[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:13

Ik heb er hier niet veel over geschreven, maar ook Isabella is licht bevangen geweest. Oorzaak leek even onbekend, maar al snel vielen er wat puzzelstukjes op zijn plek.
Fructaanoverschot was uitgesloten. Koude en harde grond met de sneeuw die onder de voeten klonterde, zorgde voor onhandig lopen en continu koeling was nr. 1. Andere oorzaak was toch wel vermoedelijk het beperken van de loopruimte door de uitloop kleiner te maken, maar ook door deze te voorzien van een laag stro, waar ze te veel van heeft gegeten. Optelsom was schrikken. Met de eerste dooi ging het wat beter, maar met de hernieuwde sneeuwval weer minder. Ik heb haar toen de hoefschoenen 24 uur per dag aangedaan (easyboots).

Dit heeft ook direct resultaat gegeven ... ze loopt nu weer vrolijk rond en rolt en galoppeert weer als vanouds. Ze krijgt nog wel een beetje bute, omdat de winter nog lang niet over schijnt te zijn en ik wil voorkomen dat ik weer in die op en neer fase van vorig jaar terecht ga komen.

Maar hoefschoenen kan ik gezien mijn recente ervaring weer, dus zeker aanraden.

En welke hoefschoen is beetje afhankelijk van wat je wilt en zoekt. De normale easyboots bevallen hier eigenlijk uitstekend.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:27

geerke schreef:
wat jammer Nado!
Ik zat laatst te denken....zou die kou nu goed zijn voor die toch al beschadigde haarvaten in de hoef?
Dat circuleert niet echt lekker ...'koud' bloed....je bevestigt dus nu mijn gedachten....

Ik weet bijna wel zeker dat het er iets mee te maken heeft, Marco wordt altijd in oktober bevangen. De dagen worden korter en het wordt wat kouder
Met de sneeuw werd het alleen maar erger en de enige reden die ik kon bedenken was de kou en door de sneeuw kon hij weinig bewegen.

joydusty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:35

Mijn verzorgpony is ook al ontzettend vaak hoefbevangen geweest.
1 keer is het zo erg geweest dat ze niet meer kon lopen en dachten ze dat ze het niet zal halen.
gelukkig loopt ze nog steeds op de aarde rond al komt het wel erg vaak terug.(niet meer zo ernstig als toen)
zij krijgt altijd een poeder dat we in een spuit doen met wat yoghurt. (dat vind ze heerlijk)
ook koelen we haar hoeven met water en krabben we de hoeven goed uit. ook proberen we een beetje te wandelen.
ze staat op een heel kort weiland. En in de zomer staat ze in de bak aangezien ze erg gevoelig is voor het nieuwe gras.
ik vind dit echt heel fijn al deze informatie aangezien ik niet precies wist hoe het kwam. ik dacht ook dat het een hoef ziekte was
nu lees ik dat het een stofwisselings ziekte is. Ik wist wel dat het kwam door de eiwitten in het gras.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:38

Joydust,
Het komt niet door de eiwitten, maar door de suikers in het gras.
Ook in de winter kan er veel suiker in het gras zitten. (oa met vorst bij zonsopgang). Ook een kort weiland kan veel suikers bevatten.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:10

Ik vond dit nog over winter - laminitis:

Winter Laminitis.

Laminitis can also result in damage to blood vessels in the feet. In many forms of laminitis, spasm in the small veins in the feet and activation of clotting have been documented. This can lead to the formation of clots that block circulation and contribute to tissue death. Inflammation alone can and does impair circulation because of swelling, again leading to tissue loss. Areas of damaged circulation can be repaired by regrowth of blood vessels, but it’s slow.

Damage to the circulation caused by laminitis may be behind a fairly common form of chronic laminitis pain—winter laminitis.

These horses typically have a past history of laminitis from which they have recovered and are sound in the warmer times of the year, but the arrival of cold weather triggers the pain.

Cold temperatures normally cause the blood supply to the feet and lower legs to be restricted. In normal horses, this doesn't cause a problem, but in horses with compromised circulation it most certainly can. Keeping the horse warm with a blanket, if necessary, wrapping the lower legs (fleece-lined shipping boots and neoprene wrpas are good), and using hoof boots with a warm liner in the bottom help.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:16

Niet als een grapje bedoeld, maar ik zie hier wel een overeenkomst met het fenomeen 'wintertenen' ..

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:24

Miss kunnen jullie mij helpen!

