[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:35

Oh janouk@!! :(:)
Hoeveel pech kun je hebben?

Laten we hopen dat het geen bevangenheid is...

Pablo gaat ook niet vreselijk geweldig....maar dat mag geen naam hebben. :o
Niet kreupel,wakker,verder in goede doen....gisteren wat sloom maar vandaag gewoon goed.

Maar ja....die flutdrollen.... :(
Niet echt diarree ,er zitten ook gewoon ballen tussen,maar die jus die daarna uit z'n kont loopt,en die natte scheetjes....tja.

Misschien toch een 'overload'.
Drol gewassen,er zat geen zand in,en hij is ontwormd...drie maanden geleden met equest pramox en vorige week met ivermectine....geen worm gezien..

Ik denk dat ik weer te scheutig ben geweest met weinig... :(
Dus maar weer minderen.
Misschien dat er toch ook een paar kilo teveel opzit?
Leuk paarden houden zo :(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 12:22

Afbeelding

dit is pablo twee dagen terug

zobras

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 13:48

Mijn Pablo is absoluut dikker ;) maar slank is deze Pablo ook niet ;) .
Lastig ook dit weer, nu weer koud, sneeuw en prut.. Ergens wil je niet teveel beperken in ruwvoer om de kachel warm te houden, aan de andere kant wil je niet teveel ivm te dik te zijn. Vorige week had hij een dip met zijn longen, was als de dood dat ik daarna hoefproblemen zou krijgen. Gelukig niet met corto hoeven te spuiten..

manja3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:00

Hallo bokkers,
ik heb een pony die nu 3x bevangen is geweest, niet heel erg naar toch, nu in de winter staat hij op stal met aleen hooi maar valt niks af,
lopen gaat wel goed maar in de zomer loopt hij zeker niet lekker op het harde, smid wil geen ijzers geven, wat lijkt nu het beste?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:08

Veel bewegen met goede hoefschoenen.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 14:08

Sterkte Janouk! Hopelijk valt het mee en is ze er snel weer vanaf!

geerke schreef:
Maar ja....die flutdrollen.... :(
Niet echt diarree ,er zitten ook gewoon ballen tussen,maar die jus die daarna uit z'n kont loopt,en die natte scheetjes....tja.

Dat heeft Aurora dus ook al een aantal weken... We wonen nu in Engeland, en eigenlijk gaat het heel goed ( *klopt af) sinds ze hier is. Afgelopen week was ze een beetje gevoelig op een voet, maar daar kwam net een oud dik stuk witte lijn uit, heb ik weer rond gevijld en nu lijkt dat weer weg. Vrijdag komt de hoefsmid weer.

Maar goed, die "diarree" dus. Ze hebben sinds nieuwjaar ongeveer ander hooi, juist grof/stengelig hooi. Het is hier ook flink koud geweest, maar nu al een week niet meer eigenlijk. Saros sch**t ook wat dunner maar die wordt er om de een of andere reden niet zo vies van.

Toch apart... ik heb afgelopen zondag haar staart gewassen en ze leek daar echt blij mee :)

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 09:26

Hoi, volg dit topic al een hele tijd omdat onze pony ook HB is maar alles onder controle. Ik reageer nu even op het 'diareeverhaal'. Mijn eigen paard (niet HB) heeft ook al een week of 2 last van dunne poep/diaree achtige verschijnselen. Meer paarden bij ons op stal hebben last van koliek/diarree... toch is er niets veranderd aan het voer/hooi. Ik vind het toch vreemd.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 11:46

Embe schreef:
... dunne poep/diaree achtige verschijnselen. Meer paarden bij ons op stal hebben last van koliek/diarree... toch is er niets veranderd aan het voer/hooi.

Wat is er veranderd aan beweging?
Ik denk nl. dat hier ook een belangrijk punt zit.
Bij beweging zijn ook de darmen wat actiever. Het eventuele zand wordt wat opgeschud en uitgescheiden.

Nu staan veel paarden stil. Op stal, of in hun uitloop.
De grond is overal hard, en degene die niet het geluk hebben over een mooie binnenbak te beschikken, kunnen al weken niet intensief rijden, wandelen of bosritten maken.

Dat heeft zo zijn weerslag op de gehele gezondheidstoestand van het paard.
Of het slaat in de benen, of de hoeven, of op de darmen.

