[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 19:18

Ik heb nooit stal gehad toen Bret zo ziek was, we hadden voor haar een stuk zand ( besproeiden we ook steeds) ze kon ook onder het afdak maar daar ligt steen, stoeptegels) Bewegen deed ze ook eigenlijk niet meer ondanks de Bute. Bewegen deed ze wel als je het vroeg om aan de DA te laten zien hoe ze liep, maar het was niet fraai. Toen ze op het steen ging staan om daglicht te vermijden was het einde verhaal, ik had er nog best zand op kunnen gaan leggen als ze een kans op herstel had gehad, maar die had ze niet.
Je kunt minilou ook best s'nachts op je mooie speciaal aangelegde paddock laten staan hoor!! Dan kan ze wat scharrelen als ze wil.

Onze stal werd nooit gebruikt door de paarden de deur stond altijd open en ze konden er in als ze wilden en is nu gereedschapshok annex werkplaats. In echt geval van nood kunnen we ook van de schuilstal boxen maken of de echte stal leeghalen.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 19:25

Flavio stond op stal op zaagsel en overdag in de paddock. Ik merkte juist dat hij stal fijn vond, maar dit was ook in de winter, dus de paddock was een tijdje keihard. Na het vriezen ging het beter, maar op stal voelde hij zich veilig genoeg om uitgestrekt te gaan liggen en zo zijn voetjes volledig te ontzien. Nu staat hij in een strostal, overdag in het weiland of bij slecht weer in de paddock. Stro vindt hij erg fijn, lekker rondsnuffelen/opeten, dit deed ik ook een beetje bij het zaagsel.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 19:36

zelf ben ik niet zo kapot van snachts buiten laten, ze zal dan alleen buiten staan en dat vind ik al helemaal niet iets, ook kan ze niet schuilen of uit de wind staan en is heel haar leven gewent snachts naar binnen te gaan.... als ik een schuilstalletje had had ik het zeker gedaan.

hoop dat een laag zaagsel die ik er nu heb liggen voldoende is voor dr.
buiten ontspant ze idd niet voldoende om te liggen, op stal wel, vanmiddag toen ik minime bij mamaloe in de paddock deed ging ze eerst rollen en bleef toen heerlijk in het zonnetje liggen, minime waakte over dr, zo sweet <3

vanavond laatste avond metacam.... vanaf morgen terug op 1x per dag

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 20:13

MiniLoe schreef:
buiten ontspant ze idd niet voldoende om te liggen, op stal wel, vanmiddag toen ik minime bij mamaloe in de paddock deed ging ze eerst rollen en bleef toen heerlijk in het zonnetje liggen, minime waakte over dr, zo sweet <3

vanavond laatste avond metacam.... vanaf morgen terug op 1x per dag

Ahhh, lief van minime! Zo zie je hoe paarden gewend zijn aan elkaar en vertrouwen hebben in elkaar. Zet ze maar lekker vaak samen, das goed! Mijn 'weilandpaarden' staan met z'n 4-en overdag samen in de wei met de mogelijkheid te schuilen in de stal (brrrrr dazen). Vanaf 4 uur staan ze samen in een paddock en een bospaddock met mogelijkheid om te schuilen in de stal. Ik verspreid het ruwvoer over het 'gebied'. Aan de mest zie ik dat ze nu (dazen) vaak binnen staan. Soms kom ik aangereden en zie ze met z'n 4-en plat liggen; ze horen me niet eens aankomen. Ik schrik er iedere keer van omdat ze wel dood lijken. Maar kennelijk is het allemaal zo vertrouwd dat ze alle 4 diep durven te slapen.

Spannend hoor metacam afbouwen..... Ben het even kwijt maar geef je nog meer medicijnen (ascal/tranquigel)? Ik moest nl eerst de tranquigel afbouwen, toen de ascal en tenslotte de pijnstiller (in mijn geval bute).

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 21:05

Minilou, sinds hoelang kreeg ze nou metacam, dat ben ik even vergeten?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 21:50

het was afgelopen donderdag een week geleden, nu dus ongeveer anderhalve week.
die donderdag heb ik toen ook meteen metacam gekregen en afgelopen vrijdag heb ik nieuwe moeten halen omdat ik nog niet mocht stoppen. ga dus nu stoppen met de avond en houd de ochtend medicatie even stabiel om te zien hoe ze reageerd zonder de avond... en als dat gaat dan bouw ik de ochtend ook af.

de veearts wou toch wel dat ze afgebouwd was als deze fles op is en geen nieuwe meer.

