[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:03

Wat een wisselende berichten :(

@yana: ik las laatst in een onderzoek dat hb paarden die gedwongen werden te liggen, beter herstelden dan degene die konden staan. Dus hoe naar om te zien, misschien voor je paard niet eens zo erg om te liggen. Ik zou het je paard vooral zelf laten bepalen. Als ze maar wel weer overeind komen! Sterkte :(:)

Hier met zweethandjes naar mn paard, maar opnieuw wachtte hij me op! Zelf over het harde gelopen, geen dikke benen en wel wat gevoelig maar niet dat bevangen loopje. Wat een opluchting! En ik weet zéker dat die magneten daaraan bijdragen!
Afbeelding

Ik heb de hoefschoenen gepast maar ze waren net te klein. Ik twijfel of ik ze ga omruilen voor een maat groter omdat ik hem liever blootvoets heb staan. En aangezien we nu de ergste vorst gehad hebben.. twijfel..

GDG

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 16:26

Lastig hè, al die twijfel. Ook hier geldt trouwens het gezegde ''eens bevangen nooit meer onbevangen'' want ook al is mijn pony nu bijna twee jaar na de laatste aanval, de twijfel (rondom het management/verzorging) blijft helaas. Ik vind het best een hele last, om een ex-HB'er HB-vrij proberen te houden. Dat is ook een van de redenen dat ik hier blijf meelezen (naast af en toe tips kunnen geven): er steeds goed bewust van blijven (en ondertussen ook weer nieuwe info opdoen).

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:06

@ [***]:
Fijn zeg dat het zo goed gaat! Is toch een hoop zorgen minder dan!

@ Wanderers:
Dat is een goeie! Nu ik er zo over na denk zie ik bij mijn pony dan idd ook dat hij er meer last van heeft en anders gaat staan. Ga er straks even mee bezig om alles op borst hoogte te kunnen voeren.

@ Jotoma:
Ik laat het hem ook zelf bepalen, is alleen zon sneu gezicht. Eigenlijk is het ook wel logisch, als wij iets gekneusd of ontstoken hebben aan de voeten willen we ook ontlasten en leggen wij ook benen hoog om ze te ontlasten.

@ GDG:
Het is ook een hele last om het zo goed mogelijk te blijven doen en rekening te houden met. Als ik al zie hoe ik bij de KWPN'er met PPID al bij elk klein detail na denk of het wel verantwoord is. Dat is met HB nog veel meer, of ja het komt toch wat nauwer.

Vanmiddag inkopen gedaan en aan de knutsel geweest. Wat een hel om die nood schoenen om te doen zeg! Pony 2x met de neus op de grond, omdat hij gewoon de belasting niet kan houden op 1 been :( Ben er wel achter dat zijn linker voorbeen er slechter aan toe is als rechts, links kan hij helemaal niks verdragen.
De goedzak bleef ondertussen mij maar gewoon kriebelen en braaf doen wat ik wilde van hem : :(:)

Afbeelding
Bij deze melden wij ons ook aan voor de modeshow! :+

Hij lijkt de zooltjes wel prettig te vinden! Het draaien leek wel wat makkelijker te gaan nu.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:14

Wat ziet hij er super tevreden uit op deze foto yanaa!
Lekker ingepakt Haha! Wat heb jij nu gebruikt voor de zooltjes?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:15

Zo Yanaa dat ziet er anders best professioneel uit! Serieuze competitie voor de huidige deelnemers van de modeshow. :j Hij kijkt ook best blij ermee. :D

Hoewel Modena goed de nacht was doorgekomen op de geleende transportbeschermers, vandaag maar even naar de tweedehands ruitersport zaak hier in de buurt gegaan om zelf iets te kopen. Goed geslaagd, warme stalbandages gekocht voor een tientje. :D

Afbeelding

Icm haar hoefschoenen is het nu net of ze op thermoboots rondloopt. :P

Verder duim ik voor iedereen hier!!! Dat het ook maar gauw over mag zijn met de kou.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 17:42

Wat een knappe benen komen hier voorbij. Die andere paarden zijn denk ik stikjaloers.

@yana: hier ook altijd lv de zwakke voet. Vandaag ook weer: wilde hoefschoen passen op rechtsvoor en vraag dan been, als hij last heeft of gevoelig is, krijg ik heel consequent linksvoor die de lucht in gaat :+

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:09

@ Daphne1988:
Zo tevreden kijkt hij eigenlijk continu.. met pijn ook!
Ik heb nu van die witte dunne soort tempex achtige een laag tegen de hoef aan en dan een laag van die grijze foam van de tegels die action verkoopt.

