[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 17:31

Ok, Raya had natuurlijk al een metacam-spiegel dus die ging niet van 100 % pijn naar bute. Ik ga het maar gewoon afwachten, dit koude weer helpt ook echt niet mee, dat merk ik wel... Hopelijk duur het niet zo lang, maar begreep dat het naar donderdag toe wel nog kouder wordt :/

Die foammatjes heb ik Yanaa, ik gebruik het voor Raya's crocks, niet om op de grond te leggen. Het is heel lichtgewicht spul dus die blijven niet echt liggen als de paarden daar overheen gaan.
Als zooltje kan het werken maar toen ik dat bij Raya had gedaan waren dat de schoenen die maar een halve dag zaten en ze was héél gevoelig toen ik ze uit deed. Ik denk dat Raya toch graag 'opvulling' van de straalgroeve wil zonder dat dat echt tegendruk geeft. Het witte schuimspul (en tempex doet dat ook) zakt in elkaar en drukt niet terug zeg maar.. dat persen ze in model en dat vult de voet gewoon op.
Die foam vormt ook, maar niet permanent, dat duwt dus toch meer 'terug' a.h.w.
Ik heb nu dus crocks gemaakt van 2 lagen wit spul omdat ik 1 laag net wat te dun vond. Deze zitten weer veel langer en lijkt ze ook weer fijner te vinden. Ik heb nu nog een setje klaar liggen waarbij ik 1 laag wit en 1 laag foammatje heb, het idee is dat ze dan wel in de witte foam kan zakken maar dat het foammatjesspul meer bescherming bied tegen de onregelmatig bevroren ondergrond.

Maar goed, ik hoop eigenlijk dat de hoefschoenen morgen passen, ik heb al een paar tweedehandsjes gevonden in de maat die ik denk dat ze moet hebben dus ook minder een rib uit m'n lijf dan die clouds én schoenen waarmee later ook nog gewandeld en gereden kan worden. Ook prettig.

Als je schoentjes gaat maken, zoek dan even naar extra stevig tape wat geschikt is om bij zeer lage temperaturen te gebruiken. Ik heb al van verschillenden gehoord dat ducktape loslaat bij vorst, mijn tape blijft zitten. Ik heb het bij de multimate gekocht, het heet D-tape en kan van +80 tot -35 gebruikt worden. Het is er in verschillende kleuren (had nog even overwogen om groen of rood mee te nemen maar toch maar voor 'zilver' gegaan ;) )

Afbeelding

Daphne1988

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 17:52

Yanaa ze staat er idd echt sneu bij zo.. ik moet zeggen die van mij is nu ook slecht heb er nog een extra pak zaagsel in gegooid en een dikkere deken om gedaan.. op een of andere manier houdt iets mij tegen haar beschermers om te doen voor meer warmte..
Maar goed hoe kan het toch dat ze met dit weer slechter worden? Ze is vandaag zelfs haar stal weer helemaal niet uit geweest

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 18:01

Jeeje wat naar allemaal zeg! Ik wil jullie allemaal even heel veel sterkte wensen!

Zhuf kwam vanmorgen wat stijf maar wel gewoon zuiver van stal. Ze heeft vanmorgen 3,5 uur buiten gelopen. Op rummer matten en heb haar daarna binnen gehaald. Durf niet het risico te lopen dat er een nieuwe reactie uitgelokt wordt door op het harde staan. En ik zit nu op m'n werk, dus weet niet hoe ze nu is. Heb vandaag even op stal de beschermers af, kijken of ze vanavond nog oké is. Bij haar helpt haar benen warm houden echt heel goed, durf ze alleen niet 24 uur om te houden ivm pezen die te warm worden...

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 18:04

@ Francis:
Bedankt voor je tips en adviezen!
Het witte schuimspul.. kan je dat ook bij de bouwmarkt halen of waar heb jij dat vandaan als ik vragen mag.