1 Van mij verzorg pony's is al vaker hoefbevangen geweest, maar dat is al wel weer over maar hij is er wel sneller vatbaar voor het is ook een shetje,
Maar gister wil ik een stukje buiten gaan lopen gewoon aan de hand met de eigenaar en hij liep helemaal niet lekker, en met hoeven uitkrabben zat er wel een aardig groot stuk steen in ze hoeven dus dat heb ik er uit gehaald, hij loopt met ze voorbenen heel erg naar voren en je moet hem echt mee trekken! en hij loopt heel stijf!
Zijn dit de tekenen dat hij miss weer hoefbevangen is want hij kan ook zijn omdat ze staan in de wei wel met shuilstal alleen ze zijn nog al speels met elkaar en bokken ook wel en rennen dus het kan ook zijn dat die stijf is omdat die miss is uitgegleden! Maar de eigenaar keek het nog ff een paar dagen aan en ander ging ze ff de dieren arts bellen maar zou iemand me miss kunnen helpen en kunnen vertellen of dat die het misschien wel weer heeft!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 19:40

Klinkt wel als hoefbevangenheid. Vooral die stijfheid en die voeten naar voren plaatsen. Grietje rende ook nog wel een beetje toen ze lichtbevangen was als de andere gek gingen doen, maar ze ging niet lang en volluit. Maar goed houd hem maar goed in de gaten, hopelijk is het gewoon wat stijfheid van na het vallen.

afram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 08:47

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:21

Het tweede filmpje is zeker interessant maar het lijkt me niet iets wat je zelf maar even aanbrengt. Dit moet toch gebeuren aan de hand van röntgenfoto's ( voor en na) want op het blote oog kun je nooit de mate van rotatie bepalen en dus ook niet de dikte/hoogte van de 'pad' die onder de zool aangebracht zou moeten worden...

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 10:41

3 tot 5 minuten met 1 hoef omhoog?
Denk dat dit erg lastig is bij een zwaar hoefbevangen paard. Foto's maken was destijds bij de mijne al heel moeilijk en bekappen al helemaal.

Maar duidelijk is dus dat ze de hielen gaan verhogen !!
Terwijl toch ook informatie te vinden is dat het beter zou zijn de hielen te verlagen, zodat het hoefbeen grondparallel staat en de druk niet op de teen (hoefbeenpunt) komt te rusten.

Kennelijk zijn de meningen daarover nog altijd verdeeld.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:29

De ijzers die Pauli nu onder heeft, hebben een balk aan de achterzijde - duidelijk bedoelt om de druk ook van achter weg te nemen. Persoonlijk heb ik, ook voor de HB, ervaren dat Pauli erg slecht en slordig ging lopen ten tijde van de natuurlijk-bekappers-methode (=> lage hiel) .. wat is nu wijsheid?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:37

Kijk naar je paard, wat hij/zij je vertelt. Als Pauli zo goed loopt, dan houden zo.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 12:48

Toen Isa destijds vettec onder kreeg, werd onder de hielen ook wat meer aangebracht dan onder de toon. Dit omdat zij ook liever liep/loopt met wat hogere hielen.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 14:24

Hoow, is mijn meisje niet meer bevangen heb ze gekneusde stralen:(

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:38

Met marco gaat het steeds slechter, hij ligt ontzettend veel op dit moment. Denk dat het door de kou komt, maar ik had net van Nassau aan de telefoon en hij zegt dat het juist beter moet gaan door de kou. Dit is bij marco zeker niet het geval....

De afspraak staat donderdag om 13.00 uur! mooie tijd, we hoeven dus niet in de file te staan! ben zeer benieuwd wat eruit komt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 20:42

Grietje is ook niet op haar best met de kou. Ze kan dan alleen in de stal of op het beton. Veel lopen kan niet, want de wei is veel te hard en niet echt heel egaal.

Ik heb een mailtje gestuurd om de soft-ride schoen te bestellen. Even de betaalgegevens afwachten en hopelijk heb ik ze dan snel binnen.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:40

Hier een positief bericht. Wij zijn na 13 maanden toch wel heel goed op weg! De afspraak om Judy in te laten slapen was al gemaakt, maar nu zijn er geen zere voetjes meer, is ze door de osteopaat helemaal goed gecheckt, en is er alleen nog wat stress van het drukke jaar(2xverhuizen) die eruit moet komen...

Wij gaan dus voorzichting aan weer "echt" aan het werk, nieuw zadel gekocht, pony zit vol energie...:D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:42

Fijn om te lezen Myrthe!