Wuswa: Mamaloe staat alleen op metacam. heb verder niets gekregen, ze had wel op de avond zelf dat ik het constateerde en de veearts kwam, heeft ze injectie gehad met van alles. Ja zo lief, minime wacht ook smorgens op dr tot zij ook dr stal uit word gehaald en dan wandeld hij pas richting zijn wei. Overdag kunnen ze elkaar gewoon zien, enige wat ertussen zit is een draadje, in de avond zet ik ze lekker samen en ook de weekenden staan ze meer samen

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 21:53

Ok, is denk ik wel een gemiddelde periode, als je teruggaat naar 1x daags, dat een paar dagen doet, kun je ook nog overwegen om het daarba een weekje om de dag te geven. Zo moet ik dat althans doen met de prodynam (bute)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 22:53

MiniLoe schreef:
ze zal dan alleen buiten staan en dat vind ik al helemaal niet iets,

Goed argument!! Alleen staan geeft enkel maar stress. Paard moet zich wel veilig voelen en maatje hebben.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 23:47

Hier stond Vash in de acute fase 24/7 in de paddock. Een paar maanden later werd het herfst. Alle nattigheid maakten zijn voeten gevoelig. 's Nachts gingen ze toen naar binnen en onmiddellijk werd dat beter! Ze staan bij ons op vlas.

@Wuswa, je hebt PB.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 10:38

Bij ons id acute fase in de paddock, en de stal. Dit paard gaat niet graag liggen in de stal, en kwam als ze ging liggen, dermate stuntelig overeind, dat ze zichzelf verwonde.Vandaar afwisseling, en met geschikt weer s'nachts in de paddock, al dan niet met regendek. Id stal stro, bij stro eten, hou ik rekening met het totaalbeeld, hooi en stro.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:07

Heb mamaloe gisteren avond geen metacam gegeven.
Gaf haar de avond ervoor nog voor dertig kilo metacam dus leek me mooie overgang naar niets.

Heb wel extra zaagsel onderlaag gegeven en ze heeft tot half negen in de aaf in paddock gelopen en erna goed gekoeld.
Vanmorgen om acht uur heb ik dr uit stal gehaald en naar paddock gebracht, ze liep goed, ook op het verharde.
Had wel nogsteeds moeite met voorvoetje geven en dan blijven staan....
Dr hoeven worden wat plat aan de onderkant maar volgens mij werd dit in het engelse filmpje ook omschreven, hoefde weinig uit te krabben... kunnen jullie me uitleggen waarom dit gebeurd en of ik hier iets aan moet of kan doen?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 16:50

Goed dat het afbouwen zo goed gaat! Voetje geven gaat mss makkelijker als ze op zachte ondergrond staat, wij bekapten Vash op gegeven moment terwijl 'ie met zijn voorvoeten op een rubber mat stond. Scheelde enorm (in plaats van op de betonnen stalvloer).
Over de zool: 0p de site van hoofcare staat de bolle zool beschreven:
http://www.hoofcare.nl/map_voor_hoefpro ... _zool.html
Mamaloe heeft dat nog niet begrijp ik, haar zool is nu platter aan het worden, maar zo'n bolle zool treedt niet van de ene op andere dag op. Het zou kunnen dat het daar dus mee te maken heeft?

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 17:45

paars schreef:
Goed dat het afbouwen zo goed gaat! Voetje geven gaat mss makkelijker als ze op zachte ondergrond staat, wij bekapten Vash op gegeven moment terwijl 'ie met zijn voorvoeten op een rubber mat stond. Scheelde enorm (in plaats van op de betonnen stalvloer).
Over de zool: 0p de site van hoofcare staat de bolle zool beschreven:
http://www.hoofcare.nl/map_voor_hoefpro ... _zool.html
Mamaloe heeft dat nog niet begrijp ik, haar zool is nu platter aan het worden, maar zo'n bolle zool treedt niet van de ene op andere dag op. Het zou kunnen dat het daar dus mee te maken heeft?

Bij mijn dynamiek was dat wel het geval van de ene op de andere dag, hoefbeen drukte tegen de hoefzool aan, vandaar de bolling in de hoefzool :o
Toen ze ingeslapen was lagen beide hoeven naast elkaar en toen kon je het heel goed het verschil zien tussen goed been en slecht been.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 18:48

Paars: ik zal het in de gaten houden, krap ze elke dag ff uit.
Krijgt ze niet extra pijn met die platte voeten of is dat iets wat de smit kan oplossen?
Die zou over een a twee weken weer moeten komen.

