[INFO] Hoefbevangenheid - deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

judithM

Re: [CENTRAAL] Hoefbevangenheid - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 21:42

Precies, ik ben bang voor de afvalstoffen. Het moeilijk om na te gaan wanneer hij plast. Ik ben van 6 tot 17.00 uur weg. Hij gaat nu alleen s middags naar buiten om hem zoveel mogelijk kans te geven om te plassen.

Daphne1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 21:44

judithM schreef:
Mijn pony vertikt het al tijdje om buiten op het zand te plassen. Hij houdt het gewoon op, zo lang dat hij er echt last van krijgt, zoals achteruit lopen, raar lopen etc. Als ik m dan binnen zet gaat hij vrij snel plassen. Dan ook gewoon een grote plas aan een stuk door. Hij staat nog op de bute ivm voeten. Ik hou m nu s morgens maar binnen omdat zand nu nog harder is en hij zeker niet gaat plassen. Hij drinkt altijd al vrij weinig, hij krijgt geweekt hooi. Mijn therapeut geeft geen respons helaas. Heeft iemand een idee? Heb weleens gehoord van bruin bier?

Edit: ow, zitten vrij veel suikers in denk ik?

Waar zitten vrij veel suikers in? Heb je voor je paard de mogelijkheid een pluk stro neer te leggen om te plassen?

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 21:44

Wat is het voordeel van Electrolyten en en wat is een eventueel minpunt?

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 21:46

bruin bier bedoelde ik met suikers, maar weet ook niet waarom ik daar aan dacht

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:26

Nog even over de Back on Track ( BOT) producten - waar ik overigens zelf door Jotoma op geattendeerd ben - , naast de BOT Royal been/stalbeschermers heb ik ook de Mesh deken van BOT, misschien dat anderen daar ook interesse in hebben?
http://www.backontrackwinkel.nl/index.p ... 87&lang=NL

Ik heb producten deels bij Agradi besteld, deels bij De Kroo Ruitersport ( iets met prijs, maar ook beschikbaarheid van benodigde maten)

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 22:47

Ik ben de Elecrolyten gaan geven na de overpeinzing dat een ziek lichaam ook goede zaken kwijtraakt met verwerking van afvalstoffen en goede stoffen juist slechter op zal nemen .. ernstig ziek zijn ziek, zoals bij HB , is eigenlijk topsport bedrijven.
Meer info oa. http://www.voervergelijk.nl/column/64/n ... ektrolyten
Ik heb die van Pharma Horse gebruikt omdat daar geen suiker in zou zitten.
Normaal wordt ook geadviseerd om een mineraal en/of zoutblok op te hangen, maar Noah doet daar niets mee .. dus vandaar enige tijd de electrolyten poeder gaan geven.

Bij Noah geen nadelige effecten ondervonden, uiteraard moet er wel altijd en voldoende fris drinkwater aanwezig zijn en zoals altijd .. alles met mate en nooit te veel of te lang, ik ga altijd met alles aan de ondergrens zitten.

Stroplasplaats vind ik een mooie tip ... wie weet ?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-18 23:41

judithM schreef:
Mijn pony vertikt het al tijdje om buiten op het zand te plassen. Hij houdt het gewoon op, zo lang dat hij er echt last van krijgt, zoals achteruit lopen, raar lopen etc. Als ik m dan binnen zet gaat hij vrij snel plassen. Dan ook gewoon een grote plas aan een stuk door. Hij staat nog op de bute ivm voeten. Ik hou m nu s morgens maar binnen omdat zand nu nog harder is en hij zeker niet gaat plassen. Hij drinkt altijd al vrij weinig, hij krijgt geweekt hooi. Mijn therapeut geeft geen respons helaas. Heeft iemand een idee? Heb weleens gehoord van bruin bier?

