[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:37

Ja, paarden met IR krijgen 'vetpockets', dikke nek, bij de schouder, rond de staartwortel, rond de anus en ruinen krijgen vaak een 'volle' koker en merries kunnen voor de uiers een beetje zwelling krijgen die zacht aan voelt (als het hard is zijn het de melkklieren, dan is het wat anders, 't is echt een beetje 'vetbobbels').

IR is iets wat langzaam kan ontwikkelen naarmate ze dikker worden of acuter door een jaar veel gras of overvoeren ofzo. Raya kocht ik van een manege waar ze 2,5 jaar gestaan heeft. Ze werd nauwelijks gebruik voor de lessen, alleen als poetspony was ze populair. Ze stond dus min of meer 24/7 op stal en mocht blij zijn als ze er een paar keer per week even uit kwam. Maar wel gewoon mee in het voerregime van 'langslopen en scheppen' en dus 2 x daags volle schep sportbrok en volop voordroog/kuil (het was meer kuil dan voordroog). Ik heb foto's van hoe ze was toen ze op die stal kwam, die staan in m'n profiel... Zo was ze niet toen ik haar kocht, toen was ze wat breder zeg maar (geul over haar hele ruggegraat). Op alle vorige plekken waar ik haar had (3 in totaal) heeft ze gras gehad. M'n laatste plek was een eigen huurwei met een dijk, daar had ze het jaar rond gras omdat die dijk nooit kaal werd en ook de paddock te groot was om kaal te worden. Ze heeft daar nooit echt problemen gehad, 1 keer 2 dagen op eieren gelopen. Maar sinds ze op de huidige plek (midden in het dorp) staat gaat het van lieverlee steeds slechter en lijkt ze alleen maar gevoeliger te worden. Of dat komt omdat er toch meer gevoerd wordt door mensen uit de wijk dan ik denk, óf omdat ze door al dat gras uit voorgaande jaren toch langzaam steeds meer IR is geworden... ik weet het niet. Derde optie is dat ze toch PPID heeft en daardoor gevoeliger wordt... dat ga ik laten testen zodra ze hier doorheen is.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:44

Yanaa schreef:
@ Francis:
Wat kun je je dan verkijken op de maten hè! Op het oog denk je die en blijkt dan vaak een andere te zijn.
Hoelang heb jij die crocks aan gehad voordat het zo week werd?

We duimen voor warmer weer en goede verlopen! :j

Ja bizar! En ik had nog wel naar de maattabel gekeken en volgens die tabel zou ze 4 moeten. Zal nu nog es kijken wat er bij 2 staat, misschien heb ik gewoon scheel gekeken... 8)7 :roll: B-)

De crocks heeft ze sinds vrijdag. Wel twee keer gewisseld omdat ze ze de eerste keer beiden verloren was na 1,5 dag, toen heeft ze dus ook nog even met blote voeten gelopen en de tweede wissel was maandag avond laat, toen was ze er 1 kwijt, die voet was ook alweer weer uitgehard, maar kon toen niet een uur wachten ofzo dus de andere voet was nog niet echt uitgehard voor de nieuwe er weer om ging. Toen stonken ze ook al zo (dat typische hoefluchtje, maar dan behoorlijk sterk). Vandaag stonken ze nog wat meer dus besloten sowieso niet te plakken vannacht (dat was ik dus eerst van plan, nu een paar uur op schoenen en dan vannacht op nieuwe crocks met piepschuim i.p.v. dat dunnere spul). Ik ben bang dat als je ze niet tussendoor steeds goed laat drogen en uitharden, je uiteindelijk ook nog rotstraal kweekt. En een weke zool helpt een hoefbevangen pony natuurlijk sowieso niet.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:46

Ik denk dat ik die van mij eens laat testen op IR en PPID als we hier doorheen zijn. Vooral IR, precies mijn shet hoe je dat omschrijft.
Die dikke koker was ook al een bekend probleem bij de vorige eigenaresse, waar hij alleen in een wei stond met gras dat bijna net zo hoog als hem stond de hele tijd. Dus misschien dat het daar al begonnen is en het bij mij geleidelijk aan verergerd is.

Bij die van jou is het dus eigenlijk al begonnen in de jaren dat ze op die manege stond. Wanneer heb jij haar laten testen dan? Ook toen je zelf de symptomen ging herkennen?

