Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:03

koetjeboe schreef:
Ik ga ook naar arabesk maar dan op 28 feb

Bokt meeting :-) :-)

koetjeboe

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:33

Ja zoiets, ben heel benieuwd en heb er echt super veel zin in,

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:36

Wat leuk !! ik ben ook bij Arabesk geweest, oktober alweer.
Erg leerzaam :)
Pas wel op :p het virus is aanstekelijk hierna let je nog MEER op hoeven Hihi

12Magic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:59

Marjo89 schreef:
Wat leuk !! ik ben ook bij Arabesk geweest, oktober alweer.
Erg leerzaam :)
Pas wel op :p het virus is aanstekelijk hierna let je nog MEER op hoeven Hihi

Helaas komt deze waarschuwing veel te laat :D ik kijk zelfs naar de tenen van een koe }:0 en de nagels van een hond :D

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:00

erger kan het volgens mij niet worden bij mij.
Ik ben erg pietje precies als het om paarden gaat, en vind geen enkel paard er zo goed verzorgd uit zien als die van mij :+
Ik durf de zorg voor me paardje dus ook niet uit handen te geven

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:09

koetjeboe schreef:
erger kan het volgens mij niet worden bij mij.
Ik ben erg pietje precies als het om paarden gaat, en vind geen enkel paard er zo goed verzorgd uit zien als die van mij :+
Ik durf de zorg voor me paardje dus ook niet uit handen te geven

Haha. Heel herkenbaar.
Ik heb laatste talent analys gedaan. Daar kwam uit dat ik perfectionist ben.
Dat had ik nooit eerder beseft.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:37

Hahaha herkenbaar daarom doe ik de hoeven ook zelf :D

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:30

Ja ik ook, en wat betreft de zorg niet uit handen durven geven.
Ik wil morgens perse zelf de paarden buiten zetten al moet ik morgens al heel vroeg op.
Me vriend kan het ook doen die hoeft pas later op, maar toch wil ik het zelf doen.
Net als waterbakken vullen stal doen enz.
En als we op vakantie gaan, wat al bijna nooit voor komt ( meestal gaat paard mee).
Dan heb ik echt geen rust die persoon die er voor zorgt doet het vast niet zo goed als ik het doe.
Dus ben altijd weer blij als ik ze zelf weer kan verzorgen

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:38

Ze liep vandaag wel gevoelig, maar dat is denk ik wel logisch omdat de stand nu helemaal veranderd is?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:48

KellyDV schreef:
Ze liep vandaag wel gevoelig, maar dat is denk ik wel logisch omdat de stand nu helemaal veranderd is?

Wat is gevoelig.. ik vind dat ze best iets mogen voelen.
Paarden met ijzers voelen niks meer, dat is andere uiterste..

Mijn fjord had een hele heftige hoefzweer, hij loopt weer als een trein over het asfalt, maar als er een beetje onregelmatigheid is dat voelt hij dit. En doet rustiger aan.
Prima keuze van hem vind ik :)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:50

koetjeboe schreef:
Ja ik ook, en wat betreft de zorg niet uit handen durven geven.
Ik wil morgens perse zelf de paarden buiten zetten al moet ik morgens al heel vroeg op.
Me vriend kan het ook doen die hoeft pas later op, maar toch wil ik het zelf doen.
Net als waterbakken vullen stal doen enz.
En als we op vakantie gaan, wat al bijna nooit voor komt ( meestal gaat paard mee).
Dan heb ik echt geen rust die persoon die er voor zorgt doet het vast niet zo goed als ik het doe.
Dus ben altijd weer blij als ik ze zelf weer kan verzorgen

Echt herkenbaar, ik zorg liefst ook zelf voor mijn paarden,
Heb wel hulp van mijn moeder, waar ik erg blij mee ben.

Van zomer heb ik op iemand zijn paarden gepast, die bij mij kwamen logeren.
Zij vond ook vreselijk om te zorg uit handen te geven, maar achteraf was ze echt heel blij.
Ik appte ze om de 2 dagen een foto.. En ze komen van zomer waarschijnlijk weer.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:55

Soms is het wel lastig hoor als je de zorg niet uit handen durft te geven..Vind op vakantie gaan echt niets daardoor en ga dus ook niet..Moet iemand vinden als Marjo :))

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:57

pleiada schreef:
Soms is het wel lastig hoor als je de zorg niet uit handen durft te geven..Vind op vakantie gaan echt niets daardoor en ga dus ook niet..Moet iemand vinden als Marjo :))

Nou je woont in de buurt :j
Ik ga van het zomer mijn Paddock Paradise op de schop zetten, zodat er veilig en wel 2 groepen kunnen lopen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:00

O leuk idee zeg :j
Ik heb 5 paarden,wordt een hele volksverhuizing :+

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:05

pleiada schreef:
O leuk idee zeg :j
Ik heb 5 paarden,wordt een hele volksverhuizing :+

Hihi. Dat zeker. Nou. Je mag mij altijd eens Pb sturen.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:17

Zal ik onthouden :j

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 00:03

Marjo89 schreef:
KellyDV schreef:

Wat is gevoelig.. ik vind dat ze best iets mogen voelen.
Paarden met ijzers voelen niks meer, dat is andere uiterste..