Mijn paarden plassen prima op zand, maar ik heb ook een groot stuk bestrating (waar ze ivm het spetteren niet op plassen) en daar heb ik altijd een grote plek met een dik (oud) strobed op liggen en daar plassen ze erg graag op. Zo eens in de zoveel tijd vervang ik het.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 01:03

Voor plassen buiten gewoon een kruiwagen mest uit de stal ( dus eigenlijk vooral vieze bedding) neer gooien in een hoek. Overigens kun je dat ook gebruiken om hobbelige bevroren stukken te bedekken, als je bijv een paadje wilt maken naar vlakke ondergrond.

Bier zou ik een bevangen paard niet geven vanwege de suikers en de alcohol. Electrolyten weet ik niet, zou ik nu zelf in ieder geval niet doen omdat ik niet te veel verschillende dingen wil geven en ik nu vooral focus op doorbloeding en milde afvoer van afvalstoffen. Daar krijgr ze al het eea voor.
Vitaminen kun je wel gewoon veilig geven, díe heeft je paard nl. juist wel hard nodig nu, maar blijf binnen de geadviseerde dosering. Dit laatste heb ik vanmiddag nog met m'n dierenarts besproken en zij gaf dit ook aan.

Raya krijgt zo haar eerste dosis bute, mocht vandaag eindelijk wat ophalen. Eerst 4 dagen 2x 2 zakjes.
Vandaag ook nieuwe schoenen gemaakt, met het witte materiaal maar wel 2 lagen. Hopelijk zitten ze nog, ben onderweg 'as we speak'.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 02:38

Pff, ze zaten nog maar gatverdarre wat is alles hard bevroren al! Ik had gehoopt dat het wat geleidelijker zou gaan maar voor de stal al scherpe hobbels. Paar dikke lagen hooi neer gegooid dus, heb af en toe een baal die ze om onduidelijke rede niet willen eten, die gebruik ik dan als bedding voor de schuilstal... nu dus twee paadjes buiten (en uiteraard is het dan ineens wel lekker eetbaar hooi :roll: )
Raya had nu wel duidelijk profijt van haar crocks maar liep wel echt beroerd, de kou en harde grond spelen haar zeker parten. Niet tof dit, ik hoop zo dat de bute wat meer voor haar gaat doen...

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 12:17

Francis schreef:
Pff, ze zaten nog maar gatverdarre wat is alles hard bevroren al! Ik had gehoopt dat het wat geleidelijker zou gaan maar voor de stal al scherpe hobbels. Paar dikke lagen hooi neer gegooid dus, heb af en toe een baal die ze om onduidelijke rede niet willen eten, die gebruik ik dan als bedding voor de schuilstal... nu dus twee paadjes buiten (en uiteraard is het dan ineens wel lekker eetbaar hooi :roll: )
Raya had nu wel duidelijk profijt van haar crocks maar liep wel echt beroerd, de kou en harde grond spelen haar zeker parten. Niet tof dit, ik hoop zo dat de bute wat meer voor haar gaat doen...

Hier precies hetzelfde haha. Had ook het heldere idee om het hooi wat ze niet eten als ondergrond te gebruiken en nu ineens is het wel lekker.

Hier gingen we eindelijk de goede kant op afgelopen week.. 3/4e zakje bute en hij liep weer stukken makkelijker, in een aardig tempo en draaien ging ook weer prima. Sinds eergisteren avond (sinds het echt weer vriest) is het weer drama. Ondanks de bute loopt hij nu nog slechter als bij het begin van de hb. :(
Gisteren avond samen met mijn schoonmoeder hem naar binnen moeten halen, hij wilde echt niet van zijn plek af. Wat mij vervolgens even teveel werd en we beide stonden te brullen op stal.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 12:30

Oh bah, kan me dat zó goed voorstellen dat het je te veel wordt, hier staat het water ook heel hoog. Stootte gisteren m'n hoofd op stal, niks dramatisch, deed zeer maar normaal zou ik 'au' zeggen, wrijven en klaar.. nu stond ik te janken alsof ik minstens 20 hechtingen moest...
Lekker even laten gaan, die tranen, het is ook gewoon *piep* en soms is dat even nodig om weer door te kunnen. :(:)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 12:41

Het is ook gewoon poedersuiker als je pony zo ziek is......

