[Info] Hoefbevangenheid - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Re: Centraal Topic over Hoefbevangenheid - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 17:55

Vind hier nr. 3 mager, maar volgens de makers is het paard daar normaal. Kan hier ook niet veel mee! Als je op google intikt: body condition score horse en dan op "afbeeldingen" zoekt, dan vind je naar mijn mening ook wat meer realistische plaatjes.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:01

@ Yoika Flavio wordt ook elke 8 weken bekapt en dan gaat er ook zo'n 1 tot 2 cm af. Daar heeft hij verder weinig last van. Wel merkte ik nu de laatste week voor hij bekapt moest worden dat hij raar ging lopen : achter tilt hij zijn voeten minder goed op en sleept dan met de teen door het zand en voor tilt hij ze juist overdreven hoog op...Ziet er niet uit en niet zo fijn voor Flavio, dus nu komt de hoefsmid over 7 weken :)

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:31

Paars: die had ik even gemist of is in alle info die ik toen tegelijk kreeg wel gelezen maar niet opgenomen.
Zoals ik het lees voer ik dus momenteel te weinig hooi. Volgens mij heb ik gewone weidehooi, dus zou op de 3900 uit moeten komen als ik je berekening goed begrijp?

Heb net fotos gemaakt van dr hoefjes, eindelijk aan gedacht.
Zal ze zo even posten. Heb net weer gekoeld, komende dagen word het warmer... zal het zand dan verkoeling geven?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 18:51

Zeg, ik ga toch even verwarring stichten over de hoeveelheid hooi. Jullie zeggen hier allemaal: 1.5 tot 2% droge stof, maar ik heb altijd begrepen: 1.2kg (dieet) tot 1.5kg (normaal) ruwvoer per 100kg lichaamsgewicht. Dan kom je toch op een ander rantsoen uit?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 19:42

hierbij dr hoefjes, fotos vanmiddag gemaakt met het afspuiten, toen dacht ik eraan.

rechts voor
Afbeelding

links voor
Afbeelding

beide hoeven van voren, sorry voor scheve foto
Afbeelding

van de zijkant rechts voor
Afbeelding

van de zijkant links voor
Afbeelding

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:47

@Mysa: Bij het zoeken op de site van de Laminitis Clinic stuitte ik op deze body condition score. Zegt die je wat meer, Mysa?
http://www.laminitisclinic.org/Condition%20scoring.htm

2@Mysa: als je 1,5 kg per 100 kg paard voert, dan is dat 1,5%. 1,2 kg is wel wat weinig. Geen verwarring dus, maar een andere notatie. Ik vind het makkelijker rekenen door 1,5% van het gewichte te nemen en die uitkomst te vermenigvuldigen met 1,15 of 1,2 om te compenseren voor het water. Dat weegt namelijk wel mee, maar voegt immers geen voedingswaarde toe.
Dieet is 1,5%, normaal 2 en bij te schraal 2,5%. Meer dan dat kunnen ze niet opnemen aan droge stof per 24 uur. Zal nog even op zoek naar een mooie bron.

MiniLoe; vandaar dat ik erover begin, het is nu wat weinig wat je geeft!

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 20:51

Ze zal dus iets minder dan vier kilo hooi per dag moeten eten zolang ze geen gras mag, niet geweekt gewogen.
Is dit wat ze swinters ook moet eten of ivm kou dan meer? Ze staat van de winter wel met gevoerde dekens dus hoeft het niet helemaal van eigen vacht te hebben

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:00

Vraagje: Een KWPNer van ong. 620 kg. Zou die qua rantsoen samen kunnen staan met een ong. 400 kg wegende Fjord die ook op graszaad staat? De Fjord mag geen voordroog, en Vash kan dat wel hebben inmiddels. Dat zou betekenen dat onze paarden binnen alvast respectievelijk hun "dosis" weidehooi en hun voordroog opeten om vervolgens buiten in de ruif alleen graszaadhooi te krijgen. Eet een pony net zo snel als een paard :o? Want de grote krijgt nu een half x zoveel meer graszaad dan de Fjord. Ze moeten samen uit een ruif eten, en houden er natuurlijk niet mee op als "hun helft" op is :+ .

