[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 00:55

Waar kon ik me aanmelden voor die verkleedwedstrijd?

Modena in geleende roze transportbeschermers met gele konijntjes erop.

Afbeelding

Heidi in de oude sokken van mijn vriend. Leuk detail, haar vetlok past precies door het gat in de hiel. Zij is nu niet hb maar wel geweest dus dit is een voorzorgsmaatregel.

Afbeelding

Ik ben helemaal opgelucht, Modena loopt al veel beter! Zou het dan echt puur van de kou komen?

Marvel

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 01:11

@gypsy: stylish verantwoord :D Hoe heb jij de sok aangekregen? Ik heb een sok mt 43/46 klaarliggen. Maar de vorige keer lukte dat echt niet.
Mijn paard raakte een aantal weken geleden bevangen door de kou als druppel van die ene emmer. Die kreeg stalbenen vh stilstaan buiten en trok plassen, blubber etc ook echt niet.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 03:40

Oh, boel bij te lezen, doe ik morgen (zie wel schattige beenwarmers hier boven :D )
Raya was vanavond laat (ik voer nogal laat af) één schoen kwijt dus beide schoenen vervangen. Blij dat ik die vanmiddag al geknipt en aan elkaar gemaakt had. Vond het wel vervelend om te zien dat d'r verzenen/ballen nogal week waren van het plakband maar ja.. kiezen tussen twee kwaden en zonder hoefbescherming is gewoon geen optie met de vorst.
Morgen ga ik Cavallo's ophalen om te passen en hopelijk kan ik dan ook morgen of overmorgen eigen hoefschoenen ophalen. Toch fijner wat betreft luchten. Ik denk dat ik ook wollen sokken ga halen, dan heeft ze toch ook wat beenverwarming. Ik heb nog even overwogen een paar transportbeschermers bij haar om te doen maar die kent ze helemaal niet dus durfde ik voor de nacht toch niet aan. Ik ga ze morgen overdag als ik er bij ben even om doen, kijken wat ze er van vindt en als dat goed gaat doe ik ze morgen nacht wel om. Ik wilde dat ze es wat beter ging lopen... :\

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 07:51

Ik ga de laatste twee pagina's even bijlezen zo!

Ik durf het bijna niet te zeggen maar Zhuf gaat goed. Ze was gisteravond achter wat stijf, vanacht rondom in de beschermers en vanmorgen stond ze te popelen om naar buiten te gaan. Durf ze alleen met de kou niet te lang buiten te laten ( trilling van harde grond, heb ze op beton met rubbermatten lopen nu), dus heb ze voor m'n werk uit even 2 uurtjes buiten lopen en savonds 3 uurtjes. Als het goed is hier alleen nog aankomende nacht vorst.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 10:32

Francis ik zal voor je duimen. Hoop dat het past!

Aukelizzy dat fijn dat ze zich vanmorgen goed voelde!

Vanmorgen zat alles nog om hier! Paardlief liep nog voorzichtig maar geen hink stap sprong meer.
Detail van haar outfit.

Afbeelding

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:41

Heel modieus motiefje :') .

Roos was vanmorgen ook fit dat ze naar buiten ging.
Stappen op het zachte zit er even niet in omdat alles hard is. Dus rondje voortuin gedaan, bodem is hard, gras veert wel wat, maar vlak daar. Het land is een grote gaten kaas door de nattigheid eerder dus is geen optie. Ze is dus iets minder voorwaarts dan op het zachte, maar best heel acceptabel voor de omstandigheden :j .
Eenmaal in de paddock ook meteen rollen (doet ze niet als ze zich beroerd voelt) en scharrelde wat tussen beide hooibakken op en neer (als ze slecht is gaat ze bij 1 bak staan en wacht tot ik daar hooi kom brengen).
Ik heb dus het idee dat haar dekentje echt wel lekker helpt. Komende dagen dus maar lekker in gepakt blijven.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 11:50

Wow, wat een positieve berichten na zo'n koude nacht, fijn dames. Ik heb helaas geen dikke deken voor Raya en een dunne opleggen werkt alleen maar averechts ben ik bang...
Ga er zo heen en ben heel benieuwd hoe ze het op haar crock's 3.0 gedaan heeft...
Vandaag Cavallo pasdag dus dan moeten ze er sowieso af en dan ga ik denk ik in ieder geval lange sokken om doen als ze er weer om moeten, haar verzenen/ballen worden me te week anders en dan heeft ze in ieder geval een vorm van beenwarming.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:06

Wanderers schreef:
@ Francis :
Ik denk uit jouw eerdere berichten te begrijpen dat je alternatieve mogelijkheden niet schuwt ..
Heb je weleens van Rain Soul gehoord?
Ooit bij mij door holistisch werkende behandelaar aanbevolen voor Noah ( zij gaf het destijds oa. ook aan haar eigen bevangen Shet, zonder kwam hij de stal niet uit ..)
Heeft hem door slechtste periode heen kunnen helpen .. vanaf die tijd altijd een doos op voorraad voor mens & dier voor het geval dát.
Heeft Noah ook weer geholpen bij zijn laatste dip, werkt imo als een soort van Energy boost om nét weer over dat dode punt heen te komen.