Roos was gister ook zeker niet goed, ook niet op schoenen. Gister avond een deken op gedaan en vanmorgen kwam ze (terwijl alles bevroren is) best acceptabel haar stal uit. Niet geweldig, maar wel gewoon acceptabel, beter dan gister.
Ze loopt nu fijner op het straatje dan op het 'zachte' omdat het zachte nu ook hard is, maar ook nog hobbelig.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 13:34

Yanaa schreef:
Ondanks de bute loopt hij nu nog slechter als bij het begin van de hb. :(

Gisteren avond samen met mijn schoonmoeder hem naar binnen moeten halen, hij wilde echt niet van zijn plek af. Wat mij vervolgens even teveel werd en we beide stonden te brullen op stal.

Ach wat k*t :( .

Ik was zo vreselijk blij met mijn schuilstal die ik afgezet had met een uitloopje eraan vast: zo kon ik pony 24/7 de ruimte bieden om te bewegen voor zover ze dat wilde/kon zonder dat ze moest (voor binnenhalen/buitenzetten bijv.), lekkere buitenlucht en maatjes die bij haar uitloopje kwamen staan, droge plek om te schuilen en liggen en daar ook het eten en drinken. In de periodes dat ze het slechtst was vond ik dat met stip de fijnste manier om haar te houden.

Ik heb toen ook een paar planken uit de zijwand van de schuilstal gesloopt, dan kon ze vanuit de schuilstal de hele wei overzien en de paarden volgen als die achterin de wei stonden. Toen ik dat nog niet gedaan had kwam ze de schuilstal uit om zicht te houden voor de paarden en dat vond ik maar niks voor een pony die al zoveel pijn had. Nadat de planken (op ooghoogte van pony tijdens het eten :P ) eruit waren stond ze rustig in de schuilstal uit het hooinet te eten met uitzicht op de paarden <3 .

We hebben er heel wat voor over moeten hebben maar ik ben zo gruwelijk blij dat ik het spul in eigen beheer heb waardoor ik dit soort aanpassingen kan doen!

Vanmorgen trouwens snel de paarden van het land geroepen en de wei afgesloten ivm de vorst en felle zon.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 13:58

Voor iedereen die het nu extra moeilijk heeft vanwege de tegenwerkende omstandigheden: nog meer sterkte dan 'normaal' al ..

Zijn al diverse tips gegeven om de te harde en ongelijke bodem HB-paard comfortabeler te maken.
Wil wel even waarschuwen voor het gebruik van gebruikt stalstrooisel: ook dát kan bevriezen (zeker de mestballen en dat loopt/staat uiteraard niet prettig), dingetje om in de gaten te houden.

Mijn tip/aanvulling : (gebruikte) rubberen stalmatten; kunnen zowel op vlakke harde ondergrond als op minder vlakke harde ondergronden gebruikt worden.
Ook voor op (schuil)stal overigens een dikke aanrader .. bv. op Marktplaats zoeken kan lonen, of misschien aardige koeien buur in de buurt ?

In de ergste pijntijd schraapte Noah zelf het strooisel onder zijn voorvoeten weg zodat hij met zijn pijnlijke voorvoeten op de kale, stevig stabiele maar toch zachte rubberen mat/ondervloer kon staan.
Overigens deed hij dat met de laatste dip ook .. alarmfase rood dus !

Uiteraard wel ook altijd zorgen voor dik ligbed van stal strooisel daar waar je dier het liefste ligt om zo iig. ook doorlig plekken te voorkomen/te beperken, niet op het kale rubber laten liggen.

En nog een 'dingetje' ..
Kou vreet energie & kracht en kan behoorlijk belemmerend werken voor het hele lijf .. altijd al maar zeker tijdens ziekte.
Dekens en beenbeschermers/warmers zijn imo aan te raden .. uiteraard als de omstandigheden daarom vragen en toelaten ( een Shet met dikke wintervacht bv. onder deken laten zweten is natuurlijk juist weer niet de bedoeling ..)