@MiniLoe, in de winter kost het warm houden best veel energie. Als je daarvoor compenseert met een deken, dan kan je hetzelfde aanhouden.
Laatst bijgewerkt door paars op 31-07-11 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:01

Ik heb mijn shet, grote maat 103/106 cm stokmaat (is erg overbouwd :o) ooit laten wegen op een weegbrug. Woog toen 220 kg (of 230 kg, ben ik even af). Destijds was ze voor het oog ook echt te dik. Ze is nu echt veel dunner; gemakshalve schat ik haar op 200 kg op dit moment.
Heb het hooi eens gewogen in hartje winter; toen kreeg ze 2,7 kg hooi en alles bij elkaar 0,3 kg aan 'ander voer'. Dus 3 kg voer. Ze is daarmee wel aan de schrale kant geraakt, dus zou ik meer mogen geven, maar met meer ging ze gelijk klachten vertonen. Dus voor haar is minimaal echt de grens van wat ze mag hebben. Nadeel is wel dat ze minimaal ook haar voedingsstoffen zo binnen krijgt en ik dus wel af en toe wat poeders bij geef voor mineralen/vitaminen oid (maar als kuur; denk aan opkikker of D-tox van NAF).

@Paars: ik had vorig jaar al een probleem met 2 shetlanders. Beauty was een twenter en mocht wel wat meer hebben, maar Isa was de baas en joeg Beauty steeds weg, hoeveel hoopjes ik ook legde. Gevolg; zij at veel meer dan de pony waar het eigenlijk voor was, maar goed .. ze bewoog ook meer met haar gejaag :o

colinneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:08

mysa schreef:
Colinneke, ik ben de ziektegeschiedenis van je paard(en) even kwijt, weet wel dat na bevangenheid scheuren sneller voorkomen, had hier laatst een flinke hap uit de hoef. Let wel op dat een scheur niet te diep of te ver naar boven doorloopt, anders heb je kans op schimmel of ontsteking.

Ik ben degene die samen met mijn vader ponies van mijn tante verzorgen. 2 jaar geleden met carnaval is Luuk hb geraakt. Heel gedoe geweest om smid er voortaan bij te laten komen. Gelukkig is het een lichte aanval geweest en was Luuk na een week op buut en een bekapping er weer boven op geraakt.
Het gaat nu goed, ze zijn flink afgevallen en ze worden nu regelmatig bekapt.

Oke het is dus "normaal',nee het zijn kleine stukken die afscheuren. Als er een stuk aan hangt wat los zit,halen wij het eraf om verder inscheuren te voorkomen.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:09

paars: wij voeren in de winter ook gezamenlijk in de weide, de grote ponys eten stukken sneller dan mijn ukkies. Mijn vorige welsh van 1.20 at ook sneller dan minime, maar die at ook gewoon door tot het op was, minime wilt tussendoor nog wel eens weg wandelen en na een kwartier denken, ik lust nog wel een hapje, tsja dan was het natuurlijk op. In de avond ging alles op stal dus daar mogelijkheid tot bij voeren voor degene die minder krijgen in de wei, en minder voor degene die in de wei voldoende krijgen.... weet niet of jij ook die mogelijkheid hebt....

Ik zal haar hooi verhogen :) weegschaal staat er dus dat is geen probleem.

heeft iemand commentaar betreft haar hoefjes of staat ze er mooi op...
ik voel niet echt meer een verdikking bij de hoef bij haar kroonrand, vond ze vandaag wel weer iets warmer aanvoelen dus heb weer goed gekoeld, tempratuur buiten was natuurlijk ook wat warmer.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:17

Mijn eerste gedachte bij de voetjes van Mamaloe was; dat valt mee! De LVhoef lijkt zo wel stijl op de laatste foto, beetje nauw ook, maar dat kan vertekenen door de hoek waarin de foto is gemaakt. Fototoestel op de grond en echt goed van de zijkant. Zo ziet LC ze het liefst ;-) .

Ja, ze staan buiten tussen 9-16.30 in de winter. Dus de ruwvoerverdeling wordt 35% buiten en 65% binnen. Het rijkere hooi wat ze beide krijgen kunnen we binnen als vroeg ontbijt apart laten geven door de SH, en dan krijgen ze buiten alleen ong. 35% van hun "24 uur dosis" graszaadhooi in de ruif.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:27

@Paars: op de door jou genoemde bodyscore scoort ze ook atypisch. Zal snel eens wat foto's maken, dan kunnen jullie oordelen. Over jouw vraag: het hangt ook heel erg van het paard zelf af, niet eens zozeer de maat, hoeveel en snel ze eten. Ik heb twee IJslanders, de 1 eet als een razende, de andere (bevangengevoelige) eet heel rustig en is ook wel een verzadigd. Ik weet het dus niet.