Ik vraag ook geen voetje op de stenen, was in het zand maar ze was flink wiebelig dus had ff snel gedaan.

Dynamiek: is je paardje ingeslapen door bolle hoeven? Klinkt heel eng

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:15

MiniLoe schreef:
Krijgt ze niet extra pijn met die platte voeten of is dat iets wat de smit kan oplossen?

Ik vraag ook geen voetje op de stenen, was in het zand maar ze was flink wiebelig dus had ff snel gedaan.

Ja ik ben met dynamiek naar de kliniek gegaan omdat ze voor de 2e keer bevangen werd (eerste keer was 5 jaar geleden) doormiddel van een andere blessure (goede been had ze verdraaid op haar stukje zand/weiland) kreeg pijnstilling en binnen 1 week stond dynamiek met haar andere been bevangen, op advies van de da hebben we fotos gemaakt om haar eventueel in te laten gipsen, en kijken hoe ver het hoefbeen gekanteld was, deze was zo ver doorgezakt dat haar hoefbeen tegen haar zool aandrukte door de druk drukt het hoefbeen de zool naar buiten = dus bolle hoefzool (dit alles was in een tijdsbestek van 1 week bevangen, nog nooit eerder had ze een bolle hoefzool gehad). Op advies van de da hebben we haar in laten slapen en ik zelf stond ook achter deze beslissing een paard hoort niet met pijn rond te lopen :o ik mis mijn gekke oude muts nog elke dag! nu telkens denk ik nog had ik het maar anders gedaan, was ze er maar nog.
Laatst bijgewerkt door dynamiek op 03-08-11 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:16

MiniLoe (grappige naam want ik noem mijn moeder altijd Mamaloe), heb jij al foto's laten maken van de hoeven om te kijken hoe de staat is van het hoefbeen?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:19

heftig zeg, en dat allemaal zo snel ook. kan me voorstellen dat het heel dubbel voelt, maar een leven vol pijn is niet te doen. Hoop niet dat ik voor die keuze kom te staan en dat mamale er boven op komt zonder complicaties maar ik zou dezelfde keus maken als een dierenarts het adviseert en ze veel pijn zou hebben

er zijn nog geen fotos gemaakt, de dierenarts wilt even zien hoe ze zich ontwikkeld, als ze gevoelig blijft of dr hoeven gaan er slecht uitzien komt hij fotos maken op locatie zodat ik niet hoef te gaan prutsen met een trailerreis

het voelt zo dubbel, de een zegt heb nooit fotos laten maken, de ander zegt kan je beter wel doen.
Mn schoonpa is veearts geweest en die zegt ook deden ze vroeger nooit.... mn huidige veearts zegt dat bij twijfel we het wel het beste kunnen doen.... ik denk wel dat ik het laat doen zodat ik zeker weet dat het goed gaat . het blijft allemaal duur genoeg dus als het niet nodig is dan liever niet... maar blijf heen en weer geslingerd worden tussen welles niettes, zal het mezelf niet vergeven als ze veel pijn heeft of verzakt hoefbeen en ik heb geen fotos laten maken... op sommige dingen kan je beter niet bezuinigen

( miniloe is kruizing tussen mn twee shetties Minime en mamaloe.... Miniloe :P )

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:26

dynamiek schreef:
MiniLoe schreef:

Op advies van de da hebben we haar in laten slapen en ik zelf stond ook achter deze beslissing een paard hoort niet met pijn rond te lopen :o ik mis mijn gekke oude muts nog elke dag! nu telkens denk ik nog had ik het maar anders gedaan, was ze er maar nog.

Tuurlijk mis je je je paard. Dat gaat ook niet over. Dat blijft voor jaren en jaren een blauwe plek. Soms kom je er toevallig aan en dan voel je dat ie er nog zit. Maar wat vind je dat je niet 'goed' gedaan hebt? Ik denk dat je voor je paard het beste (en voor jou het moeilijkste) hebt gedaan. Soms gaan dingen zoals ze gaan, en al wil je met alle macht invloed uitoefenen, dat lukt niet... Dan moet je loslaten en accepteren wat er gebeurt.
Sterkte! :(:) :(:)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:28

mooi gezegt wuswa :j

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:32

MiniLoe schreef:
heftig zeg, en dat allemaal zo snel ook. kan me voorstellen dat het heel dubbel voelt, maar een leven vol pijn is niet te doen. Hoop niet dat ik voor die keuze kom te staan en dat mamale er boven op komt zonder complicaties maar ik zou dezelfde keus maken als een dierenarts het adviseert en ze veel pijn zou hebben

er zijn nog geen fotos gemaakt, de dierenarts wilt even zien hoe ze zich ontwikkeld, als ze gevoelig blijft of dr hoeven gaan er slecht uitzien komt hij fotos maken op locatie zodat ik niet hoef te gaan prutsen met een trailerreis