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 14:03

@ GDG : hoe herkenbaar (ook nu ..) weer !!
Ook wij hebben op stel & sprong een schuilstal laten neerzetten toen Noah HB 'verklaard' werd.

Inderdaad, het allemaal in eigen beheer kunnen hebben kan zo'n enorm groot verschil maken ..
Ik tel dan ook meermalen mijn zegeningen en heb een groot respect voor een ieder die deze strijd aangaat terwijl de omstandigheden minder gunstig zijn dan die van mij bijvoorbeeld ..

- en ons 3-tal heeft nu ook stalarrest -
Laatst bijgewerkt door Wanderers op 06-02-18 14:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 14:04

@ GDG:
Ik heb dat gelukkig ook, heb ze hier bij mij thuis aan huis staan.
Heb ze hier ook 24/7 buiten lopen. Hebben beide een eigen stal, maar de deuren staan 24/7 open met daaraan de paddock en het verharde aan vast.
En aan de paddock zit dan ook weerde wei er achteraan aan vast. Zit alleen een afzetting tussen.

Mijn pony kan dus zelf ook kiezen of binnen te gaan staan of dat hij de paddock en het verharde op gaat. Geen gedoe met naar buiten zetten en naar binnen halen. Ik moet ze alleen wel naar binnen roepen voor het eten. Staat de pony buiten en geef ik hem zn eten daar, dan wordt hij daar telkens bij weggejaagd door mijn kwpn'er.

Heb hem net maar een extra dik stro bed gegeven, zodat hij daar lekker kan gaan staan of liggen! Merkte dat hij toch niet genoeg had aan de stalmat met wat stro en nu met extra stro lijkt hij toch zijn benen wat meer onder het lichaam te plaatsen weer ipv voor zich uit.
Laatst bijgewerkt door Yanaa op 06-02-18 14:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 14:05

Ik heb mijn Roos, die eerder steeds stond te zweten (was de rede waarom ik haar op cushing heb laten testen), gister toch onder een 200 grams deken gezet terwijl ze vol in haar vacht zit. En ze lijkt het wel blij mee. Hals er wel ff afgehaald, dat vond ik te veel van het goede ;) .

Roos staat nu prima op haar schoenen op het harde. Daar is het vlak en stabiel.
Haar hennep bedje op stal blijft mooi veerkrachtig, en ze mest mooi in een hoekje. Dus ben niet bang dat ze daar last van krijgt.

Het is gewoon zo lastig..... Extra zorg, nu extra-extra zorg voor je bevangen pony. En extra gesleep met water enzo.

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 14:08

Dennis schreef:
Ik heb mijn Roos, die eerder steeds stond te zweten (was de rede waarom ik haar op cushing heb laten testen), gister toch onder een 200 grams deken gezet terwijl ze vol in haar vacht zit. En ze lijkt het wel blij mee. Hals er wel ff afgehaald, dat vond ik te veel van het goede ;) .

Roos staat nu prima op haar schoenen op het harde. Daar is het vlak en stabiel.
Haar hennep bedje op stal blijft mooi veerkrachtig, en ze mest mooi in een hoekje. Dus ben niet bang dat ze daar last van krijgt.

Het is gewoon zo lastig..... Extra zorg, nu extra-extra zorg voor je bevangen pony. En extra gesleep met water enzo.

Hier hetzelfde.. toch een regendeken met fleece voering op gedaan om het te weren van wind en regen.

Lastig is het zeker.. blijft toch de hele dag ermee bezig hoe je het comfortabeler kan maken voor ze.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 14:49

Yanaa schreef:
@ GDG:
Ik heb dat gelukkig ook, heb ze hier bij mij thuis aan huis staan.
Heb ze hier ook 24/7 buiten lopen. Hebben beide een eigen stal, maar de deuren staan 24/7 open met daaraan de paddock en het verharde aan vast.
En aan de paddock zit dan ook weerde wei er achteraan aan vast. Zit alleen een afzetting tussen.