Over voer in de winter: pas als het echt hard vriest, of als het onder de vijf graden is met veel koude regen en wind voer ik ietsje meer. Maar niet erg veel meer, kilo'jte hooi hooguit. Merk trouwens dat ze zelfs in de zomer als het de hele dag regent, meer honger hebben. Denk dat nat eerder een factor is om wat meer te geven dan droge kou.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:38

Eens, Mysa, met beide dingen.
Ik compenseer nu ook met Vash bij kou en nattigheid hoor, zeker bij een combinatie van die twee. Maar omdat MamaLoe nu nog zoveel reserve heeft denk ik dat het niet nodig is?

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 22:13

Nouja winter duurt gelukkig nog ff hihi, tegen die tijd ist zien hoe ze erbij staat.
Voor nu dus het hooi verhogen, als ze het niet allemaal op eet zak ik weer iets, vind het hooi te duur om het door de stal te schuppen hihi

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 23:17

Yoika schreef:
Mijn paardje is een jaar geleden ernstig hoefbevangen geweest met een kanteling in beide voorhoeven.
Ze is hier redelijk goed uitgekomen, maar nu een jaar later blijven haar voorhoeven enorm snel (voorruit)groeien..., de hoefsmid komt nu bijna elke 4weken herbeslaan ... En telkens weer gaat er een heel stuk vanaf (1à2cm !) waardoor ze ook iedere keer weer last heeft van de grote standverandering...
Ik heb het mijn hs al gevraagd en hij zegt dat het normaal is voor een (ex) hoefbevangen paard en dat ik ze gerust wat langer mag laten groeien, maar dan gaat ze struikelen ... Hebben jullie dit ook ?

Iedere 4 weken 1 a 2 cm eraf ?, wow dat is extreem...
Hoe gaat het verder met de pony en hoe verloopt de afgroei van de hoefwand , is die mooi gelijkmatig en is hij al eenmalig helemaal uitgegroeid nu ?
Wil je weer eens foto's maken ?

Miniloe
Wat een prachtige pony heb je zeg, maar o jee wat is ze dik ...
Maar nogmaals mijn complimenten voor je inzet hoor, echt geweldig hoe je het allemaal oppakt.
Wat hooi hoeveelheid aangaat, ga ik mee met wat Paars je adviseert, vooral die hele kleintjes mogen niet te snel en in een te korte tijd afvallen.
Normaal wordt geadviseerd om er een jaar voor uit te trekken.
Te beginnen met 1,5% van het huidige gewicht en dat langzaam af te bouwen naar 1,5% van het ideale gewicht

Van de foto's van de hoefjes kan ik nu nog niet zoveel maken, ze zien er nu op het oog nog prima uit.
Het meeste speelt zich nu nog binnenin de hoef af, pas na een paar weken ga je zichtbaar aan de buitenkant veranderingen zien.
heeft ze nog pulsatie ?

Misschien had iemand anders je ook al even gewaarschuwd,
maar het is beter als je pony niet uit zijn plaat gaat als ze een pijnstiller in haar bloed heeft, ze voelt haar grenzen dan niet en kan er een terugval van krijgen.
rustig stappen is prima, maar racen in het mulle zand niet, vooral de diepe buigpees krijgt het dan te verduren en aangezien deze aan het hoefbeen vastzit kan de kanteling daardoor verergeren.
Houd haar dus maar een beetje rustig als het lukt, iig zolang ze pijnstilling heeft :(:)

Paars
Ben je niet bang dat de één de ander wegjaagt bij de ruif ?
als ik zie hoe het hier gaat ... Snaap en Hit lopen al jaren samen als ze buiten zijn en zolang er geen voedsel in het spel is gaat dat ook prima,
maar leg ik wat hooi neer dan breekt de derde wereldoorlog uit en zijn ze in ene geen vrienden meer.
Kan er bij jou ook eventueel een stroom draadje tussen, of wil je dat niet ?
Lopen ze nu nog apart ?

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 23:33

*typt vanuut bad...typo's.....