( miniloe is kruizing tussen mn twee shetties Minime en mamaloe.... Miniloe :P )

grappig dat je een paardje hebt die ook mamaloe heet.

dat is wel fijn dat jou da evt. foto's aan huis komt maken, ik heb dynamiek gewoon met goede pijnstilling in de trailer gezet, dat ging heel goed.
Persoonlijk zou ik na elke aanval van bevangenheid foto's willen hebben van het hoefbeen, ten eerste om te kijken hoe ernstig het is (hoeveel procent het is gekanteld) en ten tweede de smid kan hierdoor veel meer doen dan maar schatten hoe ver het gekanteld is, ook je smid moet goed om kunnen gaan met bevangenpaardjes, sommige zeggen dat ze het wel kunnen maar vaak heb je toch een ervaren/ kundige smid nodig, hier in Harskamp zit Bokhorst daar is vrijdags altijd een kundige smid Busser aanwezig die heel goed met bevangenpaarden om weet te gaan, Arnhem -> Harskamp is heel goed te doen.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:35

wuswa Ik weet dat ik ook niet meer heb kunnen doen, ik heb er alles aan gedaan, maar het gevoel had ik dit of had ik dat ....
En idd wat je zegt je loopt vrolijk naar de andere paardjes en dan fluit je zo uit het niets want dat deed ik altijd naar dynamiek, en dan denk ik oliebol ... het zijn idd van die kleine dingen.

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:41

MiniLoe schreef:
het voelt zo dubbel, de een zegt heb nooit fotos laten maken, de ander zegt kan je beter wel doen.
Mn schoonpa is veearts geweest en die zegt ook deden ze vroeger nooit.... mn huidige veearts zegt dat bij twijfel we het wel het beste kunnen doen.... ik denk wel dat ik het laat doen zodat ik zeker weet dat het goed gaat . het blijft allemaal duur genoeg dus als het niet nodig is dan liever niet... maar blijf heen en weer geslingerd worden tussen welles niettes, zal het mezelf niet vergeven als ze veel pijn heeft of verzakt hoefbeen en ik heb geen fotos laten maken... op sommige dingen kan je beter niet bezuinigen

Ze hebben maar 1 foto van elke hoef nodig, volgens mij kost een foto 35 euro a 45 euro, kan je heel goed begrijpen hoor het welles/nietus verhaal :(:) Het blijft moeilijk, welke keuze je ook maakt, ik wilde snel foto's laten maken want snel handelen zou de kanteling tegen kunnen gaan, als ze ingegipst had kunnen worden om tegendruk te geven.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:53

zou me iets van 150 a 170 gaan kosten aangezien ze ook moeten voorkomen rijden.
binnenkort komt mn smit en dan overleg ik ook ff met hem, anders laat ik het gewoon doen, wil voor zo een bedrag daar niet op gaan bezuinigen als ik daarmee het genezingsprocces kan bevorderen.

alleen ben dan wel weer van tsja schoonpa zegt niet nodig.... dierenarts wel..... wie wilt er nou geld aan mij verdienen en wie volg ik whaha, maarja jullie en mn smit hebben daarin geen belang, dus ook als jullie zeggen beter van wel... moet ik het maar laten doen

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 20:57

MiniLoe schreef:
zou me iets van 150 a 170 gaan kosten aangezien ze ook moeten voorkomen rijden.
binnenkort komt mn smit en dan overleg ik ook ff met hem, anders laat ik het gewoon doen, wil voor zo een bedrag daar niet op gaan bezuinigen als ik daarmee het genezingsprocces kan bevorderen.

alleen ben dan wel weer van tsja schoonpa zegt niet nodig.... dierenarts wel..... wie wilt er nou geld aan mij verdienen en wie volg ik whaha, maarja jullie en mn smit hebben daarin geen belang, dus ook als jullie zeggen beter van wel... moet ik het maar laten doen

Je moet je eigen hart volgen :j er zijn verschillende wegen die naar Rome leiden ;)

het loopt idd altijd snel op de kosten, af en toe denk ik dat ik ook alleen werk voor de dieren :D (ben nog steeds zoekende naar een stekje van een geldboom, kan hem echter niet vinden :( 0

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 21:03

hihi ik speur ook altijd nog de regenboog af... tot nu toe nog succesloos haha