@ Daphne1988:
Ja echt heel sneu. Ik heb hetzelfde, ik ben er niet zon voorstander van om een paard continu met beschermers om te zetten dus nu ook niet. Plus dat ik geen beschermers zo hier heb voor de pony en die dan eerst zou moeten gaan halen.
Denk dat de kou toch echt wel mee speelt, dat alles daardoor stijver wordt en de doorbloeding is natuurlijk ook wat minder met de kou.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 18:05

@ Aukelizzy:
Wat voor een beschermers doe jij ze om?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 18:09

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 18:12

Die zijn wel ideaal, makkelijk om en af doen.
Als ik echt voor warmte wil gaan is de enige mogelijkheid die ik hier nu direct heb om te bandageren met fleece bandage's. Zie het alleen niet zo zitten om die lange tijd om te doen.
Leuk als je zo goed als alles verkocht heb van de pony omdat die toch met pensioen is (op een enkele keer een ritje met nichtje erop na dan). Blijk nu zo nu en dan toch weer wat spullen nodig te hebben :roll:

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 18:16

Yanaa schreef:
@ Francis:
Bedankt voor je tips en adviezen!
Het witte schuimspul.. kan je dat ook bij de bouwmarkt halen of waar heb jij dat vandaan als ik vragen mag.

Dat dunne witte schuimspul heb ik bij de Multimate vandaan, ik ging voor tempex (piepschuim) maar er lag een enorme rol van dat spul en daar kon ik zo een metertje van krijgen. Het leek me wat handiger verwerken, minder dik en breekt niet zo snel. 1 laagje bleek toch wel net wat te dun, nu twee lagen lijkt goed te gaan, maar het houdt niet zo veel druk van buitenaf tegen, dus op gladde ondergrond werkt het wel maar nu met de vorst minder. Dan is piepschuim/tempex wat dikker en dus wat bestendiger denk ik. Of zoals ik doe met 2 materialen werken... ik denk dat de combi van het actionmatje en het witte schuim (of dunne tempex) het mooist werkt omdat je dan wel een steviger onderkant hebt.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 18:19

Yanaa schreef:
Die zijn wel ideaal, makkelijk om en af doen.
Als ik echt voor warmte wil gaan is de enige mogelijkheid die ik hier nu direct heb om te bandageren met fleece bandage's. Zie het alleen niet zo zitten om die lange tijd om te doen.
Leuk als je zo goed als alles verkocht heb van de pony omdat die toch met pensioen is (op een enkele keer een ritje met nichtje erop na dan). Blijk nu zo nu en dan toch weer wat spullen nodig te hebben :roll:

Ik doe dat ook niet hoor, dat inpakken. Ja, de kou heeft invloed maar ik kan er in mijn situatie ook niet veel me, geen dekens voor m'n pony, alleen een zweetdekentje maar daar ga ik haar niet 24/7 mee buiten zetten en beenbeschermers op de track vind ik ook geen goed idee. Als ik ze aan huis zou hebben zou het misschien anders zijn, maar nu, met 10 km. afstand en geen zicht er op... Het is wat het is...
Ik ga ginkgo tinctuur en paardenkastanje tinctuur halen, beiden voor betere doorbloeding, zo probeer ik het dan maar van binnenuit te ondersteunen.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 18:31

@ Francis:
Ik ga morgen de bouwmarkt en action eens even plunderen :Y) Alles voor de beestjes.

Zelfs aan huis ga ik geen beschermers om doen. Deken heb ik wel op nu, maar dat is een regendeken met fleece gevoerd. Puur om hem te beschermen tegen wind en regen.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 18:37

@ Francis :
Heb geprobeerd om iets 'op papier' te krijgen, maar het lukt me niet om een kort antwoord te geven, alleen maar aangeven wanneer HB vast gesteld is en wanneer herstel zichtbaar werd geeft scheef beeld omdat er in die tussentijd veel gebeurd is .. oa. vooral veel fouten zijn gemaakt waardoor het herstel pas veel later is kunnen beginnen dan, imo, in principe mogelijk geweest zou zijn ..
Is moeilijk kort te antwoorden zonder daarin daardoor onvolledig te zijn.

