Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:27

Wauw heel erg mooi !!!
Super dat je dit met ons deelt ;) mogen vele nog een voorbeeld aan volgen !

DubbelFun

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:31

Mooi succesverhaal.
Ik ben altijd al benieuwd geweest hoe hoeven/zolen er uit zien als die 'gevulde' leertjes er af gaan. heeft iemand daar een foto van ??

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:33

ik had al 2x eerder zijn ijzers eraf gehad maar dan ging hij toch erg rot lopen en wilde op laatst niet meer lopen,dus weer ijzers eronder
nu was ik helemaal niet blij met de stand van zijn voeten [ zoals op de foto`s te zien is ,zijn ijzers zaten daar 4 weken...] en was er een natuur bekapster op stal ,na een praatje de knoop doorgehakt en de week erop is ze gekomen met dit resultaat
nu is hij intussen nog een keer bekapt
hij loopt op de weg moeilijk/gevoelig en daarom hoefschoenen gekocht ....hiermee loopt hij beter dan ik me kan heugen....

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:34

DubbelDun schreef:
Mooi succesverhaal.
Ik ben altijd al benieuwd geweest hoe hoeven/zolen er uit zien als die 'gevulde' leertjes er af gaan. heeft iemand daar een foto van ??

:j
gaat ze even up-loaden

dat is schrikken!!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:38

Wat een verbetering zeg!

Hier eentje met een hoefzweer..Hij liep de afgelopen dagen achter onregelmatig en sinds gisteren was zijn been wat dik en warm..In zijn hoef was niet echt iets te zien,maar een hoefbal was dikker en voelde zompig aan..Heb de gok maar genomen en met een steriel mesje(die ik altijd heb liggen voor mijn pedicure praktijk)even een klein sneetje gemaakt in de hoefbal boven de kroonrand..Er kwam meteen veel pus uit,dus de plek was goed..Nu maar hopen op snel herstel :j

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:39

hier zaten de ijzers met leertje en siliconen 4 weken eronder
bizarre voet
Afbeelding
en na de eerste bekapping door de natuur bekapster
Afbeelding

is wel de andere voet maar ze waren beide hetzelfde....

enne over de lucht zullen we het maar niet hebben....

hij heeft ik dacht 4x dit beslag gehad om de 8 weken.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:42

pleiada schreef:
Wat een verbetering zeg!

Hier eentje met een hoefzweer..Hij liep de afgelopen dagen achter onregelmatig en sinds gisteren was zijn been wat dik en warm..In zijn hoef was niet echt iets te zien,maar een hoefbal was dikker en voelde zompig aan..Heb de gok maar genomen en met een steriel mesje(die ik altijd heb liggen voor mijn pedicure praktijk)even een klein sneetje gemaakt in de hoefbal boven de kroonrand..Er kwam meteen veel pus uit,dus de plek was goed..Nu maar hopen op snel herstel :j

wat een opluchting voor je paard.....

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:42

mirgino schreef:
ik had al 2x eerder zijn ijzers eraf gehad maar dan ging hij toch erg rot lopen en wilde op laatst niet meer lopen,dus weer ijzers eronder
nu was ik helemaal niet blij met de stand van zijn voeten [ zoals op de foto`s te zien is ,zijn ijzers zaten daar 4 weken...] en was er een natuur bekapster op stal ,na een praatje de knoop doorgehakt en de week erop is ze gekomen met dit resultaat
nu is hij intussen nog een keer bekapt
hij loopt op de weg moeilijk/gevoelig en daarom hoefschoenen gekocht ....hiermee loopt hij beter dan ik me kan heugen....

*kruipt uit meeleesstand: kwam het gevoelig lopen ná de laatste keer bekappen of was dat nog van het wennen naar ijzerloos?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:44

Dat ziet er idd raar uit.
Ik zou bang zijn dat de zool/straal helemaal weg gaat rotten doordat het afgesloten is.

@pleiada: de wond even open laten is misschien handig om al het vuil er uit te laten komen (spoelen).

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:48

Ik hou het sneetje inderdaad even open en spoel het ook schoon..Heb het ook voor zover mogelijk leeg proberen te drukken...

Het is ongelofelijk dat je in zo'n korte tijd al zoveel verandering hebt in de vorm van de hoef mirgino _/-\o_

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 17:56

Pleiada even in de biotex doet wonderen ;)

Wauw wat een enorme voet lijkt het zo. En nu een mooie fijne gezonde bekapte hoef..
Onvoorstelbaar wat smeden ervan kunnen bakken..

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:20

Mirgino heb je ook een onderkantje van nu ondertussen? Ziet er al beter uit hoor!
Loopt hij op vlakke weg ook gevoelig?

Voor de vraag met Chloordioxide... Heb er (weinig) ervaring mee en heb het nog niet erger zien worden.
Als het erge rotstraal is (tot op levend weefsel ofzo) is het wel beter om meer te verdunnen, anders kan het wel gaan irriteren! In verdunde concentraties is het ook geschikt voor wondverzorging (wat een erg rotte straal ook kan zijn dus). Maar weet niet of dat het probleem is natuurlijk...