Ja, ze staan nog apart, we wilen ze eerst op neutrale grond met elkaar laten kennimaken. We hebben nog veel tijd te gaan om aan elkaar te laten wennen. Mss eerst het laatsTe stukje van de maaltijd gezamenlijk oid. Als het niet gaat dat houdt het op, maar het is voor beide wel het proberen waard.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 08:11

Was er hier niet iemand die van een voorraad F4F af wilde?
Mocht het nog niet vergeven zijn en het product is nog 'vers', dan heb ik wel belangstelling!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 08:18

Dat was ik. Zak is eind april gekocht en ik denk dat de helft eruit is. Ik zal zo even kijken wat de tht-datum is en je dan een pb sturen.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:42

Ze staat tot nu toe zover ik steeds zie er rustig bij, ze scharrelt wat rond en loopt de randjes af opzoek naar iets waar ze bij kan of staat te knabelen aan dr hooi. Heb haar alleen los zien gaan zaterdag morgen na een week genoodzaakt stal rust, was met drie minuten weer rustig.

Rond zes uur zet ik minime er weer bij, vind ze wel zo gezellig.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:07

mysa schreef:
@Paars: dat dacht ik ook ja, maar de bute ga ik nog niet minderen, vorige keer hetzelfde verhaal, 1 pijnlijke hoef, snel geminderd met de medidcatie en toen werd het het een full blown bevangenheid op beide hoeven. Dus ik neem morgenochtend contact op met d.a.

@Minilou: dat meetlint kan behoorlijke afwijkingen geven hoor,heb veel gehoord van IJslanders waarbij er soms zomaar 50kg verschil tussen meetllint en weegbrug zat.

In de zin van dat het meetlint te weinig of te veel aan geeft? (of beide kanten op :P)

Ik gebruik het ook ter indicatie. ivm onder of overdoseren met de wormenkuren en om te kijken of ze afvallen of aankomen. Dan meet ik zowel de normale omvang, achter de schoft, en over het dikste gedeelte van de buik.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:30

Ik zal het straks eens opzoeken, was op een ander forum, heel veel gewichten kwamen daar langs, een paar noemden het gewicht van hun paard op weegbrug en met lint. Hoop dat ik het nog kan vinden.

Deze manier van meten schijnt trouwens wat nauwkeuriger te zijn dan het meetlint:
http://www.tekstotaal.com/cpaardengewicht.html

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 19:26

lolclub schreef:
Y schreef:
Mijn paardje is een jaar geleden ernstig hoefbevangen geweest met een kanteling in beide voorhoeven.
Ze is hier redelijk goed uitgekomen, maar nu een jaar later blijven haar voorhoeven enorm snel (voorruit)groeien..., de hoefsmid komt nu bijna elke 4weken herbeslaan ... En telkens weer gaat er een heel stuk vanaf (1à2cm !) waardoor ze ook iedere keer weer last heeft van de grote standverandering...
Ik heb het mijn hs al gevraagd en hij zegt dat het normaal is voor een (ex) hoefbevangen paard en dat ik ze gerust wat langer mag laten groeien, maar dan gaat ze struikelen ... Hebben jullie dit ook ?

Iedere 4 weken 1 a 2 cm eraf ?, wow dat is extreem...
Hoe gaat het verder met de pony en hoe verloopt de afgroei van de hoefwand , is die mooi gelijkmatig en is hij al eenmalig helemaal uitgegroeid nu ?
Wil je weer eens foto's maken ?

Ja Y's hoeven ...(voor de rest gaat het goed met haar, behalve dan het struikelen...)
Ik vind haar hoeven heel lang, hs is vorige week geweest (4weken na vorig beslag) en heeft me kunnen overtuigen om nog een 2tal weken te wachten.
Dit zijn haar hoeven (nu 5 weken na beslag, 11maanden na hb) :
Re voor :
Afbeelding
Li voor : (Haar slechtste voet)
Afbeelding
En vooraanzicht : (of toch een poging tot, mevrouw wou mijn fototoestel opeten ... :D )
Afbeelding

Ben heel benieuwd wat jij (jullie) ervan vind(en) ?

Frisko

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 19:35

Ter vergelijking :
nov vorig jaar :
Afbeelding
En maart dit jaar :
Afbeelding
Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 19:39

oeps..ik zou toch vragen je smid te komen.
vooral het slechtste voetje (is niet zo gek het struikelen) krijgt al ondergeschoven verzenen.