Blijkt toch wel hoe belangrijk het is om een gebalanceerd en op elk individu aangepast voer regime te hebben als je ziet wat ze er allemaal aan over kunnen houden.
Ben nooit zo met al die ziektes bezig geweest, ook nooit gehoeven nog tot nu }:0 Gaat een hele onbekende wereld voor me open waar ik me toch allemaal eens in moet gaan verdiepen. Was met de PPID toen al een hele studie om op een goede lijn te komen wat het beste is.

Al best wel snel dus dat het week werd :(
Ik ga denk ik gewoon elke dag even checken.. word het week dan gaat hij er een halve dag vanaf om het te laten drogen en dan er weer nieuwe onder. Denk ik.. haha

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:59

*Yayy* Busted!
Voor het eerst vandaag is hij weer op het harde gaan staan uit zichzelf! *\o/*
Afbeelding

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:01

Francis ik heb de ultra en ik vind ze juist super makkelijk aan te doen. Het is net als met bv de singels en gespen van je deken het wordt een soort automatisme/automatische piloot. Dus dan is het plop erin en dan hup hup gespje vast en hij zit!
Het fijne is dat ze lekker zacht en flexibel zijn maar de zool "hard" van rubber.

De mijne is waarschijnlijk toen hb geworden doordat hij Cushing had. Later in dat jaar positief getest erop ( feb 2016 onverklaarbaar hb met kanteling en okt 2016 positief getest op cushing )

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:08

Ik heb mijn merrie nooit laten testen omdat de test die hier gedaan wordt niet betrouwbaar is. Een paard met IR heeft niet perse een hoog glucose gehalte en de glucose intolerantietest kan link zijn, daar kun je een paard acuut hoefbevangen mee maken als ze echt flink IR zijn.
De symptomen spreken voor zich... de vetpockets, de intolerantie voor voeding met een hoog glucose gehalte (let op.. .fructaan en fructaan index zijn niet juist.. fructaan is GEEN suiker en heeft dus geen invloed op een paard met IR. Fructaan is een 'zetmeel' en kan dus wel op lange termijn Hb veroorzaken maar dat werkt volgens een ander mechanisme. De fructaanindex is eigenlijk een 'glucose' index, maar ook dan werkt'ie niet feilloos. Mijn merrie is in juli ook hb geweest, doordat ik haar na een lange droge periode een kwartiertje op het gras zetten op de 3e regenachtige bewolkte dag ná de droogte. Volgens de fructaanindex is dat veilig, regen en geen zon... maar door de lange droogte heeft het gras heel veel glucose omgezet in fructaan... als het dan gaat regenen, waardoor het gras weer kan gaan groeien, zet het gras al die extra fructaan weer om in glucose en heb je ondanks dat het regent en bewolkt is dus gras met een heel hoog glucosegehalte... Als je dan ook meeneemt dat een paard wat maar zelden mag grazen in 15 minuten net zo veel naar binnen kan werken als een paard wat veel mag grazen in een uur eet... Dan heb je dus een hoefbevangen pony....

Wil je meer weten over hoe eea werkt dan kun je op mijn website m'n e-book downloaden, daar leg ik heel veel dingen over spijsvertering in uit en over de gevolgen van als er iets scheef gaat: http://francisdierenhomeopathie.nl/even ... -kan-zijn/ (gratis download zonder dat je info hoeft in te vullen)
Of je kunt lezen op het forum van de ECIR groep van Dr. Kellon, zij is expert op het gebied van PPID (Equine Cushing) en IR: https://www.ecirhorse.org/

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:10

Peachy schreef:
Francis ik heb de ultra en ik vind ze juist super makkelijk aan te doen. Het is net als met bv de singels en gespen van je deken het wordt een soort automatisme/automatische piloot. Dus dan is het plop erin en dan hup hup gespje vast en hij zit!
Het fijne is dat ze lekker zacht en flexibel zijn maar de zool "hard" van rubber.

Ok, maar dat klinkt dus als de 'gewone' ultra, niet als die all terrain ultra, die heeft een zachte zool, is een combi van de oude all terrain en de oude ultra. Dan ga ik es naar die ultra kijken, want dat zachte van de EF vind ik wel mooi en de maatvoering past dénk ik beter bij de voet van m'n merrie, die heeft een iets langwerpige hoef, net niet rond en de Cavallo werkt het best bij een ronde voet, begreep ik.
Maar goed... heb nu cavallo's in gebruik en als dat goed blijft gaan kan't ook maar zo zijn dat ik die gewoon koop. Voor rijden wil ik t.z.t. toch het liefst scootboots dus het is alleen nu voor de HB.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:13

Ik vind het zo achterlijk... kijk nou... Dit is de voet van m'n merrie...

