[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:26

_Elaine_ schreef:
goede avond.

sorry voor het binnen vallen
maar helaas ook hier een HB geval.

gelukkig helemaal nog in het begin stadium en de Da was er erg snel bij, maar er is wel goede hoop dat het helemaal goed komt met hem.

ben er wel helemaal nieuw mee.
maar 1 ding is mij duidelijk, mijn pony gaat als die beter is niet meer t gras op ,maar op een landje met meer onkruid dan wat anders

Kom maar binnen vallen hoor!! Goed dat DA er snel was.
Pas een beetje op met onkruid, dat zijn vaak juist onverwachte bommetjes qua fructaan. http://www.safergrass.org/pdf/JEVS8-05.pdf
Helaas is het vertaalde artikel volgens mij verdwenen op mensport. Daar wilde ik in eerste instantie de link van plaatsen. In dit artikel staan wat plantjes die je eigenlijk beter niet hebt, zoals o.a paardenbloem, klaversoorten, kweekgras etc,
Fijn dat je wel op in begin stadium zat en snel was.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:29

elaine: super dat je er zo optijd bij was zeg, echt schrikken he zo een moment :(:)
heeft je pony medicatie gekregen en wat was het advies van je veearts?

mamaloe kwam eigenlijk van het land met veel onkruid met daartussen wat gras en kale plekken af, naar een korte weide met wel gras maar veel klaver....daar heb ik haar toen bevangen aangetroffen.

als ik morgen een foto maak van de onkruidweide, kunnen jullie dan aan de onkruiden zien of dit schadelijk is of niet en of ze op dit land straks weer eventjes met een graasmasker op mag staan?

_Elaine_

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:42

het land waar hij dan komt te staan is hoofdzakelijk lavendel wat er in staat.

mijn pony staat nu op de bute,
en moet zeker tm volgend weekeind ( dus 14 aug) op het zand.
hij krijgt nu zemelen en hooi van vorig jaar.

en als hij na dat weekeind goed is zonder medicatie, dan mag die t land op
zoniet komt de da terug
en mocht hij nou om welke reden dan ook verslechteren komen ze ook binnen no time terug :)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:04

Ik hoor hier bute vaker genoemt worden dan metacam, wat zou een reden kunnen zijn dat mijn veearts voor metacam heeft gekozen?

Hoop voor je dat na komende week je pony weer lekker van het zand af kan.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:06

MiniLoe schreef:
als ik morgen een foto maak van de onkruidweide, kunnen jullie dan aan de onkruiden zien of dit schadelijk is of niet en of ze op dit land straks weer eventjes met een graasmasker op mag staan?

Ja foto's heel erg graag!! Tug is er ook erg goed in, ik zal haar ook vragen mee te kijken.
Ik plak even iets van mijn eigen website om te laten zien hoe je het beste foto's kunt nemen van de plantjes, zodat we het beste beeld kunnen krijgen. ( Bij mij gaat het dan om kruiskruiden, maar determinatie is lastig van foto's en is het dus belangrijgrijk om zo veel mogelijk detail te krijgen op de foto)

Citaat:
Fototips

Soms zijn planten vanaf een foto niet gemakkelijk te determineren. Wat goed kan helpen is detailfoto's liefst in zo hoog mogelijke resolutie ( omdat we dan tot 400 keer kunnen vergroten met de loepfunctie en er vaak dan ook nog haartjes en de ligging daarvan kunnen bekijken) en een totaaloverzicht van de plant. .

Bij een los blad liefst met bijbehorende knoop. Bij veel verschil in bladvorm aan de zelfde plant dan wat verschillende bladeren naast elkaar. ( bijv rozet of laag geplaatst blad en een blad uit het midden en een van net onder de bloeiwijze ) Zowel de onder als bovenkant van het blad. dan ook nog iets dat de afmetingen helder maakt, iets als een standaard luciferdoosje of een 2 euro munt.
Bij de bloem liefst zo macro mogelijk van boven af, plus van onder af en een bloem op doorsnede, de stengel zelf graag op doorsnede.
De wortels bij een rozet liefst op doorsnede. Lukt het om ook de vruchten op de foto te krijgen kan ook veel duidelijkheid geven. Je kunt de vruchten ook doorsnijden. En als het lukt de meest rijpe zaden.

Hoe meer details er aangeleverd kan worden hiervan hoe groter de kans op een zekere en juiste determinatie vanaf foto's.

Als mensen dan ook nog kunnen aangeven wat ze zelf waarnemen aan geur, liefst in de trant van ruikt als... en dan zowel bij de intacte plant als bij een gekneusd blad. hoe de plant aanvoelt, koud of ruw, glibberig of glad, dat soort kleine dingen zijn vaak net wat de juiste soort omhoog haalt.
Als voorbeeld is boskruiskruid wel een mooie, als je dat blad flink kneust ruikt ie naar appel.

