[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:21

dynamiek schreef:
Op advies van de da hebben we haar in laten slapen en ik zelf stond ook achter deze beslissing een paard hoort niet met pijn rond te lopen :o ik mis mijn gekke oude muts nog elke dag! nu telkens denk ik nog had ik het maar anders gedaan, was ze er maar nog.

Herkenbaar hoor, ik mis Bret ook nog steeds, het slijt wel maar soms zijn er ineens dingen en dan denk je verdorie. We hebben nu 4 logeerpaarden, eentje is precies Bret qua kleur maar ook uitstraling en bouw en dan "zie" je haar gewoon lopen in de wei en dan denk je, o nee dat kan helemaal niet dat is niet Bret dat is Stjarna.
Of er is ineens een onderwerp ergens en je denkt dan tsskkk, waar we voor raadsels stonden en ik er iets over schreef er ineens iemand het raadsel wel even oplost zonder enige kennis van Bret en van van wat er mis was en allemaal gedaan was.
Het is gewoon rot een paard te moeten missen, jij hebt ook alles gedaan en voor het paard gekozen omdat er geen toekomst meer in zat. Ik kan daar enkel respect voor opbrengen, het is een van de moeilijkste beslissingen die je moet maken in belang van het paard. Het maakt het gemis niet minder.

paars

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 23:12

Wat betreft de vraag foto's of niet; ik ben van het type "meten is weten" dus ik heb het wel gedaan. Omdat zijn herstel goed liep is het bij 1x foto's gebleven. Maar je weet van te voren niet hoe ze reageren op de behandeling/dieet dus dan weet je in ieder geval hoe het wás en kan je vergelijken.
Het argument van de schoonvader "dat ze dat vroeger nooit deden"...ach ja...dat vind ik eigenlijk geen goed argument. De mobiele technieken zijn nog redelijk nieuw, dat kan ook een rol meespelen. Niet alle DA's hebben een röntgenapparaat paraat. Dat speelt denk ik ook een rol mee? Vraag eens naar zijn argumenten waaróm ze dat nooit deden? Vonden ze het geen meerwaarde hebben?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 00:46

Ik ben ook wel het type van "meten is weten", wij zouden ook de mobiele röntgen gehad hebben hier als het niet zo snel was gegaan, het was afgesproken en was besteld. Vroeger was er geen mobiele röntgen, vroeger dachten ze ook nog niet aan fructaan maar aan eiwit, het is zo belangrijk om de werkelijke oorzaak te vinden, en voor de pootjes zou ik ook kiezen meten is weten. Wat is de oorzaak en hoe zijn de pootjes, is het echt heel erg met de voetjes, met röntgen kun je ook verbetering of juist achteruitgang zien . Het is en blijft gewoon zo lastig. Het kost allemaal best geld, maar meten is echt weten.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 06:14

Onze hoefsmid vraagt ieder half jaar om een foto van de voorhoeven van Image, zodat hij het bekappen/beslaan daar op kan aan passen.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 06:17

Zoals ik ook aangaf ik dus ook meten is weten, ik heb het zelfs 2x gedaan de eerste x 5 jr geleden en dan dit jaar.

Moet zeggen dat Mimiloe haar da erg duur is, ik had 2 fotos van beide voorbenen, het in laten slapen van dynamiek en de rendac, kreeg een totaal rekening van 150 euro.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 06:18

EstherHegt schreef:
dynamiek schreef:
Op advies van de da hebben we haar in laten slapen en ik zelf stond ook achter deze beslissing een paard hoort niet met pijn rond te lopen :o ik mis mijn gekke oude muts nog elke dag! nu telkens denk ik nog had ik het maar anders gedaan, was ze er maar nog.

Herkenbaar hoor, ik mis Bret ook nog steeds, het slijt wel maar soms zijn er ineens dingen en dan denk je verdorie. We hebben nu 4 logeerpaarden, eentje is precies Bret qua kleur maar ook uitstraling en bouw en dan "zie" je haar gewoon lopen in de wei en dan denk je, o nee dat kan helemaal niet dat is niet Bret dat is Stjarna.
Of er is ineens een onderwerp ergens en je denkt dan tsskkk, waar we voor raadsels stonden en ik er iets over schreef er ineens iemand het raadsel wel even oplost zonder enige kennis van Bret en van van wat er mis was en allemaal gedaan was.
Het is gewoon rot een paard te moeten missen, jij hebt ook alles gedaan en voor het paard gekozen omdat er geen toekomst meer in zat. Ik kan daar enkel respect voor opbrengen, het is een van de moeilijkste beslissingen die je moet maken in belang van het paard. Het maakt het gemis niet minder.

Dank je, ook voor jou een :(:)

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 10:01

Aanstaande zaterdag ga ik voor het eerst weer 20 min stappen op mijn haffie, het is dan precies een jaar geleden dat ik er voor het laatst opzat! Na een verschrikkelijke jaar van hb aanvallen en daaropvolgende zweren met alle schade van dien etc etc, was het 50/50% dat dat weer zou kunnen.
Maar ik ben heel blij:):):)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 10:34

@kim_bjorn wat een goed nieuwtje, super!! Blij dat het beter gaat.