Fancy: super - we duimen!! ( Misschien moet Rob van Nassau even bijgespijkerd worden over het thema winter-laminitis?)

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:52

fancylover schreef:
Met marco gaat het steeds slechter, hij ligt ontzettend veel op dit moment. Denk dat het door de kou komt, maar ik had net van Nassau aan de telefoon en hij zegt dat het juist beter moet gaan door de kou. Dit is bij marco zeker niet het geval....

De afspraak staat donderdag om 13.00 uur! mooie tijd, we hoeven dus niet in de file te staan! ben zeer benieuwd wat eruit komt

Ik zit alle info nu weer te lezen het komt mij zo bekent voor...

Onze guus had weer in de sneeuw gestaan maar het ging slechter en slechter .. ze had zo'n pijn ze stond op het maximale kwa pijnstilling maar het hielp niet,, nou ja ze is er dus niet meer maar ik hoop dat jouw paardje het wel red...heel veel succes !

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-10 22:53

Dat is fijn om te horen Myrthe :j

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 09:22

Jannepauli schreef:
Fijn om te lezen Myrthe!

Fancy: super - we duimen!! ( Misschien moet Rob van Nassau even bijgespijkerd worden over het thema winter-laminitis?)

Succes Jannepauli; mooie taak voor jou, de volgende keer als je paard beslagen wordt. Dat wil ik wel meemaken :D Rob en iets aannemen. ;) Dan mag je wel hele goede argumenten klaar hebben.

Hier is het trouwens prut. Image gaat geweldig, maar met Janouk. Ze heeft zondag haar ijzer afgetrapt en daarbij fors haar hoef gekneusd. Nu doet haar andere been ook mee en is warm. En de veearts durft niet uit te sluiten dat ze hoefbevangen is. Het lijkt onwaarschijnlijk, maar toch allebei de hoeven zijn warm en gevoelig. Ze heeft geen kloppen in de koot, ze belast in het stappen ook de teen en heeft verhoging. Door de ervaring met Image heb ik veel ervaring in het bekijken van de symptomen.

Forse kneuzingen liggen dus voor de hand. Maar omdat hoefbevangenheid niet uit te sluiten is, wordt ze behandeld alsof ze hoefbevangen is. Dus geen krachtvoer meer (al kreeg ze maar 4 handjes), alleen hooi, pijnstillers en bloedverdunners.
:( |( zo langzamerhand ben ik het zat al die zorgen. Ik wil zo graag eens een jaar zonder problemen met de dames paard. :(:)
Nu maar aankijken hoe het zich ontwikkelt. De hoef staat in het weekverband.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:10

Oh meid, néé toch..... arme Janouk en arme jij natuurlijk.. :(:)
Paarden.. zo sterk... maar zo kwetsbaar..
Ik hoop dat het idd geen HB is, maar een forse keuzing is natuurlijk ook helemaal niet fijn. Zijn nu beide voorijzers eraf?
Waarom gebruik je een weekverband, is dat niet eng met die kou?
Nou.. ik ga onmiddelijk weer in de duim-stand en bid dat het mee gaat vallen. Heel veel sterkte!!!!

Fancy: goede reis straks.. en laat ons weten hoe je bezoek bij Rob verlopen is!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 10:59

Even een edit voor Fancy.. ik was in de war, je gaat natuurlijk pas morgen! Ik was nog niet wakker, dacht dat het vandaag al donderdag was..:)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 11:24

fancylover schreef:
maar ik had net van Nassau aan de telefoon en hij zegt dat het juist beter moet gaan door de kou.

Koelen is goed bij HB, dus in dat opzicht is de kou en de sneeuw wel lekker.
Maar continu koelen (24 uur per dag) is niet goed. Dat lijkt me ook erg logisch.
Neem de afgelopen periode met die berg sneeuw hier ... Isa stond continu tot voorbij de kroonranden in die koude prut. Dan daarbij de gladde onderlaag (vastgetrapte sneeuw werd ijs).

Ik ken inmiddels in mijn kennissen/vriendenkring ook paarden die nooit wat hebben gemankeerd maar nu aan het sukkelen zijn met dikke (onder)benen en gevoelige hoeven ... allemaal buitenpaarden.
Ook koliekachtige verschijnselen en diarree hoor ik voorbij komen.

@Janouk heel veel sterkte met Janouk. Hopelijk ben je er snel bij.
En voor ons allen ... hopelijk gaat het snel dooien.
Ik heb er goede hoop op; Isa is op dit moment enorm aan het verharen; komt sinds een paar dagen met bosjes los.