Als paard in te slechte omgeving staat is het ook wel dweilen met de kraan open natuurlijk (ik zeg niet dat hij in het vuil staat he, is maar een vb :p )

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:40

Ik dacht eerst dat de instelling van m'n beeldscherm niet klopte zo langgerekte hoeven maar ze zijn echt zo omg omg

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:41

DubbelDun schreef:
Chloordioxide heb ik nooit gebruikt, wel huishoud bleekwater (puur) als er een lelijk plekje in de hoefwand/zool zat.

Is veel goedkoper en chemisch gezien vrijwel hetzelfde :j

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:43

Arabesk schreef:
Ik dacht eerst dat de instelling van m'n beeldscherm niet klopte zo langgerekte hoeven maar ze zijn echt zo omg omg

:D wat is dat voor ras?

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 19:58

Mag ik ook gokken? Arab of spanjaard ?
Bestaan er eigenlijk schimmel dravers? :P Als ik moet kiezen arab. Vind de spanjaard kokers vaak ronder ...
Volgens mij weet ik trouwens wel wie ze bekapt dus kan t gaan vragen hahhaha

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:08

hij loopt op zachte ondergrond goed als ik in de kas loop op de betonplaten met beetje zand loopt hij ook goed maar buiten op asfalt loopt hij gevoelig en kort
het kan een jaar duren voordat hij echt zonder ijzers op de weg kan

zijn hoef was na eerste kapbeurt 11cm breed x 13cm lang en nu de laatste keer 10.9cm breed en 12,5cm lang
zijn voet begint al normaal te worden
hij heeft smalle voeten maar de teen was erg vooruit gegroeid.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:09

Arabesk schreef:

jij hebt deze foto`s al op FB gezien, Saskia bekapt hem.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 20:21

mirgino schreef:
hij loopt op zachte ondergrond goed als ik in de kas loop op de betonplaten met beetje zand loopt hij ook goed maar buiten op asfalt loopt hij gevoelig en kort
het kan een jaar duren voordat hij echt zonder ijzers op de weg kan

zijn hoef was na eerste kapbeurt 11cm breed x 13cm lang en nu de laatste keer 10.9cm breed en 12,5cm lang
zijn voet begint al normaal te worden
hij heeft smalle voeten maar de teen was erg vooruit gegroeid.

Jeetje, wat een extreme verandering.
Jou paard mag zijn hoefjes bij elkaar knijpen met jou !

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:04

mirgino schreef:
Arabesk schreef:

jij hebt deze foto`s al op FB gezien, Saskia bekapt hem.

Op facebook komt zo ontzettend veel voorbij en omdat ik op mijn i-pad zat, dacht ik even dat de instelling gekanteld was ofzo :') :')

Bwor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 18:00

Sinds mei 2015 hou ik zelf de hoeven bij en sinds september haal ik elke 1 of 2 weken overtollig steunsel materiaal weg, steeds komt het weer terug dus heb het idee dat ik nu 15 jaar steunsel materiaal aan het weghalen ben. Foto is van vandaag, dinsdag steunselen gelijk gemaakt aan de zool, maar op de foto is al weer steunsel materiaal rond de straal te zien. Op de foto van de onderzijde lijken de hielen vrij lang maar dit valt in het echt mee, hoewel er wel een klein stukje af mag (kleine beetjes per keer want hij is herstellende van een dubbele peesblessure)
Wat me dus heel erg opvalt is al dat steunsel materiaal wat er keer op keer weer verwijderd kan worden, zal echt een ophoping zijn geweest :(
Afbeelding

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 18:25

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 18:36

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 19:17

Het zou jammer zijn als iedereen nu daar naartoe verhuisd. Persoonlijk vind ik het daar veel minder gebruiksvriendelijk posten als hier op bokt.

@bwor: ziet er netjes uit.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 19:25

Ik heb geen facebook meer, ben ook voorstander van dit topic bij blijven houden :)

Ik loop al jaren te stoeien met de hoeven van mijn paard. Groeien niet hard, slijten ip t harde wel snel. Ben opzich tevreden met mijn huidige TB, de beste die ik er tot dusver bij heb gehad. Maar na bekappen loopt hij af en toe nog een kleine week gevoelig. Ik heb te weinig verstand van de hoeven om te weten waar dit van komt.

De overstap naar een goeie NB'er wil ik best maken, maar het kaf van het koren scheiden vind ik erg moeilijk.

Dus ik lees mee om eerst meer te leren en het eens met mijn smid te bespreken. Omdat mijn smid eigenlijk niet meer mag bekappen omdat hij afgekeurd is (maar makkelijke paarden bekapt hij nog), zal ik sowieso op zoek gaan naar een nieuwe in noord-drenthe. Hoop in die tijd er meer vanaf te weten en een goeie smid te kunnen vinden.