Om toch een idee te geven:
5-9-'16 > hoefbevangen; maanden van strijd, ook of júist vooral ook om en met behandelaars in mijn zoektocht naar ( de juiste ..) hulp voor Noah
2-2-'17 > eindelijk op het juiste beslag; iom. R. Van Nassau door mijn eigen smid gesmeed en aangelegd
5-3-'17 > geen Buut meer
1-6-'17 > voor het eerst durf ik iets minder gespannen blij te zijn met wat alle positieve veranderingen.

Noah houdt stijgende lijn vanaf 2-2-'17 goed vast en echte, blijvende, terugvallen zijn er gelukkig niet geweest .. behalve dan wat aangroei/nieuwe stand issues die wederom na en in overleg met R. Van Nassau goed aangepakt zijn kunnen worden.
Het is hoe dan ook wel duidelijk dat de gevolgen van de HB lang nodig hebben om, letterlijk!, uit te groeien.
Maar vanaf 2-2-'17 gebeurd dat, eindelijk en gelukkig, op een paard(w)aardige manier :j

Een goede, meewerkende, meevoelende maar vooral ook zéér geduldige en welwillende smid is overigens in dit hele traject absoluut onmisbaar !
Hulde voor mijn smid dus _/-\o_ :j

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 18:45

@ Yanaa :
Als het je kan helpen ?
Ook Noah ging in het begin telkens eerder achteruit dan vooruit ...

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 19:13

@ Wanderers:
Het is toch wel fijn om dat te lezen, ondanks dat het natuurlijk geen leuk verloop is. Het geeft toch wel hoop om door te gaan en niet op te geven, wat vanuit de DA al wel snel zo is ivm de leeftijd van de pony.
Ben alleen wel telkens heel erg bezig met de vraag hoe ver ik het laat komen.. en wat de grens gaat zijn.

Heb dit vorig jaar ook met mijn KWPN'er gehad, haar oogbal was geknapt doordat ze zich gestoten had tegen de muur. DA was ook heel negatief hierin, en ook weer vanwege haar leeftijd.
Daarin door gezet tegen advies van de DA in. Eerst week op kliniek, toen thuis verder en elke week terug na kliniek voor controles operaties etc. Al met al heeft dit 16 weken geduurd, voordat we hier klaar mee waren.
Had toen al heel snel voor mijzelf duidelijk dat het antwoord op de nu ook spelende vragen was: Zodra zij haar hoofd laat hangen is het voor mij ook klaar. Dit durfde ik bij haar ook als grens te trekken, omdat zij het zo laat zien.

Alleen bij de pony is dit dus een stuk moeilijker, dat is een keiharde en ondanks dat hij nu zoveel pijn heeft doet hij nog alles voor je. Hij blijft met zijn oortjes naar voren en opgeheven hoofd je toehinniken.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 19:27

Ik begrijp niet zo goed waarom sommigen zo tegen dekens of beschermers zijn. Met name omdat het nu toch medische noodzaak is voor maar een aantal dagen?

Hier de recuptex op om pijn te bestrijden als er stil wordt gestaan + 200gr vanwege het vriezen. Puur gebaseerd op hoe mijn paard erbij staat en voelt.
Nu dagelijks de magneet wraps om de enkels ter bevordering van doorbloeding (dus pijnvermindering én geen stalbenen). En dat voor een paard die 24/7 op paddock paradise staat.
En dan krijgt hij morgen ook nog schoenen aan :+

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 19:40

Oh Jotoma, ik ben niet 'tegen dekens' hoor! Ik vind het in mijn situatie alleen niet handig. Enige wat ik heb is een zweetdekentje zonder singel en een heel dun sheetje... Als ik dat op zou leggen krijgt ze het juist kouder omdat ik haar d'r natuurlijke werking van haar vacht ontneem. Ik vind nl. wel dat áls je een deken op legt je het ook goed moet doen en minstens de werking van de vacht moet compenseren. Dat soort dekens heb ik niet meer en ga ik voor 3 dagen vorst ook niet even aanschaffen, temeer omdat mijn merrie een hekel heeft aan dekens. En met 24/7 op de track vind ik een niet goed passende deken zonder singels al helemaal geen strak plan. Maar dat is dus puur mijn situatie.