Planten kun je in een diepvriesdoos vaak makkelijk een week goed houden in de koelkast, eventueel een vochtig stukje keukenrol eronder. echter nooit zonder opschrift in de koeling, we willen geen ongelukjes met de hamster of kinderen.

Edit de typo's die ik zelf zie.
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 05-08-11 21:40, in het totaal 1 keer bewerkt

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:09

mij is verteld dat bute ( pro dynam in mijn geval) beter werkt
en goedkoper is dan metacam

nou is het wel zo dat mocht je pony wel bestemd zijn voor menselijke consumptie je niet alle medicatie mag geven, dus misschien dat het daarmee te maken heeft?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:10

Maar ze gaat niet opgegeten worden.... hoop ik haha

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:12

haha als het goed is heb je een verklaring getekend in het paspoort van je paard ivm met wel of niet voor menselijke consumptie

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:27

Een goeie vraag die je denk ik sowieso even aan hem moet stellen, ik ben benieuwd naar zijn antwoord!
Dit is mijn mening erover:
paars @ [BEH] Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Elaine, welkom hier helaas, gelukkig ben je er op tijd bij! Lavendel in de wei....woon je soms in de Provence?
MiniLoe, wat vervelend dat je weer in de lappenmand zit!! Neem de tijd voor je herstel, er wordt goed voor je pony's gezorgd lees ik, toppie! Afbouwen gaat goed, je pony is blij, dus dat klinkt allemaal positief _/-\o_ en +:)+ !

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:30

_Elaine_ schreef:
haha als het goed is heb je een verklaring getekend in het paspoort van je paard ivm met wel of niet voor menselijke consumptie

Nee hoor je hoeft geen verklaring te tekenen, ik kreeg een rood boekje dat je bij het papier eigendomsbewijs moet beware.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:36

Ik heb idd niets getekend.... maar ook geen aantekening in haar paspoort gehad.
Zal het hem zeker eens vragen waarom er is gekozen voor metacam.

Er is vanavond een nieuwe pony gekomen op stal, ivm mn open wond ben ik nog niet langs geweest en hebben we gekozen om minime en mamaloe binnen op stal te houden en de nieuwe pony met dandy alleen kennis te laten maken.

Morgen krijgen mijn ukkies de nieuwe te zien vanuit de paddock,stalgenootje houd mamaloe dan wel vast want ben bang dat ze gaat crossen en uitsloven... het herstel is nu allemaal nog zo pril, dus ben benieuwd

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:49

dynamiek schreef:
_Elaine_ schreef:

Nee hoor je hoeft geen verklaring te tekenen, ik kreeg een rood boekje dat je bij het papier eigendomsbewijs moet beware.

Bij een bestaand paspoort hoeft dat inderdaad niet. Bij het aanvragen van paspoorten moest dat wel. Bret viel toen nog onder de DNA regel ( dat kan nu niet meer voor nieuwe paspoorten, zij viel er onder zowiezo omdat wij via DNA moesten bewijzen dat ze IJslander was, ze was een meegelift veulen) Zij was had ook geen chip maar DNA was vastgelegd.
Toen wij paspoorten aanvroegen moesten wij aangeven wel of geen slacht. Bij DNA mag er niet eens geslacht.
Toen Bret echter zo ziek was is er niet naar gekeken en is er gekozen voor Bute omdat de pijnstilling beter was dan bij metacam en het kiezen was tussen twee kwaden. Bute heeft wel meer bijwerkingen ( zoals Paars ook uitlegde) Ik denk dat de kliniek natuurlijk ook wel zag dat er al ruim 4000 euro aan was uitgegeven aan complicaties na haar operatie.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 21:56

Oke dan bedoelen jullie wat anders, ik kreeg bij het medicijn but een rood boekwerkje

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:11

bij mij zat er gewoon een verklaring in het paspoort zelf die ik en mijn Da moesten ondertekenen,
nouja voor de rest geeft het niet :)

haha nee niet de provance, maar gewoon zuid holland.