Mijn pony kan dus zelf ook kiezen of binnen te gaan staan of dat hij de paddock en het verharde op gaat. Geen gedoe met naar buiten zetten en naar binnen halen. Ik moet ze alleen wel naar binnen roepen voor het eten. Staat de pony buiten en geef ik hem zn eten daar, dan wordt hij daar telkens bij weggejaagd door mijn kwpn'er.

Heb hem net maar een extra dik stro bed gegeven, zodat hij daar lekker kan gaan staan of liggen! Merkte dat hij toch niet genoeg had aan de stalmat met wat stro en nu met extra stro lijkt hij toch zijn benen wat meer onder het lichaam te plaatsen weer ipv voor zich uit.

Oja, jij heb je HB'er niet apart staan. Godzijdank heb ik dat probleem hier niet, ik kan ze goed scheiden; ze vinden het niet leuk maar zolang ze elkaar maar kunnen zien is het goed (één paard is daar lastiger in, dan moet ik echt zorgen dat de andere niet ver weg kunnen gaan anders raakt ze wel paniek).
Ik zou het echt vreselijk vinden als ik moest zien hoe mijn pony weggejaagd werd met zulke pijnlijke voeten (voor het herstel is het ook wel echt nadelig). Is er echt geen alternatief? Ben je al bezig geweest met sederende gel en scheiden? Ik weet niet meer waarom je je KWPN'er niet wil proberen te ruilen met een ander paard, was dat omdat zij ook extra zorg nodig heeft?

Het blijft een kopzorg, die HB en de juiste verzorging ervan zoeken/vinden/geven.

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 15:06

Om anderen een hart onder de riem te steken en om weer anderen te laten zien dat vechten echt kán lonen heb ik al vaker geprobeerd om hier een soort van beeldverslag over Noah te plaatsen ... maar ik loop telkens vast in mijn eigen emoties :(

Daarom nu eerst maar wat plaatjes van gisteren ... het aan het handje wandelen is weer ouderwets, op z'n Noah's :D , onmogelijk geworden.
Mijn stoere Ridderpaard is weer zo goed als 100% over zijn terugval heen en hij wil dat graag even aan iedereen laten zien .. misschien kunnen anderen daar een beetje hoop & kracht uit putten ?

Afbeelding

Afbeelding

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 15:58

Hier ondanks dat de crocks nog zitten ook een mindere dag. Lopen was eigenlijk niet slechter dan gisteren maar ze wilde gewoon niet, stond een hele tijd maar gewoon te staan in plaats van zoals normaal met d'r neus in een net gevulde hooibak. Bute ging er gelukkig goed in met een beetje appelmoes, gisteren avond had ik het over het voer gedaan en toen heb ik haar echt handje voor handje moeten voeren voor ze het meeste op had, dat was geen succes. Hoe snel (of langzaam) merkten jullie verschil met bute? Wanneer zou ik moeten merken dat het beter werkt dan de metacam?
Ik doe Raya geen deken op, ze kon in haar schuilstal waar een dikke laag hooi op de zandbodem ligt maar vanmorgen stond ze op de track en daar heeft ze vannacht ook een groot deel van de tijd gestaan aan de mest te zien. Ze koos dus zelf voor buiten. Nu zou dat kunnen zijn omdat ze om daar te komen ó om moet lopen, óf door de slechtste drekplek die nu bevroren is. Ik vermoed dat ze - eenmaal aan die kant van die slechte plek - niet meer terug wilde. Ik heb nu dus ook aan die kant water gezet en als ze er vanavond nog staat haal ik haar denk ik door het weitje (dat scheelt omlopen) even terug. Ik wil dat pad niet dicht zetten omdat ze zo naar haar 'zandplaat' komt, de plek waar ze het vaakst buiten slaapt.

Ik ga denk ik wel een deel van de track dicht zetten om te voorkomen dat ze nog gevoerd kan worden. Vandaag stopte er iemand om te vertellen dat er vorige week weer iemand heel veel brood had gevoerd (ondanks mijn custom bordjes met uitleg). Ik had het al gezien, vorige week, aan de hoeveelheid kruimels op de grond... Morgen dus toch proberen prikpalen in de grond te krijgen om het zo dicht te zetten dat ze niet meer kunnen voeren maar Raya nog wel naar haar ligplek kan als ze wil.