@ Gypsy:
Heb me best gedaan haha! Moet zeggen dat het wel een voordeel is om in de zorg te werken, dan lukt het verbinden een stuk beter omdat je die handeling dagelijks doet in je werk.
Modena staat er wel lekker rustig bij zo te zien!

@ Jotoma:
Haha, karakter zit er dus zeker nog in!
Paste de hoefschoenen?

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:20

Yanaa hoezo je werk mee naar huis nemen :P Maar wel heel nuttig in dit geval! Het ziet er gelikt uit.

Modena lijkt er goed mee weg te komen. Gisteren was ze echt zielig, kwam ze aangestrompeld met een uitdrukking van "Help me...." Maar vandaag stapt ze (hoewel onregelmatig en heel voorzichtig) vlot door de paddock heen en heeft ook al weer haar humor terug. Dingen op de grond gooien en zo.

Dus naast de fructaanapp hebben wij volgend jaar winter misschien allemaal ook een vorst app die ons waarschuwt om paardlief op tijd in de beenwarmers te zetten?

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:21

@yana: helaas niet. Gelukkig op dit moment nog voldoende baat bij magnetische ankle wraps :j

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:34

Zoveel berichten dat het me niet lukt om op iedereen apart te reageren haha. Wel lees ik alles mee!

Ik zie dat jullie ook begonnen zijn met het inpakken van de benen! Het heeft bij Zhuf heel veel effect, ik hoop bij jullie paardjes ook! Was alleen benieuwd of jullie ze 24 uur omlaten? Ik durf dat niet, dus als de temp boven nul is (en zhuf op stal staat, laat haar niet de hele dag buiten op de harde grond ) haal ik ze een aantal uur af. Ben anders bang dat de pezen te warm worden.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:38

Ja, echt een super tip van jou Aukelizzy!
Ze heeft ze nu al bijna 24 uur. Het voelt gewoon aangenaam warm, maar niet extreem. Modena heeft op zich nooit problemen met haar pezen gehad dus ik denk dat dit nu de minste van de twee kwaden is.
Ik moet toegeven dat ik om eerlijk te zijn ook niet heel veel weet van de nadelige effecten van het warm worden. Zijn daar eigenlijk onderzoeken naar? Want normaal vermijd ik beschermers om deze reden liever.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:39

Denk dat dat sowieso wel een goeie toevoeging is om te noemen Auke!

Ik doe het nu zelf ook niet omdat ik niet elke dag naar mn paard kan. Maar toen dat nog wel kon deed ik om 19 uur de BOT beschermers om en die gingen 's ochtends rond 9/10u weer af.

Maar met name spul wat van neopreen is en er niet voor gemaakt is zou ik met graden boven nul alleen 's nachts om doen, tenzij het overdag ook hard vriest.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 18:45

@ Gypsy:
Haha erg hè! Hele dagen aan het zorgen voor andere mensen en voor de paarden, vergeet alleen te zorgen voor mezelf! :o
Toch apart dan dat ze, ondanks dat het vandaag kouder is dan gisteren, het vandaag toch beter doet. Hopen dat het zich zo doorzet! :)
Zo'n app lijkt mij wel wat!
Alhoewel.. dan zit ik nog meer app's continu te checken voor de paardenvriendjes. :x

@ Jotoma:
Wat doen die magneten precies als ik vragen mag? Ben er helemaal niet mee bekend.

@ Aukelizzy:
Ik ga ze nu wel 24uur omlaten. Die van mij staan 24/7 buiten. Of ja buiten.. ze kunnen zelf de stal in- en uitlopen, waardoor het binnen op stal net zou koud is als buiten. Heb ook niet echt hele dichte beschermers oid, zijn zachte huissokken omgetoverd tot beenwarmers :o Deze ademen denk ik meer dan de echte beschermers.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 19:21

Huissokken zou ik ook wel toevertrouwen nu :j

Die magneten stimuleren de doorbloeding en dat is bevorderlijk bij ontstekingen en verkrampte spieren. Betere doorbloeding zorgt er ook voor dat pijn afneemt.
En deze zijn dus geplaatst rond de enkels en dat is het dichtsbij de hoef dat ik iets kon vinden. En dat helpt dus heel goed.
De vorige keer met vriesweer kwam die van mij niet meer van de plek en kreeg dus behoorlijke stalbenen en verkrampte in zn hele lijf. Terwijl het nu harder vriest is van dat alles nu geen sprake :)

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 19:24

@Yanaa wij hadden dat probleem ook met mijn pony, teveel pijn om op 1 been te blijven staan. Wat hier goed hielp is bv om tegen een muur aan te zetten met de zijkant of tegen een persoon aan de andere kant laten leunen. Zodat ze een beetje steun hebben.