Heb je een goede deken waar je paard ook werkelijk warmer onder blijft en is paardlief er ook ok mee (en ook weer niet té warm) dan zeker doen.

Poeh Wanderer... wat een lange tijd aan't tobben.. Gelukkig goed gekomen. Ik denk niet dat Raya het zo lang zou vol houden, ik heb de indruk dat ik nu al een beetje in een kritieke zone kom... :(

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 20:17

@ Jotoma:
Dekens heb ik hier kasten van vol liggen, ivm de 2 oudjes. Dit is de eerste winter dat ik de pony zonder had staan op aanraden van de DA, omdat hij te dik is en volgens de DA hij zo onder andere zijn eigen energie zou verbruiken om warm te blijven. Hij heeft nu hij HB is wel een deken op gekregen weer.
Beenbescherming ben ik niet op tegen, ben er alleen niet fan van om dit zolang om te laten. Als het noodzaak is zou ik het absoluut wel doen hoor.
Het is meer dat ik voor de pony geen beenbescherming meer heb liggen, en eigenlijk niet direct van plan was om dit aan te schaffen weer. Er is ook niet heel erg veel beschikbaar voor die kleine maatjes.
De beschermers die aukelizzy bij haar paard om heeft spreken mij wel aan voor de warmte als ik die optie nog wil gaan proberen, maar heb ze nog niet kunnen vinden in de kleine maten. :(

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 20:22

Oh jongens.... ;(

Zit ik hier jullie verhalen mee te lezen. Kom ik net op stal bij mijn eigen spul. Paard stokkreupel. ;(
Geen warme voorhoeven wel licht pulsatie (hoewel ik niet zo goed ben in het voelen daarvan).

Twee jaar terug stond ze in de winter ook al op dezelfde manier bevangen. Ik heb meteen gedaan wat ik kon, er van uit gegaan dat het HB is. Hoeven bekapt, zooltjes gesneden, hoefschoenen aan.
Helaas hielp dat bij mijn pony (Heidi) echt spectaculair maar zie ik bij mijn paard (Modena) niet echt verschil. En toch braaf op die zere voet gaan staan zodat ik de andere voet heel snel en met veel pauzes kon bekappen. Ik janken natuurlijk.

Enigste wat ik verder nog kan doen is eventueel kijken of ik uit mijn vriendenkring stalbandages kan lenen. Ik ga straks om 10 uur weer kijken.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 20:48

@ Yanaa ik heb de fedimax stalbeschermers voor mijn Welsh a. Keramisch textiel. De kleinste maat, gaat prima.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 20:59

@ Gypsy:
Bahh wat rot zeg! Hopen dat het snel weer beter gaat.

@ judithM:
Waar staat de kleinste maat ongeveer gelijk aan?
Heb namelijk een mini/kleine shet maat nodig.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 21:08

Dankje Yanaa!
Ik kan van een vriendin stalbeschermers lenen voor vannacht. Ik ga de gok maar wagen denk ik, ik voel me zo rot en wil gewoon al het mogelijke doen voor mijn vriendinnetje.

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 21:11

Mmmm wist niet dat je zo klein nodig hebt. Denk wel te groot. Maar zijn vrij simpele lappen dus makkelijk kleiner te maken.

Vlinder2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 21:11

Ik val hier net binnen en zie dat er heel wat pagina's aan vooraf gaan.