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 11:15

Ja fijn he :) Een half jaar terug heb ik regelmatig gedacht dat het misschien beter zou zijn om hem te laten gaan omdat er geen verbetering in zat. Gelukkig kwam het toch, ook met behulp van speciale ijzers voor etc.
Ik ben hem nu ruim een maand aan het longeren iedere dag en wandelen voor de afwisseling.
Natuurlijk oersaai zoveel longeren, maar hij vindt het erg leuk en ik probeer het ook zo leuk en afwisselnd als mogelijk is te maken. Pas sinds 2 maanden loopt hij niet meer kreupel op voltes, dat heeft er heel lang weerzinwekkend uitgezien :(
Ik hoop echt dat we het gehad hebben en de toekomst goed zal zijn:)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 15:59

Dat hoop ik ook voor je! Rustig aan opbouwen, je hebt nu al zoveel geduld gehad, dat komt vast goed. Veel plezier vast!! Altijd fijn om te horen dat het ex-hbers goed gaat!!

@Esther en Dynamiek :(:) . Het gaat soms idd zo snel achteruit dat je gewoon de tijd niet krijgt om iets te meten en op basis van de uitslagen iets proberen te doen. Is met mijn oude merrie (andere oorzaak) ook snel gegaan, zoiets maakt indruk.... :(:) .

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:05

ja daarin hebben jullie gelijk, heb ook per pb van iemand een andere kliniek gekregen die goedkoper is betreft fotos maken, zou me de helft schelen.... zal ze eens bellen morgen :)

vanavond moest ik dr tegen houde, stond naast me te stuiteren en te snuiven, ze ging als laatste naar binnen aan de hand en wou zo snel mogelijk naar Minime, als ik dr los had gelaten had ze ge-rent.

Morgen ochtend de metacam van 130 nog een tikkie terug naar 100....

kimbjorn: super dat er zoveel verbetering in zit, zeker als je zelfs op een punt bent geweest waarbij je twijfelde of het haalbaar was allemaal, echt geweldig :D

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 05:46

http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedi ... fault.aspx
Ik denk, dat ik me hier voor op ga geven.
Symposium van de universiteit Utrecht; o.a. over kwalen van het ouder wordende paard. Het is wel niet specifiek voor hoefbevangen paarden, maar toch interessant, lijkt mij.
Programma zaterdag 5 november 2011

De programma-onderdelen zijn:

A: Tumoren bij het oudere paard
B: Ouder paard: Cushing, obesitas, metabool syndroom
C: Gewrichten
D: Revalidatie
E: Ouder paard: vruchtbaarheid
F: Pijn
G: Ogen
H: Luchtwegen

Nog iemand met interesse?

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 07:28

Ik heb de brief gehad maar twijfel nog....

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 08:17

Utrecht en 'Out of the box'.. het zal mij benieuwen!
Ik ben zeker wel geïnteresseerd in programma-onderdeel B maar als deze punten in één dagdeel behandeld worden, terwijl in datzelfde dagdeel ook nog A, C, D aan de orde moeten komen, dan vraag ik me af in hoeverre daar nuttige informatie op te steken is.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:22

@jp
kom, kom, ........houd een open mind. Mensen kunnen je zomaar eens verrassen. :D :D
Ik heb me opgegeven voor de hele dag. Ik ga luisteren en wie weet wat ik er uit kan halen. En het is inclusief lunch, dus ik vermaak me wel :Y)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:32

jammer dat het zo ver is voor mij....
heb trouwens eergisteren weer op pablo gezeten.
Was het niet van plan maar we hadden (paarden)vrienden op bezoek en hun dochtertje van 7 vond smurf wel leuk.
Dus zadeltje erop en toen nam ik Pablo ook maar mee wandelen,ook met zadel erop.
Ik was eigelijk niet van plan er op te stappen,maar na enig aandringen toch maar gedaan.
Ging erg goed!Wakkere Harry.
We hebben alleen gestapt,vriendin er ook even op....uniek,er heef nog nooit iemand anders op Pablo gezeten.Hij keek ook erg raar :D
De volgende dag niet stijf niets..(ik wel maar dat was van een wilde buitenrit op hun camping :o )
En er zijn zowaar foto's genomen!Zal ze een keer op mijn comp. zetten en plaatsen.
(laatste foto van mij op pablo is 20 jaar geleden..)

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 08:44

@ EstherHegt en Dynamiek Jullie hebben voor een ongelooflijk moeilijk keuze gestaan en ik heb er heel veel respect voor dat jullie voor het paard hebben gekozen.