Nee, dat product ken ik niet. Ik werk zelf echt met enkelvoudige homeopathische middelen in LM potentie en ik maak graag gebruik van kruiden, maar ben daarin niet opgeleid dus dat doe ik niet bij patienten. Naast homeopathie maak ik voor patienten soms gebruik van Schüsslerzouten of spagyrische middelen, voor dat laatste ga ik dit jaar een korte opleiding doen om individueler te kunnen samenstellen.

Maar ik zal eens kijken wat het is. Op dit moment ga ik bij Raya even niks toevoegen, die gaat nu alleen nog een paar kruiden er bij krijgen omdat de Schüsslers er af zijn en ik vooral wat op afvoer van lympe en doorbloeding wil doen (voor wie wil weten: brandnetel, smeerwortel en ginkgo). Ze krijgt ook al Golden Paste maar dat kreeg ze voor de HB ook al in kuren. Homeopathische krijgt ze een middel voor milde afvoer en bescherming tegen de negatieve effecten van de pijnstillers, een middel wat op haar algehele gesteldheid werkt, ook mentaal en een middel wat specifiek op de pijn in haar voeten werkt. Helaas merk ik deze keer erg weinig effect van de homeopathie terwijl ze daar normaal zo super op reageert. Kan natuurlijk dat ze zonder m'n middelen er nog slechter aan toe was maar dat gaan we maar niet testen.
Maar ik houd al m'n opties open dus zal eens naar dat middel kijken.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:09

Hier helaas geen positief bericht :(
Trof hem vanochtend liggend aan, wat hij dus nog niet eerder gedaan heeft sinds hij HB is. Kwam met veel moeite overeind en lopen gaat erg moeilijk. Hij staat ook continu heen en weer te wiegen op het ene voorbeentje over op het ander voorbeentje :(

Net bij de DA weer bute bij wezen halen, krijg ik er heel subtiel een foldertje van een paarden crematorium bij :?

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:23

Kwam vanochtend bij een klant die ook een shet HB heeft staan, en die is hem ook gaan inpakken. Die had bij de action beenwarmers gehaald en deze omgedaan ivm het moeilijk verkrijgen van kleine maten qua bescherming hier in de buurt.

Vanmiddag dus toch maar even het hele bouwpakket halen voor nood schoentjes en denk dat ik de beenwarmers maar eens ga proberen!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:23

Dat is geen goed nieuws Yanaa, balen!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:24

Wat vervelend, Yanaa. Als ze echt flink bevangen zijn, hoort regelmatig liggen er wel een beetje bij. En wat ongelooflijk dom, dat foldertje.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:33

Oh gatver Yanaa... en wat een lompe actie om die folder er bij te doen. Geezz zeg, alsof je daar in je hoofd al niet om de haverklap mee bezig ben.
Dat wiegen deed Raya gisteren ook weer meer, heeft ze al vaker gedaan. Niet continu maar wel gewicht van voet naar voet. Dat geeft aan dat ze pijn hebben, maar eigenlijk is het ook iets goeds want door steeds gewicht op en van de voet te halen stimuleren ze wel de pompwerking en dus de bloedsomloop in de voet. En dat is dus goed. Raya heeft ook dagen gehad dat ze meer lag en idd een keer dat ik bij haar kwam en dat ze nog lag (ik voer 's avonds laat zodat ik 's morgens ook niet hoef te haasten dus als ze dan nog ligt is dat wel uitzonderlijk, meestal ligt Raya alleen 's nachts). Ook dat is goed.. gewicht van de hoeven af is ook goed. Je ziet juist dat paarden die écht veel pijn hebben niet meer gaan liggen omdat ze niet meer overeind kunnen, óf ze gaan liggen en willen helemaal niet meer overeind. Veel liggen maar wel overeind komen is dus ook nog geen rampscenario, ik merkte aan Raya dat ze bijv érg moe was omdat ze een aantal dagen niet gelegen had. Ze heeft toen een nacht in de schuilstal gelegen (en dat doet ze NOOIT dus de schrik sloeg me om het hart) maar daarna zag ik wel weer vaker zand op haar lijf, ook hals en hoofd, dus kennelijk had ze even een nacht goed pitten nodig om het weer aan te kunnen. Het wisselt gewoon heel erg per dag... Probeer (en geezz, dat is zó moeilijk, ik weet het... ik ben echt met niks anders meer bezig) niet op 1 negatief ding te focussen maar kijk naar het algehele plaatje en zolang er ook positieve dingen zijn, focus daar op. Het doemdenken kun je toch niet voorkomen (ik heb al nagedacht over waar ze zou moeten inslapen om haar niet zo in het zicht te hebben maar wel bereikbaar voor de Rendac of crematorium en over wat ik voor Pippa zou kunnen regelen die alleen achter blijft. Ik scheld mezelf inwendig verrot omdat ik die gedachtes helemaal niet WIL hebben, maar zo werkt het nou eenmaal...)
Hoe lang zijn jullie nu 'onderweg'?

