Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mysa schreef:Colinneke, ik ben de ziektegeschiedenis van je paard(en) even kwijt, weet wel dat na bevangenheid scheuren sneller voorkomen, had hier laatst een flinke hap uit de hoef. Let wel op dat een scheur niet te diep of te ver naar boven doorloopt, anders heb je kans op schimmel of ontsteking.
Yoika schreef:Mijn paardje is een jaar geleden ernstig hoefbevangen geweest met een kanteling in beide voorhoeven.
Ze is hier redelijk goed uitgekomen, maar nu een jaar later blijven haar voorhoeven enorm snel (voorruit)groeien..., de hoefsmid komt nu bijna elke 4weken herbeslaan ... En telkens weer gaat er een heel stuk vanaf (1à2cm !) waardoor ze ook iedere keer weer last heeft van de grote standverandering...
Ik heb het mijn hs al gevraagd en hij zegt dat het normaal is voor een (ex) hoefbevangen paard en dat ik ze gerust wat langer mag laten groeien, maar dan gaat ze struikelen ... Hebben jullie dit ook ?
mysa schreef:@Paars: dat dacht ik ook ja, maar de bute ga ik nog niet minderen, vorige keer hetzelfde verhaal, 1 pijnlijke hoef, snel geminderd met de medidcatie en toen werd het het een full blown bevangenheid op beide hoeven. Dus ik neem morgenochtend contact op met d.a.
@Minilou: dat meetlint kan behoorlijke afwijkingen geven hoor,heb veel gehoord van IJslanders waarbij er soms zomaar 50kg verschil tussen meetllint en weegbrug zat.
lolclub schreef:Y schreef:Mijn paardje is een jaar geleden ernstig hoefbevangen geweest met een kanteling in beide voorhoeven.
Ze is hier redelijk goed uitgekomen, maar nu een jaar later blijven haar voorhoeven enorm snel (voorruit)groeien..., de hoefsmid komt nu bijna elke 4weken herbeslaan ... En telkens weer gaat er een heel stuk vanaf (1à2cm !) waardoor ze ook iedere keer weer last heeft van de grote standverandering...
Ik heb het mijn hs al gevraagd en hij zegt dat het normaal is voor een (ex) hoefbevangen paard en dat ik ze gerust wat langer mag laten groeien, maar dan gaat ze struikelen ... Hebben jullie dit ook ?
Iedere 4 weken 1 a 2 cm eraf ?, wow dat is extreem...
Hoe gaat het verder met de pony en hoe verloopt de afgroei van de hoefwand , is die mooi gelijkmatig en is hij al eenmalig helemaal uitgegroeid nu ?
Wil je weer eens foto's maken ?