Gelukkig is er ook weer goed nieuws over ex HB'ers! :)

Wat betreft foto's, tja, meten is weten, maar wat kun je ermee als je het eenmaal weet? Ik heb dus geen foto's laten maken (kon niet op locatie en trailer wilde ik Flavio niet aandoen), al is aan zijn hoeven nu duidelijk te zien dat hij een kanteling heeft (aan zijn voorbenen).
Wel heb ik dan weer een IR test laten doen, meer voor de zekerheid. Nu kon ik met een iets geruster hart overstappen op ander (rijker) hooi en weer weidegang :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-11 08:59

Wat waren de uitslagen van je IR test? Ben ik erg benieuwd naar!

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 10:57

Ben ik ook benieuwd naar.

Hoe komen jullie aan die brief?

Zelf lig ik weer plat, mn wond is vandaag opnieuw volledig opengemaakt.
Bleef ontsteken en kreeg koorts,bleek nog een ontstoken kiestenwand achter te zijn gebleven.
Heb er nu een drain in die ik vier x per dag moet spoelen, gelukkig nemen mn stalgenootjes de zorg voor mamaloe over voor vandaag. Ze gaat erg goed, vanmorgen terug gegaan naar voor honderd kilo metacam

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:28

Hier weer een terugslag. Paard is woensdagavond bekapt door eigen hoefsmid omdat die van de kliniek 2 weken op vakantie is en ze echt nodig naar de smid moest vanwege lange een hoefscheur en loopt sinds gisteren weer erg gevoelig en weer kreupel met linksvoor. Was aan het afbouwen met de buut naar 1x per dag 1/2 zakje omdat het zo goed ging, maar ga maar weer naar 2x per dag een half zakje.
Elke keer als ze bekapt is is ze gelijk weer gevoelig, dus of de hoefsmid doet iets niet goed, of ze heeft echt te gevoelige voeten en dan zou speciaal beslag toch moeten helpen. Gelijk maar bellen voor een afspraak zodra die smid van de kliniek er weer is.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 15:22

Ach balen! Ik zat vanmorgen net te denken dat het, op het paardje van MiniLoe na, redelijk goed gaat bij iedereen (het is zo stil). En nu jouw berichtje. Als ik het me goed herinner had jouw paard toch (ook) een hoefzweer? Wat heeft de smid gedaan? Beetje vijlen van de wand, aan de zool gezeten? Stralen uitgesneden?

Bij mij komt de smid volgende week. Enerzijds ben ik benieuwd wat ze ervan vinden maar anderzijds knijp ik 'm en ben ik bang dat het daarna weer fout gaat.

paqune

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:00

ik heb een shet die erg gevoelig voor hoefbevangenheid is!
het probleem is dat ik niet zo goed weet wanneer haar korfje af mag.
het gras is namelijk best kort dus zou het korfje af mogen?
of kan ik beter 's morgens het korfje afhalen en 's avonds weer om?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 17:08

paqune: mijn shet is juist bevangen geraakt op kort gras, ik dacht het goed te doen....
wat mijn veearts toen zei was dat juist kort gras gevaarlijker is dan wat langer gras, doordat kort gras alle fructaan opslaan in de top van het gras en je paard dus het hele grassprietje opeet bij kort gras, ipv een gedeelte van de spriet bij lang gras...... maar andere hier zullen je vraag nog beter kunnen beantwoorden, ik kom er zelf nog maar net bij kijken, maar dit is wat mijn veearts zei tegen mij

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 18:08

Flavio is niet IR. Is al een tijdje geleden dat hij is getest (dec.jan HB en mei ongeveer getest).

Glucose was 4,9 (referentiewaarde 4,0 - 5,5 mmol/L) en insuline < 2,0 (referentiewaarde < 10,0 mU/L)

Daar was ik dus heel blij mee :) Wel moet dit onderzoek natuurlijk zo nuchter mogelijk gedaan worden en ik had wel het idee dat hij heel erg op teveel gras reageerd. Als hij op dat land langer dan 2u stond kreeg hij oedeembulten...Ik hield er dan ook maar op dat ten eerste het gras veel te rijk was en ten tweede dat hij natuurlijk nog herstellende was (is) van z'n HB. Ook zei mij hoefsmid dat de waarden nu zo goed waren omdat hij op dieet was gezet en toen het weer kon meer beweging kreeg, dat het toen (en nu nog steeds) heel goed ging, maar dat als hij eerder was getest er waarschijnlijk minder goede waarden waren, maar dat blijft giswerk. Voor mij in elk geval een geruststelling.

@ Joyce B Wat ontzettend vervelend zeg! Onthou dat het herstel met ups en downs gaat :(:)

_Elaine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 20:09

goede avond.

sorry voor het binnen vallen
maar helaas ook hier een HB geval.

gelukkig helemaal nog in het begin stadium en de Da was er erg snel bij, maar er is wel goede hoop dat het helemaal goed komt met hem.

ben er wel helemaal nieuw mee.
maar 1 ding is mij duidelijk, mijn pony gaat als die beter is niet meer t gras op ,maar op een landje met meer onkruid dan wat anders