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:44

Voor wie rubbermatten zoekt, kwam bv. deze gisteren tegen : ttps://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

Wilde net zeggen dat er gelukkig optimistische berichten te lezen waren .. maar zie net het laatste bericht van Yanaa :(

Weet je, ook dáár voor zijn we hier in dit topic .. om elkaar te steunen op de moeilijkste momenten.

@ Yannaa:
Wat jij nu met je pony mee maakt en wat jouw pony nu doormaakt hebben Noah en ik ook mee moeten maken.
Eerst was er eigenlijk weinig aan hem te merken, maar elke dag weer was er een lichte verslechtering.
Begon wat vaker een been op rust te zetten en wat vaker overdag te liggen ( wat hij dus anders overdag zo goed als nooit doet) en na het maken van de eerste röntgenfoto's ( op blok !) begon hij direct te trippelen en dat trippelen en vele liggen (denk om dik ligbed om doorlig plekken te beperken) heeft hij gedaan (zonder maar ook met het foute beslag ) tot hij het Van Nassau beslag kreeg ..
Werkelijk tranentrekkend ... maar ik blééf het idee en gevoel houden dat er iets aan die pijn gedaan zou moeten kunnen worden en in Noah's geval is dat ook zo gebleken.
Ik zou willen dat ik met 100% zekerheid zou kunnen zeggen dat dat bij elk dier mogelijk is ..

Ik heb wel het idee & gevoel gekregen dat sommige zaken niet te stoppen zijn .. dat sommige processen domweg moeten uitwoekeren, gecontroleerd (letterlijk en figuurlijk) moeten uitgroeien.
Om dat dragelijk te laten verlopen is hulp nodig en die hulp is, blijkbaar, maatwerk ...

En ik onderschrijf de waarneming van Francis: het trippelen en pijn aangeven ( hoe k** dan ook ..) is een teken van nog gevoel, nog léven hebben in voeten (exact zo zei mijn smid dat ook ..) en liggen is inderdaad een manier om het hele lijf maar vooral de voeten/benen volledig rust te geven.
Blijft draaien om de (hernieuwde) balans terug te vinden, zoeken, vinden en deze te behouden.

Sterkte ..

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:46

@ Francis:
Dat is ook zo, er zitten natuurlijk 2 kanten aan het wiegen en het liggen. Vind het alleen zo naar nu om te zien, omdat hij dit nog niet eerder gedaan heeft.
Het doemdenken heb ik ook heel erg, moet echt af en toe even de stop knop indrukken en mezelf even bij elkaar rapen en zeggen van kom op hoofd omhoog en positief blijven.
Het denken over alle zaken rondom het inslapen en daarna heb ik allemaal al goed duidelijk voor mezelf. Ook al op papier gezet, zodat als ik ermee te maken krijg ik wel reëel kan blijven denken ipv echt puur uit emotie op dat moment. Dit heb ik eigenlijk al een tijdje gezien ik 2 oudjes heb.. de pony is 25 en de KWPN'er is bijna 27.
Wij zijn nu 4 weken onderweg, 2 weken ging het slecht.. vorige week ging de goeie kant op. En nu deze week is het nog erger dan het begin van de HB :(

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:50

Onze ruin is nu 27 jaar (20 toen hij ernstig bevangen stond) en mocht het terug komen en weer zo heftig zijn als toen laat ik hem inslapen. De pijn is toen verschrikkelijk geweest en ik wil hem dat niet nog een keer aandoen. Hij is er toen uiteindelijk doorheen gekomen maar dat heeft weken geduurd. We zijn nu heel oplettend dus hopen dat het goed blijft gaan.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:52

@ Wanderers:
Dat vind ik nu dus ook zo moeilijk.. er moet iets aan de pijn gedaan kunnen worden. Maar vraag me wel telkens af hoe ver ik ga. Ga ik van Nassau straks inschakelen, voor een pony van 25 die eigenlijk alleen dienst doet als gezelschap. Denk dat ik met de KWPN'er toch snel verder zou gaan in handelen en behandelen als met de pony. Ga ik hem nog een lange tijd op volle dosering pijnstilling zetten, terwijl hij dan nog steeds pijn heeft. Ga ik hem die lijdensweg nog geven op die leeftijd.
Het blijft maar ronddwalen in mijn hoofd. :(
Dankje.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 12:53

Charaz schreef:
Onze ruin is nu 27 jaar (20 toen hij ernstig bevangen stond) en mocht het terug komen en weer zo heftig zijn als toen laat ik hem inslapen. De pijn is toen verschrikkelijk geweest en ik wil hem dat niet nog een keer aandoen. Hij is er toen uiteindelijk doorheen gekomen maar dat heeft weken geduurd. We zijn nu heel oplettend dus hopen dat het goed blijft gaan.