Morgen ga ik easyboots ophalen van een vriendin, om te passen, zij heeft de 2 maten waar ik tussen twijfel. Als ik weet welke we moeten hebben ga ik die aanschaffen in de hoop dat ze daar nog wat comfortabeler mee is dan met de crocks. Volgens de dame van EquiSchoen kunnen ze met de easyboot simple ook 24/7 lopen. Eventueel doe ik haar een sok aan als bescherming tegen schuren (had ik dat hier gelezen? Gewoon stevige sokken voor mensen om de hoef als bescherming?

Blije foto's Wanderers... Fijn dat'ie zich weer zo happy voelt en lekker kan bewegen. Hoe lang heeft dit nu al met al geduurd bij jullie?
De ellende met Raya is dat ik zelf wel weet dat ze beter kan worden en gezien haar symptomen de schade zelfs nog wel es mee kan vallen, maar dat ik gewoon zo bang ben dat Raya zelf voor die tijd op gaat geven. Want wat doe je, als jij weet dat het snel beter wordt maar je paard wil niet meer....

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 16:13

@ GDG:
Klopt, had ze nog bij elkaar staan. Vandaag toch maar de keuze gemaakt om dan maar een stuk af te zetten waarbij de pony alleen maar op een klein stukje verhard kan vanuit zijn stal. Het was of weg gejaagd worden telkens of dan toch maar alleen een uitloop op het verharde. De KWPN'er een klein beetje sederende gel gegeven... en geloof het of niet: Het gaat goed!! Ze staat er super rustig bij! Geen paniek niks!

Alleen de manier waarop de pony staat en dan vervolgens weg loopt doet met echt pijn om te zien. Zie foto!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

@ Wanderers
Ohh heerlijk om zulke foto's te zien! Fijn dat hij weer zo goed gaat!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 16:59

Aggos, kleine muppet... Hij staat ook nog echt in dat standje... sneu is dat. Heb je als es geprobeerd, piepschuim crocks? Ik moet zeggen dat het hier toch best goed blijft zitten, die van gisteren zitten nog steeds. Heb voor vannacht, mochten ze los komen, een setje liggen met 1 laag zacht en 1 laag stevig klaar liggen, dat leek me voor op de bevroren grond een nog betere combi.
Laatst bijgewerkt door Francis op 06-02-18 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Wanderers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 17:08

Thanks Francis & Yanaa :)

Even snel ..

@ Yanaa :
Top dat er nu iig. rust is bij en tussen die twee .. is voor iedereen beter!
Heb je iets aan de tip over rubbermatten voor op de harde uitloop ?
Anders oud vloerkleed ?

Yanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-18 17:13

@ Wanderers:
Ik was inderdaad al aan het rondkijken voor iets zachts.
Vloerkleed lijkt me nu ook niet zo geweldig, aangezien deze zich volzuigt met water en dan vervolgens ook weer hard wordt met die kou nu.
Ik meende nog ergens een stuk stalmat te hebben liggen van toen we deze in de stallen hadden gelegd. Helaas nu natuurlijk weer nergens te vinden.

Heeft iemand ervaring met de foam matjes van de action, die je als tegels in elkaar kunt leggen, als grond bedekking?

@ Francis
Bij de bute merkte ik bij de 1e x geven het pas na een uur of 4, hij ademde wat rustiger en begon wat anders op de benen te staan. Zag alleen wel degelijk het middel telkens uit werken tegen de volgende gift.

Van Metacam naar Bute heb ik geen ervaring mee.

Ja die stand heeft hij echt sinds de afgelopen 2 dagen, sinds de vrieskou gekomen is.
Hij heeft aan het begin van zijn HB niet eens zo gestaan, heb dus het idee dat we nu nog verder terug gezet zijn als het startpunt ;(

Ik wil morgen eens wat spullen in gaan slaan om schoentjes te gaan maken enzo.

Je blijft er druk mee hè! :(