MiniLoe: Altijd spannend een nieuwe pony erbij, gaat vast wel goed komen, je bent iig voorzichtig genoeg :)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:12

dynamiek schreef:
Oke dan bedoelen jullie wat anders, ik kreeg bij het medicijn but een rood boekwerkje

Ow daar ben ik dus wel benieuwd naar, hoe ging dat? Moest je een verklaring tekenen of zoiets?
( ik heb rode paspoorten, dus raak even de weg kwijt hihi)

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:18

EstherHegt schreef:
dynamiek schreef:

Ow daar ben ik dus wel benieuwd naar, hoe ging dat? Moest je een verklaring tekenen of zoiets?
( ik heb rode paspoorten, dus raak even de weg kwijt hihi)

In het boekwerkje is klein hoor Ter grote van je hand, van het merk Dechra staat vermeld: dat het paard niet meer gebruikt mag worden als je Phenylbatazone gebruikt hebt en dat het bij het eigendomsbewijs bewaard moet worden

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:24

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:25

Esther, waar kan ik vinden dat een DNA geregistreerd paard sowieso niet voor consumptie geslacht mag worden? Op deze site van het productschap zie ik er niets over. Ze mogen 6 maanden voor de slacht geen medicijnen hebben gekregen die op de "positieve lijst" staan (zie link) maar daar zie ik bute niet tussen staan.
http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=zfriBsHsuOpbPREcBhBeBRJD&context=hfMsHsuOpbPREY

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:28

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:31

MiniLoe schreef:
Ik hoor hier bute vaker genoemt worden dan metacam, wat zou een reden kunnen zijn dat mijn veearts voor metacam heeft gekozen?

Hoop voor je dat na komende week je pony weer lekker van het zand af kan.

De eerste keer heb ik ook metacam gekregen.
Bij bute mag je paard niet meer geslacht worden en het was een verboden pijnstiller. Weet niet of dat nu nog steeds zo is. Op de rekening staat in elk geval heeeeeeeel neutraal "medicijnen"

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:35

Interessante site Dynamiek! Overzichtelijk! De styrofoam komt er ook voorbij!

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 22:53

paars schreef:
Esther, waar kan ik vinden dat een DNA geregistreerd paard sowieso niet voor consumptie geslacht mag worden? Op deze site van het productschap zie ik er niets over. Ze mogen 6 maanden voor de slacht geen medicijnen hebben gekregen die op de "positieve lijst" staan (zie link) maar daar zie ik bute niet tussen staan.
http://www.pve.nl/pve?waxtrapp=zfriBsHsuOpbPREcBhBeBRJD&context=hfMsHsuOpbPREY

Ik zie het nu ook niet staan op de website PVE, de website is vernieuwd van PVE, ik ga het opzoeken voor je. Het gaat niet over bute die regel, maar over DNA geregistreerde paarden. Ik zal morgen even in mijn ontheffing kijken waar en hoe dat precies is omschreven.
Anders benader ik PVE ook nog even hierover want het is en blijft een interessante vraag. Wat ik mij er van herinner is dat het niet mag omdat een DNA paard moeilijker is te identificeren omdat er om DNA onderzoek meer tijd nodig is.
Dus als paard geen chip heeft, wel voor consumptie wordt aangeboden ( slacht) het meer tijd kost om het paard geschikt voor de worst te verklaren. Bij het DNA profiel van mijn paarden veulen, moeder en ontbrekend DNA van vader was er nogal wat tijd overheen, ik denk dat dat er ook mee heeft te maken.
Ik ga erachteraan want ook voor mij roept dit best vragen op. Ik zal als ik het zelf niet terug vind PVE even benaderen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 23:11

Voeren jullie je paard hooi dmv een slowfeeder?
Zo ja met welke?
Groetje

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 23:18

Zei hier iemand dat het zo rustig was en dat alles wel goed gaat?
Nou, ik geef m'n paarden met de vuilnisman mee, gek wordt ik er van. Jilske loopt onregelmatig en ik weet niet waarom. Pauli blijft sukkelen en wil sinds vandaag rechtsachter niet meer belasten. Staat de hele dag op rust maar met lopen zie je er niets of nauwelijks iets van.
Houdt dit nooit op? Grrrrr :(

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-11 06:30

Jannepauli schreef:
Zei hier iemand dat het zo rustig was en dat alles wel goed gaat?
Nou, ik geef m'n paarden met de vuilnisman mee, gek wordt ik er van. Jilske loopt onregelmatig en ik weet niet waarom. Pauli blijft sukkelen en wil sinds vandaag rechtsachter niet meer belasten. Staat de hele dag op rust maar met lopen zie je er niets of nauwelijks iets van.
Houdt dit nooit op? Grrrrr :(

:(:)

We kunnen beter goudvissen gaan houden.

Denk je nieuwe paardjes te kopen die wel gezond zijn, heb je er 1tje bij staan die onder de wormen zit en al 3 wormenspuiten en mestonderzoeken gehad te hebben nog steeds wormeitjes heeft Jan Willem DA kwam langs en weer mest afgegeven. gevalletje resistentie. Lang niet zo erg als HB maar je blijft bezig met de da's enz. Af en toe is het gewoon niet leuk.