Hier is het inmiddels 2 jaar geleden dat mijn pony hoefbevangen raakte. Hij doet het nu super op zijn break over ijzers, maar vanwege de vorst en maanlandschap bak staat hij nu ook op Hoefschoenen. En wat vind hij dat fijn! Hij liep gelijk als een kievit er overheen

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 19:33

@ Jotoma:
Dat klinkt ook wel interessant. Ik ga me daar eens in verdiepen!

@ Peachy:
Dat heb ik dus op gegeven moment geprobeerd, maar dat houdt hij nog niet vol. Hij zakt gewoon door zijn voorbeen waar hij op dat moment de belasting op heeft. Het is me dus 2x gebeurd dat hij zo door zijn voorbeen zakte en vervolgens met zijn snuutje op de grond lag en zijn kont nog in de lucht had :\

Zodra ik merkte dat hij er door heen zakte liet ik direct los, maar hij kan dan zelfs zijn opgetilde hoef niet zo snel naar de normale stand toe krijgen. Waardoor hij eigenlijk 'op zijn teen' terrecht komt en vervolgens door zijn andere en belastende been heen zakt.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:10

Wanneer houden de zorgen op ;(

Nu opeens een dikke uier.. in de 17 jaar dat ik haar heb heeft ze dat dus nog nooit gehad

Sorry moet even van me af zeuren

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:34

Peachy schreef:
@Yanaa wij hadden dat probleem ook met mijn pony, teveel pijn om op 1 been te blijven staan. Wat hier goed hielp is bv om tegen een muur aan te zetten met de zijkant of tegen een persoon aan de andere kant laten leunen. Zodat ze een beetje steun hebben.

Hier is het inmiddels 2 jaar geleden dat mijn pony hoefbevangen raakte. Hij doet het nu super op zijn break over ijzers, maar vanwege de vorst en maanlandschap bak staat hij nu ook op Hoefschoenen. En wat vind hij dat fijn! Hij liep gelijk als een kievit er overheen

Welke hoefschoenen gebruik jij?

@daphne: zeuren mag hier hoor :j

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:38

Ik zie dat jullie allemaal beenbeschermers gebruiken, misschien een domme vraag, maar waar is dat nuttig voor? Bij rijden wordt altijd gezegd dat beschermers lang aan doen slecht zou zijn. Hoefschoenen snap ik nog, maar beschermers?
En bij hb is het toch juist goed de hoeven koud te houden? of ben ik mis? Mijn pony stond juist vaak zelf in het natte zand. Door beschermers maak je de hoeven toch ook juist warm? Enkele uren magneten snap ik nog i.v.m. doorbloeding.

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:52

Jotoma ik heb de equine fusions voor mijn pony.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 20:53

@ Vlinder2009:
De DA adviseerde mij om de hoeven niet te gaan koelen met koud water en om hem uit het koude en natte zand te houden. Dit ivm de bloedvaten die dan verkleinen door de kou en dus de doorbloeding,circulatie dan ook minder is.
Bij warmte is dit dus het tegenovergestelde; de bloedvaten verwijden en het bloed stroomt er makkelijker door, waardoor je een betere circulatie hebt en dus ook een betere afvoer van de afvalstoffen.
Aangezien het nu zo koud is en mijn pony nu zo slecht is, heb ik er nu toch voor gekozen om het te proberen met de huissokken om het toch iets warmer te houden.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:07

Vlinder, sommige paarden kunnen 's winters 'cold induced laminitis' krijgen. https://drkhorsesense.wordpress.com/201 ... laminitis/
Paarden die al hoefbevangen zijn, hebben om dezelfde redenen dus ook meer last door de kou.

Peachy, heb jij de 'gewone' equine fusions of de Ultra of de All Terrain. Ik zou eerst de All terrain Ultra bestellen maar juist die schoen is zó lastig aan te trekken en als m'n merrie ergens een hekel aan heeft, zeker nu, is het 'gedoe'...