Afbeelding

en de cavallo maat 2 zou van 118 tot 125 cm. zijn.
Ik zie een lengte van 13 cm. of meet ik dan toch te ver?

andere voet
Afbeelding

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:16

Paris heeft maat 2, haar hoef is idd 125 mm.

Ik heb toen twee paar besteld en de verkeerde maat terug gestuurd.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:19

@ Francis:
Bedankt voor je info! Erg nuttig, ga hier even een bestandje van maken met alle info. Jouw e-book ga ik ook even downloaden en doorpluizen.

Ik zou idd ook op 13 komen, misschien nog wel ietsjes meer. Maar zeker niet minder. In iedergeval niet de maat die er bij maat 2 aangegeven staat!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:21

Ik reageer zo even op iedereen, zit nu op mijn mobiel. Maar ik zou idd maat drie nemen.

Deni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:23

Vandaag had mijn moeder mijn pony zien liggen dus ik had meteen de alarmbellen rinkelen. Maar gelukkig toen ik er was kon ze nog lekker gek doen/rennen en bokken en liep ze op het harde goed. Wel had ze een iets warmer rechtsvoor hoefje.. maar ik zie dus verder weinig gevaar..? (Altijd 1000x dingen uitvergroten en mij zorgen maken over alles :o ) Ze komt op de paddock en het hooi is getest en 'goed'. Verder kan ik niet veel doen, en hopelijk is het verder niks. De hoefsmid komt ook nog overmorgen, dus komt goed denk ik..

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:34

Francis schreef:
Wil je meer weten over hoe eea werkt dan kun je op mijn website m'n e-book downloaden, daar leg ik heel veel dingen over spijsvertering in uit en over de gevolgen van als er iets scheef gaat: http://francisdierenhomeopathie.nl/even ... -kan-zijn/ (gratis download zonder dat je info hoeft in te vullen)
Of je kunt lezen op het forum van de ECIR groep van Dr. Kellon, zij is expert op het gebied van PPID (Equine Cushing) en IR: https://www.ecirhorse.org/

Nog een kleine toevoeging, de blogs van dr Kellon zijn ook erg informatief: https://drkhorsesense.wordpress.com/

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:36

Hihi... ik zie ineens je onderschrift Deni... <3 Hier nog een salsa lover ;)
Wat betreft liggen... Liggen mag hé, is goed voor ze. Zolang ze maar ook weer in de benen willen. Als ze bokt en gek doet zal er weinig aan de hand zijn, dan heeft ze geen pijn anders deed ze dat echt niet.

Precies Yanaa, dat dacht ik dus ook, minstens maat 3. Maar de 2 zit echt goed, heb meerdere keren gecheckt en als ik het malletje van d'r voet in de schoen leg ligt dat ook ruim voor het punt waar de bal van de voet in de schoen zit. Zo raar... Terwijl ik die Cloud dus op 13,5 cm. lengte had besteld en daar zat ze niet ver genoeg in en bleef met de bal op de achterkant van de schoen rusten... Kennelijk maakt het model van de schoen dus ook wel echt uit, de Cloud was wel heel schuin viel me op, dus voor een 'platte' hoef. Raya heeft gewoon vrij normale hoeven, zeker niet stijl maar dus ook niet plat genoeg kennelijk (terwijl ze toch best heel laag op de verzenen staat)
Hier net bekapt, in juli, toen ze ook hb was

Afbeelding

Wel lastig dit want zo durf ik ook niet zonder passen een ander merk te kopen.
Laatst bijgewerkt door Francis op 07-02-18 22:38, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:37

Voor het eerst vandaag even goed alle foto's bekeken, practige couture komt hier voorbij! Zal morgen ook even een foto maken hier, niet echt spectaculair.
Over de I.R.-test, mijn vriendin heeft dat destijds laten doen en de paardenarts, die ook die van mij is, heeft dat bloed opgestuurd naar Duitsland. Er kwam een torenhoge waarde uit, bij haar paard. Die was ook voortdurend bevangen en uiteindelijk heeft ze hem in laten slapen.
Over de hoefschoenen: maat blijft lastig, ik heb voor mijn pony (IJslander) cavallo's maat 2, maar die zijn nu, net bekapt, gewoon weer veel te groot. Nog maar een paar maat 1 erbij zien te vinden. Ik heb ook easyboots, zowel in maat 0 als in maat 1, maar die raakt ze veel sneller kwijt dan de Cavallo's.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:38

Francis: Mistral heeft Ir en cushing..
Ze krijgt alleen maar goed en geanalyseerd hooi en een beetje Vito.. dat is met de pijnstilling erbij het enige wat erin gaat al een langere tijd nu..

