[Info] Topic over hoefbevangenheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Isapaardje

Re: Centraal Topic over hoefbevangenheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:21

Ik heb alle keren geen ijzers gebruikt gehad.
De laatste hoefsmid peinsde er zelfs niet over om in een bevangen hoef te gaan nagelen. Iedere tik zou zeer doen, volgens hem.

Wel heb ik hoefschoenen gebruikt. Zelfs met speciale inlegzolen (van vilt en zelf gemaakt) om wat druk weg te nemen of juist ergens toe te voegen.
Ook heeft ze eind 2008 Vettec Superfast onder de hoeven gehad (soort gelijmd beslag).

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:22

Gevolg van ijzers is wel minder goed hoefmechanisme dan bij blootvoets, dus minder doorbloeding, dus voelen ze minder pijn. :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 11:26

De mijne loopt zonder ijzers geen stap rad.
Ze heeft nu ijzers (met zool) en ik kan er weer "normaal" gebruiken.

Ze heeft ook pas ijzers gekregen toen de HB onder controle was.
Vorig jaar heeft ze een periode zonder gelopen en was door het galopperen door het bevroren weiland/paddock weer bevangen geworden.
Deze winter staat ze overdag gewoon buiten met ijzers en het gaat perfect.

Ik denk ook wel dat het per paard verschild en daarom moeilijk voor een ander te bepalen is.
wel is het fijn alle meningen en ervaringen te delen en te lezen.

fancylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 13:55

ik laat mijn paard als het goed is binnenkort behandelen door van Nassau en hij gaat bepalen wat er gebeurt ijzers of niet. Ik sluit mij volledig bij hem aan omdat hij al hele goede resultaten heeft geboekt en ik het simpelweg niet meer weet wat ik wel of niet moet doen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 15:39

Het is niet zo dat Van Nassau paarden op ijzers zet 'omdat dit nu eenmaal zo hoort'... in sommige gevallen is het ijzer een tijdelijke oplossing, nodig zolang als het moet. Als je paard zonder ijzer kan zal hij dat ook zeggen.
Ik denk dat met ijzers ( al dan niet tijdelijk) bij HB de beste resultaten behaald worden, zeker in de eerste fase. Van Nassau is geen liefhebber van hoefschoenen en helemaal niet van allerlei plakzooldingen of natural balance. Tot het Hb-incident met Pauli liepen mijn paarden zonder ijzer maar ik heb me volledig neergelegd bij zijn adviezen: hij is tenslotte toch één van de meest ervaren hoefsmeden voor probleemgevallen.
Dat 'pijnlijke witte lijn verhaal' snap ik ook niet zo: mijn paard had dat ook en is desondanks meteen beslagen. Wel stond de arts op de achtergrond klaar om eventueel te verdoven als het niet makkelijk ging. Van Nassau heeft echter zo weten te nagelen dat de druk kennelijk minimaal was en met haar voorijzertjes liep ze binnen twee dagen geheel rad. En met drie dagen was ze van de pijnstillers af. Dat is dus een ander verhaal dan "laat maar inslapen"..

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:41

Hierbij wil ikjullie melden dat we vanmiddag onze lieve guus hebben moeten laten inslapen..ze kon niet meer.. ze werd slechter en slechter en had zo veel pijn we kunnen en gunnen haar niet nog meer pijn..

We zijn zo intens verdrietig ..maar het voelt goed ..nu is ze zonder pijn..

lieve guus bedankt voor al je liefde warmte en gezelligheid...ik mis je...

Yellowfish

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:46

Hè wat een naar bericht tootje ;( heel veel sterkte ermee!!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:46

Getver, als beetje stille meelezer hier wil ik je condoleren met het verlies van Tootje.. veel sterkte de komende tijd...

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:57

Heel veel sterkte Tootje :(:)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:42

fancylover schreef:
ik laat mijn paard als het goed is binnenkort behandelen door van Nassau en hij gaat bepalen wat er gebeurt ijzers of niet. Ik sluit mij volledig bij hem aan omdat hij al hele goede resultaten heeft geboekt en ik het simpelweg niet meer weet wat ik wel of niet moet doen.

Ik zou zeggen: laat met een gerust hart de behandeling van je paard aan Van Nasau over: hij is zeer ervaren.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 17:42

tootje71 schreef:
Hierbij wil ikjullie melden dat we vanmiddag onze lieve guus hebben moeten laten inslapen..ze kon niet meer.. ze werd slechter en slechter en had zo veel pijn we kunnen en gunnen haar niet nog meer pijn..

