaal paardenbiertje, Equimal genaamd.