Precies dit!
Dat speelt nu dus heel erg door mijn hoofd, hoe ver ga ik op zijn oude dag nog!

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 13:06

Ik probeer al paar dagen contact te maken met van Nassau ivm advies beslag. Het contact formulier op site doet t niet dus naar info@hoofcare mail gestuurd. Geen reactie. Gisteren gebeld naar beide broers. Geen contact. Gisteren mail gestuurd naar avannassau...nog niets vernomen helaas....

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 13:14

Ik heb het al eerder gezegd maar zal het nog eens zeggen : door niemand anders dan eigenaar/hoofdverzorger van het dier is er een concreet antwoord te geven op de vraag hoe lang het voor het dier zelf verantwoord is om door te gaan.
Dat hangt van zó veel factoren af .. factoren die alleen de eigenaar/hoofdverzorger kent en tegen elkaar kan afwegen.

Wel wil ik iedereen hier sowieso meegeven om zo af & toe even uit de energie slurpende HB bubble te stappen: éven zelf ontspannen, éven met iets heel anders bezig zijn om opnieuw krachten op te doen om weer verder te kunnen gaan of om zelfs even een nieuwe en frisse en heldere kijk op eea. te kunnen krijgen.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 13:19

@ Judith :
Ik weet uiteraard niet hoe & wat je al geprobeerd hebt in pogingen contact te krijgen met de Van Nassau's, maar via mail is het destijds bij mij ook niet ( op tijd) gelukt ... reactie op mail kwam pas toen ik al ander pad was op gegaan.

In later stadium 's avonds telefonisch contact gehad en dat gaat tot nu toe prima .. overdag zijn ze inderdaad aan het werk en niet te bereiken.
Zal nog even info doorgeven :
Ma. t/m Vr. 19:00 - 22.00 , 0165-512780 ( R.v.Nassau)
Succes !

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 13:29

Daphne1988 schreef:
Yanaa: alleen vanavond nog even geweest omdat ik vanmiddag haar uier wat voller vond als normaal dus dat moest ik wel even checken en even temperaturen..

Zonder nóg meer angst te willen veroorzaken, toch even waarschuwen om hier goed alert op te zijn.
Misschien kan uitwendig ( inwendig heeft het bij Noah tijdens HB averechts gewerkt ..) Traumeel helpen om zwelling aan te pakken?
Ik heb goede ervaringen met Traumeelgel, maar ook het uitwendige gebruik van de druppels en de ampullen ( normaal om te injecteren, maar ik gebruik het dus uitwendig)

Uiteraard bij verhoging en/of aanhouden verdikking direct DA bellen voor overleg voor mogelijk noodzakelijke meds.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 13:32

Fijn dank je, wist niet of ik s'avonds ook kan bellen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 13:34

Bah wat naar al die terugvallende paarden. Iedereen veel sterkte :(:) .

Hier dan een positief bericht; mijn niet HB paarden lijken meer last te hebben van de harde ondergrond dan de HB pony *\o/* . Hij staat al een aantal weken zonder buut en doet het nog steeds goed! In het begin had ik er ook serieus een hard hoofd in, of hij nog op zou knappen. Vreselijk om je geliefde dier zo te zien......

Zaterdag komt mijn hoefsmid voor de zekerheid even kijken. Misschien kan hij nog iets voor hem doen en anders gewoon even controle.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-18 15:08

Positieve berichtjes zijn denk ik bij iedereen altijd welkom [***] :)

Hier staat het hele spul ook lekker buiten in de bak, als dat kan is dat absoluut een pré en iets om blij mee te zijn :j

En ondanks dat ik mezelf ook even een HB/Bokt pauze had opgelegd, toch nog even een tip die me al wandelend met de honden te binnen schoot.
Hoezo lekker (ver)helder weer ?! <<)

Toen Noah slechter werd meende ik te merken dat het eten van de grond af hem meer pijn opleverde .. eigenlijk logisch want hoe verder hoofd naar beneden hoe meer druk op voorvoeten!
Dus na die waarneming direct weer denken & doen : zorgen dat voer op borstniveau te pakken was ( was, want inmiddels allang niet meer nodig voor hem. Voor Joppe wel, maar da's ander - slokdarm- verhaal ;) )

Misschien dat anderen iets aan deze tip kunnen hebben ...