Heel veel sterkte. :(:) Ik huil met je mee.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 18:41

Ach Tootje, wat triest... maar soms weet je dat je je paardenvriend niet langer mag laten lijden. De beslissing is dan ook goed. Veel sterkte.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:25

och tootje wat erg, maar ik kan me voorstellen dat als het niet meer gaat, als het niet meer draaglijk is, dat loslaten de enige juiste beslissing is.
Ik wens je heel erg veel sterkte.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 19:53

Heel veel sterkte Tootje! Vind het heel erg voor je dat je Guus hebt moeten laten gaan. Gelukkig heeft ze nu geen pijn meer maar het is zo verdrietig.
Nogmaals sterkte de komende tijd!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 20:14

:(:) Je hebt absoluut de goede keuze voor haar gemaakt, da's echte liefde voor je paardje ...

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 23:59

Sorry dat k hier zomaar kom binnenvallen, en allereerst heel erg veel sterkte gewenst voor degene die net haar paardje verloren is....
Maar ik had een vraag, die ik denk ik het best hier kan stellen.

In hoeverre staat een pony die hoefbevangen is op rust achter?! En is het een bekend beeld dat ze maar 1 voorbeen onder de massa uitsteekt, ipv alletwee de voorbenen?!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 00:02

Natasjaa@weet je zeker dat ze bevangen is en geen hoefzweer heeft?

Tootje71@wat erg!Had ik niet verwacht.....sterkte!

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 00:10

Nee, dat weet ik niet zeker, morgen hoop ik meer te weten, dan komt veearts er bij in de ochtend, maar zelf denk ik niet dat ze bevangen is, nee....
Was alleen benieuwd of de redenen waarOm ik dat denk gegrond zijn :) vandaar mijn vraag hier....

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 00:11

Vash stond ook gewoon op rust. En af en toe een voorbeentje naar voren. Heel subtiel allemaal, dacht daarom ook aan ontlasting van zijn zere knie toen. Maar nee. Bleek toch hoefbevangen. Dus ja, dat kan wel hoor! Hoe loopt je paard op het harde?

Tootje.....wat erg van Guusje. Wat een dappere beslissing. Als je voelt dat het paard het ook niet meer kan opbrengen, dan heb je geen andere keuze..... veel sterkte hoor!!

Natasjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 00:14

Ze liep kreupel op het harde, maar wel echt duidelijk op 1 been en wil nu t liefst niet meer lopen, omdat ze rechtsvoor Echt niet meer wil belasten. Op zich verre van subtiel dus verder...

Bedankt voor jullie snelle reacties trouwens...

zwelgje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 00:31

Tootje71 gecondoleerd met dit verlies! :(:) Heel veel sterkte de komende tijd..

Kom ook weer eens even snuffelen op dit topic. Met mijn shet gaat het momenteel nog steeds prima na haar terugval eind december, gelukkig. Wandel nog steeds trouw (bijna) iedere dag met haar en de hoefjes zijn ook weer lekker kortgeknipt. Loopt ze prima op.
Heb haar sinds kort ook weer gewoon hele dagen op de wei. Af en toe zet ik haar een halve dag terug op de paddock.. Ookal staat er niet veel in de wei, blijf toch voorzichtig..
Helemaal nu de temperaturen weer schommelen en met die sneeuw ben ik toch nog wat huiverig..

Iedereen veel succes met pony's die nog wel kwakkelen..

Isaapaardje: ben eigenlijk toch benieuwd wat die hoefschoenen eigenlijk inhouden.. Heb er denk ik eerder in dit topic ooit overheen gelezen..sorry..
En hoe gaat het met jou kleine momenteel?

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 00:35

Heel veel sterkte met het verlies....

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 00:44

Rust zacht Guusje......

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 01:34

@Tootje71: veel sterkte met het verlies van je paardje.

zwelgje27 schreef:
Isapaardje: ben eigenlijk toch benieuwd wat die hoefschoenen eigenlijk inhouden.. Heb er denk ik eerder in dit topic ooit overheen gelezen..sorry..
En hoe gaat het met jou kleine momenteel?

Ik heb Isabella op Easyboot New Range hoefschoenen staan op dit moment (gewone normale model).
Dit geeft bescherming aan de onderzijde van de hoef. In geval van nood gaan ze makkelijk uit (van de week lagen de schoenen aan elkaar gehaakt in een hoekje van de uitloop :+ ... gelukkig gaan ze dus makkelijk uit).
Voor meer over hoefschoenen zie www.home.versatel.nl/remcodo/isahoef.html
Daar heb ik een eigen overzichtje gemaakt met foto's en oa mijn voorkeur, mening enz. bij diverse hoefschoenen die ik gebruikt heb of nog heb.

De grond is hier erg slecht op dit moment. Na zware sneeuwval, die weer is aangevroren, regen gehad, die ook weer is aangevroren, en weer deels ontdooit en nu weer aanvriest, is het een spekglad, rotsachtig kraterlandschap geworden ... waar die kleine van mij vandaag besloot overheen te gaan galopperen (op dat soort momenten hou je je hart vast natuurlijk).

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 08:05

tootje71 schreef:

Sterkte met het verlies van uw guus. Zoals u schrijft heeft u voor de welzijn van uw guus gekozen, door zijn lijdensweg verder te besparen.