Daphne, is jouw merrie IR? Mijne krijgt nl. als ze meer gras of ander 'fout' eten gehad heeft vóór haar uier een zwelling. Het is de merrie-equivalent van een dikke koker en een van de IR-tekenen. Als de uier zelf dik is gaat er hormonaal wat mis. Krijgt ze veel luzerne en/of lijnzaad? Beiden zijn hoog in fyto-oestrogeen dus als je veel lijnzaad op luzerne voert dan kán dat invloed hebben (in z'n eentje waarschijnlijk niet heel veel maar in combinatie met IR of PPID wel weer)

Verder veel bijgelezen en foto's gezien van hippe pony's. Wat is iedereen heerlijk crea en doet iedereen z'n best om z'n lieveling zo comfortabel mogelijk te maken. Daar mag iedereen ook wel even bij stil staan en trots op zijn jongens... We doen wat we kunnen en meer kun je ook niet doen.

Ik heb vandaag 3 maten Cavallo Simple's kunnen lenen van een vriendin. Ik verwachtte dat ze de grootste nodig had en had de kleinste al bijna niet meegenomen, maar goed dat ik dat wel gedaan heb (en ik had echt naar de maatvoering gekeken.
Eerst het malletje van de crocks in de schoen gelegd, toen bleek al snel dat maat 2 perfect zou moeten passen.
Toen de crocks er af... ik schrok toch wel van hoe week de boel onder het tape was. Vochtig en stinkend ook! Die crock's zijn dus echt een noodoplossing mensen, ik zag hierboven ook heel mooie creaties maar laat ze niet langer dan 2 dagen achtereen aan en laat ze dan ook even een halve dag ofzo blootsvoets, want weke verzenen en ballen en dus ook een weke zool... daar zit je niet op te wachten.
Ik heb dus besloten Raya vannacht hoe dan ook geen crocks te geven. Ze heeft nu maat 2 van de hoefschoenen aan en hoewel het uit doen van de crocks en aan doen van de hoefschoenen even minder leuk was voor haar, wende ze er vlot aan en begon toen ook te merken dat het wel prettig was, zeker op de ongelijke bevroren stukken. Ik heb het witte zooltje van de laatste crocks, die dus al 'voorgevormd' waren in de hoefschoen gelegd als demping. Daar staat ze nu nog op en als ik vanavond ga voeren ga ik proberen om lange sokken bij haar aan te trekken en met die sokken aan zal ze dan waarschijnlijk de maat 3 hoefschoen aan moeten. Ik hoop dat ze daarmee zonder schuren en met warme benen de nacht door komt. Lukt of past dat niet dan knip ik de teen van de sok en trek ik die aan tot boven de hoefschoen en krijgt ze gewoon maat 2 weer aan. Ik moet het maar even gokken dat het goed gaat, op blote voeten is geen optie en crocks plakken ook even minstens een nacht niet. Ze loopt niet veel dus zo'n drama zal het vast niet worden... Hopelijk gaat het snel dooien (en gaat de bute aanslaan!!) zodat ze bijv. overdag met hoefschoenen en 's nachts met blote voeten kan, dat zou fijn zijn.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:23

Francis schreef:
Daphne, is jouw merrie IR? Mijne krijgt nl. als ze meer gras of ander 'fout' eten gehad heeft vóór haar uier een zwelling. Het is de merrie-equivalent van een dikke koker en een van de IR-tekenen. Als de uier zelf dik is gaat er hormonaal wat mis. Krijgt ze veel luzerne en/of lijnzaad? Beiden zijn hoog in fyto-oestrogeen dus als je veel lijnzaad op luzerne voert dan kán dat invloed hebben (in z'n eentje waarschijnlijk niet heel veel maar in combinatie met IR of PPID wel weer)

Dus als ik het goed lees is bij een ruin een dikke koker hebben/zwelling ervan een symptoom van IR?

Heb het vermoeden dat die van mij namelijk ook IR heeft. Wordt sinds een jaar dik van lucht, waar hij eerder een mooie slanke shet was.
Koker 9 van de 10 dagen dik, alleen dacht ik dat dit was van de prut die er vaak in zit.
Nu dan HB erbij.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:29

@ Francis:
Wat kun je je dan verkijken op de maten hè! Op het oog denk je die en blijkt dan vaak een andere te zijn.
Hoelang heb jij die crocks aan gehad voordat het zo week werd?

We duimen voor warmer weer en goede verlopen! :j

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 21:35