Deze winter is er dus eentje in de categorie 'de sterksten zullen overleven'.
Hopelijk is de winter nu snel over, zodat we 'het spul' weer in beweging kunnen zetten ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 13:00

daar zit inderdaad wat in....beweging..
Ik zie pablo helemaal niet bewegen!
Ja,als ik met hooi aankom,dan is hij wel snel.

Misschien dan toch maar aan de wandel....in het siberische frankrijk

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 13:21

Ik heb eigenlijk weinig veranderd in de beweging... tot december hooguit 1x per week een beetje LT werk. Sindsdien inderdaad bijna niks, maar ze heeft juist wel een paar keer flink in de sneeuw gerend.
Hopelijk heb ik aankomend weekend weer tijd, en een goede bak, om serieus wat te doen. Ben benieuwd of dat verschil geeft.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:10

Ik heb het i-net afgespeurd maar kom nergens een relatie tussen beweging en diarree tegen. Wel allerlei andere zaken die op zich ook best wél een relatie naar HB hebben. Diarree is dus duidelijk een signaal dat er iets mis is en gezien darmflora zo'n belangrijke rol speelt bij HB-paarden is het wel zaak dit echt in de gaten te houden.
http://www.gezondheidvanmijnpaard.nl/index.php?content=83

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 14:44

Uiteraard is het een reden om in de gaten te houden, maar het valt mij op dat ook gezonde paarden ineens aan de dunnere mest zijn.
Had het er over met één van mijn kennissen; haar paard had ze van de week toch weer even tussen 2 dooiperioden door wat intensiever gereden en de dag erna spoot de mest eruit.
In dit geval ook met duidelijk wat zand erin. Waarschijnlijk was er toch iets van zand gaan bezinken door het verminderde lopen en door het rijden plots 'opgeschud'.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:17

[MD] Stijf lopende shet

Ik meld me hier ook eens even.
Hierboven kan het toppic gelezen worden waar al veel info in staat.

Mijn pony nigito blijkt dus nu licht hoefbevangen te zijn.
De eerste dierenarts zei hoefbevangen of spierbevangen, de tweede da zei duidelijk HB.
Hij liep al wel eens wat stijver, maar tussendoor ging het gewoon goed.
Het stijve kon je steeds wel een reden geven, smid geweest, met de kar geweest enz.
Maar nu is het echt pijnlijk stijf.
Vorig jaar heeft hij in het voorjaar mee op de wei gelopen maar is daar erg dik van geworden en heb hem daar toen vanaf gehaalt.
Sindsdien staat hij in een ponygroep die beperkt hooi krijgen en alleen op de wei gaan als het minste gevaar is.
Nu met de vorst hebben ze nog een paar keer lekker op de wei gestaan en misschien dat dat ook wel teveel was, van die korte gefrustreerde grasjes.
Hij heeft de winter door wat meusli gehad, 1 of 2 handjes per dag.
Dat krijgt hij inmiddels ook al een tijdje niet meer en krijgt alleen een stukje pavokoek (nu dus ook niet meer)
Ik ben wel zo iemand die hooi heel belangrijk vind.
Ik ga dit toppic eens doorspitten voor nog wat ideeen en tips zijn altijd welkom.

Daarbij ga ik per 1 maart naar een eigen weitje waar ik de verzorging zelf ga doen, er staat niet veel soeps in die wei, maar misschien voor hem weer net te veel.
Ook vraag ik me af wat zijn toekomst is, als hij van dit beetje eten al bevangen word.
Ik weet niet hoe ik dit weer op moet gaan vangen.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 22:51

Waar stonden ook alweer die filmpjes van de 'winter hoefbevangen' ik wil ze graag naar mijn dierenarts mailen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 09:21

@fancylover
Hoe is het nu met Marco? Hoe ging de reis naar Roosendaal? En kon Van Nassau iets voor jou en jouw paardje betekenen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 10:07

Ja, ik ben ook benieuwd van je te horen fancy..

En hoe gaat het nu met Janouk?

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 10:18

hey was een hele reis om er te komen, 3 uur hebben we erover gedaan. Gelukkig waren de wegen goed alleen de laatste 5 kilometer lag er best veel sneeuw.