Mijn haf is behoorlijk hoefbevangen geweest en gaat nu gelukkig weer goed. Ze staat op speciaal beslag met zooltje. Had het (gelukkig) nog nooit eerder meegemaakt, wat een ellende....
Ben weer aan het rijden en hoop dat ze weer wat in model komt en dat ik het onder controle kan houden.

Ik gaf eerst onbeperkt hooi en 's winters kuil. Door dat laatste is het dus ook fout gegaan. Maar onbeperkt was toch wel erg makkelijk...
Wat ik me afvraag: Zijn er mensen die hun eerder hoefbevangen pony's weer op onbeperkt hooi zetten?

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 21:13

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 21:14

@ Gypsy:
Ook jij natuurlijk sterkte met je patiënt.
Heb je de tips over de noodhoefschoenen al gezien?
https://www.youtube.com/watch?v=DzUeYjYe5yE
Sowieso ook een aanrader om gebruik te maken van dikke piepschuim isolatie plaat om pijnlijke voeten op te zetten tijdens hoef/voet behandelingen.

Verder even iets rechtzetten ... ik heb géén idee of 'normale' stalbandages doen wat de BOT / Welltex beenbeschermers doen, kan daar dus niets over zeggen vwb. bv. de (te hoge?) warmte.
Doe ik dan dus ook niet ... maar ik zou zeker de zelf aan te leggen bandages afraden, met de mogelijke negatieve effecten daarvan heb ik dan toevallig wel weer ervaring.

Voor mensen die daar interesse in hebben : hier de werking van de BOT / Weltex producten https://www.paardendrogist.nl/welltex/ en neen, ik heb geen aandelen .. was dat maar waar!

Of eea. echt zo is ?
Ik kan alleen maar zeggen wat ikzelf waarneem :
~ géén grote hitte onder beenbeschermers en/of mesh deken maar een aangename warmte ( net voor de zekerheid nog even gecheckt .. ik wil nml. geen onzin roeptoeteren)
~ paard Joppe ( achterbeenbeschermers & mesh (nu) onderdeken) staat absoluut makkelijker dan voorheen : hij heeft naast ouderdomsslijtage ook uhhh gebruikersschade, wij kennen hem bv niet anders dan RA overkoot staan en dat komt natuurlijk de rest van zijn lijf niet ten goede.
Maar o wonder(..): na enige dagen van gebruik en opbouw van de BOT beenbeschermers belast hij RA af & toe écht en 'durft'/kan zelfs LA af & toe op rust zetten, voor ons absoluut een teken dat er iets positiefs in dat grote lijf gebeurd!
~ bij Noah (wisselend voor/achterbenen .. moet nog een setje bij :j ) benen droger dan voor de BOT , maar geef ook de Souplesse mix dus dat zou daar ook invloed op kunnen hebben natuurlijk ( dat is daarvan althans wel de bedoeling ;) )
Omdat ik niet te veel van alles tegelijkertijd wil doen ( zie eerdere opmerking elders op pagina) doe ik hem de deken nu niet op.
Wat me bij hem overigens wel opvalt is dat zijn hoeven volgens mij meer kleur krijgen, er 'levendiger' uit beginnen te zien.
Noah heeft zijn leven lang altijd al keiharde hoeven gehad (meer dan eens gedacht : té hard .. maar daar nooit bijval in gekregen), zo hard als gewapend beton en zo zagen ze er dan ook uit : grijs en grauw.
En nu zie ik daar dus verandering in komen .. wel hard maar meer kleur, beter doorbloed ??

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 21:16

@ Gypsy:
Erg herkenbaar. De emoties schieten alle kanten op en ben continu bezig met het zoeken naar oplossingen om het zo comfortabel mogelijk te maken en evt te laten verbeteren.

@ judithM:
Waar heb jij ze toen gekocht/besteld? Kan ze namelijk alleen via de Duitse site vinden.