Vet pockets had ze altijd wel toen ik nog niet wist wat ze allemaal mankeerde nu niet meer

Dit is haar uier:
Afbeelding

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:43

Dat heeft die vriendin van mij dus ook Mysa, de 3 en 4 zijn beiden van haar KWPN-er, die heeft 3 als'ie net bekapt is maar daar past'ie tegen de tijd dat íe weer moet niet meer in. 4 met zooltjes als'ie net bekapt was ging ook wel maar toch minder goed. Die heeft dus 2 maten. Mijn mazzel want daardoor kon ik 3 maten passen, ik dacht de 4 nodig te hebben, blijkt nu dus de 2 en de 3 ga ik straks proberen met sokken om haar hoeven/benen. De hoeven met het meetlint zijn zo'n 4 weken geleden bekapt en over 2 weken weer aan de beurt. Ze flaren nu weer wat meer door haar HB-episode van juli, die schade/zwakte zit nu onderaan de hoef. Ik denk dus dat ze met bekapte hoefjes en wanneer het flaren weer over gaat, sowieso de 2 goed zou moeten passen. Maar nu gaat het dus kennelijk ook nog (of ik moet straks op stal een drama aantreffen, maar dat lijkt me sterk).

Hmm, dan ligt het daar dus niet aan Daphne... raar... Wellicht toch hormonaal vanwege de PPID iets aan het 'rommelen' waardoor dit gebeurt? Geen idee hoor, ik roep nu ook maar iets. Of een melkklier ontsteking maar da's onlogisch als ze geen melk geeft.
Laatst bijgewerkt door Francis op 07-02-18 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:46

Mijn ervaring met hoefschoenen tot nu toe is aftekenen op een stuk karton het betrouwbaarste om de goede maat te krijgen. :j

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:48

Dat heb ik dus gedaan voor de crocks (malletjes van karton maken), zal die idd nog eens nameten, kijken waar ik dan op uit kom.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:54

Ja zou kunnen Francis, misschien de waarden maar weer even laten testen ze staat al geruime tijd aan 1 pil prascend per dag.. ze heeft wel lang nog melk nagegeven maar dat is nu al jaren terug

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 22:56

Ik weet niet, met die waarden, in december hier perfecte waarde en in januari hb.....

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 23:10

Ja, dat is dus het probleem, het is en blijft een momentopname en die tests zijn ook niet altijd waterdicht. Testen voor IR is bijv. heel lastig omdat een IR paard niet persé een hoog glucosegehalte in het bloed heeft en daar wordt vaak naar gekeken. Maar je moet ook naar het insuline gehalte kijken. Als de glucose normaal is maar insuline hoog, dan heb je dus IR. En alleen een hoog glucosegehalte zegt ook niet alles.
Met PPID is het al niet anders.. Sommige paarden met de uiterlijke symptomen van PPID hebben relatief normale waarden terwijl anderen een torenhoge waarde kunnen hebben zonder symptomatisch te zijn.
%)

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 23:15

Testen op I.R.vind mijn d.a. überhaupt overbodig, zei zegt dat je er met herhaald bevangen paarden sowieso vanuit moet gaan, zeker als ze ook ppid hebben. En ik voer ook al jaren alsof ze I.R. is, dus in ons geval voegt het niets toe. Voor Daphne weer ik natuurlijk niet.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 23:21

Hertesten op ir ga ik ook niet doen hoor.. de acth test vind ik een ander verhaal ook vanwege dosering prascend.. met meer of beter beleid voeren dan wat ik nu doe kan ook niet zou in ieder geval niet weten hoe..

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 23:31

Ik denk dat de hoefballen minder week worden als je onder de tape een laag/paar lagen vetwrap aanbrengt (eventueel nog met watten tussen de vetwrap en hoefballen).