Het viel rob meteen al mee toen we aan kwamen, hij liep best heel redelijk. Moet er wel even bij vertellen dat hij op een half zakje buut stond i.v.m de lange reis.
Toen zijn de ijzers eraf gehaald en zijn er foto's gemaakt. Het is inderdaad ernstig met marco, gekanteld en gezakte hoefbeentjes MAAR het is zeker niet hopeloos! de zool is nog dik genoeg dus er is nog wat aan te doen.

Rob heeft er nieuwe ijzers onder gedaan, brede break-over ijzers waardoor het afrollen makkelijker gaat. De teen is flink vlak gevijld ook heeft hij een cm van de versenen gehaald. Hij heeft foto's voor mijn smit gemaakt en gaat mijn smit precies vertellen wat hij over 10 weken moet gaan doen (heel fijn die samenwerking!)

Ik moet er rekening mee houden dat het een pony van de dag is, als die hoefbeentjes erdoor komen is het klaar met hem Maar zolang het goed gaat is er niets aan de hand en mag ik zelfs weer gewoon rijden. Al doe ik de eerste tijd natuurlijk zeer rustig aan.

Hij moet nog een week op een half zakje buut per dag en dan stoppen in de hoop dat hij het zonder kan.
Ik ben wel van plan om bloedonderzoek te gaan doen zodat ik erachter kan komen wat het is en hoe we het kunnen beperken. maar of er iets uit die bloedonderzoeken zal komen kon de dierenarts mij niet vertellen.

Al met al viel het me alles mee, er is wel heel wat van de teen af maar het is geen ernstig gezicht gelukkig.
En we hebben ook nog eens heel goed nieuws, hij mag weer op het gras!
een kwartiertje per dag, rustig aan opbouwen.
Het advies van rob: hij mag alles maar met mate! dus niet alleen oud hooi maar wissel het af. Wortels? geen probleem maar met mate.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 10:57

@fancylover
Veel belovend nieuws. Het is inderdaad een flinke rit, die telkens weer tegenvalt.
Ik ben benieuwd hoe het verder gaat. Ik duim, bid en hoop verder voor je.

Update Janouk
De hoeven zijn koel, de pony loopt nu goed, de pony eet goed, maar staat op de Metacam. Het is afwachten hoe het gaat zonder de Metacam van de week. In ieder geval reageert ze goed op de medicijnen. Ze is vrolijk en brutaal: kortom Janouk in optima forma.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 11:07

Fancylover, heb je foto's van de voetjes? (van buiten, maar liefst ook van binnen ;) )

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 12:04

Wat een onderneming hé.. de reis vind ik best bezwaarlijk: mijn Pauli is daar niet goed in om zo lang op de trailer te staan. Zeker twee en een half uur héén, hetzelfde weer terug.. gaat niet goed. Ze is wat dat betreft een enorme diva, windt zich op en het gevolg is meestal koliek van de zenuwen.

Ik vind het wel hoopgevend nieuws Fancy en top dat Rob bereid is jouw eigen smid van informatie te voorzien. Bij mij was hij lang zo meewerkend niet.. ik vraag me af waarom? Hij heeft mij, met zijn nogal felle commentaar op andere smeden, wel behoorlijk onzeker gemaakt en wantrouwig. Wie kun je dan wél vertrouwen..

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:34

fancylover: je weet nog niet waardoor Marco hoefbevangen is geworden toch?
Ik ken de Van Nassau's alleen van de verhalen en ze zullen ongetwijfeld erg goed zijn in hun vak, maar misschien is het verstandig dat ze bij hun vak blijven en niet in de schoenen van een dierenarts gaan staan. Want om nou te gaan zeggen dat Marco wel weer op het gras mag en wel weer worteltjes mag ...., persoonlijk wordt ik daar helemaal kriebelig/nerveus van.
Eerst maar eens zien te achterhalen waardoor de hoefbevangenheid is gekomen en dan pas kun je aan dat soort dingen gaan denken.
En volgens mij is rijden voorlopig ook nog niet aan de orde, als het al ooit weer zover komt. Wat ik wel hoop voor je natuurlijk.