Mijn fjord had een hele heftige hoefzweer, hij loopt weer als een trein over het asfalt, maar als er een beetje onregelmatigheid is dat voelt hij dit. En doet rustiger aan.
Prima keuze van hem vind ik :)

Gevoelig dat ze kort loopt met hoofd naar beneden op egaal harde ondergrond. Op zand niets :)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 00:06

Ik vind wel altijd dat ze van bekappen nooit slechter moeten gaan lopen.
Je kan een tijdje schoenen overwegen.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 00:36

Marjo89 schreef:

Ik vond dat eerst ook, en das top als je gewoon gezonde normale hoeven hebt. Spijtig genoeg is dat niet altijd haalbaar, is de verandering te groot (en is het over na een paar dagen) dan gaat het wel nog, maar als je echt gewoon bekakte hoeven hebt en er moet een stuk af, kun je het er ook niet gewoon aan laten. Schoenen kunnen helpen, maar het is echt onrealistisch om zoiets te eisen. De hoeven van Kelly haar paard zijn nu ook geen ramphoeven zoals we ze soms tegenkomen, maar feit is gewoon dat die nu wel een centimeter (of meer) dichter bij de grond staat, en elk bultje uitvergroot wordt. Je kan het op voorhand ook niet echt altijd voorspellen of ze last gaan hebben of niet? De andere heeft prachtige voeten maar loopt echt poedersuiker, dan zijn er die je denkt 'oliebol die loopt niet meer als de hoefijzers er af gaan' en die blijken dan nergens last van te hebben? Als iemand een patroon vind er in, laat maar horen :P Onderschat ook overgewicht niet bij paarden. Mogen hoefjes nog zo goed bekapt worden, zijn ze moddervet dan zijn ze vaak gevoeliger. Niet per se hoefbevangen. Weet niet of het is omdat er gewoon meer gewicht op staat, of dat ze zo ongezond zijn dat kwaliteit van zool ofzo slechter is, maar dat heb ik wel al regelmatig gemerkt, vnl steentjes gaan dan echt niet.
Moesten mijn paarden ineens slechter lopen na een bekapping, dan heb ik wel degelijk iets fout gedaan ja :P
Ik ken er eentje die zijn pootjes zo slecht waren dat die na het beslaan ook een paar dagen niks kon, en toen ijzers eraf gingen en hij was nog niet bekapt, wou hij zelfs gewoon niet meer lopen volgens eigenaresse. Na bekappen ging het ook niet echt veel beter :P Gaat nu goed met hem, is een periode zelfs gewoon over stenen goed gaan lopen maar recent was hij toch weer gevoelig op stenen. Hij heeft in die periode inderdaad schoenen gehad, en voor buitenritten ook nog steeds schoenen dacht ik. Mijn vriend bekapt m momenteel. Die had vierkant beslag met zooltjes en zijn hielen zaten aan zijn tenen fzo. Daarvan kan je echt niet verwachten dat die na bekapping niet slechter loopt. Is ondertussen wel 'stabiel' maar in het begin?

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 00:48

12Magic schreef:
Nadia schreef:
12Magic schreef:
Na alle filmpjes op internet, boeken, artikelen, enz. die ik kon vinden ga ik 5 maart lekker de cursus doen, ik kan niet wachten!!

Waar ga je 5 maart de cursus doen? Ik ga ook op 5 maart, naar Arabesk.

Ha, gezellig! Ik ga ook naar Arabesk en neem een jonge stalgenoot mee.
Ik heb er onwijs veel zin in!

Gezellie! Ik heb er zin in, ik durf nu nog niet teveel aan de hoeven van m'n merrie te doen. Alleen de hoefwand vijlen zodat die niet te lang wordt.

KellyDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 02:36

GaelleS schreef:
Marjo89 schreef:

Ik vond dat eerst ook, en das top als je gewoon gezonde normale hoeven hebt. Spijtig genoeg is dat niet altijd haalbaar, is de verandering te groot (en is het over na een paar dagen) dan gaat het wel nog, maar als je echt gewoon bekakte hoeven hebt en er moet een stuk af, kun je het er ook niet gewoon aan laten. Schoenen kunnen helpen, maar het is echt onrealistisch om zoiets te eisen. De hoeven van Kelly haar paard zijn nu ook geen ramphoeven zoals we ze soms tegenkomen, maar feit is gewoon dat die nu wel een centimeter (of meer) dichter bij de grond staat, en elk bultje uitvergroot wordt. Je kan het op voorhand ook niet echt altijd voorspellen of ze last gaan hebben of niet? De andere heeft prachtige voeten maar loopt echt poedersuiker, dan zijn er die je denkt 'oliebol die loopt niet meer als de hoefijzers er af gaan' en die blijken dan nergens last van te hebben? Als iemand een patroon vind er in, laat maar horen :P Onderschat ook overgewicht niet bij paarden. Mogen hoefjes nog zo goed bekapt worden, zijn ze moddervet dan zijn ze vaak gevoeliger. Niet per se hoefbevangen. Weet niet of het is omdat er gewoon meer gewicht op staat, of dat ze zo ongezond zijn dat kwaliteit van zool ofzo slechter is, maar dat heb ik wel al regelmatig gemerkt, vnl steentjes gaan dan echt niet.
Moesten mijn paarden ineens slechter lopen na een bekapping, dan heb ik wel degelijk iets fout gedaan ja :P
Ik ken er eentje die zijn pootjes zo slecht waren dat die na het beslaan ook een paar dagen niks kon, en toen ijzers eraf gingen en hij was nog niet bekapt, wou hij zelfs gewoon niet meer lopen volgens eigenaresse. Na bekappen ging het ook niet echt veel beter :P Gaat nu goed met hem, is een periode zelfs gewoon over stenen goed gaan lopen maar recent was hij toch weer gevoelig op stenen. Hij heeft in die periode inderdaad schoenen gehad, en voor buitenritten ook nog steeds schoenen dacht ik. Mijn vriend bekapt m momenteel. Die had vierkant beslag met zooltjes en zijn hielen zaten aan zijn tenen fzo. Daarvan kan je echt niet verwachten dat die na bekapping niet slechter loopt. Is ondertussen wel 'stabiel' maar in het begin?

Ze staat nu inderdaad een flink stuk lager, de steunsels zijn er nu behoorlijk af en de hielen ook. Ben benieuwd hoe lang het duurt. Toen mijn pony van de ijzers af gehaald is, na 10 jaar op ijzers staan, heeft ze 3 MAANDEN!!!! Stok kreupel gelopen. Alleen op het harde.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 09:24

Bijzonder, dan toch erg slecht bekapwerk en weillicht veel te plat gezet,..men is ineens zo geobsedeerd van die hielen...sommigen heeben nu eenmaal meer hiel dan de gestandaardiseerde cursusjes je voorspiegelen.

3 maanden, dan vraag je je toch wel wat af? Dan is heel lijf uit het lood.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 09:50

Ben ik zeker met je eens, maar zelf zou ik dan ook nooit een paard in een keer laag zetten..

TCM62, ik ben zeker met je eens dat het ene paard meer hiel heeft dan het andere, maar dan praat ik over MM
En zeker geen CM..
Als je gewoon ziet hoe sommige erbij staan, dat is om te janken.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 10:30

Wat is mm en cm?

O ja, ik heb een hoeven obsessie..man o man, wat ik ik soms om te janken hoeven, bekapt en beslagen...allemaal gediplomeerd hoefsmid? kunst en vliegwerk? Of misschien wel niet eens gediplomeerd, wie comtroleerd dat? Misschien wel gezakt maar toch op de opleiding gevolgd.

Ik weet het niet..er is nog maar 1 opleiding, in Braneveld, misschien dat het niveau weer wat beter wordt.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 10:46

millimeter en centimeter :p
En dat de ene wat hoger staat dan de andere, akkoord, maar paard van Kelly stond wel te hoog vind ik. Ene hoefbal omhooggedrukt, en de groeilijnen in de hoeven waren ook allesbehalve recht. Als de straal zo 'hoog' in de hoef zit wil dat ook zeggen dat het hoefbeen ook een grotere hoek maakt met de bodem.

Denk niet dat ik gefocussed ben op hielen? Hoevenobsessie, check :Y)
Lange tenen, hoge (en te nauwe hielen), rotte stralen, overgroeide steunsels. Allemaal leuk?

Recent nog werk gezien van iemand die afgestudeerd is op zelfde school als ik. Echt slecht :(
Er is imo ook geen consistentie tussen de afgestudeerden..