Sorry dat ik een beetje fel reageer, maar ik snap dit dus echt niet.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 13:48

@romeorowan
Zoals ik begrijp/lees, is ze gisteren op de kliniek geweest met Marco en heeft een heel team naar haar paard gekeken. Niet alleen hoefsmid, maar ook de veearts.
En als ervaren bezoeker van de kliniek daar, weet ik dat alles in onderling overleg gaat.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:08

er heeft inderdaad een heel team naar gekeken, maar ik snap wel dat rob dat zegt. Marco is altijd in oktober bevangen dus NIET in de tijd van het gras. bovendien staat hij niet meer op het gras dus daar kan de bevangenheid niet vandaan komen.
Ik zet hem voorlopig ook niet op het gras hoor met dit weer, veel te gevaarlijk. en als hij weer op het gras mag is dat een kwartier per dag, langer niet. en bij rustig opbouwen.

En even over het rijden: natuurlijk is dat nog niet van toepassing, dat begrijp ik ook wel. Maar wie weet kan dat over een lange tijd weer... ik vertel alleen maar het verhaal van rob en niets anders.

Ik laat nog wel bloed onderzoek doen hoor, maar ik wil dat hij straks eerst van de pijnstillers af is en dan kijken we verder. De dierenarts van kliniek visdonk vond het wel een goed idee om het te laten onderzoeken maar of er echt wat uit kwam wist hij niet. misschien alleen een naam van de ziekte maar wie weet komt er ook iets belangrijks uit. Hij adviseerde dus om het wel te doen maar er niet vanuit te gaan dat het ook resultaat opleverd ;)

Verder prima als je commentaar hebt maar ik houd het bij het commentaar van Rob. Hier voel ik me goed bij, ik heb al zoveel adviezen van verschillende mensen gehad (hoefsmeden, dierenartsen, mensen op bokt enz enz) dat ik het ook niet meer weet. Ik hem bij hem gemerkt dat het wel goed zit en daar hou ik het dan graag bij.

Mijn hoefsmid heeft Rob ook al opgebeld hoor voordat we daar heen gingen, gewoon om even goed uit te leggen hoe het ervoor stond en dat hij het niet meer wist.
Ik vond rob helemaal niet afkrakend tegenover mijn hoefsmid, hij had wel wat dingen maar dat gaat hij ook tegen mijn smit zeggen. Hij liet zien dat mijn smit al opweg was naar een beter ijzer maar er nog niet helemaal was... kortom allemaal opbouwend en behulpzaam. Hij heeft helemaal foto's gemaakt en gaat dit mailen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:09

romeorowan schreef:
fancylover: je weet nog niet waardoor Marco hoefbevangen is geworden toch?
Ik ken de Van Nassau's alleen van de verhalen en ze zullen ongetwijfeld erg goed zijn in hun vak, maar misschien is het verstandig dat ze bij hun vak blijven en niet in de schoenen van een dierenarts gaan staan. Want om nou te gaan zeggen dat Marco wel weer op het gras mag en wel weer worteltjes mag ...., persoonlijk wordt ik daar helemaal kriebelig/nerveus van.
Eerst maar eens zien te achterhalen waardoor de hoefbevangenheid is gekomen en dan pas kun je aan dat soort dingen gaan denken.
En volgens mij is rijden voorlopig ook nog niet aan de orde, als het al ooit weer zover komt. Wat ik wel hoop voor je natuurlijk.

Sorry dat ik een beetje fel reageer, maar ik snap dit dus echt niet.

ik ben het wel met je eens....als de hoefbevangenheid komt door insuline resistentie bijvoorbeeld is zelfs dat te goede hooi teveel...
Rijden zou ik al helemaal niet doen....ik geloof dat ik na pablo's eerste hb wel een jaar gewacht heb...ik ben wel na een aantal maanden met hem gaan wandelen aan de hand.

wat ik me zat te bedenken over pablo's flutpoep....zou behalve een teveel, het koude water ook niet een oorzaak zijn?
Als ik een glas koud water drink zit ik binnen vijf minuten op de wc....en zo ziet pablo's poep er niet uit hoor :D

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 14:16

fancylover: begrijp me alsjeblieft niet verkeerd, mijn antwoord is absoluut niet tegen jou gericht maar op het advies van Van Nassau. Daar komt nog bij dat wat ik ook zeg of denk of schrijf, jij moet doen waar jij en Marco je het beste bij voelen.
Ik had trouwens niet begrepen dat er een heel team, dus ook dierenartsen, naar Marco heeft gekeken.

Geerke: ik heb met Indiana ook wel een jaar gewacht om te rijden.